Ehkä joku osaisi neuvoa, että mistä mä saan apua. Oon ollu 3vuotta pienessä metalli firmassa töissä, jossa on n:20 henkilöä töissä. meitä on 8 vakinaista ja loput on ollu vuokrafirmoista tai jostain töissä.
Kun tehtiin pääsiäisenä töitä, niin niistä ei maksettu palkkaa, kun kuulemma tulee liian kalliiksi, niin saimme ne vapaana ja ne pidetään sitten joskus kun on työmaalla hiljaista. Jos töitä ei ole, niin pomo passittaa siksi aikaan kotiin, kunnes taas tulee töitä. Mulla ei ole vähään aikaan tullu palkkakuittia, tilille on kyllä tullu rahaa, mutta mistä mä saan tietoo, että kuinka paljon mulle kuuluu. Meillä on talossa pomo, joka toimii samalla luottamusmiehenä sekä työnjohtajana ja palkanlaskijana. Tilinauhoista on kuulemma luovuttu ja kuukauden lopussa saamme paperin jossa on kokokuukauden tehdyt/poissa olo tunnit.
Välillä pomo soittelee perjantaina,että viikonlopuksi pitäs tulla töihin.
Tämmöstä on jo jatkunut vähän aikaan. Mä alan vaan hajoomaan tämmöiseen takia, kun ei itse tiedä mistään mitään. Alkaa kiinnostus loppumaan työntekoon.
Apua kaivataan
13
236
Vastaukset
jos olet liiton jäsen niin otat välittömästi yhteyttä liittoon ja jos et ole niin voit itse ajaa asiaasi oikeusteitse. mutta liiton avulla onnistuu varmasti paremmin.. jos noi mitä kerroit pitää paikkaansa niin ne on kaikki perseellään jotka rikkovat työehtosopimuksia sekä työsopimus lakeja.
elikkä mistä lähettäisiin purkaan.
työsopimuslaki 16§Palkan maksaminen
Palkka on maksettava työntekijälle käteisenä tai jos niin on sovittu, hänen osoittamaansa rahalaitokseen. Työnantaja vastaa viimeksi mainitusta palkanmaksutavasta aiheutuvista kustannuksista. Palkka on maksettava tai sen on oltava nostettavissa palkan erääntymispäivänä.
Maksaessaan palkan työnantajan on annettava työntekijälle laskelma, josta käyvät ilmi palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet
eli eli hänen on annettava se tilinauha josta näkyy kaikki paljonko on maksettu, ja millä perusteilla sekä tuntipalkkasi, ylityökorvaukset vähennykset mitä on vähennetty ja millä perusteilla
ja sitten ylityöt, työaikalaki ja tess:t eivät tunne käsitystä että pitäisi tehdä palkatta työtä ja yli työhön ei ole pakko suostua ja jos teet ylitöitä niin sinulla on oikeus vaatia ylitöistä korvaus. elikkä työaikalaki sanoo seuraavaa
22 §
Lisä- ja ylityöstä maksettava korvaus
Lisätyöstä on maksettava vähintään sovitulta työajalta maksettavaa palkkaa vastaava korvaus.
Säännöllisen työajan määräytyessä 6, 9, 10, 12 tai 13 §:ssä säädetyllä tavalla on vuorokautisen säännöllisen työajan ylittävältä kahdelta ensimmäiseltä työtunnilta maksettava 50 prosentilla ja seuraavilta 100 prosentilla korotettu palkka. Viikoittaisen säännöllisen työajan ylittäviltä työtunneilta on maksettava 50 prosentilla korotettu palkka.
Työn jatkuttua jaksotyössä koko kahden tai kolmen viikon ajanjakson on 12 tai 18 ensimmäiseltä säännöllisen työajan ylittävältä työtunnilta aloittamis- ja lopettamistyö mukaan lukien maksettava 50 prosentilla ja näitä seuraavilta työtunneilta 100 prosentilla korotettu palkka. Jos ajanjakso on keskeytynyt sen johdosta, että työntekijän työsuhde on päättynyt tai että hän ei ole voinut olla työssä loman, sairauden tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi, lasketaan, kuinka monta tuntia keskimääräinen työaika kesken jääneenä ajanjaksona on työhön käytettyinä vuorokausina kahdeksaa tuntia pidempi. Tämän tuntimäärän kahdelta ensimmäiseltä keskimääräiseltä ylityötunnilta on maksettava 50 prosentilla ja seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettu palkka.
Jos säännöllinen työaika perustuu 14 §:ssä tarkoitettuun poikkeuslupaan tai työehtosopimukseen, on luvassa tai sopimuksessa mainittava perusteet, joiden mukaan ylityöstä maksettava korotettu palkka lasketaan.
23 §
Lisä- ja ylityökorvaus vapaa-aikana
Lisä- tai ylityöstä maksettava palkka voidaan sopia vaihdettavaksi osaksi tai kokonaan vastaavaan vapaa-aikaan työntekijän säännöllisenä työaikana. Ylityötä vastaavan vapaa-ajan pituus lasketaan noudattaen soveltuvin osin, mitä 22 §:ssä säädetään.
Vapaa-aika on annettava kuuden kuukauden kuluessa lisä- tai ylityön tekemisestä, jollei toisin sovita. Työnantajan ja työntekijän on pyrittävä sopimaan vapaa-ajan ajankohdasta. Jos siitä ei voida sopia, työnantaja määrää ajankohdan, jollei työntekijä vaadi korvauksen suorittamista rahassa.
Työnantaja ja työntekijä voivat 1 ja 2 momentissa säädetystä poiketen sopia, että lisä- tai ylityöstä korvauksena annettava vapaa-aika yhdistetään vuosilomalain (162/2005) 27 §:ssä tarkoitettuun säästövapaaseen. Vapaa-ajasta on tällöin soveltuvin osin voimassa, mitä vuosilomalaissa säädetään säästövapaasta.
ja se että jos tahdot ylityöt vapaana täytyy olla kiistaton. eikä työnantaja saapainostaa sua.
ja mitä luottamus mieheen tulee niin POMO ei voi missään tapauksessa toimia työpaikan luottamusmiehenä koska luottamusmies on teidän työntekijöiden valitsema ja työntekijöiden edustaja. eli jos pomo on luottarina niin koko hommasta kaatuu pohja pois. ja ehdottomasti otat muiden työntekijöiden kanssa puheeksi tän ja valitsette joukostanne sopivimman siihen tehtävään.
itse en tunne metalliliiton tess:iä mutta uskoisin että noi rikkovat niitäkin sääntöjä aika pahasti. ei kannate pelätä että saisit potkut sillä tollaiset yritykset missä sinä olet niin eivät ole sen arvoisia edes ja jos pomo rupeaa teitä irtisanomaan sen perusteella niin se tulee yritykselle todella kalliiksi. ja saattepahan te työntekijät jotka olette mukana kunnon korvaukset.et ole liiton jäsen niin liity välittömästi ja koita tehdä se ilman pomoasi joka on luottarina . sillä sellaisilta pomoilta voi odottaa melkeinpä mitä tahansa.
- yx
eiköhän olisi parasta istua alas pomosi kanssa ja kertoa hänellä nuo samat virret.
- AY1
yx kirjoitti:
eiköhän olisi parasta istua alas pomosi kanssa ja kertoa hänellä nuo samat virret.
Tässä taas yksi "rehellinen" ja oikea työnantaja joita täälläkin niin paljon kunnioitetaan.
Tämä on arkipäivää työelämässä meillä suomessa..
Avaajan kannattaa ottaa yhteyttä liittoon tai mikäs se nyt onkaan tämä entistä työsuojelupiiriä vastaava instanssi.
Näitä "ketkuja" varten täällä tarvitaan lisää viranomaisia ja liitoille valtaa.
Ei niitä ylitöitä ole pakko lain mukaan tehdä, perustuu vapaaehtoisuuteen.
Itse vielä muistan kaikki ylityöt yli 40 vuoden aikana mitä olen tehnyt ei tarvitse kalenterista katsoa. - ...
AY1 kirjoitti:
Tässä taas yksi "rehellinen" ja oikea työnantaja joita täälläkin niin paljon kunnioitetaan.
Avaajan kannattaa ottaa yhteyttä liittoon tai mikäs se nyt onkaan tämä entistä työsuojelupiiriä vastaava instanssi.
Itse vielä muistan kaikki ylityöt yli 40 vuoden aikana mitä olen tehnyt ei tarvitse kalenterista katsoa.mitä sä liitolla teet kun laissakin nämä asiat on, istu alas sen pomon kans ja jos ei suju sopiminen ei muuta ku lähet lätkiin, hyvällä työntekijälle löytyy aina töitä.. ja edelleen ei lähdetä tuolle kreikka linjalle. kohtuus kaikessa, markkinat muuttuu..suomi on kuiteski tuppukylä hevon kuusessa eikä suurmahtivaltio!!
- yx
AY1 kirjoitti:
Itse vielä muistan kaikki ylityöt yli 40 vuoden aikana mitä olen tehnyt ei tarvitse kalenterista katsoa.ja mistä oot saanu päähäsi että tuollaisia työnantajia täällä kunnioitetaan, tuo kommenttisi kertoo kaiken miten ravihevosmaisesti katselet niillä sun silmilläs maailmaa.
- laklakilaki
... kirjoitti:
mitä sä liitolla teet kun laissakin nämä asiat on, istu alas sen pomon kans ja jos ei suju sopiminen ei muuta ku lähet lätkiin, hyvällä työntekijälle löytyy aina töitä.. ja edelleen ei lähdetä tuolle kreikka linjalle. kohtuus kaikessa, markkinat muuttuu..suomi on kuiteski tuppukylä hevon kuusessa eikä suurmahtivaltio!!
Laissa on monia asioita, mutta niin kuin aloittaja kijoitti niillä ei kaikille ole mitään merkitystä. Voihan sen pomon kanssa istua alas ja yrittää sopia/neuvotella ja jos ei suju niin lähteä pois. Itsensä irtisanominen ennen kuin uudesta työpaikasta on tietoa on uhkapeliä. Siitä sueraa 8-viikon karenssi, siltä ajalta et saa työttömyyspäivärahaa ja, vaikka saisit uuden työpaikan niin satavarmasti sieltä soitetaan edelliseen työpaikkaasi ja todennäköisesti sieltä mitään kiittävää lausuntoa sinusta ei anneta.
Työvoimatoimistoon pitää olla selvitys työsuhteen kestosta, irtisanomisen syystä ja minulle on käynyt niin, että työnantaja ei kirjoittanut työtodistusta mistä olisi työsuhteen kesto ilmennyt tai se ei virkailijaa tyydyttänyt. Käsky kävi, että uusi todistus pitää pyytää, kun yhdestä kyykyttäjästä eroon pääset on toinen jo odottamassa. Virkailija soitti itse sen todistuksen, asia oikeni, mutta aikaa ja kärsivällisyyttä se vaatii. - AY1
yx kirjoitti:
ja mistä oot saanu päähäsi että tuollaisia työnantajia täällä kunnioitetaan, tuo kommenttisi kertoo kaiken miten ravihevosmaisesti katselet niillä sun silmilläs maailmaa.
Täällä syytetään aina työntekijöitä että heissä on syy esim jos lakkoon menevät, tämä osoittaa että näitä työnantajia kunniotetaan.
En ole huomannut että elitarvikealalla olis syytetty työnantajia kun eivät aio nuodaat työnajaliiton suositusta lomapäivien kertymisestä.
Minusta on reilua jos myöskin syyllistetään työantaja puolta.
Lakot on kyllä melkein aina laittomia mutta kuka on niihin syyllinen.
Lakot jatkuu jos työnantajan sanelupolitiikkakin jatkuu.
- trolli aloitus
tarkoitusperää pitää oikein miettiä, mutta uskottavuus aloituksessa on täysi 0. Tuskin on pomo samalla luottamusmiehenä, ja noin pienessä firmassa (8 vakituista) ei edes luottamusmies järjestelmää yleensä ole käytössä. Työntekijät valitsevat keskuudestaan luottamusmiehen ja siten ei ole uskottavaa että pomo olisi myös luottona. PK-yrittäjän (pomo) on taas säästettävä siinä missä voi, eli palkanlaskun hän kyllä voi suorittaa itsekkin.
Metallifirma jossa tehdään viikonloppuisinkin töitä on sellainen jolla menee hyvin, joten sellainen myös maksaa normaalin ylityökorvauksen. Tilinauhoistakaan ei voida luopua, mutta niiden muoto voi olla yrityskohtainen. Meillä posti tuo palkkakuitit suoraan kotiin. Ne oivat olla myös sähköisessä muodossa eli esim. e-mailiin laitettuna, josta ne taas on helppo tarvittaessa tulostaa paperille.
Aloitus on selkeä provo ja mitä ilmeisemmin sen tarkoitus on saada mahdollisimman paljon "punalippuja" liehumaan näin vapun kunniaksi. - mocco
Olen synnynperälätäni eestiläinen ja asunut suomessa muutamia vuosia. tulin suomeen töiden perässä hyvän palkan takia. Eräässä baarissa kaksi miestä alkoi puhelemaan palkastaan ja vapaistaan ja siksi minua alkoi kiinnostamaan oma työ. Suomessakun on aina sanottu etä täällä on rehellisä porukkaa ja ihmisiin voi luottaa.
Suomalaisia meidän firmassa ei ole vakinaisena, vaan meisä moni on venältä taikka eestisä tullu.
Kun tässä on alkanu tuntemaan suomalaisa kultuuria, ei suomalaiset paljoakaan eroa eestiläisistä. Samanlailla ne huijaavat.
Soitin metalliliitoon ja nimeäni ei löyynyt heidän papereistaan. Täytyy maanataina puhua työkavereiden kanssa täsä tilanteesta. Meitä on huijattu.- ååo¨åop
Tilaisuus tekee varkaan. Yleinen käsitys on. että eestiläiset venäläiset jne eivät osaa eikä halua huolehtia oikeuksistaan. Niitä työnantaja saa sitten kusta silmään ja naija perseeseen.
- 13
Tarkista välittömästi että työnantaja on tilittänyt sinulta pidättämäsi verot yms sekä eläkemaksut!
- ..
samaa paskaa jauhetaa, ja liitto hoitaa, heh heh, niinhän sen pitäiski ei niille turhaa 500milj rahaaa heitetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733684Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92011Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1351226
- 1071108
- 1091075
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886