Hidaste töyssyihin ajo?

ike.

Miksi ihmiset jarruttavat lähes aina hidastetöyssyihin melkein kävelyvauhtiin? Itse olen todennut, että kovemmalla vauhdilla menee mukavammin yli (ei ehdi tärähtää tai heilahtaa niin paljon)
Esim. jos tiellä on neljänkympin rajoitus niin nostan vauhdin töyssyyn aina noin 50-60km/h yhtään en ainakaan hidasta ja mukavasti menee!(niin ja autoni on melko matala ja siinä on matalat renkaat)
Muuten ajan useimmiten rajoituksia noudattaen.

Myös etenkin viime syksynä ainakin espooseen rakennettiin paljon ns. 2-osaisia töyssyjä jotka voi kiertää vastaantulijoiden kaistan kautta ja niin suurin osa näyttää tekevänkin. On eräskin tie espoossa missä näitä kyseisen laisia töyssyjä on noin 50 metrin välein eli väärällä kaistalla ollaan melko paljon...Lisääkö tämä turvallisuutta?

Mielestäni hidasteilla ei ole mitään positiivista merkitystä liikenteeseen turvallisuuden kannalta! Haittoja sitäkin enemmän.

34

7240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyjä

      Onko kysymyksessä provo?

      • ike.

        Ei ole.
        Asia nyt vaan on töyssujen kanssa näin.


      • Joku
        ike. kirjoitti:

        Ei ole.
        Asia nyt vaan on töyssujen kanssa näin.

        Koska se tärähdys ei ole niin pieni kun autossa on älyttömän jäykkä alusta ja pieni maavara. Nimittäin kokemusta on(ja jäykkä alusta & pieni maavara).


    • Tepi

      Osa töyssyistä liika korkeita. Onneksi ennakkopäätös olemassa, että kaupunki korvaa.

    • Pakkasrouva

      kun ne töyssyt on niin kaposia/lyhyitä, ihan miten päin vaan. Kun sellasesta ajaa, pelkää, että auto jää pohjastaan killumaan töyssyyn, renkaat ilmassa. Vaikkei mulla mikään madallettu auto olekaan.

      • Einari

        Kyllä minun pikku- Volvo leviäis siihen paikkaan jos hidastustöyssyyn ajais lujempaa kuin 30 km/h...


      • Pakkasrouva
        Einari kirjoitti:

        Kyllä minun pikku- Volvo leviäis siihen paikkaan jos hidastustöyssyyn ajais lujempaa kuin 30 km/h...

        Ei miullakaan mitään uutta autoa ole! Mitä sä oikein luulet? =D Suht vanhalla käppyrällähän mä ajelen. ;)


    • Huhhuh

      Sanotaan nyt että vaikka auto useimmiten tuntuu menevän paremmin töyssystä kovemmalla vauhdilla niin itse ainakin ihan autoa säästääkseni ajan todella hiljaa noista...tukivarret, iskarit ym. on todella kovilla noissa jos ajat esim. 50 töyssyyn vaikka tuntuu menevän mukavasti....ja toiseksi...mietippä minkä takia ne töyssyt on?..ei niillä paranneta autoilijoiden turvallisuutta vaan lasten ja yleensä jalankulkijoiden...en tiedä oliko tämä nyt sit provo viesti minkä jätit mutta todellinen pässi olet...ei ne töyssyt varmaan lisää lasten turvallisuutta jos olet noin idiootti että kierrät vastaantulevien puolelta...noh..toivottavasti kaltaisiasi pässejä ei ole kovin paljon...vaikka ne töyssyt hidastavat menoa niin niillä on olennainen osa liikenneturvallisuuteen esim. koulujen lähistöillä....ei tietysti sillon jos sinä olet niin pässi ettet noudata niillä alueilla nopeuksia.

      • ike.

        Tietysti kolujen sun muiden tarhojen lähellä töyssyt ovat ihan hyvä olla, koska ainakin suurin osa niihin hidastaa mutta, jos et ole itse huomannut niin niitä viljellään aivan järjettömiin paikkoihin ja paljon. Jopa sellaisiin mihin ei jalankulkijoilla ole mitään asiaa!

        Mutta ne töyssyt? Jos niistä pääsee mukavammin ylinopeudella niin eikös niiden idea ole jo silloin mennyt ohi?
        Niihinhän ei tarvitse hidastaa yhtään. (lain mukaan ei saa olla liian korkeita/jyrkkiä rajoitusten mukaan ajettaessa.) Eli jos auto hajoaa niin kaupunki maksaa.
        eikös ne töyssyt ole tiessä estämään ylinopeuksia? siinä ne epäonnistuvat. Järjettömät ylitykset kylläkin varmasti rikkoo auton...


      • Niin
        ike. kirjoitti:

        Tietysti kolujen sun muiden tarhojen lähellä töyssyt ovat ihan hyvä olla, koska ainakin suurin osa niihin hidastaa mutta, jos et ole itse huomannut niin niitä viljellään aivan järjettömiin paikkoihin ja paljon. Jopa sellaisiin mihin ei jalankulkijoilla ole mitään asiaa!

        Mutta ne töyssyt? Jos niistä pääsee mukavammin ylinopeudella niin eikös niiden idea ole jo silloin mennyt ohi?
        Niihinhän ei tarvitse hidastaa yhtään. (lain mukaan ei saa olla liian korkeita/jyrkkiä rajoitusten mukaan ajettaessa.) Eli jos auto hajoaa niin kaupunki maksaa.
        eikös ne töyssyt ole tiessä estämään ylinopeuksia? siinä ne epäonnistuvat. Järjettömät ylitykset kylläkin varmasti rikkoo auton...

        ....ei töyssyjä ole tehty sitä varten että niistä pitäisi välttämättä ajaa rajoitusten mukaan vaan niiden tarkoitus on saada autoilijat hidastamaan niillä kohdin...kaupunki ei varmasti maksa autosi korjaus kustannuksia jos hajotat sellaiseen autosi...ainakaan niissä kohdin missä töyssystä varoitetaan etukäteen...ei niistä varoteta jos niiden tarkoitus ei olisi hidastava...monesti kylläkin tuntuu että ne ovat turhaa kun niistä pääsee helpolla yli, mutta niillä pyritään myös vetoamaan ihmisten asenteisiin...se on totta että niitä viljellään joskus ihmeellisiinkin paikkoihin, mutta enimmäkseen näen ne hyvinä juuri omakoti alueilla ja siellä missä lapsia kokonaisuudessaan liikkuu...silloin on asenteessa vikaa jos näkee töyssyn ja ajattelee että siitä pääsee mukavammin ylinopeudella...siinä kohtaa voi miettiä minkä takia ne työssyt on eikä miten siitä pääsee mukavimmin vauhdilla yli...


      • Anonyymi
        Niin kirjoitti:

        ....ei töyssyjä ole tehty sitä varten että niistä pitäisi välttämättä ajaa rajoitusten mukaan vaan niiden tarkoitus on saada autoilijat hidastamaan niillä kohdin...kaupunki ei varmasti maksa autosi korjaus kustannuksia jos hajotat sellaiseen autosi...ainakaan niissä kohdin missä töyssystä varoitetaan etukäteen...ei niistä varoteta jos niiden tarkoitus ei olisi hidastava...monesti kylläkin tuntuu että ne ovat turhaa kun niistä pääsee helpolla yli, mutta niillä pyritään myös vetoamaan ihmisten asenteisiin...se on totta että niitä viljellään joskus ihmeellisiinkin paikkoihin, mutta enimmäkseen näen ne hyvinä juuri omakoti alueilla ja siellä missä lapsia kokonaisuudessaan liikkuu...silloin on asenteessa vikaa jos näkee töyssyn ja ajattelee että siitä pääsee mukavammin ylinopeudella...siinä kohtaa voi miettiä minkä takia ne työssyt on eikä miten siitä pääsee mukavimmin vauhdilla yli...

        Järjen köyhyyttä on pysähtyä töyssyn eteen ja ylittää se etanavauhtia. Se on turhaa. Ihme ettei peräänajoja satu enemmän. Kyllä autolla kuin autolla pitää pystyä ylittämään hidaste n 20 km/ h vauhdilla.


    • Tärkeilee

      Haluavat viestittää, että täällä asuu parempia ihmisiä, joilla on oikeus kulkea vaikka silmät ummessa vahingoittumatta. Autoilijat on jo valmiiksi syyllistettyjä.

      Köyhät saavat tyytyä toisenlaisiin hidasteihin. Reikiä kadussa, routatöyssyjä. Arvatkaapa kelpaisiko tälläiset hidasteet parempiosaisille? Nopeudet ja auton rasituksethan olisivat molemmissa tapauksissa samat, kuten "turvallisuuskin".

    • minä

      vaikka oot varmasti provo,niin kerron miksi ei kannata ajaa 50km/t 25cm korkeaan hidasteeseen,jää muuten öljypohja siihen.jos on panssari jää koko etu ripustus.uudet pihakatu hidasteet ovat niin jyrkkiä,että sama kuin ajaisi jalkakäytävälle.

      • ike.

        No jos rajoitus on 50km/h niin ajan sitä vauhtia ja jos hajoaa niin kaupungille lasku. Ei niillä ole siihen paljon vastaan sanomista. (tai no, on niitä hidasteita mihin ei niin kovaa raaski ajaa.)

        Kyseiset hidasteet ovat kyllä pahoja. myönnän.

        Joka tapauksessa niiden tulisi olla sellaisia, että rajoitusten mukaan pystyy ajamaan tai on tehty suunnittelu virhe.


    • Jaksu

      Jos ajat kovalla pakkasella 50-60 km/h matalaankin rotvalliin kylmällä autolla, niin tietyissä merkeissä (Ford Sierra, Mersedes osa ainakin) kierrejousen katkeaminen on erittäin mahdollinen. Juuri tuo nopea terävä isku sen murtaa. Jos autossa on ölyiskarit, joista on nesteet huurussa, niin eipä tee hyvää sekään. Niin että paina vaan ennemmin jarrua, säästät autoasi ja liikennetura paranee.

      • make

        Tien pätkälle hommataan sellaiset hidasteet että on varmaan etupyörät irti jos ajaa edes sitä 40 km tunnissa, mikä on rajoitus!!!


    • mikael

      Ainakin ajaessani endurollani. Niihin kun laskettaa n. 90kmh niin ihan kivasti ottaa ilmaa alle... Autolla ei kyllä hirveän hauskoja...

    • k-päitä...

      Täällä Espoossa ainakin on töyssyjä vaikka muille jakaa. Kuulun espoolaisittain siihen ns. B-luokkaan (tai onko jopa ö-luokka)joka joutuu ostamaan autonsa itse ja ihan palkkatuloillaan. Siksi ajan töyssyihin hiljentäen ja autoani säästäen, koska joka ikinen iskari, jousi tai tukivarsi on pois lompakostani.

      Sen sijaan työsuhdekuskit isoilla farmareillaan tekevät päinvastoin. Kiire tuntuu olevan aivan joka kohdassa. Eräskin töyssykohta on sellainen, että rinnakkain kaksi samansuuntaista ajokaistaa. Kun ajan oikeaa kaistaa, hidastan töyssyn kohdalla, niin takanani samaa kaistaa tuleva työsuhdesnobi kiihdyttääkin vauhdin, vaihtaa vasemmalle kaistalle, kiihdyttää töyssykohdassa ohi, ja vaihtaa sitten ilman vilkkua aivan etupuskurin edestä kaistaa eteeni. Sitten ohittajan vauhti hiljenee alinopeudeksi. Outoa, perin outoa...

      Ilmiö on selvä täällä pk-seudulla, jossain itäsuomessa kuskit ajavat rauhallisemmin ja etenkin autoaan säälien. Kyllä täältä etelästä saavat käytetyn leasing-auton ostajat siististi pidetyn pelin...

    • Anonyymi

      Ja tukivarret tykkää ootko Daiju vai muuten vaan tyhmä

    • Anonyymi

      Pitää olla todella tukevat rakenteet että ne kestää töyssyyn ajamisen .
      Kerran on talvella pakkasella tullut iskari läpi alatukivarren korvakkeesta.
      Jos ajaa reippaammin töyssyyn, niin on syytä olla jäykät jouset.
      Ajoin masalla loivaan töyssyyn ja pohjasi, mutta kun vaihdoin uudet kuormajouset (MAD) ja iskarit alle, niin loikkasi samassa kohdassa kuin pantteri.
      Kokeilin työpaikan henkilöautolla samaa paikkaa samalla nopeudella niin rysähti hurjasti pohjaten niin että luulin pyörien tulevan sisään autoon.
      Eli normaali jousilla varovasti töyssyyn, jäykillä voi ajaa vähän reippaammin.

    • Anonyymi

      nämäkin saakelin töyssyt ovat vain muutaman piittaamattoman aikaansaannosta kun perinteiseen huonoon suomalaiseen tapaan muutaman paskan takia laitetaan kaikki kärsimään... perkele!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miettikääpä mikä olisi ollut reaktio 80-luvulla tähän kysymykseen...
      "mikä helvetin hidastetöyssy... ei semmoiset mene koskaan läpi!"

    • Anonyymi

      Ei kuormita iskunvaimentimia ja alustan osia kun ei pääse nopeasti iskemään.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        renkaista ja vanteista olisin eniten huolissani noissa "pienissä" töyssyissä. Tuossakin selvästi näkyy kuinka renkaan ilmatila puristuu kasaan ja vanne on vaarassa lommoontua töyssyyn ajossa, jonka jälkeen voi rueta ravistamaan ihan helvetisti ja saattaapa rengas alkaa vuotamaankin kun vanne ei enää ole pyöreä.
        Vittuperkele näitä vitun töyssyjä saatana, ihan kiusallaan kaikkien harmina muutaman paskapään takia!!


    • Anonyymi

      Tuo rippuu aivan autosta. Sitikan C5:lla saattoi ajaa hidasteen yli aivan normaalisti, nykyisellä Bemarilla ei.

    • Anonyymi

      mahtaa asuntovaunuväki kiroilla noita töyssyjä oikein erityisen paljon...

    • Anonyymi

      hidastetöyssyyn hajos...

      • Anonyymi

        Hidastetöyssyn ylitys piti tehdä niin hitaasti että auto kerkesi lahota sillä aikaa...


    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta hidastan paljon siksi koska korjaus maksaa;)

    • Anonyymi

      Ladataan energiaa jarruttamalla ennen töyssyä ja vapautetaan juuri ennen töyssyä
      jolloin auton keula nousee. Näin pystytään sitä viittäkymppiä ajamaan töyssyn
      yli. Töyssyn jälkeen ei juurikaa enää haittaa. Motskarilla jalkatapeilta ajettuna on
      oikein ilojan riemun paikka ylitellä hyppyreitä.

      • Anonyymi

        Citikan kaasunestejousitus vanhemmissa malleissa hoiti homman eleettömästi. Citikan tekniikkaa käytti myös RollsRoyce


    • Anonyymi

      no aja sitten vauhdilla 100.000 euron sähköautolla hidastetöyssyyn..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      262
      9879
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      187
      5612
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      162
      5210
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      74
      4865
    5. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2429
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2269
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      333
      1963
    8. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1655
    9. Minkälainen auto

      Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90
      1597
    10. Kuinka rakastunut olet

      Ja kehen?
      Ikävä
      41
      1153
    Aihe