Pistävä kipu ylävatsassa

tiia.aho

Hei! Mulla on nyt tässä muutaman viikon ajan ollu semmonen ongelma että välillä ylävatsaan pistää ihan hemmetisti. Se tulee siis ihan varoittamatta tohon navan seutuville, yleensä suoraan navan yläpuolelle. Kipu ei tunnu säteilevän mihinkään vaan tuntuu tietyssä kohtaa. Varsinkin kun vatsaa vetää sisään, kipu on järkyttävä..
Mistähän tämä voisi johtua? Mitä sisäelimiä juuri navan yläpuolella on, johtuisiko jostain semmoisesta.. Vai voiko stressillä olla osuutta asiaan?

31

25613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matteus55

      Toki stressillä voi olla osuutensa. Samojen oireiden aiheuttajaksi paljastui "elin" nimeltä sappi?

      • asjdhgfasj

        Stressi on sapen pahin laukasia.. Tosin sen tuntee siitä että se kipu on jtn niin helvetillistä että ei rajaa! Mies on iso ja kivun kestävä mut sappi pani senkin miehen polvilleen! Ambulanssilla sairaalaan ja eiko kiireellisesti kirurgin veitsen alle.. Ei mtn tähystysleikkausta jossa 3 pientä reikää vaan suoraan vatsa auki ja sappi pois!!! Enemmän kuvittelisin sulla olevan suolen joka temppuaa! Myös se oireilee stressissä!!! Googleen vaan kirjoittamaan ja lukemaan kivuista tai lääkärille soittoa!!


    • Matti Viikate

      Kannattaa varmaankin rentouttaa se alue kun alkaa tuntumaan siltä että kipu alkaa iskemään, ja pitää se rentona myös sen jälkeen. Tuollainen menee yleensä ohi jos ei mitään vakavaa elimellistä sairautta ole niin parissa päivässä-viikossa. Saattaa toki sitten joskus myöhemmin palata, mutta samoilla vinkeillä menee silloinkin ohi siedettävästi. Eli ota rauhallisesti ja koita kestää, noilla vinkeillä pitäisi saada paras lopputulos.
      http://mattiviikate.newsvine.com/

    • lääkäriin

      Käväiseppä lääkärissä niin saat ruoansulatus kanavien hoitoon tabletteja.Litalgin tai jotain mikä rauhoittaa vatsaa.Samalla voi lääkäri painella vatsaa että tuntee onko mitään epäilyttävää joka vaatii tarkempaa tutkimusta.Yleensä menee ohi tableteilla muutamassa päivässä.Ruokavalio voi myös aiheuttaa jos syö jotain yksipuolista usein vaikkapa leipää paljon ilman keitettyä ruokaa.Liika kahvin juonti pahasta.

      • kiinkiin

        On ollut minullakin, tuossa navan yläpuolella, tuntuu periaatteessa että napanuoraa sisäpuolelta vihloo ja esim. suoristautuminen sattuu.

        Menin itse lääkärille ihmettelemään asiaa ja lääkäri katseli ja tutki, kunnes ehdotti kuidunpuutetta. Lisäsin sitten kuitujen syöntiä ja alkoi helpottaa tuo.


      • hoitaja80
        kiinkiin kirjoitti:

        On ollut minullakin, tuossa navan yläpuolella, tuntuu periaatteessa että napanuoraa sisäpuolelta vihloo ja esim. suoristautuminen sattuu.

        Menin itse lääkärille ihmettelemään asiaa ja lääkäri katseli ja tutki, kunnes ehdotti kuidunpuutetta. Lisäsin sitten kuitujen syöntiä ja alkoi helpottaa tuo.

        Kuulostaa ruuansulatusvaivoilta. Vatsakipu ei yleensä ole oire mistään kovin vakavasta, mutta hoitohenkilökunnan on otettava se aina vakavasti ja tutkittava huolellisesti, koska se voi olla oire monesta vakavastakin "sairaudesta". Ominpäin ei vatsakipuun kannata mennä mitään särkylääkkeitä ottamaan, tai edes hoitaja ei niitä saisi esim. osastolla antaa, ennen kuin lääkäri on tutkinut. Mm. vaikeuttaa kivun määrittämistä.

        Litalgin on kyllä kipulääke.


      • gerbeeros

        tuossa on nimimerkillä Meneppä, varteenotettava neuvo, ja samalla saa itselleen mielenrauhan, koska kummasti ihminen alitajunnassa alkaa asiaa vatvomaan ja stressiä vaan lisää itsellee.
        Paranemisia!


    • voi käydä köpelösti

      minulla oli samanlainen kipu tammikuusta asti 2010 hoidettiin sappivaivana,vaikka sanoin ettei se ole sitä niinpä maaliskuun lopussa kipu muuttui ,niin kovaksi menin polille päivystykseen leikattiin saman tien.Paljastuikin että sappena hoidettu oli suolistotukos (kiireellinen leikkaus) kuusviikkoa saikkua .Nopsaan vaan lekuriin älä pitkitä niinkuin tein .

      • atlatl

        ...vähän.
        Minulla ainakin sappi on enempikin navan oikealla puolella,heti alempien kylkiluiden alla.
        Tiedän kun olen joutunut kerran menemään lääkäriin sappikivun takia.
        Sillä kertaa hoitui kipulääkkeillä.
        Navan yläpuolella on pallea ja se minuakin vaivaa.Tuntuu kuin vatsaportin lihakset jotenkin kramppaisivat,kipu tulee aaltoina.
        Huomasin sen liittyvän siihen että oli syönyt tavallista enemmän,tai syystä tai toisesta istunut lysysssä.
        Tosin kerran tuli nukkumaan mennessä kun olin käynyt jo pitkälleen.

        Ylipaino pahentaa oireita ja sitähän minulla on. Nyt kun olen saanut painonnousun kuriin niin kipujakaan ei ole ollut kohta kuukauteen.


      • Ompi
        atlatl kirjoitti:

        ...vähän.
        Minulla ainakin sappi on enempikin navan oikealla puolella,heti alempien kylkiluiden alla.
        Tiedän kun olen joutunut kerran menemään lääkäriin sappikivun takia.
        Sillä kertaa hoitui kipulääkkeillä.
        Navan yläpuolella on pallea ja se minuakin vaivaa.Tuntuu kuin vatsaportin lihakset jotenkin kramppaisivat,kipu tulee aaltoina.
        Huomasin sen liittyvän siihen että oli syönyt tavallista enemmän,tai syystä tai toisesta istunut lysysssä.
        Tosin kerran tuli nukkumaan mennessä kun olin käynyt jo pitkälleen.

        Ylipaino pahentaa oireita ja sitähän minulla on. Nyt kun olen saanut painonnousun kuriin niin kipujakaan ei ole ollut kohta kuukauteen.

        Kannattaisi ehkä katsella kuvia tai ihan suoraan kysyä lääkäriltä, niin ei tule vikadiagnooseja.


    • pafos

      Kivun syy saattaa löytyä helicobakteerista. Tosin itselläni siihen liittyi usein toistuvia pistokohtauksia ja vatsa oli tosi usein sekaisin. Siis melkeen vesiripulia tai sitten oli ihan kovalla. Helicobakteeri ei näy tavallisessa verikokeessa vaan siitä on otettava ihan omat näytteet. Helicobakteeri häädetään vahvalla antibioottikuurilla. Mulla on häädetty se kolme kertaa ja viimesin häätökuuri tuhosi vatsan hyvät bakteerit niin että jouduin sitävarten syömään oman antibioottikuurin jotta hyvät bakteerit ei tuhoutuisi kokonaan. Sappikivut ainakin itselläni kohdistui alaselkään. Tuntui kun olisi synnytys ollut käynnissä. Sappikohtauksen aikana en pystynyt liikkumaan moneen tuntiin. Jos epäilet sappikohtausta kannattaa mennä suoraan sairaalan päivystykseen jotta pääset nopeasti ultrattavaksi. Itse hakeuduin päivystykseen kun alustava aika olis terveysasemalla ollu kuukauden päästä siitä kun itse viime keväänä menin sairaalan päivystykseen. Maksa-arvot oli koholla ja lääkäri kyllä onneksi tajusi että se saattaa olla ankaran sappikohtauksen syytä. Mutta sappivaivat pitää myös hoitaa koska pahimmillaan se voi johtaa verenmysrkytykseen!!! (toivottavasti saat nämä edellämainitut vaivat poissuljettua)

      • pafos

        Syynä saattaa myös olla refluksitauti. Eli sinuna pois-sulkisin refluksitaudin, helicobakteerin ja sappikivet. Sappirakko voi muuttua kivipussiksi=on täynnä sappikiviä ja sillon se pitää leikata


    • robert.langdon

      Suolisto ei tunne juuri mitään. Mainitsemassasi kohdassa on paksunsuolen sigman yläkohta. Paksusuoli on toiseksi suurin elin ihon jälkeen. Jos se kramppaa, kyse on ärsyyntyvästä pasksusuolesta, joka on psykosomaattista (eli stressiperäinen). Monella stressi/vatsaoireet liittyy siihen, että vatsahapot pääsevät ruokatorveen tai vatsanportti ei sulje. Kokeile palpoida ja etsi kohta jossa kipein. Voihan olla, että vatsan peitteissä/lihaksissa on jokin kohta, joka on tulehtunut.

    • etsivä löytää

      Ei muuta kuin suolistotähystykseen niin kyllä lääkäri lötää mikä sinua vaivaa,on kokemusta.

      • qw

        kannattais hieroa sitä kohtaa silloin, kun kipu ei ole paha. Jos lihas pehmenee niin se on ollut jännittynyt. Samalla pitäisi kipukin lieventyä. Ellei se helpota, sen jälkeen pitää syytä alkaa etsiä sisäelimistä.


      • sh
        qw kirjoitti:

        kannattais hieroa sitä kohtaa silloin, kun kipu ei ole paha. Jos lihas pehmenee niin se on ollut jännittynyt. Samalla pitäisi kipukin lieventyä. Ellei se helpota, sen jälkeen pitää syytä alkaa etsiä sisäelimistä.

        Voi olla napa- tai muu tyrä. tyrä kannattaa leikkauttaa, etenkin jo se vaivaa ja kipuilee. Olis kyllä hyvä selvittää syy kipuihisi.


    • Tirripaisti

      Lukaisepas tiezen oireyhtymästä, että täsmääkö oireet siihen.

    • sapettaa

      Mulla oli sappikipu just tuossa kohtaa.2v.oli kipukohtauksia pahenevasti.Sitten kuvioon tuli oksentaminen,jota saattoi kestää muutama päivä.Mikään erityinen ruoka ei laukaissut kohtauksen alkamisia.Tilanne meni lopulta niin pahaksi,että mut leikattiin päivystyksenä.Sappirakko oli kuoliossa.Eli lääkäriin ja heti!

    • Hessu Hopo

      kannattaa ilmoittautua Dr. Phil ohjelmaan, se osaa auttaa kyllä... :)

      • viisastunut mimmi

        helpottaa, jos en juo viiniä enkä olutta. Olen nainen, enkä ikinä ole juonut enempää kuin 1-2 lasi viiniä tai olutta ruoan kanssa, mutta en näytä kestävän sitäkään.


    • kai taisto moilanen

      Se on luultavasti syöpä.

    • 5+14

      Epäilisin syyn löytyvän paksusuolesta. Ärtynyt paksusuoli?

      Minulla se on diagnosoitu jo muutama vuosi sitten. Kärsin tässä hiljattain myös vatsatulehduksen.

      Voisit kokeilla vähentää/lisätä joitain ruokia:
      -Omena, kaali, sipuli, kurkku, pavut
      -Valkoinen vilja: (-> Täysjyvä)
      -Kaikki taikinamössö: pullat, sämpylät, leivonnaiset
      -Kahvi/tee
      -Alkoholi
      (-Maito)
      Asteittain kuitua (jos ruokavaliossa ollut ennen vähän/ei lainkaan)
      Sosekeitot, kiisselit, puuro

      Onko sinulla tutkittu esim. laktoosi-intoleranssi, keliakia, Crohnin tauti?

      • veikkaus.

        Pistävään kipuun ylävatsassa on, ihokarva on takertunut vaatteisiin,tai nappi painaa ihoa? Sitten jos kiinnostaa saada ihan oikea diagnoosi,mene ihmeessä käymään lääkärissä. Siellä löytyy hyvinkin kinkkisiin sairauksiin mitä parhaimmat neuvot ja lääkkeet/hoidot.


    • mariko 2

      Stressi ja liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttaa myöskin ylävatsakipua.

      • Anttipekka*

        palleatyrä...?


      • livelove
        Anttipekka* kirjoitti:

        palleatyrä...?

        ärtynyt paksusuoli......minulla sama vaiva:/
        lisää kuitua, kahvia vähemmälle.... stressivaiva joka uusiutuu säännöllisin väliajoin./


    • tuimas

      ette vaan ole laittanut jotain esinettä sisääsi ja se on unohtunut sinne ja ajelehtinut vatsaan.
      Taikka olethan muistanut syödä tarpeeksi keitettyä perunaa..

      • niinseon...

        tai riisiä riisiä puol kypsää niin kyl maha toimii aiaiai


    • U53

      Kannattaa selvityttää tuo kipu.
      Se voi johtua monestakin syystä,,sappi,,,vatsaportti,,,pohjukaissuoli,,,,paksusuoli,,,jne.
      Itselläni on tehty paksusuoli tähystys ja vatsantähystys vuoden sisällä ja nyt viimeksi vatsan tähystys,,,siksi suosittelen pikaista tutkimista.

      Ja ei kannata missään nimessä enään odotella, ja kylmästi lääkäriin, ja saat selvyyden asiasta.

      Tsemppiä !

      • Moushhe

        Voi olla vaan ilmaa vatsassa. Siitä itselläni yleensä tummoinen kipu johtuu.


    • Anonyymi

      NÄRÄSTYS

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe