Kun apteekista ehdotetaan halvempaa lääkettä jota lääkäri on määrännyt tai apteekissa ei satu juuri sitä olemaan niin farmaseutti ehdottaa sellaista jossa vaikuttava aine on samanlainen kuin alkuperäisessä mutta voi olla niin että tästä lääkkeestä tuleekin sivuoireita esim.huimausta,pahoinvointia tms.Apteekkiin ei tuotetta takaisin voi viedä muuta kuin hävitettäväksi, mutta pitäisi olla jokin systeemi että voisi vaikka antaa sellaiselle henkilölle joka jo käyttää mainittua lääkettä.Esimerkiksi minulla on jo kaksi vähän käytettyä kolmen kuukauden kolesteroli pakkausta jotka ei minulle sopineet,oma rahakukkaroni tietenkin kärsii samoin Kelalle tulee turhia maksuja lääkkeille joilla ei ole mitään käyttöä.
p.s onko muut huomanneet että vaikka vaikuttava aine on sama niin eroja on lääkkeen siedettävyydessä?
Rinnakkaislääke ei sovi
6
1634
Vastaukset
- ,,,
alkuperäisiä lääkityksiäni, olen tullut tähän päätökseen kokemuksen kautta ja resepteissäni onkin teksti: vaihtokielto.
Onhan ne sidos-ja apuaineet eri, vaikuttaa mm. imeytymiseen.
Sen sijaan en missään tapauksessa ottaisi vastaan aloitettua lääkepakkausta.- ja...
vaikuttavassa aineessakin saa olla 20% vahvuusero. Silti teen aina vaihdon eikä ole ollut ongelmia.
- tompeli
Kannattaisi ottaa aluksi kuukauden määrä lääkkeitä, jos eivät sovi niin ei jää niin paljon hukkaan. Tosin joissain lääkkeissä kuukauden satsi on kalliimpi kuin 3 kk.
- torveloko
Mutta kun olen kerran jotain lääkettä apteekista ottanut, niin tosi harvoin tulee seuraavalla kerralla vaihdettua toiseen, vaan kyllä otan sitä mitä edelliselläkin kerralla. En muista, että koskaan olisi ollut sopimattomuusongelmia lääkkeiden kanssa. Tosin minä en ole kovin herkkä sivuvaikutuksille (mitä nyt vatsa sekoaa aina, mutta se tuntuu olevan täysin riippumaton lääkkeestä).
Sen sijaan tiettyjä lääkkeitä haluan tietyllä tapaa pakattuna. Sanotaanko vaikka vatsasuojalääkkeet haluan mielummin muovipurkissa kuin yksittäispakkauksissa. Ihan jo ympäristösyistä ja lisäksi se muovipurkki kulkee paljon kävevämmin veskassa mukana kuin iso laatikko erillipakattuja tabuja. Muutenkin suosin purkkeja mielummin, jos valitsemaan pääsee - harvoin vaan pääsee.
Nykyisellään ärsyttää, kun pitää aina muistaa apteekissa sanoa, että halvinta vaihtoehtoa. Kun silloin lääkevaihdon alussa aina tarjottiin sitä vaihtoa, nyt jos lääke menee viitehinnan sisään, niin eivät pyydä vaihtoa, ellei erikseen pyydä tai lääkärin määräämää lääkettä ei ole apteekissa. Tosin aika usein minun lääkärini alunperinkin määrää niitä halvimpia. - huomannut...
torveloko kirjoitti:
Mutta kun olen kerran jotain lääkettä apteekista ottanut, niin tosi harvoin tulee seuraavalla kerralla vaihdettua toiseen, vaan kyllä otan sitä mitä edelliselläkin kerralla. En muista, että koskaan olisi ollut sopimattomuusongelmia lääkkeiden kanssa. Tosin minä en ole kovin herkkä sivuvaikutuksille (mitä nyt vatsa sekoaa aina, mutta se tuntuu olevan täysin riippumaton lääkkeestä).
Sen sijaan tiettyjä lääkkeitä haluan tietyllä tapaa pakattuna. Sanotaanko vaikka vatsasuojalääkkeet haluan mielummin muovipurkissa kuin yksittäispakkauksissa. Ihan jo ympäristösyistä ja lisäksi se muovipurkki kulkee paljon kävevämmin veskassa mukana kuin iso laatikko erillipakattuja tabuja. Muutenkin suosin purkkeja mielummin, jos valitsemaan pääsee - harvoin vaan pääsee.
Nykyisellään ärsyttää, kun pitää aina muistaa apteekissa sanoa, että halvinta vaihtoehtoa. Kun silloin lääkevaihdon alussa aina tarjottiin sitä vaihtoa, nyt jos lääke menee viitehinnan sisään, niin eivät pyydä vaihtoa, ellei erikseen pyydä tai lääkärin määräämää lääkettä ei ole apteekissa. Tosin aika usein minun lääkärini alunperinkin määrää niitä halvimpia.että koska se viitehinnan putki on niin kapea, ei halvimpaan vaihtamisella yleensä säästä kovin paljon. Kävin perjantaina apteekissa ja ostin erästä reseptilääkettä joka on aiemmin vaihtunut melkein joka ostokerralla eri valmistajan tuotteeseen. Nyt farmaseutti laittoi reseptin mukaisen lääkkeen. Halvimman vaihtamalla olisin säästänyt 40 senttiä, ei kannattanut. Se kyllä huvitti että neljän valmistajan hinnat ovat sentin alle hintaputken ylärajahinnan. Kolmen muun valmistajan (jokaista näistä on tarjottu ennen) hinnat on pullahtanut ylärajasta yli, yhdellä valmistajalla parilla sentillä ja kahdella vajaa pari euroa. Eiköhän nämäkin valmistajat alenna hintaansa seuraavalla hinnoittelukierroksella. Tämä hintasirkus on nyt tätä, mutta asiakas yleensä hyötyy tästä kun hinnat laskee. Tämä esimerkkinä käyttämäni lääke on halventunut reippaasti sen jälkeen kun sille tuli rinnakkaislääkkeet markkinoille. Enää ei ole varmuutta alkuperäisyydestä kyseisellä lääkkeellä ja onko niissä eroja kun rinnakkaisvalmisteita on 7 kpl.
- loww
tieto tekee meidät vapaiksi? mitä minä yrittäisin kertoa? kolesteroli ei ole pahantekijä vaan pitää meidän terveyttä yllä. vaikuttaa varmaan uskomattomalta, mutta juttu on näin. ei ole syytä hermostua mokomasta asiata. korkea kolesteroli taso tietää vain pitkä ikää. mutta antaisinko linkin puhua?
http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm
http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf
http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173
olen jättänyt simvastatiinin syömättä.. enkä anna kenellekkään niitä loppuja. on muuten ollut veritulppa ja sen jälkeen olen etsinytr tietoa näistä kolesteroleista. eli kolesteroli ei ole meille mikään myrkky vaan hyväntekijä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445785
- 455295
- 483688
- 133643
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903161- 313116
- 592864
- 572710
- 532360
- 381824