Tapasimme poikaystäväni kanssa n. 4v sitten. Alkuun tapasimme ainoastaa isommalla porukalla, mutta siitähän ne kahdenkeskiset iltammekin lähtivät käyntiin. Hengailimme kuitenkin edelleen myös porukalla, kun miehelleni kaverit ovat tärkeitä. Pidin alkuun joka lauantaisesta "porukkapäivästä". Suurin osa ajasta vietettiin ulkona pelaten ulkopelejä ja puistossa ilmasta nauttien, illemmalla siirryttiin sitten sisälle ja vietettiin iltaa myöhäiseen yöhön saakka. Se oli mukavaa, katselimme elokuvia ja juttelimme, koko 8-10 hengen kööri änkeytyen poikaystäväni pieneen ehkä n. 15 neliön huoneeseen.
Tällä hetkellä tilanne on mielestäni riistäytynyt käsistä. Noista ajoista on jo 4v ja nykyään koko tuo nykyään yli 10 hengen porukka (kun kaikki ovat saaneet seurustelukumppaneita) tulee minun ja poikaystäväni kotiin. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että siitä on tullut jo itsestään selvyys, että meillä ollaan AINA joka ikinen lauantai päivä orjallisesti, alkaen klo. 16->
Ihmiset saavat tulla ja mennä ja olla tulematta jos haluavat. Paitsi minä. Minähän asun siinä talossa johon tuo koko sakki tulee. Asuntomme ei ole mitenkään päätä huimaavan iso, eikä meillä edes riitä istumapaikkoja kaikille. Alan olemaan jo ärsyyntynyt siihen, että meillä lappaa porukkaa aina lauantaina. Se ei enää ole lauantai jota odottaa rankan työviikon päätteeksi, vaan odotan lähinnä että lauantai olisi äkkiä ohitse ja pääsisi jo takaisin arkeen. Olen sitä mieltä että "porukalla" ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Inhoan sitä hienhajua, joka tarttuu nahkasohvaamme, sitä melua minkä he aiheuttavat ja niitä kaikkia asioita mitä ikinä keksinkin! He myös "tuhoavat" huonekalujamme. Meiltä on siis mennyt paljon omaisuutta rikki tuoleja, astioita yms.. Olemme ostaneet 2v:n sisällä 3 sohvaa! Koska mikään sohva ei kestä kun he riehuvat ja hyppivät sohvilla. Tällä hetkellä nykyisestä nahkasohvastamme on runko haljennut, ja se vain odottaa kuka sen seuraavaksi rösäyttää. Sama tilanne keittiön ruokapöytään kuuluvan tuolin kanssa.
Nykyään minusta on tullut se "nipo" joka pilaa kaiken hauskan, kun kiellän hyppimästä sohvalla ja PAKOTAN heidät lähtemään viimeistään yhdeltätoista. Vaikka tosin he eivät välttämättä lähde edes silläkään, he lähtevät vasta kun kunnolla suutun. Viime viikolla pyysin kauniisti jo kuuden aikaan että he lähtisivät viimeistään kymmeneltä, ja kappas. Viimeinen vieras lähti yhden jälkeen, lähempänä kahta.
Olen jopa pakottanut "vieraat" tiskaamaan käyttämät astiansa. Huomaan myös jääväni osittain porukan ulkopuolelle, sillä minua ei enää huvita tehdä mitään yhdessä kun kaikki energia menee ahdistumiseen ja miettimiseen, mitä he seuraavaksi rikkovat. Välillä kesken "porukan" kun kaikki ovat meillä, sulkeudun makuuhuoneeseen ja salaa toivon että poikaystäväni tulisi kysymään mikä hätänä. Nykyään se on tosin mennyt siihen että hän tietää minua ahdistavan tuo lössi meillä, eikä hän enää tule kyselemään mikä minua vaivaa.
Poikaystäväni on siis hyvin tyytyväinen tilanteeseen. Hän nauttii että meillä käy kaikki hänen tuntemansa ihmiset tyttöystävineen samaan aikaan. Nämä minun piinalla odottamat lauantait, ovat hänen viikon kohokohta!
Olemme puhuneet asiasta ja olen kertonut kuinka ahdistun näistä päivistä, mutta jotenkin se menee sitten taas siihen että ensi lauantaina on samat kuviot. Olen myös meinannut jättää poikaystäväni, meillä olikin isot riidat viime syksynä asiasta, kun olen niin ahdistunut ja masentunut tästä tilanteesta. Emme ole löytäneet mitään kompromissia, sillä näiden muiden ystävien luokse meneminen on täysi mahdottomuus, kun kukaan ei halua sellaista kasaa näitä apinoita kotiinsa!
Mitä voin tehdä?
Joka lauantainen piina
10
1690
Vastaukset
- dsfhhdff
viettää rauhallinen lauantai omassa kodissa. Joten pistä äijäs valitsemaan. Joko sinä tai se porukka. Ja miksei ne ihmiset voi mennä vuorostaan jonkun toisen luona lauantaina? Helvettiäkö aina niiden sun luona pitää olla?
- -Neule-
Voit ihan hyvin sanoa jo ovella, että tänään et halua vieraita. Ilmeisesti nuo ihmiset asuvat kuitenkin samassa kaupungissa tai muuten lähellä, joten voit hyvin käännyttää ei-kutsutut vieraat ovelta ja jos vieraat sanovat, että poikaystäväsi on heidät kutsunut, niin vastaat vain, että poikaystävän olisi ensin pitänyt kysyä myös sinulta sopiiko vieraiden tulo.
Seuraavan kerran kun joku rikkoo jotain, niin pyydä osallistumaan uuden vastaavan tavaran ostamiseen. Tuohon haljenneeseen sohvaan tätä tuskin voi soveltaa, mutta seuraavaan ehjään sitten.
Nuo yllä ehdottamani voivat toki tuntua aika tylyiltä keinoilta, joten parempi kai olisi jos alkaisitte tavata kavereita jossain muualla. Nyt kesällä, kun voi vaikka grillailla ulkona tai pelata puistossa, niin illan voi päättää vaikka terassilla tai pubissa.- _Toivoton_
Kiitos näistä vastauksista, jotenkin olen tuntenut itseni tyranniksi kun olen miettinyt ovelta käännyttämistä tms. Mutta nyt kun kuulen sen myös joltain muultakin kuin omasta päästäni, voin hyvinkin ottaa nämä keinot käyttöön.
- triofjfohgao
Vuokratkaa läheltä autotalli samaa asiaa varten. Sinne sitten sohva, tv ja pakolliset tarvikkeet. Ehkä matkavessa.
Kaikki tuovat omat kertakäyttöastiansa. Ensimmäisellä kerralla voi olla epätietoisuutta, kun kenelläkään ei ole mistä syödä tai juoda, mutta seuraavalla kerralla on varmaankin mukana.
Sinäkin voit sitten paremmin osallistua hauskanpitoon, kun mikään ei ole sinun vastuullasi. Miehesi voi siivota autotallia mielensä mukaan.
Miehesi voisi nykyisinkin hoitaa siivoamiset kokoontumisen jälkeen.
Voit myös varata menoa aina lauantaiksi, kun et voi olla kotona rauhassa. Kylpylämatkaa, laivamatkaa kavereiden kanssa, jne. Kyllä pian huomaat, kaipaako miehesi seuraasi, jos oletkin kokonaan poissa.
Sinun ei tarvitse laittaa häntä edes valitsemaan. Huomaat tilanteen aika nopeasti, kun vain et itse ole paikalla kavereiden saapuessa. - oppeliini
Sinulla on tietenkin oikeus itse määrätä milloin haluat viettää aikaasi tuon porukan kanssa vai vietätko lainkaan. Kertomasi mukaan he ovat jumittuneet huonosti käyttäytyvän 5-vuotiaan tasolle. ( riehumalla toiseisen kotona, rikkomalla toisen omaisuutta, lainkaan kunnioittamatta toisen yksityisyyttä jne.)
Kotisi on poikaystäväsi. Sinulle ei jää kovin monta vaihtoehtoa: joko jatkaa hänen haluamallaan tavalla tai hankkia oma tupa, oma lupa.
Olisit ehkä tervejärkisin kaikista valitessasi jälkimmäisen vaihtoehdon. - *neuvo*
asia olisi kyllä jutella asiasta poikaystäväsi kanssa. Istuta hänet alas ja kerro, mitä ajattelet, miltä sinusta tuntuu ja mitä haluat. Sinulla on oikeus haluta omaa rauhaa omassa kodissasi, joten älä tunne itseäsi tyranniksi. Harva ihminen jaksaisi tuollaista menoa loputtomiin. Sinun on kuitenkin ihan turha ruveta änkyröimään ja osoittamaan mieltäsi vieraiden aikana, hehän näkevät tilanteen niin, että sinä ja poikaystäväsi olette ikäänkuin "kutsuneet" heidät kylään. Keskustele siis poikaystäväsi kanssa ja koita löytää tilanteeseen yhteinen ratkaisu, joka tyydyttää teitä kumpaakin. Kun olette yhdessä päättäneet, kuinka vastaisuudessa toimitaan, asia on helppo esittää vieraillekin.
Ihmisiähän porukassa on paljon. Eikö heilläkin ole koti jossa he asuvat? Ehdota, että ihmiset kokoontuvat jatkossa vuorotellen jokaisen kotona. Näin kenellekään ei tule tiskaamisesta ja siivoamisesta kohtuutonta taakkaa. Lisäksi voisitte välillä lähteä yhdessä porukalla vaikkapa keilaamaan tai miksei vaikkapa kapaakkaan, kesällä hyvällä säällä puistoon tai rannalle jne.
Kaverit ovat poikaystävällesi tärkeitä, jos haluat olla hänen kanssaan, ei ole viisasta yrittää vieroittaa häntä kokonaan kavereistaan. Tapaamisen pitää kuitenkin ehdottomasti sujua niin, että sinun kotirauhasi ja yksityisyytesi pysyy. Jos joku vieras hajottaa jotain, tahallaan tai vahingossa, hänen tulisi ilman muuta tarjoutua korvaamaan vahinko. Aikuiset ihmiset eivät myöskään hypi sohvilla eivätkä riehu toisen kodissa. Ymmärrän, että moinen keskenkasvuinen meininki sinua risoo.
Kun keskustelet poikaystäväsi kanssa asiasta, tee selväksi, että haluat sillä istumalla sopia säännöistä, joiden mukaan toimitaan jatkossa. Tilanne siis saa "lipsahtaa" enää samaan pisteeseen, vaan yhdessä sovittuja sääntöjä kunnioitetaan. Jos poikaystäväsi ei halua sopia teitä molempia koskevista asioista kanssasi tai ei suhataudu vakavasti yhdessä sovittuihin asioihin, hän on kyllä melkoisen lapsellinen. Jos tilanne jatkuu samana eikä sinun toiveitasi kunnioiteta, sinun täytyy todella harkita aikalisää ja vaikkapa oman asunnon hommaamista. Poikaystäväsi ei varmastikaan ole paha tai huono mies mutta vaikuttaisi olevan aika keskenkasvuinen eikä hän kovin vastuulliseksi ehkä kasvakaan, jos katselet vain kiltisti päältä hänen päähänpistojaan.- Rajansa kaikella
Varmaan olette aika nuoria? Mielestäni todella huono käytöstä, tulla miten lystää ja sotkea ja rikkoa toisten kodissa.
Mielestäni hyvä idea tuo, että ehdottaisit että kokoontuisitte vuorotellen jokaisen kotona. Luulisi heidän ymmärtävän, että et jaksa aina siivota yksin jälkiä jne. Jos taas he eivät itse halua porukkaa sotkemaan ja rikkomaan kotiansa niin... miksi sinunkaan tarvisi? Vahinkojahan voi sattua, että jokin rikkoutuu, mutta vaikuttaa, että tuo on vain välinpitämättömyyttä.
Et todellakaan ole nipo vaan kaverinne on muista piittaamattomia, ajattemattomia ja huono käytöksisiä.
Poikaystäväsi varmaan pelkää, että se vaikuttaa hänen ja kavereidein väleihin jotenkin, jos hän sanoo heille jotain. Ehkä hänkin pelkää saavansa nipon maineen. Mutta jos kaverit on oikeita ystäviä ja fiksuja ihmisiä, he kyllä ymmärtävät.
Ja on ihan ok haluta välillä omaakin rauhaa ja tehdä jotain muuta.
- Rajansa kaikella
"Emme ole löytäneet mitään kompromissia, sillä näiden muiden ystävien luokse meneminen on täysi mahdottomuus, kun kukaan ei halua sellaista kasaa näitä apinoita kotiinsa!"
Anteeksi, en huomannut tuota kohtaa. Niin sitä paremmalla syyllä he eivät voi pitää sinua nipona pitäisi ymmärtää sinua, jos kukaan heistä itsekään ei halua kotiinsa moista meininkiä!
Jos kaikki muut voivat kieltäytyä niin miksi te ette voisi? Jos kukaan ei suostu kierto menettelyyn niin sitten menette vaikka ulos johonkin.- pal
Koska koti on myös sinun, eikä pelkästään poikaystäväsi niin kuin joku aiemmin väitti, sinullakin on oikeus kutsua sinne vieraita. Mitäs, jos kutsuisit sinne lauantai-illaksi esimerkiksi tylsiä sukulaisia, mummoja, tätejä, setiä tai kavereitasi/sukulaisiasi, joilla on villejä lapsia, voisit vaikka järjestää kavereillesi Tupperware tms. kutsut... Mitä vaan mikä karkoittaisi tuon apinalauman jo ovelta pois, otat vaikka hoitoon "vihaisen" koiran. Tai mitä jos vaan laitat oveen hyvissä ajoin lapun, jossa lukee "lauantai-illan vietto peruttu, ÄLÄ soita ovikelloa". Sinun ei tarvitse sietää kodissasi tuollaista, etkä ole mielestäni nipottaja, kun pyydät heitä poistumaan.
pal kirjoitti:
Koska koti on myös sinun, eikä pelkästään poikaystäväsi niin kuin joku aiemmin väitti, sinullakin on oikeus kutsua sinne vieraita. Mitäs, jos kutsuisit sinne lauantai-illaksi esimerkiksi tylsiä sukulaisia, mummoja, tätejä, setiä tai kavereitasi/sukulaisiasi, joilla on villejä lapsia, voisit vaikka järjestää kavereillesi Tupperware tms. kutsut... Mitä vaan mikä karkoittaisi tuon apinalauman jo ovelta pois, otat vaikka hoitoon "vihaisen" koiran. Tai mitä jos vaan laitat oveen hyvissä ajoin lapun, jossa lukee "lauantai-illan vietto peruttu, ÄLÄ soita ovikelloa". Sinun ei tarvitse sietää kodissasi tuollaista, etkä ole mielestäni nipottaja, kun pyydät heitä poistumaan.
Hei,
et ole nipo, kertomasi perusteella "kavereiesi" eivät todellakaan osaa käyttäytyä. Olen samaa miletä kuin aiemmatkin kirjoittajat eli ei ole asianmukasita tulla joka viikko kotiinne, sotkea paikkoja, riehua ja rikkoa tavaroita - ja olla vielä kuin mitään pahaa ei olisi tapahtunut.
Ja jos vuoronperään toisten kodeissa kokoontuminen tai voahtoehtoiset tavat viettää yhtiestä aikaa ei käy, niin sekin todistaa sen, että tilanne on kieroutunut pahasti. Ja jos sopuratkaisua ei löydy poikakaverisi ja vieraiden kanssa, niin ajattelen, että sinun on syytä jättää koko porukka. Et sinä tarvitse "ystäviksesi" moisia piittaamattomia ihmisiä, jotka ovat jo vuosia käytäneet hyväkseen ymmärtäväisyyttäsi ja mahdollisesti myös poikaystäväsi avuliaisuutta ja ymmätäväisyyttä. Tällaisia kuvaamisia röyhkimyksiä on nykyisin valitettavan paljon ja tässä he ovat lyöttäytyneet yhteen ja hyödyntävät teitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808316
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264518- 504088
- 513365
- 513106
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262546- 312139
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382003- 291996