Mielestäni teistisen teoksen esittely tai kielteinenkään kannanotto siihen ei ole keskustelua ateismista. Sensijaan, jos siihen otetaan mukaan vertailu uskonnottomaan vaihtoehtoon (siis ei kuitenkaan kirjan vertaamista kirjattomuutteen), esim. samanikäiseen tai samankokoiseen ateistiseen teokseen, niin silloin se olisikin jo keskustelua ateismista. Jos esim. Raamatun laajuisesta ateistisesta opuksesta löytyykin sama määrä virheitä kuin "pirun" lukemasta Raamatusta, niin mikä onkaan johtopäätös?
Samoin jos väitetään, ettei kristityillä ole vastausta kärsimyksen ongelmaan, se ei vielä ole keskustelua ateismista. Mutta jos samalla tuodaan esille ateismin tarjoama vastaus samaan ongelmaan, niin silloin kyse on jo keskustlusta ateismista, vaikka väite kristillisyydestä olisikin olkiukko. Itse asiassa minua kiinnostaisi kuullakin juuri tämä ateismin vastaus kärsimykseen.
Keskimäärin näyttäisi palstalla olevan melko vähän keskustelua aiheesta.
Keskustele ateismista
21
185
Vastaukset
Ateismi eli ei-jumalisuus ei perustu millekään opille tai opin
puutteelle. Se ei sinällään ole mitään vastaan, eikä minkään puolesta.
Se on termi. Ateisti on sellainen ihminen, joka on henkilökohtaisesti
ymmärtänyt, ettei uskontojen tarkoittamaa jumala-olentoa voi olla
loogisesti tai rationaalisesti ajatellen olemassa. On myös mahdollista,
että ihminen on ateisti, koska hänen maailmankuvaansa ei ole koskaan
syötetty tai siihen ei ole syntynyt käsitettä jumaluudesta. Ateistin
todellisuudessa ei ole sellaista lokeroa, jossa jumala olisi todellinen
toimija.
Ainoa "jumala" joka voisi olla olemassa olisi se elämän kipinä
jokaisessa eliössä, joka saa jatkamaan sukua ja haluamaan pysyä
hengissä. Se ei ole mikään olio tai voima tai persoona. Se on ominaisuus
jokaisessa eliössä, lajiin katsomatta. Jos se ominaisuus menee rikki,
syntyy elämää tuhoavaa käyttäytymistä, joka onneksi ei siirry
seuraavalle sukupolvelle, koska sellaista ei tule.
Paljon lohdullisempaa olisi sinunkin myöntää, että tiedät tämän kyllä,
lopettaa tuo hihhulointi ja alkaa elää elämääsi tietoisena siitä, että
olet vastuussa vain itsellesi ja muille elollisille. Koska Jumalaa ei
ole, voit aivan hyvin lakata huolehtimasta siitä, miten parhaiten
varmistat iankaikkisuutesi. Uskalla myöntää, ettet tiedä, etkä voikaan
tietää kaikkea. Se vapauttaa. Ihminen ja tämä maailmankaikkeus jossa
elämme on paljon ihmeellisempi ilman ihmisten sinne keksimiä jumalia.
Onkos sinulla itselläsi muuta annettavaa kuin metakeskustelua siitä miten ja mistä saa sinun käsityksesi mukaan keskustella?Mielenkiintoista havaita, että suhtaudut myönteisesti uskonnolliseen käännytystyöhön. Mutta kun valinta näyttäisi olevan tarjouksestasikin päätellen joko "Joka aamu on armo uus" tai "Elämä on turhuus", niin kiitos vaan, mutta valitsen ensimmäisen vaihtoehdon.
Pieni oikaisu tähän: "...lakata huolehtimasta siitä, miten parhaiten varmistat iankaikkisuutesi."
Jeesushan hoiti tuon puolen, ei minulla ole siinä mitään varmistamismahdollisuutta. Mutta kerropa itse, miten sinun iankaikkisuutesi on varmistettu?
Ja tunnustusta siitä, että viestisi oli ainakin osittain keskustelua ateismista, joka on siis miltei synonyymi "ei millekään".- Esko .
>>On myös mahdollista,
syötetty tai siihen ei ole syntynyt käsitettä jumaluudesta.
Se taitaa olla niin, että kaikilla luonnonkansoilla on ollut jumalia. Jumalat ovat olleet selityksiä luonnossa tapahtuville ilmiöille. Jos ajatellaan ateistia tässä joukossa, niin millainen henkilö sellainen villi ateisti olisi?
Melko varmasti hän olisi kylän idiootti, jota toiset eivät yhtään arvostaisi. Esko . kirjoitti:
>>On myös mahdollista,
Se taitaa olla niin, että kaikilla luonnonkansoilla on ollut jumalia. Jumalat ovat olleet selityksiä luonnossa tapahtuville ilmiöille. Jos ajatellaan ateistia tässä joukossa, niin millainen henkilö sellainen villi ateisti olisi?
Melko varmasti hän olisi kylän idiootti, jota toiset eivät yhtään arvostaisi."Se taitaa olla niin, että kaikilla luonnonkansoilla on ollut jumalia. Jumalat ovat olleet selityksiä luonnossa tapahtuville ilmiöille. Jos ajatellaan ateistia tässä joukossa, niin millainen henkilö sellainen villi ateisti olisi?
Melko varmasti hän olisi kylän idiootti, jota toiset eivät yhtään arvostaisi."
Tässä sitten yksi kylähullu. :)- kolopesijä
Esko . kirjoitti:
>>On myös mahdollista,
Melko varmasti hän olisi kylän idiootti, jota toiset eivät yhtään arvostaisi.Eikö kaikki uskonnot ole tuossa samassa kehitysketjussa? Ilmeisesti nykytiedon valossa sinäkin pidät luonnonkansojen uskontoja epäuskottavina. Voisi luulla, että pystyisit soveltamaan nykytietoa myös näiden kotoisten uskontojen kehittyneempiin muotoihin.
- M@k3
Kärsimys poistetaan poistamalla sen aiheuttaja, ikävä kyllä sitä aiheuttaa niin moni asia mm ihmisten tyhmyys että niinden kaikkien poistaminen on lähes mahdotonta.
Esim maapallon liikakansoittuminen tulee aiheuttamaan valtavasti kärsimystä ja kuten tiedämme niin uskonnot ovat kunnostautuneet sen lisäämisessä, kun taas monesti ateistiseksi mainostettu kiina on ottanut järkevämmän linjan ja säänöstelee syntyvyyttä, mikä tosin myös tuo joillekkin lisää kurjuutta.
Tiete on minun paras korttini kurjuuden poistamiseen, tosin se on uskontojen eiei listalla, joten olen itse ottanut uskonnot omalle eiei listalleni.Yhden ilo on toisen kärsimys. Esimerkkejä nyt vaikka vahvasti maustetun ruuan syöminen tai lapsettomuus. Kärsimys on paitsi suhteellista myös hyvin henkilökohtaista.
Joku voi kärsiä suunnatonta henkistä tuskaa kuvitellessaan, että häntä ei arvosta kukaan, vaikka mitään perusteita ei ole. Joku toinen voi elää kädestä suuhun, jalattomana, mutta onnellisena.
Ihmisen aiheuttamaa kärsimystä muille elollisille voitaisiin varmasti vähentää paljon jos uskonnot loppuisivat. Muuten olen sekä sitä mieltä, että Kathago on hävitettävä, että sitä mieltä että valitettavasti aina tulee olemaan jonkin verran kärsimystä.
- Rompix
"Jos esim. Raamatun laajuisesta ateistisesta opuksesta löytyykin sama määrä virheitä kuin "pirun" lukemasta Raamatusta, niin mikä onkaan johtopäätös?"
-Johtopäätös on, että siellä on virheitä ja ne varmaan kannattaisi korjata seuraavaan painokseen. - hunger
kun mietit luonnossa tapahtuvia kärsimyksiä.
Mitä tuumii kristitty ravintoketjuista, petoeläimistä, myyräkantojen vaihteluista, myyrien syöjien lihavista ja laihoista vuosista joukkokuolemineen?
Entä loisista ja tautiepidemioista? Olen vahvasti kanssasi samaa mieltä siitä, että raamatusta keskusteleminen on typerää. Vähän samanlaista kun salkkareista tai Harry Potterista keskustelu siten, että kelaillaan kunkin hahmon persoonaa ja vaikutteita aivan kuin kyseesä olisivat todelliset ihmiset...
- liittyy tähän
samaan asiaan. kelläköhän se nyt on aiheet lopussa. menisi vaikka lääketiede-palstalle havaitsemaan kuinka siellä keskustellaan sairauksien hoitomenetelmistä.
- ~~~
Teismi-ateismi -akselilla tarkastellaan jumaluskoon liittyviä näkökulmia. Sekö tulee yllätyksenä? Maailmassa, jossa uskonnot ovat todellisia, olisi hämmentävää ateismipalstalla olla sokea tälle asialle ja puhua kaikesta muusta, paitsi niistä.
Jos olisimme rahastosäästämisen palstalla, puhuisimme rahastosäästämisen lisäksi myös muista säästämisen ja sijoittamisen muodoista. Jos olisimme koirat -palstalla, vertaisimme myös koiria muihin lemmikkivaihtoehtoihin. Jos kreationismipalstalla, aihealueen keskiössä olisi myös evoluutioteoria.
Jos ateismipalstan keskeisimpänä aiheena olisi ikkunoiden korjaaminen, niin sepä olisi kyllä minustakin hämmentävää. Mutta ihmetellä sitä, että puheenaiheissa ateismipalstalla pyörii teismikin? Hmm. Miten se voisi olla pyörimättä? Miksi jättää keskustelusta tausta ja syvyys pois? Ehkä haluat ajatella, että ateismin pitäisi olla oppirakennelma teismin tapaan ja ateistien näin keskustella oikeasta tavasta olla uskomatta jumaliin ja siitä, millaisia kaavoja elämään tämä aiheuttaisi? No, tuskin sentään. Tuli vain mieleeni tuosta, kun vähän kuin oletit, että raamatun vastapainoksi pitäisi olla jokin suuri ateistinen opus, kun todellisuudessa esim. minä pidän raamattua turhana ja moraalin suhteen kyseenalaisena kirjana, jolla ei ole elämässä käyttöä.
Mitä tarkoitat 'vastauksella kärsimykseen'? - pepe57
Itse olen joskus "harmitellut" uskovien tekemien aloitusten määrää. Ne olisi helppo vaieta kuoliaaksi ja itse en enää juuri vastaa edes omaan aloitukseen tulleisiin uskis-vastauksiin.
Ateismi käsitteessä on häirinnyt vain se , että siihen käsitteeseen (ei-teismi eli a-teismi eli ateismi) liitetään kaikkea paskaa. Esim monet tavalliset tallaajat luulee, että ateisti automaticli on varma ettei "jumalaa tms" ole olemassa, vihaa uskontoa/uskontoja, on moraaliton (kun ei ole raamattua oppaana) jne jne.
Toisekseen ateismi on määritelmä vain joidenkin ihmisen keksimien jumalien olemassaoloon. Jos ateistiksi itsensä tituleeraava henkilö uskoo johonkin muuhun "yliluonnolliseen" esim ajatustenluku, meediot, ennustukset tms niin minä koen siinä ristiriidan.
Ensiksi määrittelisin itseni skeptikoksi ja toiseksi uteliaaksi uusille tiedelöydöille. Kolmanneksi ateistiksi jne.Täytyy sanoa ettei voi kuin ihmetellä sitä stereotypioiden määrää mitä moni liittää ateistiin. On tullut asiaan törmättyä moneen kertaan. Moni sellainen normaali ihminen jota en ole uskiksena pitänyt millään lailla saattaa reagoida hyvinkin voimakkaan uskonnollisesti. Ateisti-sana on jostain syystä erittäin negatiivinen.
Uskonnoton voisi olla neutraalimpi ja vähemmän tunteita nostava, tai trendikäs bright.. jota en ole kuullut kenenkään käyttävän.- Kössönöm
KeljuKooKojootti kirjoitti:
Täytyy sanoa ettei voi kuin ihmetellä sitä stereotypioiden määrää mitä moni liittää ateistiin. On tullut asiaan törmättyä moneen kertaan. Moni sellainen normaali ihminen jota en ole uskiksena pitänyt millään lailla saattaa reagoida hyvinkin voimakkaan uskonnollisesti. Ateisti-sana on jostain syystä erittäin negatiivinen.
Uskonnoton voisi olla neutraalimpi ja vähemmän tunteita nostava, tai trendikäs bright.. jota en ole kuullut kenenkään käyttävän.ei ole suomen kieltä, eikä se myöskään ole mielestäni kovin fiksu sana käyttää. Ei se edes kuvaa itse asiaa, eli jumaluskon puuttumista.
Uskonnoton tarkoittaa ihan samaa kuin ei-teisti, eli ateisti.
- vääräsääri
Itse en ole aktiivinen keskustelija, mutta on hiukan vaikea ajatella, että jos keskustellaan ateismista, ei keskusteltaisi myös teismistä. Teismihän luo ateismin.
Tuota kirjojen vertailua voit tehdä. Tuo virhebongaus ei kuullosta kiinnostavalta - mitä ateistista teosta ajattelit? Virheiden määrä kertonee, että ihmiset tekevät enemmän tai vähemmän virheitä. Teistit eivät voi Jumalaansa kuulemma tutkia, mutta tietävät yllättävän paljon jumalansa ominaisuuksista; kuulemma yleensä erehtymätön, tahtoo sitä ja tätä ja ilmestyy aina jonkun ihmisen kautta.
En tiedä, mikä on kärsimyksen ongelma. Sekö, että kärsimystä aina on? Tottakai kristinusko selittää, miksi hyvä ja rakastava Jumala sallii kärsimyksen. Ja tietysti se selitys kelpaa kristitylle. Ne joille ei kelpaa, ovat nopeasti entisiä kristittyjä.
Ateisteilla varmasti on vastauksia kärsimyksen syistä, mutta ymmärtänet, ettei ateismi ota asiaan kantaa. Itse olen sitä mieltä, että ihmisen velvollisuss on poistaa kärsimystä, vähimmilläänkin olla tuottamatta kärsimystä. Menetelmät ovat sitten käytännössä paljon vaikeampia. Kuinka auttaa kehitysmaita oikein? Miten estää ihmis-, huume-, asekauppa? Kuinka suojella luontoa, tukea lapsia/vanhuksia/vähemmistöjä, mikä on yksilön vastuu?
Ei usko jumalaan yleensä haittaa ajattelua. Uskonnoissa on kuitenkin dogmaattisia ihmisiä, jotka kaipaavat ankaraa jumalaa. Näiden ihmisten luutuneet käsitykset usein kääntävät teot hyvien aikeiden irvikuvaksi. Et kaivanne esimerkkejä.
Kärsimystä on paljon luonnossakin. Myyttisen syntiinlankeemuksen vuoksi? Minun on jotenkin vaikea käsittää, että ihmiset eivät näe uskontojen läpi. Uskonnot ovat osa kulttuuria, tuskin häviävät, mutta niiden syntysyyt on hyvä ymmärtää ja lieveilmiöitä on järkevää lainsäädännöllä suitsia. Valitettavasti uskonnottomilla ei ole yhteistä oppia tai julistusta, jota voisi verrata minkään uskonnon kirjoituksiin.
Ateisteja yhdistää vain se, että he eivät usko jumaliin. Mitä muuta uskonnottomien päissä liikkuu, riippuu ihan jokaisen yksilön omista mieltymyksistä ja ominaisuuksista.
Kärsimys puolestaan aiheutuu ihmisten teoista lähimmäisilleen tai huonosta tuurista, sattumasta.
Onnettomuuksia, kuten maanjäristyksiä emme voi estää, mutta voimme auttaa niiden uhreiksi joutuneita.
Ihmisten aiheuttamaa kärsimystä voimme vähentää yhteistyöllä ja epäkohtien poistamisella. Tosin kaikkia ihmisiä ei koskaan saada luopumaan muiden ihmisten alistamisesta ja hyväksikäytöstä.
Yhteenvetona todettakoon, että uskonnoton näkee kärsimyksen johtuvan tavallisista "maallisista" syistä, ei jumalista tai henkiolennoista. Silloin ihmiskunnalla on myös toivoa taistelussaan sitä vastaan; se ei ole mitään ennaltamäärättyä, ikuista rangaistusta tai seurausta "perisynnistä", vaan jotakin mikä on syntyisin tästä arkimaailmasta ja voidaan sen ehdoilla poistaa tai ainakin vähentää.Aiotko aloittaa taas poistamaan/poistattamaan aloituksia?
Psst...jos sinun ainoa argumenttisi ateismia vastaan on metakeskustelu Ateismi-palstan keskustelunaiheista, niin ei sinulla kovaa mene.
ps. olet vieläkin lapsellinen- ....
sellaiselle palstalle, jossa keskustellaan kuten sinä haluat?
Keskustelutaidollasi sinun ei kannattaisi ylpeillä ollenkaan.- 00
Minua kiinnostaa, miten erilaiset ihmiset ajattelevat, ja millaisia he ovat...
- Kössönöm
Harmittaako kun et saa olla sefu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau273165Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433050Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342906Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4432597Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1621907Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431848Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251445Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51251- 321230
- 751154