Hidaste töyssyihin ajo?

ike.

Miksi ihmiset jarruttavat lähes aina hidastetöyssyihin melkein kävelyvauhtiin? Itse olen todennut, että kovemmalla vauhdilla menee mukavammin yli (ei ehdi tärähtää tai heilahtaa niin paljon)
Esim. jos tiellä on neljänkympin rajoitus niin nostan vauhdin töyssyyn aina noin 50-60km/h yhtään en ainakaan hidasta ja mukavasti menee!(niin ja autoni on melko matala ja siinä on matalat renkaat)
Muuten ajan useimmiten rajoituksia noudattaen.

Myös etenkin viime syksynä ainakin espooseen rakennettiin paljon ns. 2-osaisia töyssyjä jotka voi kiertää vastaantulijoiden kaistan kautta ja niin suurin osa näyttää tekevänkin. On eräskin tie espoossa missä näitä kyseisen laisia töyssyjä on noin 50 metrin välein eli väärällä kaistalla ollaan melko paljon...Lisääkö tämä turvallisuutta?

Mielestäni hidasteilla ei ole mitään positiivista merkitystä liikenteeseen turvallisuuden kannalta! Haittoja sitäkin enemmän.

30

5562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyjä

      Onko kysymyksessä provo?

      • ike.

        Ei ole.
        Asia nyt vaan on töyssujen kanssa näin.


      • Joku
        ike. kirjoitti:

        Ei ole.
        Asia nyt vaan on töyssujen kanssa näin.

        Koska se tärähdys ei ole niin pieni kun autossa on älyttömän jäykkä alusta ja pieni maavara. Nimittäin kokemusta on(ja jäykkä alusta & pieni maavara).


    • Tepi

      Osa töyssyistä liika korkeita. Onneksi ennakkopäätös olemassa, että kaupunki korvaa.

    • Pakkasrouva

      kun ne töyssyt on niin kaposia/lyhyitä, ihan miten päin vaan. Kun sellasesta ajaa, pelkää, että auto jää pohjastaan killumaan töyssyyn, renkaat ilmassa. Vaikkei mulla mikään madallettu auto olekaan.

      • Einari

        Kyllä minun pikku- Volvo leviäis siihen paikkaan jos hidastustöyssyyn ajais lujempaa kuin 30 km/h...


      • Pakkasrouva
        Einari kirjoitti:

        Kyllä minun pikku- Volvo leviäis siihen paikkaan jos hidastustöyssyyn ajais lujempaa kuin 30 km/h...

        Ei miullakaan mitään uutta autoa ole! Mitä sä oikein luulet? =D Suht vanhalla käppyrällähän mä ajelen. ;)


    • Huhhuh

      Sanotaan nyt että vaikka auto useimmiten tuntuu menevän paremmin töyssystä kovemmalla vauhdilla niin itse ainakin ihan autoa säästääkseni ajan todella hiljaa noista...tukivarret, iskarit ym. on todella kovilla noissa jos ajat esim. 50 töyssyyn vaikka tuntuu menevän mukavasti....ja toiseksi...mietippä minkä takia ne töyssyt on?..ei niillä paranneta autoilijoiden turvallisuutta vaan lasten ja yleensä jalankulkijoiden...en tiedä oliko tämä nyt sit provo viesti minkä jätit mutta todellinen pässi olet...ei ne töyssyt varmaan lisää lasten turvallisuutta jos olet noin idiootti että kierrät vastaantulevien puolelta...noh..toivottavasti kaltaisiasi pässejä ei ole kovin paljon...vaikka ne töyssyt hidastavat menoa niin niillä on olennainen osa liikenneturvallisuuteen esim. koulujen lähistöillä....ei tietysti sillon jos sinä olet niin pässi ettet noudata niillä alueilla nopeuksia.

      • ike.

        Tietysti kolujen sun muiden tarhojen lähellä töyssyt ovat ihan hyvä olla, koska ainakin suurin osa niihin hidastaa mutta, jos et ole itse huomannut niin niitä viljellään aivan järjettömiin paikkoihin ja paljon. Jopa sellaisiin mihin ei jalankulkijoilla ole mitään asiaa!

        Mutta ne töyssyt? Jos niistä pääsee mukavammin ylinopeudella niin eikös niiden idea ole jo silloin mennyt ohi?
        Niihinhän ei tarvitse hidastaa yhtään. (lain mukaan ei saa olla liian korkeita/jyrkkiä rajoitusten mukaan ajettaessa.) Eli jos auto hajoaa niin kaupunki maksaa.
        eikös ne töyssyt ole tiessä estämään ylinopeuksia? siinä ne epäonnistuvat. Järjettömät ylitykset kylläkin varmasti rikkoo auton...


      • Niin
        ike. kirjoitti:

        Tietysti kolujen sun muiden tarhojen lähellä töyssyt ovat ihan hyvä olla, koska ainakin suurin osa niihin hidastaa mutta, jos et ole itse huomannut niin niitä viljellään aivan järjettömiin paikkoihin ja paljon. Jopa sellaisiin mihin ei jalankulkijoilla ole mitään asiaa!

        Mutta ne töyssyt? Jos niistä pääsee mukavammin ylinopeudella niin eikös niiden idea ole jo silloin mennyt ohi?
        Niihinhän ei tarvitse hidastaa yhtään. (lain mukaan ei saa olla liian korkeita/jyrkkiä rajoitusten mukaan ajettaessa.) Eli jos auto hajoaa niin kaupunki maksaa.
        eikös ne töyssyt ole tiessä estämään ylinopeuksia? siinä ne epäonnistuvat. Järjettömät ylitykset kylläkin varmasti rikkoo auton...

        ....ei töyssyjä ole tehty sitä varten että niistä pitäisi välttämättä ajaa rajoitusten mukaan vaan niiden tarkoitus on saada autoilijat hidastamaan niillä kohdin...kaupunki ei varmasti maksa autosi korjaus kustannuksia jos hajotat sellaiseen autosi...ainakaan niissä kohdin missä töyssystä varoitetaan etukäteen...ei niistä varoteta jos niiden tarkoitus ei olisi hidastava...monesti kylläkin tuntuu että ne ovat turhaa kun niistä pääsee helpolla yli, mutta niillä pyritään myös vetoamaan ihmisten asenteisiin...se on totta että niitä viljellään joskus ihmeellisiinkin paikkoihin, mutta enimmäkseen näen ne hyvinä juuri omakoti alueilla ja siellä missä lapsia kokonaisuudessaan liikkuu...silloin on asenteessa vikaa jos näkee töyssyn ja ajattelee että siitä pääsee mukavammin ylinopeudella...siinä kohtaa voi miettiä minkä takia ne työssyt on eikä miten siitä pääsee mukavimmin vauhdilla yli...


      • Anonyymi
        Niin kirjoitti:

        ....ei töyssyjä ole tehty sitä varten että niistä pitäisi välttämättä ajaa rajoitusten mukaan vaan niiden tarkoitus on saada autoilijat hidastamaan niillä kohdin...kaupunki ei varmasti maksa autosi korjaus kustannuksia jos hajotat sellaiseen autosi...ainakaan niissä kohdin missä töyssystä varoitetaan etukäteen...ei niistä varoteta jos niiden tarkoitus ei olisi hidastava...monesti kylläkin tuntuu että ne ovat turhaa kun niistä pääsee helpolla yli, mutta niillä pyritään myös vetoamaan ihmisten asenteisiin...se on totta että niitä viljellään joskus ihmeellisiinkin paikkoihin, mutta enimmäkseen näen ne hyvinä juuri omakoti alueilla ja siellä missä lapsia kokonaisuudessaan liikkuu...silloin on asenteessa vikaa jos näkee töyssyn ja ajattelee että siitä pääsee mukavammin ylinopeudella...siinä kohtaa voi miettiä minkä takia ne työssyt on eikä miten siitä pääsee mukavimmin vauhdilla yli...

        Järjen köyhyyttä on pysähtyä töyssyn eteen ja ylittää se etanavauhtia. Se on turhaa. Ihme ettei peräänajoja satu enemmän. Kyllä autolla kuin autolla pitää pystyä ylittämään hidaste n 20 km/ h vauhdilla.


    • Tärkeilee

      Haluavat viestittää, että täällä asuu parempia ihmisiä, joilla on oikeus kulkea vaikka silmät ummessa vahingoittumatta. Autoilijat on jo valmiiksi syyllistettyjä.

      Köyhät saavat tyytyä toisenlaisiin hidasteihin. Reikiä kadussa, routatöyssyjä. Arvatkaapa kelpaisiko tälläiset hidasteet parempiosaisille? Nopeudet ja auton rasituksethan olisivat molemmissa tapauksissa samat, kuten "turvallisuuskin".

    • minä

      vaikka oot varmasti provo,niin kerron miksi ei kannata ajaa 50km/t 25cm korkeaan hidasteeseen,jää muuten öljypohja siihen.jos on panssari jää koko etu ripustus.uudet pihakatu hidasteet ovat niin jyrkkiä,että sama kuin ajaisi jalkakäytävälle.

      • ike.

        No jos rajoitus on 50km/h niin ajan sitä vauhtia ja jos hajoaa niin kaupungille lasku. Ei niillä ole siihen paljon vastaan sanomista. (tai no, on niitä hidasteita mihin ei niin kovaa raaski ajaa.)

        Kyseiset hidasteet ovat kyllä pahoja. myönnän.

        Joka tapauksessa niiden tulisi olla sellaisia, että rajoitusten mukaan pystyy ajamaan tai on tehty suunnittelu virhe.


    • Jaksu

      Jos ajat kovalla pakkasella 50-60 km/h matalaankin rotvalliin kylmällä autolla, niin tietyissä merkeissä (Ford Sierra, Mersedes osa ainakin) kierrejousen katkeaminen on erittäin mahdollinen. Juuri tuo nopea terävä isku sen murtaa. Jos autossa on ölyiskarit, joista on nesteet huurussa, niin eipä tee hyvää sekään. Niin että paina vaan ennemmin jarrua, säästät autoasi ja liikennetura paranee.

      • make

        Tien pätkälle hommataan sellaiset hidasteet että on varmaan etupyörät irti jos ajaa edes sitä 40 km tunnissa, mikä on rajoitus!!!


    • mikael

      Ainakin ajaessani endurollani. Niihin kun laskettaa n. 90kmh niin ihan kivasti ottaa ilmaa alle... Autolla ei kyllä hirveän hauskoja...

    • k-päitä...

      Täällä Espoossa ainakin on töyssyjä vaikka muille jakaa. Kuulun espoolaisittain siihen ns. B-luokkaan (tai onko jopa ö-luokka)joka joutuu ostamaan autonsa itse ja ihan palkkatuloillaan. Siksi ajan töyssyihin hiljentäen ja autoani säästäen, koska joka ikinen iskari, jousi tai tukivarsi on pois lompakostani.

      Sen sijaan työsuhdekuskit isoilla farmareillaan tekevät päinvastoin. Kiire tuntuu olevan aivan joka kohdassa. Eräskin töyssykohta on sellainen, että rinnakkain kaksi samansuuntaista ajokaistaa. Kun ajan oikeaa kaistaa, hidastan töyssyn kohdalla, niin takanani samaa kaistaa tuleva työsuhdesnobi kiihdyttääkin vauhdin, vaihtaa vasemmalle kaistalle, kiihdyttää töyssykohdassa ohi, ja vaihtaa sitten ilman vilkkua aivan etupuskurin edestä kaistaa eteeni. Sitten ohittajan vauhti hiljenee alinopeudeksi. Outoa, perin outoa...

      Ilmiö on selvä täällä pk-seudulla, jossain itäsuomessa kuskit ajavat rauhallisemmin ja etenkin autoaan säälien. Kyllä täältä etelästä saavat käytetyn leasing-auton ostajat siististi pidetyn pelin...

    • Anonyymi

      Ja tukivarret tykkää ootko Daiju vai muuten vaan tyhmä

    • Anonyymi

      Pitää olla todella tukevat rakenteet että ne kestää töyssyyn ajamisen .
      Kerran on talvella pakkasella tullut iskari läpi alatukivarren korvakkeesta.
      Jos ajaa reippaammin töyssyyn, niin on syytä olla jäykät jouset.
      Ajoin masalla loivaan töyssyyn ja pohjasi, mutta kun vaihdoin uudet kuormajouset (MAD) ja iskarit alle, niin loikkasi samassa kohdassa kuin pantteri.
      Kokeilin työpaikan henkilöautolla samaa paikkaa samalla nopeudella niin rysähti hurjasti pohjaten niin että luulin pyörien tulevan sisään autoon.
      Eli normaali jousilla varovasti töyssyyn, jäykillä voi ajaa vähän reippaammin.

    • Anonyymi

      nämäkin saakelin töyssyt ovat vain muutaman piittaamattoman aikaansaannosta kun perinteiseen huonoon suomalaiseen tapaan muutaman paskan takia laitetaan kaikki kärsimään... perkele!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miettikääpä mikä olisi ollut reaktio 80-luvulla tähän kysymykseen...
      "mikä helvetin hidastetöyssy... ei semmoiset mene koskaan läpi!"

    • Anonyymi

      Ei kuormita iskunvaimentimia ja alustan osia kun ei pääse nopeasti iskemään.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        renkaista ja vanteista olisin eniten huolissani noissa "pienissä" töyssyissä. Tuossakin selvästi näkyy kuinka renkaan ilmatila puristuu kasaan ja vanne on vaarassa lommoontua töyssyyn ajossa, jonka jälkeen voi rueta ravistamaan ihan helvetisti ja saattaapa rengas alkaa vuotamaankin kun vanne ei enää ole pyöreä.
        Vittuperkele näitä vitun töyssyjä saatana, ihan kiusallaan kaikkien harmina muutaman paskapään takia!!


    • Anonyymi

      Tuo rippuu aivan autosta. Sitikan C5:lla saattoi ajaa hidasteen yli aivan normaalisti, nykyisellä Bemarilla ei.

    • Anonyymi

      mahtaa asuntovaunuväki kiroilla noita töyssyjä oikein erityisen paljon...

    • Anonyymi

      hidastetöyssyyn hajos...

      • Anonyymi

        Hidastetöyssyn ylitys piti tehdä niin hitaasti että auto kerkesi lahota sillä aikaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe