Risperdal

paranoidi

Annos on siis 1 mg aamulla ja illalla, 2 mg päivässä.

Väsyttää hulluna kun syön yhdenkin pillerin, siksi aamuannoksen ottaminen risoo. Juuri aloitin.

Kuinkas kauan menee että tulee sen verran toleranssia että väsymysreaktio häipyy?

Kärsiikö juoda alkoholia rispen kanssa, heikentääkö lääkkeen tehoa?

Kuinka pian alkaa lääkkeen vaikutus näkyä?

Auttaako paranoiaan kuinka tehokkaasti?

120

82787

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs

Itse käytän myös kyseistä lääkettä. Olen käyttänyt 1,5 vuotta ja se on auttanut hyvin. En ole kylläkään itse sitä mennyt lopettamaan vaan käyttänyt lääkärin ohjeen mukaan. Aluksi se oli aamuin illoin, kun olin sairaampi, mutta olin ilmeisesti paljon sinua sairaampi, koska minulla oli suuremmat annosmäärät. Nyt olen käyttänyt puolen vuotta 2mg iltaisin ja se väsyttää juuri sopivaan aikaan kun pitää ruveta nukkumaan. Tosin joskus kun menen yövuoroon olen väsynyt töissä, mutta monesti kyllä olen myös pirteä, eikä se väsytä. Eli ei se niin hirveästi väsytä. Aluksi kyllä aamulla lääkettä ottaessa oli jo päivällä aivan puhki ja piti ottaa päiväunet.

• kaisa

Tuttavani aloitti muutama päivä sitten Risperdal -lääkityksen 2mg/pvä, jonka vuoksi hän on ollut hyvin väsynyt. Olen hyvin huolissani hänen voinnistaan ja siitä millaisia muita sivuvaikutuksia on odotettavissa. Pelkään erityisesti ns. neurologisia oireita. Tuleeko niitä pitemmässä käytössä? Voisiko joku kertoa?

• claudia_
        kaisa kirjoitti:

Tuttavani aloitti muutama päivä sitten Risperdal -lääkityksen 2mg/pvä, jonka vuoksi hän on ollut hyvin väsynyt. Olen hyvin huolissani hänen voinnistaan ja siitä millaisia muita sivuvaikutuksia on odotettavissa. Pelkään erityisesti ns. neurologisia oireita. Tuleeko niitä pitemmässä käytössä? Voisiko joku kertoa?

itse asiassa mulle tuli viikko käytön jälkeen prolaktiiniarvot liian korkealle, huimausta, shokki-oireita, päänsärkyä, pahoinvointia.. et oireet on suunnilleen samat, kuin mihin lääkkeen pitäisi auttaa.... aika ironista, suoraan sanottuna. mut kaikille ei samat lääkkeet käy...

• vaaka

Minulle Risperdal aiheuttaa jatkuvia painajaisunia ja jo 2 mg annoksella lihomista. Siksi olen harkinnut lääkkeen vaihtamista.

• nansku
        claudia_ kirjoitti:

itse asiassa mulle tuli viikko käytön jälkeen prolaktiiniarvot liian korkealle, huimausta, shokki-oireita, päänsärkyä, pahoinvointia.. et oireet on suunnilleen samat, kuin mihin lääkkeen pitäisi auttaa.... aika ironista, suoraan sanottuna. mut kaikille ei samat lääkkeet käy...

Meizi käyttäny 3w ajan kyseist lääket.
        Ei ole ollut oireita mut toista väitti venäläinen omalääkäri...No laitto lähetteen psyk polil ja väitti kiven kovasti:"masennus sinula on" ja kun oli psykiatrin luona hän ilmoitti kantansa ettei ole masennusta.
        No mul meni yhes työharjottelus penkin alle ja siel tuli esim.poissaolokohtauksia eli jäin hetkes tuijottaa.No tästä psykiatri vetäs et psykoosi...Hah ja ois mutsi,koulupsykologi sen huomannu ja koulus opettajat ja kaverit jos psykoosi ois.Et kivoi väitteit..No psykiatri ajatteli sit nostaa Rispen annosta ni eiköhän mulki alkanu prolaktiinitaso nousta ja hikoilu lisääntyä....No nyt kevääl lääkkeen vaihto ku vaihtu psykiatri joka kuunteli.

• ölfopkopookp
        vaaka kirjoitti:

Minulle Risperdal aiheuttaa jatkuvia painajaisunia ja jo 2 mg annoksella lihomista. Siksi olen harkinnut lääkkeen vaihtamista.

voi aiheuttaa psykoosia jos määrätään masennuspotilaalle,niinkuin on tapahtunut.

• Anonyymi
        ölfopkopookp kirjoitti:

voi aiheuttaa psykoosia jos määrätään masennuspotilaalle,niinkuin on tapahtunut.

Mitä tehdä kun rispeldal psykoosi vaiheisiin niin ohjaajat luulevat että mulla on kokoaika psykoosi kohtaukset menneillään eikä millään usko mun sanoja tai mitä nähny nuorena ja eikä usko millään vaan laittaa mieli kuvituksen piikkii

• thomas75

Risperdal voimistaa alkoholin vaikutusta eikä siten oikein sovi alkoholin kanssa. Muutaman alkoholipaukun lue:annoksen voit ehkä ottaa. Jos menee siitä yli saatat mennä pahasti sekaisin,ja sitten saattaa pahassa lykyssä tulla kuulemma myös aggressiivisuutta..

• kokemusta..

kokemusta on,mutta ei onneksi aggressiivisuudesta!!

• Veikko Veikkola.

Itselläni ei suuria vaikutksia alkoholin kanssa. Voin hyvin vetää 20 pulloa kaljaa ja kävelen vielä omin jaloin. Risperidon annostus minulla 3 milligrammaa.

• Jjbbvvcc

Entäpä jos juo 2,4 litraa olutta.Ja sitten ottaa Rispendalin unilääkkeenä.

• Kjhkllnbh

Minulla Rispendal poistaa alkoholista mielihyvän tuottamisen.

• thomas75

oho,katoin lääkkeen nimen väärin. Joo,kyllä risperdalin kanssa periaattessa voi ottaa suuriakin annoksia alkoholia.Käytin tätä lääkettä itsekin. Aggressiivudesta ei ole tietoakaan..

niin en tiedä sitten,heikentääkö alkoholi rispen tehoa

• Anonyymi

Kyllä se on näin että risperdal constan kanssa alkoholia pitää välttää...vai olikohan siinä että välittää..

• claudia_

itsekin aloitin ja huomasin et väsyttää, mut toisaalta seroquel oli paaaljon paljon pahempi väsyttämään, joten olen tyytyväinen tuoho, mulla ei lähteny seroquelia käyttäessä väsymys, mut risperdalissa on eri vaikuttava aine, uskoisin että viikko pari riittänee...

• Potter_91

aloitin itse lääketyksen 2 viikkoasitten. Alkoi ruveta hirveästi väsyttää. Nukahdin koulussa noin 1 päivässä. Alkaa jo vähän ärsyttää toi Risperdal

• Karski
        Potter_91 kirjoitti:

aloitin itse lääketyksen 2 viikkoasitten. Alkoi ruveta hirveästi väsyttää. Nukahdin koulussa noin 1 päivässä. Alkaa jo vähän ärsyttää toi Risperdal

Kauhea lääke! päässä ahisti ja hirveenä joutu
        vettä juomaan päivässä! Toi valtavan janon!
        Pyytäkää ihmeessä diapamit yms.. siis
        vanhoja hyviä lääkkeitä. Ne sentään
        rauhottaa!

• N1k
        Karski kirjoitti:

Kauhea lääke! päässä ahisti ja hirveenä joutu
        vettä juomaan päivässä! Toi valtavan janon!
        Pyytäkää ihmeessä diapamit yms.. siis
        vanhoja hyviä lääkkeitä. Ne sentään
        rauhottaa!

iha vitun kauhee lääke 4mg:sta tuli nii vitun paska olo väsytti ihan vitusti mut ei kummiskaa saanut unta eikä myöskää pystyny olla paikoilla sydän alko tykyttää kovaa siis niin kauhee lääke älkää ottako tätä paskaa jos määrätää. samaa mieltä pamit,xanorityms paljon parempia

• mambo virtanen
        Potter_91 kirjoitti:

Eräältä kirjoittajalta näemmä vienyt kirjoitustaidonkin!

• Anonyymi
        Potter_91 kirjoitti:

Sama mullaki

• Rispeli

Olen syönyt Rispeä toukokuusta 06 asti. Siitä asti aloin nukkumaan yöni kuin tukki. Annosta laskettiin heinäkuussa ja sitten taas nostettiin, sen jälkeen en ole nukkunut. Otan joka ilta 2 mg Rispeä, eikä väsytä hiukkaakaan enää! Eli kyllä se väsymys voi kaikota. Oireista sen verran, että en pelkää enää mitään, kahden kuukauden Rispe -kuurin jälkeen KAIKKI pelot lieventyivät.

• Psykoottinen nainen

Mulla on psykoottistasoinen masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö (maanisdeb.)sekä epävakaa persoonallisuushäiriö.
        Aiemmat lääkkeet eli Seroquel ja Zyprexa eivät käyneet mulle. Zyprexa väsytti aivan mielettömästi. Seroquelista öiset harhat vain lisääntyi.
        Risperdal on toiminut mulla loistavasti ( 2mg) ei väsytä kuin pari tuntia lääkkeen oton jälkeen, paranoidiset harhat ovat hävinneet (pelkäsin aivan kaikkea esim. suihkussa käyntiä koska luulin että joku tulee ja tappaa jos laitan silmät kiinni, nukkumaan menemistä koska joutuu laittamaan silmät kiinni sillä tuntui kuin joku tuijottaisi tai leijuisi yläpuolella, en voinut olla huoneessa selkä ovelle päin, pelkäsin paholaista, ruumiiden näkemistä ja pahoja henkiä, kaikkia vieraita ihmisiä, kuulin ääniä ja olin todella vainoharhainen ym.)

Lääkkeiden vaikutus on yksilöllinen mutta mulle aivan mahtava lääke, tulen syömään sitä pitkään psykoosin estoon.
        Mulla ei ole edes tullut mitään sivuvaikutuksia.
        Lisänä mulla menee myös Sepram ja Lamictal.

• Risperdal&Seronil&T...
        Psykoottinen nainen kirjoitti:

Mulla on psykoottistasoinen masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö (maanisdeb.)sekä epävakaa persoonallisuushäiriö.
        Aiemmat lääkkeet eli Seroquel ja Zyprexa eivät käyneet mulle. Zyprexa väsytti aivan mielettömästi. Seroquelista öiset harhat vain lisääntyi.
        Risperdal on toiminut mulla loistavasti ( 2mg) ei väsytä kuin pari tuntia lääkkeen oton jälkeen, paranoidiset harhat ovat hävinneet (pelkäsin aivan kaikkea esim. suihkussa käyntiä koska luulin että joku tulee ja tappaa jos laitan silmät kiinni, nukkumaan menemistä koska joutuu laittamaan silmät kiinni sillä tuntui kuin joku tuijottaisi tai leijuisi yläpuolella, en voinut olla huoneessa selkä ovelle päin, pelkäsin paholaista, ruumiiden näkemistä ja pahoja henkiä, kaikkia vieraita ihmisiä, kuulin ääniä ja olin todella vainoharhainen ym.)

Lääkkeiden vaikutus on yksilöllinen mutta mulle aivan mahtava lääke, tulen syömään sitä pitkään psykoosin estoon.

älä ihmeessä nauti suuria määriä alkoholia jos oot juuri lääkkeen ottanu,itse ainakin sain järjettömiä kouristuksia,tärinää,kylmän väreitä ect. ja mitä väsymykseen tulee niin tolet ei pahemmin ilmeisesti kasva oon nyt vuoden syöny risperdalia 1mg aamul 1 päiväl ja 1 illal 1 tarvittaessa,vaikka annostus on pieni niin silti päivällä sellanen väsyny olo ja sellanen,no miten sitä kuvais sekanen olo.

• Risperdal&Seronil
        Risperdal&Seronil&T... kirjoitti:

älä ihmeessä nauti suuria määriä alkoholia jos oot juuri lääkkeen ottanu,itse ainakin sain järjettömiä kouristuksia,tärinää,kylmän väreitä ect. ja mitä väsymykseen tulee niin tolet ei pahemmin ilmeisesti kasva oon nyt vuoden syöny risperdalia 1mg aamul 1 päiväl ja 1 illal 1 tarvittaessa,vaikka annostus on pieni niin silti päivällä sellanen väsyny olo ja sellanen,no miten sitä kuvais sekanen olo.

tosin saataa myös johtua tosta seronilistä tuo mitä äsken kirjotin,en ole ihan varma oliko minulla kyseisen tapauksen aikaan myös seronil käytössä.muistan vaan että nappasin risperdalin kesken juomisen koska olin unohtanut ottaa päivän annoksen.

itse siis syön kyseista (Risperdal) lääkettä aggressiivisuuteen sekä aisti harhoihin,hyvin on auttanut ei mitään tietoa aggressiivi suudesta tosin se saattaa johtua siitä ettei oo pahemmin voimia mihinkään ku vetää sen verran väsyneeksi ja tosiaan oon nyt vuoden syöny risperdalia ja Seroniliä ehkä puolivuotta

• ex käyttäjä
        Risperdal&Seronil kirjoitti:

tosin saataa myös johtua tosta seronilistä tuo mitä äsken kirjotin,en ole ihan varma oliko minulla kyseisen tapauksen aikaan myös seronil käytössä.muistan vaan että nappasin risperdalin kesken juomisen koska olin unohtanut ottaa päivän annoksen.

itse siis syön kyseista (Risperdal) lääkettä aggressiivisuuteen sekä aisti harhoihin,hyvin on auttanut ei mitään tietoa aggressiivi suudesta tosin se saattaa johtua siitä ettei oo pahemmin voimia mihinkään ku vetää sen verran väsyneeksi ja tosiaan oon nyt vuoden syöny risperdalia ja Seroniliä ehkä puolivuotta

kyllähän risperdal poistaa psykoosi oireita ja pelkoja ja nostaa painoa, mutta entäs sitten kun sen lopettaa. Paino yht äkkiä tippuu alas, ruoka ei maistu. Ja alkaa kuulla ääniä, tulee epäluuloja ahdistusta, tajunta alkaa laajeta niinkuin olis pitkällä lsd tripillä. Tuntuu niinkuin koko maailma seurais sua ja naurais sulle. On se niin kova huume, tässä vähän vierotus oireita. kannattaa miettiä käyttääkö lääkeitä ollenkaan, koska eihän ihminen oo niissä luonnollisessa olossa ollenkaan. Jos ahdistaa niin vetää ennemminkin tötsyt tai jotain tai viinaa. PAljon parempi kun jotkut raskaat psyykelääkkeet. Viinastakaan ei tuu ollenkaan niin pahoja vieroitus oireita. Sitä paitsi puna viini on ollu kautta vuosituhansien ruoka juomana, ja sit keksitään lääke joka estää oikean ruoka juoman käytön ja joutuu litkiä kokaa tai maitoa.

• JärjetönAnnos
        Risperdal&Seronil&T... kirjoitti:

4 mg päivässä kaataa jo norsunkin.
        Mikä se on, että tätä lääkettä määrättäessä aina toistetaan: annos on pieni.
        Eka pilleri 0,5 mg ja en meinannut pystyssä pysyä. Hoitsu vaan nauroi, kun kysyi oloa, kun kerroin, että on olo, että tolkku lähtee. Verenpaine romahti. Yläpaine alle 100. Böbilässä ei paineita mitata.

• Anonyymi
        Psykoottinen nainen kirjoitti:

kuinka monta kiloa oot lihonnut?mietin vaan mä oon ainakin lhonnut,lääkkeistä tietenki

• muita

sivuvaikutuksia olette saaneet väsymyksen lisäksi? Liiallisella alkoholin käytöllä ei tuo lääke sovi.

Onko kenellekään esimerkiksi painot noussut tai vastaavaa? Illalla otettuna itselleni tuo lääke sopii 2 mg.

• jee jee

Eli mulla on mennyt Riperdalin kanssa ihan kivasti. Olen ylipainoinen muutenkin, mutta ei ruokahalu mitenkään erityisesti ole lisääntynyt.

Syön myös Sepramia Risperdalin lisäksi. Diagnoosi on vaikea psykoottistasoinen masennus.

En ole myöskään havainnut liiallista väsymistä, mutta kyllä uni maistuu mainiosti, erityisesti kun olen kuntoillut päivällä.

Tsemppiä muillekin, toivottavasti elämä tästä mm. lääkkeiden avulla tasaantuu.

• ilman suuria haittoja
        jee jee kirjoitti:

Eli mulla on mennyt Riperdalin kanssa ihan kivasti. Olen ylipainoinen muutenkin, mutta ei ruokahalu mitenkään erityisesti ole lisääntynyt.

Syön myös Sepramia Risperdalin lisäksi. Diagnoosi on vaikea psykoottistasoinen masennus.

En ole myöskään havainnut liiallista väsymistä, mutta kyllä uni maistuu mainiosti, erityisesti kun olen kuntoillut päivällä.

Tsemppiä muillekin, toivottavasti elämä tästä mm. lääkkeiden avulla tasaantuu.

Katsoin telkkarista "Härkää sarvista" -ohjelman.Siinä yli 30 vuotta sairaaloissa hoidossa ollut skitsofreenikko sanoi,että vasta Risperdal on auttanut häntä.Muista lääkkeistä on tullut todella ikäviä sivuvaikutuksia mutta ei Risperdalista.

• käyttäjä
        ilman suuria haittoja kirjoitti:

Katsoin telkkarista "Härkää sarvista" -ohjelman.Siinä yli 30 vuotta sairaaloissa hoidossa ollut skitsofreenikko sanoi,että vasta Risperdal on auttanut häntä.Muista lääkkeistä on tullut todella ikäviä sivuvaikutuksia mutta ei Risperdalista.

Hyvin tuntuu psykoosit pysyvän loitolla, kun ottaa risperdalia 4-5 mg päivässä. Menee vielä ilta-annoksena suurempana annoksena, kun tuppaa väsyttämään. Aamulla otan 1 mg. Alkoholin kanssa tämä lääke tuntuu sopivan, kunhan ei vedä perskännejä eli tiukka viina sai mulla jäädä pois.
        Huonoina vaikutuksina on juuri tuo väsymys ja lihominen. Painoa kertyy kilo kuussa ja loppua ei näytä tulevan...

• tietoX
        ilman suuria haittoja kirjoitti:

On hirvittävä lääke. Sivuvaikutuksia riittää.

• vapina

Mulla vapisi toinen käsi. Kaverilla vapisi kädet niin ettei saanu nappeja kiinni.

• Descent

"Kuten perinteisten neuroleptienkin yhteydessä, myös Risperdalin käytön yhteydessä on ilmennyt joko liikajuomisesta tai antidiureettisen hormonin erityishäiriöstä johtuvia vesimyrkytystiloja, tardiivia dyskinesiaa, malignia neuroleptisyndroomaa, kehon lämmönsäätelyn häiriöitä ja kouristuskohtauksia."

Tuommoista tekstiä löytyi valmisteyhteenvedosta.

• risperdaliaa

Itse käytin risperdalia n kuukauden päivät. Ei sopinut ko lääke sitten ollenkaan. Olin kuin zombi. En jaksanut nousta sängystä, mikään ei todellakaan tuntunut miltään. En ollut iloinen, surullinen, vihainen, olin vain. Pisteenä i:n päälle prolaktiinitaso nousi niin, että rinnoista alkoi erittymään maitoa. Ikää minulla oli tuolloin 18v.

• AivanJäässä

Paleleminen oli aivan järkyttävää.

• Potilas...

Etkö tiedä että risperdal ei väsytä ? mikä tämä viestisi on olevinaan... et taida edes syödä koko lääkettä. kestää 1-2 viikkoa ennenkuin lääke alkaa vaikuttaa. itse syön 4 mg päivässä 2mg aamulla ja illalla

• plaapl

Wau, pikkusen itsekeskeisyyttä? Kun itseä ei väsytä, niin ei se voi väsyttää muitakaan? Kummallista miten mt-ihmiset on aina niin omassa navassaan, etteivät osaa nähdä asioita toisten ihmisten näkökulmasta ollenkaan.

• ei pysy paikalla

johtuuko se tosta lääkkeestä

• Vedän 2 mg eli illalla kaks. Se väsyttää mutta kolmen viikon päästä alkaa tulla torelanssia. En ole huomannu alkoholin heikentävän vaikutusta. Mulla meni pari viikkoa että vaikutus alko näkyä hyvällä tavalla. Sitä ennen rankkaa väsymystä. Salpas harhanäyt ja kuuloharhat, paitsi tässä viikko sitten näin isoäitini peilissä ja toistelin sanaa "tillgänglig".

• asadsada

"tässä viikko sitten näin isoäitini peilissä ja toistelin sanaa "tillgänglig"." Toi sai vähän nauramaan. sori ei millää pahal, ei noi mielentrveys asiat oo mikää naurun asia tietenkää. Kiva et sul o alkanu lääke vaikuttamaan, siit se menee vaa paremmaks ku vielä lisäks syöt ja nukut hyvin ja otat iisisti jnejne. Mitä sä teet päivisin, onksulk kouluu töitä, kavereita? Entä onkul jotai bentsoi tai muuta rauhottavaa tarvittaessa? Itel kans lääkitys päällä,risperdal ja bentsoi sitä varte jos tyylii menee Kelaan asioimaan ku ahdistaa tollaset ihmisten ilmoilla olemiset. Nojoo, tsemii sulle ja pidä lippu korkeella!
        ps. pakko kysyy et mist toi tillgänglig sana tuli sul mieleen?

• asadsada kirjoitti:

"tässä viikko sitten näin isoäitini peilissä ja toistelin sanaa "tillgänglig"." Toi sai vähän nauramaan. sori ei millää pahal, ei noi mielentrveys asiat oo mikää naurun asia tietenkää. Kiva et sul o alkanu lääke vaikuttamaan, siit se menee vaa paremmaks ku vielä lisäks syöt ja nukut hyvin ja otat iisisti jnejne. Mitä sä teet päivisin, onksulk kouluu töitä, kavereita? Entä onkul jotai bentsoi tai muuta rauhottavaa tarvittaessa? Itel kans lääkitys päällä,risperdal ja bentsoi sitä varte jos tyylii menee Kelaan asioimaan ku ahdistaa tollaset ihmisten ilmoilla olemiset. Nojoo, tsemii sulle ja pidä lippu korkeella!
        ps. pakko kysyy et mist toi tillgänglig sana tuli sul mieleen?

Se oli kun joku tyyppi soitti meille ja moitti mun ruotsin kielen ääntämistä. Sano että äännän sanan "tilgänglig" väärin. Sitä mä sit pakkomielteisesti aloin toistella. :D

• ?????????

autääkö,lopen uupunuten eli piristtaako väsymtkse

• Veetimies

Niin

Mites ton Risperdalin ja painonhallinnan saisi yhteen siis nouseekos pienilläkin annoksilla paino ??

Mites on ?

• Santra

Olen käyttänyt Risperdalia 4mg päivässä syksystä 2006 lähtien. Olen siinä ajassa lihonut 50 kg. Päällä jatkuva väsymys ja haluttomuus liikkumiseen ja muihin aktiivisuuteen. Yrittänyt pikkuhiljaa painonpudotusta ja kuntoilun aloittamista mutta voimat ovat aika tiukilla. Lääkitys auttoi reaktiiviseen psykoosiin. Sen lisäksi minulla on Efexor 300mg masennukseen. Kaikesta huolimatta olen jaksanut olla työelämässä.

• Ei nim
        Santra kirjoitti:

Olen käyttänyt Risperdalia 4mg päivässä syksystä 2006 lähtien. Olen siinä ajassa lihonut 50 kg. Päällä jatkuva väsymys ja haluttomuus liikkumiseen ja muihin aktiivisuuteen. Yrittänyt pikkuhiljaa painonpudotusta ja kuntoilun aloittamista mutta voimat ovat aika tiukilla. Lääkitys auttoi reaktiiviseen psykoosiin. Sen lisäksi minulla on Efexor 300mg masennukseen. Kaikesta huolimatta olen jaksanut olla työelämässä.

Miulla risperdalin käyttö alkanu 5vk sitten ja aikaisemmin menettämiäni kiloja tullu takasi jo rutkasti. Kriisin keskellä laihduin 17 kiloa(2KK) ja nyt on (3vk) tullut 5 kiloa takasin. Ei hyvällä tasolla koska halu liikkua on kadonnut.

• Löhö

Oon syönny 1/2 mg annostuksella yöksi risperdalia n. 2kk , enkä ole huomannut juuri mitään paitsi että unet on rauhoittuneet.
        Painoni tippuu kokoajan.

• skitsofreenikko

Ei se lihota jos syö sen verran kun kuluttaakin. Yks kikka pysyä trimmissä kunnossa on työpaikka missä liikutaan ja seistään jatkuvasti jaloillaan. Istumatyö ei auta painonhallinnassa. Istumatyötä tekevien pitää huolehtia kunnostaan vapaa-ajallaan. Yleensä sairastumisen jälkeen on vähän "hakemista" oman kunnon kanssa kun on vielä puolikuntoinen ja väsymystä on. Toiset hyvä että jaksaavat kaupassa käydä ja väsyneenä tulee ostettua vähän yhtä ja toista mitä ei sitten väsyneenä jaksa lähteä kuluttamaan lenkkeillen. Tämähän on hyvin yleistä. Pitäisi pitää kunnostaan huolta, mutta jaksamisen ollessa nollan tuntumassa ei tule ajateltua järkevästi aina.

• Santra

Lihomisen ja jatkuvan väsymyksen lisäksi hormoonitoiminta on mennyt aivan sekaisin. Kuukautiset ovat jääneet pois ja asiaa tutkitaan. Ja jatkuva ummetus päällä.

Miten muut ovat selvinneet lihomisesta ja väsymyksestäm ja kokonaisvaltaisesta haluttomuudesta?

• Velmex

Mulla siis annostus oli vaan toi 0,5 mg iltasin masennukseen Cipralexin tukilääkkeenä ja kyseistä lääkettä söin n. vuoden verran. Tänä vuoden aikana lääke aiheutti mm. painon nousemisen 12 kg:lla, kauheat näppylät naamaan,kuukautisten poisjäämisen tai tulemisen todella epäsäännöllisesti, passivoitumisen sosiaalisesta elämästä, haluttomuuden liikuntaan tai mihinkään harrastamiseen ja todella pahan huimaamisen joka haittasi ajoittain jopa normaalia kävelyä. Lääke kuitenkin poisti minulta toivottomat, itsemurhahakuiset ajatukset ja uskon että sen avulla selvin hengissä masennuksesta. Nyt olen lopettanut Risperdalin käytön lääkärin suostumuksella ja odotan että prolaktiinihormooni tasapainottuisi ja sitä myöten myös kuukautiset palaisivat ja näppylät kaikkoaisivat...Cipralexin käyttöä jatkan edelleen...

• kusipääforever
        Velmex kirjoitti:

Mulla siis annostus oli vaan toi 0,5 mg iltasin masennukseen Cipralexin tukilääkkeenä ja kyseistä lääkettä söin n. vuoden verran. Tänä vuoden aikana lääke aiheutti mm. painon nousemisen 12 kg:lla, kauheat näppylät naamaan,kuukautisten poisjäämisen tai tulemisen todella epäsäännöllisesti, passivoitumisen sosiaalisesta elämästä, haluttomuuden liikuntaan tai mihinkään harrastamiseen ja todella pahan huimaamisen joka haittasi ajoittain jopa normaalia kävelyä. Lääke kuitenkin poisti minulta toivottomat, itsemurhahakuiset ajatukset ja uskon että sen avulla selvin hengissä masennuksesta. Nyt olen lopettanut Risperdalin käytön lääkärin suostumuksella ja odotan että prolaktiinihormooni tasapainottuisi ja sitä myöten myös kuukautiset palaisivat ja näppylät kaikkoaisivat...Cipralexin käyttöä jatkan edelleen...

skitsofrenian puhkeamista ja tota määrättiin aluksi 2mg/vrk,käytin 2vrk ja lopetin koska aiheutti ihan helvetimoista pahoinvointia,heikkoisuutta jne!paska lääke,jos ne ei muuta mulle määrää seuraavalla kerralla niin sitten varmaan vaan sekoon..aivan sama,mutta en ala olemaan heikossa hapessa ton takia!!!!ilman risperdalia mulla on 50kertaa oikeesti parempi oli,eli miksi sitä käyttäisin?

Xanoreita luulisin,että saan.tai sitten jotain muita neuroleptejä.

• nukkkke
        kusipääforever kirjoitti:

skitsofrenian puhkeamista ja tota määrättiin aluksi 2mg/vrk,käytin 2vrk ja lopetin koska aiheutti ihan helvetimoista pahoinvointia,heikkoisuutta jne!paska lääke,jos ne ei muuta mulle määrää seuraavalla kerralla niin sitten varmaan vaan sekoon..aivan sama,mutta en ala olemaan heikossa hapessa ton takia!!!!ilman risperdalia mulla on 50kertaa oikeesti parempi oli,eli miksi sitä käyttäisin?

Xanoreita luulisin,että saan.tai sitten jotain muita neuroleptejä.

Risperdal-lääkitykseni aloitettiin injektiona eli Risperdal Constalla noin vuosi sitten. Viime keväänä vaihdettiin tablettimuotoiseen. Todellisuudet alkoivat heti mennä sekaisin, kun vastaavaa annosta ei heti löytynyt. Onneksi kuitenkin 2 mg:sta saatiin sopiva annos.
        Nyt tosin sivuvaikutukset ovat tulleet pidemmällä tähtäimellä sen verran huonoiksi, että tänään lääkäri päätti laskea annostani 1,5 mg:aan. Pelottaa, että palaavatko psykoottiset oireeni (vuosia luulin, että minua seurattaisiin ja vieläkin on hetkiä, jolloin luulen niin plus että aloin jossain vaiheessa nähdä myös epämääräisiä hahmoja ja kuulla ääniä). Lisäksi Risperdal on auttanut impulsiivisuuteeni/aggressiivisuuteeni (suutuin kohtuuttomasti syyttä suotta enkä oikein itsekään tiennyt, miksi jouduin "sokean" raivon valtaan ja kävin ihmisten päälle), joten vähän tuokin puoli mietityttää. Voi olla, että kyseinen lääke joudutaan kokonaan vaihtamaan toiseen lääkkeeseen.
        Mutta siis mulla ei ole ollut tippaakaan väsymystä Risperdalin aikana. Pahin sivuvaikutus on kuitenkin prolaktiinihormonin hurja nousu ja siitä johtuvat kuukautishäiriöt. Toinen erittäin huolestuttava ja paha sivuvaikutus on painonnousu. Ennen Risperdal-lääkitystäni olin n. 35 kg laihempi (tuo määrä on siis tullut vuodessa, sitä ennen olin lihonut jo reilut 5 kg toisen lääkkeen takia). Olin siis ennen tätä lääkitystä juuri sopivan painoinen, mutta nyt lähentelen jo sairaalloista ylipainoa.
        Näiden lisäksi optikkoni totesi tänään, että silmäni ovat Risperdalin ja Seronilin (toinen lääkkeeni on siis Seronil plus että tarvittaessa syön Ketipinoria) takia kuivuneet sen verran, että ovat nyt hieman ärtyneet (johtuen piilolasien käytöstä liian vähillä silmätipoilla), joten nyt sitten yhtiä hoitavia silmätippoja kaksi viikkoa aamuin illoin ja sen jälkeen sitten tavallisia kostuttavia silmätippoja jatkuvasti aamuin illoin (toki saa laittaa enemmänkin, jos tarvitsee).

• Annivaan
        nukkkke kirjoitti:

Risperdal-lääkitykseni aloitettiin injektiona eli Risperdal Constalla noin vuosi sitten. Viime keväänä vaihdettiin tablettimuotoiseen. Todellisuudet alkoivat heti mennä sekaisin, kun vastaavaa annosta ei heti löytynyt. Onneksi kuitenkin 2 mg:sta saatiin sopiva annos.
        Nyt tosin sivuvaikutukset ovat tulleet pidemmällä tähtäimellä sen verran huonoiksi, että tänään lääkäri päätti laskea annostani 1,5 mg:aan. Pelottaa, että palaavatko psykoottiset oireeni (vuosia luulin, että minua seurattaisiin ja vieläkin on hetkiä, jolloin luulen niin plus että aloin jossain vaiheessa nähdä myös epämääräisiä hahmoja ja kuulla ääniä). Lisäksi Risperdal on auttanut impulsiivisuuteeni/aggressiivisuuteeni (suutuin kohtuuttomasti syyttä suotta enkä oikein itsekään tiennyt, miksi jouduin "sokean" raivon valtaan ja kävin ihmisten päälle), joten vähän tuokin puoli mietityttää. Voi olla, että kyseinen lääke joudutaan kokonaan vaihtamaan toiseen lääkkeeseen.
        Mutta siis mulla ei ole ollut tippaakaan väsymystä Risperdalin aikana. Pahin sivuvaikutus on kuitenkin prolaktiinihormonin hurja nousu ja siitä johtuvat kuukautishäiriöt. Toinen erittäin huolestuttava ja paha sivuvaikutus on painonnousu. Ennen Risperdal-lääkitystäni olin n. 35 kg laihempi (tuo määrä on siis tullut vuodessa, sitä ennen olin lihonut jo reilut 5 kg toisen lääkkeen takia). Olin siis ennen tätä lääkitystä juuri sopivan painoinen, mutta nyt lähentelen jo sairaalloista ylipainoa.
        Näiden lisäksi optikkoni totesi tänään, että silmäni ovat Risperdalin ja Seronilin (toinen lääkkeeni on siis Seronil plus että tarvittaessa syön Ketipinoria) takia kuivuneet sen verran, että ovat nyt hieman ärtyneet (johtuen piilolasien käytöstä liian vähillä silmätipoilla), joten nyt sitten yhtiä hoitavia silmätippoja kaksi viikkoa aamuin illoin ja sen jälkeen sitten tavallisia kostuttavia silmätippoja jatkuvasti aamuin illoin (toki saa laittaa enemmänkin, jos tarvitsee).

Kuukautiset loppuivat sen lääkkeen seurauksena. Olen vasta 13v. Vaihdettiin seroquel -lääkkeeseen (täh miten tuo kirjotetaan...) Mutta anyways, olen ihan kauhean huolestunut. Tällä hetkellä olen nuorten psykiatrisella osastolla ja olen aivan kauhuissani kuukatisten loppumisesta!!! Rinnat oli kipeät ja joku entsyymi taso oli korkealla, nyt tosin se on normaali kai kun lääke on lopetettu. Kaksi kuukautta olen ollut ilman kuukautisia, mutta joka kuukauden viimeisenä perjantaina (tai sinä päivänä kun yleensä on ollut kuukautiset) alavatsa on älyttömän kipeä mutta mitään verta ei tule, tuskin edes valkovuotoa. Tämä on saanut minut jopa uskomaan voimakkaammin jumalaan. Eh, olen vähän lapsellinen koska rukoilin jumalalta että annan hyvän kielitaitoni ja kielipääni uhrauksena jos saan kuukautiseni takaisin että perskule kun menee hyvin. : /

• nukkkke
        Annivaan kirjoitti:

Kuukautiset loppuivat sen lääkkeen seurauksena. Olen vasta 13v. Vaihdettiin seroquel -lääkkeeseen (täh miten tuo kirjotetaan...) Mutta anyways, olen ihan kauhean huolestunut. Tällä hetkellä olen nuorten psykiatrisella osastolla ja olen aivan kauhuissani kuukatisten loppumisesta!!! Rinnat oli kipeät ja joku entsyymi taso oli korkealla, nyt tosin se on normaali kai kun lääke on lopetettu. Kaksi kuukautta olen ollut ilman kuukautisia, mutta joka kuukauden viimeisenä perjantaina (tai sinä päivänä kun yleensä on ollut kuukautiset) alavatsa on älyttömän kipeä mutta mitään verta ei tule, tuskin edes valkovuotoa. Tämä on saanut minut jopa uskomaan voimakkaammin jumalaan. Eh, olen vähän lapsellinen koska rukoilin jumalalta että annan hyvän kielitaitoni ja kielipääni uhrauksena jos saan kuukautiseni takaisin että perskule kun menee hyvin. : /

Mullahan on kans kuukautiset nyt todella huonolla mallilla. Edellisellä kerralla oli jotain kaks kuukautta myöhässä eli kolmen kuukauden kierto, nyt sitten odottelen vaan seuraavia. Tänään olisi pitänyt alkaa, mutta ei pienintäkään tuntua niistä. Lisäksi on tullut tässä lähiaikoina hyvin vähäistä maitovuotoa rinnoista. Liittyy prolaktiinin nousuun, joka johtuu Risperdalista, vaikka annostani tosiaankin on laskettu puolella mg:lla (tosin sehän on todella vähän).
        Huomenna sitten nuorisopsykiatriselle avo-osastolle ja siellä jossain vaiheessa luultavasti vaihdetaan Risperdal johonkin toiseen lääkkeeseen, koska kuukautishäiriöitä ja painonnousua on edelleenkin.

• Piukkis
        nukkkke kirjoitti:

Mullahan on kans kuukautiset nyt todella huonolla mallilla. Edellisellä kerralla oli jotain kaks kuukautta myöhässä eli kolmen kuukauden kierto, nyt sitten odottelen vaan seuraavia. Tänään olisi pitänyt alkaa, mutta ei pienintäkään tuntua niistä. Lisäksi on tullut tässä lähiaikoina hyvin vähäistä maitovuotoa rinnoista. Liittyy prolaktiinin nousuun, joka johtuu Risperdalista, vaikka annostani tosiaankin on laskettu puolella mg:lla (tosin sehän on todella vähän).
        Huomenna sitten nuorisopsykiatriselle avo-osastolle ja siellä jossain vaiheessa luultavasti vaihdetaan Risperdal johonkin toiseen lääkkeeseen, koska kuukautishäiriöitä ja painonnousua on edelleenkin.

Täällä samoin kuin nukkkke:lla. On tullut maitoa rinnoista, prolaktiini nousi arvoon 1600 (viitearvot 50 - 500) ja kuukautiset jääneet pois. Lisäksi lääkkeen aloittamisesta 5 viikossa paino nousi 6 kiloa ja sitten seuraavien parin kuukauden aikana vielä neljä kiloa lisää. Rauhoitti olon kuitenkin mukavasti ja yöunet olleet pitkiä, joten kyllä tämä lääke johonkin auttaa.

• risperdahlllll
        Piukkis kirjoitti:

Täällä samoin kuin nukkkke:lla. On tullut maitoa rinnoista, prolaktiini nousi arvoon 1600 (viitearvot 50 - 500) ja kuukautiset jääneet pois. Lisäksi lääkkeen aloittamisesta 5 viikossa paino nousi 6 kiloa ja sitten seuraavien parin kuukauden aikana vielä neljä kiloa lisää. Rauhoitti olon kuitenkin mukavasti ja yöunet olleet pitkiä, joten kyllä tämä lääke johonkin auttaa.

itse käytän risperdalia (3mg 1 tabletti iltaisin) mutta se aiheuttaa minulla lihoamista, joten olisiko mahdollista vaihtaa lääkettä jos puhuisin siitä lääkärille?

• nurse.
        risperdahlllll kirjoitti:

itse käytän risperdalia (3mg 1 tabletti iltaisin) mutta se aiheuttaa minulla lihoamista, joten olisiko mahdollista vaihtaa lääkettä jos puhuisin siitä lääkärille?

varmastikin, eihän se Risperdal nyt ainut psykoosilääke ole. Keskustele asiasta hoitavan psykiatrisi kanssa.

• Ei Risperdalille

Minulle määrättiin muuhun kuin vaiboharhaisuuteen; en sairasta ppsykiatrisia, vaan neurologisperäistä sairautta. Kahteen kokeiluun jäi kys. kammolääke: oksetti, hikoilutti, vapisutti, verenpaine laski, sydän tykytti, huimasi, heikotti kaikin puolin ja naama oli punainen kuin tomaatti. Ei kiitos. Ihan järkky lääke. Sukulaispojalle määrättiin myös, hän nukkui pulpetissaan ekat tunnit, vaikka oli illalla lääkkeen saanut. Oli koko vuorokauden kuin nukkuneen rukous, silmä luppasi ja olemus kuin zombiella, niin kauan kunnes Risperdalin antaminen keskeytettiin/lopetettiin.
      Kai joillakin voi toimiakin. Lihottaakin kuulema rutkasti.

• spititout

Mulla on aika lyhyt kokemus kyseisestä lääkkeestä. Sitä kokeiltiin mulla monta vuotta sitten. Oli toinen lääke psykoosiin jota mulla kokeiltiin (ensimmäinen oli Perantsin ja siitä ei ollut mitään apua). Muistan että alkuun oli todella huono olo. En voinut syödä mitään, jo ajatus vedenkin juonnista sai voimaan todella huonosti. Ensimmäisen viikon nukuin lähes tauotta. Tai vain makasin sängyssä silmät auki tajuamatta mitään. Sen jälkeen väsytti vaan ihan helvetisti. Joten lääke päätettiin lopettaa, koska en pystynyt kunnolla nostamaan jalkojani, ne tuntuivat niin painavilta. En siis voinut lähteä mihinkään, koska en kymmentä metriä enempää jaksanut kävellä. Aivan helvettiä. Tosin kaikista antipsykooteista, mitä mulla on kokeiltu (lähes kaikki mitä on markkinoilla), niin kaikista tulee ikäviä oireita, joten tämä ei ollut poikkeus. Nykyisestäkin (Zeldox) tuli todella pahoja väsymiskohtauksia (tuli vain yllättäen sellainen väsymys, että tuntui että ihan oikeasti kuolee pystyyn jos ei pääse makuulle. Ja kun sitten meni makuulle niin oli niin huono olo ja hengitys vaikeutui, että oli vaikea saada unta. Ja kohtaus taas ei mennyt ohi ilman nukahtamista. Mulle tehtiin aivan kaikki testit sokerirasituksesta lähtien ja kun mitään ei löytynyt, sen oli pakko olla Zeldox). Väsymyskohtaukset ovat nyt historiaa, kun annostusta muutettiin ja otan ilta-annoksen ennen klo 20. En siis tiedä olisiko Risperdal auttanut mua tai olisiko toleranssi kasvanut ajan myötä. Se vain oli yhtä helvettiä sen n. kuukauden mitä sitä käytin, että ei ikinä enää. Yksilöllistähän tämä ja hyvä että jotakuta auttaa!:)

• kakka kikkare

Lääkkeen sivuvaikutuksina voidaan pitää toisen asteen diabetestä ja parkinssonia.

• on

myrkyt on myrkkyjä, ikuset pakkoliikkeet jäi.

• Myrkytetty

.....selittämätön äkkikuolema??

• äitin huoli

Mitä mieltä olette kyseisen lääkkeen käytöstä lapsilla?Risperdalia ehotettiin lapsen pelkotiloihin.
      Voi kuulemma olla sydämelle suurikin rasitus?
      Onko kenelläkään tietoa ja kokemuksia,kuinka lääke toimii kymmenvuotiaalla....
      Painon nousu on kuulemma ainut sivuoire...sydän vaivojen lisäksi....

• äitin huoli

Olipa siinä tarinaa.
      Me aijomme yrittää olla ilman lääkettä ja yrittää saada psykoterapiaa tai muuta vastaavaa.Se voi olla kovan taistelun takana,mutta sitten taistellaan.
      Pienen kasvavan lapsen mieli laitetaan lääkkeillä sekaisin ja sekin voi olla,ettei siltä tieltä ole paluuta.
      En tiedä onko valinta oikea,mutta näin ajattelen.
      Olisiko jollain omakohtaista kokemusta lapsen lääkitsemisestä,kyseisellä lääkkeellä.
      terv:äiti

• el gringo

ei lapsille !

• kamalaa!!!! ;_;

En jaksanut lukea kaikkia näitä viestejä. Kamalaa teksiä, kun suoraan kauhukirjasta, jos lihoo useita kiloja vuodessa lääkkeen ansiosta...Minulle ollaan aikonaan tyrkytetty tuotakin lääkettä, vaikken nähnyt tai kuullut harhoja, en osaa edes arvailla minkähän takia. Onneksi en suostunut tuota lääkettä käyttämään jos oisin olisin nyt ylipainoinen ja mitä muuta kamalaa en halua edes ajatella...tuskin olisin hengissä selvinnyt jos olisin vaan alistunut ja syönyt jotain risperdalia ja lihonut ja muuttunut niin liian väsyneeksi joka pysyy neljän seinän sisällä yms.
      Nuo mielenterveys asiat ja lääkkeet sekä muu joilla hoidetaan niitä, on kun kauhuelokuva. Jos joku haluaa kokea kauhua, niin pitää lukea näitä tositarinoita psyykelääkkeiden sivuvaikutuksista ja mt-häiriöistä.

• duikhn

mä söin risperidonia annostuksella 2-5 mg puolentoista vuoden ajan psykooseihin ja pelkotiloihin. ja se auttoi! melkein koko aikana ei ollut muuta sivuvaikutusta kuin että rinnoista tuli välillä vähän maitoa, mutta mulle se oli pieni haitta kaikkeen siihen apuun verrattuna, mitä siitä sai! niin, ja se lihominen, jaa, mä en kyllä lihonut ollenkaan.

sitten tän vuoden puolella mutsi ja systeri ja monet muut alko huomata mun suupielien nykivän tahattomasti, itse mä en huomannut mitään. se oli tosi kiusallista kun kuuli siitä paljon kommenttia mutta itse ei tajunnut mitään! lääkärinikin huomas tän vaivan, ja käski mun heti lopettaa lääkkeen käytön.

siitä on nyt n. kuukaus kun lopetin sen, ja suupielien nykiminen on hävinnyt lähes täysin. tilalle ei oo otettu mitään uutta lääkettä, mut ei sille taida olla vielä tarvettakaan. muilla lääkkeillä (efexor, lamictal, lito) pärjää kai sittenkin ihan hyvin :)

• äitin huoli

Oootko minkä ikänen ja mikä sukupuoli?tää lääke tekee jos mitä sivuvaikutuksia,siksi kysyn?

• Tiias

vajaa viikko 1mg aamuin illoin mennyt (lisänä citalopram 40 mg - sepramin vastaava).... agressiivisuus/ahdistus kai pääsyy...viimeisin diagnoosi vaikea masis...lisäx epävakaa, pass.agressiivinen, narsisti, vaativa pers.häiriöt...ADHD?...pari vuotta psykan polilla ravannut ja vielä "miettivät" mikä mieltä riivaa...itsesanoisin " hullu mikä hullu" :) mutta nyt löyty lääke joka toimi "välittömästi". Tähän asti nukkunut suurimman osan vuorokautta ja nyt ei väsytä muu kuin onneton kunto kun olen saanut puhtia päiviin ja tehnyt kaikenlaista kotihommaa jotka olleet rästissä viimeiset 3 v....
      ainoa haitta tähän mennessä että ajatuksen ymmärrys tulee viiveellä...esim. ajan autolla ja liikennevalon kohdalla vasta tajuan katsoa mikä väri...siis autolla ajo ainakin pitäisi kyseenalaistaa....ruokahalun tasoista tämän lääkkeen osalta en osaa vielä sanoa ....olen lihonut 30 kg viimeisen 2:n vuoden aikana lääkkeillä ja alkoholilla (aloin juomaan kun masis meni syvemmälle)....

tsemppiä kaikille taisteluille :))

• äitin huoli

Huh huh ja kamalaa tarinaa lisää..onko kellään kyseisen lääkkeen vaikutusta lapseen,10-12 vuotiaaseen,jonka psyyke ja hermosto yms. kasvaminen ja kehyitys vielä kesken.Kuinka lääke vaikuttaa kasvavaan lapseen?
      Olisin tosi kiitollinen,jos joku osaisi kertoa oikeaa asiaa?

• äiti neljälle

Meillä poika sai tuota lääkettä koulukiusaamisen seurauksena puhjenneeseen vakavaan ahdistuneisuuteen ja ikää tulloin oli 14 v.Hänellä oli myös näköharhoja,itsemurha-aikeita,ei nukkunut öisin,sai raivokohtauksia,oli pakko-ajatuksia jne.Pienellä annoksella aloitettiin ja vaikutus näkyi tosi nopeasti.Mitään sivuvaikutuksia ei tullut ja tilanne alkoi helpottaa.Kerran annosta nostettiin ja muistaakseni vuoden jälkeen lääkitys voitiin pikkuhiljaa ajaa alas.Tästä kaikesta on reilu 2-vuotta aikaa ja pojan vointi on pysynyt hyvänä :) Meillä siis tuo lääke toimi loistavasti!

• .....

Meillä miehestä tuli zompie Risperdalin takia. Miksi ihmeessä sitä määrätään vanhuksille, vie liikuntakyvyn???
      Eräs hoitaja sanoi vanhainkodilla: Kaikillehan sitä määrätään.
      Varmaan auttaa masennukseen kun ihmisestä, ainakin vanhuksesta, tulee elävä kuollut!
      Kuinkahan paljon yhteiskunta olisi säästänyt jos Risperdalin vaikutuksia olisi seurattu tarkemmin, moni itse pärjäävä vanhus on lääkitty laitoskuntoon.
      Eikö löydy mitään tilalle, meillä on tosi huonoja kokemuksia:(

• ...

Olen käyttänyt pari vuotta risperdalia skitsofreniaan. Mulla paino noussut siinä ajassa 30kg. Haluaisin lopettaa lääkkeen käytön, koska mitään skitsofrenian oireita ei ole enää ollut. Nyt annostus on 1mg iltaisin. Ei mulla väsytä yhtään, joudun ottamaan nukahtamislääkkeen ja diapamin illalla, että saan unen.

• alottamisen aikana minua ainakin väsytti ihan hulluna. Toleranssi nousee ajan kaa ja nykyään ei edes huomaa ottaneensa lääkkeet. Oon nyt syönyt ko. lääkettä n. neljä vuotta. Sen aikana olen lihonnut 53 kg:sta 61 kiloon. Omasta mielestä se ei oo paha kun olin aika riuku silloin kun oon melko pitkäkin. Kaikin puolin parempi olo kuin ilman lääkettä (kokeiltu on!) kaikkihan on toki yksilöllistä.

• risperdalzombie

Jos haluatte tuhota aivonne, käyttäkää risperdalia. mutta tukikaa hiukka riskejä
      wikipediasta;

>Sivuvaikutukset

>Monien muiden antipsykoottisten lääkkeiden tavoin risperidonin pitkäaikainen >käyttö voi aiheuttaa ekstrapyramidaalioireita, verenkiertohäiriöitä ja >pakkoliikkeitä, sekä PYSYVIÄ AIVOVAURIOITA ja kognitiivisten kykyjen >heikentymistä.

onnea lääkityksellene!

• Olkaa ilman

Ihan huono lääke Risperdal ja pahempia muut. Paino nousi Risperdalilla 49 kg, ennen Risperdalia ei ollut pelkoja, piti katsoa enemmänkin AS-IS ja vieroitusoireet kestävät vuosia. Aiheuttaa sydänkohtauksia, pakkoliikkeitä.

• pamipää

BAMIT on hyviä !

• Don Q.

Rispeä vanhuksille

Onko kellään kokemuksia rispen syöttämisestä vanhuksille, entä alzheimer-potilaille?

• Mulla on kanssa risperidonista vaan huonoja kokemuksia.Oon vakavasti masentunut ja ahdistunut eikä lääkkeet auta.Syön nyt risperidonin lisäksi mirtatsapiinia.Aloitin vuosia sitten sertralinilla,siitä siirryin n. kaksi ja puoli vuotta sitten sertraliniin ja risperidoniin,siihen lisättiin kesällä venlafaksiini joka lopetettiin aika nopeasti.Paino alkoi nousemaan sertaralinia ja risperidonia syödessä ja nousee vaan edelleen,olin normaalipainoinen kun söin pelkästään seronilia mutta oon lihonut 27kiloa,se tuntuu kamalalta varsinkin kun mitään hyötyä ei oo.Lääkäri vaan on vastahakoinen vaihtamaan lääkitystä,muuten vaihtaisin ite mutta kun en voi koska asun kuntoutuskeskuksessa ja aina vahditaan että otanko lääkkeeni.Jos en ota niin pakotetaan ottamaan.

• ceetami3

olen syönyt risperdonia monta vuotta ja mulle lääke sopii teen itse 3 vuorotyötä ja joskus otan mietoja väki joumia ,mulla paino on noussut ehkä muutamassa vuodessa n 10 kiloa ja kun innostun saan sen taas laskemaan kaverille se ei sopinut paino nousi roimasti.A luksi muakin väsytti mutta siihen on tottunu ja en aio lopettaa lääkken käyttöä kuin lääkärin määräyksestä on se semmonen tuki ja turva et nuppi pysyy kasassa

• mansikki2

Olen syönyt risperidonia nyt 2 vuotta, aluks 0,5mg annostuksella josta ei niinkään tehoa ahdistukseen. sitten nostettiin 1mg aamuisin josta rupes olee apua. ainoot haittavaikutukset mitä oon kokenu niin painon nousu ja väsymys, mut ahdistukset lähti pois. lisä lääkityksenä on truxal iltaisin. aluksi 60mg, nykyään vaan 30mg kun menee jo yöt paremmin. risperidon ja truxal määrättiin mulle bentsojen sijasta kun oli itsetuhosia ajatuksia. olen kokenut niistä apua mutta nykyään en pysty risperidonia ottamaan aamuisin, kun en kykene muuten käymään töissä väsymyksen takia. siksi siis siirrettiin se iltalääkkeeksi. lisäksi olen syönyt venlafaxinia 4 vuotta eri annostuksilla, tällä hetkellä 300mg aamuisin. diagnoosi tällä hetkellä on toistuva vakava masennus, vakava ahdistuneisuushäiriö ja epävakaa ja vaativa persoonallisuushäiriö, mutta nyt epäillään vahvasti kaksisuuntaisen mielialahäiriön mahdollisuutta, koska lääkereagointi venlafaxiiniin on ollut kausittain erittäin voimakasta. mutta kyllä tästä selvitään, oon käyny terapiassa kaks kertaa viikossa nyt vuoden ajan ja se on ollut aivan huippua! löysin ihmisen jolle pystyn puhumaan kaikesta ja joka "ymmärtää" ja kuuntelee mua tuomitsematta.

• Entinen käyttäjä

Käytin risperdaalia 2 mg vuodesta 2001 asti psykoosiin. Maksa-arvot olivat jatkuvasti koholla ja sitten ne rupesivat vain nousemaan huuhtikuussa 2012. Toukokuussa lopetin risperdaalin käytön. Sivuoireita oli risperdaalista ajatuksia ei ollut aivoissa juuri ollenkaan tuntui kuin pää olisi ollut tyhjä. Kesken sanomisen katosi sanottavat ajatuksie. Kaikki tuntui yhdentekemättömältä. Mikään ei kiinnostanut. Ei huvittanut jutella ihmisten kanssa ja työtäkään ei tehnyt mieli tehdä. Muisti oli huono en muistanut mitä olin lukenut. Lihoinkin 30 kg ja nyt olen laihtunut -11 kg ilman ruokavaliota tai kuntoilua. Nyt kun olen ollut toukokuusta asti ilman lääkitystä. Olen paljon sosiaalisempi. Juttelen ihmisten kanssa ja olen saanut uusia ystäviä. Oloni on paljon parempi ajatuksetkin luistavat eikä ole psykooseja.

• kyselijäz

Miten lopetit sen käytön niin pitkän ajan jälkeen? Teitkö sen vähitellen? Minkälaisia vieroitusoireita sait? Etkö mennyt psykoosiin?

• IhminenTyhmistyy

Tyhjyyden tunne jää lopetuksen jälkeen.
        Ihminen tyhmistyy. Lähimuisti ei pelaa.

• EiIkinäEnää
        kyselijäz kirjoitti:

Miten lopetit sen käytön niin pitkän ajan jälkeen? Teitkö sen vähitellen? Minkälaisia vieroitusoireita sait? Etkö mennyt psykoosiin?

Jokaikinen päivä oli parempi kun vähensin lääkitystä.
        4, 2, 4, 2, 4, 2, 4, 2, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 0,5, 1, 0,5, 1, 0,5, 1, 0,5, 1, 0,5, 0,5, 0,25, 0,5, 0,25, 0,5, 0,25, 0,5, 0,25, 0,25, 0,125, 0, 0,125, 0, 0,125, 0, 0,.. mg. Ei ikinä enää.

• noita pittää olla

xanoreita,hassiasta ja heihei

• El Gringo

tasavallan presidentti ei valitettavasti ole tavoitettavissa...

• Rikkhfdgjnn
        El Gringo kirjoitti:

tasavallan presidentti ei valitettavasti ole tavoitettavissa...

Kaikki laihdutuslääkkeet ovat amphetamiini johdannaisia.Ainakin osa niistä on amphetamiini johdannaisia.Laihduttaako Ritalin.

• 420 hyvä olla

Paska lääke. 4mg kannabispsykoosiin...

• wtf?

Onko mitään järkeä? Mikset odota, että kannabiksen vaikutus katoaa hiljalleen. Miksi vetää hevosen annos neuroleptia ja vaarantaa aivot vielä kannabista pahemmin?

• kaks vuotta käyttäny
        wtf? kirjoitti:

Onko mitään järkeä? Mikset odota, että kannabiksen vaikutus katoaa hiljalleen. Miksi vetää hevosen annos neuroleptia ja vaarantaa aivot vielä kannabista pahemmin?

Älkää syökö sitä myrkkyä!!!!! Voi tuhota pysyvästi aivoja pitkäaikaisella käytöllä!!!

• 17+5

Oma ratkaisu olisi kanssa hyvin selvä, eli ei mitään lisätököttejä sekoittamaan päätä vaan antaa kannabispsykoosin hälvetä. Viisainta voisi olla hakeutua lähimmäisten tykö, jotta saa apua ja vakuutusta, jos sekaiselta tuntuu olo. Kannabiksen aiheuttama psykoottisuus pitäisi hälvetä ajan kanssa. Jos tilalle isketään vielä tujumpaa ainetta, kuten esimerkiksi neurolepteja, joista risperidoni on yksi, voidaan mennä nopeasti ojasta allikkoon ja sitten vasta kusessa ja koukussa ollaankin. Krapula on kärsittävä jossain vaiheessa kuitenkin.

• en muista oliko mulla 2mg vai 3mg risperidonia, mutta käytin sitä 8kk ja tämän aikana lihoin 20 kiloa! Ei auttanut ollenkaan ongelmiini, pahensi vain. Ja siitä vasta masennus pahenikin kun huomasin olevani 20 kiloa painavampi... Ei ikinä enää.

• 12+14=26

Aika saatanan sairasta. jouduin 9-11v klondikeen tutkimusjaksolle ja söin vuoden ajan tota paskaa vaikka mikään ei ollut vikana. Nyt ihmettelen kun ei tuon jälkeen ole mikään tekeminen kiinnostanut juuri ollenkaan ja tuntuu kuin olisin tunnekuollut. Ja sinne tutkimusjaksolle jouduttiin kun en osannut käyttäytyä koulussa vaan mielummin puuhastelin omiani. Elikkä; Jos et tottele systeemiä niin naamataulu täyteen psykoosilääkkeitä.

• tietotuulahdus

Tunnekuolema on yleinen seuraamus niin neuroleptien kuin "masennuslääkkeidenkin" käytöstä. Se on merkki aivojen toimintahäiriöstä ja, jos ongelma jää pysyväksi puhutaan aivovauriosta. Ilmiöllä on useampi nimi, mm. SSRI-induced apathy/amotivational syndrome, emotional blunting, frontal lobe syndrome ja niin edelleen. Nimitys riippuu lääkäristä ja yhteydestä, jossa vaurio on syntynyt. Tunnekuolema on osa oireyhtymää nimeltä Chronic Brain Impairment.

CHRONIC BRAIN IMPAIRMENT (CBI)
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22156084
        >> Abstract
        "Understanding the hazards associated with long-term exposure to psychiatric drugs is very important but rarely emphasized in the scientific literature and clinical practice. Drawing on the scientific literature and clinical experience, the author describes the syndrome of Chronic Brain Impairment (CBI) which can be caused by any trauma to the brain including Traumatic Brain Injury (TBI), electroconvulsive therapy (ECT), and long-term exposure to psychiatric medications. Knowledge of the syndrome should enable clinicians to more easily identify long-term adverse effects caused by psychiatric drugs while enabling researchers to approach the problem with a more comprehensive understanding of the common elements of brain injury as they are manifested after long-term exposure to psychiatric medications. Treatment options are also discussed."

Koko artikkeli CBI:stä saatavana ilmaiseksi netistä.
        http://www.toxicpsychiatry.com/storage/Breggin P. 2011 Chronic Brain Impairment Risk Safety.pdf

Oheiselta sivustolta voi kuunnella CBI-konseptin luojan Peter Bregginin haastattelun aiheesta. Hän selvittää mistä ilmiössä on kyse ja mitä muita oireita usein havaitaaan. Kyseinen radiokeskustelu on jakso#:
        Sep 05, 2012 -- Interview with Peter Breggin, MD
        "Mike Bundrant interviews reform psychiatrist Peter Breggin, MD, about chronic brain impairment that comes from long-term pharmaceutical use as well as other topics related to mental health."
        http://radio.naturalnews.com/Archive-MentalHealthExposed.asp

Mikäli käytön lopettamisesta on aikaa vasta kuukausia, vuosi tai pari, on yhä mahdollista, että kehitystä tapahtuisi ja voisit saada ainakin jotain tunnekokemuskyvystäsi takaisin. Joka tapauksessa osanotto siitä mitä sinulle on tehty. :((

• TyhjäPäää

Jep. Mikään ei enää tunnu miltään. 4 kk 2 mg Risperidonia unettomuuteen.
        Suutuisin, tappaisin kaikki, jos osaisin.

• Lopetus_edessä

Miten olette onnistuneet lopettamisessa? Pitkäkö on ollut lopetusjakso? Millaisin portain lääkkeen määrää on laskettu? Vai oletteko joutuneet jatkamaan lääkitystä?

Millaisia vieroitusoireita?

• Miten_sujuu_lopetus

Vainko huonoja kokemuksia tästä lääkkeestä? Mitä tilalle? Vaihtoehtoja? Sen parempia?

• pitkä_lista

Vaikuttaa kyllä, mutta vain sivuvaikutuksia. Lista on pitkä.

• yjnjjjjjj

........

• tönkkerö

Risperdal tekee laiskaksi vaatteiden pukeminen on työlästä.riippuen annoksesta jopa käpsehtiminenkämpil on vetelä.ä joillain syykelääkkeilläei tahdo jaksaa sängystä wc hen ku huimaa.

• SinneTänneSinne

Ihminen ei vaan osaa päättää. Menee elämä vaikeaksi. Ei mistään osaa päättää. Se on se lääke. Ei tauti.

• hoito_unettomuuteen

Kamala lääke.
      mm.:
      Tukka lähti.
      Rinnoista tuli maitoa.
      Lihakset särki ja jäykistyi.
      Kieli alkoi monklata suussa.
      Silmät sokaistui.
      Muisti pätki.
      Huimasi.
      Nukutti tajuttomasti, yli 12 t vuorokaudessa unessa loput tokkurassa.

Näin 'pienellä' 2 mg annoksella.

• Kjhhjmnnn

Onko näin,että kun minulle on määrätty yhden milligramman Rispendali.En voi käyttää ollenkaan alkoholia.

• verenpaine_tippuu

Jos Risperidon, Risperdal,.. pistää huippaamaan, huimaamaan tarkistakaa verenpaineet. Verenpaine saattaa tippua kymmeniä pykäliä ilman samanaikaista verenpainelääkitystäkin. Risperidoni saattaa tehostaa verenpainelääkkeen vaikutusta.

Yli 140-150 yläpaine saattaa tippua jo alle sadan 2 mg päiväannoksella. Alapaine alkaa tuossa kohtaa olla jotain 50-60 mmHg paikkeilla. Hippasen vaikea tossa kohtaa enää säilyä tolkussa, josa yht'äkkiä paineet noin romahtaa.

• TappavaLääke

Risperidon tuhoaa sydänlihaksen?
        Lääkkeen lopetuksen jälkeen max syke ei nouse yli 140. Verenpaine 100/60,, ilman lääkitystä. Aiemmin Atacand 32 mg ja paineet 135/95.
        Risperidonista pahoja rytmihäiriöitä. Leposyke ajoittain reippaasti yli 150.

• onhansenoinkin

Jaahas siis lisättävä suolaa ruokiin reilusti jos noin paljon tippuu verenpaineet,kun luonnollisessa verenpainehoidossa vähennetään suolaa.

• paras_lääke_ikinä

Miksei risperidonia määrätä kaikille korkeasta verenpaineesta kärsiville, jos noin kovaa kamaa on verenpaineen hoidossa?

• tätä_se_on

Eiköhän pian määrätäkin. Lääkkeiden uudet käyttöalueet ovat viime vuosina olleet kovasti lääkärien suosiossa. Epilepsialääkkeelläkin hoidetaan jos jonkinlaista sairautta ja oiretta. Tuohon kun lisää bentsot ja psykoosilääkityksen tulee jälkeen uusi käyttöalue ja verenpaineenkin saa jo kivasti nousemaan, mikäli ei ennen ole noussut. Uutta on myös määrätä alhaiseen verenpaineeseen verenpainelääkitys, jotta verisuonet avautuvat. Selitys tuokin.

Moni lääkäri pyörittelee yhä enemmän päätään, kun yrittää löytää selitystä kollegansa ajatuksenjuoksulle. Vilkkaalla mielikuvituksella lääkkeen kuin lääkkeen käyttöaluetta saa laajennettua ja valitettavasti konservatiivisempi lääkärikin ensi hämmästyksestä selvittyään mieluummin unohtaa asian kuin lähtee peräämään potilaansa oikeuksia. Kaikkien kannalta kiireellisempää olisi tietenkin selvittää kollegan itsensä käyttämää lääkitystä.

• Anonyymi

Itse asiassa risperidonin yksi haittavaikutus joillain potilailla voi olla verenpaineen noseminen,korkea verenpaine.Lukee pakkaus selosteessa.Joillain se sitten taas voi alentaa verenpainetta hetkittäin.

• Kkkjnnnj

Onko Rispendal Laihdutuslääke.Mutta ei ole Amphetamiini johdannainen.

• Kettariapina

Itsellä Risperdal consta 50mg injektiokuiva aine kerran kahdessa viikossa ja viikko ennen injektiota 3x1mg päivässä... diagnoosini on paranoidinen skitsofrenia...
      Noiden lisäksi menee cymbalta60mg aamulla, cymbalta 30mg päivällä ja 700mg ketipinoria yöksi...

Onko kenelläkään muilla kokemuksia tuollaisista annoksista ?

• Kukaan ei ole siius vastannut pätevästi mikä on alkholin suhde tähän Risperdaliin!!?

• EiEnääIkinä

Jos on pakotettu ottamaan Risperidonia, ei enää ikinä voi ottaa viinaa. Ei pisaraakaan. Ei lääkityksen lopettamisenkaan jälkeen. Ei.

• Eiikinäenä

Kamala lääke.

• HampaatonLääkkeestä

8 hammasta bulpakuolioon.
      Risperidon syynä!
      Tuntuma on, että lisää on hampaita menossa kuolioon.

• Tikru_83

Ihan hyvin voi ottaa alkoholia, vaikka humalaan asti. Ei kai kuitenkaan suositella, ainakaan runsasta käyttöä. Itellä menee xeplion 50mg injektio kerran kuukaudessa paranoidiseen skitsofreniaan. Risperidonin johdannainen. Nukun 12h ja vähän turta olo, mitään ei oikein jaksaisi tehdä, kuukautiset oli vuoden poissa ja prolaktiiniarvot koholla, kunnes alko taas uudestaan. Isommilla annoksilla tuli alkoholin kanssa lamaantunut olo ja oli näppylää naamassa, muutenkin vähän elävä kuollut olo ja huippailua. Olo on keventynyt kun annostusta ollaan pienennetty.

Paino ei oo varsinaisesti noussu ja oon ihan normaalimitoissa. Toivoisin, että lääkitys pystyttäis joku päivä lopettamaan kokonaan, nyt kaks vuotta käyttäny sitä ensipsykoosin jälkeen. Ensin pitäis siirtyä kai Risperidon tablettiin kun injektiosta menee jo teho pienemmillä annoksilla. Mulla ollut aikasemmin 0,5-1 mg/vrk käytössä, mutta väsymys oli sillonkin kova...pelkään, että aivot ei enää palaudu monen vuoden käytön jälkeen.

• Minulle määrättiin tätä myrkkyä työpaikkakiusaamisesta ja vainoamisesta seuranneeseen ahdistukseen ja pelkotiloihin.

Lopputulos oli, että minusta tuli eristäytynyt ja tunne-elämä latistui. En pystynyt tuntemaan rakkautta, vihaa, surua, iloa, myötätuntoa. Kasvoistani tuli myös hyvin vähäeleiset. En osannut aluksi yhdistää persoonllisuuden muutosta lääkitykseen.

Usean vuoden käytön jälkeen lopetin lääkityksen omatoimisesti, koska minusta tuntui, että se on vahingollinen minulle. Pian näin kuinka tyhjää elämäni oli ollut vuosikausia ja se tuntui suunnattoman pahalta. Lääkityksen lopettamisen myötä tunne-elämä palasi ja heittelehti laidasta laitaan. Pian olin itsemurhan partaalla. Ruokahalu katosi ja laihduin kuukaudessa 10 kiloa. 2-3 kuukauden jälkeen alkoi vuorokausia kestänyt unettomuus, joka johti psykoosiin ja edelleen itsetuhoisuuden takia suljetulle osastolle.

Suljetulla osastolla lääkitys aloitettiin uudestaan ja lääkkeen annos tuplattiin. Psykoottiset oireet katosivat lääkityksen palauttamisella. Sairaalajakson päätyttyä 1-4 kuukauden välein vaihtuvat lääkärit eivät ole halunneet laskea lääkeannosta samalle tasolle, mitä se oli ennen psykoosia. Haittavaikutukset ovat kuulemma vähäiset verraten hyötyyn joka lääkkeellä saadaan.

Tätä palstaa lukiessa käsitykseni vahvistui, että lääkitys tekee itse itsestään tarpeellisen ja aiheuttaa lopettaessa alttiuden saada psykoosin.

Omalta osaltani kyseessä on myös räikeä hoitovirhe, sillä hain mielenterveyspalveluista alkujaan psykologia keskustelemaan vaikeasta elämäntilanteestani, en minkäänlaista lääkitystä. Psykologin vastaanotolle en kuitenkaan päässyt, sen sijaan sain välinpitämättömyyttä, syyllistämistä tilanteesta ja lääkityksen, joka tekee riippuvaiseksi ja tunnekyvyttömäksi sekä elämästä tyhjän.

• Anonyymi

"Hirveää myrkkyä,kaliumsalpaaja,heikentää vaarallisesti sydäntä,rytmihäiriövaara"!!!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe