Miten kytketään ja millä tilpehööreillä.
Osaako joku neuvoa?
Kiitos
24 v startti 12 v järjestelmässä
40
6358
Vastaukset
Niin ei millään järkevän hintaisilla osilla, kun jännite laskee niin virta nousee (eli 12 v tuhoaa käynnistysmoottorisi), eli sinun pitäisi löytää 12-24 v invertteri joka kestää käynnistysmoottorin tehontarpeen, ja eristää startti muusta sähköjärjestelmästä..
Tosin en ole sähkömies, joten varmaan saat muitakin neuvoja :D- AriT
Annetaanpas arvoisalle välittäjälle pieni kertaus sähkötekniikan perusasioihin, koska ne näyttävät olevan huomattavasti huonommin hanskassa kuin moni muu veneilyyn liittyvä asia.
Ensiksi pari tunnettua Ohmin lakiin liittyvää kaavaa:
U=R*I => I = U/R
P=U*I => P = U^2 / R => R = U^2 / P
missä
U = jännite (V)
R = vastus (ohm)
I = virta (A)
P = teho (W)
Oletetaan, että 12V startti ottaa virtaa käynnistyksessä 250 A, jolloin teho P = 12 V x 250 A = 3000 W. Yleensä startin teho on 24 V järjestelmässäkin samaa luokkaa.
Ymmärsin, että Välittäjä esitti em. Ohmin lakiin perusteettoman väittämän, että yritettäessä käyttää 24V starttia 12V akulla tuhoaisi startin tai akun. Mitä siis tapahtuu, jos näin tehdään?
Startilla on (lähes vakio) resistanssi, joka voidaan arvioida, kun tunnetaan vähintään kaksi tekijää joukosta jännite, virta, teho ja vastus eo. kaavoista johtamalla. Laskelmissa pitäisi ottaa huomioon myös akun sisäinen ja johtimien resistanssi, mutta jätän ne tässä asiaa yksinkertaistaakseni pois.
Jos 24V startin teho on sama kuin tuo edellä esimerkkinä käyttämäni 3000 W, niin sen resistanssi R = U^2 / P eli R = 576/3000 = 0,192 ohm (vastaava resistanssi siis 12V startissa on 0,048 ohm). Tästä seuraa se, että 12V akulla 24V starttiin menisi virtaa vain I = 12/0,192 = 62,5 A kun 24V akulla virtaa menee 125 A. Miten
siis tuo 62,5 A rikkoisi starttia tai 12V akkuakaan puhumattakaan siitä, että 12V akulla starttia ei saisi edes pyörähtämään? Toisaalta jos 12V starttia pyöräytettäisiin 24V akulla, silloin startin läpi menisi virtaa tuplamäärä (ts. 500 A) ja savua nousisi nopeasti.
Tätä ihmettelee insinöörikoulutuksen saanut veneilijä... - P=UI
"...kun jännite laskee niin virta nousee..."
Tässä tapauksessa VÄÄRIN! Tuo olettamus pitää paikkaansa vain, jos kytketävän laitteen TEHO säilyisi samana käytettäessä sekä 24V että 12V akkua. Starttiin menee 12V akulla VÄHEMMÄN virtaa kuin 24V akulla koska laitteen resistanssi eli VASTUS ei muutu! Lue tuosta edeltä tuo sähkötekniikan lyhyt peruskurssi ajatuksella ja yritä myös ymmärtää se. Jos et ymmärrä, kysy lisää!
- 12V/24V
Kytket 2 kpl. 12V akkua sarjaan jolloin saat 24V ja sen kytket käynnistin moottorille sopivan kytkimen kautta esim. painonappi ja solenoidi ja painonapilla ohjaat solenoidia joka taas kytkee suuren virran käynnistin moottorille, näin helppoa se on.
Lataus on sitten erikseen jos se on 12V laturilla niin molemmille akuille laitat omat 12V lataus piirit ja säätimet, etkä sekoita näitä mitenkään siihen 24v käynnistyssysteemiin= virtapiiriin.
Tuo edellinen neuvo ei pidä paikkaansa että 12V tuhoaisi käynnistin moottorisi, koska ei 12V jännitteellä kulje kovinkaan suuria virtoja 24V käynnistinmoottorin läpi, jännite on liian pieni.
Näin olen tehnyt omassa veneessäni ja hyvin toiminut yli 20vuotta.Sen 12 v käynnistysmoottirin kautta kulkee kaksi kertaa suurempi virta kuin 24 v vastaavan! Virta lasketaan ampeereissä, jos et ole sitä tiennyt :D
- 12V/24V
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Sen 12 v käynnistysmoottirin kautta kulkee kaksi kertaa suurempi virta kuin 24 v vastaavan! Virta lasketaan ampeereissä, jos et ole sitä tiennyt :D
"Välittäjä_LKV" sähköistä kovinkaan paljon??
Mitä yrität kertoa noilla sähköasioita koskevilla kirjoituksillasi? Etkö tunne ohmin lakia? suosittelen lisää/enemmän perehtymistä sähkötekniikan perusasioihin.
Tietysti 12V käynnistin moottorissa kulkee 12v jännitteellä suurempi virta jos on saman suuruisesta tehosta kyse, mutta jos kytket 12V jännitteen 24V käynnistinmoottoriin niin siitäpä ei kuljekaan enään virtaa kuin hyvin vähän koska 24V käynnistin moottorin vastus on samalla teholla 2 kertaa suurempi ja tämä asia rajoittaa silloin 12V jännitteisen käytön virran niin pieneksi että ei ole mitään haittaa (ei kyllä hyötyäkään) 24V käynnistin moottorille, elikä se moottori ei juuri pyöri ollenkaan jos siinä on vähänkään kuormaa.
Ammattikoulujen sähkötekniikan ja lukioiden fysiikan oppikirjoissa kerrotaan/selostetaan näitä sähkötekniikan perusasioita sekä virtojen,jännitteiden, vastusten ja tehojen laskentaa, nämä kun hallitset/ymmärrät niin pärjäät melko hyvin näiden pienjännitteisten tasasähköasioiden parissa. - ropitopi
12V/24V kirjoitti:
"Välittäjä_LKV" sähköistä kovinkaan paljon??
Mitä yrität kertoa noilla sähköasioita koskevilla kirjoituksillasi? Etkö tunne ohmin lakia? suosittelen lisää/enemmän perehtymistä sähkötekniikan perusasioihin.
Tietysti 12V käynnistin moottorissa kulkee 12v jännitteellä suurempi virta jos on saman suuruisesta tehosta kyse, mutta jos kytket 12V jännitteen 24V käynnistinmoottoriin niin siitäpä ei kuljekaan enään virtaa kuin hyvin vähän koska 24V käynnistin moottorin vastus on samalla teholla 2 kertaa suurempi ja tämä asia rajoittaa silloin 12V jännitteisen käytön virran niin pieneksi että ei ole mitään haittaa (ei kyllä hyötyäkään) 24V käynnistin moottorille, elikä se moottori ei juuri pyöri ollenkaan jos siinä on vähänkään kuormaa.
Ammattikoulujen sähkötekniikan ja lukioiden fysiikan oppikirjoissa kerrotaan/selostetaan näitä sähkötekniikan perusasioita sekä virtojen,jännitteiden, vastusten ja tehojen laskentaa, nämä kun hallitset/ymmärrät niin pärjäät melko hyvin näiden pienjännitteisten tasasähköasioiden parissa.että oikeen tasasähköinvertteri 12v>24v aika kätevää, semmosen minäki haluan:)
- Juu...
ropitopi kirjoitti:
että oikeen tasasähköinvertteri 12v>24v aika kätevää, semmosen minäki haluan:)
24 voltin startti saadaan toimimaan 12 voltin järjestelmässä Boschin ns. paukkulaatikolla. Käytettiin jossain mersuissa? JA kun 80-90 luvulla laitettiin esim. Fiatin 6040 kone Range Roveriin, voitiin käyttää
koneen 24 V starttia.
Vaatii kaksi 12V akkua, startatessa antaa 24V ja lataa myös molempia akkuja.
Yksi käytetty taitaa löytyä pk-seudulta, 50€... - 3 sylinteriä
Juu... kirjoitti:
24 voltin startti saadaan toimimaan 12 voltin järjestelmässä Boschin ns. paukkulaatikolla. Käytettiin jossain mersuissa? JA kun 80-90 luvulla laitettiin esim. Fiatin 6040 kone Range Roveriin, voitiin käyttää
koneen 24 V starttia.
Vaatii kaksi 12V akkua, startatessa antaa 24V ja lataa myös molempia akkuja.
Yksi käytetty taitaa löytyä pk-seudulta, 50€...Elegantti ratkaisu syntyisi myös järjestelmässä, jossa ollisi oma starttiakku ja hupiakku.
Toteutus vaihtoehto 1.
-Starttiakku ladataan 12V->24V (tai12V-> 220V inventterillä, johon kytketään 24V laturi) inventterillä. Loput 12V laitteet kytketään hupiakkuun. Toimii tälläisenään ilman muita diodi/paukkulaatikko virityksiä.
Toteutusvaihtoehto 2.
-Ladataan kolmea 12V akkua diodin läpi. Erillisellä kytkimellä (tai automaattisesti toimivalla relevirityksellä) kytketään startatessa kaksi akkua irti laturista 24V akuksi startille. Startin jälkeen kytketään akut taas lataamaan. Kaikki loput laitteet kytketään taas hupiakkuun.
Oletko kokeillut startata 12V akulla. Startin teho on P=U*U/R, eli jännitteen puolittuessa startin ottama teho on neljäsosa alkuperäisestä. Jos siinä on "ylijäreä" startti, niin se saattaisi jaksaa pyörittää koneen käyntiin myös 12V akulla? Ei siinä kokeillessa mitään hajoa. Auton starttikaan ei hajoa, vaikka akku loppuu.. - PUIMURI ja osmankääm
3 sylinteriä kirjoitti:
Elegantti ratkaisu syntyisi myös järjestelmässä, jossa ollisi oma starttiakku ja hupiakku.
Toteutus vaihtoehto 1.
-Starttiakku ladataan 12V->24V (tai12V-> 220V inventterillä, johon kytketään 24V laturi) inventterillä. Loput 12V laitteet kytketään hupiakkuun. Toimii tälläisenään ilman muita diodi/paukkulaatikko virityksiä.
Toteutusvaihtoehto 2.
-Ladataan kolmea 12V akkua diodin läpi. Erillisellä kytkimellä (tai automaattisesti toimivalla relevirityksellä) kytketään startatessa kaksi akkua irti laturista 24V akuksi startille. Startin jälkeen kytketään akut taas lataamaan. Kaikki loput laitteet kytketään taas hupiakkuun.
Oletko kokeillut startata 12V akulla. Startin teho on P=U*U/R, eli jännitteen puolittuessa startin ottama teho on neljäsosa alkuperäisestä. Jos siinä on "ylijäreä" startti, niin se saattaisi jaksaa pyörittää koneen käyntiin myös 12V akulla? Ei siinä kokeillessa mitään hajoa. Auton starttikaan ei hajoa, vaikka akku loppuu..Kaupunkilaisjärkeä käyttäen... jännitteen pudotessa täytyy otetun virrankin nousta, jotta
saadan tehdyksi sama työ.
Kun autoa/venettä startaan ja jännite putoaa -> alkaa virtaa menemään enemmän->
vehkeet kuumenee-> ja tulee ulos ns. toimintasavu. - Sähkötekn.opiskellut
PUIMURI ja osmankääm kirjoitti:
Kaupunkilaisjärkeä käyttäen... jännitteen pudotessa täytyy otetun virrankin nousta, jotta
saadan tehdyksi sama työ.
Kun autoa/venettä startaan ja jännite putoaa -> alkaa virtaa menemään enemmän->
vehkeet kuumenee-> ja tulee ulos ns. toimintasavu."PUIMURI ja osmankääm"
tietämättömänä sähkötekniikasta perusasioita, koittakaa nyt käsittää että pienillä jännitteillä ei saa mistään vastuksista läpi suuria virtoja ja silloin ei mikään vastus kärsi elikä ei 24V käynnistinmoottori pala pienellä (12V) jännitteellä .
Kun jännite putoaa niin virtakin putoaa koska vastus on vakio ja käynnistysmoottorien vastus on vakio se ei muutu.
Älkää kirjoitelko tänne muka neuvojanne jos ette ole perillä perusasioista. Sähkötekn.opiskellut kirjoitti:
"PUIMURI ja osmankääm"
tietämättömänä sähkötekniikasta perusasioita, koittakaa nyt käsittää että pienillä jännitteillä ei saa mistään vastuksista läpi suuria virtoja ja silloin ei mikään vastus kärsi elikä ei 24V käynnistinmoottori pala pienellä (12V) jännitteellä .
Kun jännite putoaa niin virtakin putoaa koska vastus on vakio ja käynnistysmoottorien vastus on vakio se ei muutu.
Älkää kirjoitelko tänne muka neuvojanne jos ette ole perillä perusasioista.Kun asunnossa on 25 A kolmivaihesulake niin onko se pienempi virraltaan kun hupiakun antama (tosin hetekellinen) 250 A?
- Sähkö asiaa tietävä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kun asunnossa on 25 A kolmivaihesulake niin onko se pienempi virraltaan kun hupiakun antama (tosin hetekellinen) 250 A?
tuolla "(tosin hetekellinen)" ?????
hetkellistäkö? et osaa edes kirjoittaa suomen sanoja.
Entäs sitten kysymyksesi miten liittyy tähän ketjuun ja alkuperäiseen kysymykseen?
Tietysti 25 A on "melko tarkoin" kymmenen kertaa pienempi luku kuin 250A
pitäisihän sun LKV-välittäjänä osata tuon verran matematiikka että ymmärrät lukemien suuruuserot (ja ehkä parempi pysyäkin välitys asioissa), eihän me säköalan henkilötkään tulla sua neuvomaan asunto-ja kiinteistö välitysasioissa.
Ei sulakkeet tiedä/välitä millaisessa vaiheessa ne on toiminnassa/kytkettyinä, jos virta ylittää sen ampeerimäärän jonkin verran (riippuen valmistuksen tarkkuudesta) niin sulake palaa poikki. - Triodidiodi
"Kun jännite putoaa niin virtakin putoaa koska vastus on vakio ja käynnistysmoottorien vastus on vakio se ei muutu. "
Ja mielestäsi se on yhtä tehokas kuin aiemmin?
Kun saat yhtälösi toteutettua, jatka ilmalämpöpumppujen ja inverttereiden
kehittämistä. Triodidiodi kirjoitti:
"Kun jännite putoaa niin virtakin putoaa koska vastus on vakio ja käynnistysmoottorien vastus on vakio se ei muutu. "
Ja mielestäsi se on yhtä tehokas kuin aiemmin?
Kun saat yhtälösi toteutettua, jatka ilmalämpöpumppujen ja inverttereiden
kehittämistä.Ainakin minulle on koulussa opetettu että virta kasvaa kun jännite laskee. Ja siihen perustuu se tosia että veneen moottorin käynnistysmoottori jonka teho on 2 kW vaati 12 V jännitteellä kymmeniä amppeereja virtaa pyöriäkseen. Sen sijaan 230 V sähköliesi jonka kulutus on yleensä n. 8 kW pärjää täydelläkin kuormalla 25 A sulakkeella.
Ja miksi edes rakennetaan 40 kV johtoja, kun sama sähkömäärä saataisiin siirrettyä 12 V jännitteellä, ja saman paksuisilla johdoilla?
Eli jotenkin näiden asiantuntijoiden logiikka tuntuu ontuvan jopa pahemmin kuin omani :D- Ei sähköins.
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ainakin minulle on koulussa opetettu että virta kasvaa kun jännite laskee. Ja siihen perustuu se tosia että veneen moottorin käynnistysmoottori jonka teho on 2 kW vaati 12 V jännitteellä kymmeniä amppeereja virtaa pyöriäkseen. Sen sijaan 230 V sähköliesi jonka kulutus on yleensä n. 8 kW pärjää täydelläkin kuormalla 25 A sulakkeella.
Ja miksi edes rakennetaan 40 kV johtoja, kun sama sähkömäärä saataisiin siirrettyä 12 V jännitteellä, ja saman paksuisilla johdoilla?
Eli jotenkin näiden asiantuntijoiden logiikka tuntuu ontuvan jopa pahemmin kuin omani :Dväärin, et osaa edes perusmatematiikkaa ja tunne tuota edellä mainittua ohmin lakia.
2kW teho saadaan 12v jännitteellä ja 167 A virralla eikä millään kymmenien ampeerien ja
ei tuokaan mainitsemasi 8kw hella toimi 25A sulakkkeella vaan vaatii vähintäänkin 35 A virran kestävän sulakkkeen.
(Etkö tiedä että yleensä sähköhellat kytketään kolmeen eri vaiheeseen ja jokaista vaihetta voi kuormittaa vain 25A eli yhteensä 75 A).
Usko nyt että teho = virta x jännite.
Kyllä sun lokiikka on täysin metsässä/hukassa ainakin sähkötekniikan perusasioissa ja ihan sama mitä koulussasi opetettu et ole sitä näköjään vieläkään ymmärtänyt.
Noiden suurjännite johtojen tarve johtuu siirto häviöistä jos käytettäisiin pieniä jännitteitä ja toisaalta niissä on käytössä vaihtosähkö eikä tasasähkö, josta täällä on yleensä kirjoiteltu ja lähes kaikki 12V ja 24 V laitteet moottori käytöissä on tasasähkölaitteita.
(Kohta olet kuule välittäjä sähköasiantuntija kunhan luet ja omaksut nämä kaikki sulle kirjoitetut neuvot, kyselehän lisää ellet tiedä, vaikka olisi kyllä viisaampaa kysellä jostain sähköpalstalta). - 3 sylinteriä
Ei sähköins. kirjoitti:
väärin, et osaa edes perusmatematiikkaa ja tunne tuota edellä mainittua ohmin lakia.
2kW teho saadaan 12v jännitteellä ja 167 A virralla eikä millään kymmenien ampeerien ja
ei tuokaan mainitsemasi 8kw hella toimi 25A sulakkkeella vaan vaatii vähintäänkin 35 A virran kestävän sulakkkeen.
(Etkö tiedä että yleensä sähköhellat kytketään kolmeen eri vaiheeseen ja jokaista vaihetta voi kuormittaa vain 25A eli yhteensä 75 A).
Usko nyt että teho = virta x jännite.
Kyllä sun lokiikka on täysin metsässä/hukassa ainakin sähkötekniikan perusasioissa ja ihan sama mitä koulussasi opetettu et ole sitä näköjään vieläkään ymmärtänyt.
Noiden suurjännite johtojen tarve johtuu siirto häviöistä jos käytettäisiin pieniä jännitteitä ja toisaalta niissä on käytössä vaihtosähkö eikä tasasähkö, josta täällä on yleensä kirjoiteltu ja lähes kaikki 12V ja 24 V laitteet moottori käytöissä on tasasähkölaitteita.
(Kohta olet kuule välittäjä sähköasiantuntija kunhan luet ja omaksut nämä kaikki sulle kirjoitetut neuvot, kyselehän lisää ellet tiedä, vaikka olisi kyllä viisaampaa kysellä jostain sähköpalstalta).Väännetäämpä rautalangasta.
Otetaan yksi kappale tietokoneen puhallin, jonka käyttöjännite on 24 volttia ja teho 4W. Toimiessaan 24 V jännitteellä sen teho on 4 Wattia.
Kun puhallin kytketään 12 Voltin jännitteeseen, niin puhallin puhaltaa 1 Watin teholla. Tietokoneen hiljentäjät esimerkiksi kytkevät monesti 12 Voltin puhaltimet tietokoneen 5 voltin linjaan, jolloin ne ovat huomattavasti tehottomammat ja hiljaisemmat.
Kun viet kotimaisen 220 Voltin ja 1000 Watin lämpöpatterin amerikkaan, jossa on 110 Voltin sähköt, niin patteri lämmittää enää 250 Watin teholla.
Kun käyttöjännite puolittuu, niin teho on enää neljäsosa. - sivusta seuraillut..
Ei sähköins. kirjoitti:
väärin, et osaa edes perusmatematiikkaa ja tunne tuota edellä mainittua ohmin lakia.
2kW teho saadaan 12v jännitteellä ja 167 A virralla eikä millään kymmenien ampeerien ja
ei tuokaan mainitsemasi 8kw hella toimi 25A sulakkkeella vaan vaatii vähintäänkin 35 A virran kestävän sulakkkeen.
(Etkö tiedä että yleensä sähköhellat kytketään kolmeen eri vaiheeseen ja jokaista vaihetta voi kuormittaa vain 25A eli yhteensä 75 A).
Usko nyt että teho = virta x jännite.
Kyllä sun lokiikka on täysin metsässä/hukassa ainakin sähkötekniikan perusasioissa ja ihan sama mitä koulussasi opetettu et ole sitä näköjään vieläkään ymmärtänyt.
Noiden suurjännite johtojen tarve johtuu siirto häviöistä jos käytettäisiin pieniä jännitteitä ja toisaalta niissä on käytössä vaihtosähkö eikä tasasähkö, josta täällä on yleensä kirjoiteltu ja lähes kaikki 12V ja 24 V laitteet moottori käytöissä on tasasähkölaitteita.
(Kohta olet kuule välittäjä sähköasiantuntija kunhan luet ja omaksut nämä kaikki sulle kirjoitetut neuvot, kyselehän lisää ellet tiedä, vaikka olisi kyllä viisaampaa kysellä jostain sähköpalstalta).Virta on jännite jaettuna vastuksella.
Painu kuuseen mölisemään paskaa täältä jo. Ei sähköins. kirjoitti:
väärin, et osaa edes perusmatematiikkaa ja tunne tuota edellä mainittua ohmin lakia.
2kW teho saadaan 12v jännitteellä ja 167 A virralla eikä millään kymmenien ampeerien ja
ei tuokaan mainitsemasi 8kw hella toimi 25A sulakkkeella vaan vaatii vähintäänkin 35 A virran kestävän sulakkkeen.
(Etkö tiedä että yleensä sähköhellat kytketään kolmeen eri vaiheeseen ja jokaista vaihetta voi kuormittaa vain 25A eli yhteensä 75 A).
Usko nyt että teho = virta x jännite.
Kyllä sun lokiikka on täysin metsässä/hukassa ainakin sähkötekniikan perusasioissa ja ihan sama mitä koulussasi opetettu et ole sitä näköjään vieläkään ymmärtänyt.
Noiden suurjännite johtojen tarve johtuu siirto häviöistä jos käytettäisiin pieniä jännitteitä ja toisaalta niissä on käytössä vaihtosähkö eikä tasasähkö, josta täällä on yleensä kirjoiteltu ja lähes kaikki 12V ja 24 V laitteet moottori käytöissä on tasasähkölaitteita.
(Kohta olet kuule välittäjä sähköasiantuntija kunhan luet ja omaksut nämä kaikki sulle kirjoitetut neuvot, kyselehän lisää ellet tiedä, vaikka olisi kyllä viisaampaa kysellä jostain sähköpalstalta).Että liedet yleensä kyketään kolmivaihesähköön jonka nimellisjännite on 400 V. Tiedän tosin myös että omassa asunnossani on 1-vaihe, ja että liedessäni on 25 A posliinisulake joka todistettavasti kestää kaikkien levyjen ja uunin käyttöä täydellä teholla. Ja jos se olisikin kytketty 3-vaiheseen, niin sulakkeina olisi varmaankin 3 x 10 A sulakkeet(?). Toisaalta minulla on nyt pääsulakkeena 45 A, joka sekin olisi silloin joko 16- tai 25 A..
- Ketjua seurannut
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Että liedet yleensä kyketään kolmivaihesähköön jonka nimellisjännite on 400 V. Tiedän tosin myös että omassa asunnossani on 1-vaihe, ja että liedessäni on 25 A posliinisulake joka todistettavasti kestää kaikkien levyjen ja uunin käyttöä täydellä teholla. Ja jos se olisikin kytketty 3-vaiheseen, niin sulakkeina olisi varmaankin 3 x 10 A sulakkeet(?). Toisaalta minulla on nyt pääsulakkeena 45 A, joka sekin olisi silloin joko 16- tai 25 A..
tuollaisia kirjoitella ja vielä rek. nim merkillä kun et sähköasioista ymmärrä näköjään mitään? vai oletko vaan joko provo kirjoittaja joka haluaa jatkaa ketjua loputtomiin tietämättömillä väitteillään vai oletko niin jurrissa ettet ymmärrä mitä kirjoitat? no hupinsa kullakin ja onpahan nähty taas yhden näiden palstojen "as.tuntijan" tietämyksen taso.
Sähkö asiaa tietävä kirjoitti:
tuolla "(tosin hetekellinen)" ?????
hetkellistäkö? et osaa edes kirjoittaa suomen sanoja.
Entäs sitten kysymyksesi miten liittyy tähän ketjuun ja alkuperäiseen kysymykseen?
Tietysti 25 A on "melko tarkoin" kymmenen kertaa pienempi luku kuin 250A
pitäisihän sun LKV-välittäjänä osata tuon verran matematiikka että ymmärrät lukemien suuruuserot (ja ehkä parempi pysyäkin välitys asioissa), eihän me säköalan henkilötkään tulla sua neuvomaan asunto-ja kiinteistö välitysasioissa.
Ei sulakkeet tiedä/välitä millaisessa vaiheessa ne on toiminnassa/kytkettyinä, jos virta ylittää sen ampeerimäärän jonkin verran (riippuen valmistuksen tarkkuudesta) niin sulake palaa poikki.Jos tietäisit jotain, niin tietäisit että 12 V starttiakku antaa nimellistehoaan suuremman ampperimäärän hetkellisesti.
Ja oikea vastaus kysmykseeni olisi ollut, että 3-vaiheesta puhuttaessa sulakkeen koko tulee aina laskea kertaa kolme, eli 3 x 25 = 75. Eikä se ole kymmenestä 250 amppeerista.- Ketjua seurannut
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Jos tietäisit jotain, niin tietäisit että 12 V starttiakku antaa nimellistehoaan suuremman ampperimäärän hetkellisesti.
Ja oikea vastaus kysmykseeni olisi ollut, että 3-vaiheesta puhuttaessa sulakkeen koko tulee aina laskea kertaa kolme, eli 3 x 25 = 75. Eikä se ole kymmenestä 250 amppeerista.kun ei tuo "Välittäjä_LKV" ymmärrä kirjoittamiamme sähköalan perusasioita, joten jättäkäämme hänet omien uskomustensa ja "mutu" tietonsa varaan.
- perusasiat
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Jos tietäisit jotain, niin tietäisit että 12 V starttiakku antaa nimellistehoaan suuremman ampperimäärän hetkellisesti.
Ja oikea vastaus kysmykseeni olisi ollut, että 3-vaiheesta puhuttaessa sulakkeen koko tulee aina laskea kertaa kolme, eli 3 x 25 = 75. Eikä se ole kymmenestä 250 amppeerista.Luepas vielä kertaalleen tuolta ylempää nuo AriT:n esittämät sähkötekniikan perusteet. Ajattele, yritä ymmärtää ja opi perusasiat äläkä luule!
Jos yrität yhdistää toteamuksesi "12 V starttiakku antaa nimellistehoaan suuremman ampperimäärän hetkellisesti" tähän 24V startin tapaukseen, niin olet pahasti hakoteillä. Virta riippuu vastuksesta ja se on sama molemmilla jännitteillä, jolloin 12V akusta lähtee startille tasan puolet siitä virrasta mitä 24V akusta lähtee (jos akkujen sisäinen resistanssi on sama). - Starttaillaan vaan
perusasiat kirjoitti:
Luepas vielä kertaalleen tuolta ylempää nuo AriT:n esittämät sähkötekniikan perusteet. Ajattele, yritä ymmärtää ja opi perusasiat äläkä luule!
Jos yrität yhdistää toteamuksesi "12 V starttiakku antaa nimellistehoaan suuremman ampperimäärän hetkellisesti" tähän 24V startin tapaukseen, niin olet pahasti hakoteillä. Virta riippuu vastuksesta ja se on sama molemmilla jännitteillä, jolloin 12V akusta lähtee startille tasan puolet siitä virrasta mitä 24V akusta lähtee (jos akkujen sisäinen resistanssi on sama).vain hetken se ns. oikosulkuvirta, mistä tässä on kirjoiteltu. Se ns. oikosulkuvirta lasketaan jännite jaettuna vastuksella. Mutta ettei asia tulisi liian yksinkertaiseksi, ei se starttimoottori ota sitä maksimi virtaa kokoajan yleensä. Eli kun moottori alkaa pyöriä, alkaa myös virta laskea, koska startti ei kuluta enää sitä maksimi tehoa.
Ja nyt sitten tietenkin se paras kohta, koska tässäkin keskustelussa molemmilla puolilla on oikeita asioita, on oikea asia myös se, että 24V startti voi palaa jos sitä käytetään 12V järjestelmässä. Tämä perustuu siihen tosiasiaan, että starttimoottori, kuten muutkin moottorit kestävät sitä starttivirtaa vain hetken, ei siis jatkuvasti. Mutta kun 24V starttia käytetään 12V järjestelmässä ja jos startti ei jaksa lähteä kunnolla pyörimään, jää starttimoottori ottamaan sitä ns. starttivirtaa, mitä se startti ei kestä äärettömiin. Tämä starttivirtahan on 12V puolet pienempi kuin 24V:lla, mutta silti riittävä rikkomaan startin pitkässä juoksussa. Jos moottori kunnossa, starttaus hetket lyhyitä ja starttimoottori jaksaa kunnolla pyörittää, ei mitään ongelmaa pyörittää 12V:lla 24V:n starttia. - iyiy
Starttaillaan vaan kirjoitti:
vain hetken se ns. oikosulkuvirta, mistä tässä on kirjoiteltu. Se ns. oikosulkuvirta lasketaan jännite jaettuna vastuksella. Mutta ettei asia tulisi liian yksinkertaiseksi, ei se starttimoottori ota sitä maksimi virtaa kokoajan yleensä. Eli kun moottori alkaa pyöriä, alkaa myös virta laskea, koska startti ei kuluta enää sitä maksimi tehoa.
Ja nyt sitten tietenkin se paras kohta, koska tässäkin keskustelussa molemmilla puolilla on oikeita asioita, on oikea asia myös se, että 24V startti voi palaa jos sitä käytetään 12V järjestelmässä. Tämä perustuu siihen tosiasiaan, että starttimoottori, kuten muutkin moottorit kestävät sitä starttivirtaa vain hetken, ei siis jatkuvasti. Mutta kun 24V starttia käytetään 12V järjestelmässä ja jos startti ei jaksa lähteä kunnolla pyörimään, jää starttimoottori ottamaan sitä ns. starttivirtaa, mitä se startti ei kestä äärettömiin. Tämä starttivirtahan on 12V puolet pienempi kuin 24V:lla, mutta silti riittävä rikkomaan startin pitkässä juoksussa. Jos moottori kunnossa, starttaus hetket lyhyitä ja starttimoottori jaksaa kunnolla pyörittää, ei mitään ongelmaa pyörittää 12V:lla 24V:n starttia.Nyt tuli asiaa. Jos pyörittää 24v starttia 12voltilla ilman mekkaanista kuormitusta niin tuskin vahinkoa tapahtuu, mutta kun yritetään startata moottoria käyntiin niin startti ei lähde kunnolla pyörimään, eikä välttämättä pyöri ollenkaan ja loppu tulos voi olla savua.
- jj
iyiy kirjoitti:
Nyt tuli asiaa. Jos pyörittää 24v starttia 12voltilla ilman mekkaanista kuormitusta niin tuskin vahinkoa tapahtuu, mutta kun yritetään startata moottoria käyntiin niin startti ei lähde kunnolla pyörimään, eikä välttämättä pyöri ollenkaan ja loppu tulos voi olla savua.
Eihän tänne mitään kaavoja haluttu, vaan toteutus...
SALAMARAUTA on laatikon nimi.
Käyttösähköt 12v, startille 24v.
Ei maksa järkyttäviä uutenakaan.
Onhan noita ollut eri sovelluksissa. - zitran
jj kirjoitti:
Eihän tänne mitään kaavoja haluttu, vaan toteutus...
SALAMARAUTA on laatikon nimi.
Käyttösähköt 12v, startille 24v.
Ei maksa järkyttäviä uutenakaan.
Onhan noita ollut eri sovelluksissa.jj on oikeassa, salamarautahan se on. Veneessä on 2 kaksi akkua jotka kytketään moninapareleellä eli akkureleellä käynnistyksen ajaksi sarjaan. Muuten 12 V laturi pitää molemmat akut voimissaan ja hoitaa käyttösähkön.
Ei kovin kallis laite, siinä 70 hujakoilla.
Veneen mitsussa on 24 V startti ja 12 V laturi. En tiennyt millä nimellä lähteä hakemaan uutta salamarautaa hajonneen tilalle. Rikkimenneessä ei ole tekstiä eikä numeroita millä olisin pystynyt hakemaan. Tututkaan eivät osanneet auttaa.
Kiitos kaikille vastaajille. En päässyt vastaamaan aikaisemmin ulkomaanmatkan takia. - Anonyymi
Juu... kirjoitti:
24 voltin startti saadaan toimimaan 12 voltin järjestelmässä Boschin ns. paukkulaatikolla. Käytettiin jossain mersuissa? JA kun 80-90 luvulla laitettiin esim. Fiatin 6040 kone Range Roveriin, voitiin käyttää
koneen 24 V starttia.
Vaatii kaksi 12V akkua, startatessa antaa 24V ja lataa myös molempia akkuja.
Yksi käytetty taitaa löytyä pk-seudulta, 50€...Löytyykö vielä tämmöinen pakulaatikko
- stormwindsim
En lukenut ihan kaikkea, joten sorry jös tämä on jo mainittu.
Eli voimia, vastavoimia ja tasapaino:
1. Startti tuottaa tasan yhtä paljon energia kuin moottori kuluttaa.
2. Startti kuluttaa yhtä paljon energiaa kuin tuottaa (jos jätetään häviöt sikseen, ne ei ole suuria).
3. Vaatii *enemmän* energiaa pyörittää *nopeammin* (paitsi "liikkellelähtö", jolloin moottorin sisäinen kitka on suurempi mottorin massavoimat panevat hanttiin)
4. Kun startti ei kykene kuluttamaan/akku ei kykene tuottamaan enemmän energia (johtuen akun tehosta ja kytkennän sisäisestä vastuksesta) saavutetaan tasapaino, jolloin moottorin kierrosluku ei enää nouse. Lisäksi tähän vaikuttaa se, että sähkömoottorin momenttikäyrä on laskeva kierroslukuun nähden.
Näin ollen, jos moottori on (joskus) pyörinyt "sopivasti" 12-voltin startilla joka on kuluttanut sanotaan 1 kW, se kuluttaa *tasan* saman verran (1 kW) jos se pyörii "sopivasti" 24-voltin startilla (oli jännite sitten 12 V tai 24 V tai 1000 V, se on ihan sama).
*Jos* kävisi näin että se 24 v startti pyörittää moottoria "sopivasti" 12 V:llä (minkä vahvasti epäilen), startti kuluttaisi siinä 140 A (edellyttäen että tehonkulutus on 1 kW ja jännite laskee 7 volttiin startattaessa). Siis kuluttaa täsmälleen saman verran tehoa kuin 12 V startti joka jaksaa pyörittää "sopivasti".
Sitten on kiinni siitä, mihin tarkoitukseen ko startti on suunniteltu.
1) Jos on nimenomaan tuohon polttomoottoriin, laita kaksi 12 V akkua sarjaan, ja kaikki menee hyvin.
2) Mutta jos se on jonkun isomman moottorin startti (esim. kuorma-autosta), veikkaan että käy näin: Tuo 24 V startti ei jaksa pyörittää moottoria ollenkaan 12 V:llä. Jos sitten kytket 2 akkua sarjaan, eli syötät 24 V startille, sen teho nelinkertaistuu ja se pyörittää moottoria vimmatusti - aivan liian nopeasti, pahimmassa tapauksessa se tuhoaa jotain. Riippuu siis siitä kuinka tehokkaaksi startti on rakennettu, mihin käyttöön.
Jos startti on ylisuuri, voisit kokeilla tämän: Kytke kaksi 12 V akkua rinnakkain, ja syötä niiden yhteinen 12 V tuolle 24 V startille (ylisuurelle). Näin akkujen sisäinen vastus (yhteensä) puolittuu, jolloin jännite ei laske niin paljon (ehkä vain 10 volttiin, en tiedä). *Jos* laskee vain 10 volttiin, startin tuottama teho on 1, kun taas se on 0.49 jos laskee 7 volttiin (siis vertailulukuja).
Selviää vain kokeilemalla. En keksi yhtään konstia millä voisi tuhota 24 V starttia 12 V:llä.- -Mika-
Mutta nimimerkki "välittäjä" on oikeilla jäljillä.
Normaalin 12 voltin startinkin saa poltettua, kun yrittää startata melkein tyhjällä akulla. Näin on moni tehnytkin ja ihmetellyt, että "kuinkas siinä näin kävi..."
Täällä tuntuu monet puhuvan vaan ohmin laista, mutta ei se sellaisenaan sovellu kuin resistiivisiin kuormiin. Starttimoottori on sarjamoottori ja kuormana ihan jotain muuta kuin resistiivinen.
Yksinkertaistetaan hieman: Sarjamoottorin tärkein ominaisuus on vääntömomentti, joka on kääntäen verrannollinen kierroslukuun. Sarjamoottorin ottama virta on myös kääntäen verrannollinen kierroslukuun ja kierrosluvun ollessa nolla, on virta (teoriassa) ääretön. Jännite on taas suoraan verrannolinen kierroslukuun, eli korkeammalla jännitteellä saadaan suuremmat kierrokset aikaan.
Siispä kun 24 voltin startti ei jaksa pyöriä kunnolla, ja siksi se ottaa virtaa moninkertaisesti enemmän, kuin normaalijännitteellä ottaisi ja se tuhoaa sen ottamansa virran suureksi osaksi lämmöksi, koska ei jaksa muuttaa sitä pyöriväksi liikkeeksi. Tuloksena on kärähtänyt startti. Yleensä ankkurin kommutaattorin juotokset sulaa auki ja/tai kenttäkäämin eristeet sulaa ja tuloksena on oikosulku.
Sen sijaan 12 voltin starttia voi yleensä käyttää 24 voltilla melko huoletta. Ja aikanaan muutettiin 6 voltin järjestelmiä 12 volttisiksi, mutta starttia ei yleensä vaihdettu. Tai minä en ainakaan vaihtanut. - stormwindsim
-Mika- kirjoitti:
Mutta nimimerkki "välittäjä" on oikeilla jäljillä.
Normaalin 12 voltin startinkin saa poltettua, kun yrittää startata melkein tyhjällä akulla. Näin on moni tehnytkin ja ihmetellyt, että "kuinkas siinä näin kävi..."
Täällä tuntuu monet puhuvan vaan ohmin laista, mutta ei se sellaisenaan sovellu kuin resistiivisiin kuormiin. Starttimoottori on sarjamoottori ja kuormana ihan jotain muuta kuin resistiivinen.
Yksinkertaistetaan hieman: Sarjamoottorin tärkein ominaisuus on vääntömomentti, joka on kääntäen verrannollinen kierroslukuun. Sarjamoottorin ottama virta on myös kääntäen verrannollinen kierroslukuun ja kierrosluvun ollessa nolla, on virta (teoriassa) ääretön. Jännite on taas suoraan verrannolinen kierroslukuun, eli korkeammalla jännitteellä saadaan suuremmat kierrokset aikaan.
Siispä kun 24 voltin startti ei jaksa pyöriä kunnolla, ja siksi se ottaa virtaa moninkertaisesti enemmän, kuin normaalijännitteellä ottaisi ja se tuhoaa sen ottamansa virran suureksi osaksi lämmöksi, koska ei jaksa muuttaa sitä pyöriväksi liikkeeksi. Tuloksena on kärähtänyt startti. Yleensä ankkurin kommutaattorin juotokset sulaa auki ja/tai kenttäkäämin eristeet sulaa ja tuloksena on oikosulku.
Sen sijaan 12 voltin starttia voi yleensä käyttää 24 voltilla melko huoletta. Ja aikanaan muutettiin 6 voltin järjestelmiä 12 volttisiksi, mutta starttia ei yleensä vaihdettu. Tai minä en ainakaan vaihtanut.Hyvä repliikki mielestäni!
Mikä tahansa tasavirtamoottori kuumenee/sulaa jos ei pyöri ollenkaan, ja pitää virtapiirin yllä *liian pitkään*. Silloinhan siitä tulee lämpöelementti.
Juotoksesta ajattelisin pikemminkin että sulaminen johtuu siitä, että virta kohdistuu yhteen ja samaan juotokseen koko ajan, jos ankkuri ei pyöri?
Mielestäni on ratkaisevaa onko tuo 24 V startti "iso tai pieni" - suunniteltu ko polttomoottoriin vai jostain muualta. Olettamukseni on että ison virrankulutus täydessä (pyörivässä) kuormassa ja 24 V syöttöjännitteellä on kuitenkin isompi kuin suurimmalla momentilla (0 rpm) ja 12 voltilla? Silloinhan lankojen pinta-ala olisi riittävä, jos on reilu mitoitus. Mene ja tiedä.
Ihan oikein, Ohmin lakihan pätee 1:1 vain silloin kun ankkuri ei pyöri, muttei sen jälkeen (kun aletaan puhumaan hysteresiskäyristä ja blabla, lol, joku toinen kerta). - Jos vaikka
stormwindsim kirjoitti:
Hyvä repliikki mielestäni!
Mikä tahansa tasavirtamoottori kuumenee/sulaa jos ei pyöri ollenkaan, ja pitää virtapiirin yllä *liian pitkään*. Silloinhan siitä tulee lämpöelementti.
Juotoksesta ajattelisin pikemminkin että sulaminen johtuu siitä, että virta kohdistuu yhteen ja samaan juotokseen koko ajan, jos ankkuri ei pyöri?
Mielestäni on ratkaisevaa onko tuo 24 V startti "iso tai pieni" - suunniteltu ko polttomoottoriin vai jostain muualta. Olettamukseni on että ison virrankulutus täydessä (pyörivässä) kuormassa ja 24 V syöttöjännitteellä on kuitenkin isompi kuin suurimmalla momentilla (0 rpm) ja 12 voltilla? Silloinhan lankojen pinta-ala olisi riittävä, jos on reilu mitoitus. Mene ja tiedä.
Ihan oikein, Ohmin lakihan pätee 1:1 vain silloin kun ankkuri ei pyöri, muttei sen jälkeen (kun aletaan puhumaan hysteresiskäyristä ja blabla, lol, joku toinen kerta).Tuskin yksikään startti on suuniteltu 12 ja 24 järjestelmään. Se että 24V startti toimisi 12 järjestelmässä riipppuu juuri kuormasta.
storwindsim ehdottama "juotoksensulaminen" tapahtuu esim. kun hiili on jumissa, ja virta kulkee
kommutaattorille pienenalan kautta, jolloin lamelliin sulaa kolo. - -Mika-
Jos vaikka kirjoitti:
Tuskin yksikään startti on suuniteltu 12 ja 24 järjestelmään. Se että 24V startti toimisi 12 järjestelmässä riipppuu juuri kuormasta.
storwindsim ehdottama "juotoksensulaminen" tapahtuu esim. kun hiili on jumissa, ja virta kulkee
kommutaattorille pienenalan kautta, jolloin lamelliin sulaa kolo.Kyllä ne mitoitetaan ne startit ensin tarvittavan voiman mukaan ja sitten käytetyn jännitteen mukaan.
Ja juotokosia aukee ankkurista kyllä ihan ylilämmön vuoksi. Ja aina se ylilämpö tulee liiasta rasituksesta. Toisinaan se liika rasitus johtuu alijänniteteestä. Pyörösahoja ja rälläköitä hajoaa kun niitä ajetaan alikierroksilla, jolloin lämoöä syntyy paljon normikierroslukua enemmän. Samoin starttien kanssa käy, alijännitteisellä akulla saadaan se startti niin kuumaksi, että ankkurista juotokset aukeaa.. ja yleensä sitten monesta lamellista peräkkäin. Yhtä yleistä on kenttäkäämien eristeiden sulaminen, jolloin kenttäkäämi muuttuu oikosuluksi ja virta vaan kasvaa ja kierrokset laskee... lopulta palaa ankkurikin.
Tuo hiilen juuttuminen tekee montun kommutaattoriin, koska saa aikaan valokaaren siihen ja ehkä lopulta saa sen yhden lamellin juotoksen aukeamaan, mutta harvinaisempaa se on. Voima loppuu kokonaan enne kuin se moottori lämpenee liikaa.
Ai niin, se startti ei ole resistiivinen kuorma edes silloin, kun kierrosluku on nolla. Silloinkin se on induktiivinen kuorma. -Mika- kirjoitti:
Kyllä ne mitoitetaan ne startit ensin tarvittavan voiman mukaan ja sitten käytetyn jännitteen mukaan.
Ja juotokosia aukee ankkurista kyllä ihan ylilämmön vuoksi. Ja aina se ylilämpö tulee liiasta rasituksesta. Toisinaan se liika rasitus johtuu alijänniteteestä. Pyörösahoja ja rälläköitä hajoaa kun niitä ajetaan alikierroksilla, jolloin lämoöä syntyy paljon normikierroslukua enemmän. Samoin starttien kanssa käy, alijännitteisellä akulla saadaan se startti niin kuumaksi, että ankkurista juotokset aukeaa.. ja yleensä sitten monesta lamellista peräkkäin. Yhtä yleistä on kenttäkäämien eristeiden sulaminen, jolloin kenttäkäämi muuttuu oikosuluksi ja virta vaan kasvaa ja kierrokset laskee... lopulta palaa ankkurikin.
Tuo hiilen juuttuminen tekee montun kommutaattoriin, koska saa aikaan valokaaren siihen ja ehkä lopulta saa sen yhden lamellin juotoksen aukeamaan, mutta harvinaisempaa se on. Voima loppuu kokonaan enne kuin se moottori lämpenee liikaa.
Ai niin, se startti ei ole resistiivinen kuorma edes silloin, kun kierrosluku on nolla. Silloinkin se on induktiivinen kuorma.Toisaalta korkempi jännite mahdollistaa saman sähkömäärän siirtämisen ohuempia johtoja pitkin, joten onko 24 V startin johdot samaa kaliiberia 12 V startin kanssa?
Ja miten tuo muutaman vastaajan esittämä hetkellinen 24 V virta toimisi käytännössä, koko moottorin sähköt kulkevat yleensä startin navan kautta, joten samalla esim. mittaristo ja laturi saisi hetkellisesti 24 V?
P.S. Enkä väitä olevani edelleenkään sähköalan ammattilainen, käytännön kytkennät kyllä onnistuvat, mutta asialliset teoriaan liittyvät vastaukset olisivat vieläkin tervetulleita :)- -Mika-
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta korkempi jännite mahdollistaa saman sähkömäärän siirtämisen ohuempia johtoja pitkin, joten onko 24 V startin johdot samaa kaliiberia 12 V startin kanssa?
Ja miten tuo muutaman vastaajan esittämä hetkellinen 24 V virta toimisi käytännössä, koko moottorin sähköt kulkevat yleensä startin navan kautta, joten samalla esim. mittaristo ja laturi saisi hetkellisesti 24 V?
P.S. Enkä väitä olevani edelleenkään sähköalan ammattilainen, käytännön kytkennät kyllä onnistuvat, mutta asialliset teoriaan liittyvät vastaukset olisivat vieläkin tervetulleita :)Teoriassa samantehoisia startteja vertailtaessa on 24 voltin startissa ohuemmat käämit. Ja myös ohuempi syötökaapeli riittää.
Mutta kun käytännössä on kuitenkin tilanne niin, että 24 voltin järjestelmään siirrytään vasta, kun startin tehontarve on suurempi. Joten samanpaksuisia syöttökaapeleita käytetään. Korkeampi jännite vaan tuo sen suuremman tehon helpommin.
Jos itse tekisin tuollaisen virityksen, jossa starttina olisi 24 volttinen ja muu sähköjärjestelmä olisi 12 volttinen, niin toteutusvaihtoehtoja olisi muutama. Noissa vaihtoehdoissa ei missään vaiheessa kulkisi se 24 volttia niihin apulaitteisiin niitä rikkomaan.
1. 24 voltin akusto ja startti sekä laturi. Muille laitteille jännitteenalentaja 24-> 12 volttia. Tämä on helpoin toteuttaa ihan hyllykamalla, mullakin on iso kasa 6 ampeerisia alentimia kuorma-autokäyttöön. Kulkuvalot ym saa tetyä 24 volttisiksi helposti. Hupilaitteet vaan tarvii sen alentimen.
2. Kytkimillä tai kontaktoreilla hoidettu kytekantä, jossa starttaushetkellä on identtiset akut sarjassa, mutta starttauksen jälkeen ne samat akut olisi rinnankytkettynä. Tämä on kyllä huonoin ratkaisu. Akut ei "kulu" tasaisesti kuitenkaan, joten niiden käyttöikä jäisi alhaiseksi.
3. Erilliset starttaus- ja hupivirtapiirit akkuineen. Startille 24 voltin akusto ja oma laturi, muulle kulutukselle 12 voltin akusto ja oma laturi. Tämä vaatii taas "rakentelua", jotta saisi kaksi laturia yhteen koneeseen.
4. Kuin edelleä, mutta vain 24 voltin laturi, jonka perässä "älykäs" lataussäädin 12 voltin hupiakustoa varten. Tämä voisi olla jopa paras ratkaisu. Latautuisi ne hupiakut todella nopeasti, mutta tällaista ei taida löytyä "hyllykamana" keneltäkään.
Sähkö on ihmeellistä... kokemus opettaa, vaikka ei tietäisikään sen kokemuksen takana olevaa teoriaa... kun savu nousee, on laite rikki... ;-) -Mika- kirjoitti:
Teoriassa samantehoisia startteja vertailtaessa on 24 voltin startissa ohuemmat käämit. Ja myös ohuempi syötökaapeli riittää.
Mutta kun käytännössä on kuitenkin tilanne niin, että 24 voltin järjestelmään siirrytään vasta, kun startin tehontarve on suurempi. Joten samanpaksuisia syöttökaapeleita käytetään. Korkeampi jännite vaan tuo sen suuremman tehon helpommin.
Jos itse tekisin tuollaisen virityksen, jossa starttina olisi 24 volttinen ja muu sähköjärjestelmä olisi 12 volttinen, niin toteutusvaihtoehtoja olisi muutama. Noissa vaihtoehdoissa ei missään vaiheessa kulkisi se 24 volttia niihin apulaitteisiin niitä rikkomaan.
1. 24 voltin akusto ja startti sekä laturi. Muille laitteille jännitteenalentaja 24-> 12 volttia. Tämä on helpoin toteuttaa ihan hyllykamalla, mullakin on iso kasa 6 ampeerisia alentimia kuorma-autokäyttöön. Kulkuvalot ym saa tetyä 24 volttisiksi helposti. Hupilaitteet vaan tarvii sen alentimen.
2. Kytkimillä tai kontaktoreilla hoidettu kytekantä, jossa starttaushetkellä on identtiset akut sarjassa, mutta starttauksen jälkeen ne samat akut olisi rinnankytkettynä. Tämä on kyllä huonoin ratkaisu. Akut ei "kulu" tasaisesti kuitenkaan, joten niiden käyttöikä jäisi alhaiseksi.
3. Erilliset starttaus- ja hupivirtapiirit akkuineen. Startille 24 voltin akusto ja oma laturi, muulle kulutukselle 12 voltin akusto ja oma laturi. Tämä vaatii taas "rakentelua", jotta saisi kaksi laturia yhteen koneeseen.
4. Kuin edelleä, mutta vain 24 voltin laturi, jonka perässä "älykäs" lataussäädin 12 voltin hupiakustoa varten. Tämä voisi olla jopa paras ratkaisu. Latautuisi ne hupiakut todella nopeasti, mutta tällaista ei taida löytyä "hyllykamana" keneltäkään.
Sähkö on ihmeellistä... kokemus opettaa, vaikka ei tietäisikään sen kokemuksen takana olevaa teoriaa... kun savu nousee, on laite rikki... ;-)Sähkölaite toimii siihen varastoidun teknisen savun voimin, ja jos se pääsee karkuun niin se tarkoittaa ongelmia ;)
- -Mika-
-Mika- kirjoitti:
Teoriassa samantehoisia startteja vertailtaessa on 24 voltin startissa ohuemmat käämit. Ja myös ohuempi syötökaapeli riittää.
Mutta kun käytännössä on kuitenkin tilanne niin, että 24 voltin järjestelmään siirrytään vasta, kun startin tehontarve on suurempi. Joten samanpaksuisia syöttökaapeleita käytetään. Korkeampi jännite vaan tuo sen suuremman tehon helpommin.
Jos itse tekisin tuollaisen virityksen, jossa starttina olisi 24 volttinen ja muu sähköjärjestelmä olisi 12 volttinen, niin toteutusvaihtoehtoja olisi muutama. Noissa vaihtoehdoissa ei missään vaiheessa kulkisi se 24 volttia niihin apulaitteisiin niitä rikkomaan.
1. 24 voltin akusto ja startti sekä laturi. Muille laitteille jännitteenalentaja 24-> 12 volttia. Tämä on helpoin toteuttaa ihan hyllykamalla, mullakin on iso kasa 6 ampeerisia alentimia kuorma-autokäyttöön. Kulkuvalot ym saa tetyä 24 volttisiksi helposti. Hupilaitteet vaan tarvii sen alentimen.
2. Kytkimillä tai kontaktoreilla hoidettu kytekantä, jossa starttaushetkellä on identtiset akut sarjassa, mutta starttauksen jälkeen ne samat akut olisi rinnankytkettynä. Tämä on kyllä huonoin ratkaisu. Akut ei "kulu" tasaisesti kuitenkaan, joten niiden käyttöikä jäisi alhaiseksi.
3. Erilliset starttaus- ja hupivirtapiirit akkuineen. Startille 24 voltin akusto ja oma laturi, muulle kulutukselle 12 voltin akusto ja oma laturi. Tämä vaatii taas "rakentelua", jotta saisi kaksi laturia yhteen koneeseen.
4. Kuin edelleä, mutta vain 24 voltin laturi, jonka perässä "älykäs" lataussäädin 12 voltin hupiakustoa varten. Tämä voisi olla jopa paras ratkaisu. Latautuisi ne hupiakut todella nopeasti, mutta tällaista ei taida löytyä "hyllykamana" keneltäkään.
Sähkö on ihmeellistä... kokemus opettaa, vaikka ei tietäisikään sen kokemuksen takana olevaa teoriaa... kun savu nousee, on laite rikki... ;-)Siis vaihtoehdossa 2. on vain startille menevä jännnite 24 volttia. Muu kulutus saa edelleen vain 12 volttia ja siksi "vino" kuorma aiheuttaa akkujen epätasaisen kulumisen. Vaikkakin vaan hetellisesti, mutta se perhana kun kertautuu..
Ja välittäjä LKV:lle vielä: Antaa ohmin lakia julistavien käytännöstä mitään tietämättömien olla. Meillä on käytännön tatsi näihin, se yleensä riittää... - stormsim
-Mika- kirjoitti:
Kyllä ne mitoitetaan ne startit ensin tarvittavan voiman mukaan ja sitten käytetyn jännitteen mukaan.
Ja juotokosia aukee ankkurista kyllä ihan ylilämmön vuoksi. Ja aina se ylilämpö tulee liiasta rasituksesta. Toisinaan se liika rasitus johtuu alijänniteteestä. Pyörösahoja ja rälläköitä hajoaa kun niitä ajetaan alikierroksilla, jolloin lämoöä syntyy paljon normikierroslukua enemmän. Samoin starttien kanssa käy, alijännitteisellä akulla saadaan se startti niin kuumaksi, että ankkurista juotokset aukeaa.. ja yleensä sitten monesta lamellista peräkkäin. Yhtä yleistä on kenttäkäämien eristeiden sulaminen, jolloin kenttäkäämi muuttuu oikosuluksi ja virta vaan kasvaa ja kierrokset laskee... lopulta palaa ankkurikin.
Tuo hiilen juuttuminen tekee montun kommutaattoriin, koska saa aikaan valokaaren siihen ja ehkä lopulta saa sen yhden lamellin juotoksen aukeamaan, mutta harvinaisempaa se on. Voima loppuu kokonaan enne kuin se moottori lämpenee liikaa.
Ai niin, se startti ei ole resistiivinen kuorma edes silloin, kun kierrosluku on nolla. Silloinkin se on induktiivinen kuorma.[Mika] Ai niin, se startti ei ole resistiivinen kuorma edes silloin, kun kierrosluku on nolla. Silloinkin se on induktiivinen kuorma.
Mutta lineaarinen (kuten URI) virtaan nähden eli 1:1 kun rpm=0. Jo, ei ole sama kuin ohmin laki, ei saa yksinkertaistaa. Eikö se ollut suurin piirtein Newton = A x Tesla x ... mikä oli, kierrosluku vai pituus, kun on staattinen kenttä? Mutta sitten kun on kierroksia on jotain aivan muuta. Heh, tästä aiheesta hyppään kyllä mielellään veks, ei ole tarvinnut iiiihan viime aikoina. - 23
-Mika- kirjoitti:
Mutta nimimerkki "välittäjä" on oikeilla jäljillä.
Normaalin 12 voltin startinkin saa poltettua, kun yrittää startata melkein tyhjällä akulla. Näin on moni tehnytkin ja ihmetellyt, että "kuinkas siinä näin kävi..."
Täällä tuntuu monet puhuvan vaan ohmin laista, mutta ei se sellaisenaan sovellu kuin resistiivisiin kuormiin. Starttimoottori on sarjamoottori ja kuormana ihan jotain muuta kuin resistiivinen.
Yksinkertaistetaan hieman: Sarjamoottorin tärkein ominaisuus on vääntömomentti, joka on kääntäen verrannollinen kierroslukuun. Sarjamoottorin ottama virta on myös kääntäen verrannollinen kierroslukuun ja kierrosluvun ollessa nolla, on virta (teoriassa) ääretön. Jännite on taas suoraan verrannolinen kierroslukuun, eli korkeammalla jännitteellä saadaan suuremmat kierrokset aikaan.
Siispä kun 24 voltin startti ei jaksa pyöriä kunnolla, ja siksi se ottaa virtaa moninkertaisesti enemmän, kuin normaalijännitteellä ottaisi ja se tuhoaa sen ottamansa virran suureksi osaksi lämmöksi, koska ei jaksa muuttaa sitä pyöriväksi liikkeeksi. Tuloksena on kärähtänyt startti. Yleensä ankkurin kommutaattorin juotokset sulaa auki ja/tai kenttäkäämin eristeet sulaa ja tuloksena on oikosulku.
Sen sijaan 12 voltin starttia voi yleensä käyttää 24 voltilla melko huoletta. Ja aikanaan muutettiin 6 voltin järjestelmiä 12 volttisiksi, mutta starttia ei yleensä vaihdettu. Tai minä en ainakaan vaihtanut."Sen sijaan 12 voltin starttia voi yleensä käyttää 24 voltilla melko huoletta."
Kyllä, mulla on kokemusta, oli joskus vanha mersu, joka käynnistyi laiskasti. Panin siihen tuon 24 V salamaloota-syteemin, ja vanha 12 V startttimoottori pyöritti konetta vallan vinhasti. Käynnistyvyys parani. Toimintasavu pysyi sisällä. Eikä tarvinnut startilla jauhaa niin pitkään kuin aikaisemmin.
- Anonyymi
yksi psykologi istutti tosi nuorta tyttöä
mutta lopulta erosi sekin
tyttö alkoi muuttua luurangoksi, anorektikoksi
vanha oinas psykologi siis on kasvissyöjä, juoksija
terveysvalistaja ja nuoren tytön nussija
ei heille syntynytkään lasta, koska tyttö opiskeli lääkäriksi
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821