Tapio kirjoitti ketjussani "JUMALASSA ON PELASTUS".
Minä valitsen vastaamisen uudessa ketjussa koska tämä aihe menee vanhurskauttamiseen.
Tässä Tapion kirjoitus johon vastaan tässä uudessa aloituksessa
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9043950/43918777
JAIKAL VASTAA TAPIOLLE JA KAIKILLE ASIASTA KIINNOSTUNEILLE:
Nythän me olemme pitkästä aikaa päässeet vanhurskauttamiseen.
Sitä sinä kait tahdotkin. Tahdot puhua vanhurskauttamisesta.
Jeesuksen jumaluus onkin hyvä pohja vanhurskauttamiskeskustelulle.
Kirjoitit erittäin hyvin tässä kirjoituksessasi. Todistat Jumalan sanalla että Jeesukseen uskova omistaa
Jumalan vanhurskauden Jeesuksessa. Huomaatko mitä kirjoitit?
Kirjoitit ja siteerasit minun kirjoitustani:
>>>jaikal: "Kukaan ihminen Adamin jälkeläisten joukosta otettu ei ollut synnitön"-
--
Amen! Aadam ja Eeva huomasivat syntiinlankeemuksensa jälkeen olevansa alastomia. He olivat menettäneet jumalallisen kirkkauden.>>>>
jaikal kommentoi:
Jumala puki aadamin ja Eevan tilapäiseen pukuun. Se puku on kuva tulevasta Jumalan vanhurskaudesta.
Jes 56:1 "Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä MINUN AUTUUTENI on lähellä ja MINUN VANHURSKAUTENI ILMESTYY."
Jes 51:5 "Lähellä on MINUN VANHURSKAUTENI, minun AUTUUTENI ILMESTYY, minun käsivarteni tuomitsevat kansat;
Jes 46:13 "Minä olen antanut VANHURSKAUTENI LÄHESTYÄ, se ei ole kaukana; ei viivy PELASTUS, jonka MINÄ TUON. Minä annan Siionissa pelastuksen, annan kirkkauteni Israelille.
Jes 54:17 "Tämä on Herran palvelijain perintöosa, tämä HEIDÄN VANHURSKAUTENSA, MINULTA SAATU, sanoo Herra."
Room. 3:22-26 "se JUMALAN VANHURSKAUS, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen TULEE KAIKKIIN ja kaikille, JOTKA USKOVAT; sillä ei ole yhtään erotusta."
jatkuu vastauksessani tähän aloitukseeni
Jumalattoman vanhurskauttaminen
16
269
Vastaukset
jatkuu......
Tapio kirjoitti: >>>Ihminen tulee vanhurskaaksi, eli Jumalalle kelpaavaksi, YKSIN USKON KAUTTA. Tässä ei ole yhtään poikkeusta(22).jaikal vastaa:
HUOMAATKO TAPIO ETTÄ USKOVA EI OLE VAIN JUMALALLE KELPAAVA? HÄN EI OLE VAIN SAANUT SYNTINSÄ ANTEEKSI. HÄN EI OLE AINOASTAAN PESTY PUHTAKSI synnistä. HÄNET ON MYÖS P U E T T U JUMALAN VANHURSKAUDEN PUKUUN. Vertaa tuhlaajapoikakertomusta Luuk 15. luku ja Joosuata (Sak 3:3-5).
Sekä tuhlaajapoika että Joosua puettiin juhlavaatteisiin ts. Jumalan vanhurskauteen.
---
Tuhlaajapoika (Lk. 15:11-32)
Jeesus kertoo Lk. 15:ssa luvussa paljon vertauksia. Kaikissa näissä vertauksissa on kysymys ihmisen tärkeimmästä asiasta: suhteesta Jumalaan.
Rippikoulussa opimme: Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.
Ilman Jumalaa olemme eksyksissä.
Taivaallisen Isämme uskollinen huolenpito omista lapsistaan on hämmästyttävää.
Tuhlaajapoika-vertaus on hyvä esimerkki tästä. Isä rakasti poikaansa niin paljon, että odotti tämän paluuta kotiin joka päivä. Isä ei unohtanut koskaan eksyksissä olevaa lastaan.
Kun poika vihdoin palasi synnin teiltä, niin Isä jo kaukaa näki hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi (j.20). Hän ei syytellyt poikaansa.
Tänäänkin moni ihminen elää suruttomana ilman yhteyttä Jumalaan ja Jumalan Sanaan. Hän on rauhaton ja hengellisesti kuollut.
Maailman houkutusten keskellä hän saattaa menettää omaisuutensa (j. 13), ihmissuhteensa ja terveytensä. Mikään ei tunnu onnistuvan.
Tuhlaajapojan tavoin hänen on tehtävä parannus synneistään, ”mentävä itseensä” (j. 17-19), tunnustettava syntinsä (j.21) ja otettava vastaan Jumalan armo ja lahjavanhurskaus (j.22).
Lahjavanhurskaudesta: http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Vanhurskasjasyntinen.htm
-
Virsi 370
--
1) Ah, tiesi usko haltuun Herran
ja turvaa Isään rakkaaseen.
Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran
myös sinut taivaan autuuteen.
Ken tiensä uskoo Herralle,
ei rakenna se hiekalle
....
4)Hän aina meille lohdutuksen
tuo oikealla hetkellä.
Hän kuulee hartaan kaipauksen
ja pysyy meitä lähellä.
Hän ehtii kyllä auttamaan,
yllättää meidät armollaan.jaikal: "Emme saa vähätellä Jeesuksen synnin poistamista ja tuomita lapsia kadotukseen".
--
Luuk. 6:37
"Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan".Mohikaani_27: "..hyväksyt, että vauva kasteessa pääsee perisynnistä. Onko olemassa kaksi eri metodia, päästä perisynnistä"?
--
Laittaisitko viitteen, missä ole sanonut tällaista!
------------
Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
Siis "lihan saasta" (perisynti) ei lähde pois kasteessa.
Synti asuu meissä niin kauan kuin me elämme.
Mutta synti otetaan kyllä kasteessa pois ja anteeksi annetaan, niin ettei sitä enää meille lueta, eikä se meitä enää voi kadottaa.
Pietarin kehoittaa kuulijoitaan kastattamaan itsensä SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).
-----------
Uuden liiton kaste – apostolien opetus
(Timo Junkkaala, Suomen Raamattuopisto)
----
- Apostolien teot: Apt 2:38:
”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
Sama ajatus on toisessakin kohdassa: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (22:16). Kaste välittää syntien anteeksiantamuksen.
Helluntain jälkeen UT ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.
- Apt 8:12-16 Samarian tapaus vahvistaa: kasteen yhteydessä tuli olla Pyhän Hengen saaminen.>
( Ellei niin tapahtunut, tilanne oli poikkeuksellinen.)
- Apt 19:1-6 Efeson tapaus vahvistaa kristillisen kasteen merkitystä: Jos oli vain Johanneksen kaste, ei ollut Pyhää Henkeä.
- Perhekuntakasteet:
Cornelius Apt 10:47, Lyydia Apt 16:13-15, Filippin vanginvartija Apt 16:25-34, Crispus Apt 18:8; Stefanas 1 Kor 1:16; 16:15.
-----------
- Kasteopetus apostolien kirjeissä: Room 6:3(2-11): Kastettu Jeesuksen kuolemaan, kasteessa kuollut, haudattu ja ylösnoussut Jeesuksen kanssa. Sama ajatus Kol 2:11-13. Kaste toimittaa teloittajan ja haudankaivajan virkaa.
- 1 Kor 6:11: ”teidät pestiin puhtaiksi, pyhitettiin ja vanhurskautettiin Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta”. Kolminkertainen aoristin passiivi: Kasteessa puhdistettu synnistä, pyhitetty eli erotettu Jumalan yhteyteen ja vanhurskautettu. Kasteen kertakaikkisuutta korostaa säännöllisesti käytetty aoristi-muoto, joka ilmaisee kertakaikkista päättynyttä tapahtumaa.
- Gal 3:26-28: Kristukseen kastetut ovat pukeneet Kristuksen ylleen.
- Ef:4:5: ”Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.”Tapio522 kirjoitti:
jaikal vastaa:
HUOMAATKO TAPIO ETTÄ USKOVA EI OLE VAIN JUMALALLE KELPAAVA? HÄN EI OLE VAIN SAANUT SYNTINSÄ ANTEEKSI. HÄN EI OLE AINOASTAAN PESTY PUHTAKSI synnistä. HÄNET ON MYÖS P U E T T U JUMALAN VANHURSKAUDEN PUKUUN. Vertaa tuhlaajapoikakertomusta Luuk 15. luku ja Joosuata (Sak 3:3-5).
Sekä tuhlaajapoika että Joosua puettiin juhlavaatteisiin ts. Jumalan vanhurskauteen.
---
Tuhlaajapoika (Lk. 15:11-32)
Jeesus kertoo Lk. 15:ssa luvussa paljon vertauksia. Kaikissa näissä vertauksissa on kysymys ihmisen tärkeimmästä asiasta: suhteesta Jumalaan.
Rippikoulussa opimme: Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.
Ilman Jumalaa olemme eksyksissä.
Taivaallisen Isämme uskollinen huolenpito omista lapsistaan on hämmästyttävää.
Tuhlaajapoika-vertaus on hyvä esimerkki tästä. Isä rakasti poikaansa niin paljon, että odotti tämän paluuta kotiin joka päivä. Isä ei unohtanut koskaan eksyksissä olevaa lastaan.
Kun poika vihdoin palasi synnin teiltä, niin Isä jo kaukaa näki hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi (j.20). Hän ei syytellyt poikaansa.
Tänäänkin moni ihminen elää suruttomana ilman yhteyttä Jumalaan ja Jumalan Sanaan. Hän on rauhaton ja hengellisesti kuollut.
Maailman houkutusten keskellä hän saattaa menettää omaisuutensa (j. 13), ihmissuhteensa ja terveytensä. Mikään ei tunnu onnistuvan.
Tuhlaajapojan tavoin hänen on tehtävä parannus synneistään, ”mentävä itseensä” (j. 17-19), tunnustettava syntinsä (j.21) ja otettava vastaan Jumalan armo ja lahjavanhurskaus (j.22).
Lahjavanhurskaudesta: http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Vanhurskasjasyntinen.htm
-
Virsi 370
--
1) Ah, tiesi usko haltuun Herran
ja turvaa Isään rakkaaseen.
Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran
myös sinut taivaan autuuteen.
Ken tiensä uskoo Herralle,
ei rakenna se hiekalle
....
4)Hän aina meille lohdutuksen
tuo oikealla hetkellä.
Hän kuulee hartaan kaipauksen
ja pysyy meitä lähellä.
Hän ehtii kyllä auttamaan,
yllättää meidät armollaan.>>>ja otettava vastaan Jumalan armo ja lahjavanhurskaus
Mohikaani_27: "Eihän jaikal mitään tuomioita lapsille lausunut"?
--
En sitä väittänytkään, vaan halusin yhtyä jaikalin sanaan; Ihmisillä ei ole tuomiovalta!>>>Anteeksi nyt kun tulen teitin keskustelun väliin? >* Koska vauva ei ole voinut tehdä tietoista tekosyntiä, ei hänen myöskään tarvitse tehdä misttään parannusta, niin miksi ihmeessä vauva pitäisi vielä kastaa? Pietari julistaa, "Tehkää parannus, ja ottakoon kukin teistä kasteen, sytienne pois pesemiseksi." Eihän tämä voi missään mielessä tarkoittaa vauvoja?
jaikal kirjoitti:
>>>ja otettava vastaan Jumalan armo ja lahjavanhurskaus
jaikal: "Voitaisiin ottaa esimerkkejä Jeesuksen puheista. Esim. syntinen nainen Sykarin kaivolla.
Jeesus ei lyö häntä syyttäen häntä. Jeesus ei tule vaatimusten kanssa. Jeesus puhuu armollisesti ja tarjosi elävää vettä syntiselle naiselle".
--
Kertomus Jeesuksen ja syntisen naisen kohtaamisesta on hyvä esimerkki, kuinka meidänkin tulisi lähestyä uskosta osattomia ihmisiä.
JEESUS JA SAMARIALAINEN NAINEN
Joh. 4:1-26
---
Jeesus jättää Juudean ja siirtyy Galileaan läpi Samarian (3,4). Sykar-nimisessä Samarian kaupungissa hän tapaa samarialaisen naisen keskipäivän aikaan kaivolla (5,6).
Nainen saapuu kaivolle ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle:
"Anna minulle juoda" (7).
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat (http://fi.wikipedia.org/wiki/Samarialaiset) .
Nainen ihmetteleekin:
"Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa” (9).
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä." (10).
Nainen ei ymmärrä sitä, että Jeesus puhuu hengellisistä asioista. Hän luuli, että Jeesus tarkoitti elävällä vedellä luonnollista juoksevaa lähdevettä, jonka vastakohtana on seisova vesi.
Jeesus tarkentaa sanomaansa:
"Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"13,14).
Edelleen nainen käsittää väärin (15), kunnes Jeesuksen kaikkitietävyys avaa naisen ymmärryksen (19).
Jeesus kyselee naisen perhesuhteista, joita nainen yrittää ensin peitellä (16,17).
Jeesuksen naisen yksityiselämää koskeva paljastus (18) koskettaa naisen omaatuntoa ja herättää hänessä kunnioitusta Jeesusta kohtaan (19).
Nainen ei kysy ”profeetalta”, miten hän saisi syntinsä anteeksi ja kelpaisi Jumalalle, vaan ottaa esille vuosisatoja juutalaisten ja samarialaisten välillä vallinneen riitakysymyksen;
Onko oikea rukouspaikka Garissimin vuorella vai Jerusalemissa (20).
Näin vaihtamalla puheenaihetta nainen yrittää kääntää kiusallisen yksityiselämäänsä koskevan keskustelun toisaalle.
Jeesus opettaa, ettei Uuden Liiton palvelus ole paikkaan sidottu (21-24).
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (24).
Jeesus ilmoittaa naiselle, että hän Messias (25,26): ”Minä se olen”.
Kun luemme 4. lukua eteenpäin, huomaamme, että naisessa oli syntynyt usko Kristukseen. Tätä ilosanomaa naisen oli kiire julistamaan muillekin Sykarin asukkaille.
Vesiastia, jota hänen oli tultava uudelleen hakemaan (28), sai nyt jäädä.Mohikaani_27, kovin epäselväksi jäi selityksistäsi, mikä on kasteen hengellinen merkitys.
Jälleen kerran saa sen vaikutelman, että kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on vain pelkkää vettä eli pelkkä "vesikaste".>>> Miten muuten jaikal suhtaudut vauvakasteeseen? Onkohan siitä koskaan puhuttu, samassa ketjussa, kun en nyt muista ?
jaikal kirjoitti:
>>> Miten muuten jaikal suhtaudut vauvakasteeseen? Onkohan siitä koskaan puhuttu, samassa ketjussa, kun en nyt muista ?
että Sanan tuntemisesi kautta ymmärrät kasteen, joka on kuuliaisuutta seurata Jeesusta kasteen hautaan. Mutta tuosta kirjoituksestasi on varmaan monelle kasteasian kanssa kamppailevalle , toivottavasti paljon apua tehdä oike ratkaisu, Sanan mukaan, ottaa uskovien kaste.
* Mä poistin kommenttini, koska huomasin keskustelun tyrehtyneen siihen mukaan tullessani. Toivottavasti Tapio huomaa, ja tulee jatkamaan juttua kanssasi. Olen ollut kuumeessa, 39c jo, taitaa olla seitsemäspäivä menossa , ja näin iltasella kuume aina nousee tuonne mainittuun arvoon.jaikal kirjoitti:
>>> Miten muuten jaikal suhtaudut vauvakasteeseen? Onkohan siitä koskaan puhuttu, samassa ketjussa, kun en nyt muista ?
jaikal, kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että kaste on pelkkää vettä ja ihmisen teko (ns. kuuliaisuuden askel) Jumalalle.
--
Raamatun sanan mukaan kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-vesi (eli materia)
-taivaalliset (Isä ja Poika ja Pyhä Henki; Matt.28:19, Joh.3:5).
Kasteessa Jumala siunaa ihmistä yhteydellä Kristukseen Jeesukseen (Room.6:1-14).
Ihmisen järki ja ymmärrys ei auta tämän tiedon vastaanottamisessa.
Jumalan sana näin yksinkertaisesti todistaa ja yksinkertaisella lapsenuskolla voimme sen myös ottaa vastaan.
Kasteessa toimii Jumala, ei ihminen.
Kaste on evankeliumia, sellaista, mikä tulee kokonaan ihmisen ulkopuolelta, yksin Jumalan armosta.
Kaste on lupaus ja lahja, ei vaatimus tai käsky (ei lakia).
Kasteessa Jumala antaa hyvää meille, jota emme millään tavoin voi itse ansaita.
Kaste toki vaikuttaa myös aktiivisesti ihmisen elämään.
Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:1-14).
Jos kastettu kieltäytyy itsepintaisesti tekemästä parannusta, joutuu hän lopulta eroon Jumalasta ja pelastuksesta, ja päätyy helvettiin.jaikal kirjoitti:
>>> Miten muuten jaikal suhtaudut vauvakasteeseen? Onkohan siitä koskaan puhuttu, samassa ketjussa, kun en nyt muista ?
jaikal: "Raamattu tuntee vain yhden kasteen ja se on uskovien upotuskaste ts.vanhan ihmisen hautaus".
--
Usein väitetään, että ainoa oikea kaste tapahtuu upottamalla.
Tällaiselle väitteelle ei löydy tukea itse Raamatusta.
Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25). (Apt.9:38-39).
Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste:
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
Edelleen:
” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).
Myöskään Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä:
”...ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).
--
Raamatusta ei siis löydy tarkkaa säädöstä kasteveden määrästä.
On sama kastetaanko upottamalla, vihmomalla vai valelemalla.
Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.jaikal kirjoitti:
>>> Miten muuten jaikal suhtaudut vauvakasteeseen? Onkohan siitä koskaan puhuttu, samassa ketjussa, kun en nyt muista ?
Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa.
Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi.
Voit itse tarkistaa/tarkistuttaa tämän.
Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.
Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.
Uskovien kasteen kannattajat- tehdessään kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon- hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen.
Kristus on läsnä kasteessa.
Joka ottaa kasteen vastaan, ottaa vastaan itsensä Kristuksen ja hänessä syntien anteeksiantamisen (Apt. 2:38).- Ylermi.
Tapio522 kirjoitti:
jaikal: "Raamattu tuntee vain yhden kasteen ja se on uskovien upotuskaste ts.vanhan ihmisen hautaus".
--
Usein väitetään, että ainoa oikea kaste tapahtuu upottamalla.
Tällaiselle väitteelle ei löydy tukea itse Raamatusta.
Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25). (Apt.9:38-39).
Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste:
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
Edelleen:
” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).
Myöskään Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä:
”...ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).
--
Raamatusta ei siis löydy tarkkaa säädöstä kasteveden määrästä.
On sama kastetaanko upottamalla, vihmomalla vai valelemalla.
Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.Usein väitellään kasteesta, ja televisiossa näytettiin jokin aika sitten eräitä uskovia jotka kävivät kasteella joka viikko, niin kauan kuin erottelemme että jokin kohta Raamatusta ei sovi "minulle" olette lakossa.
Room. 10:3
He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9] - ruusu.elo
jaikal kirjoitti:
>>> Miten muuten jaikal suhtaudut vauvakasteeseen? Onkohan siitä koskaan puhuttu, samassa ketjussa, kun en nyt muista ?
Kiitos Jumalalle.
Raamatullinen selvitys uskovan kasteesta, vanhan hautaamisesta
ja myös käytännössä koeteltuna hyvin tuloksin.
Kastetut ovat yleensä aktiivisia käymään kokouksissa ja kasvavat
siksi Kristukseen, eivätkä omiin mielipiteisiinsä ja selittelyihinsä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.444442Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652673Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️171772- 1271581
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1331544- 1021427
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?261331Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä151200Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411146Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141143