ruksi ovessa

arfhasfd

onko kokonaan urbaania legendaa kuitenkaan tämä jehovan todistajien ulko-ovien merkkaaminen ruksilla? olen kuullut kahdestakin tapauksesta jossa ns maallisen oveen on ilmestynyt jehovien käynnin jälkeen ruksi

14

4225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veli Vantaalta

No kyllä tällaista käytäntöä on varmaan ollut joskus. Miten lienee nyt? Ja ruksi tulee ainakin siihen "raporttiin", että tullaanko kyseiseen osoitteeseen uudelleen. Nykyään kenttäily on vain oman "hengen" nostattamisen hypeä, jolla ei edes ajatella olevan muuta merkitystä, kuin siihen osallistuvan mahdollinen omakohtainen kokemus siitä, että saa olla ns. "pyhä ihminen". Varsinainen rahoitus tulee kuitenkin erilaisten yritysjärjestelyiden ja jäsenistön kautta. Vaikuttaa siltä, että kenttäily on sitä, että mahdollisimman helpolla päästään. Ja sitä, että toisia voidaan tarkkailla, jos nyt joku haluaa itsensä tärkeäksi tuntea sensuhteen, että paimentaa toistensa tekemisiä?

• kuullut

että jehovan todistajat merkitsevät ihmisten oviin ovenpieleen merkin.En tiedä,onko se sitten totta vai ei.Eräs tuttuni tarkkaili ainakin yhteen aikaan jatkuvasti ovenpieliään,josko sinne olisi merkki ilmestynyt.Jospa sillä merkkaamisella on sellainen merkitys,että se tarkoittaa sitä,kuka säästyy maailmanlopulta ja kuka ei.

• Johanneksen_poika

Olin 31 vuotta Jehovan todistaja eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaista havaintoa mistään rukseista ovien pielissä. Tämä on täysin perätöntä huhua.

Sen sijaan Jehovan todistajat laittavat omiin muistiinpanoihinsa merkintöjä ovien avaajista. Tämä saattaa olla henkilötietolain vastaista, koska näin muodostuu ns. "henkilörekisteri". Tässä tietosuojavaltuutetun kannanotto asiaan:

http://www.tietosuoja.fi/13803.htm

Tuossa kannanotossa on huomattaa, että tietoja ei saakaan kerätä miten vain ns. "ovelta ovelle -työssä".

Henkilötietoja voidaan kotikäyntien yhteydessä kerätä vain rekisteröityjen suostumuksella. Arkaluonteisten tietojen, kuten uskonnollista vakaumusta koskevien tietojen, keräämiseen tulee olla rekisteröityjen nimenomainen suostumus.

Kuinka monelta oven avaajalta on kysytty lupa, kun JT tekee merkintöjä muistiinpanoihinsa?

• 1+9
        Johanneksen_poika kirjoitti:

Olin 31 vuotta Jehovan todistaja eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaista havaintoa mistään rukseista ovien pielissä. Tämä on täysin perätöntä huhua.

Sen sijaan Jehovan todistajat laittavat omiin muistiinpanoihinsa merkintöjä ovien avaajista. Tämä saattaa olla henkilötietolain vastaista, koska näin muodostuu ns. "henkilörekisteri". Tässä tietosuojavaltuutetun kannanotto asiaan:

Tuossa kannanotossa on huomattaa, että tietoja ei saakaan kerätä miten vain ns. "ovelta ovelle -työssä".

Henkilötietoja voidaan kotikäyntien yhteydessä kerätä vain rekisteröityjen suostumuksella. Arkaluonteisten tietojen, kuten uskonnollista vakaumusta koskevien tietojen, keräämiseen tulee olla rekisteröityjen nimenomainen suostumus.

Kuinka monelta oven avaajalta on kysytty lupa, kun JT tekee merkintöjä muistiinpanoihinsa?

Meidän ovenpielessämme oli lyijykynällä tehty rasti. Tutkimme kerroksen muutkin ovenpielet ja totesimme, että eräässä toisessakin ovenpielessä oli samanlainen rasti ja samassa paikassa, kuin meidänkin.
        Naapurin rouva kertoi joskus jälkeenpäin, että oli katsellut ovisilmästä, kun meidän oven takana oli seisonut Jt-nainen käsi ylös ovipieleen kohotettuna.

• Johanneksen_poika
        1+9 kirjoitti:

Meidän ovenpielessämme oli lyijykynällä tehty rasti. Tutkimme kerroksen muutkin ovenpielet ja totesimme, että eräässä toisessakin ovenpielessä oli samanlainen rasti ja samassa paikassa, kuin meidänkin.
        Naapurin rouva kertoi joskus jälkeenpäin, että oli katsellut ovisilmästä, kun meidän oven takana oli seisonut Jt-nainen käsi ylös ovipieleen kohotettuna.

>>Naapurin rouva kertoi joskus jälkeenpäin, että oli katsellut ovisilmästä, kun meidän oven takana oli seisonut Jt-nainen käsi ylös ovipieleen kohotettuna.

Pelkkä käden kohotus ei todista mitään kirjoittamisesta.

Tuo on kyllä sitten ollut täysin tuon JT-naisen oma päähänpisto, jos hän on ruksin piirtänyt. Olen sen verran kauan (yli 30 vuotta) ollut JT-asioiden kanssa tekemisissä, että voin varmuudella sanoa, ettei koskaan ole seurakunnasta annettu ohjeita piirrellä ovenpieliin. Se on sitten joidenkin sekopäiden omaa keksintöä, ei Vartiotorniseuran ohjeistamaa.

Itse törmäsin kerran vuosia sitten Helsingissä eräässä puhelinkopissa omituiseen "sanan julistukseen". Kun etsin jotain numeroa, havaitsin, että puhelinluettelo oli kokonaan sotkettu. Joka toisella aukeamalla oli vanhan ihmisen isolla käsialalla kirjoitettu nimi "Jeesus Kristus" ja joka toisella oli sitten "Jehova Jumala". Ehkä tässä puhelinkopissa oli ollut "kenttäpalveluksessa" joku höyrypää, joka ei tajunnut käyttäytymissääntöjä. Nuo nimet varmasti huomasi jokainen luetteloa selannut, mutta se ei todellakaan ollut kunniaksi Jehovan todistajille.

Jaa että mistäkö tiedän, että kyseessä oli vanha ihminen? No kun kouluissa on vuosikymmenet sitten siirrytty aivan eri näköisiin kirjaimiin. Vanhan ihmisen käsialan tunnnistaa helposti. "Fontti" on muutettu.

• kirjanoppinut

>>Naapurin rouva kertoi joskus jälkeenpäin, että oli katsellut ovisilmästä, kun meidän oven takana oli seisonut Jt-nainen käsi ylös ovipieleen kohotettuna.

Tuo on kyllä sitten ollut täysin tuon JT-naisen oma päähänpisto, jos hän on ruksin piirtänyt. Olen sen verran kauan (yli 30 vuotta) ollut JT-asioiden kanssa tekemisissä, että voin varmuudella sanoa, ettei koskaan ole seurakunnasta annettu ohjeita piirrellä ovenpieliin. Se on sitten joidenkin sekopäiden omaa keksintöä, ei Vartiotorniseuran ohjeistamaa.

Itse törmäsin kerran vuosia sitten Helsingissä eräässä puhelinkopissa omituiseen "sanan julistukseen". Kun etsin jotain numeroa, havaitsin, että puhelinluettelo oli kokonaan sotkettu. Joka toisella aukeamalla oli vanhan ihmisen isolla käsialalla kirjoitettu nimi "Jeesus Kristus" ja joka toisella oli sitten "Jehova Jumala". Ehkä tässä puhelinkopissa oli ollut "kenttäpalveluksessa" joku höyrypää, joka ei tajunnut käyttäytymissääntöjä. Nuo nimet varmasti huomasi jokainen luetteloa selannut, mutta se ei todellakaan ollut kunniaksi Jehovan todistajille.

Jaa että mistäkö tiedän, että kyseessä oli vanha ihminen? No kun kouluissa on vuosikymmenet sitten siirrytty aivan eri näköisiin kirjaimiin. Vanhan ihmisen käsialan tunnnistaa helposti. "Fontti" on muutettu.

Olen itsekkin monesti karkoittanut jehovatodistaji kodistani. Aina on uudestaan tulleet. Ei edes muistikirjoihinsa ole minua merkinneet vaikka olisin sitä toivinut.

• jehovan todistajat

kuitenkin tee merkistemistyötä?Muistan nähneeni Vartiotornissa kuvan,jossa jonkun otsaan piirretään merkki elossa säilymistä varten.Toiset sitten varmaan merkitään tuhottaviksi.

• 1+9

Kyllä kai siinä tuli yhdistettyä jehovantodistajan merkin tekijäksi, koska merkki oli ilmestynyt ja jehovanainen oli nähty pitävän kättään samassa kohdin.

Et sinäkään mikään ruudinkeksijä voi olla, jos olet kuluttanut aikaasi 30-vuotta jehovien porukoissa.

Meille jehovat myös tulivat rämpyttelemään ovikelloa, vaikka olin kieltänyt ainakin viisikertaa tulemasta.
        Kerroin, etten usko satuihin. Mitä enemmän olen lukenut, sitä etäämmäksi uskonto on jäänyt.
        Lue sinäkin tieteen tutkimuksia sen Vartiotornin sijasta.

• Johanneksen_poika
        1+9 kirjoitti:

Kyllä kai siinä tuli yhdistettyä jehovantodistajan merkin tekijäksi, koska merkki oli ilmestynyt ja jehovanainen oli nähty pitävän kättään samassa kohdin.

Et sinäkään mikään ruudinkeksijä voi olla, jos olet kuluttanut aikaasi 30-vuotta jehovien porukoissa.

Meille jehovat myös tulivat rämpyttelemään ovikelloa, vaikka olin kieltänyt ainakin viisikertaa tulemasta.
        Kerroin, etten usko satuihin. Mitä enemmän olen lukenut, sitä etäämmäksi uskonto on jäänyt.

>>Kyllä kai siinä tuli yhdistettyä jehovantodistajan merkin tekijäksi, koska merkki oli ilmestynyt ja jehovanainen oli nähty pitävän kättään samassa kohdin.

Oikeudessa tuollainen todistelu ei menisi "läpi". Jos kynästä ei ole havaintoa tämän JT-naisen kädessä tai sitä ei ole löytynyt lattialle pudonneena, ei riitä todisteeksi. Pelkkä käsi (ilman kynää) ojennettuna ylöspäin voitaisiin tulkita jopa natsitervehdykseksi. :)

>>Et sinäkään mikään ruudinkeksijä voi olla, jos olet kuluttanut aikaasi 30-vuotta jehovien porukoissa.

En ole todellakaan mikään räjähdysaine-expertti. En ole sellaista väittänytkään. Ja nuo 30 vuotta - enimmäkseen tein ansiotyötä ja vietin aikaa perheeni parissa. Toki kävin ajoittain kokouksessakin ja jopa joskus rimputtelin ovikelloja. Anteeksi kaikki, jos satuin teidän ovellenne. Tämä ei toistu.

>>Meille jehovat myös tulivat rämpyttelemään ovikelloa, vaikka olin kieltänyt ainakin viisikertaa tulemasta.

Kyllä luenkin. Tämäkin keskusteluketju sai alkunsa Tieteen kuvalehden julkaisemasta kirjasarjasta, minkä tilaaja olen:

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=2304

Kannattaa lukea.

Ja jos haluat kieltää JT-kotikäynnit, voit tehdä sen laatimallani lomakkeella. Tulosta tämä lomake, täytä se ja postita, niin käynnit loppuvat. On aivan turhaa ärjyä ovelle tulleelle rivijäsenelle. Tämä lomake haaratoimistoon lähetettynä toimii, varsinkin, jos lähetät terveisiä Johanneksen pojalta:

http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/kielto.pdf

• käytännössä?

Kuka tuollaistakaan pystyy valvomaan? Voihan kuka tahansa vihkoonsa kirjoitella naapurista mitä tahansa. Ruvettaisiinko tekemaan kotietsintöja niitten koteihin, joita epäillään laittomista muistiinpanoista. Vai kulkisiko jokaisen todistajan kannoilla varjo, joka estäisi muistiinpanojen tekemisen.

Sinänsä tietysti on väärin ja äklöttävää se, että joku kirjaa muistiin toisen mielipiteitä tai muita henk.koht. juttuja.

• sanaonvapaa
        käytännössä? kirjoitti:

Kuka tuollaistakaan pystyy valvomaan? Voihan kuka tahansa vihkoonsa kirjoitella naapurista mitä tahansa. Ruvettaisiinko tekemaan kotietsintöja niitten koteihin, joita epäillään laittomista muistiinpanoista. Vai kulkisiko jokaisen todistajan kannoilla varjo, joka estäisi muistiinpanojen tekemisen.

Sinänsä tietysti on väärin ja äklöttävää se, että joku kirjaa muistiin toisen mielipiteitä tai muita henk.koht. juttuja.

Kieltääkös joku laki tuollaiset muistiinpanot? Mites kaikki reportterit tekevät juttunsa, ellei muistiinpanojen pohjalta? Ja vieläpä julkaisevat maailmalle toisten mielipiteitä ja muita henkilökohtaisia juttuja.

Kai omaan päiväkirjaansa jokainen saa kirjoittaa ihan mitä haluaa ja kenestä haluaa. Hyvä keino purkaa sisintään sillä tavalla, niin ei tarvitse netillä toisia haukkua.

Eivätkös myös lääkärit esim. kirjoittele muistiin vieläkin henkilökohtaisempia asioita?

• ohasitä

Hah-hah! Ilmankos noita ei ole näkynyt sen jälkeen kun meillä maalattiin rappukäytävässä seinät ja ovipielet uudelleen.

Kulkeehan niitä tuollaisia juttuja. Joskus oli liikkeellä huhu, miten murtovarkaat käyvät merkkaamassa ovipieliä minne kannattaa murtautua. Siitä sitten kujemieliset poikaset saivat idean käydä vähän säikyttelemässä naapureita ja merkkailla heidän ovensa.

• jlb j bäj b

Jehovien nykysysteemeitä en tiedä, kaipa niillä on läppärit tietokantoineen jne. Mutta rukseja olen itekkin joskus nähnyt. Luulen just murtovarkaiden juttuja. Sitäpaitsi, sehän on ihan hyvä selitys, kun kiertelee kattelemassa tyhjiä asuntoja ovelta toiselle, että on jehova. Luulen jotenkin, että melko paljon valejehovia on häädetty rapuista ja ihmisten ovilta, vaikka kyseessä ollut ihan tavalliset murtovarkaat.

• Markku.

Jehovan todistajat eivät ruksaile oven pieliä.Muistiinpanot laitetaan siististi kenttävihkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      121
      4079
    2. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3213
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      237
      2912
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      43
      2442
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1714
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      24
      1506
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1496
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      14
      1381
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      18