Tälle palstalle hakeutuu tosi pilkallistakin porukkaa. Onneksi on myös asiallisia joukossa.
Viimeisin pilkan aihe on tuo toisessa ketjussa harrastettu anteeksiannon pilkkaus, jonkin Kalevan kirjoituksen perusteella. Uskon että monenlaista oudon oloista käytäntöä on meillä lestadiolaisilla, mutta tuskin kuitenkaan sellaista mikä muita ihmisiä normaalisti noin ärsyttäisi. Usko on varmasti vilpitöntä ja se useimmin heijastuu myös lähimmäisenrakkautena niihin jotka uskovat eri tavalla. Valitettavasti poikkeuksiakin on, kuten kaikissa ihmisryhmissä. Usko ei opeta tuomitsemaan muita, jotkut vain katsovat sen oikeudekseen myös lestadiolaisissa vaikka niin ei tarvitsisi olla.
Jos joku pyytää seuroissa evankeliumia omalle kohdalleen kättä nostamalla, on se kaikkea muuta kuin pilkan aihe. Se ei ole edes mikään rituaali vaan useinkin yksinäisen vanhuksen vilpitön halu saada vahvistusta omalle uskolleen. Moniko teistä menisi häneltä seurojen jälkeen pikallisesti kysymään että helpottiko? Tuskin kukaan ja hävetä saatte te jotka täällä vilkuttelusta ja muusta vastaavasta rienaatte.
Nimelliset synnit itse ymmärrän juuri sellaisiksi, joita tämäkin palsta on pullistellut vapun jälkeen. Pedofilia on sellainen karmeimmasta päästä. Ei sellaista voi uskoa anteeksi itsekseen eikä kuullusta saarnasta. Siihen liittyy lähimmäisen vakava loukkaus ja vieläpä rikos, jotka on molemmat sovitettava erikseen ennenkuin voi uskoa olevansa siitä synnistä vapaa. Ei voi olla Jumalan edessä puhdas ennenkuin on sovittanut asian lähimmäisen kanssa ja kärsinyt myös maallisen tuomion.
Kun rippisalaisuudesta nyt väännetään kättä, niin minusta elävä usko eli lestadiolaisuus opettaa pitämään rippisalaisuuden mutta ei anna sillä lupaa synnin ja rikoksen peittämiseen. Rippi-isällä on vastuu sanoa ripittäytyjälle, että teko on sovitettu vasta kun on sovittu asia niiden kanssa joita on loukattu ja kärsitty mahdollisesta rikoksesta langetettu tuomio. Eli rippi-isän on ilmoitettava että kenellekään muulle tästä ei puhuta, mutta ellet sinä itse ilmoittaudu viranomaisille niin minä sen teen. Tiedän että tästä on myös toisenlaisia käsityksiä mutta näin toimimalla ollaan kuuliaisia myös esivallalle, joka on myös Jumalan asettama.
Ihme pilkkaajia täällä
50
542
Vastaukset
- Laillisuus ja SRK
"... rippi-isän on ilmoitettava että kenellekään muulle tästä ei puhuta, mutta ellet sinä itse ilmoittaudu viranomaisille niin minä sen teen."
Mutta silloinhan sinä juuri sikot rippisalaisuuden!
hautanmäki korostaa että olipa rippi-isä maallikko tai pappi, rippisalaisuutta ei saa missään olosuhteissa rikkoa. Rippi-isän tulee vain "kehjottaa" rikollista menemään viranomaisten luo ilmoittautumana.
pedofiilit ovat luonnehäiriöisiä eivätkä näe omien tekojensa pahuutta. he myös toistavat tekojaan niin kauan kuin mahdollista. he ovat erinomaisia näyttelijöitä ja osaavat keskusteluissa tehdä itsestään luotettavan ja miellyttävän kuvan.
Hautamäki opettaa vastoin Suomenm lakia vaikenemaan rikoksista. Hänet itsensä pitäisi haastaa oikeuteen tästä.
Suomen laki koskee myös vanhoillislestadiolaisia.- Sisältäpäin
Sitä juuri tarkoitin. Olen ymmärtänyt että lastensuojelulaissa on poikkeus vain kirkon virassa olevalle papille ja lehtorille. Ei muille. Muita velvoittaa rikoslaki ja lastensuojelulaki saattamaan asia viranomaisten tietoon. Vankeusrangaistuksen uhalla. "Rippiongelma" on ehkä marginaalinen, mutta pedofilian suojana ei rippi saa olla.
- milloin
Missä ja milloin Hautamäki on sanonut noin?
- Oulun srk-lehdessä
milloin kirjoitti:
Missä ja milloin Hautamäki on sanonut noin?
hautamäki on esittänyt lestadiolaisen rippiopin esmi. Rauhan Tervehdyksessä:
- ”Ripin vastaanottaja on sidottu vaikenemaan siitä, mitä henkilökohtaisessa ripissä puhutaan”, Hautamäki siteeraa Katekismusta. – Sen sijaan ripin vastaanottajan velvollisuus on ohjata ja tukea rikoksen tehnyttä menemään poliisiviranomaisten luokse.
- Ripittäytyjä tietää tehneensä väärin.
Mutta mitä jos ripittäytyjällä on esimerkiksi persoonallisuushäiriö, eikä hän itse tajua tehneensä väärin?
- Ihminen, joka ei tunne tehneensä syntiä, tuskin tuleekaan ripittäytymään. Ripin lähtökohtana on tunto väärin tekemisestä, toteaa Hautamäki tähän.
Hautamäki lainaa uudestaan Katekismusta, jossa sanotaan, että ”ripittäjälle meidän taas on tunnustettava vain ne synnit, jotka tiedämme ja tunnemme sydämessämme”.
-Se, joka ripittäytyy, haluaa muuttaa suuntaa."
Hautamäki esittää että hän uskoo Jumalasta niin hyvää että kun pedofiili saa Jumaln edessä rikoksensa anteeksi, hän kipin kapin juoksee onnesta soikeena poliisikamarille.
Tosiasiat puhuvat tätä Hautamäen teoriaa vastaan. Mutta hän pitää edelleen kiinni kannastsaan.
Ei pidä antaa kauniiden "Kaaanaan kieli"-sanojen hämätä, Niillä on tehty pahimmat rikokset heikoimpia vastaan.
http://freepathways.wordpress.com/2010/05/12/alaranta-hautamaki/
- bnjkl
turha vaiva puolustaa rikollisia edes sarvipäätä Jumalan Nimissä palvellen. Se on Jumalan pilkkaamisen uskoa sekin!
- haistavittu...
Vaikka kirjoutksesi monelta osin oli OK, tässä menit pahimmansorttiseen lakivanhurskauteen:
>
Olet yhtä onneton ja kurjaq kuin pahin peto.- Sisältäpäin
Voin ollakin, mutta varmaan ymmärsit jotain väärin. Siis jos törkeän rikoksen tekijä ei itse mene viranomaisen puheille, täytyy rippi-isällä olla lujuutta viedä asiaa eteenpäin. Mieluiten tietysti yhdessä.
Lakivanhurskaudella ymmärrän jotain aivan muuta kuin sinä. Sellainen usko perustuu tekoihin eikä armoon. - nen rotta!!!
Sisältäpäin kirjoitti:
Voin ollakin, mutta varmaan ymmärsit jotain väärin. Siis jos törkeän rikoksen tekijä ei itse mene viranomaisen puheille, täytyy rippi-isällä olla lujuutta viedä asiaa eteenpäin. Mieluiten tietysti yhdessä.
Lakivanhurskaudella ymmärrän jotain aivan muuta kuin sinä. Sellainen usko perustuu tekoihin eikä armoon.>>> Siis jos törkeän rikoksen tekijä ei itse mene viranomaisen puheille, täytyy rippi-isällä olla lujuutta viedä asiaa eteenpäin >>>
Itse ansaitset autuuttasi... rippi-isän lujuudella muka, Pöljä!!! - Sisältäpäin
nen rotta!!! kirjoitti:
>>> Siis jos törkeän rikoksen tekijä ei itse mene viranomaisen puheille, täytyy rippi-isällä olla lujuutta viedä asiaa eteenpäin >>>
Itse ansaitset autuuttasi... rippi-isän lujuudella muka, Pöljä!!!En edes yritä ansaita tällä autuutta. Miltähän tuntuisi olla pedofilijutussa rippi-isänä jos kohta huomaa että eihän tuo ripin tekijä ole asiasta moksiskaan. Jatkaa elämäänsä niinkuin ennenkin, kenties on vain vaihtanut rippi-isää ja hyväksikäytettävää lasta. Sitä ajan takaa, että kyllä siinä laki siirtää vastuuta rippi-isällekin, joka saa tahtomattaan tietoonsa kenties törkeänkin pedofilirikoksen.
Paitsi että täällä pilkkakirves heiluu, myös näköjään ymmärretään asioita varmaan tahallaan väärin. - Olet ymmärtänyt
Sisältäpäin kirjoitti:
En edes yritä ansaita tällä autuutta. Miltähän tuntuisi olla pedofilijutussa rippi-isänä jos kohta huomaa että eihän tuo ripin tekijä ole asiasta moksiskaan. Jatkaa elämäänsä niinkuin ennenkin, kenties on vain vaihtanut rippi-isää ja hyväksikäytettävää lasta. Sitä ajan takaa, että kyllä siinä laki siirtää vastuuta rippi-isällekin, joka saa tahtomattaan tietoonsa kenties törkeänkin pedofilirikoksen.
Paitsi että täällä pilkkakirves heiluu, myös näköjään ymmärretään asioita varmaan tahallaan väärin.kaiken totaalisesti väärin. Eihän sunulla rottarievulla ole edes oikeutta hetkeäkään muistaa ripissä pois pantuja syntejä. Sääli, että vanhoillislestadiolaisuuteen on pesiytynyt sinunkaltaisiasi moraalin- ja syntielämänvartijoita, jotka pilaavat koko pyhien joukon.
>>> Miltähän tuntuisi olla pedofilijutussa rippi-isänä jos kohta huomaa että eihän tuo ripin tekijä ole asiasta moksiskaan. >>> - Täpärästi
Sisältäpäin kirjoitti:
Lakivanhurskaudella ymmärrän jotain aivan muuta kuin sinä. Sellainen usko perustuu tekoihin eikä armoon.Kirkkolain mukaan rippisalaisuus ei koske maallikoita. Ei siis kannata käyttää parannuksenteossaan rippi-isänä ketään tavallista ry:n uskovaista, siis maallikkoa!
:-(
Viimeisin pilkan aihe on tuo toisessa ketjussa harrastettu anteeksiannon pilkkaus, jonkin Kalevan kirjoituksen perusteella. Uskon että monenlaista oudon oloista käytäntöä on meillä lestadiolaisilla, mutta tuskin kuitenkaan sellaista mikä muita ihmisiä normaalisti noin ärsyttäisi. *** Ärsyttää tai ei, mutta Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, joten enemmän se naurattaa. Missä kohti Raamattua on taivasosuus järjestynyt vilkuttelulla.
Teillähän se on – kun on synnit anteeksi, on kaikki OK.
Usko on varmasti vilpitöntä ja se useimmin heijastuu myös lähimmäisenrakkautena niihin jotka uskovat eri tavalla. Valitettavasti poikkeuksiakin on, kuten kaikissa ihmisryhmissä. Usko ei opeta tuomitsemaan muita, jotkut vain katsovat sen oikeudekseen myös lestadiolaisissa vaikka niin ei tarvitsisi olla. ** Juuri niin. Mutta TE ITSAE VÄITÄTTE OLEVANNE AINUITA PELASTUNEITA, tuolla harha opilla, vilkuttelulla.
Jos joku pyytää seuroissa evankeliumia omalle kohdalleen kättä nostamalla, on se kaikkea muuta kuin pilkan aihe.** Se on juuri pilkan aihe. Onko Hän sopinut lähimmäisen kanssa, missä lausuttu parannus, missä katuminen. Olet todella naiivi.
Nimelliset synnit itse ymmärrän juuri sellaisiksi, joita tämäkin palsta on pullistellut vapun jälkeen. Pedofilia on sellainen karmeimmasta päästä. Ei sellaista voi uskoa anteeksi itsekseen eikä kuullusta saarnasta.** Eikö sinua nyt hävetä? Alat järjestellä syntejä eri koko luokkiin, kategorioihin, voi miten maallista, jopa pakanallisen saatanallista. Miksi, siksi, kun se ei esiinny Raamatussa vain lahkossanne.
Siihen liittyy lähimmäisen vakava loukkaus ja vieläpä rikos, jotka on molemmat sovitettava erikseen ennen kuin voi uskoa olevansa siitä synnistä vapaa. ** Nautitko siitä, että se on kuitenkin lahko, jossa elät? Samoin, joutuuko se mantranne nyt ”syyniin”, - Jumalan Valtakunta ei erehdy? Ja kuitenkin, olette osoittautuneet varsinaiseksi bedofiili- lahkoksi.
Ei voi olla Jumalan edessä puhdas ennenkuin on sovittanut asian lähimmäisen kanssa ja kärsinyt myös maallisen tuomion. * Mutta miten lakosi saa vain jatkaa ”puhtaana”?
Kun rippisalaisuudesta nyt väännetään kättä, niin minusta elävä usko eli lestadiolaisuus opettaa pitämään rippisalaisuuden mutta ei anna sillä lupaa synnin ja rikoksen peittämiseen. Rippi-isällä on vastuu sanoa ripittäytyjälle, että teko on sovitettu vasta kun on sovittu asia niiden kanssa joita on loukattu ja kärsitty mahdollisesta rikoksesta langetettu tuomio. Eli rippi-isän on ilmoitettava että kenellekään muulle tästä ei puhuta, mutta ellet sinä itse ilmoittaudu viranomaisille niin minä sen teen. Tiedän että tästä on myös toisenlaisia käsityksiä mutta näin toimimalla ollaan kuuliaisia myös esivallalle, joka on myös Jumalan asettama. ** Miten suhtaudut siihen, kun mm Oulunsalolainen saarnaaja, lähellä edellistä puheenjohtajaa siitti n 10 lasta saarnamatkoilla ja vaimon piti olla hiljaa, kun oli – synnit anteeksi saarnattu, toisten huorapukkien toimesta.
Aika lakoa puolustelet. Taitaa olla parannuksen paikka.- Sisältäpäin
Kesitas, sanon heti alkuun että kauan sitten olen jo todennut ettei sinua voi ottaa vakavasti. Sinä hyökkäät kuin fariseukset Jeesusta vastaan. Hedelmistään puu tunnetaan ja sinun hedelmät eivät tule hyvästä puusta.
Kukaan ei ole väittänyt vilkuttelua autuuden ehdoksi. Jotkut haluavat kuulla sen, että hänenkin synnit on Jeesus sovittanut, omalle kohdalleen oman uskon vahvistukseksi. Ei Raamattu varmaan kiellä vahvistamasta omaa uskoaan?
Vanhoillislestadiolaisuus ei pelasta ketään vaan elävä usko. Ja vanhoillislestadiolaisuudessa halutaan saarnata sitä uskoa niin paljon Raamatun mukaan, kun Jumala ymmärrystä antaa. Tämä liike kantaa tällä hetkellä tätä nimeä, tuhat vuotta sitten oli nimi varmaan joku muu, mutta uskon perussanoma on varmaan ollut sama. Että usko Jeesukseen ja hänen sovitustyöhön pelastaa kadotukselta. Sen uskon mukana tulee usko ja luottamus Jumalaan ja ratkaisut arkielämässä sen mukaisiksi.
Katumuksen seurauksena ihminen haluaa uskoa synnit anteeksi. Jos on lähimmäistä loukattu, oikea katumus laittaa pyytämään myös häneltä anteeksi.
En jaottele syntejä vaan tekoja. Joku teko on synti mutta ei rikos. Joku rikos on lievä ja joku on törkeä. Jos teko on sekä synti että rikos, on molemmat sovitettava.
Jumalan sana ei erehdy mutta ihmiset erehtyvät. Uskovaisetkin ovat vain ihmisiä. Syntisiä sellaisia. Sinä ja minä, molemmat syntisiä. Olet törkeä syyttäessäsi vanhoillislestadiolaisuutta pedofiililahkoksi ja sen varmaan ymmärrät itsekin. Meistä kaikki vastaavat omista synneistään, mikään järjestö tai joukko ei voi tietää mitä ihmisten kodeissa tapahtuu.
Vanhoillislestadiolaisuus jatkaa varmaan sillä tiellä minkä Jumala oikeaksi osoittaa. Toivomme varmaan molemmat että ne yksittäiset ihmiset jotka näihin kauheuksiin ovat langenneet, tunnustavat syntinsä ja kärsivät tuomionsa jotta voisivat jatkaa edes jollain lailla omaa elämäänsä.
Mitäpä tuon saarnamiehen huoraamisesta voisi muuta sanoa kuin että hedelmistään puu tunnetaan. Käsittääkseni tuonkaltainen elämä ei ole ollut elävän uskon hedelmää. Ja jos asiat on korjattu siinä laajuudessa kuin on pahennusta aiheutettu, on Jeesuksen sovitustyö nekin asiat saanut päätökseen ja tunnolle tullut rauha. Ellei näin ole niin parannus on vielä tekemättä ja tunnolla on korjaamattomia asioita. Ne asiat on vastassa viimeisellä tuomiolla.
Lahkoa en puolustele, jos sitä tarkoitit. Uskoa kylläkin. Parannuksenteon tarvetta tulee tämän tästä. Jotenkin voisin kuvitella että niitä tulee sinullekin.
- lyyleri
on helppo yhtyä.
- lyylerini...
>>> >>>Rippi-isällä on vastuu sanoa ripittäytyjälle, että teko on sovitettu vasta kun on sovittu asia niiden kanssa joita on loukattu ja kärsitty mahdollisesta rikoksesta langetettu tuomio. >>> >>>
- iveta
lyylerini... kirjoitti:
>>> >>>Rippi-isällä on vastuu sanoa ripittäytyjälle, että teko on sovitettu vasta kun on sovittu asia niiden kanssa joita on loukattu ja kärsitty mahdollisesta rikoksesta langetettu tuomio. >>> >>>
lyyleriltä. Olen aina toivonut ja uneksinut, että lyyleri ei olisi sellainen kuin mistä häntä aina täällä morkataan ja nyt ainakin hetkeksi taas koen mukavan hetken lyylerin kommentoitua tuossa ylhäällä noin. Toivon kaikkea hyvää lyylerille ja Jumalan Siunausta Koko Elämääsi.
- torvi19
iveta kirjoitti:
lyyleriltä. Olen aina toivonut ja uneksinut, että lyyleri ei olisi sellainen kuin mistä häntä aina täällä morkataan ja nyt ainakin hetkeksi taas koen mukavan hetken lyylerin kommentoitua tuossa ylhäällä noin. Toivon kaikkea hyvää lyylerille ja Jumalan Siunausta Koko Elämääsi.
Se tiedetään mitä mieltä olet toisista.
Kertoisitko itsestäsi hiukan? - iveta
torvi19 kirjoitti:
Se tiedetään mitä mieltä olet toisista.
Kertoisitko itsestäsi hiukan?sen täällä kertonut aikaisemmin. Mutta kaikkea Hyvää Sinulle ja Jumalan Runsasta Siunausta Elämääsi!
- Trim Cat
Lyyleri allekirjoittaisi tämän ?
" Eli rippi-isän on ilmoitettava että kenellekään muulle tästä ei puhuta, mutta ellet sinä itse ilmoittaudu viranomaisille niin minä sen teen. "
Vastaan:
"Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) pääsihteeri Aimo Hautamäki pitää rippi-isän tai -äidin vaitiolovelvollisuutta ehdottomana, eikä ripin vastaanottajan tule siksi kertoa hänelle uskotusta rikoksesta viranomaisille."
Lyyleri, hoitokokousten salaus sinulle käy mainiosti, vaikka se ei kuuu rippisalaisuuden piiriin, kun taas rippisalaisuuden olet valmis murtamaan vastoin Raamatun näkemystä! - iveta
Trim Cat kirjoitti:
" Eli rippi-isän on ilmoitettava että kenellekään muulle tästä ei puhuta, mutta ellet sinä itse ilmoittaudu viranomaisille niin minä sen teen. "
Vastaan:
"Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) pääsihteeri Aimo Hautamäki pitää rippi-isän tai -äidin vaitiolovelvollisuutta ehdottomana, eikä ripin vastaanottajan tule siksi kertoa hänelle uskotusta rikoksesta viranomaisille."
Lyyleri, hoitokokousten salaus sinulle käy mainiosti, vaikka se ei kuuu rippisalaisuuden piiriin, kun taas rippisalaisuuden olet valmis murtamaan vastoin Raamatun näkemystä!rippi-isän tarvitse paljastaa, jos vain seuraa, kuinka ripittäytyjä itse käy ilmoittamassa viranomaisille. Voipa vielä, jos ripittäytyjä ei itse mene viranomaisten luo, voi käydä viranomaisille sanomassa, että sillä ja sillä on jotakin teille ilmoitettavaa ja näin et ole mitään rippiasiaa ilmaissut.
- Trim Cat
iveta kirjoitti:
rippi-isän tarvitse paljastaa, jos vain seuraa, kuinka ripittäytyjä itse käy ilmoittamassa viranomaisille. Voipa vielä, jos ripittäytyjä ei itse mene viranomaisten luo, voi käydä viranomaisille sanomassa, että sillä ja sillä on jotakin teille ilmoitettavaa ja näin et ole mitään rippiasiaa ilmaissut.
"..jos vain seuraa, kuinka ripittäytyjä itse käy ilmoittamassa.."
Mutta, jos ei käy, niin rippisalaisuus on ehdoton siinäkin tapauksessa! - iveta
Trim Cat kirjoitti:
"..jos vain seuraa, kuinka ripittäytyjä itse käy ilmoittamassa.."
Mutta, jos ei käy, niin rippisalaisuus on ehdoton siinäkin tapauksessa!käy, niin on surullista, että hän ei saa Raamatun mukaan rippiasiaansa anteeksi, koska on ensin sovittava riitapuolen kanssa. Jos olisin rippi-isä, puhuisin hänelle tästä ongelmasta ja jos hän todella haluaa vapauteen tässä asiassa, niin hän ehkä noudattaisi neuvoani ja itse en olisi paljastanut mitään kenellekään.
- Trim Cat
iveta kirjoitti:
käy, niin on surullista, että hän ei saa Raamatun mukaan rippiasiaansa anteeksi, koska on ensin sovittava riitapuolen kanssa. Jos olisin rippi-isä, puhuisin hänelle tästä ongelmasta ja jos hän todella haluaa vapauteen tässä asiassa, niin hän ehkä noudattaisi neuvoani ja itse en olisi paljastanut mitään kenellekään.
Rippisalaisuus on ehdoton kaikissa tapauksissa, mutta...
"..hän ei saa Raamatun mukaan rippiasiaansa anteeksi, koska on ensin sovittava riitapuolen kanssa.."
Voitko takentaa tätä...mielellään myös Raamatun paikalla ja esimerkillä? - eri :)
iveta kirjoitti:
sen täällä kertonut aikaisemmin. Mutta kaikkea Hyvää Sinulle ja Jumalan Runsasta Siunausta Elämääsi!
tarkemmin, tuosta ei selvinnyt :D
- Yh yh
mielellään vielä vanhana mummona. Minkä nuorena (16 v.?) oppii, sen vanhana taitaa.
- ????????
Trim Cat kirjoitti:
Rippisalaisuus on ehdoton kaikissa tapauksissa, mutta...
"..hän ei saa Raamatun mukaan rippiasiaansa anteeksi, koska on ensin sovittava riitapuolen kanssa.."
Voitko takentaa tätä...mielellään myös Raamatun paikalla ja esimerkillä?Trim Cat, löytyykö raamatusta ehdottomasta rippisalaisuudesta mainintaa? Kirkkolaissa siitä on, muttei tietääkseni raamatussa.
- onkin
???????? kirjoitti:
Trim Cat, löytyykö raamatusta ehdottomasta rippisalaisuudesta mainintaa? Kirkkolaissa siitä on, muttei tietääkseni raamatussa.
hyvä kysymys Trim Catille. Sitä on useampaankin kertaan häneltä kysytty, mutta jostain syystä hän ei vastaa, vaan esittää kysymyksiä toisille vastaajille. Arkkipiispa J.Paarma tyytyi vetoamaan ikivanhaan kirkon perinteeseen puolustaessaan rippisalaisuutta.
Jäädäänpä odottelemaan sitä Trim Catin raamatullista perustelua ehdottomalle rippisalaisuudelle. Minä lueskelen Isä meidän- rukousta, ja yritän siitä saada perusteluita anteeksiannon ehdoille. iveta kirjoitti:
sen täällä kertonut aikaisemmin. Mutta kaikkea Hyvää Sinulle ja Jumalan Runsasta Siunausta Elämääsi!
Älä vaan kerro tällä palstalla mitään itsestäsi noille vl-HYEENOILLE.
Siunausta!- lyyleri
Trim Cat kirjoitti:
Vastaan:
Lyyleri, hoitokokousten salaus sinulle käy mainiosti, vaikka se ei kuuu rippisalaisuuden piiriin, kun taas rippisalaisuuden olet valmis murtamaan vastoin Raamatun näkemystä!rikos täytyy aina sovittaa...
- Trim Cat
onkin kirjoitti:
hyvä kysymys Trim Catille. Sitä on useampaankin kertaan häneltä kysytty, mutta jostain syystä hän ei vastaa, vaan esittää kysymyksiä toisille vastaajille. Arkkipiispa J.Paarma tyytyi vetoamaan ikivanhaan kirkon perinteeseen puolustaessaan rippisalaisuutta.
Jäädäänpä odottelemaan sitä Trim Catin raamatullista perustelua ehdottomalle rippisalaisuudelle. Minä lueskelen Isä meidän- rukousta, ja yritän siitä saada perusteluita anteeksiannon ehdoille.Raamatussa ei puhuta ripistä sen enempää kuin rippisalaisuudestakaan. Sen takia en ole Raamatunpaikkoja edes etsinyt.
Rippisalaisuus on ehdoton, se näkyy esim. lukemalla psalmit. 103:12
"Jäädäänpä odottelemaan sitä Trim Catin raamatullista perustelua ehdottomalle rippisalaisuudelle. Minä lueskelen Isä meidän- rukousta, ja yritän siitä saada perusteluita anteeksiannon ehdoille"
Toivottavasti lukiessasi Isä meidän- rukousta havaitset, että siinä rukoilet saavasi anteeksi samalla tavalla kuin itsekin annat anteeksi. Jos rikot rippisalaisuuden, niin myös sinun syntisi nostetaan takaisin esille sovittamattomina. - Trim Cat
lyyleri kirjoitti:
rikos täytyy aina sovittaa...
"rikos täytyy aina sovittaa..."
Perusteletko sen vielä Raamatulla?
Miten ihminen voi sovittaa vaikkapa murhan?
Täytyykö hoitokokousrikkomuksia sovittaa? (=mm. ihmisoikeusrikkomus)
Rippisalaisuus on ehdoton, ei siinä ole poikkeuksia. - kun ja jos
Trim Cat kirjoitti:
Raamatussa ei puhuta ripistä sen enempää kuin rippisalaisuudestakaan. Sen takia en ole Raamatunpaikkoja edes etsinyt.
Rippisalaisuus on ehdoton, se näkyy esim. lukemalla psalmit. 103:12
"Jäädäänpä odottelemaan sitä Trim Catin raamatullista perustelua ehdottomalle rippisalaisuudelle. Minä lueskelen Isä meidän- rukousta, ja yritän siitä saada perusteluita anteeksiannon ehdoille"
Toivottavasti lukiessasi Isä meidän- rukousta havaitset, että siinä rukoilet saavasi anteeksi samalla tavalla kuin itsekin annat anteeksi. Jos rikot rippisalaisuuden, niin myös sinun syntisi nostetaan takaisin esille sovittamattomina.http://www.evl.fi/katekismus/isameidan/isameidan.html
meillä ei ole pedifiilille mitään anteeksiannettavaa. Meitä vastaan pedofiili ei ole rikkonut, ts. emme ole joutuneet pedofiilin hyväksikäyttämiksi. Jos me emme kuitenkaan anna hyväksikäyttäjälle anteeksi, niin kaikki muutkin synnit jäävät saamatta anteeksi. Ei kai Isä meidän-rukous tuota tarkoita.
Laittamasi psalmin värssy ei ole todiste rippisalaisuudesta. Pikemminkin on kyse kirkon vanhasta perinteestä, johon arkkipiispa Paarmakin viittasi ilman, tosin psalmeja. - Trim Cat
kun ja jos kirjoitti:
http://www.evl.fi/katekismus/isameidan/isameidan.html
meillä ei ole pedifiilille mitään anteeksiannettavaa. Meitä vastaan pedofiili ei ole rikkonut, ts. emme ole joutuneet pedofiilin hyväksikäyttämiksi. Jos me emme kuitenkaan anna hyväksikäyttäjälle anteeksi, niin kaikki muutkin synnit jäävät saamatta anteeksi. Ei kai Isä meidän-rukous tuota tarkoita.
Laittamasi psalmin värssy ei ole todiste rippisalaisuudesta. Pikemminkin on kyse kirkon vanhasta perinteestä, johon arkkipiispa Paarmakin viittasi ilman, tosin psalmeja."Meitä vastaan pedofiili ei ole rikkonut"
Isä meidän rukous opettaa, "Isä meidän...Ja anna meille meidän syntimme anteeksi"
Siten anteeksipyyntö tehdään Jumalalle.
"Jos me emme kuitenkaan anna hyväksikäyttäjälle anteeksi, niin kaikki muutkin synnit jäävät saamatta anteeksi. Ei kai Isä meidän-rukous tuota tarkoita"
Kyllä se vaan tarkoittaa! Jumalan edessä kelpaa vain Jeesuksen sovitustyö.
"Laittamasi psalmin värssy ei ole todiste rippisalaisuudesta."
Se on vain yksi niistä paikoista, joka todistaa rippisalaisuuden.
Laitatko sinä vuorostasi sellaisen kohdan Raamatusta, jossa rippisalaisuus kumottaisiin? - lyyleri
Trim Cat kirjoitti:
"rikos täytyy aina sovittaa..."
Perusteletko sen vielä Raamatulla?
Miten ihminen voi sovittaa vaikkapa murhan?
Täytyykö hoitokokousrikkomuksia sovittaa? (=mm. ihmisoikeusrikkomus)
Rippisalaisuus on ehdoton, ei siinä ole poikkeuksia.minkä maallinen tuomioistuin langettaa.
- Trim Cat
lyyleri kirjoitti:
minkä maallinen tuomioistuin langettaa.
Ei kauheasti selvinnyt, mihin kommentoit/vastasit?
- ehdotoin!
SRK Tammikuun Julistuksessaan rauhoittelee pedofiilejaan muistuttamalla heidän "rippi-isiään" (eli monesti uhrejaan) täysin ehdottomasta rippisalaisuudesta, joka kieltää rippi-isän minkäänlaisessa tilanteessa paljastamasta kenellekään mitään!
SRK nimenomaan suojelee pedofiilejaan keksimällään maallikko-rippisalaisuudellaan! Kirkon mukaan rippisalaisuus koskee vain PAPPEJA. - vain.
Kirkossa yleinen rippi riittää. Ei tarvitse erikseen nostella käsiä. Vanhoillisille on muodustunut käytännöksi hekilökohtaisesti pyytää synninpäästöä. Se on sama perinne liikkeessä kuin mihin arkkipiispa Paarma viittaa yksityisessä ripissä ja vaitiolovelvoitteessa: kirkon ikivanhaan perinteeseen. Vanhoillisuudessa ei voi puhua ikivanhasta perinteestä, mutta yleinen rippi on muodostunut vähitellen ainoaksi oikeaksi tavaksi saada synnit anteeksi.
Kyse tässä kommentissa ei ole uikuttamisesta, jauhamisesta, rienauksesta eikä hyökkäyksestä, vaan toteamisesta, miten vanhoillisuudessa on tullut synninpäästön suhteen tavaksi. Toivon mukaan kommentti ei myöskään ole katkera, kateellisen tuntuinen, ivallinen eikä pilkallinen.- lyyleri
synnit saa uskoa sille paikalleen, ilman erillistä pyytämistä, yleisestä korvin kuultavasta sanasta..
lyyleri kirjoitti:
synnit saa uskoa sille paikalleen, ilman erillistä pyytämistä, yleisestä korvin kuultavasta sanasta..
vain korvin kuultavasta vl-henkilön suusta tulevasta sanasta. Jumala ei kykene antamaan syntejä anteeksi.
Eikö vaan?- cvbghjukio
Melperi1 kirjoitti:
vain korvin kuultavasta vl-henkilön suusta tulevasta sanasta. Jumala ei kykene antamaan syntejä anteeksi.
Eikö vaan?vain Luder/Luther ja Levi veli saa antaa synnit anteeksi! Jumalalla ja Jeesuksella ei ole helvetissä mitään tekemistä!
- lyyleri
Melperi1 kirjoitti:
Eikö vaan?Hengen valtuuttamina jumalan lapset !
lyyleri kirjoitti:
Hengen valtuuttamina jumalan lapset !
ovat vl-opetuksen mukaan vain vanhoillislestadiolaiset (älä ota käyttöön ns. lapsikorttia - pliis!).
Vain vl:t voivat siis vl-opetuksen mukaan antaa synnit anteeksi. Jumala ei siihen vl-opetuksen mukaan kykene. Vl:t ovat siis vl-opetuksen mukaan Jumalaa suurempia ja voimakkaampia.
M.O.T.
- perinne lahko.
monia tradiitioita joista yksi on tämä vilkuttelu.
- Syntinen pulliainen
Miksi ripittäydytään. Siksi koska ihmisellä on paha olo omista tekemisistään. Niinhän? Oli sitten lestaadiolainen tain ns. uskoton, heillä on kummallakin sama ongelma. Lestaadiolainen ripittäytyy papille tai vastaavalle henkilölle. Uskoton ei ripittäydy, mutta haluaa kertoa jollekkin huoliaan. Ystävälleen, vanhemmilleen puolisolleen, tai jollekkin miille sopivalle henkilölle. Mutta ei papille. Kaikilla on huoli omista vaivoistaan ja se helpottaa jos joku kuutelee ja jopa lohduttaakin. Niissä on vain se ero, että lestaadiolainen luule saavansa tekosensa anteeksi ripittäjältään. Ja hän on myös huolissaan turhista kieltojen rikkomisista mitä heidän piirinsä ei hyväksy. Tämä uskoton vain koettaa väistellä vastaavia tapauksiaan helpottuneena. Eikä luule joutuvansa helvettiin. Suurista rikoksista ei anteeksianto eikä ripittäytyminen ole enää aiheeliista, vaan se on poliisien asiaa. Sinne sitten voi kaikki "ripittäytyä" ja tuomiot ovat sen mukaisia.
Mitä minun mielestäni tulee "rippi-isään" jos näin sitä kutsutaan. Eivät he ole sen kummempia kuin ripittäytyjätkään. Moni heistä varmaa nauttii toisen kertomuksista, jos ne ovat hyvinkin erikoisia.
On tietysto oikeita lohduttajiakin, jotka eivät tosin mielestäni pysty anteeksi antamaan ripittäytyjän tekosia. kuunnella vain ja neuvoa ja lohduttaa. Ei tietenkään voi ripittätyjän pikkusyntejä koko seurakunnalle toitottaa, se on selvä asia. Mutta, jos on suurista rikkomuksista kysymys, silloin kai todellakin tämä pappi tai joku muu "päälikkö" antaa se poliisien asiaksi. Pappi hoitaa,että asia tulee hoidettua, tavalla tai toisella.
Vielä näistä rippipapeista, että se on heille kova paikka jos "kaveri" on ripittäytynyt suuresta rikokestakin, niin siinä punnitaan papinkin oikea henkinen kantti. Se on yhteisöä ja seurakuntaakin kosketteleva maineen puhtaana pitäminen. Tavallisella uskottomalla pulliaisella se pitää rikoksensa salassa tuskissaan, ja ajan oloon poliisi ottaa selvää suurista rikoksista kaikilta, myös lestaadiolaisilta. - lyyleri
Syntinen pulliainen kirjoitti:
Miksi ripittäydytään. Siksi koska ihmisellä on paha olo omista tekemisistään. Niinhän? Oli sitten lestaadiolainen tain ns. uskoton, heillä on kummallakin sama ongelma. Lestaadiolainen ripittäytyy papille tai vastaavalle henkilölle. Uskoton ei ripittäydy, mutta haluaa kertoa jollekkin huoliaan. Ystävälleen, vanhemmilleen puolisolleen, tai jollekkin miille sopivalle henkilölle. Mutta ei papille. Kaikilla on huoli omista vaivoistaan ja se helpottaa jos joku kuutelee ja jopa lohduttaakin. Niissä on vain se ero, että lestaadiolainen luule saavansa tekosensa anteeksi ripittäjältään. Ja hän on myös huolissaan turhista kieltojen rikkomisista mitä heidän piirinsä ei hyväksy. Tämä uskoton vain koettaa väistellä vastaavia tapauksiaan helpottuneena. Eikä luule joutuvansa helvettiin. Suurista rikoksista ei anteeksianto eikä ripittäytyminen ole enää aiheeliista, vaan se on poliisien asiaa. Sinne sitten voi kaikki "ripittäytyä" ja tuomiot ovat sen mukaisia.
Mitä minun mielestäni tulee "rippi-isään" jos näin sitä kutsutaan. Eivät he ole sen kummempia kuin ripittäytyjätkään. Moni heistä varmaa nauttii toisen kertomuksista, jos ne ovat hyvinkin erikoisia.
On tietysto oikeita lohduttajiakin, jotka eivät tosin mielestäni pysty anteeksi antamaan ripittäytyjän tekosia. kuunnella vain ja neuvoa ja lohduttaa. Ei tietenkään voi ripittätyjän pikkusyntejä koko seurakunnalle toitottaa, se on selvä asia. Mutta, jos on suurista rikkomuksista kysymys, silloin kai todellakin tämä pappi tai joku muu "päälikkö" antaa se poliisien asiaksi. Pappi hoitaa,että asia tulee hoidettua, tavalla tai toisella.
Vielä näistä rippipapeista, että se on heille kova paikka jos "kaveri" on ripittäytynyt suuresta rikokestakin, niin siinä punnitaan papinkin oikea henkinen kantti. Se on yhteisöä ja seurakuntaakin kosketteleva maineen puhtaana pitäminen. Tavallisella uskottomalla pulliaisella se pitää rikoksensa salassa tuskissaan, ja ajan oloon poliisi ottaa selvää suurista rikoksista kaikilta, myös lestaadiolaisilta.täällä vallitsee hinku kääntää SRK:n tiedonanto päälaelleen ??? Ilmeisesti jokin Päälaelleenkääntämis-kulttuuri ??!!
- Sehän on nähty
lyyleri kirjoitti:
täällä vallitsee hinku kääntää SRK:n tiedonanto päälaelleen ??? Ilmeisesti jokin Päälaelleenkääntämis-kulttuuri ??!!
Toki tietysti SRK on omalta osaltaan varsin syyllinen: tiedonannot, julkilalausumat jne ovat säännönmukaisesti niin ympäripyöreitä, että kirjoittajan ajatusten paljastuttua huuhaaksi, voi organisaatio heti selitellä, ettei tuota ja tuota suinkaan tarkoitettu.
- lyyleri
Sehän on nähty kirjoitti:
Toki tietysti SRK on omalta osaltaan varsin syyllinen: tiedonannot, julkilalausumat jne ovat säännönmukaisesti niin ympäripyöreitä, että kirjoittajan ajatusten paljastuttua huuhaaksi, voi organisaatio heti selitellä, ettei tuota ja tuota suinkaan tarkoitettu.
ettei vaan olisi tahallista väärinymmärtämystä !!??
- oikein?
lyyleri kirjoitti:
ettei vaan olisi tahallista väärinymmärtämystä !!??
Kaikki muut väärin?
- Pilke-Petteri
Sinun ei pidä istua siellä, missä pikkaajat istuvat.
Mistä sinne niitä pilkkaajia on tullut? ry:ltäkö? - acimlai nen
...ei kuulu toisten käännyttäminen, joten en menisi kyselemään mitään seuroissa kättään nostaneelta.
"Moniko teistä menisi häneltä seurojen jälkeen pikallisesti kysymään että helpottiko? "
Mutta minulla heräsi ajatus että tuota voi kysyä -ei pilkallisesti- vaan vakavasti. Jos kyseessä on yksinäinen vanhus niin miksi hän ei lue vastausta Raamatusta tai kuuntele vastausta sydämessään asuvalta Pyhältä Hengeltä? Yksinäisenä hänellä olisi aikaa sellaiseen kun ei ole toisia häiritsemässä. Hänellä olisi oiva mahdollisuus Hiljentyä Pyhän Jumalan edessä hiljaisessa rukouksessa kun Jumala puhuu suoraan Henkensä kautta.
Kysymys on minusta siitä uskooko tämä ihminen Jumalaan vai SRK:hon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5301724Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84843
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2677- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?65598- 65533