Ketä tervehdin?

tietoa tarpeeseen

Ostin käytetyn asuntovaunun jonka kanssa lähden ensimmäiselle reissulle kohti pohjoista. Koska olen ensimmäistä kertaa liikenteessä vaunu mukana, niin ketä matkailuvaunun tai matkailuauton ajajaa on kohteliasta tevehtiä. Koska vaununi on englantilaista alkuperää, niin saamani tietojen mukaan se ei ole kovinkaan arvostetussa asemassa meillä suomessa. En myöskään kuulu alan järjestöön. Mikähän lienee käytäntö tervehtimisen suhteen, kiitokset jo etukäteen asiallisista vastauksista!

54

2297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfg

Ihmiset ei nykyään tervehdi tarpeeksi muutenkaan.
      Nosta vain kättä kaikille joille haluat, vaikka ihan moottoripyörille ja fillreillekin.

• !!!!

ratissa jos et kuulu SFC porukkaan. Me SFC;läiset moikataan vain ja ainoastaan omaa porukka ja vielä niin että tuo komea numerolaatta pitää olla selvästi näkyvissä.

Sitten kun olet liittynyt SFC-porukkaan niin muista että me jolla on alle 10 000 numero moikataan siten että hattua nostat ja päälle pieni kädenheilahdus.

• Car-avan

Älä puhu paskaa et edes kuulu karavaanareihin.Me ei tunneta titteleitä eikä katsota nenän vartta myöten ketään. Jotkut matkailuauton kuskit tosin ovat löytäneet korokepallin jalkojensa alle eikä ole tuntevinaan "heimoveljiään".

• onyxonyxonyx

ja poroja ! Muut ovat fiksua väkeä......

• suositus vain SFC

Joo, kyllä vain SFC-liiton jäsenet saavat tervehtiä toisiaan virallisesti.

Ja asuntoautot moikkaa yleensä toisiaan ja vaunukansa sitten toisiaan, mutta jos on oikein vanha ja "rahvaanoloinen" vaunu ja/tai EI premium-merkkinen vetoauto, niin voisi jättää moikkailut väliin.

• konk-kari
        suositus vain SFC kirjoitti:

Joo, kyllä vain SFC-liiton jäsenet saavat tervehtiä toisiaan virallisesti.

Ja asuntoautot moikkaa yleensä toisiaan ja vaunukansa sitten toisiaan, mutta jos on oikein vanha ja "rahvaanoloinen" vaunu ja/tai EI premium-merkkinen vetoauto, niin voisi jättää moikkailut väliin.

Muista nopeasti tarkastaa onko tarra oikeasti vaunun sen hetkisen omistajan vai kalasteleeko tämä tervehdyksiä edellisen omistajan tarralla. Uusien vaunujen kanssa tätä riskiä ei ole, tosin joukossa saattaa olla "nousukkaita".

Toiset tervehtivät myös vaunumerkin mukaan, jotkut vaunun iän, jotkut vetoauton laadun mukaan.

Kovin on vaateliasta tämä karavaanarielämä.

• Ei nousukas
        konk-kari kirjoitti:

Muista nopeasti tarkastaa onko tarra oikeasti vaunun sen hetkisen omistajan vai kalasteleeko tämä tervehdyksiä edellisen omistajan tarralla. Uusien vaunujen kanssa tätä riskiä ei ole, tosin joukossa saattaa olla "nousukkaita".

Toiset tervehtivät myös vaunumerkin mukaan, jotkut vaunun iän, jotkut vetoauton laadun mukaan.

Kovin on vaateliasta tämä karavaanarielämä.

Minulle tuli parinkymmenen vuoden tauko vaunuiluun. Palatessani kehiin sain selville, että vanha numeroni voidaan elvyttää takaisin käyttöön. Se on nyt minulla kunhan vaunun valinta on selvä.

• Typeryksil ..I..

pidä kätes ratis ja keskity ajamiseen. Typerää touhua mokoma kädenhanskaaminen tuntemattomille. Keskaria tarttis näyttää takas.

• Hilu..

älkääpä innostuko.Uutena tulokkaana viime kesältä ihmeteltiin/naureskeltiin.. eka tapaa.Nyt siihen tottunut.

Asuntoauto kansa tervehtii toisiaan ja karavaanarit omiaan.

Kaikille tervehdys omilleen!olkoon kuinka millainen ajoneuvo tahaan.Typerää alkaa jaoitella mitään.Huomasin tossa eräänä vknloppuna motoristinkin tervehtivän.
        Ompa kivaa kun kesä ja pääsee näkeen maailmaa..Hauskaa Onnellista kesää kaikille matkaajille.
        Tervehtikää edelleen..ja jos ette, älkää!ajakaa autoonne minne ajattekin.. oma asianne.
        Terve!!!!!!!

• Matkailuautoilija
        Hilu.. kirjoitti:

älkääpä innostuko.Uutena tulokkaana viime kesältä ihmeteltiin/naureskeltiin.. eka tapaa.Nyt siihen tottunut.

Asuntoauto kansa tervehtii toisiaan ja karavaanarit omiaan.

Kaikille tervehdys omilleen!olkoon kuinka millainen ajoneuvo tahaan.Typerää alkaa jaoitella mitään.Huomasin tossa eräänä vknloppuna motoristinkin tervehtivän.
        Ompa kivaa kun kesä ja pääsee näkeen maailmaa..Hauskaa Onnellista kesää kaikille matkaajille.
        Tervehtikää edelleen..ja jos ette, älkää!ajakaa autoonne minne ajattekin.. oma asianne.
        Terve!!!!!!!

hyvä herra nyt puhuu itseään pussiin: "Asuntoautokansa toisiaan ja karavaanarit toisiaan"
        Seuraavassa lauseessa sanot olevan typerää jaotella mitään, mielestäsi karavaanari on ainoastaan sellainen joka´kiskoo kärryä perässään, mielestäni ( ja varmaan aikamonen muunkin) se on jaottelua.

• 8765432
        Matkailuautoilija kirjoitti:

hyvä herra nyt puhuu itseään pussiin: "Asuntoautokansa toisiaan ja karavaanarit toisiaan"
        Seuraavassa lauseessa sanot olevan typerää jaotella mitään, mielestäsi karavaanari on ainoastaan sellainen joka´kiskoo kärryä perässään, mielestäni ( ja varmaan aikamonen muunkin) se on jaottelua.

puliukko ja alkoholisteja morjestetaan.

• Hilu Nainen..
        Matkailuautoilija kirjoitti:

herraksi niin:-)nauran.Ikääkin on vasta harrasteeseen nähden vähemmän ko yleensä..
        Vaunun vetäjät ei tervehdi asuntoautoiljoita ei ainakaan edellis vknloppuna.
        No tervehtikää vaikka ketä haluutte mitä se mulle kuuluu..aurinko paistaa kaikille 

• Vapaa valinta. Yleensä se juontanee alkuaikojen tilanteeseen jolloin karavaanareita oli harvassa. Nykyisin kun ajelee Euroopan raitteja väärään aikaan saa olla käsi lipassa alvariinsa. Minä moikkailen kun huomaan karavaanarin mutta jos pääsee livahtamaan syystä tai toisesta en tunne erityisiä tunnonvainoja asian johdosta. Kannattaa ottaa asia rauhallisesti.

• Rahti Rane

morjesti toisilleen päivin ja öisin tuikkas vilkulla merkiksi että moro vaan yön kulkija.Nykyään luullaan yli innokkaaksi keltanokaksi jos on alvariinsa lapa pystyssä.Itse kyllä morjestan asunto-autolla ajellessa kaikille tasapuolisesti,joskus vaan ilmeisesti vuokra vehkeistä ei lapa nouse kun kuski puristaa rystyset sinisenä ratista suurten omavastuiden pelossa jos vaikka kolhii vuokra-auton.

• Hörhölä

Joka keväinen tervehtimis keskustelu on tältäkin keväältä avattu. Helle on sekoittanut aloittajan ajatukset pahasti, eli tuntuisi olevan palstan vakio hörhö astialla. Voihan noita vanhoja keskusteluja lueskella, ettei aina uutta aloitusta tarvitse tehdä.

• tietoa tarpeeseen

Olen todella kuukausi sitten ostanut ensimmäisen asuntovaunun tunnetusta Lappeenrantalaisesta liikkeestä. Nämä karavaanari asiat ovat todellakin uusia asioita. Kävipä pihallani tuttavani joka kertoi pitävänsä toisen käden löysästi ratista kiinni, mikäli vastaantulija moikkaa niin on valmiina. Hän kertoi myöskin suomalaisten karavaanareiden olevan hyvin laatutietoisia minkä merkkisellä vaunulla liikutaan. Sanoi ykkösmerkiksi suomalaisen ja jonkin saksalaisen asuntovaunun jotka arvostetaan korkealle ja joiden merkkisten omistajat ovat muita tuttavallisia keskenään. Toivottavasti tapaan vähemmän tärkeitä karavaanareita reissussa, joilla on elämässä sisältöä ja ystävällistä ilmettä muita kohtaan!

• Hörhölä
        tietoa tarpeeseen kirjoitti:

Olen todella kuukausi sitten ostanut ensimmäisen asuntovaunun tunnetusta Lappeenrantalaisesta liikkeestä. Nämä karavaanari asiat ovat todellakin uusia asioita. Kävipä pihallani tuttavani joka kertoi pitävänsä toisen käden löysästi ratista kiinni, mikäli vastaantulija moikkaa niin on valmiina. Hän kertoi myöskin suomalaisten karavaanareiden olevan hyvin laatutietoisia minkä merkkisellä vaunulla liikutaan. Sanoi ykkösmerkiksi suomalaisen ja jonkin saksalaisen asuntovaunun jotka arvostetaan korkealle ja joiden merkkisten omistajat ovat muita tuttavallisia keskenään. Toivottavasti tapaan vähemmän tärkeitä karavaanareita reissussa, joilla on elämässä sisältöä ja ystävällistä ilmettä muita kohtaan!

Lappeenrannan erikoisuus on "laatutietoiset tervehdykseen vastaajat". Itse ei oma-aloitteisesti tervehditä muita karavaanareita. Nämä vähemmän tärkeät karavaanarit, joilla on ystävällisyyttä ja elämän sisältöä vaikka muille jakaa. Me muut kulkijat tervehdimme kaikkia koppikansaa. Liikkui sitten vaunulla tai piironkiautolla. Mitäs noita erittelemään.

Keskustelun pohjaksi tervehtimisestä aikaisempia tarinoita kaikkine erikoisuuksineen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/tervehti* tid:3280?perpage=25&term_keywords=tervehti*

• niinpäniin...

Todellakin pari kertaa vuodessa aloitettu juttu ja saman persoonan tekemänä, ajatuksella > onnistunko aikaansaamaan taas pitkän ketjun aikaiseksi... Kannattanee ensin lukea itsekin aikaisemmin aloittamansa ketjut, niistä kun voi aueta aivan uusia ulottuvuuksia...

• melkein konkari ;)
        niinpäniin... kirjoitti:

Todellakin pari kertaa vuodessa aloitettu juttu ja saman persoonan tekemänä, ajatuksella > onnistunko aikaansaamaan taas pitkän ketjun aikaiseksi... Kannattanee ensin lukea itsekin aikaisemmin aloittamansa ketjut, niistä kun voi aueta aivan uusia ulottuvuuksia...

Viime kesäinen oli minun aloittamani ja silloin minä olin tuore palstan lukija ensimmäisen asuntovaununi kanssa. Uteliaana tulin katsomaan minkälaisen vastaanoton tämä "seuraaja" on saanut.

Omalta kohdalta havainto: kevätkesällä käsi jaksaa nousta melkein jokaisella karavaanarilla. Ehkä kaikilla on vielä kevätkirmaamisen riemu pinnassa...?

Nählään ku tavataan!

• Car-avan
        tietoa tarpeeseen kirjoitti:

Suomalaiset vaunut loppui jo muutama vuosi sitten,Solkkukin tulee rapakon takaa Ruotsista.
        Asuntoautot ovatkin kaikki ulkolaisia merkistä huolimatta.

• Omillaan kulkeva...

vento vieraille heiluttelu on hassua ! Ymmärrän kyllä jos tuntee "yhteenkuuluvuutta" kun lähtee "reissuun" sadankilometrin kierrokselle. Alppiteillä ei tervehdi kukaan........ Tankkausasemilla voi tervehtiä ja kysellä missä on lähin viinakauppa ? "Tänne se letku perkele, minä olin ensin!"

• jotain rajaa

tervehdi alle 150 tuhannen kulkimia, köyhät moikatkoon toisiaan, me varakkaammat toisiamme.
        Miltä se nyt näyttäisi jos minäkin heiluttelisin lapaa parin tonnin surkealle homepesälle?

• jutun aloittaja
        jotain rajaa kirjoitti:

tervehdi alle 150 tuhannen kulkimia, köyhät moikatkoon toisiaan, me varakkaammat toisiamme.
        Miltä se nyt näyttäisi jos minäkin heiluttelisin lapaa parin tonnin surkealle homepesälle?

Aloitteentekijä on todellakin ensimmäisen vaunun ostaja, joka hakee tietoa näiltä sivuilta. Lappeenrannasta ostin vaunun, koska kyseisestä kaupungista löytyi todella ystävällinen ja minulle aloittelijalle asiallinen matkailuvaunuja myyvä liike. Vaunun koti sijaitsee aivan toisessa kaupungissa ,kotimatka vaunulle oli minulle ensimmäinen "reissu" matkailuvaunun kanssa!

• Oman tien kulkija
        jutun aloittaja kirjoitti:

Aloitteentekijä on todellakin ensimmäisen vaunun ostaja, joka hakee tietoa näiltä sivuilta. Lappeenrannasta ostin vaunun, koska kyseisestä kaupungista löytyi todella ystävällinen ja minulle aloittelijalle asiallinen matkailuvaunuja myyvä liike. Vaunun koti sijaitsee aivan toisessa kaupungissa ,kotimatka vaunulle oli minulle ensimmäinen "reissu" matkailuvaunun kanssa!

Minulle omien polkujen kulkijalle ei toisien karavaanareiden tervehtiminen kohdatessa ole tuntunut vaikealta.
        Tervehdit muita karavaanareita, jos haluat. Jos vastaantulevalle karavaanarille käden heilauttaminen tuntuu vaikealta, et tervehdi heitä. Yksinkertaista, eikö totta.
        Samaan harrastaja- ja ammattiryhmään kuuluvien tervehtiminen tien päällä kohdatessa on pitkän periteen jatkumoa, jonka soisi jatkuvan edelleen.

Tervehtiväthän useimmat suomalaiset autoilijat toisiaan ulkomailla kohdatessaan.

• terveppäterve
        Oman tien kulkija kirjoitti:

Minulle omien polkujen kulkijalle ei toisien karavaanareiden tervehtiminen kohdatessa ole tuntunut vaikealta.
        Tervehdit muita karavaanareita, jos haluat. Jos vastaantulevalle karavaanarille käden heilauttaminen tuntuu vaikealta, et tervehdi heitä. Yksinkertaista, eikö totta.
        Samaan harrastaja- ja ammattiryhmään kuuluvien tervehtiminen tien päällä kohdatessa on pitkän periteen jatkumoa, jonka soisi jatkuvan edelleen.

Tervehtiväthän useimmat suomalaiset autoilijat toisiaan ulkomailla kohdatessaan.

"Samaan harrastaja- ja ammattiryhmään kuuluvien tervehtiminen tien päällä kohdatessa on pitkän periteen jatkumoa, jonka soisi jatkuvan edelleen."
        Siispä moikkaan kaikkia punaisella farmarilla ajavia (tämä ei tarkoita maataloudessa työskentelevää henkilöä, vaikka mielikuva on herkullinen). Samoin teen kaikille punaisille autoille ja samanmerkkisille, mikä itselläni on. Tai eihän se niin tarkkaa ole; moikkaan kaikille nelipyöräisille - kumipyörät niilläkin.
        Tai tarkemmin ajateltuna minun tulisi moikata kaikille. Kuulummehan samaan lajiin: "terve lajitoveri". Koirille en moikkaa, korkeintaan rapsutan lähietäisyydeltä kohdattaessa. Lintujen tervehtimistä olen miettinyt. Kaksijalkaisuus yhdistää.

• tapa on tämä..
        jotain rajaa kirjoitti:

ei sua voi muuta ko sääliä...elämä se on asia missä pitää olla nöyrä..rikkauksia mukaan ei saa täältä ei sitä autoakaan ei mitään mutta..muistot!!!hitto soikoon ne ihmisyydessä on aarteita.Ihanaa nähdä lasten hymysuut leirintäalueilla..loman ihanuus.Onnellisia ihmisiä on ilo katsella ja raha ei onnea tuo!Omaan napaan tuijottelu on tuhoisaa itsekeskeisyys yleensäkkin ja pitää omista asioistaan huolta se tärkeää.
        Kyllä onneksi joku tervehtii iloisesti vielä 

• Car-avan
        jotain rajaa kirjoitti:

Taas perseaukinen unelmoitsija palstalla.Näitähän täällä piisaa.

• tapa on tämä.. ..
        Car-avan kirjoitti:

Taas perseaukinen unelmoitsija palstalla.Näitähän täällä piisaa.

toi vastaus ei ollut alkuperäiselle vaan välikommentti.Kyllä noi kalliidenkin kuormien ihmisetkin moikkaa. Kyllä kait toi reissaajan rooli on silleen et sosiaalisia ihmisiä on paljon matkassa.perheitä. Kissa ja koirakin saa lähtee matkoille:-)..Mietittiin tässä paljonkohan maksaisi matka kanadaan laivalla asuntoauto mukaan?olisi paljon kaunista maisemaa ja varmaan upea matka.Onko kukaan koskaan mennyt?

Alkuperäiselle hauskaa kesää ja tervehdi reippaasti vaan vaikka kaikkia.Tai valikoidenkin..miten vaan:-)

• 2007 + 2009

Opit tuon tervehtimisen varmasti piankin, kun useimmat vastaan tulevat karavaanarit ovat käsi pystyssä!
      Ulkomailla tapa vähenee, mutta suomalaisten kohdatessa on autoissa usein kaikkien käsi pystyssä! Siinä suomalaisuutta arvostavalla on melkein tippa linssissä :) . Varsinkin jos on kaukana kotoa.

Vastaan tuleva saattaa tietysti olla myös ns. keikkatyöläinen palaamassa kotiinsa, eikä luultavasti tervehdi. Mutta etpä hänenkään kohdallaan mitään menetä, vaikka tervehtisitkin.

Olemme muuten huomanneet, että ainakin täällä pohjoismaissa myös useat norjalaiset ja ruotsalaiset vastaavat tervehdykseen. Eivät kuitenkaan useinkaan tee sitä ensimmäiseksi, tapa lienee enemmän suomalaisten käytössä...

Tuosta tervehtimisestä tulee helposti tapa ja käsi nousee, vaikkei vaunua olisikaan perässä :) Tällöin ei tietenkään saa vastausta, vaikka ajatus onkin kaunis...

Myöskin auton vaihdon jälkeen jonkin aikaa tulee tervehdittyä saman merkkisen ja -mallisen auton tullessa vastaan! Jos peräti värikin täsmää, ei voi pidätellä hymyään :) . Tässäkään tapauksessa en ole saanut useinkaan vastaustervehdystä.

Viimeksi eilen mökiltä palattuamme tuli väkisin mieleeni laulu "Karavaanari, karavaanari, kaikkien kaveri!".

• heisssan

olen joskus tervehtinyt jäätelöautoakin,kannattaa delegoida homma emännälle.

• pöllön puuhaa

"Ulkomailla tapa vähenee, " hah! Sivistyneessä maailmassa ei ole tuollasta älytöntä tapaa, joka kaiken lisäksi vaarantaa liikennenturvallisuuden.

• jeps joo

Jos vaunuilet, autoilijoiden käsi heilahtaa aika harvakseltaan ja päinvastoin.

• 2007 + 2009

Miksi kirjoitat, kun et asiasta tiedä! Selvästikään et vedä etkä aja edes m-autoa, kun moista saatat väittää! Jos ei ole karavaanari, miksi täällä yleensä roikkuu! Niin, ellei sitten ole tuleva karvanaamari ja aiheesta kiinnostunut :) . Pitää vaan yrittää näyttää välinpitämättömältä ja haukkua toisia?

Tosiasiahan on, että ne kädet nousevat vastaantulevissa vetureissa ja m-autoissa, riippumatta kumpi itsellä on! Tämä on tullut koettua nyt runsaan viiden vuoden ajan (aivan, olen "nuori" karavaanari). Norjassakin nousevat kädet, mutta vain FIN-rekkareiden takaa :) .

• naamastasi tai silmälaseista, itse liikkuessani en ole mitään harvenemista havainnut vaan moikkailu jatkuu edelleen varsin kiitettävästi.

• sviduilija

Trollien kirjoittajia löytyy? Saunalahdeltako?

• Sylvi Slime

Niinkuin aina: tervehdi tuttuja!

Niin minä teen olinpa liikenteessä millä autolla/ajoneuvolla tahansa.

Tuntemattomien morjestelu sen vuoksi että niilläkin sattuu olemaan matkailuvaunu tai -auto on ihan yhtä järkevää ja perusteltua kuin että mökin omistajat huitoisivat toisilleen (jos jostain mökkiläiseksi tunnistaisivat). Tai että Tojota kuskit olisivat käsi pystyssä muille Tojotalla ajaville...

Eli: kun tuttu tulee vastaan niin räpylä ylös.

• omatoimitesteri

Viime kesänä asiaa omatoimisesti tutkineena.. voin todeta seuraavaa:
        . -jos vaunua vetäväss' ajoneuvossa on kuljettajana nainen => ei moikaa vastaantulevan matkailuvaunun kuljettaja eikä ainakaan matkailuauto
        - jos perässäsi on vaunu ja vastaan tulee matkailuauto => ei moikta
        - kun siirryt Tampereen yläpuolelle => moikkausten määrä kasvaa tuli vastaan mitä vaan ja oli kuljettaja kumpaa sukupuolta vain.
        Tätä ihan omatoimisesti testattin ekakesänä, ja meillä kaikilla oli ainakin hauskaa :D

• omatoimitesteri
        omatoimitesteri kirjoitti:

. -jos vaunua vetäväss' ajoneuvossa on kuljettajana nainen => ei moikaa vastaantulevan matkailuvaunun kuljettaja eikä ainakaan matkailuauto
        - kun siirryt Tampereen yläpuolelle => moikkausten määrä kasvaa tuli vastaan mitä vaan ja oli kuljettaja kumpaa sukupuolta vain.
        Tätä ihan omatoimisesti testattin ekakesänä, ja meillä kaikilla oli ainakin hauskaa :D

lisäyksenä vielä edelliseen, omanumerolappu killuttaa vaunussa oikealla paikallaan :)

• se oikein
        omatoimitesteri kirjoitti:

Vammaiset ihmiset eivät voi vammalleen mitään, joten lopeta naureskelu.

• Halme
        se oikein kirjoitti:

Vammaiset ihmiset eivät voi vammalleen mitään, joten lopeta naureskelu.

moikkaaminen tarpeen ole, ajan haaskausta kättänsä autossa heilutella. Heilutellaan sitten selän takana niin kuin tapana on, huulia.

• Sylvesteri Slime
        Halme kirjoitti:

moikkaaminen tarpeen ole, ajan haaskausta kättänsä autossa heilutella. Heilutellaan sitten selän takana niin kuin tapana on, huulia.

ajatteluttaa ja jätin tuon huiskuttelun pois.

Maantiellä ollaan lapapystyssä jos sattuu alumiini/lasikuitukoppi päällä/perässä olemaan mutta vaikkapa polttoaine mittarilla vierekkäin ei saada tavuakaan suusta tai edes tervehdystä aikaiseksi.

Siitäpä tulinkin sitten siihen lopputulemaan että piruako sitä tuolla tienpäällä huitomaan kun ei naamakkainkaan vuorovaikuttamiseen kyetä :-)

Toinen juttu mikä ns. karavanaari-porukoissa jaksaa huvittaa on se joidenkin "vanhempien harrastajien" pohjaton "auttamisen" (lue; pätemisen) tarve: jos alle 60-vuotias liikkuu matkailuautolla tai -vaunulla, olettavat nämä pitkänkaavan-puutarhalaiset että siinä sitä äkkinäinen menee vuokravehkeillä ja tuntevat tarpeekseen tulla opastamaan asiassa kuin asiassa. Itselläni on ikää vajaat 40 vuotta ja siitä olen noin 17 vuotta mennyt vaunun kanssa ja nyt 3 vuotta oman matkailuauton kera. Arvatkaapa onko montakertaa tullut tilanne, vallankin auton kanssa matkatessa, että joku 5-numeroinen tulee kyselemään mistä auto on vuokrattu ja tarvitsenko apua :-D

Sitten kun kertoo että kiitosta vaan mutta en tartte apuja niin mikäs sinne vanhanparran nokkaan menee? Jeps, hernehän sinne sujahtaa :-]

• Halme
        Sylvesteri Slime kirjoitti:

ajatteluttaa ja jätin tuon huiskuttelun pois.

Maantiellä ollaan lapapystyssä jos sattuu alumiini/lasikuitukoppi päällä/perässä olemaan mutta vaikkapa polttoaine mittarilla vierekkäin ei saada tavuakaan suusta tai edes tervehdystä aikaiseksi.

Siitäpä tulinkin sitten siihen lopputulemaan että piruako sitä tuolla tienpäällä huitomaan kun ei naamakkainkaan vuorovaikuttamiseen kyetä :-)

Toinen juttu mikä ns. karavanaari-porukoissa jaksaa huvittaa on se joidenkin "vanhempien harrastajien" pohjaton "auttamisen" (lue; pätemisen) tarve: jos alle 60-vuotias liikkuu matkailuautolla tai -vaunulla, olettavat nämä pitkänkaavan-puutarhalaiset että siinä sitä äkkinäinen menee vuokravehkeillä ja tuntevat tarpeekseen tulla opastamaan asiassa kuin asiassa. Itselläni on ikää vajaat 40 vuotta ja siitä olen noin 17 vuotta mennyt vaunun kanssa ja nyt 3 vuotta oman matkailuauton kera. Arvatkaapa onko montakertaa tullut tilanne, vallankin auton kanssa matkatessa, että joku 5-numeroinen tulee kyselemään mistä auto on vuokrattu ja tarvitsenko apua :-D

Sitten kun kertoo että kiitosta vaan mutta en tartte apuja niin mikäs sinne vanhanparran nokkaan menee? Jeps, hernehän sinne sujahtaa :-]

Karavaanarit ovat kun noinkin nuoria auttavat, eihän he kaikkia konsteja voi vielä osatakkaan. Minullakin on tapana autella avuntarvitsijoita mutta vain naisia. Tyytyväisiä ovat olleet, mujtta onhan tuota ikää ja taitoa jo karttunut ihan vaivoiksi saakka. Vaikka onhan sitä tullut jo 40 vuotta opeteltuakin.

• Pekanparkki

Myöhän vanhat toppuutetetaan ylleensä tien laitaan ja käytään paiskaamassa käs päivää. Jotkut äkkinäisemmät saattavathäntä outoksua tätä, vaan näinhän se tulloo menetellä, etehhii moottortiellä siinä onpi jo oma ohjelmanumero näillehäntä nuorille varakaanareille!!!

• reissu-mari

Älä ota paineita ketä pitäisi tevehtiä/olla tervehtimättä. Äläkä ota paineita millainen vaunu sinulla on, se on sinun vaunusi ja valintasi. Mitä väliä sillä on millä asuntoautolla ajat tai mitä vaunua vedät. Tärkeintä on että nautit reissustasi ja vietät hyvän loman. Itsekään en kuulu alan järjestöön enkä omista autossani sitä alan tarraa, en katsonut aiheelliseksi. Moikkailen, jos tuntuu siltä....tai jätän moikkaamatta. En käytä leirintäalueiden palveluja, vaan kuljen omia polkujani milloin minnekin. En tykkää olla leirintäalueilla auton kylki kyljessä kiinni, vaan nautin omasta rauhasta ja hiljaisuudesta. Parasta mitä koen, juuri pohjoisen reissuilla, on se rauhallisuus ja henkeä salpaavat maisemat. Odotan itsekin innolla loman alkamista, vielä 4 viikkoa...ja sitten nokka kohti pohjoista ja siitä Norjaan. Oikein hyvää lomaa sinulle ja vaunullesi. Ei oteta paineita käsien huitoimisesta, vaan reissataan ja kurvaillaan.

• aloittaja.....

Reilun viikon päästä kohti Norjaa, jossa kalastellaan ja pidetään hauskaa Juhannusta. Suurin syy minulla on myöskin itsenäinen oleskelu Norjan erämaissa ja vuonoissa. Pohjoisessa on tullut käytyä kahdenkymmenen kuuden vuoden aikana, joitakin välivuosia lukuun ottamatta. Näin uutena matkailuvaunun omistajana haluaisin itsekin olla rento matkailija jonka matkustaminen perustuu edelleen hauskoihin kokemuksiin. Samoin hyviä reissuja myös sinulle, moikataan jos kohdataan!

• reissu-mari
        aloittaja..... kirjoitti:

Reilun viikon päästä kohti Norjaa, jossa kalastellaan ja pidetään hauskaa Juhannusta. Suurin syy minulla on myöskin itsenäinen oleskelu Norjan erämaissa ja vuonoissa. Pohjoisessa on tullut käytyä kahdenkymmenen kuuden vuoden aikana, joitakin välivuosia lukuun ottamatta. Näin uutena matkailuvaunun omistajana haluaisin itsekin olla rento matkailija jonka matkustaminen perustuu edelleen hauskoihin kokemuksiin. Samoin hyviä reissuja myös sinulle, moikataan jos kohdataan!

Sinulla reissuun lähtö jo tosi lähellä, toivottavasti nämä kelit vähän lämpenisi ja ainakin kuivuisi. Olisi huomattavasti mukavampaa kalastella hiukan paremmalla säällä. Itsekin kokeilen kalaonnea Tenolla muutaman luvan verran, Suomen puolella. Muista ottaa ohvia, niin ei tartte huitoa rannalla/autossa (niitä vastaantulija karavaanareita meinaan). On kuulema hyttysiä aivan tautisesti. Hyvää lomaa, ja kireitä siimoja.

• miinääkin

voit morjenstaa,olen välillä asuntoautolla liikkeellä,ja välillä sinisellä avolla,ja joskus vaimon harmaalla autolla.
      mutta morjensta vaan,kyllä noilla tiedoilla tunnistat.
      moikkaillaan.

• tervehdi...

Itse olemme lopettanaat tervehtimisen oma aloitteisesti, mutta vastaamme kyllä tervehdykseen.

• hoppivaanari500kmfe

se niin on että tervehtiä pitää jos ollaan oikeita karavaanareita. siitä tulee hyvä mielikin lomalla kun samanhenkiset moikkailee toisiaan,se sitä hengen rikkautta sanon ma.

• fl,fd,k
        hoppivaanari500kmfe kirjoitti:

se niin on että tervehtiä pitää jos ollaan oikeita karavaanareita. siitä tulee hyvä mielikin lomalla kun samanhenkiset moikkailee toisiaan,se sitä hengen rikkautta sanon ma.

tästä ketjusta huomaa miten älykkäitä nämä tuulipukuihmiset ovat.

on hienoa olla jotain kodin ulkopuolella, eikä pomo vittuile

• sviduilija
        fl,fd,k kirjoitti:

tästä ketjusta huomaa miten älykkäitä nämä tuulipukuihmiset ovat.

on hienoa olla jotain kodin ulkopuolella, eikä pomo vittuile

Aneemisen palstan hiljaisuuden katkaisemiseksi on nostettu joku vanha ketju uudelleen käsittelyyn. Vähän kiinnostusta on viimeiset keskustelujen aloitukset saaneet. Jorma K ja peräreikä eivät jaksa palstan seuraajia kiinnostaa vastailemaan.

• Kerttu ja Otto
        sviduilija kirjoitti:

Aneemisen palstan hiljaisuuden katkaisemiseksi on nostettu joku vanha ketju uudelleen käsittelyyn. Vähän kiinnostusta on viimeiset keskustelujen aloitukset saaneet. Jorma K ja peräreikä eivät jaksa palstan seuraajia kiinnostaa vastailemaan.

Olen lueskellut näitä karavanistikansan posteja jonkin aikaa. ehkä siksi, että olen hankkimassa oman vaunun ensi kesän rientoja varten. Ensinnäkin vaikuttaa siltä että tämän alan harrstajat ovat normaalia fiksumpaa ja idearikkaita. He osaavat suhtautua oikein elämäänsä ja mieltävät sen mielekkääksi ja elämisen arvoiseksi. Fiksuutta ja luovuutta ruokkii juuri rentoutunut, leppoisa ja kiireetön elämänasenne ja näin vapautuu myös henkisiä voimavaroja uuden luomiseen ja kehittämiseen. Tällä harrastajaryhmällä ei "käsijarru" laahaa päällä jatkuvasti ja he muistavat välillä vapauttaa jarrunsa.

Ihailen myöskin joitakin, jotka ovat täysin irrottautunet kiinteästä asumisesta ja ovat myyneet asuntonsa pois ja hankkineet karavanikaluston tilalle. Omakotitalon hinnalla saakin jo aika kivan matkailuvehkeen. Osaavatpa nauttia siitä läpi vuoden, lähtevät eteläiseen Eurooppaan talveksi ja muutolintujen tavoin tulevat kokomaahan "pesimään", kuten linnutkin. Omat lämpimät ja viihtyisät linnunpöntöt kulkevat aina mukana jääkaapeineen, suihkuineen ja olohuoneineen. Ja jos yksi pesimäpaikka alkaa tuntua pitkästyttävältä, voi aina vaihtaa maisemaa vaikkapa joka päivä.

Tällaisesta olen nyt haaveillut tulevana elämänvaiheena. En kuitenkaan itseäni halua luokitella niihin luoviin idearikkaisiin ja fiksuihin matkailijoihin, mutta toivottavsti kehityn pikku hiljaa mallikelpoiseksi maailmankokijaksi tuon elämänhaluisen pirtsakan ukkelini kanssa, joka on valmis tämänlaisiin mielkkäisiin haasteisiin.

Mukavaa ensi kesän odottelua, toivottelee Kerttu

• aloittaja........
        Kerttu ja Otto kirjoitti:

Olen lueskellut näitä karavanistikansan posteja jonkin aikaa. ehkä siksi, että olen hankkimassa oman vaunun ensi kesän rientoja varten. Ensinnäkin vaikuttaa siltä että tämän alan harrstajat ovat normaalia fiksumpaa ja idearikkaita. He osaavat suhtautua oikein elämäänsä ja mieltävät sen mielekkääksi ja elämisen arvoiseksi. Fiksuutta ja luovuutta ruokkii juuri rentoutunut, leppoisa ja kiireetön elämänasenne ja näin vapautuu myös henkisiä voimavaroja uuden luomiseen ja kehittämiseen. Tällä harrastajaryhmällä ei "käsijarru" laahaa päällä jatkuvasti ja he muistavat välillä vapauttaa jarrunsa.

Ihailen myöskin joitakin, jotka ovat täysin irrottautunet kiinteästä asumisesta ja ovat myyneet asuntonsa pois ja hankkineet karavanikaluston tilalle. Omakotitalon hinnalla saakin jo aika kivan matkailuvehkeen. Osaavatpa nauttia siitä läpi vuoden, lähtevät eteläiseen Eurooppaan talveksi ja muutolintujen tavoin tulevat kokomaahan "pesimään", kuten linnutkin. Omat lämpimät ja viihtyisät linnunpöntöt kulkevat aina mukana jääkaapeineen, suihkuineen ja olohuoneineen. Ja jos yksi pesimäpaikka alkaa tuntua pitkästyttävältä, voi aina vaihtaa maisemaa vaikkapa joka päivä.

Tällaisesta olen nyt haaveillut tulevana elämänvaiheena. En kuitenkaan itseäni halua luokitella niihin luoviin idearikkaisiin ja fiksuihin matkailijoihin, mutta toivottavsti kehityn pikku hiljaa mallikelpoiseksi maailmankokijaksi tuon elämänhaluisen pirtsakan ukkelini kanssa, joka on valmis tämänlaisiin mielkkäisiin haasteisiin.

Mukavaa ensi kesän odottelua, toivottelee Kerttu

Pari reissua pohjois Norjaan lähinnä Finnmarkin eteläosiin. Noin kuusituhatta kilometriä takana keväällä ostetulla käytetyllä vaunulla. Uutena matkailuvaunulla matkaajana reissut olivat pelkästään myönteisiä kokemuksia. Reilun parin kymmenen vuoden henkilöautolla käynnin jälkeen matkailuvaunun ominaisuudet olivat todella mukavat. Jääkaapissa hyvät ruokatarpeet, loistavat nukkumis olosuhteet, lämmin majoitus, sen lisäksi kuivana pysyvät vaatteet hyvissä säilytystiloissa antoi näinkin tuulisena ja sateisena kesänä pohjois Nojassa todella mieleenpainuvan reissun. Ensikesäksi viritän aurinkokennon vaunuun jolla saan sähkön telkkariin, valaistukseen sekä vesipumpulle. Kaasulle lisäksi varapullo jolloin voin viettää pitempiä aikoja kaukana asutuksesta. Enpä voi kun suositella matkailuvaunulla tai autolla liikkumista!

• Eksyvä löytää
        aloittaja........ kirjoitti:

Pari reissua pohjois Norjaan lähinnä Finnmarkin eteläosiin. Noin kuusituhatta kilometriä takana keväällä ostetulla käytetyllä vaunulla. Uutena matkailuvaunulla matkaajana reissut olivat pelkästään myönteisiä kokemuksia. Reilun parin kymmenen vuoden henkilöautolla käynnin jälkeen matkailuvaunun ominaisuudet olivat todella mukavat. Jääkaapissa hyvät ruokatarpeet, loistavat nukkumis olosuhteet, lämmin majoitus, sen lisäksi kuivana pysyvät vaatteet hyvissä säilytystiloissa antoi näinkin tuulisena ja sateisena kesänä pohjois Nojassa todella mieleenpainuvan reissun. Ensikesäksi viritän aurinkokennon vaunuun jolla saan sähkön telkkariin, valaistukseen sekä vesipumpulle. Kaasulle lisäksi varapullo jolloin voin viettää pitempiä aikoja kaukana asutuksesta. Enpä voi kun suositella matkailuvaunulla tai autolla liikkumista!

Samantyylisiä kokemuksia meilläkin,jotka heräteostona hankimme asuntoauton jolla kuljemme vain kesäisin ja silloin ollaan omavaraisia satunnaisia matkaajia.Kuljetaan Suomessa ja naapurimaissa ja aina eksytään johonkin huippu paikkaan missä todella viihtyy.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4220
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2373
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      33
      2337
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2104
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1897
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1875
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1577
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1538
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1360
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1214
    Aihe