Auton historia

Omistaja kysyy

Luodinreikäongelma, eli pitääkö ne paikata autosta ja jos pitää, niin silloinhan auton historia tuhoutuu.
Miten sitten muut käytön jäljet ja muinaisuudessa tehdyt muutokset. On siinä aikanaan ollut vanerikoppikin päällä, joka ei tosiaan ole tehtaan mallinen miltään osaltaan, mutta vaunupuusepän tekemä ja rakenteeltaan mielenkiintoinen.
Siis jos tämä pitää nyt pistää tehtaalta lähteneeseen kuntoon, niin eihän tässä ole mitään museaalisesti mielenkiintoista enää jäljellä ja lienee paras säilyttää rekisteröimättömänä pukeilla. Vai mikä se käytäntö näissä nyt sitten on kun yleisesti kaikki vain puhuvat siitä restauroinnista alkuperäiseen kuntoon.

Maalitkin tässä ovat alkuperäiset, vaikkakin todella kauhtuneet.

3

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekiasteriin.

      "lienee paras säilyttää rekisteröimättömänä pukeilla."

      Jos autosi on liikennekelpoinen, niin saahan sen rekisteröityä ja liikenteeseen, eihän kaikkia rakennelmia tarvitse museorekisteriin laittaa. Laita normaaliin rekisteriin ja tee ajoneuvosta tarkka historiikki ja nauti sen historiasta cruisailemalla "kylillä".
      Ihmisillä on ihmeellisiä käsityksiä Suomen museoajoneuvosäädöksistä, kaikki museorekisteri-ikäiset romut pitäisi saada rekisteröityä museoajoneuvoiksi.

      Museorekisteriin tulevan ajoneuvon pitää olla säilynyt alkuperäistä vastaavassa kunnossa, tai entistetty alkuperäistä vastaavaaksi, kuten tämänkin palstan monissa aikaisemmissa viesteissä kerrotaan.

      "Luodinreikäongelma, eli pitääkö ne paikata autosta ja jos pitää, niin silloinhan auton historia tuhoutuu."
      Pitää paikata ja niin historia siltä osin tuhoutuu.

      • Omistaja....

        Entisöinnillä siis pilataan historiaa, eikä mikään oikea museo kelpuuttaisi noita kokoelmiinsa.
        Aikanaan Deutsches Museum pyysi kaivosyhtiöltä erästä historiallisesti merkittävää kaivosveturia kokoelmiinsa ja saikin sen kohta. Vikana oli vain se että koko kone oli puhdistettu, huollettu ja maalattu, eli koko museaalinen mielenkiintoisuus oli hävinnyt. Suurella rahalla ne sitten entisöivät sen siihen käytönjälkiseen kuntoonsa ja liittivät vasta sen jälkeen näyttelyynsä.

        Tämä vekotin on vuodelta -27, eikä sitä kannata laittaa normaaliin liikenteeseen. Museorekisteröitynä säästyisi ylimääräisiltä kuluilta, mutta auton historiaa ei voi tuhota ja näin ollen se siis säilyköön varastoituna kunnes systeemi muuttuu.


      • Omistaja...
        Omistaja.... kirjoitti:

        Entisöinnillä siis pilataan historiaa, eikä mikään oikea museo kelpuuttaisi noita kokoelmiinsa.
        Aikanaan Deutsches Museum pyysi kaivosyhtiöltä erästä historiallisesti merkittävää kaivosveturia kokoelmiinsa ja saikin sen kohta. Vikana oli vain se että koko kone oli puhdistettu, huollettu ja maalattu, eli koko museaalinen mielenkiintoisuus oli hävinnyt. Suurella rahalla ne sitten entisöivät sen siihen käytönjälkiseen kuntoonsa ja liittivät vasta sen jälkeen näyttelyynsä.

        Tämä vekotin on vuodelta -27, eikä sitä kannata laittaa normaaliin liikenteeseen. Museorekisteröitynä säästyisi ylimääräisiltä kuluilta, mutta auton historiaa ei voi tuhota ja näin ollen se siis säilyköön varastoituna kunnes systeemi muuttuu.

        Auto on ilmeisesti tullut tehtaalta ilman koria ja kori on teetetty ostajan toimesta erillisessä korifirmassa.
        Tuohon aikaan se oli melko yleinen tapa toimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2072
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      732
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

      Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe