Jälkiehkäisy ja sitä seuraavat kuukautiset

A

Olen elämäni aikana ottanut kahdesti jälkiehkäisypillerin ja molemmilla kerroilla seuraukset on ollut melko kummalliset. Haluaisin tietää, onko kenelläkään ollut samankaltaisia oireita.

Ensimmäisellä kerralla (pari vuotta sitten) oli kuukautisissa ollut varmaan vuoden tauko (jostain syystä, joka ei koskaan selvinnyt) ja kun kumi puhkesi seksin aikana, päätin ottaa jälkiehkäisypillerin vaikkei munasarjat näyttäneetkään olleen ihan toiminnassa. Tästä seurasi menkat pitkästä aikaa, ja sen lisäksi aloin saada kuukautisia säännöllisesti noin puolen vuoden ajan ainakin.

Nykyisin kuukautiset ovat taas tulleet säännöllisesti ja kun vähän yli kuukausi sitten jouduin taas samaan tilanteeseen ja söin jälkiehkäisypillerin, tuli taas vähän erilainen reaktio. Minulla oli ollut menkat juuri edeltävällä viikolla, kun katumuspillerin jouduin ottamaan. Sen jälkeen oli viikon tauko ja uudet menkat (mikä on ihan normaalia pillerin syönnin jälkeen). Tämän jälkeen kuitenkin tuli vain viikon tauko ja taas viikon kestävät kuukautiset. Pelkään tälläkin hetkellä että menkat tulee taas viikon tauon jälkeen.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Ja jos on, onko menkkojen normalisoitumisesta tietoa vai otanko suoraan yhteyttä lääkäriin?

(Ja älkää tulko moralisoimaan vastuuntunnottomuudestani, sillä olen jälkiehkäisypillereitä joutunut syömään vain kumin puhjetessa.)

3

4655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottele puoli vuot

Se yksi vuoto oli jälkiehkäisypillereistä johtuva vuoto (sivuvaikutus), ei kuukautiset.
      Viimeksi sinulla oli kuukautiset ja seuraavat kuukautiset voivat tulla ajallaan tai milloin tahansa tai olla tulematta.
      Jälkiehkäisypillerit voivat sekoitaa kierron useiksi kuukausiksi. Jos kiertosi ei ole puolessa vuodessa normalisoitunut, on aika ottaa yhteyttä lääkäriin.

• amö

Jälkiehkäisypilleri sisältää aika ison määrän keltarauhashormonia. Millä valmisteella saadaan aikaseksi kuukautiset tytölle, jolla niitä ei ole? Syötetään tytölle keltarauhashormonia. Kun keltarauhashormonikuuri esimerkiksi 10 päivän ajan on ohi, alkaa kuukautiset. Eikö ole ihan luonnollista, että keltarauhashormonin lopettaminen saa aikaan vuodon? Ja ilmeisesti tämä sitten käynnisti normaalit kuukautiset.

Eräällä 16-vuotiaalla tytöllä ei ollut puoleen vuoteen kuukautisia. Hänelle annettiin keltarauhashormonia 10 päivän ajan ja normaalit kuukautiset saatiin taas alkamaan ja tulivat säännöllisesti.

• A

No nyt tulee sitten tuplasti menkkoja kuukaudessa, sama tahti nimittäin jatkuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      85
      2768
    2. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2668
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      78
      2354
    4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      23
      1901
    5. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      220
      1828
    6. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1680
    7. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      20
      1491
    8. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      92
      1489
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1480
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      12
      1450
    Aihe