Kuinka meni lääkiksen pääsykoe? Oliko teidän mielestä vaikee? Mitä mieltä olitte kysymuksistä ja ylipäätään koko kokeesta?
Lääkiksen pääsykoe 2010
25
3369
Vastaukset
- lololl
Aika vähän kysyttiin mitään galenoksesta. Laskuja paljon, kauhea kiire ei ehtinyt miettiä yhtään ja aika loppui silti kesken. Hain ekaa kertaa ja Helsinkiin :I.
- nnj
Joo-o.. Aivan sama juttu täällä. Kaikkia tehtäviä ei millään ehtinyt tehdä ja hirveä kiire oli. Harmitti kun ei oikein päässyt näyttämään sitä kuinka paljon todella oli valmistautunut.. Mut jos ei tänä vuonna niin ensi vuonna sitten uusiksi. Tampereelle hain ekaa kertaa.
- Ilmiömäinen tunari
Mielestäni pääsykoe oli sellainen ettei koko galenosta olisi kannattanut ostaa. Parhaiten olisi pärjännyt kun olisi ostanut puolta halvemman "university physics"-kirjan.
Oikeastaan Galenoksesta näkee ainoastaan aihealueet, joista pitää lukea jostain muusta kirjasta. Kun tuo Galenos on ns. pääsykoekirja, niin luulisi ylioppilastason kemian ja fysiikan riittävän pääsykoekirjan lisäksi, mutta tuohan olisi utopinen odotus.
Täytyypä kertoa mitä aion ensi vuodelle opiskella, niin lääkikseen menijät saavat tietää, mitä ei kannata lukea .... minä luin ja laskin pääsykokeita varten kaikkea sellaista mistä pääsykokeissa ei ollut mitään hyötyä.
Ajattelin ensi vuodelle perehtyä tuohon "university physics"-kirjaan, joten ensi vuoden pääsykokeissa ei ole mitään kyseisen kirjan aihepiiriin kuuluvaa laskua. - yksihakija
ihan pakko kysyä, etteikö ketään muuta ihmetyttänyt sen yhden kaavan puuttuminen kaavakokoelmasta jolla olis saanut laskettua elektronin nopeuden siinä elektronimikroskooppitehtävässä..?
- yiuj'po
yksihakija kirjoitti:
ihan pakko kysyä, etteikö ketään muuta ihmetyttänyt sen yhden kaavan puuttuminen kaavakokoelmasta jolla olis saanut laskettua elektronin nopeuden siinä elektronimikroskooppitehtävässä..?
Minäkin olisin laskenut sen juuri sillä kaavastosta poistetulla kaavalla. Se kaavahan on aikaisempina vuosina ollut kaavakokoelmassa...
Pitiköhän se laskea muiden kaavojen avulla vai olisiko se kaava pitänyt opetella ulkoa? - ...
yksihakija kirjoitti:
Sen kaavan pystyy johtamaan. Luulisin et jos se kaava ois ollu siä niin ei se tehtävä ois ollu 12 pisteen tehtävä vaan luultavasti 2 tai 3 pisteen.
- klkl82
Oli kyllä todella haastava. Kaikkia laskuja en kerennyt edes tarkistamaan ja bilsat meni hutasten koska aika loppui kesken.. Helsinkiin hain tokaa kertaa. Pakko kai vielä kolmannen kerran yrittää, sen verran jäi kyllä harmittamaan.
- näin sen näin
Itse hain nyt toista kertaa, edellinen kerta -08. Näin äkkiseltään vertailuna kokeista voisi sanoa, että -08 koe oli haastava mielestäni kaikin puolin ja oikeastaan sellainen selkeän helppo tehtävä puuttui. Monta ihan puhtaasti "hoksaamistehtävää". Tämän vuoden koe oli täysin toisenlainen; laskut olivat suhteellisen helppoja ja selkeitä, joskin osa aikaa vieviä ja ..työläitä(?). Tosin heti tehtävä numero 2 oli paha; se oli ainut, mikä ei itselle auennut enkä saanut mitään kyseiseen tehtävään. Bilsa oli -08:n kanssa siinä mielessä samanlaista, että tehtävät olivat haastavia, laajoja eikä puhtaasti Galenoksen tiedoilla pitkälle pötkitty vaan aineistoa sai käyttää melkein joka tehtävässä ja omia aivoja rasittaa ongelmanratkaisun merkeissä. Viime vuoden koe (siis -09) on mielestäni ollut näistä kolmesta selkein ja ehkä "helpoin" (kävin vain katsomassa & hakemassa kokeen, olin viime vuoden puhumassa kurkkusalaattia valtion leivissä). -09:n koe olisi kolahtanut itselle, paska tsägä.
Aikaa ei tosiaan ollut liikaa, mikä nyt ei sinänsä pitäisi olla yllätys. Tuon viiden tunnin aikana oli itsellä varmaan noin 10-15min sellaista aikaa, jona mietti mitä tekisi seuraavaksi. Muuten kynä sai sauhuta koko ajan eikä siltikään aikaa ollut riittävästi. Fysiikan (lukuunottamatta tehtävää 2) ja kemian kanssa kaikki meni mainiosti, bilsa tuossa kokeessa oli se, mikä aiheutti päänvaivaa. Tätä mieltä tuntuivat olevan myös muut samassa salissa olleet. Hyvät fiilikset jäi kuitenkin, nyt vaan pitää jännittää sen kuukauden verran tuloksien tuloa. Eiköhän se hyvin mennyt...
Nojoo, tässä nyt tuli paljon muutakin, mutta tulipahan kumminkin ehkä vähän jtn aiheeseenkin liittyvää... - T
Mielestäni oli aika vaikea, ja harmitti tosi paljon se, ettei päässyt näyttämään Galenoksesta päntättyä tietoa. Fysiikka ei auennut sitten yhtään, aivan erityyppisiä kysymyksiä mitä olisi odottanut. Kemia oli ihan ok. Tuntuu, että kaikki se lukeminen oli yhtä tyhjän kanssa, vaikka mielestäni olin hyvin valmistautunut...
- samma här
Teki mieli sanoa et olipa iisi ja et ihan varmasti pääsen sisään mut oisin valehdellu :D;D joo oli aika haastavaa ja aika loppui kivasti kesken myös täällä... ja lopus tietty hokasin yhen tehtävän mut ei ollu enää aikaa tehdä sitä loppuun... Tällä kertaa oli sitte teemana vierasaineet, mikäköhän ensi vuonna? No meni se kuitenkin suht hyvin ja ihanaa ei galenosta enää :D haah nyt saa rentotua ja lepuuttaa aivoja :) ja jos ei tärpää niin ens vuonna uusiks :D
- jjmrti
Tietääkö kukaan millä raakapisteillä voi saada täydet koepisteet ja mikä jakauma siitä alaspäin voisi olla?
- p-julma
Mielestäni aika hankala ja tosiaan harmitti, kun Galenoksesta ei ollut niin paljon apua. Moneen tehtävään oli myös tosi pienet vastaukset ja siksi niiden suuruusluokan arviointi oli aika vaikeaa. Tosin en kyllä tajua kuinka tuossa olisi jollakin voinut tulla kiire? Jos vain olisi osannut kaikki tehtävät, kokeen olisi tehnyt ainakin neljässä tunnissa. Nyt jäin jumittamaan mm. aktiivisuuslaskun b-kohtaan.
Nyt vain toivon kaikkien muitten Turkuun pyrkineiden pärjänneen mahdollisimman huonosti. Ns. viimeisenä sisään -suoritus olisi ihan vitun jepa eli optimisuoritus. :^^^D
Elättelen siis yhä toivoa pääsystä lääkikseen.- näin sen näin
"Moneen tehtävään oli myös tosi pienet vastaukset ja siksi niiden suuruusluokan arviointi oli aika vaikeaa."
Mitä tarkoitat tällä? Itse sait vastauksen mahtumaan pieneen tilaan ja mietit, miten tästä voisi saada esim. 11p? Vai tilaa oli liian vähän ja tekstiä olisi ollut enemmänkin tarjolla, jos rivejä olisi riittänyt tai omia tietoja olisi pitänyt täydentää tjms? Itsellä ainakin osuu tuohon ensimmäiseen, eli esim. makrofagi tehtävä meni n. 2/3 annetusta kirjoistustilasta, mikä saikin miettimään että "mitä nyt on unohtunut?"; omasta mielestä kaikki Galenoksen jutut sai oksennettua paperille, ja aineistostakin tavaraa tuli jokunen sana.
Samaa mieltä kuitenkin kanssasi siitä, että toivottavasti muilla Tampereelle pyrkineillä on mennyt kehnosti. Näin ei tietenkään saisi sanoa (;D), mutta kun on oma lehmä ojassa ja tulevaisuus kyseessä niin ehkäpä se on ihan tervettä ja oikeutettua?? x) Kunhan on niiden 105 hyväksytyn joukossa, kaikki muu on pelkkää spekulointia ja turhaa hifistelyä... ;) - p-julma
näin sen näin kirjoitti:
"Moneen tehtävään oli myös tosi pienet vastaukset ja siksi niiden suuruusluokan arviointi oli aika vaikeaa."
Mitä tarkoitat tällä? Itse sait vastauksen mahtumaan pieneen tilaan ja mietit, miten tästä voisi saada esim. 11p? Vai tilaa oli liian vähän ja tekstiä olisi ollut enemmänkin tarjolla, jos rivejä olisi riittänyt tai omia tietoja olisi pitänyt täydentää tjms? Itsellä ainakin osuu tuohon ensimmäiseen, eli esim. makrofagi tehtävä meni n. 2/3 annetusta kirjoistustilasta, mikä saikin miettimään että "mitä nyt on unohtunut?"; omasta mielestä kaikki Galenoksen jutut sai oksennettua paperille, ja aineistostakin tavaraa tuli jokunen sana.
Samaa mieltä kuitenkin kanssasi siitä, että toivottavasti muilla Tampereelle pyrkineillä on mennyt kehnosti. Näin ei tietenkään saisi sanoa (;D), mutta kun on oma lehmä ojassa ja tulevaisuus kyseessä niin ehkäpä se on ihan tervettä ja oikeutettua?? x) Kunhan on niiden 105 hyväksytyn joukossa, kaikki muu on pelkkää spekulointia ja turhaa hifistelyä... ;)Anteeksi epäselvä asian esittäminen. Tarkoitin siis sitä, kuinka vaikkapa fysiikassa vastauksien numeerinen arvo oli hyvin pieni. Tehtävään 2a sain muistaakseni vastaukseksi jotain 10^-10 grammaa ja nopeasti vastausanalyysiäkin vilkaistessani olin näkevinäni jotain samanlaista. Tuohan on siis aivan naurettavan vähän! Kokeessa olin varma, että olin laskenut pieleen... Ja eikös siinä yhdessä kemian tehtävässä pitänyt lisätä sitä natriumasetaattia joku ihan pieni hippunen?
No tuskin ketään kiinnostaa mitä minä kokeesta ajattelen, mutta minua sen sijaan kiinnostaisi se, että ONKO VASTAUSANALYYSEJÄ NÄKYVILLÄ INTERNETISSÄ? Mielestäni tässä on hakijan oikeusturva heikoilla, jos vastausanalyysit ovat näkyvillä vain jossain yliopiston seinällä jonkin tietyn aikaa.
- hain
Munki mielestä oli aika ärsyttävä koe. Siis ei tarvinnu osata paljoa mitään bilsan osuuksia galenoksesta. Ja toi pistää oikeesti jo miettiin, et mitä järkee.. :D Tuntus, et paljon ois tärkeämpääki asiaa, jota vois kysyä galenoksesta. Siis laajempia alueita. Äää, teksti ihan sekavaa, ku oon päiväsestä vissin vieläki vähän sekasin ;)
En ehkä oo pääsemässä nyt toisellakaan yrittämällä, vaikka viime vuoteen verrattuna, tein ihan massiivisen paljon töitä ja osaaminenki oli ihan eri sfääreissä. Ei napannu vissin tällä kertaa, ei voi mitään. Ei maailma tollaseen kaadu, horjuu vaan ihan hemmetisti. Oiei, mun oli tarkotus kommentoida jotai järkevää, mut tästähän tuli ihan vaan vuodatusta, sori :D- NaaNe
Kyllä oli rankka koe! Olen kerran koettanut ennenkin ja tämä oli kyllä ehdottomasti vaikeampi. Harmittaa kovasti, kun pänttäsin galenosta tosi paljon ja iloitsin, että bilsa menee vaikka unissaan. Joo, ne vähäiset bilsan kysymykset menikin vallan loistavasti, mutta niitä laskuja en saanut laskettua. Ja ne vähätkin, mitä olisin saanut laskettua, jäi kesken kun aika tuli vastaan. Tuli ihan semmoinen olo, että ihan turhaan sen galenoksen luin ja pänttäsin. Voi sentään, tuleekohan minusta koskaan lääkäriä :C
- Maikee
Koe oli itseasiassa helpompi, mitä odotin. Valmistauduin henkisesti kamalaan megaintegroituun hajotukseen, mutta toisin kävi. Bilsa (myös se "vuorovaikutustehtävä") tuntui tyhmän helpolta ja kemiakin valtaosin. Ainoastaan fyssassa piti olla aika tarkkana, vaikka se tuntuikin laskuteknisesti suppealta.
Arvasin, ettei uusista asioista käytännössä kysytä mitään - niin on aina ollut ja lälläslää niille, jotka ovat muuta väittäneet. Tiesin, ettei taktikointi johda mihinkään, vaan galenos (juu, tässäkin kokeessa) ja todella luja laskurutiini ratkaisevat.- Wheeelo
Koe oli ehdottomasti odotettua helpompi vaikka haenkin ensimmäistä vuotta. Alkuteksti oli kirjoitettu selkokielellä ja sisälsi vastauksia moneen bilsan kysymykseen.
Fysiikan ja kemian laskuista kaikki olivat ns. "suoraan kaavakokoelmasta". Laskut olivat todella helppoja kunhan pysyi tarkkana ja ymmärsi kysymykset.
Katsoin samana iltana vastausanalyysit ja niiden mukaan laskuista täydet pisteet ja miinusta yksityiskohtien puuttumisesta biologian tehtävissä. Kymppitehtävä oli minulle selkeästi vaikein. Siitä irtoaa varmaan maksimissaan noin 2-3p. Kaikkiaan pisteitä tulee laskujen mukaan noin 120. - kuiskuttelija
Wheeelo kirjoitti:
Koe oli ehdottomasti odotettua helpompi vaikka haenkin ensimmäistä vuotta. Alkuteksti oli kirjoitettu selkokielellä ja sisälsi vastauksia moneen bilsan kysymykseen.
Fysiikan ja kemian laskuista kaikki olivat ns. "suoraan kaavakokoelmasta". Laskut olivat todella helppoja kunhan pysyi tarkkana ja ymmärsi kysymykset.
Katsoin samana iltana vastausanalyysit ja niiden mukaan laskuista täydet pisteet ja miinusta yksityiskohtien puuttumisesta biologian tehtävissä. Kymppitehtävä oli minulle selkeästi vaikein. Siitä irtoaa varmaan maksimissaan noin 2-3p. Kaikkiaan pisteitä tulee laskujen mukaan noin 120.hmm terve. saitteko nuo vastausanalyysit kouraan kokeen jälkeen? itse en huomannut ottaa/kysyä/x. saakohan niitä vielä jostain vai oisko mahollista saada joltain ne esim skannattuna?
itse koe meni kyllä surkeasti. tosin tiesin jo etukäteen etten kemiaa hallitse ja toivoinkin fysiikka biologia-painotteista koetta vaan toisin kävi. ens vuonna uusiks. :p
jos ne skannaukset sais niin olis kiva - marsu89
Wheeelo kirjoitti:
Katsoin samana iltana vastausanalyysit ja niiden mukaan laskuista täydet pisteet ja miinusta yksityiskohtien puuttumisesta biologian tehtävissä. Kymppitehtävä oli minulle selkeästi vaikein. Siitä irtoaa varmaan maksimissaan noin 2-3p. Kaikkiaan pisteitä tulee laskujen mukaan noin 120.Siis ihan outo koe. hain kans ekaa kertaa ja öööh... ootin että siin olis integroituja tehtäviä, mutta bilsatki oli erillään. Se ydinvoimalatehtävä (teht 2.) ja tehtävä 9 oli aivan omituiset!
- eka kerta
marsu89 kirjoitti:
Siis ihan outo koe. hain kans ekaa kertaa ja öööh... ootin että siin olis integroituja tehtäviä, mutta bilsatki oli erillään. Se ydinvoimalatehtävä (teht 2.) ja tehtävä 9 oli aivan omituiset!
Hain eka kertaa ja olin tilannut kahdeksan viimevuoden kokeet vatausanalyyseineen aiemmin. Mielestäni niihin aikaisempiin verraten koe oli tänä vuonna helpompi, vaikkakaan en onnistunut niin hyvin, että sisään pääsisin. Bilsat oli helppoja, ja tosiaan aineistosta löytyi paljon apuja. Vuorovaikutus tehtävätkin tosi helpot. Fysiikka oli mulle vaikeeta , mut kemiassa oli jotkut ihan ymmärrettäviä, mokailin vaan paljon huolimattomuus virheitä ja lopuksi tuli paniikki ajan kanssa. Onneks tein bilsat ensin. Ja miten voi olla niin helppo tehtävä, kuin oliks se kolmosen viimenen? Jos hiukkasia kertyy levyn pintaan 110000 sekunnissa, niin paljonko niitä kertyy viikossa? HÄ? miten tollanen voi olla siellä?
Vastausanalyysit on joku ainakin kuvannut seinältä ja ne on julkastu älyvuodon keskustelussa. No onneks on nyt vuosi aikaa lukea ja reenata :) - Professori
eka kerta kirjoitti:
Hain eka kertaa ja olin tilannut kahdeksan viimevuoden kokeet vatausanalyyseineen aiemmin. Mielestäni niihin aikaisempiin verraten koe oli tänä vuonna helpompi, vaikkakaan en onnistunut niin hyvin, että sisään pääsisin. Bilsat oli helppoja, ja tosiaan aineistosta löytyi paljon apuja. Vuorovaikutus tehtävätkin tosi helpot. Fysiikka oli mulle vaikeeta , mut kemiassa oli jotkut ihan ymmärrettäviä, mokailin vaan paljon huolimattomuus virheitä ja lopuksi tuli paniikki ajan kanssa. Onneks tein bilsat ensin. Ja miten voi olla niin helppo tehtävä, kuin oliks se kolmosen viimenen? Jos hiukkasia kertyy levyn pintaan 110000 sekunnissa, niin paljonko niitä kertyy viikossa? HÄ? miten tollanen voi olla siellä?
Vastausanalyysit on joku ainakin kuvannut seinältä ja ne on julkastu älyvuodon keskustelussa. No onneks on nyt vuosi aikaa lukea ja reenata :)Saako mitään pisteitä laskutehtävistä jos idea on ollut oikein mut on tullut näppäilyvirheitä ??
- reiotiog
Professori kirjoitti:
Saako mitään pisteitä laskutehtävistä jos idea on ollut oikein mut on tullut näppäilyvirheitä ??
Varmasti saa, onhan se huomattavasti parempi kuin se, että ei ole oikeasti ollut hajuakaan miten lasku tehdään.
- reivs
Professori kirjoitti:
Saako mitään pisteitä laskutehtävistä jos idea on ollut oikein mut on tullut näppäilyvirheitä ??
Sanoisin että riippuu siitä paljonko pisteitä on jaossa. Jos kyseessä on esim. 7p tehtävä, joitakin pisteitä luulisi tulevan, mutta jos taas kyseessä on esim. 2p tehtävä uskon että voi mennä nollille. Näin ainakin viime vuoden kokeen arvosteluissa Tampereella. Itselläni 2p tehtävän näppäilyvirhe vei tehtävän nollille, kuten myös seuraavan tehtävän (2p), jossa kyseistä arvoa tuli käyttää. Muuten tehtävät olivat oikein..julmaa.
Luulisin että myös se, missä kohtaa laskua virhe on tullut vaikuttaa. Onko se heti ekassa vaiheessa vai loppupuolella, jolloin suurin osa laskua on mennyt oikein. - jööpäjöö
reivs kirjoitti:
Sanoisin että riippuu siitä paljonko pisteitä on jaossa. Jos kyseessä on esim. 7p tehtävä, joitakin pisteitä luulisi tulevan, mutta jos taas kyseessä on esim. 2p tehtävä uskon että voi mennä nollille. Näin ainakin viime vuoden kokeen arvosteluissa Tampereella. Itselläni 2p tehtävän näppäilyvirhe vei tehtävän nollille, kuten myös seuraavan tehtävän (2p), jossa kyseistä arvoa tuli käyttää. Muuten tehtävät olivat oikein..julmaa.
Luulisin että myös se, missä kohtaa laskua virhe on tullut vaikuttaa. Onko se heti ekassa vaiheessa vai loppupuolella, jolloin suurin osa laskua on mennyt oikein.oli kyllä liian helppo koe tänä vuonna.. jännittää tosi paljon, kun en sitte kuitenkaan osannu täydellisesti, niin voi kosahtaa sitte siihen. ykköstehtävä oli musta ihan älytön, siis täydennä lauseet. siinä tuli jo melkeen sellanen epäusko, et ei oo totta oon lukenu niin paljon ja sit tällanen kysymys, joka on periaatteessa tosi helppo, mut jos ryssii niin se sit kostautuu heti. sit en ollu tajunnu piirtää triglyseridejä cis-muodossa, vaikka hyvin sen tiedän, ettei elimistössä oo transrasvoja. sit jotku muutki vastaukset esim se aallonpituusjuttu, vaikka kai periaatteessa laskin oikeella kaavalla, niin luvut näytti jotenki ei tutuilta noissa oikeissa vastauksissa, vaikken nyt enää kunnolla muistakaan.. shiiit:/ vituttaa niin paljon, jos joutuu vielä kolmannen kerran lukemaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022316- 1171852
- 891463
- 1351423
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741248Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631121- 511067
- 361002
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu22880