Auto saksasta

Driver666

Tuli ostettua auto saksasta ja nyt olisi tarkoitus hakea se pois.Miten on noiden siirtokilpien kanssa kun on ajatus ajella tanskan ja ruotsin kautta suomeen,pitääkö kilvet jättää jossain päin saksaa pois vai onko se myyjän asia?.Entä nuo siirtokilvet,mistä sellaiset voisn sieltä hankkia?.

27

5430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuontiauto

      Saksassa kilvet ovat henkilökohtaiset joten et saa niitä mukaan. Väliaikaiset saat katsastuskonttorilta tai millä nimellä sitten meneekin. Suomen päässä haet tarrakilvet tullista. Näin ainakin ennen. Toivottavasti oli edes vähän apua.

      • Driver666

        Auttoi jo asiaa etiäpäin.


      • tuonut olen monta
        Driver666 kirjoitti:

        Auttoi jo asiaa etiäpäin.

        ne punaset kilvet ei tarvii edes turussa pysähtyä tullissa sen hu ajelet kotiin vaan, näin ainakin viimeksi kun tulin


      • Zulassungstelle mann
        tuonut olen monta kirjoitti:

        ne punaset kilvet ei tarvii edes turussa pysähtyä tullissa sen hu ajelet kotiin vaan, näin ainakin viimeksi kun tulin

        Fünf tage kurzzeitkennzeichen mit gelbe ende und versicherung mit grüne card ;)

        Eli viiden päivän siirtokilvet keltaisella päällä (kelpaa EU:n sisällä) ja vakuutukseen vihreä kortti niin on voimassa Saksan ulkopuolella mutta EU:n sisällä sen 5 päivää.

        On pomppimista luukkujen välillä mutta se on sitä byrokraattisessa Saksassa aina ;) Hinnat vaihtelee satasen kahta puolta.

        Ole rohkea ja tingi myyjältä kilvet kaupan päälle, siis juuri nuo keltapäiset, tullikilvet eli punapäiset on reilusti kalliimmat ja Saksan pojat on nuukia eikä niitä kyllä helpolla maksa ;)

        Onnea vain reissuun :)

        Tiedoksi vain "viisaille" koe-kilvistä, niillä ei voi ajaa senttiäkään muualla kuin Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa, Ruotsissa ja tanskassa myös vain niin että LÄHTÖ on tapahtunut SUOMESSA, eli ei voi mennä ko. maihin kilvet povarissa ja lähteä ajamaan. (Nyt sitten luuri käteen ja soitto TRAFI:in jos väitätte minun eli superpron olevan väärässä)

        Kaikille lämmintä kevättä !


      • Driver666
        Zulassungstelle mann kirjoitti:

        Fünf tage kurzzeitkennzeichen mit gelbe ende und versicherung mit grüne card ;)

        Eli viiden päivän siirtokilvet keltaisella päällä (kelpaa EU:n sisällä) ja vakuutukseen vihreä kortti niin on voimassa Saksan ulkopuolella mutta EU:n sisällä sen 5 päivää.

        On pomppimista luukkujen välillä mutta se on sitä byrokraattisessa Saksassa aina ;) Hinnat vaihtelee satasen kahta puolta.

        Ole rohkea ja tingi myyjältä kilvet kaupan päälle, siis juuri nuo keltapäiset, tullikilvet eli punapäiset on reilusti kalliimmat ja Saksan pojat on nuukia eikä niitä kyllä helpolla maksa ;)

        Onnea vain reissuun :)

        Tiedoksi vain "viisaille" koe-kilvistä, niillä ei voi ajaa senttiäkään muualla kuin Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa, Ruotsissa ja tanskassa myös vain niin että LÄHTÖ on tapahtunut SUOMESSA, eli ei voi mennä ko. maihin kilvet povarissa ja lähteä ajamaan. (Nyt sitten luuri käteen ja soitto TRAFI:in jos väitätte minun eli superpron olevan väärässä)

        Kaikille lämmintä kevättä !

        Myyjän kanssa että hommaa mulle kilvet(120€),täytyykö mun vielä käydä ilmoittautumassa saksassa jossain?.Mikä on vakuutuksen vihreä kortti?.Entäpä saksan/tanskan rajalla,millaiset mahtaa olla muodollisuudet?.


      • Zulassungstelle mann
        Driver666 kirjoitti:

        Myyjän kanssa että hommaa mulle kilvet(120€),täytyykö mun vielä käydä ilmoittautumassa saksassa jossain?.Mikä on vakuutuksen vihreä kortti?.Entäpä saksan/tanskan rajalla,millaiset mahtaa olla muodollisuudet?.

        Se on sellainen yleensä vihreä paperi jossa kerrotaan että liikennevakuutus kattaa Euroopan maat eli voit ajaa Saksan kilvillä ulos maasta, muista että olet EU:ssa eli Schengen-alueella, ei ole enään ns. tullipisteitä missä pitää pysähtyä ellei niin pyydetä, ajat vain kotiin ja se on siinä.

        Normihintaiset kilvet ja hyvä kun myyjä järkkäsi.


    • Driver666

      Auto on vietävä katsastukssen/tulliin,ymmärsin myyjän puheesta että noilla punaisilla kilvilla saa ajaa 30 vrk EU: sisällä!!!!.

      • Metallimies2

        aikaa toimittaa paperit tulliin ja katsatuksen saat aloittaa, milloin huvittaa. Vaikka Sinulla olisi minkäväriset kilvet tahansa, jos toimit oikein, Sinun pysähdyttävä tullissa ja tehtäväv siitä käyttöönottoilmoitus. Se on virallinen toiminta. Et saa ilman käyttöönottoilmoitusta(tullissa leimattua) jatkoa niille Sinun punapäisille kilville, jos tullauspäätös ei ole niiden päättymiseen mennessä tullut.


      • kun minä olen saanut
        Metallimies2 kirjoitti:

        aikaa toimittaa paperit tulliin ja katsatuksen saat aloittaa, milloin huvittaa. Vaikka Sinulla olisi minkäväriset kilvet tahansa, jos toimit oikein, Sinun pysähdyttävä tullissa ja tehtäväv siitä käyttöönottoilmoitus. Se on virallinen toiminta. Et saa ilman käyttöönottoilmoitusta(tullissa leimattua) jatkoa niille Sinun punapäisille kilville, jos tullauspäätös ei ole niiden päättymiseen mennessä tullut.

        ajella niillä Saksalaisilla vientikilvillä niin kauan kuin niiden vakuutus on ollut voimassa ja sitten viimeisenä vakuutuksen voimassaolopäivänä olen ajanut auton aika kaukana rajatullista sijaitsevaan Tulliin, eikä ole "koira perään haukkunut" - ei edes tullimies.
        Oletko sitä mieltä että "sammutin väärin tulipalon"?


      • päiväysvanhaa jo
        kun minä olen saanut kirjoitti:

        ajella niillä Saksalaisilla vientikilvillä niin kauan kuin niiden vakuutus on ollut voimassa ja sitten viimeisenä vakuutuksen voimassaolopäivänä olen ajanut auton aika kaukana rajatullista sijaitsevaan Tulliin, eikä ole "koira perään haukkunut" - ei edes tullimies.
        Oletko sitä mieltä että "sammutin väärin tulipalon"?

        eikö nuota nyt paikat jo väärällään muutenkin Suomessa:vanhoja mersuja,bemareiita,audeja...Kukaan ei tiedä historiaa,ajomääriä ym ja suu H Moilasena huolto/korjauslaskun ylittäessä auton arvon/ajajan maksukyvyn..Liikkeet jotka tuovat pursuavat noita ja yksityiset siihen päälle..Onhan se mukavaa että pääsevät ongelmajätteistään eroon ja joku vielä ylpeänä ostaa/maksaa hirmuhinnan.Sitten kun vaihdon aika koittaa niin vaikeuksia,vaikeuksia...ei me oikein noita tuontiautoja oteta ym..Tutuksi tuli tuokin lause.Onneksi työkaveri osti ja halvalla meni "edustava" vitos-sarjainen ja isolla kutosella oleva ongelmapesä.Mittarissahan ei toki ollut kuin 220tkm=)..kait?Moni kakku päältä kaunis ja arvatkaapa ostinko seuraavaksi tuonti-vai suomi-auton?oikein,sen jälkimmäisen ja nyt on taustatkin selvillä ja jonkunlainen vaihtoarvokin vaatimattomalla mallillani ilman tingeltangeleita ja discovaloja kaikilla mausteilla...Onneksi on työkaveriin hyvät välit vielä=)


      • Metallimies2
        kun minä olen saanut kirjoitti:

        ajella niillä Saksalaisilla vientikilvillä niin kauan kuin niiden vakuutus on ollut voimassa ja sitten viimeisenä vakuutuksen voimassaolopäivänä olen ajanut auton aika kaukana rajatullista sijaitsevaan Tulliin, eikä ole "koira perään haukkunut" - ei edes tullimies.
        Oletko sitä mieltä että "sammutin väärin tulipalon"?

        Hyvällä tuurilla voit ajaa kilvillä niin kauan kuin voima piisaa Saksan kilvillä. Autoverolaki vaan kun määrää, ettei suomalainen (Suomessa vakituinen asunto) saa ajaa verottomalla autolla noin vain. Itselläni oli puolen vuoden kilvet autossa niin kylläpä vain tulli vaati käyttöönottoilmoituksen ja leimat siihen. Tiedän kyllä, että etteivät kaikki tullivirkailijat tiedä kaikkia asoita itsekään. Hyvällä tuurilla verottomalla autollahan voi ajaa vaikka kuinka kauan, mutta saattaapi herra verottaja viedä koko piilin ja vielä kirjoitella suurehkoja lappuja. Ei se palon sammuttaminen sen kummempi ole.


      • Pakuman
        päiväysvanhaa jo kirjoitti:

        eikö nuota nyt paikat jo väärällään muutenkin Suomessa:vanhoja mersuja,bemareiita,audeja...Kukaan ei tiedä historiaa,ajomääriä ym ja suu H Moilasena huolto/korjauslaskun ylittäessä auton arvon/ajajan maksukyvyn..Liikkeet jotka tuovat pursuavat noita ja yksityiset siihen päälle..Onhan se mukavaa että pääsevät ongelmajätteistään eroon ja joku vielä ylpeänä ostaa/maksaa hirmuhinnan.Sitten kun vaihdon aika koittaa niin vaikeuksia,vaikeuksia...ei me oikein noita tuontiautoja oteta ym..Tutuksi tuli tuokin lause.Onneksi työkaveri osti ja halvalla meni "edustava" vitos-sarjainen ja isolla kutosella oleva ongelmapesä.Mittarissahan ei toki ollut kuin 220tkm=)..kait?Moni kakku päältä kaunis ja arvatkaapa ostinko seuraavaksi tuonti-vai suomi-auton?oikein,sen jälkimmäisen ja nyt on taustatkin selvillä ja jonkunlainen vaihtoarvokin vaatimattomalla mallillani ilman tingeltangeleita ja discovaloja kaikilla mausteilla...Onneksi on työkaveriin hyvät välit vielä=)

        Kävin Hannoverin läheltä 2003 ostamassa autoni (vm 2000), ei ole ollut ongelmia, ajanut 140 tkm. Täytyy kohta lähteä hakee uudehko auto ja antaa kaverille entinen. Ei autoliikkeet hyvitä suomiautostakaan joka on kymmenen vuotta vanha mitään todellisuudessa. Uudehkon auton saa Saksasta 4000 euroa edullisemmin verojen jälkeenkin kuin paikallisesta marmoritiskiltä.


      • Besserwisser2
        Metallimies2 kirjoitti:

        Hyvällä tuurilla voit ajaa kilvillä niin kauan kuin voima piisaa Saksan kilvillä. Autoverolaki vaan kun määrää, ettei suomalainen (Suomessa vakituinen asunto) saa ajaa verottomalla autolla noin vain. Itselläni oli puolen vuoden kilvet autossa niin kylläpä vain tulli vaati käyttöönottoilmoituksen ja leimat siihen. Tiedän kyllä, että etteivät kaikki tullivirkailijat tiedä kaikkia asoita itsekään. Hyvällä tuurilla verottomalla autollahan voi ajaa vaikka kuinka kauan, mutta saattaapi herra verottaja viedä koko piilin ja vielä kirjoitella suurehkoja lappuja. Ei se palon sammuttaminen sen kummempi ole.

        Kotiin asti voi ajella Saksan kilvillä, tullissa ei tarvitse rajalla pysähtyä (ollaan EU:ssa, tullipysähdys rajoittaa vapaata liikkumista). Postitse tai lähimpään Tullin toimipisteeseen tekee käyttöönottoilmoituksen. Mitään siirtokilpiä ei tarvitse hankkia, niillä Saksan kilvillä voi ajaa rekisteröintiin asti, kunhan kilpien vakuutuksen loputtua ottaa suomalaisen liikennevakuutuksen auton valmistusnumeron perusteella.


      • besser wissen
        Besserwisser2 kirjoitti:

        Kotiin asti voi ajella Saksan kilvillä, tullissa ei tarvitse rajalla pysähtyä (ollaan EU:ssa, tullipysähdys rajoittaa vapaata liikkumista). Postitse tai lähimpään Tullin toimipisteeseen tekee käyttöönottoilmoituksen. Mitään siirtokilpiä ei tarvitse hankkia, niillä Saksan kilvillä voi ajaa rekisteröintiin asti, kunhan kilpien vakuutuksen loputtua ottaa suomalaisen liikennevakuutuksen auton valmistusnumeron perusteella.

        pitäisi lopettaa. Jos ei tiedä, ei pitäisi sekaantua kirjoittelemaan - ja vielä Besserwisser ?
        Auto on poistettava rekisteristä ja viranomaiset tulevat huolehtimaan asiasta oli auto missä tahansa. Kilpiin liittyy edellisen omistajan vakuutus ja autot myydään siksi usein ilman kilpiä. Jos edellinen omistaja antaa ajaa omilla kilvillään ja vakuutuksellaan auton Suomeen, on vakuutus lopetettava ja kilvet palautettava rekisteritoimistoon, nykyisin riittää ilmeisesti kopio alkuperäisesta Saksan rekisteriotteesta ja kopio Suomen rekisteriotteesta joillekin viranomaisille. Aikaisemmin piti rekisteritoimistoon toimittaa alkuperäinen rekisteriote - ns. iso ja pieni osa tietysti kilvet. Eli ongelma ei ole Suomen tulli vaan Saksan Strassenverkehrsamt.


      • Besserwisser2
        besser wissen kirjoitti:

        pitäisi lopettaa. Jos ei tiedä, ei pitäisi sekaantua kirjoittelemaan - ja vielä Besserwisser ?
        Auto on poistettava rekisteristä ja viranomaiset tulevat huolehtimaan asiasta oli auto missä tahansa. Kilpiin liittyy edellisen omistajan vakuutus ja autot myydään siksi usein ilman kilpiä. Jos edellinen omistaja antaa ajaa omilla kilvillään ja vakuutuksellaan auton Suomeen, on vakuutus lopetettava ja kilvet palautettava rekisteritoimistoon, nykyisin riittää ilmeisesti kopio alkuperäisesta Saksan rekisteriotteesta ja kopio Suomen rekisteriotteesta joillekin viranomaisille. Aikaisemmin piti rekisteritoimistoon toimittaa alkuperäinen rekisteriote - ns. iso ja pieni osa tietysti kilvet. Eli ongelma ei ole Suomen tulli vaan Saksan Strassenverkehrsamt.

        Tarkoitin kilvillä kylläkin kelta- tai punapäisiä Saksan ausführung-kilpiä, en yksityisten autoissa olevia normaalikilpiä. Niilläkin voi kotiin ajella, mutta yleensä omistaja haluaa auton heti pois rekisteristä. Saksan rekisteristä auto poistuu automaattisesti, kun auto rekisteröidään Suomeen.
        Jos käyttöönottoilmoitus on tehty, kilvillä ei ole merkitystä, kunhan siellä jotkut kilvet on.


      • ToTal73
        besser wissen kirjoitti:

        pitäisi lopettaa. Jos ei tiedä, ei pitäisi sekaantua kirjoittelemaan - ja vielä Besserwisser ?
        Auto on poistettava rekisteristä ja viranomaiset tulevat huolehtimaan asiasta oli auto missä tahansa. Kilpiin liittyy edellisen omistajan vakuutus ja autot myydään siksi usein ilman kilpiä. Jos edellinen omistaja antaa ajaa omilla kilvillään ja vakuutuksellaan auton Suomeen, on vakuutus lopetettava ja kilvet palautettava rekisteritoimistoon, nykyisin riittää ilmeisesti kopio alkuperäisesta Saksan rekisteriotteesta ja kopio Suomen rekisteriotteesta joillekin viranomaisille. Aikaisemmin piti rekisteritoimistoon toimittaa alkuperäinen rekisteriote - ns. iso ja pieni osa tietysti kilvet. Eli ongelma ei ole Suomen tulli vaan Saksan Strassenverkehrsamt.

        Saksassa autoa ei koskaan myydä kilpineen. Kilvet poistetaan autosta fyysisesti sekä saksalaisesta ajoneuvorekisteristä AINA viimeistään sillä hetkellä, kun sen omistaja luovuttaa auton uudelle omistajalle. Auto on tämän jälkeen täysin rekisteröimätön ja lähtökohtaisesti vakuuttamaton pala rautaa. Uusi (saksalainen) omistaja rekisteröi auton omiin nimiinsä, jolloin siihen kiinnitetään tämän henkilön omistuksessa olevat kilvet. Mikäli ulkomainen ostaja siirtää auton ulos Saksasta ajamalla, hän tarvitsee siirron ajaksi joko ns. keltareunaiset lyhytaikaiskilvet ("Kurzzeitkennzeichen") tai punareunaiset vientikilvet ("Ausführkennzeichen"). Niihin liittyy aina pakollinen saksalainen liikennevakuutus. Molemmilla em. kilvillä varustetulla autolla voi kilpien voimassaolon puitteissa ajaa kaikissa EU-maissa sekä mm. Sveitsissä. Mikäli auto viedään maasta rekalla, mitään kilpiä ei luonnollisestikaan tarvita vaan auto rekisteröidään vientimaan ajoneuvorekisteriin normaalisti.


    • wesserbisser

      Eli jos ostan Saksasta yksityiseltä auton ja hän jättää kilvet paikalleen, niillä voi laillisesti ajaa Suomessa??

      • bierwesser

        "kilvet henkilökohtaiset" kuten ylhäällä sanottu


    • weissbieren

      Jos on saksalaiset kilvet autossa, teen tulliin käyttöönottoilmoituksen ja otan itselleni suomesta liikennevakuutuksen. Näin ei niitä tarrakilpiä tarvita lainkaan?

      • Jos autossa

        sattuisikin olemaan alkuperäiset kilvet kiinni, on niistä ainakin irroitettu ne pienet tarrat tai lätkä irti. Sellaisella autolla ei Saksassa saa ajaa. Olikohan ne katsastus- ja veromerkkejä, en muista enää varmasti. Tuollaisella autolla kun ajat Saksassa ja poliisi pysäyttää, ovat ongelmat valmiiksi ohjelmoituja. Kokeilepa, vastaa liikennekäytöstä poistetulla autolla ajoa Suomessa.


    • BMW sDrive35i

      Soitin AKE:n rekisteröinti palveluun tänään ja kyllä auton voi tuoda Saksasta Suomeen yksityishenkilön omilla kilvillä. Käyttöönottoilmoitus pitää toki tehdä tulliin.

      • BMW sDrive35i

        Soitin myös tullin autovero palveluun ja kyllä käyttöönotto ilmoituksen jälkeen saa ajaa Saksan kilvillä siihen asti kun autoveropäätös on tullut, maksettu ja auto rekisteröity Suomeen. Kuten aikasempi kirjoittaja ilmaisi on parempi katsoa ettei Saksan kilvistä ole otettu katsastus/verotunnuksia pois. Mutta jos ihan normaalit joilla myyjä on ajanut niin voi huoletta ajaa Suomeen ja rumia tarrakilpiä ei tarvita.
        Tiedot on tänään 16.3.2012 tarkastettu AKE:lta ja Tullin autoveropalvelusta.


      • .............--
        BMW sDrive35i kirjoitti:

        Soitin myös tullin autovero palveluun ja kyllä käyttöönotto ilmoituksen jälkeen saa ajaa Saksan kilvillä siihen asti kun autoveropäätös on tullut, maksettu ja auto rekisteröity Suomeen. Kuten aikasempi kirjoittaja ilmaisi on parempi katsoa ettei Saksan kilvistä ole otettu katsastus/verotunnuksia pois. Mutta jos ihan normaalit joilla myyjä on ajanut niin voi huoletta ajaa Suomeen ja rumia tarrakilpiä ei tarvita.
        Tiedot on tänään 16.3.2012 tarkastettu AKE:lta ja Tullin autoveropalvelusta.

        Saksassa edellisen omistajan vakuutus liittyy kilpiin, auto on poistettava rekisteristä, jotta vakuutus lakkaa. Auton rekisteristä poistoon tarvitaan alkuperäinen rekisteriote ja Schein kilvet. Suomessa voidaan ajaa, mutta mitä sanoo myyjä. Suomessa ai enään voida poistaa autoa rekisteristä konsulaatissa.


    • CarCar
    • Olkaa tarkkana...

      EU alue ja Schengen alue EI ole sama asia.

    • IhmeJaKummaTaas

      Saksan 5-päivän siirtokilvillä ajo suomessa? Olen sellaisessa käsityksessä että ko. kilvillä voi ajaa suomessa verotuspäätökseen asti eikä tarrakilpiä tarvitse hakea. Paikallinen poliisi kuitenkin oli eri mieltä ja nyt illalla koitettiin tullista saada asiaan mielipidettä, ja yhden henkilön mukaan (joka saatiin kiinni) pitäisi autossa siirtotarrat olla saksan kilpien lisäksi.

      Soitan kyllä huomenna heti aamulla tulliin, mutta onko kukaan aiemmin joutunut asiointiin poliisin kanssa ko. asiasta?

    • IhmeJaKummaTaas

      Hain konttorilta siirtokilvet varmuuden vuoksi. Tullissa ja Trafissa palloteltiin asiaa sinne soittaessa eikä oikein osattu/uskallettu ottaa kantaa. Ja tullissa toisen henkilön mielestä sai ajaa ja toisen mielestä asia on valvovan viranomaisen (poliisi) päätettävissä???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      272
      2687
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1728
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1201
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1071
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      43
      913
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      70
      800
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe