Tyystin hävinneitä 70-luvun automalleja;
-Fiat 132
-Peugeot 104, 305
-Renault 20, 18
-Zastawa
-Polski-Fiat 125P
-Chrysler avenger,Horizon,1307
-Simca 1100
-Datsun 160J, Violet
-Audi 50
-Mazda 929
-Leyland Princess
-Alfasud, Alfetta
-Daihatsu Charade -79
-Opel Rekord 73-78 pappamallit
-Vauxhall Chevette
-Mitsubishi Galant (ensimmäinen versio)
-Toyota Cressida
Kamalia paskoja suurin osa mutta takuulla harvinaisia?
Hävinneet arkiautot?
68
3422
Vastaukset
- lantrikka
juuri eilen ajoi yksi Horizon viereen liikennevaloissa. Kyllä noita kaikkia on ihan riittävästä. Vaikka eivät arkikäytössä enää ole. Paitsi ehkä Alfasud, ne ruostui kaikki.
Mitä Zastavaa tarkoitat. Vain 101 on niistä' harvinainen,.. Ja Yugo joita on 2. Fiatin lisenssillä tehtyjä kusiaisZastavia (ja Seateja) on maa vieläkin täynnä.- Retkuilija
enää liikenteessä mitään noista, eikä kyllä myynnissäkään. Sudissa oli muuten melkoinen kämmäys se suojaamaton jakohihna.
- He33
Retkuilija kirjoitti:
enää liikenteessä mitään noista, eikä kyllä myynnissäkään. Sudissa oli muuten melkoinen kämmäys se suojaamaton jakohihna.
Tuli silloin 70-luvulla ja sen jälkeenkin aika monella noista ajettua ja muutama omistettuakin - eipä ole yhtään ikävä moisia paskoja!
He33 kirjoitti:
Tuli silloin 70-luvulla ja sen jälkeenkin aika monella noista ajettua ja muutama omistettuakin - eipä ole yhtään ikävä moisia paskoja!
Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.
Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.
Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.
Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.
Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.- jrmkanten
M1978 kirjoitti:
Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.
Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.
Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.
Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.
Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.Aivan ihana lista, voisin jatkaa vaikka kuinka mutta kivoja olivat esim. Renault 12 ja varsinkin 16, Morris Marina, Pösö 504, Fiat Argenta. Joo, tiedän, ei niillä nykyään moottoritiellä oikein pärjää mutta ne olivat kuitenkin persoonallisuuksia. Itse ajelen kesälla jonkin verran Pösö 404 vm.-73 ja Chrysler LeBaron vm.-78, maximinopeus noin 90 km/H, muuten on ääntä ja ravistelua liikaa. Muut autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan... miksi "hidastelen"???
- Retkuilija
jrmkanten kirjoitti:
Aivan ihana lista, voisin jatkaa vaikka kuinka mutta kivoja olivat esim. Renault 12 ja varsinkin 16, Morris Marina, Pösö 504, Fiat Argenta. Joo, tiedän, ei niillä nykyään moottoritiellä oikein pärjää mutta ne olivat kuitenkin persoonallisuuksia. Itse ajelen kesälla jonkin verran Pösö 404 vm.-73 ja Chrysler LeBaron vm.-78, maximinopeus noin 90 km/H, muuten on ääntä ja ravistelua liikaa. Muut autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan... miksi "hidastelen"???
nimittäin 304 mallista. Kiskojen yli ajettaessa ratkes pohja taka-akselin edestä poikki, oli siinä ihmettelemistä! Tuulettajan hihnaa vaihdettaessa joutui puolet konehuoneesta purkamaan.
Koskas muuten viimeinen 404:nen valmistettiin? - Retkuilija
M1978 kirjoitti:
Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.
Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.
Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.
Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.
Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla.uuden auton varaosahinnat ovat aivan tolkuttomat. Vaikkapa ajovaloumpiot.
Retkuilija kirjoitti:
nimittäin 304 mallista. Kiskojen yli ajettaessa ratkes pohja taka-akselin edestä poikki, oli siinä ihmettelemistä! Tuulettajan hihnaa vaihdettaessa joutui puolet konehuoneesta purkamaan.
Koskas muuten viimeinen 404:nen valmistettiin?Tämän mukaan 1975, jossain lähteessä oli jopa 1977. Keniassa on tehty vielä 1991. Ja lavamalliahan tehtiin aina normaalimallia kauemmin, myös 504:stä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_404
Pösö oli vielä 70-luvulla kallis merkki suomessa, esim. 304 oli uutena kokoisekseen kallis, melkein kuin alfa-romeo tai bmw. Silti laatu ei tainnut vastata hintaa....jrmkanten kirjoitti:
Aivan ihana lista, voisin jatkaa vaikka kuinka mutta kivoja olivat esim. Renault 12 ja varsinkin 16, Morris Marina, Pösö 504, Fiat Argenta. Joo, tiedän, ei niillä nykyään moottoritiellä oikein pärjää mutta ne olivat kuitenkin persoonallisuuksia. Itse ajelen kesälla jonkin verran Pösö 404 vm.-73 ja Chrysler LeBaron vm.-78, maximinopeus noin 90 km/H, muuten on ääntä ja ravistelua liikaa. Muut autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan... miksi "hidastelen"???
Ravistelu johtuu yleensä kyllä epätasapainossa olevista vanteista. Jos siis tarkoitetaan sitä, että ratti tärisee. Se tärinä alkaa noissa nopeuksissa. Muutoin tuo 90 on nelivaihteisille autoille monasti aika sopiva nopeus.
- jokumuu.
M1978 kirjoitti:
Olihan monessa autossa omat ongelmansa tietysti.
Minä olen ajanut listan autoista vain kahdella: avengerilla ja ensimmäisen sukupolven charadella. Kummassakaan ei ole mitään muuta huonoa kuin se, että osia ei enää saa.
Tosin, kumpikin on melko hyvin säilyneitä yksilöitä, yhä tänä päivänä ajokunnossa, niin tietysti ne, joilla on huonoja kokemuksia, ovat muodostaneet kokemuksensa aikanaan huonojen yksilöiden perusteella. Minä kun olen elänyt aikana, jolloin vain parhaat yksilöt ovat enää olleet jäljellä. Siksi olen saanut positiivisen kuvan autoista, jotka ovat paskoja joidenkin muiden mielestä.
Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset? Minusta tekninen yksinkertaisuus oli kiistattomasti hyvä ominaisuus autossa. Nykyautot ovat monimutkaisia, joten mielestäni nykyautot ovat siinä suhteessa paskoja.
Minä en tarvitse nykyauton ominaisuuksia. 80-luvun autoissa on jo kaikki mitä tarvitsee autossa olla."Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset?"
Taloudessa sattuu olemaan autot vuosimallia -79, -89, -98 ja -07 joten noiden kesken voi tehdä jo jonkinlaista vertailua.
Selkeimmin näkyy erot korityön ja kokoonpanon laadussa. Mitä uudempi auto, sitä tarkemmat sovitukset ja paremmin istuvat osat. Samoin ruosteenesto ja sen mukana korin ennakoitu kestoikä on edennyt aika harppauksin.
Lisäksi selvä ero on autojen vaatimissa huoltotöissä. Mitä vanhempi auto, sitä useammin asiaa pellin alle vaikkei kärryssä mitään varsinaista vikaa olisikaan. 70-luvulta 80-luvulle tultaessa jäivät pois katkojan kärjet ja niiden säätäminen. Näiden kyseisten autojen tapauksessa myös kaasareiden ruuvailu kuului vain vanhimman härvelin ylläpitoon. 90-luvulle siirryttäessä ei enää tarvinnut säätää sytytysennakkoa eikä venttiileitä. 2000-luvulle tullessa muuttui enää lähinnä öljynvaihtovälin pituus, joka oli nyt jo kuusinkertainen 70-luvun esitykseen verrattuna.
Varustelu on vuosien varrella pompsahtanut ihan eri mittasuhteisiin. Vanhin auto edusti ainakin jossain määrin aikansa luksusta ja hienouksiin lukeutui nahkaverhoilun ja mahonkiratin lisäksi sellaiset toiminnalliset varusteet kuin öljynpainemittari ja hanskalokeron valo. Uusin auto taas edustaa halvahkoa tapaa rakentaa kulkuväline mutta varustukseen kuuluu silti monenlaista vatkainta itsestään himmenevästä taustapeilistä MP3-vaihtajan kautta peruutustutkaan. Edellisten härpättimien tarpeellisuudesta voi olla useampaakin mieltä mutta itse arvostan esimerkiksi automaatti-ilmastointia, istuinlämmittimiä, lukkiutumattomia jarruja ja turvatyynyjä joita auto on työnnetty puolilleen. Hyvällekin kuskille voi joskus käydä vahinko, saati sitten meikälle.
Tekniikassa suuria hyppäyksiä on mm. jarrujen tehossa, suorituskyvyn ja kulutuksen suhteessa, päästöissä ja tasavertaisemmilla verrokkiautoilla sellainen olisi myös ajettavuudessa. Nyt vastakkain ovat aikansa urheiluauto ja perhevankkuri. Kovasti erilaisiahan nuo ovat mutta käsi sydämellä en menisi väittämään toista absoluuttisesti paremmaksi. Sen sijaan äänieristys ja mukavuus painivat ihan eri sarjassa.
Summa summarum; Uudella on helppoa ja mukavaa liikkua eikä se juuri vaadi ylläpitoa. Vanhan auton kanssa erilainen timpurointi ja säätely kuuluu asiaan, silloinkin kun auto on sinänsä kunnossa. Pitemmälle matkalle lähden mieluummin uudemmalla ellei kyseessä ole jonkin sortin elämysmatkailu, samoin marraskuisen sohjon kyntäminen on tuoreemmalla kärryllä mukavampaa eikä säälitä samalla tavalla. Sen sijaan kesäiseen kivan kelin päristelyynhän tuo vanhin laite on hauska. Ihan senkin takia että se on nykyisiin autoihin verrattuna niin erilainen eläin.
Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää. jokumuu. kirjoitti:
"Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset?"
Taloudessa sattuu olemaan autot vuosimallia -79, -89, -98 ja -07 joten noiden kesken voi tehdä jo jonkinlaista vertailua.
Selkeimmin näkyy erot korityön ja kokoonpanon laadussa. Mitä uudempi auto, sitä tarkemmat sovitukset ja paremmin istuvat osat. Samoin ruosteenesto ja sen mukana korin ennakoitu kestoikä on edennyt aika harppauksin.
Lisäksi selvä ero on autojen vaatimissa huoltotöissä. Mitä vanhempi auto, sitä useammin asiaa pellin alle vaikkei kärryssä mitään varsinaista vikaa olisikaan. 70-luvulta 80-luvulle tultaessa jäivät pois katkojan kärjet ja niiden säätäminen. Näiden kyseisten autojen tapauksessa myös kaasareiden ruuvailu kuului vain vanhimman härvelin ylläpitoon. 90-luvulle siirryttäessä ei enää tarvinnut säätää sytytysennakkoa eikä venttiileitä. 2000-luvulle tullessa muuttui enää lähinnä öljynvaihtovälin pituus, joka oli nyt jo kuusinkertainen 70-luvun esitykseen verrattuna.
Varustelu on vuosien varrella pompsahtanut ihan eri mittasuhteisiin. Vanhin auto edusti ainakin jossain määrin aikansa luksusta ja hienouksiin lukeutui nahkaverhoilun ja mahonkiratin lisäksi sellaiset toiminnalliset varusteet kuin öljynpainemittari ja hanskalokeron valo. Uusin auto taas edustaa halvahkoa tapaa rakentaa kulkuväline mutta varustukseen kuuluu silti monenlaista vatkainta itsestään himmenevästä taustapeilistä MP3-vaihtajan kautta peruutustutkaan. Edellisten härpättimien tarpeellisuudesta voi olla useampaakin mieltä mutta itse arvostan esimerkiksi automaatti-ilmastointia, istuinlämmittimiä, lukkiutumattomia jarruja ja turvatyynyjä joita auto on työnnetty puolilleen. Hyvällekin kuskille voi joskus käydä vahinko, saati sitten meikälle.
Tekniikassa suuria hyppäyksiä on mm. jarrujen tehossa, suorituskyvyn ja kulutuksen suhteessa, päästöissä ja tasavertaisemmilla verrokkiautoilla sellainen olisi myös ajettavuudessa. Nyt vastakkain ovat aikansa urheiluauto ja perhevankkuri. Kovasti erilaisiahan nuo ovat mutta käsi sydämellä en menisi väittämään toista absoluuttisesti paremmaksi. Sen sijaan äänieristys ja mukavuus painivat ihan eri sarjassa.
Summa summarum; Uudella on helppoa ja mukavaa liikkua eikä se juuri vaadi ylläpitoa. Vanhan auton kanssa erilainen timpurointi ja säätely kuuluu asiaan, silloinkin kun auto on sinänsä kunnossa. Pitemmälle matkalle lähden mieluummin uudemmalla ellei kyseessä ole jonkin sortin elämysmatkailu, samoin marraskuisen sohjon kyntäminen on tuoreemmalla kärryllä mukavampaa eikä säälitä samalla tavalla. Sen sijaan kesäiseen kivan kelin päristelyynhän tuo vanhin laite on hauska. Ihan senkin takia että se on nykyisiin autoihin verrattuna niin erilainen eläin.
Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää.W123 korista mersua näke vieläkin ajossa. kamalia ruosteisia raatoja suurin osa mutta sitkeästi kulkevat. osat on todella halpoja ja tekniikka kuitenkin suhteellisen kestävä aikalaisiinsa verrattuna. harmi että muuttivat museoauto säädöstä, muuten saisi jo ensimmäisiä w124 korisiakin museoautoksi.
- äänilevypyörä
M1978 kirjoitti:
Ravistelu johtuu yleensä kyllä epätasapainossa olevista vanteista. Jos siis tarkoitetaan sitä, että ratti tärisee. Se tärinä alkaa noissa nopeuksissa. Muutoin tuo 90 on nelivaihteisille autoille monasti aika sopiva nopeus.
Epätasapainossa olevista vanteista!?
Korjataan siis irrottamalla renkaat vanteiden päältä, jotta eivät häiritse vanteiden tasapainotusta. Tasapainotetaan vanteet ja asennetaan renkaat takaisin.
Way to go! - onnilund
mersu126 kirjoitti:
W123 korista mersua näke vieläkin ajossa. kamalia ruosteisia raatoja suurin osa mutta sitkeästi kulkevat. osat on todella halpoja ja tekniikka kuitenkin suhteellisen kestävä aikalaisiinsa verrattuna. harmi että muuttivat museoauto säädöstä, muuten saisi jo ensimmäisiä w124 korisiakin museoautoksi.
tätäkään ei näe enää hirveästi missään
- onnilund
onnilund kirjoitti:
tätäkään ei näe enää hirveästi missään
ford granada consul mk1
Ford escort mk1
Citroen ds
Bmw 520 e12
Mercedes-benz 450sel w116
Lada 2103
näitäkään ei näe enää hirveästi...saatikka skodan 120 mallia....Olisi joskus Upeaa jos joku Tallentaisi Myös audi 100sen tai Skodan 120mallin - vanha itsekin
jokumuu. kirjoitti:
"Mutta millä lailla sitten esim. nykyautot ovat parempia kuin 70-lukuiset?"
Taloudessa sattuu olemaan autot vuosimallia -79, -89, -98 ja -07 joten noiden kesken voi tehdä jo jonkinlaista vertailua.
Selkeimmin näkyy erot korityön ja kokoonpanon laadussa. Mitä uudempi auto, sitä tarkemmat sovitukset ja paremmin istuvat osat. Samoin ruosteenesto ja sen mukana korin ennakoitu kestoikä on edennyt aika harppauksin.
Lisäksi selvä ero on autojen vaatimissa huoltotöissä. Mitä vanhempi auto, sitä useammin asiaa pellin alle vaikkei kärryssä mitään varsinaista vikaa olisikaan. 70-luvulta 80-luvulle tultaessa jäivät pois katkojan kärjet ja niiden säätäminen. Näiden kyseisten autojen tapauksessa myös kaasareiden ruuvailu kuului vain vanhimman härvelin ylläpitoon. 90-luvulle siirryttäessä ei enää tarvinnut säätää sytytysennakkoa eikä venttiileitä. 2000-luvulle tullessa muuttui enää lähinnä öljynvaihtovälin pituus, joka oli nyt jo kuusinkertainen 70-luvun esitykseen verrattuna.
Varustelu on vuosien varrella pompsahtanut ihan eri mittasuhteisiin. Vanhin auto edusti ainakin jossain määrin aikansa luksusta ja hienouksiin lukeutui nahkaverhoilun ja mahonkiratin lisäksi sellaiset toiminnalliset varusteet kuin öljynpainemittari ja hanskalokeron valo. Uusin auto taas edustaa halvahkoa tapaa rakentaa kulkuväline mutta varustukseen kuuluu silti monenlaista vatkainta itsestään himmenevästä taustapeilistä MP3-vaihtajan kautta peruutustutkaan. Edellisten härpättimien tarpeellisuudesta voi olla useampaakin mieltä mutta itse arvostan esimerkiksi automaatti-ilmastointia, istuinlämmittimiä, lukkiutumattomia jarruja ja turvatyynyjä joita auto on työnnetty puolilleen. Hyvällekin kuskille voi joskus käydä vahinko, saati sitten meikälle.
Tekniikassa suuria hyppäyksiä on mm. jarrujen tehossa, suorituskyvyn ja kulutuksen suhteessa, päästöissä ja tasavertaisemmilla verrokkiautoilla sellainen olisi myös ajettavuudessa. Nyt vastakkain ovat aikansa urheiluauto ja perhevankkuri. Kovasti erilaisiahan nuo ovat mutta käsi sydämellä en menisi väittämään toista absoluuttisesti paremmaksi. Sen sijaan äänieristys ja mukavuus painivat ihan eri sarjassa.
Summa summarum; Uudella on helppoa ja mukavaa liikkua eikä se juuri vaadi ylläpitoa. Vanhan auton kanssa erilainen timpurointi ja säätely kuuluu asiaan, silloinkin kun auto on sinänsä kunnossa. Pitemmälle matkalle lähden mieluummin uudemmalla ellei kyseessä ole jonkin sortin elämysmatkailu, samoin marraskuisen sohjon kyntäminen on tuoreemmalla kärryllä mukavampaa eikä säälitä samalla tavalla. Sen sijaan kesäiseen kivan kelin päristelyynhän tuo vanhin laite on hauska. Ihan senkin takia että se on nykyisiin autoihin verrattuna niin erilainen eläin.
Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää."Sivuhuomautuksena vielä; Viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitys ei tunnu yhtä huimalta kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Erilaisia hilputtimia on kyllä tullut lisää."
Nimim. "jokumuu" kirjoittaa asiaa ja nimenomaan tuo viimeinen havainto pitää mielestäni erityisen hyvin paikkansa.
Itselläni on ollut ketjussa mainituista "harvinaisuuksista" mm. Morris Marina, Alfasud, Peugeot 104, Renault 14 ja mm. sellainen kuin Hillman Minx. Aikoinaan ajokokemuksia lienee suurimmasta osasta näitä eksottisia malleja.
Nyt on viimeisen 10 vuotta ollut sama auto, jote ei ole tullut vaihdettua juuri siitä syystä, ettei oikein saa rahalle vastinetta vaihtamalla sitä uuteen. Autolla on ajettu n. 200 tkm ilman minkäänlaista teknistä murhetta. Autossa on rengaskoko 195/65-15 jolloin kulku on kutakuinkin yhtä äänetöntä kuin saman kokoluokan uusissa. Mukavuudessa ei ole eroja, paitsi uudemmissa on näkyvyys yleensä häiritsevän huono. Monet kerrat olen lähtenyt sitä vaihtamaan, mutta vanhalla on takaisin tultu. - Retkuilija
onnilund kirjoitti:
ford granada consul mk1
Ford escort mk1
Citroen ds
Bmw 520 e12
Mercedes-benz 450sel w116
Lada 2103
näitäkään ei näe enää hirveästi...saatikka skodan 120 mallia....Olisi joskus Upeaa jos joku Tallentaisi Myös audi 100sen tai Skodan 120mallinkadonnut totaalisesti, ilmeisesti jokkiksessa survottu kaikki paskaksi.
- n. 20 skodaa nurkiss
Retkuilija kirjoitti:
kadonnut totaalisesti, ilmeisesti jokkiksessa survottu kaikki paskaksi.
Vanhoista Skodista suurin osa on harrastajilla tallessa, kun monella on yhteensä yli 20 autoa.
- ölkjhgfyt
Retkuilija kirjoitti:
nimittäin 304 mallista. Kiskojen yli ajettaessa ratkes pohja taka-akselin edestä poikki, oli siinä ihmettelemistä! Tuulettajan hihnaa vaihdettaessa joutui puolet konehuoneesta purkamaan.
Koskas muuten viimeinen 404:nen valmistettiin?-88 viimeksi valmistettu jossain nigeriassa
- ajokki
Minulla on Zastava 1100 4D sedan, hyvässä alkuperäiskunossa, vuosi 1975, vain 63000 km, on museo-rekisterissä, jos joku sen haluaa luovun siitä pienellä hinnalla, No löytyykö kiinnostuneita?
- mäntsälä
ajokki kirjoitti:
Minulla on Zastava 1100 4D sedan, hyvässä alkuperäiskunossa, vuosi 1975, vain 63000 km, on museo-rekisterissä, jos joku sen haluaa luovun siitä pienellä hinnalla, No löytyykö kiinnostuneita?
Kyllä kiinnostaa, onko hinta suunnilleen missä luokassa?
- Alfasud:.!1%#+
.
Alfasud ruostui jopa pahemmin kuin mosse
.
- <<<<
audi 50 on aika harvinaisuus..peugeot 104sen ohella...Missä Muuten Nykyään On Bmw e21 mallit < Jotka ovat aika tyylikkäitä
- jrmkanten
Niin, tuli juuri mieleen 4 ov. Lancia Beta, näin sellaisen ruskean usein Vaasassa vielä jokunen vuosi sitten, muistaakseni rekkari alkoi A...toivottavasti pelastui. Fiatin pieni pakettiauto 238 oli kans kiva.
- Retkuilija
kokoluokkaansa nähden aikanaan, siksi niitä ei näy missään.
- rgaergeasg
Niinkin yleinen auto kuin Saab 99 alkaa olla jo katoavaa tavaraa. Eipä ysisatasenkaan varhaisia malleja pahemmin enää arkiliikenteessä näe.
- biilejä
Audi 50 tais olla melkein sama kuin eka Polo. Itsellä oli tuo Polo, hyvät penkit ja tilaa oli noin pieneksi autoksi. Samoin tuolta harvinaisuuksien listalta löytyi tuo Sunbeam "kostaja", tosi hyvä ajaa vrt. esim. Taunus tai Carina, jotka myös olen omistanut. Ja polakka, lisenssi fiat puolasta ja paljon surkeampi tekele kuin lada.
PS. Serkulla oli to Alfasud, boxeri kone ja pellit hävis äkkiä, antoi uutena aika hiljaista ja hyvää kyytiä. - saabisti'
Saab 900 on aika yleinen tuolla itärajalla vielä.
- osmo 3000
Datsun 100 A oli hyvin suosittu Suomessa.Nopeasti hävisivät jonnekkin.
Niitähän myytiin parivuotta valmistuksen loputtua uutena Suomessa ja
taispa joku autoliike ostaa koko ylijäämävarastonkin Suomeen. - menneet vehkeet
Aloittajan listasta on tuttu Mazda 929, jonka vuosimallia 1976 olevalla sedanilla tuli ajeltua ajokortin saatuani. Perusvarma japanilainen, vaikka ajo-ominaisuudet ovat todennäköisesti nykynäkökulmasta hirveät. Tätä nykyistä 6-Mazdaa pienempää 70-luvun 929:ää näki vieleä muutama vuosi sitten ajoittain myynnissä Nettiautossa, vaikkei malli ollut meillä mitenkään yleinen.
Likeltä liippaa myös Datsun 160J. Isälläni oli aikanaan moottoriltaan ja koriltaan tätä hieman isompi 180B, vuosimallia -72. Mielestäni aikansa tyylikkäimpiä 70-luvun Datsuneita, ajo-ominaisuudetkin kohdallaan erillisen takajousituksen ansiosta.
Eräällä kaverillani oli 80-luvulla Opel Rekord -74. En itse ollut sen ratissa, muuta eipä tuon entisen taksidieselin suorituskyky päätä huimannut. - kadonnut_
Toyota 2000 GT
- 70-luvun kadonneet
Näitä englantilaisia tuli minulle mieleen:
-Morris Marina
-Vauxhall viva
-Leyland Sherpa
-Austin Maxi- Retkuilija
70-luvun kadonneita:
Opel ascona A voyage
Isuzu Florian
Triumph Toledo
Morris 1100, 1300
Saab 99 combi
Vauxhall Victor
Hillman Hunter
Volkswagen 412 - Retkuilija
Lisää tuli mieleen:
Tilhi-Escort
Toyota Crown Pick up
Rekord D caravan
Mazda savanna - 13+4
Retkuilija kirjoitti:
Lisää tuli mieleen:
Tilhi-Escort
Toyota Crown Pick up
Rekord D caravan
Mazda savannaTeijo. Sehän oli suomalainen Pickup? Suorakulmalla "muotoiltu" koppi, jos muistan oikein? Volkkarin kone oli?.
- Retkuilija
13+4 kirjoitti:
Teijo. Sehän oli suomalainen Pickup? Suorakulmalla "muotoiltu" koppi, jos muistan oikein? Volkkarin kone oli?.
Kuplan kone, etuveto ja lasikuituinen ohjaamo. Hinta pompsahti liian kalliiksi.
- Emmä Tiiä
Wartburg
Skoda (takamoottori)
Morris marina
Lyland princes
Toyota timangi - Hilpatiheijaa
Daf
Volvo 340/360
Volga Elite
Mosse - kadonneet...
VW K-70. Oliko ensimmäinen etuveto volkkari nestejäähdytteisellä koneella?
- Retkuilija
Kyllä oli. Sukua NSU Ro 80:lle.
- OMistuksessa oli k70
VW k70 oli täysin NSU:n suunittelema auto ja VW osti NSU:n pari viikkoa ennen auton ensiesittelyä ,joten siitä tehtiin volkkari
- Kiitos NuSulle
.
Kiitos Nusun skodassa ei ole volkkarin omaa teknologiaa vaan Nusun
.
- sörssellön
Datsun 280, nimi muuttui sittemmin cedriksi.
Samoin triumphit. Ei ole näkynyt liikenteessä. Vielä jokunen 10-15v sitten näki näitä vanhempia menopelejä laajemminkin liikenteessä mut nykyään kun kattoo niin kaikki on vm 2000 tai uudempia. 90 luvun vehkeetkin alkaa hävitä pikku hiljaa.- Retkuilija
Corolla liftback -78.
http://www.flickr.com/photos/scottish_classic__car_clubs/2235482402/lightbox/ - museoajokki
Retkuilija kirjoitti:
Corolla liftback -78.
http://www.flickr.com/photos/scottish_classic__car_clubs/2235482402/lightbox/Minun Zastava 1100 4D sedan, vuosi 1975, vain 63000 km, on aina kovassa menossa, vaikka jo museorekisterissä, jos joku innostunut sen haluaa, luovun
siitä jo omankin ikäni takia, nopesti vastaavaalle! - mäntsälä
museoajokki kirjoitti:
Minun Zastava 1100 4D sedan, vuosi 1975, vain 63000 km, on aina kovassa menossa, vaikka jo museorekisterissä, jos joku innostunut sen haluaa, luovun
siitä jo omankin ikäni takia, nopesti vastaavaalle!Soita minulle 0405084884
- Soita myös tuoreiml
Autoja on siis aikain saatossa tehty vähintäänkin riittävästi, ylläpito ja hoito vain on laiminlyöty ja siksi tuhotaan ainavain lisää luonnonvaroja. Mutta kyllä tekniikan huippua taitaa 90-luvun autot edustaa, tuli ruiskut, muttei vielä vaaditty IT-alan tutkintoa öjynvaihtoon. Kadonneet alkavat kai olla ensimmäiset Opel Astratkin, ne uudelleen nimetyt Kadettit. Kiva olisi joskus törmätä edes yhteen 80-luvun 626 mazdaankin, 323 tuskin enää kukaan säilöö? Ja entäs Justyt ja muut entiset Subarut, harvinaisuuksia jo myytäessä.
- masamies1
Tiedän parikin henkilöä jotka säilöö 80-luvun 323:sia. Niin takavetoja, kuin etuvetojakin.
- Oh lord..
Hienoja koko perheen arkisia työjuhtia olivat kaikki.. Topicin aloittajan kirjoituksesta tulee erityisesti mieleen tuo Datsun Violet,, Oli ensimmäinen autoni...
Omalta osaltani jatkaisin vielä listaa omistamillani "youngtimereilla",,,
VW Passat 1.5 TS -76
VW Passat 1.6 GLI - 80
Saab 99 EMS -77
VW Scirocco 1.8 GT -85
Saabi oli toivottoman mätä,ja Scirocco "kiertopalkinto"...
Mutta nyt harmittaa,etten säästänyt -GLI Passattia..
Vaikka olisi ollut mahdollisuus säilöä se vaikka ikuisesti,,
Kaunis,viistoperäinen 3d kori,met.hohto vaalean vihreä,ja Todella hyvät kaksois-ajovalot.. Plyyshi penkit,,, Kromi listoja... Puujäljitelmää....
Nyt alla persoonaton Korealainen... Joka sekin on joskus "youngtimer"...- Retkuilija
En tiennytkään että sciroccoa tehtiin noin kauan?
- Scirocco 1.8 16v.
Retkuilija kirjoitti:
En tiennytkään että sciroccoa tehtiin noin kauan?
Vanha scirocco oli tuotannossa 1974-1981.
Ja ns. mk2 oli tuotannossa 1981-1992.
Corrado korvasi vanhan roccon.
Ja nyt taas vanha nimi palasi tuotantoon.
- Tadadaa
Isälläni oli 2 kpl Alfasudeja. Toinen mätäni täysin ja toinen hiukan vähemmän. Jälkimmäinen pääsi entisöitäväksikin.
- Antti
Miusta tuli juuri tällä viikolla onnellinen Datsun 180B sss hardtopin omistaja...pitkään tuota ko. autoa etsiskelinkin ja viimein sen löysin...oma isäni siis omisti tuon samaisen auton 90 luvun alkupuolella ja nyt se teki paluun perheeseen...ehdottomasti yksi kauneimmista autoista mitä olen nähnyt!
- Retkuilija
Ei hullumpi valinta. Mutta varaudu varaosien saatavuusongelmiin!
- 9+12
70 -luvun Datsuniiin löytyy osia Norjasta....
- Fiat 132 GLS A
Minulla tallissa erittäin hienio ja alkuperäinen Fiat 132 GLS automaatti, vm -76 Ei varmaan kovin paljon enää kilvissä. Todennäköisesti "museoin" sen keväällä.
- Ratsumi
DATSUN 120 Y ja sisarmallit aika harvinaisia, 100 A :ta myytiin paljon, mutta säilyneitä ei taida olla montaakaan, ne ajettiin käytännössä loppuun.
- Retkuilija
Yrjö oli niin saatanan ruma ettei sillaista kukaan kehdannut ostaa. Itsekin hajoitin tuollaisen.
- myös
Opel Kadett B,C,D
Citroen BX
Talbot Horizon, 1510 - slkfjoweig
Vanhoja ranskalaisia ei juurikaan näe, esim. Renault 9 ja 11, ei paljon näy enää edes ensimmäisiä R19 mallia.
Citroen Visa, BX, AX, empä muista koska olisin viimeksi näitä nähnyt.
Peugeot 205 ei myöskään enää ole kovin yleinen näky vaikka on tavallaan 80-luvun ikoni. Fiatin Unoakaan ei ole enää näkynyt ainakaan niitä 80-luvun versioita.
Yleensä näyttää olevan että ranskalaiset, italialaiset ja saksalaisista ainakin ooppelit alkaa kadota ensimmäisenä, Japanilaiset, ainakin yleisimmät sinnittelee pisimpään liikenteessä.
Sen huomaa esim. nettiautossa kun haeskelee 80-luvunkin autoja niin Corollaa löytyy vielä pilvin pimein mutta haepa jotain Fiat Ritmoa niin eipä tahdo löytyä kuin harvoin.- Retkuilija
Onko muuten kukaan enää nähnyt uno fireä missään? Sellaista missä oli "testarossa" levikkeet?
- <<<<
FORD ESCORT RS2000 MKII
TOLLASEN KU SAIS TOTA EI EES LIIKENTEESSÄ NÄÄ - iopjioöio
Eipä juuri näy missään vanhoja Volvoja 60-luvulta, paitsi kesäisin.
- Retkuilija
Kyllä niitä näkyy mutta yritäs bongata remmivolvo 343 70-luvulta.
- 7+6
Niinpä - 60-luvun autot alkavat olla jo 50-vuotta vanhoja - joten eipä mikään ihme...
- kato käy
Tässä vaiheessa pitäisi alkaa haikailemaan kadonneita 90-luvun malleja. Niitäkin on jo.
- ruosteraiskaa
60-luvun Austin, Anglia, Hillman Minx.
70-luvun Fiat Mirafiori (oli tosi nopea ruostumaan), Moskwits Elite
80-luvun Opel Ascona ja Kadet (Vectra ja Astra korvasivat)
90-luvun olisiko esim. Kia Rio (tai saattoi olla markkinoilla jo -80-luvulla)
btw. pisimpään "sinnitelleitä" automerkkejä taitaa olla kuplavolkkarit ja volvot.- Tommoinen tuli
mieleen esim. MK1 Mondeo voisi olla jo talteen otettavien listalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384128- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151961Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581588Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341417VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981141
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070