Eli olen aloittanut e-pillerit n. 3 vuotta sitten, olen nyt vähän päälle parikymppinen. Silloin hemoglobiinini oli n. 120 luokkaa, eli ihan normaali... Siinä sitten sen jälkeen pari kertaa käynyt Hb kokeissa ja aina on tullut nousua ja viimeksi kun kävin Hb oli luokkaa 156!! Terkkari sanoi, että on vielä ihan normaalia ja erittäin hyvä hemoglobiini eikä maininnut mitään veritulppariskistä. Onko siis syytä pelätä, että jos se Hb jatkaa tuota huimaa nousuaan niin veritulppariski kasvaa? En tupakoi ja elän muutenkin suht terveellisesti; liikun ja syön hyvin. Rupesi vaan arveluttamaan, kun monesti olen kuitenkin kuullut että e-pillerit saattavat aiheuttaa veritulpan. Itse myös mainitsin tästä terveydenhoitajalle, mutta hän sanoi että hemoglobiinini on erittäin hyvä ja mitään ohennuksia ei tarvitse tässä vaiheessa aloittaa.
Olenko turhaan huolissani?
E-pillerit ja huima hemoglobiininnousu
3
1138
Vastaukset
- ---
ohennuksia?? Eikös kaikkein terveellisin vaihtoehto ole vaihtaa e- pillereitä....
- HB150+
suvusta löytyy ns. tulppariski (paksu veri eli korkea HB), asia kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa.
Söin e-pillereitä useita vuosia ilman mitään oireita tai haittoja. Sitten yks kaks pyörryin kahdesti, ensimmäisellä kerralla pyörryin parkkipaikalla ja toisella kerralla kotona, olo oli kamala. Menin lääkäriin, jossa EKG osoitti hieman normaalia pidemmän t-aallon. Lääkäri lähetti lisätutkimuksiin, verikokeet (HB 153 ja 158), Holter, rasitus-EKG, veren happipitoisuus, sydämen ultra ja viimeisenä jalkojen ultra. Jalkojen ultraäänessä havaittiin 2 veritulppaa pohkeessa, yli 20 cm pitkä trombi oikeassa reisilaskimossa. Pyörtymiset olivat ilmeisesti keuhkoveritulppia, onneksi henki säilyi, koska olin muuten erinomaisessa kunnossa. 4 päivää sairaalassa, 6 kk marevania (alussa 1-3 kertaa viikossa verikokeet oikean lääkemäärän selittämiseksi, parin kuukauden jälkeen 2 kertaa kk) ja kaikki hormonaalinen ehkäisy on täysi poissuljettu. 6kk lääkityksen jälkeen kuukausi ilman lääkkeitä ja hyytymistekijä- verikoe, joka onneksi osoitti, ettei Marevania jatkossa tarvittu.
Suosittelen, että keskustelet lääkärisi kanssa mahdollisesta veritulppariskistä ja pyydät lähetteen verikokeisiin. - käyn säännöllisesti
Mielestäni olet turhaan huolissasi. Hemoglobiini kuitenkin vaihtelee.
Olet muuten erittäin toivottu vieras veripalvelussa. Jokainen luovutuskerta laskee väliaikaisesti hemoglobiinia. Verta voi luovuttaa kolmen kuukauden välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223