JIPPII sumarit ei ole enää mittään

ILOSANOMA :)

nyt täytyy olla led-päiväajovalot.

7

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 56787545678

      tekniikka kehittyy, sekös seniilejä vi---taa

      • Mies 44v.

        Sitä minä ihmettelen, että mitä ultracoolia tietyissä lampuissa voi olla.


      • dasdfadsfdsf
        Mies 44v. kirjoitti:

        Sitä minä ihmettelen, että mitä ultracoolia tietyissä lampuissa voi olla.

        -0,2 l/100km


      • pimeä perä
        dasdfadsfdsf kirjoitti:

        -0,2 l/100km

        Kun RL-valot säästävät 0,2 litraa sadalle,
        niin 20 000 km vastaa 40 litraa, bensan hinnalla 1,43 €, vuodessa 57 €.
        Diesel on halvempaa, mutta enemmillä kilometreillä tulee sama tulos.
        Eli noin valojen hinta säästyy vuodessa.

        Lamppujen asennustyön voi kuitata sillä, että ei tule enää kuluja ja työtä ajovalopolttimoista.

        0,2 litraa sadalle vastaa hiilidioksidipäästössä noin 5 g/km.
        Kaupunkiajossa valot kuluttavat moninkertaisesti kilometrille, eli säästö on merkittävämpi.
        Joskus saksalaiset ilmoittivat ajovalojen kulutuslisäksi 0,5 l/100km, 150 € vuodessa,
        muutaman tuhannen euroa auton elinkaaren aikana.

        (Eri ongelma on päivävalojen käyttöaika, auringon nousun ja laskun välillä, vai luksien mukaan?
        Takavalot kannattaa sytyttää eri kytkennällä hämärässä.
        Olen ajellut yöllä metsäautoteitä pelkillä päivävaloilla, maisema ja eläimet erottuvat paremmin,
        kun tien valaistus ei säädä silmien aukkoa pienemmälle. Vähän salakatselun meininkiä.)


      • Jormapetteri pesukon
        pimeä perä kirjoitti:

        Kun RL-valot säästävät 0,2 litraa sadalle,
        niin 20 000 km vastaa 40 litraa, bensan hinnalla 1,43 €, vuodessa 57 €.
        Diesel on halvempaa, mutta enemmillä kilometreillä tulee sama tulos.
        Eli noin valojen hinta säästyy vuodessa.

        Lamppujen asennustyön voi kuitata sillä, että ei tule enää kuluja ja työtä ajovalopolttimoista.

        0,2 litraa sadalle vastaa hiilidioksidipäästössä noin 5 g/km.
        Kaupunkiajossa valot kuluttavat moninkertaisesti kilometrille, eli säästö on merkittävämpi.
        Joskus saksalaiset ilmoittivat ajovalojen kulutuslisäksi 0,5 l/100km, 150 € vuodessa,
        muutaman tuhannen euroa auton elinkaaren aikana.

        (Eri ongelma on päivävalojen käyttöaika, auringon nousun ja laskun välillä, vai luksien mukaan?
        Takavalot kannattaa sytyttää eri kytkennällä hämärässä.
        Olen ajellut yöllä metsäautoteitä pelkillä päivävaloilla, maisema ja eläimet erottuvat paremmin,
        kun tien valaistus ei säädä silmien aukkoa pienemmälle. Vähän salakatselun meininkiä.)

        Mitä uusien autojen tietokoneet tykkäävät tuollaisista lamppujen vaihdosta, sehän seuraa jännitettä ja sen muutoksia. Nykyautojen tietokoneet ilmottavat heti jos joku lamppu on rikki tai muuten jännite on liikaa muuttunut vaikkei lamppu ole edes vielä rikki.
        Kukahan insinööri on laskenut tuon 0,2 litraqa sadalla, en oikein jaksa uskoa tuohon.
        Paitsi onhan se cool kun seuraa automaailman suurimpia keksintöjä ja uutuuksia.


      • Jormapetteri pesukon kirjoitti:

        Mitä uusien autojen tietokoneet tykkäävät tuollaisista lamppujen vaihdosta, sehän seuraa jännitettä ja sen muutoksia. Nykyautojen tietokoneet ilmottavat heti jos joku lamppu on rikki tai muuten jännite on liikaa muuttunut vaikkei lamppu ole edes vielä rikki.
        Kukahan insinööri on laskenut tuon 0,2 litraqa sadalla, en oikein jaksa uskoa tuohon.
        Paitsi onhan se cool kun seuraa automaailman suurimpia keksintöjä ja uutuuksia.

        Ei tarvita insinööritieteitä tuon kulutuksen laskemiseen.
        Jos olet käynyt vähintään kiertokoulua, mutta et ole kiertänyt
        väärään suuntaan, niin pystyt itsekin laskemaan tuon kulutuksen
        alenemisen.

        Päiväajovalot ledeillä toteutettuna ottavat noin 10 W ja mini-
        missään valojen teho putoaa n. 140 W (ajovalot taka- ja etuvalot
        sekä rekisterikilven valo). Polttomoottorin hyötysuhteella tehon-
        tarve putoaa n. 0,5 kW eli noin 0,7 hv akselitehoa. Sieltä se pari
        desiä tulee.

        Auton tietokoneet eivät reakoi mitenkään erillisiin päiväajovaloihin.
        Ei siinä mitään lamppuja vaihdella auton valaisimiin.

        Ne tosiaan ovat cool ja näkyvät monta kertaa paremmin vastaantulijalle
        kuin normaalit ajovalot, niiden avauskulma on ylöspäin, sitävastoin
        normaalit puolikkaat laskevat alaspäin häikäisyn estämiseksi.

        Päiväajovalot eivät taas häikäise, sillä niiden candelamäärät ovat hyvin
        rajalliset, noin 2000:n candelan luokkaa, sitävastoin esim. pitkät valot
        on rajattu muistaakseni 220 000 candelaan.


    • Nätti poika

      LED-valot on tosi COOLit, toki käytän usein myös etusumareita, kun mulla on niissäkin xenon-polttimot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe