Onko steiner lapsi jälkeenjäänyt?

Kyseliä

Heillä on ihan peruskoulun matematiikan kirjat, heillä oli tänä vuonna prosenttilaskuja, murtolukuja, lavennusta, supistusta yms...
Englannissa he taivuttavat verbejä yms..
Geometriassa mittaavat kulmia, tylppäkulmia, teräväkulmia yms..
Äidinkielessä eri aikamuodot: perfekti, imperfekti yms..
Biologiassa tutkivat kasveja ja lintuja..
Liikunnassa pelataan pesäpalloa ja muita pallopelejä..
Musiikissa c-duuriasteikko mollissa, harjoitellaan nuotteja yms..

77

4397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei millään pahalla

      Vaikuttaa siltä, että on!
      Tapaan työssäni paljon steiner-lapsia, ja kieltämättä hyvin moni vaikuttaa jollain lailla jälkeenjääneelle tai levottomalta.
      Muutama on siirtynyt steiner-kouuun erityiskoulusta, tai tavallisesta koulusta luokalle jäätyään.

      Sellainen tunne on jäänyt, että heistä monet eivät jaksa oikein keskittyä, vaan sähläävät koko ajan ja käyvät jotenkin ylikierroksilla.

      • Mikäköhän mahtaa sellainen työ olla... Millaista käytöstä muuten odotat lapsilta? Ei saa näkyä, eikä kuulua. Nurkassa hiljaa pitää kyhjöttää ja puhua vain jos kysytään?


      • kolahtiko??
        Steinerfaija kirjoitti:

        Mikäköhän mahtaa sellainen työ olla... Millaista käytöstä muuten odotat lapsilta? Ei saa näkyä, eikä kuulua. Nurkassa hiljaa pitää kyhjöttää ja puhua vain jos kysytään?

        Etjö sinä isänä tiedä, miten ihmisten (myös lasten( tulee käyttäytyä eri tilanteissa?
        Kyllä esimekiksi kaupassa ollessa siellä ollaan "iisisti", eikä juoksennella ympäriinsä. Kouluikäisen pitäisi se jo tietää.
        Tietenkin lapset saavat puhua ja ilmaista mielipiteensä, mutta kyllä jonkinlaista asiallisuutta käytöksessä toivotaan lapsiltakin.

        Sinä, steinerfaija, taidat olla itsekin vapaan kasvatuksen tulos.


      • kolahtiko?? kirjoitti:

        Etjö sinä isänä tiedä, miten ihmisten (myös lasten( tulee käyttäytyä eri tilanteissa?
        Kyllä esimekiksi kaupassa ollessa siellä ollaan "iisisti", eikä juoksennella ympäriinsä. Kouluikäisen pitäisi se jo tietää.
        Tietenkin lapset saavat puhua ja ilmaista mielipiteensä, mutta kyllä jonkinlaista asiallisuutta käytöksessä toivotaan lapsiltakin.

        Sinä, steinerfaija, taidat olla itsekin vapaan kasvatuksen tulos.

        Et osannut mitään sanoa niin ad hominemilla ;o)

        Ai kun kivasti läpinäkyvää...


      • Hasse..

        Mä olen tehnyt saman huomion: steineriläiset ovat levottomia, eikä käytöstavoista tietoakaan.
        En tiedä millaista opetusta ko koulussa saadaan, mutta ilmeiseti aika vapaasti saavat siellä koulussa riehua.


      • ei peitellyt
        Hasse.. kirjoitti:

        Mä olen tehnyt saman huomion: steineriläiset ovat levottomia, eikä käytöstavoista tietoakaan.
        En tiedä millaista opetusta ko koulussa saadaan, mutta ilmeiseti aika vapaasti saavat siellä koulussa riehua.

        Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisen steinerpojan äiti sanoi kysymättä suoraan, että "joo, kato perseennuolennalla siellä pärjää".

        Poika ei vaikuttanut jälkeenjääneeltä, eikä varsinaisesti edes levottomalta, vaikka hivenen lyhytjännitteinen olikin. Pojalla oli lisäksi liian suuret luulot varsin keskinkertaisista lahjoistaan ja taidoistaan. Pojan isällä samaten.


      • Steinerfaija.
        ei peitellyt kirjoitti:

        Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisen steinerpojan äiti sanoi kysymättä suoraan, että "joo, kato perseennuolennalla siellä pärjää".

        Poika ei vaikuttanut jälkeenjääneeltä, eikä varsinaisesti edes levottomalta, vaikka hivenen lyhytjännitteinen olikin. Pojalla oli lisäksi liian suuret luulot varsin keskinkertaisista lahjoistaan ja taidoistaan. Pojan isällä samaten.

        No kyllä se sitten on niin, että kun jo kaksi ihmistä tuntee ylivilkkaita steinerkoululaisia, niin paska kouluhan se sitten on. Minut on nyt myös vakuutettu.

        Ja tämähän ei sitten sovi peruskouluun? Että steinerkoulusta tulleet fiksut tyypit, jotka pärjäävät elämässä, ovat poikkeuksia, vaikka heitä nyt sattuukin olemaan valtaosa, niin sekin on kumminkin vaan vanhempien ansiota, jotka siis ovat niitä hulluja antroja.

        Peruskoulun häiriköt ja ADD-lapsukaiset ovat varmasti sitten valitettavia poikkeuksia, kuten myös välinputoajat, jotka eivät vaan ysinkertaisesti olleet riittävän vahvoja ihmisiä pärjätäkseen.

        On se varmaan just näin ;o)


      • koeta kestää
        Steinerfaija. kirjoitti:

        No kyllä se sitten on niin, että kun jo kaksi ihmistä tuntee ylivilkkaita steinerkoululaisia, niin paska kouluhan se sitten on. Minut on nyt myös vakuutettu.

        Ja tämähän ei sitten sovi peruskouluun? Että steinerkoulusta tulleet fiksut tyypit, jotka pärjäävät elämässä, ovat poikkeuksia, vaikka heitä nyt sattuukin olemaan valtaosa, niin sekin on kumminkin vaan vanhempien ansiota, jotka siis ovat niitä hulluja antroja.

        Peruskoulun häiriköt ja ADD-lapsukaiset ovat varmasti sitten valitettavia poikkeuksia, kuten myös välinputoajat, jotka eivät vaan ysinkertaisesti olleet riittävän vahvoja ihmisiä pärjätäkseen.

        On se varmaan just näin ;o)

        Sinun on kai vaikea myöntää, että omakin lapsesi ehkä kuuluu tähän levottomien ryhmään.
        Toki näitä levottomia on normaali kouluissakin (tietenkin - onhan suurin osa oppilaista normaalissa peruskouussa), mutta usein näitä levottomia siirretään juuri steinerkouluun.


      • 20+8=28
        koeta kestää kirjoitti:

        Sinun on kai vaikea myöntää, että omakin lapsesi ehkä kuuluu tähän levottomien ryhmään.
        Toki näitä levottomia on normaali kouluissakin (tietenkin - onhan suurin osa oppilaista normaalissa peruskouussa), mutta usein näitä levottomia siirretään juuri steinerkouluun.

        "...mutta usein näitä levottomia siirretään juuri steinerkouluun."

        Onko se steinerkoulun syy?


      • Steinerfaija.
        koeta kestää kirjoitti:

        Sinun on kai vaikea myöntää, että omakin lapsesi ehkä kuuluu tähän levottomien ryhmään.
        Toki näitä levottomia on normaali kouluissakin (tietenkin - onhan suurin osa oppilaista normaalissa peruskouussa), mutta usein näitä levottomia siirretään juuri steinerkouluun.

        Jos ei kaikenmaailman tahvoilla olisi päähänpinttymiä siitä, että steinerkoulu on tarkoitettu ADHD- ja "indigo" yms lapsille ja vanhemmilla vastaavasti riittävästi rehellisyyttä myöntää, että oma kullannuppu tarvitsee erityisopetusta, ei steinerkouluun "siirrettäisi" häiriköitä.

        Tästä syystä näitä lapsia siellä on. Koska vanhemmat eivät halua myöntää tai uskoa, että omassa lapsessa tai omassa kasvatuksessa olisi jotain vikaa. Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi.

        Siinä on sitten kiva yrittää vaihtoehtoista pedagogiikkaa harjoittaa, kun opetajan koko aika menee näitten pikkuperkeleitten kanssa tappelemiseen.

        Olisi ihan hel-veltin kiva, ettei tätä väärää kuvaa steinerkoulusta yritettäisi kaikin voimin vahvistaa, jopa kunnallisten päiväkotien toimesta.

        Sinun lapsellinen kommenttisi minun lasteni mahdollisista vioista ei ansaitse kuin sääliä. Älä yritä puhua asioista, joista et mitään tiedä.


      • totuus..
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Jos ei kaikenmaailman tahvoilla olisi päähänpinttymiä siitä, että steinerkoulu on tarkoitettu ADHD- ja "indigo" yms lapsille ja vanhemmilla vastaavasti riittävästi rehellisyyttä myöntää, että oma kullannuppu tarvitsee erityisopetusta, ei steinerkouluun "siirrettäisi" häiriköitä.

        Tästä syystä näitä lapsia siellä on. Koska vanhemmat eivät halua myöntää tai uskoa, että omassa lapsessa tai omassa kasvatuksessa olisi jotain vikaa. Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi.

        Siinä on sitten kiva yrittää vaihtoehtoista pedagogiikkaa harjoittaa, kun opetajan koko aika menee näitten pikkuperkeleitten kanssa tappelemiseen.

        Olisi ihan hel-veltin kiva, ettei tätä väärää kuvaa steinerkoulusta yritettäisi kaikin voimin vahvistaa, jopa kunnallisten päiväkotien toimesta.

        Sinun lapsellinen kommenttisi minun lasteni mahdollisista vioista ei ansaitse kuin sääliä. Älä yritä puhua asioista, joista et mitään tiedä.

        "Tästä syystä näitä lapsia siellä on. Koska vanhemmat eivät halua myöntää tai uskoa, että omassa lapsessa tai omassa kasvatuksessa olisi jotain vikaa. Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi."

        Sinäpä sen itse sanoit! Minä en ole väittänyt SINUN lastasi levottomaksi, mutta kuten itsekin myönnät,
        omien vanhempien on vaikeaa pitää omaa lastaan "puolijauhoisena".


      • totuus.. kirjoitti:

        "Tästä syystä näitä lapsia siellä on. Koska vanhemmat eivät halua myöntää tai uskoa, että omassa lapsessa tai omassa kasvatuksessa olisi jotain vikaa. Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi."

        Sinäpä sen itse sanoit! Minä en ole väittänyt SINUN lastasi levottomaksi, mutta kuten itsekin myönnät,
        omien vanhempien on vaikeaa pitää omaa lastaan "puolijauhoisena".

        Ensinnäkin multinikki vastasi Steinerfaijalle: "Sinun on kai vaikea myöntää, että omakin lapsesi ehkä kuuluu tähän levottomien ryhmään. " joten?

        Äläkä sinä, toinen tai sama multinikki vääntele sanojani, minä kirjoitin juuri ninkuin itsekin lainasit: "Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi."

        Jos et itse tajua, mitä eroa on tuolla lauseella on siihen, että vanhempi itse pitäisi lastaan "puolijauhoisena" on sinulla aika paljon opittavaa luetun ymmärtämisessä. Mietipä mitä minä oikeasti yritän sanoa, ei voi olla niin kryptinen juttu.


      • huh huh
        Steinerfaija kirjoitti:

        Ensinnäkin multinikki vastasi Steinerfaijalle: "Sinun on kai vaikea myöntää, että omakin lapsesi ehkä kuuluu tähän levottomien ryhmään. " joten?

        Äläkä sinä, toinen tai sama multinikki vääntele sanojani, minä kirjoitin juuri ninkuin itsekin lainasit: "Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi."

        Jos et itse tajua, mitä eroa on tuolla lauseella on siihen, että vanhempi itse pitäisi lastaan "puolijauhoisena" on sinulla aika paljon opittavaa luetun ymmärtämisessä. Mietipä mitä minä oikeasti yritän sanoa, ei voi olla niin kryptinen juttu.

        Tuntuu olevan vaikeaa tuo luetunymmärtäminen sinullekin.
        Et siis oikeasti tunnu tietävän, miten lasten tulee käyttäytyä eri tilanteissa! Luulenpa, että tämä steinerkoululaisesi on ainoa lapsesi, etkä tohdi kieltäähäntä mistään,
        ettei hänen "luovuutensa" kärsi, eikä lapselle tule "estoja".


      • luonnetta peliin
        Hasse.. kirjoitti:

        Mä olen tehnyt saman huomion: steineriläiset ovat levottomia, eikä käytöstavoista tietoakaan.
        En tiedä millaista opetusta ko koulussa saadaan, mutta ilmeiseti aika vapaasti saavat siellä koulussa riehua.

        Mitä 50-lukua me teidän mielestänne elämme? MInun lapseni saa opettaa vaikka kiipeilemään seinillä, jos hänestä tulee sillä tavoin lahjakkaampi matematiikassa, kielissä... = tulevaisuuden menestyjä.

        Tietysti kohtuus kaikessa, mutta koulun tehtävä olisi keskittyä opettamaan niitä aineita eikä tekemään opettajien tehtävästä helpompaa ja lapsista tylsiä ja aivottomia. Etenkin kun kouluarvosanat vuodesta toiseen tutkimusten mukaan ovat riippuvaisia lapsen KÄYTTÄYTYMISESTÄ. Miksi? Edes nykyinen työkulttuuri ei vaadi nuhteetonta käyttäytymistä, puhumattakaan millaista se on 15 vuoden päästä.

        Minua hävettäisi, jos olisin ns. kiltin lapsen vanhempi, joka saa koulussa hyviä numeroita, kun osaa olla hiljaa.


      • munavaikana
        Steinerfaija. kirjoitti:

        No kyllä se sitten on niin, että kun jo kaksi ihmistä tuntee ylivilkkaita steinerkoululaisia, niin paska kouluhan se sitten on. Minut on nyt myös vakuutettu.

        Ja tämähän ei sitten sovi peruskouluun? Että steinerkoulusta tulleet fiksut tyypit, jotka pärjäävät elämässä, ovat poikkeuksia, vaikka heitä nyt sattuukin olemaan valtaosa, niin sekin on kumminkin vaan vanhempien ansiota, jotka siis ovat niitä hulluja antroja.

        Peruskoulun häiriköt ja ADD-lapsukaiset ovat varmasti sitten valitettavia poikkeuksia, kuten myös välinputoajat, jotka eivät vaan ysinkertaisesti olleet riittävän vahvoja ihmisiä pärjätäkseen.

        On se varmaan just näin ;o)

        keskivertoa ekstrovertimpaa porukkaa. En sano, että siinä on mitään vikaa, mietin juuri laittaisinko lapseni steinerkouluun. Kunhan totean, että on siellä varmasti luovempaa = vilkkaampaa porukkaa muutenkin. Ja kyllä, vedin yhtäläisyysmerkin luovuuden ja vilkkauden välille - tutkimuksia löytyy esim. netistä.

        Aiheen vierestä: Tämä mielestäni on vähän typerä kommentti... kysyin eräältä steinerpäiväkotilapsen vanhemmalta, että joko heillä päiväkodissa leikitään bakuganeilla. Hän vastasi, että ei koska siellä on älykkäämpiä ihmisiä kuin tavallisessa päiväkodissa... no käytti ehkä muuta ilmaisua, mutta sisältö oli tämä. Mennään siinä sitten toiseen ääripäähän. Todetaan, että normaali lapsikulttuuri on tyhmyyden osoitus. (Muutenkin 'älykkäät lelut/tyhmät lelut' asettelijat ovat usein vielä väärässä pistäessään tietokonepelit sinne tyhmiin leluihin.)


      • joko meni perille?
        luonnetta peliin kirjoitti:

        Mitä 50-lukua me teidän mielestänne elämme? MInun lapseni saa opettaa vaikka kiipeilemään seinillä, jos hänestä tulee sillä tavoin lahjakkaampi matematiikassa, kielissä... = tulevaisuuden menestyjä.

        Tietysti kohtuus kaikessa, mutta koulun tehtävä olisi keskittyä opettamaan niitä aineita eikä tekemään opettajien tehtävästä helpompaa ja lapsista tylsiä ja aivottomia. Etenkin kun kouluarvosanat vuodesta toiseen tutkimusten mukaan ovat riippuvaisia lapsen KÄYTTÄYTYMISESTÄ. Miksi? Edes nykyinen työkulttuuri ei vaadi nuhteetonta käyttäytymistä, puhumattakaan millaista se on 15 vuoden päästä.

        Minua hävettäisi, jos olisin ns. kiltin lapsen vanhempi, joka saa koulussa hyviä numeroita, kun osaa olla hiljaa.

        En usko, että lasten vilkkaus ja levottomuus on kouussa opetettua. Nämä lapset vain ovat olemukseltaan vilkkaita, ja siksi heid't onkin laitettu steinerkouluun. He eiät normaalikoulussa pärjäisi, kun eivät malta istua hetkeäkään paikoillaan.
        Ei lapsen kiltteys tarjoita sitä, että osaa olla hiljaa. Se seinille kiipeilijäkin voi olla kiltti, kunhan malttaa keskittyä koulutyöhän silloin, kun on kouussa. Väliutunnilla voi sitten kiipeillä tai juoksennella ja purkaa ylimääräisiä höyryjä.

        Normaaliin kasvatukseen (mikä lähtee siis kotoa) kuuuu opettaa lapselle tiettyjä käytöstapoja. Joka paikassa ei voi riehua, eikä kaikkeen tarvi eikä saa koskea.

        Nuhteeton käytös ei tarkoita hiljaa istumista, vaan tietoisuutta siitä. miten missäkin voi käyttäytyä.


      • elämme 2010-lukua
        joko meni perille? kirjoitti:

        En usko, että lasten vilkkaus ja levottomuus on kouussa opetettua. Nämä lapset vain ovat olemukseltaan vilkkaita, ja siksi heid't onkin laitettu steinerkouluun. He eiät normaalikoulussa pärjäisi, kun eivät malta istua hetkeäkään paikoillaan.
        Ei lapsen kiltteys tarjoita sitä, että osaa olla hiljaa. Se seinille kiipeilijäkin voi olla kiltti, kunhan malttaa keskittyä koulutyöhän silloin, kun on kouussa. Väliutunnilla voi sitten kiipeillä tai juoksennella ja purkaa ylimääräisiä höyryjä.

        Normaaliin kasvatukseen (mikä lähtee siis kotoa) kuuuu opettaa lapselle tiettyjä käytöstapoja. Joka paikassa ei voi riehua, eikä kaikkeen tarvi eikä saa koskea.

        Nuhteeton käytös ei tarkoita hiljaa istumista, vaan tietoisuutta siitä. miten missäkin voi käyttäytyä.

        En kirjoittanutkaan niin, lue viestini uudestaan.

        Ehkä lapset ovat LUOVIA JA MIELIKUVITUSRIKKAITA, mistä helposti seuraa myös vilkkautta (lue joku tutkimus netistä luovuudesta) ja heidät on sen vuoksi laitettu steiner-kouluun. Ei niin, että ovat vilkkaita ja sen vuoksi. Mikä ihmeen perisynti tämä vilkkaus tuntuu olevan. Kaikki neroimmat ja menestyvimmät ihmiset, yleensä yrittäji, joita tiedän, ovat lähes poikkeuksetta vilkkaita ja luonteeseen kuuluu yleensä myös vahva auktoriteettien vastustaminen ja kritisointi. (TIETYSTI LIIKA ON AINA LIIKAA)

        Silti sanon, että mieluummin otan älykkään lapsen ilman käytöstapoja kuin tampion, joka istuu hiljaa - JOS pitää valita.


      • tämä vai tuo?
        elämme 2010-lukua kirjoitti:

        En kirjoittanutkaan niin, lue viestini uudestaan.

        Ehkä lapset ovat LUOVIA JA MIELIKUVITUSRIKKAITA, mistä helposti seuraa myös vilkkautta (lue joku tutkimus netistä luovuudesta) ja heidät on sen vuoksi laitettu steiner-kouluun. Ei niin, että ovat vilkkaita ja sen vuoksi. Mikä ihmeen perisynti tämä vilkkaus tuntuu olevan. Kaikki neroimmat ja menestyvimmät ihmiset, yleensä yrittäji, joita tiedän, ovat lähes poikkeuksetta vilkkaita ja luonteeseen kuuluu yleensä myös vahva auktoriteettien vastustaminen ja kritisointi. (TIETYSTI LIIKA ON AINA LIIKAA)

        Silti sanon, että mieluummin otan älykkään lapsen ilman käytöstapoja kuin tampion, joka istuu hiljaa - JOS pitää valita.

        "mieluummin otan älykkään lapsen ilman käytöstapoja kuin tampion, joka istuu hiljaa - JOS pitää valita. "

        Lapsia kun ei nin vaan valitakaan!
        Lapset saavat käytöstavat ja -mallit kotoa vanhemmiltaan, ja tietysti myös perisntötekijät vaikuttavat paljon.

        Jokaiselle oma lapsi on rakkain - on se sitten tampio, ylivlkas, nynny tai millainen vaan!


      • sejokusamanimimerkki
        tämä vai tuo? kirjoitti:

        "mieluummin otan älykkään lapsen ilman käytöstapoja kuin tampion, joka istuu hiljaa - JOS pitää valita. "

        Lapsia kun ei nin vaan valitakaan!
        Lapset saavat käytöstavat ja -mallit kotoa vanhemmiltaan, ja tietysti myös perisntötekijät vaikuttavat paljon.

        Jokaiselle oma lapsi on rakkain - on se sitten tampio, ylivlkas, nynny tai millainen vaan!

        Eiköhän se kasvatus, jos johonkin vaikuttaa, vaikuta nimenomaan siihen, onko luova ja kekseliäs, kyseenalaistava vai hissukka, joka tekee just niinku ope sanoo. Hissukat vaan steineriin kaikki, niin yhteiskunta olisi kovasti parempi paikka.


      • nerouttako????
        sejokusamanimimerkki kirjoitti:

        Eiköhän se kasvatus, jos johonkin vaikuttaa, vaikuta nimenomaan siihen, onko luova ja kekseliäs, kyseenalaistava vai hissukka, joka tekee just niinku ope sanoo. Hissukat vaan steineriin kaikki, niin yhteiskunta olisi kovasti parempi paikka.

        Ai että yrittäjät neroimpia? Ehkä jotkut jormaollilat. Yrittäjien joukossa onikävä kyllä kaikenlaisia lapsiakuppiaita yms. jotka hyötyvät toisten ahdingosta ja tekevät monien ihmisten elämän kärsimykseksi. Siinä ei ole neroudella eikä millään muullakaan positiivisella mitään tekemistä. Rahanahneus vaan paistaa. Pitää saada hynää ja lisää ja lisää lapsia - vaikkei itse välittäisi ja jaksaisi lapsia hoitaakaan.


      • sejokusamanimimerkki
        nerouttako???? kirjoitti:

        Ai että yrittäjät neroimpia? Ehkä jotkut jormaollilat. Yrittäjien joukossa onikävä kyllä kaikenlaisia lapsiakuppiaita yms. jotka hyötyvät toisten ahdingosta ja tekevät monien ihmisten elämän kärsimykseksi. Siinä ei ole neroudella eikä millään muullakaan positiivisella mitään tekemistä. Rahanahneus vaan paistaa. Pitää saada hynää ja lisää ja lisää lapsia - vaikkei itse välittäisi ja jaksaisi lapsia hoitaakaan.

        Ollila ei ole yrittäjä. (tai en tiedä ihan viimeisintä urakehitystä) Eikä rahanahneus poista neroutta eikä luovuutta - toisaalta en myös sano, että kaikki yrittäjät ovat sellaisia. Tarkoitin yrittäjyydellä ehkä enemmän käsitettä yrittäjämäinen asenne, jota tarvitaan vaikkapa tutkijana (kts. Koiranen, Sisäinen yrittäjä)


      • neroista kaukana
        sejokusamanimimerkki kirjoitti:

        Ollila ei ole yrittäjä. (tai en tiedä ihan viimeisintä urakehitystä) Eikä rahanahneus poista neroutta eikä luovuutta - toisaalta en myös sano, että kaikki yrittäjät ovat sellaisia. Tarkoitin yrittäjyydellä ehkä enemmän käsitettä yrittäjämäinen asenne, jota tarvitaan vaikkapa tutkijana (kts. Koiranen, Sisäinen yrittäjä)

        nerouteen liittyy jonkinlainen realistinen ymmärrys omista kyvyistä tai niiden puutteista. Lisäksi liitän nerouteen jonkinlsta altruismia - en pelkästään oman itsen ja suuren vatsan eteen työskentelemistä - ja hyvän ihmisen esittämistä - jos ei sellainen todellakaan ole. Nero - minun mittapuussani - ei aiheuta toisille ihmisille kärsimystä vuosiakusia tai vuosikymmen kausia. Kyllä sen toisaalta vastaansa saa! Se on ainoa lohtu.


      • huh huh kirjoitti:

        Tuntuu olevan vaikeaa tuo luetunymmärtäminen sinullekin.
        Et siis oikeasti tunnu tietävän, miten lasten tulee käyttäytyä eri tilanteissa! Luulenpa, että tämä steinerkoululaisesi on ainoa lapsesi, etkä tohdi kieltäähäntä mistään,
        ettei hänen "luovuutensa" kärsi, eikä lapselle tule "estoja".

        Omieni lisäksi minulla on yli viisikymmentä lasteni luokkakaveria, joiden steiner"faija" olen. Tunnen jokaisen lasteni luokkalaisen nimeltä ja tunnen myös heidän vanhempansa. Ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, kun ei selvästikään omaa riittävästi tietoa. Todella hupaisaa lukea epäillyjä minun sisälukutaidoistani ;o) Mistä päättelet, että minulla ei olisi käsitystä siitä, miten ihmisten tulisi käyttäytyä eri tilanteissa?

        Sinulle saattaa tulla yllätyksenä, että lapsetkin ovat ihmisiä, mutta näin on asian laita ;o)


      • ruusut ja narsissit
        munavaikana kirjoitti:

        keskivertoa ekstrovertimpaa porukkaa. En sano, että siinä on mitään vikaa, mietin juuri laittaisinko lapseni steinerkouluun. Kunhan totean, että on siellä varmasti luovempaa = vilkkaampaa porukkaa muutenkin. Ja kyllä, vedin yhtäläisyysmerkin luovuuden ja vilkkauden välille - tutkimuksia löytyy esim. netistä.

        Aiheen vierestä: Tämä mielestäni on vähän typerä kommentti... kysyin eräältä steinerpäiväkotilapsen vanhemmalta, että joko heillä päiväkodissa leikitään bakuganeilla. Hän vastasi, että ei koska siellä on älykkäämpiä ihmisiä kuin tavallisessa päiväkodissa... no käytti ehkä muuta ilmaisua, mutta sisältö oli tämä. Mennään siinä sitten toiseen ääripäähän. Todetaan, että normaali lapsikulttuuri on tyhmyyden osoitus. (Muutenkin 'älykkäät lelut/tyhmät lelut' asettelijat ovat usein vielä väärässä pistäessään tietokonepelit sinne tyhmiin leluihin.)

        Tarkoitat varmaan, että vanhemmat ovat tavallista ekstrovertimpia - eiväthän lapset itse koulua valitse. Olen huomannut, että steinerkoululaisten vanhemmista paistaa seuraava ominaisuus - tälläiset hakeutuvat mielellään näkyvbille paikoille:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuus


      • äly hoi..
        sejokusamanimimerkki kirjoitti:

        Eiköhän se kasvatus, jos johonkin vaikuttaa, vaikuta nimenomaan siihen, onko luova ja kekseliäs, kyseenalaistava vai hissukka, joka tekee just niinku ope sanoo. Hissukat vaan steineriin kaikki, niin yhteiskunta olisi kovasti parempi paikka.

        Mitä outoa on siinä, että lapsi toimii kuten opettaja käskee!
        Eikös kouluun (steinerkouluunkin?) mennä oppimaan?

        Hissukoiden ja vilkkaiden väliin mahtuu paljoin ihan ns. tavallisia kuuliaisia oppilaita.
        Ei tarvi olla hissukka, että toimii opettajan sääntöjen mukaan.

        Steinerkoululaistenkin on opittava noudattamaan sääntöjä, vaikka niitä ei koulussa olisikaan.
        Elämässä pn kuitenkin tietyt säännöt, mitkä ovat kaikille yhetiset.


      • enkä ole
        ruusut ja narsissit kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan, että vanhemmat ovat tavallista ekstrovertimpia - eiväthän lapset itse koulua valitse. Olen huomannut, että steinerkoululaisten vanhemmista paistaa seuraava ominaisuus - tälläiset hakeutuvat mielellään näkyvbille paikoille:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuus

        Kateuskin on taitolaji. Et näköjään pärjää edes siinä...


      • narskuva hammas
        enkä ole kirjoitti:

        Kateuskin on taitolaji. Et näköjään pärjää edes siinä...

        kukaan. He kasvattavat ruusujaan. Hah!


      • erkki...
        neroista kaukana kirjoitti:

        nerouteen liittyy jonkinlainen realistinen ymmärrys omista kyvyistä tai niiden puutteista. Lisäksi liitän nerouteen jonkinlsta altruismia - en pelkästään oman itsen ja suuren vatsan eteen työskentelemistä - ja hyvän ihmisen esittämistä - jos ei sellainen todellakaan ole. Nero - minun mittapuussani - ei aiheuta toisille ihmisille kärsimystä vuosiakusia tai vuosikymmen kausia. Kyllä sen toisaalta vastaansa saa! Se on ainoa lohtu.

        Sinun mittspuusi js nerouden määritelmäsi ei vaan oikein korreloi muun maaliman kanssa...


      • hyväkäytöksinen


      • hyväkäytöksinen kirjoitti:

        http://www.perheelliset.fi/2010/06/nain-opetat-lapsesi-kohteliaaksi-vieraaksi/

        Yksi kohta otti silmään:
        "Opeta lapsi ratkomaan riitoja. Ystävien kanssa tulee väistämättä aina joskus kinaa, ja lapsen on hyvä osata ratkaista riidat itsenäisesti, ilman että aikuisen täytyisi aina tulla väliin."

        Tuossa on haastetta aika monelle aikuisellekin ;o) Niinhän se menee, että kun vanhemmuus ja oma käytös on kadoksissa, ei voi olettaa että lapsetkaan oppisivat. Tämä nyt ei kuitenkaan liity mitenkään steinerkouluun?


      • Vihreäkö joskus?
        narskuva hammas kirjoitti:

        kukaan. He kasvattavat ruusujaan. Hah!

        monien ihmisten (ympäristön) elämää vaikeuttavasta sairaudesta pitäisi olla kade? Tell me, please. Nimimerkki, ei vihreä, entä oletko sinä? Tai oletko ollut vihreä? Kas vain???


      • vihreä kateudesta?
        Vihreäkö joskus? kirjoitti:

        monien ihmisten (ympäristön) elämää vaikeuttavasta sairaudesta pitäisi olla kade? Tell me, please. Nimimerkki, ei vihreä, entä oletko sinä? Tai oletko ollut vihreä? Kas vain???

        keskimääräistä useammin puoluetaustoiltaan vihreiden kannattajia?


      • Ei varmasti ole!

        Kyllä netti on merkillinen paikka, että asiasta kuin asiasta pitää olla väärää tietoa tarjolla tuutin täydeltä.

        Jotkut ovat ottaneet nyt asiakseen tällä palstalla steinerkoulujen täysin turhan mollaamisen ja väärän tiedon levittämisen. Tulkoot valehtelijat onnellisiksi omilla valheillaan, mutta esim. jälkeenjääneitä heidän valheensa eivät steinerkoulujen oppilaista tee, vaikka yritystä näyttää kovasti löytyvänkin.

        Itse suosittelen lämpimästi kaikkia etenkin taiteellisesti lahjakkaita vanhempia harkitsemaan lapsen ilmoittamista steinerkouluun jo heti lapsen syntymän jälkeen. Jos lisäksi perheen arvomaailmassa ovat korkealla ohjaaminen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon, oman itsen ja toisten kunnioittamiseen, niin steinerkoulu on todennäköisesti hyvä vaihtoehto heidän jälkikasvulleen.


      • saitaleena
        luonnetta peliin kirjoitti:

        Mitä 50-lukua me teidän mielestänne elämme? MInun lapseni saa opettaa vaikka kiipeilemään seinillä, jos hänestä tulee sillä tavoin lahjakkaampi matematiikassa, kielissä... = tulevaisuuden menestyjä.

        Tietysti kohtuus kaikessa, mutta koulun tehtävä olisi keskittyä opettamaan niitä aineita eikä tekemään opettajien tehtävästä helpompaa ja lapsista tylsiä ja aivottomia. Etenkin kun kouluarvosanat vuodesta toiseen tutkimusten mukaan ovat riippuvaisia lapsen KÄYTTÄYTYMISESTÄ. Miksi? Edes nykyinen työkulttuuri ei vaadi nuhteetonta käyttäytymistä, puhumattakaan millaista se on 15 vuoden päästä.

        Minua hävettäisi, jos olisin ns. kiltin lapsen vanhempi, joka saa koulussa hyviä numeroita, kun osaa olla hiljaa.

        ei ne numerot todistukseen tule niin että jos olet hissukka niin saat kympin ja vilkas saa viitosen. Kokeiden perusteella, tehtävät on tehty ja kuinka aktiivinen olet tunnilla.


      • tuula321132
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Jos ei kaikenmaailman tahvoilla olisi päähänpinttymiä siitä, että steinerkoulu on tarkoitettu ADHD- ja "indigo" yms lapsille ja vanhemmilla vastaavasti riittävästi rehellisyyttä myöntää, että oma kullannuppu tarvitsee erityisopetusta, ei steinerkouluun "siirrettäisi" häiriköitä.

        Tästä syystä näitä lapsia siellä on. Koska vanhemmat eivät halua myöntää tai uskoa, että omassa lapsessa tai omassa kasvatuksessa olisi jotain vikaa. Kun lapsen oikea paikka olisi pienluokassa tai erityiskoulussa, hänet laitetaan steinerkouluun, ettei vaan leimattaisi puolijauhoiseksi.

        Siinä on sitten kiva yrittää vaihtoehtoista pedagogiikkaa harjoittaa, kun opetajan koko aika menee näitten pikkuperkeleitten kanssa tappelemiseen.

        Olisi ihan hel-veltin kiva, ettei tätä väärää kuvaa steinerkoulusta yritettäisi kaikin voimin vahvistaa, jopa kunnallisten päiväkotien toimesta.

        Sinun lapsellinen kommenttisi minun lasteni mahdollisista vioista ei ansaitse kuin sääliä. Älä yritä puhua asioista, joista et mitään tiedä.

        Eivätkö steinerkoulut ole nimenomaan tarkoitettu lähinnä kehityshäiriöistä tai muista vastaavista ongelmista kärsiville lapsille? Tavallinen koulu tavallisille lapsille ja steinerkoulu "steinerlapsille" tukemaan heidän hrityistarpeitaan.


      • toinen Simo
        tuula321132 kirjoitti:

        Eivätkö steinerkoulut ole nimenomaan tarkoitettu lähinnä kehityshäiriöistä tai muista vastaavista ongelmista kärsiville lapsille? Tavallinen koulu tavallisille lapsille ja steinerkoulu "steinerlapsille" tukemaan heidän hrityistarpeitaan.

        Tai toinen vaihtoehto:

        Ota selvää asioista, äläkä toitottele typeryyttäsi julki...


      • zazaz
        nerouttako???? kirjoitti:

        Ai että yrittäjät neroimpia? Ehkä jotkut jormaollilat. Yrittäjien joukossa onikävä kyllä kaikenlaisia lapsiakuppiaita yms. jotka hyötyvät toisten ahdingosta ja tekevät monien ihmisten elämän kärsimykseksi. Siinä ei ole neroudella eikä millään muullakaan positiivisella mitään tekemistä. Rahanahneus vaan paistaa. Pitää saada hynää ja lisää ja lisää lapsia - vaikkei itse välittäisi ja jaksaisi lapsia hoitaakaan.

        milloin jorma ollilasta on yrittäjä tullut???


      • Piiitsuli
        Steinerfaija kirjoitti:

        Mikäköhän mahtaa sellainen työ olla... Millaista käytöstä muuten odotat lapsilta? Ei saa näkyä, eikä kuulua. Nurkassa hiljaa pitää kyhjöttää ja puhua vain jos kysytään?

        "Mikäköhän mahtaa sellainen työ olla..."

        No esim. koulukuraattori ym.?


      • rajanpuute

        Steinerpedagogiikka kuuluu vapaan kasvatuksen pedagogiikkoihin, joten en ihmettele havaintojasi. Samoin Montessorin ja Freinerin pedagogiikat ovat vapaata kasvatusta.

        Kun lapselta puuttuu rajat, hän alkaa rikolliseksi.


    • ex-steikku

      Kysyisimpä asiantuntijalta että miten soitetaan C-duuriasteikko mollissa? :D :D

      Mainitsemiesi lisäksi käydään perusteellisesti läpi persian muinaisuskontoa Zoroastrianismia, joka on myös keskeinen osa steinerin oppeja. Hypellään kaavut päällä selvännäköisyyden saavuttamiseksi eukan tunnilla. Piirretään muotopiirrustuksia ilman "rautalankoja" että valohenget ovat myös kuvassa, ja tietenkin kiusataan kavereita oikein urakalla välitunnilla.

      • Mazdakuski4

        Millä luokalla tuo Zoroastrianismi, joka on sinusta niin kovin vahingollista, tulee käsittelyyn? En löytänyt sitä opetussuunnitelmasta.

        Taidat olla aika kateellinen steinerkoululaisille. Miksi?


      • matka Kosille
        Mazdakuski4 kirjoitti:

        Millä luokalla tuo Zoroastrianismi, joka on sinusta niin kovin vahingollista, tulee käsittelyyn? En löytänyt sitä opetussuunnitelmasta.

        Taidat olla aika kateellinen steinerkoululaisille. Miksi?

        eurytmian sijaan viitosluokalla. Silloin on mukavaa!


      • erkki...

        S'oon A-molli ;o)


    • EriOpe

      Kyllä on vähän vanhemmatkin reppanoita jos steiner-kouluun laittavat jälkikasvunsa.

      • mamma-10

        itse olen käynyt tavallisen peruskoulun kantapäänkautta. Vasta aikuisiällä hoitava lääkärini passitti minut adhd- testeihin ja sieltä se syy oppimisvaikeuksiin löytyi. Nyt odotan esikoistani ja olen kuullut että adhd on periytyvää (lieneekö syy sitten kasvatuksen vaiko geeniperimän) ja puolisoni on peruskoulun käynyt tarkkisluokalla ja hänelläkin on epäilty ko. häiriötä. Mietinkin että olisiko lapsella helpompi lapsuus steinerkoulussa, kun oppilaita on vähemmän ja saisi enemmän huomiota ja apua jos on tarvis? vai tuleeko lapsesta adhd-tapaus ihan vain koulun takia? jos joku osaa kertoa kokemuksiaan adhd-lapsesta steinerkoulussa olisin enemmän kuin kiitollinen. Ja niille jotka kirjoittaa vastauksia tyyliin "adhd ei ole sairaus" tai "älä hanki lapsia jos et itse ole tasapainossa" niin ei kiitos, en kysynyt siitä.


      • Steinerfaija.
        mamma-10 kirjoitti:

        itse olen käynyt tavallisen peruskoulun kantapäänkautta. Vasta aikuisiällä hoitava lääkärini passitti minut adhd- testeihin ja sieltä se syy oppimisvaikeuksiin löytyi. Nyt odotan esikoistani ja olen kuullut että adhd on periytyvää (lieneekö syy sitten kasvatuksen vaiko geeniperimän) ja puolisoni on peruskoulun käynyt tarkkisluokalla ja hänelläkin on epäilty ko. häiriötä. Mietinkin että olisiko lapsella helpompi lapsuus steinerkoulussa, kun oppilaita on vähemmän ja saisi enemmän huomiota ja apua jos on tarvis? vai tuleeko lapsesta adhd-tapaus ihan vain koulun takia? jos joku osaa kertoa kokemuksiaan adhd-lapsesta steinerkoulussa olisin enemmän kuin kiitollinen. Ja niille jotka kirjoittaa vastauksia tyyliin "adhd ei ole sairaus" tai "älä hanki lapsia jos et itse ole tasapainossa" niin ei kiitos, en kysynyt siitä.

        Riippuu tietysti tapauksesta, mutta ainakin vakavasti keskittymis- ja käytöshäiriöinen lapsi ei saa steinerkoulussa ansaitsemaansa erityisopetusta ja -huomiota.

        Steinerkoulujen luokat ovat päinvastoin suurempia, eli pienluokka ajatuksesi ei skulaa :o( Jos jälkikasvullanne ei ole mitään varsinaista käytöshäiriötä ja psyykkisiä ongelmia on steinerkoulu minusta yleensä hyvä vaihtoehto. Hiukan koulusta riippuen. Espoo, Helsinki ja Tampere ovat ainakin hyviä, muista en juuri tiedä.

        Steinerkoulu vaatii panostusta koko perheeltä, mutta jos kaikki osaset sopivat kohdalleen, voi steinerkoulu tarjota kaikille perheenjäsenille upean kokemuksen, jota ei peruskoulussa yleensä saa.

        Teillä on tosin vielä monta vuotta aikaa miettiä ;o) Steineriin voi lapsen ilmoittaa myös 'varoiksi' eikä paikkaa ole pakko ottaa kumminkaan vastaan, jos päättää olla sinne menemättä.

        Eli: Steinerkoulu ei ole erityiskoulu, eikä se tarjoa mitään eirtyistä tuke ADD/ADHD lapsille. Nykyisellään peruskoulu pystyy paljon paremmin vastaamaan erityisoppilaiden tarpeisiin. Tosin joskus käytöshäiriöiden ja keskittymisvaikeuksien syyt voivat olla muuallakin kuin aivokemiassa. Lasta tukemalla, rakastamalle ja rajoja asettamalla saadaan oma ihmistaimi kasvatettua onneliseksi aikuiseksi. Jos lapsi-vanhempi -suhde kestää murrosiän, se kestää mitä vaan ;o)


      • joku roti
        mamma-10 kirjoitti:

        itse olen käynyt tavallisen peruskoulun kantapäänkautta. Vasta aikuisiällä hoitava lääkärini passitti minut adhd- testeihin ja sieltä se syy oppimisvaikeuksiin löytyi. Nyt odotan esikoistani ja olen kuullut että adhd on periytyvää (lieneekö syy sitten kasvatuksen vaiko geeniperimän) ja puolisoni on peruskoulun käynyt tarkkisluokalla ja hänelläkin on epäilty ko. häiriötä. Mietinkin että olisiko lapsella helpompi lapsuus steinerkoulussa, kun oppilaita on vähemmän ja saisi enemmän huomiota ja apua jos on tarvis? vai tuleeko lapsesta adhd-tapaus ihan vain koulun takia? jos joku osaa kertoa kokemuksiaan adhd-lapsesta steinerkoulussa olisin enemmän kuin kiitollinen. Ja niille jotka kirjoittaa vastauksia tyyliin "adhd ei ole sairaus" tai "älä hanki lapsia jos et itse ole tasapainossa" niin ei kiitos, en kysynyt siitä.

        Steinerkouluissa on paljon kaikenlaisia vilkkaita lapsia, mutta en usko, että se on paras koulu ADHD-lapselle.
        Parempaa opetusta ja enemmän huomiota saa tavallisessa koulussa ja tarvittaessa erityisluokalla.

        En laittaisi Steinerkouluun edes n.s normaalia lasta.


      • sinirukkainen
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Riippuu tietysti tapauksesta, mutta ainakin vakavasti keskittymis- ja käytöshäiriöinen lapsi ei saa steinerkoulussa ansaitsemaansa erityisopetusta ja -huomiota.

        Steinerkoulujen luokat ovat päinvastoin suurempia, eli pienluokka ajatuksesi ei skulaa :o( Jos jälkikasvullanne ei ole mitään varsinaista käytöshäiriötä ja psyykkisiä ongelmia on steinerkoulu minusta yleensä hyvä vaihtoehto. Hiukan koulusta riippuen. Espoo, Helsinki ja Tampere ovat ainakin hyviä, muista en juuri tiedä.

        Steinerkoulu vaatii panostusta koko perheeltä, mutta jos kaikki osaset sopivat kohdalleen, voi steinerkoulu tarjota kaikille perheenjäsenille upean kokemuksen, jota ei peruskoulussa yleensä saa.

        Teillä on tosin vielä monta vuotta aikaa miettiä ;o) Steineriin voi lapsen ilmoittaa myös 'varoiksi' eikä paikkaa ole pakko ottaa kumminkaan vastaan, jos päättää olla sinne menemättä.

        Eli: Steinerkoulu ei ole erityiskoulu, eikä se tarjoa mitään eirtyistä tuke ADD/ADHD lapsille. Nykyisellään peruskoulu pystyy paljon paremmin vastaamaan erityisoppilaiden tarpeisiin. Tosin joskus käytöshäiriöiden ja keskittymisvaikeuksien syyt voivat olla muuallakin kuin aivokemiassa. Lasta tukemalla, rakastamalle ja rajoja asettamalla saadaan oma ihmistaimi kasvatettua onneliseksi aikuiseksi. Jos lapsi-vanhempi -suhde kestää murrosiän, se kestää mitä vaan ;o)

        Ei kai steiner koulu ole tarkoitettu häiriköille yms. ? Itse en laittaisi lastani ko kouluun. Siellä ei kuulemma tarvi tehdä läksyjäkään jos ei huvita.


    • ikävä kyllä

      ovatko kaikki Steiner-koulua käyvät lapset jälkeenjääneitä, mutta sinä kyllä vaikutat sellaiselta.

      1, Et sitten ole oppinut missään koulussa, että tekijään tulee aina jii?

      2, Mistähän luokka-asteesta on kyse, jotta pääsisi vertailemaan peruskouluun? Yleensä jo nelosella peruskoulussa taivutellaan verbejä, ehkä jo kolmannella eli mistä puhut?

      3, Missähän koulussa biologiassa ei opita kasveista mitään... tai linnusta? Kyse on taitotasosta eri ikäryhmissä.

      4, Oho... ihan pesäpalloa pelataan. Nyt kaikki ryntäilemme ilmoittamaan lapsemme Steineriin.

      5. Mikähän on c-duuri mollissa?

      Eli sinulle ehkä Steiner on tehnyt hyvää, koska olet mitä ilmeisimmin heikkolahjainen.

      • se.simo.

        Olemme kaikki täällä todella vakuuttuneita.

        Kiitos.


      • Mipsusta vaan
        se.simo. kirjoitti:

        Olemme kaikki täällä todella vakuuttuneita.

        Kiitos.

        Mistähän steinerkoulusta on tässä kyse? Ainakin lappeenrannan steinerkoulussa ei ole yhtään jälkeenjäänyttä ja sen kai todistaa jo sekin, että ylioppilaskirjoituksissa kirjoitetaan yleensä yleisarvosanalla E. Omassa koulussani viime vuonna yleisarvosana oli L. Repikää siitä jälkeenjääneisyyttä.


      • steinerkoululainen
        Mipsusta vaan kirjoitti:

        Mistähän steinerkoulusta on tässä kyse? Ainakin lappeenrannan steinerkoulussa ei ole yhtään jälkeenjäänyttä ja sen kai todistaa jo sekin, että ylioppilaskirjoituksissa kirjoitetaan yleensä yleisarvosanalla E. Omassa koulussani viime vuonna yleisarvosana oli L. Repikää siitä jälkeenjääneisyyttä.

        Steinerkouluissa ei todellakaan ole mitään ADHD ihmisiä sen enempää kuin normaaleissa kouluissakaan...
        Mistä olette saaneet sen käsityksen, että steinerkoulu on jälkeenjääneille?? Viime vuonnakin eräs oppilaista koulussamme sai 7 laudaturia YO kokeista.


      • Himpula5
        steinerkoululainen kirjoitti:

        Steinerkouluissa ei todellakaan ole mitään ADHD ihmisiä sen enempää kuin normaaleissa kouluissakaan...
        Mistä olette saaneet sen käsityksen, että steinerkoulu on jälkeenjääneille?? Viime vuonnakin eräs oppilaista koulussamme sai 7 laudaturia YO kokeista.

        olla narsisiti ihan oikeasti. Olen nyt lukenut näitä hänen tsiljoonia viestejään tällä palstalla ja 100% varma että näin on! Ja vielä kontrollifriikki, huh huh mikä yhdistelmä :)


    • Steiner <3

      Olen itse Steiner koulussa.Siellä ihmiset ovat paljon avoimempia,auttavaisempia,huomaavaisempia,ystävällisempiä ja persoonallisempia,kuin muissa kouluissa.Siellä lasten annetaan olla lapsia ja omia itsejänsä.Tuolla edellisellä lauseella en tarkoita sitä,että lasten annettaisi juoksennella ympäriinsä tai käyttäytyä mitenkään huonosti.
      Te jotka väitätte,että steinerin lapset ovat jälkeen jääneitä tai levottomia,yleistätte armottomasti.Yleistätte tuhansia ihmisiä samaan muottiin vain muutaman ihmisen takia.
      Minulle on monesti sanottu että olen hyvin lahjakas ja kypsä nuori,ja sen lisäksi luokallani on monia ihmisiä jotka ovat eri tavoin lahjakkaita.Taiteellisesti lahjakkaat,matemaattisesti lahjakkaat sekä liikunnallisesti lahjakkaat hyväksyvät toisensa ja muodostavat yhdessä tiiviin luokkayhteisön,jättämättä kuitenkaan ulkopuolelle niitä,jotka eivät ole vielä omia vahvuuksiaan löytäneet.
      Voisin jopa väittää että jotkut steinerit ovat mahdollisesti jopa kypsempiä kuin monet ikäisensä.

    • näinpänäin

      Ja huolimatta täsät erinomaisesta ympäristöstä, jossa jokaisen vahvuudet otetaan huomioon, koulun menestys yo-kirjoituksissa on heikko.

    • kriittinenz

      Mistä tahansa lukiosta voi sanoa, että jotkut oppilaat ovat kypsempiä kuin monet ikäisensä. MIstä tiedät, että steinerissa ollaan paljon avoimempia,auttavaisempia,huomaavaisempia,ystävällisempiä ja persoonallisempia,kuin muissa kouluissa? Jokaisessa lukiossa on juuri kuvailemiasi tyyppejä. Huippulukioissa on lisäksi myös itsevarmoja, päämäärtietoisia, kyseenalaistavia, keskustelevia ja huumorintajuisia opiskelijoita, jotka suorittavat lukiodiplomeja kuvataiteessa, teatteritaiteessa, urheilussa, kotitaloudessa, käsityössä ja musiikissa. Steinerissa ei moisesta ole kuultukaan.
      Steinerissa keikutaan neljä vuotta lukiossa, kun erikoislukiostakin (IB-, kieli-, matematiikka-, musiikki-, urheilu-, kuvataide- ja ilmaisulukiot) yleensä selvitään kolmessa vuodessa.

    • Steiner<3

      Tiedän steiner lapsien olevan avoimpia yms,sillä olen itse ollut kolmessa eri peruskoulussa.

    • Steiner<3

      ''MIstä tiedät, että steinerissa ollaan paljon avoimempia,auttavaisempia,huomaavaisempia,ystävällisempiä ja persoonallisempia,kuin muissa kouluissa?''

      - Steinernuoret tuntevat paljon lapsia ja nuoria myös peruskouluista, joita vertaillen voimme todeta tämän väitteen pitävän paikkansa. Ja mistä tiedämme että asia on niin? Koska kävin 5 vuotta peruskoulua, vaihdoin Steineriin koska en kestänyt sitä jatkuvaa alistamista jos vähänkään erotuin massasta.

    • poiuytz

      Ja aivan samaa sanovat ainakin Sykkiläiset, Ressulaiset, Kallion ilmaisutaidon lukion opiskelijat ja Sibelius lukiolaiset. Tunnen henk. koht. opiskelijoita kaikista noista kouluista ja täytyy sanoa, että he todellakin poikkeavat edukseen steinerin opiskelijoista, joille lukujärjestyskin annetaan koululta valmiina. Ainakin noissa kouluissa opiskelijat ovat todella innostuneita ja tiedonhaluisia, sekä valmiita ottamaan vastuuta ja näkemään vaivaa saavuttaakseen tavoitteensa. Samalla he suorittavat paitsi lukion kolmessa vuodessa, usein myös esim. jonkin lukiodiplomin tai virallisen vieraan kielen kokeen.

    • barbiebitch

      steiner koulussa koko elämänsä ollut on jälkeen jäänyt monissa asioissa.. monet käyttäyvät jopa lukiossa kuin ala-asteella !?!? ja itse joskus peruskoulusta vaihoin steineriin ylä-asteella (7 puolivälissä) ja joo kyllä 9 luokkallakin pärjäsin pärjäsin tiedoilla jotka olin oppinut vanhassa koulussa :D ja sanoisin vielä että 9 muutenki on todella rankka kun monen vuoden takaiset asiat pitäisi opetella ja saada "normaaleissa" kouluissa kävijät kiinni..

    • kympintyttö minäkin

      Steiner-kouluissa voi suorittaa myös lukiodiplomeita, kuten muuallakin. Lukion voi suorittaa niin nopeasti kuin haluaa, sitä ei kukaan estä käsittääkseni. Aikaa on varattu neljä vuotta, sillä yleensä lukiovaiheessa suoritetaan sekä ns. normaali lukio ja Steiner- koulun viimeiset luokat päällekkäin, ikään kuin kaksoistutkintona. Eikä niissä yo-kokeiden tuloksissa ole oikeasti mitään valittamista, eetä, ällää ja aata löytyy kyllä kaikkia.
      Itse olen kouluuni täysin tyytyväinen, tai olisin ellei lukiota yritettäisi muuttaa niin kauas Steiner -koulusta kuin mahdollista. Jos minulle lapsia siunaantuu laitan heidät kyllä varmasti Steiner -kouluun.

    • SteinerYO, 13vuotta

      Steiner koulu on 13-vuotinen kokonaisuus, jossa joka vuodella on oma merkityksensä. Suomessa koulu aloitetaan yleisesti 7-vuotiaana ja steiner-koulussa heidät otetaan vastaan sinä mitä he ovat, lapsina, tyhjinä tauluina, valmiina ottamaan vastaan. Steinerkoulu ei vaadi ekaluokkalaisilta lukutaitoa tai muita taitoja ensimmäisen luokan loppuun mennessä kuten peruskouluissa, siellä heidän annetaan kasvaa ja kehittyä vapaasti, omaan tahtiinsa, itsenäisinä, mutta silti osana yhteisöä. Omallakin luokallani oli yksilöitä jotka oppivat mm. lukemaan vasta kolmannella luokalla, mutta silti he nyt ovat täysin samalla tasolla ikätoveeidensa kanssa. Kolmetoista vuotta on pitkä aika, siinä lapsi ehtii paitsi oppia valtion määrittelemän oppimäärän, myös kehittymään itseilmaisun, motorisen kehityksen sekä asioiden kyseenalaistamisen saralla juuri sille tasolle, jota yhteiskuntamme täysvaltaiselta jäseneltä voikin edellyttää. Vapaa oppimistahti antaa steinerkoulua käyville lapsille ainutlaatuisen etulyöntiaseman muuhun yhteiskuntaan verrattuna. "Steinerlapset" ovat luovia, itseensä luottavia, itsekriittisiä, sekä asiat kontekstissaan näkeviä ihmisyksilöitä, valmiina kohtaamaan elämän eteen tuovat haasteet sekä ammentamaan niistä. Siksi steinerkoulusta valmistuukin keskivertoa suurempi määrä taiteilijoita, toimittajia sekä muita, itseilmaisun saralla kunnostuneita ihmisiä

      • KieIipoIiisi

        Näyttää vaan jotenkin tuo kirjallinen ilmaisu jääneen sinne ala-asteen tasolle... Oliskohan nyt kuitenkin niin, että äänessä on steinerlapsen äiti, joka laittoi lapsensa steinerkouluun, kun itse ei paljon ole lukuhommat kiinnostaneet ja on haluttu saada omalle lapselle hieno "kokonaisvaltainen" oppimisiympäristö?


    • 8+8

      Kympintytölle ja SteinerYOlle :

      steinerissa EI lukiota voi suorittaa alle neljässä vuodessa, koska vaadittavia kursseja ei saa nopeammin kasaan. Viimeinen, 13:sta vuosi on ns. ylioppilaskirjoistuksiin valmistava luokka. Steinerissa ei käydä kurssimuotoista lukiota, vaan vuosiluokkiin perustuvaa yhtenäiskoulua. Kurssien määrä ei kuitenkaan ole muita lukioita suurempi. Jos et usko, kysy koulua oikeasti käyviltä.

      Missä on se tilasto, joka kertoo, että steinerista valmistuu " keskivertoa suurempi määrä taiteilijoita, toimittajia sekä muita, itseilmaisun saralla kunnostuneita ihmisiä"?

      • Ѕteinerfaija

        "steinerissa EI lukiota voi suorittaa alle neljässä vuodessa"

        Älä viitsi väittää todeksi asioita, jotka ovat omia käsityksiäsi. Ota oikeasti selvää niin huomaat olevasi väärässä.


      • on oltu
        Ѕteinerfaija kirjoitti:

        "steinerissa EI lukiota voi suorittaa alle neljässä vuodessa"

        Älä viitsi väittää todeksi asioita, jotka ovat omia käsityksiäsi. Ota oikeasti selvää niin huomaat olevasi väärässä.

        Älä itse väitä puuta heinää.
        Kokemusta steinerista on todella paljon.
        Steinerissa noudatetaan steinerpedagogista opetussuunnitelmaa, jonka mukaan Steiner-koulu on 12 vuotinen yhtenäiskoulu, jonka 13. luokka on tarkoitettu yo-kirjoituksiin valmistautuville. Viimeinen 13. luokka ei enää tavallaan kuulu siihen yhtenäiskouluun, joka on saatu päätökseen 12. luokan lopussa. Koko lukio erilaisine lopputöineen ja kulttuurimatkoinen, maatalousleireineen ym erityisine ohjelmineen vaatii enemmän aikaa kuin ns tavallinen lukio. Siksi yo-kirjoituksiin osallistuminen vaatii yhden ylimääräisen vuoden.
        Lukio ei ole kurssimuotoinen, vaan perustuu vuosiluokkiin. Kaikki pakolliset kurssit, joissa ei ole tasoryhmiä opiskellaan oman luokan kanssa. Kursseja ei siis voi suorittaa nopeammin.
        Mene ja lue vaikka jokaisen steiner-lukion sivuilta, samat jutut siellä on.


      • on oltu kirjoitti:

        Älä itse väitä puuta heinää.
        Kokemusta steinerista on todella paljon.
        Steinerissa noudatetaan steinerpedagogista opetussuunnitelmaa, jonka mukaan Steiner-koulu on 12 vuotinen yhtenäiskoulu, jonka 13. luokka on tarkoitettu yo-kirjoituksiin valmistautuville. Viimeinen 13. luokka ei enää tavallaan kuulu siihen yhtenäiskouluun, joka on saatu päätökseen 12. luokan lopussa. Koko lukio erilaisine lopputöineen ja kulttuurimatkoinen, maatalousleireineen ym erityisine ohjelmineen vaatii enemmän aikaa kuin ns tavallinen lukio. Siksi yo-kirjoituksiin osallistuminen vaatii yhden ylimääräisen vuoden.
        Lukio ei ole kurssimuotoinen, vaan perustuu vuosiluokkiin. Kaikki pakolliset kurssit, joissa ei ole tasoryhmiä opiskellaan oman luokan kanssa. Kursseja ei siis voi suorittaa nopeammin.
        Mene ja lue vaikka jokaisen steiner-lukion sivuilta, samat jutut siellä on.

        No nyt on sitten vain käynyt sillä tavalla, että sinun kokemuksesi on vanhentunutta tietoa, eikä vastaa nykytilannetta.

        Älä toki tästä ota nokkiisi tai masennu ;o)

        Koulujen sivuilla toki edelleen markkinoidaan steinerkoulun 12-vuotista "yhteiskoulu" -ideologiaa, joka tavallaan toimii edelleen. Vaan kun nykyään ei ole erikseen mitään "steinerkoululakia" vaan peruskoulu on ysiin asti perusopetuslain alainen ja lukio on lukiolain alainen, on steinerkoulu siinä mielessä samalla viivalla minkä tahansa kunnallisen koulun kanssa. Lukioon (10-13) -luokka haetaan ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa lukioon. Valtakunnallisen koululainsäädännön muutosten vuoksi steinerkouluissa on siirtymävaihe menossa lukiovaiheen luokkien (10.–13.) opetuksen uudelleenjärjestämiseksi. Opiskelijoille tämä ilmenee erityisesti opetuksen muuttumisena kurssimuotoiseksi ja valinnaisuuden lisääntymisenä opetuksen oppisisällöissä.
        https://www.tampereensteinerkoulu.fi/testi/files/Lukion opinto-opas20011-2015_web.pdf

        Tunnen henkilökohtaisesti muutaman oppilaan, jotka ovat suorittaneet lukion oppimäärän ja osallistuneet ylioppilaskirjoituksiin kolmessa vuodessa. Sitä ei hirveästi kuitenkaan suositella, koska silloin ei välttämättä ole aikaa osallistua steinerkoulun erityisen opetustehtävän mukaisiin erikoiskursseihin.

        Muista siis, että maailma muuttuu ja steinerkoulu sen mukana. Se mikä oli totuus viisi vuotta sitten (tässä tapauksessa kaksi vuotta) ei ole välttämättä enää totuus tänään ;o)

        Ystävällisesti:
        -SF


      • 9+9
        Steinerfaija kirjoitti:

        No nyt on sitten vain käynyt sillä tavalla, että sinun kokemuksesi on vanhentunutta tietoa, eikä vastaa nykytilannetta.

        Älä toki tästä ota nokkiisi tai masennu ;o)

        Koulujen sivuilla toki edelleen markkinoidaan steinerkoulun 12-vuotista "yhteiskoulu" -ideologiaa, joka tavallaan toimii edelleen. Vaan kun nykyään ei ole erikseen mitään "steinerkoululakia" vaan peruskoulu on ysiin asti perusopetuslain alainen ja lukio on lukiolain alainen, on steinerkoulu siinä mielessä samalla viivalla minkä tahansa kunnallisen koulun kanssa. Lukioon (10-13) -luokka haetaan ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa lukioon. Valtakunnallisen koululainsäädännön muutosten vuoksi steinerkouluissa on siirtymävaihe menossa lukiovaiheen luokkien (10.–13.) opetuksen uudelleenjärjestämiseksi. Opiskelijoille tämä ilmenee erityisesti opetuksen muuttumisena kurssimuotoiseksi ja valinnaisuuden lisääntymisenä opetuksen oppisisällöissä.
        https://www.tampereensteinerkoulu.fi/testi/files/Lukion opinto-opas20011-2015_web.pdf

        Tunnen henkilökohtaisesti muutaman oppilaan, jotka ovat suorittaneet lukion oppimäärän ja osallistuneet ylioppilaskirjoituksiin kolmessa vuodessa. Sitä ei hirveästi kuitenkaan suositella, koska silloin ei välttämättä ole aikaa osallistua steinerkoulun erityisen opetustehtävän mukaisiin erikoiskursseihin.

        Muista siis, että maailma muuttuu ja steinerkoulu sen mukana. Se mikä oli totuus viisi vuotta sitten (tässä tapauksessa kaksi vuotta) ei ole välttämättä enää totuus tänään ;o)

        Ystävällisesti:
        -SF

        Miksi pitäisi ottaa nokkiin tai vallan masentua sinun vuoksesi?
        Tietenkään ei ole mitään steinerkoululakia, mutta mutta.. Jokaisella koululla on ops, jota se noudattaa. Erityistehtävän saaneet lukiot noudattavat omaa opsiaan. Steiner-koulutkin noudattavat omaa opsiaan ja sen mukaan:
        steiner-kouluissa ops perustuu steinerpedagogiikkaan (eli 12-vuotinen yhtenäiskoulu se 13. luokka) .
        Lukiossakin on ops ja sen mukaan on pakollisina tietty määrä erityisen koulutustehtävän kursseja eli juuri niitä, joiden vuoksi steiner on erilainen lukio. Kokonaan ilman erityiskursseja ei lukiota voi käydä.
        Lisäksi: Steiner-lukioihin ei haeta kuten tavallisiin lukioihin yhteishaussa, vaan haastattelujen kautta. Siinä haastattelussa käydään nuo lukion erityispiirteet läpi.
        Tuo Tampereen koulu kertoo olevansa luokkamuotoinen, joten se siitä kurssimuotoisuudesta.


    • Koulusta kiitollinen

      Minun steinerkoulunsa jo käyneet lapseni etenivät steinerkoulussa vissiin aika tyypilliseen steinerkoulutahtiin: alaluokilla edettiin (vanhemman mielestä) piinallisen hitaasti, ilman läksyjä, paljon leikkien. työtahti kiihtyi sitten, ja etenkin kasi-ja ysiluokka teettivät todella paljon töitä. ihan niinkuin missä tahansa koulussa: matkan varrella suurin osa lapsista kasvoi ja oppi käyttäytymään. suurin osa oppi opiskelemaan, suurin osa oppi myös sietämään erilaisuutta lukkakavereidensa muodossa. minun lapseni ovat kaikki jatkaneet opintojaan tavalliseen lukioon ja siitä eteenpäin. lukioon mennessä heillä ovat numeot pysyneet keskimäärin melko samoina, kellä on ollut mikäkin aine joka on teettänyt ekstrahommia - englanti, matematiikka, ruotsi - mutta opiskelutaidot ovat olleet hyvät. opiskeluhalut ovat luonnollisesti olleet kovemmat sillä ysin keskiarvolla edeneelle kuin pääosin seiskoja vedelleelle.

      ymmärrän kyllä, että nämä keskustelupalstat ovat omiaan ruokkimaan aivan älytöntä mollaamisista ja tunteella mustamaalaamista, mutta ettekö te ihmiset voi ottaa asioista selvää ennenkuin levittelette niitä totuuksina? sinänsä onkin melko paradoksaalista keskustella steinerkoulusta palstalla, jossa jokainen vaan paasaa omaa totuuttaan vastapuolta haukkuen... tuntuu että oma krittinen ajattelu on vierasta, jos ollaan kerran kuultu joku ihmeellinen pieni detalji ja se varaan rakennetaan sitten käsitys kokonaisesta kansainvälisestä koulusysteemistä... että häiriintyneiden lasten koulu...

      sinä, joka harkitset lapsesi laittamista steinerkouluun: älä ihmeessä usko näitä palstoja. ..vieraile koulussa, vaikka useamman kerran, tutustu opetussuunnitelmaan, kysy perusteita sille jos se epäilyttää. ja tutustu vanhempiin, joilla on lapsia ko. steinerkoulussa - steinerkouluissa SUURIA on eroja, opettajissa samaten.

    • 8+8

      Miksi lapsesi siirtyivät ns. tavalliseen lukioon, eivätkä jatkaneet vanhassa koulussaan?

      • Koulusta kiitollinen

        heidän koulussaan ei silloin ollut lukioluokkia. jälkikäteen katsottuna se oli kyllä hyvä juttu: lukioiässa om mahtavaa päästä laajentamaan maailmaa suureen kouluun, ja onhan se saattanut antaa lapsille itsevarmuutta kykyjensä suhteen, että pärjää ihan samalla lailla tavallisessakin koulussa.


    • sanonpa vain

      Olen itse käynyt aikoinani steinerkoulun. Monesti saan kertoa ihmisille millainen koulu on kysessä. Ihmisillä on niin monenlaisia käsityksiä...

      Harmittaa, kun ihmiset pitävät steinerkoulua jonain erityiskouluna, missä oppilaat ovat jälkeenjääneitä... Tähän ehkä suurin syy on se, että lääkärit monesti suosittelevat oppimisvaikeuksista kärsivää lasta siirtymään steinerkouluun. Syynä se, että steinerkoulussa on yleensä pienemmät luokkakoot ja opetus yksilöllisempää. Tämä on kuitenkin johtanut siihen, että steinerkouluissa on paljon oppilaita, joilla on vaikeuksia. Siellä on kuitenkin myös paljon ihan "normaaleja" oppilaita, kuten missä tahansa peruskoulussa. Ei sovi yleistää ja tuomita koko pedagogiikkaa muutaman esimerkin takia.

      Jos todella haluatte saada tietää millainen steinerkoulu on tai millaisia oppilaita sieltä tulee, niin menkää ihmeessä käymään jossain steinerkoulussa. Sillä tavoin voi jokainen sitten ihan itse muodostaa kuvan opetuksesta.

    • Jaakko Leinonen

      Oletko sinä jälkeenjäänyt, kun kirjoitat steiner lapsi ja kyseliä? Minä olen steinerkoulussa ollut ja osaan yhdyssanat (esim. steinerlapsi) ja tiedän, että tekijännimiin kuuluu aina j (kyselijä).

      • Oletko sinä, Jaakko, sosiaalisesti lahjaton vai pelkästään ilkeä ja typerä, kun nillität jostain kirjoitusvirheistä nettipalstalla?

        Jos ei ole mitään asiaa, kannattaa olla ihan hiljaa. Tai sitten voit mennä jonnekin kielipoliisipalstalle maailman kauheutta ja kaikkien muitten ihmisten suunnatonta typeryyttä taivastelemaan.

        On se hyvä, että meillä on Jaakko Leinosen kaltaisia, täydellisiä ihmisiä kertomassa meille muille maan matosille, kuinka jälkeenjääneitä olemme...

        Eli mietis vähän mitä kirjoittelet, aikuinen mies.


    • Volttis

      Tämä koko keskutelu on täysin typerä. Epäluuloiset ja tietämättömät väittää kaikkia steinerkoululaisia vajaiksi tai ADD tapauksiksi. Ei voi muuta sanoa kuin, ottakaa se pää sieltä perseestä pois, taidatte ite olla hieman vajaita. Mutta eipä siinä. steinerfaijat ja muut piiperhöperöt, te vaikutatte todella typeriltä kun lähdette naiden vajukkien keskusteluun mukaan. Vähän itsekunnioitusta.

      Itse tunnen monta steinerkoulun käynyttä ja kaikki on täysin normaaleja sekä elämässä menestyneitä. Ei steinerit ole muita ihmeelisempiä, huonompia tai parempia. Ei se peruskoulu mikään herkkulaitos ollut, täynnä ylivilkkaita ja häiriintyneitä pentuja joita ei saatu kuriin. Eikä uudet tutkimukset peruskouluista ja niiden turvallisuudeta ainakaan mainetta paranna.

    • 12v

      Lopettakaa tämä keskustelu tämä on täysin yurha. Olivat tuntemanne oppilaat levottomia, adhd-lapsia tai jälkeen jääneitä. Kaikki heistä eivät ole, vaikka varmasti jotkut ovat. Lopettakaa yleistäminen ja hyvät ihmiset menkää tekemään jotain järkevää. Vaikka töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7001
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      4031
    3. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      63
      3953
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      43
      3379
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      174
      2621
    6. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      55
      2392
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2126
    8. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      126
      2010
    9. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1690
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1659
    Aihe