PSA:n 1.6-litrainen diesel? (Mazda 3)

tulevadieselisti

Tällä hetkellä myynnissä olevan Mazda 3:n 1.6-litrainen diesel on ilmeisesti PSA:n tuotoksia?

Mitenköhän tuo hihnalla pyörivä kone on kestänyt tyypillisesti käyttöä? Käsittääkseni PSA on onnistunut melko hyvin diesel-koneissaan.. näin ainakin alan lehdistö ja muut mediat tuppaavat usein toitottamaan.

Harkinnassa on Mazda 3:n ostaminen tuolla koneella.. hintaero 1.6-litraiseen bensamyllyyn on 0 euroa, joten hankintahinta ei ainakaan anna aihetta hyljätä dieseliä vaihtoehtona. Ja koska Jaappanin ihmeistä ei vielä oikein downsize-bensaturboja löydy, on diesel varmastikin oiva vaihtoehto noissa Mazdoissa.. vai löytyykö perusteltuja eriäviä mielipiteitä?

(Ja turha sanoa mitään Mazdojen ruostumisista.. :))

21

8813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kymppi!

      Kone on mainio, usein luultu 2 litraiseksi...ihmettelen vaan miksi haluat sen mazdassa? Etkö halua samalla ajomukavuutta ja ajo-ominaisuuksia..( ja ruostumattomuutta :-))

      • tulevadieselisti

        Ajo-ominaisuudet ovat mielestäni tuossa kohdallaan (tosin dieselinä Mazda 3 on vielä ajamatta, bensana ainakin oikein mainio). Mukavuudessa on toki parannettavaa, mutta äänimaailma hiljenee helposti riittävälle tasolle sopivin kotikonstein ja alustan tukevuus on omaan makuuni vain plussaa ja pieni pintakovuus on täysin siedettävissä.
        Ruostumista en aikuisten oikeasti jaksa murehtia, kun tuntuu että autojen vaihtosykli on asettunut kolmeen vuoteen.. rahaa menee toki "hukkaan", mutta omapahan on valintani. :)

        Mazdan dieselin hinta varustetasoon nähden on mielestäni myös kohdillaan.. etenkin Elegancessa.. jossa ainoa miinus tulee veivikäyttöisistä takaikkunoista (jepjep :D). Ja mahdollista ruostekuviota lukuunottamatta nuo ovat kyllä muutoin vähävikaisia epeleitä ja jos tuo diesel-konekin on kerta toimiva, niin en ole ainakaan toistaiseksi keksinyt parempaakaan "kehikko" koneen ympärille kuin tuo Mazda 3. :) Mielipitetitä jakava keulan rosnki hymykin miellyttää omaa kieroutunutta silmää.


      • ammatti autoilija
        tulevadieselisti kirjoitti:

        Ajo-ominaisuudet ovat mielestäni tuossa kohdallaan (tosin dieselinä Mazda 3 on vielä ajamatta, bensana ainakin oikein mainio). Mukavuudessa on toki parannettavaa, mutta äänimaailma hiljenee helposti riittävälle tasolle sopivin kotikonstein ja alustan tukevuus on omaan makuuni vain plussaa ja pieni pintakovuus on täysin siedettävissä.
        Ruostumista en aikuisten oikeasti jaksa murehtia, kun tuntuu että autojen vaihtosykli on asettunut kolmeen vuoteen.. rahaa menee toki "hukkaan", mutta omapahan on valintani. :)

        Mazdan dieselin hinta varustetasoon nähden on mielestäni myös kohdillaan.. etenkin Elegancessa.. jossa ainoa miinus tulee veivikäyttöisistä takaikkunoista (jepjep :D). Ja mahdollista ruostekuviota lukuunottamatta nuo ovat kyllä muutoin vähävikaisia epeleitä ja jos tuo diesel-konekin on kerta toimiva, niin en ole ainakaan toistaiseksi keksinyt parempaakaan "kehikko" koneen ympärille kuin tuo Mazda 3. :) Mielipitetitä jakava keulan rosnki hymykin miellyttää omaa kieroutunutta silmää.

        mulla on ollut taksissa picasso n.2vuotta ajettu 160tkm.
        ei oo tarvinu lisäillä öljyä tippaakaan ja ainoa ylimääräinen on ollut pieni vinkuminen kuin laturin remmi niin on ollut jakopään remmi oli mennyt kosteutta kotelon sisälle ja ruostuttanut remmin ( vaihtoivat takuuseen remmin oheislaiteineen hammaspyörät, pesen autoa useasti joten ei varmaan mikään tyyppivika.

        todella toimiva kone, ei ole raketti mutta kulkee hyvin


      • muuten...
        ammatti autoilija kirjoitti:

        mulla on ollut taksissa picasso n.2vuotta ajettu 160tkm.
        ei oo tarvinu lisäillä öljyä tippaakaan ja ainoa ylimääräinen on ollut pieni vinkuminen kuin laturin remmi niin on ollut jakopään remmi oli mennyt kosteutta kotelon sisälle ja ruostuttanut remmin ( vaihtoivat takuuseen remmin oheislaiteineen hammaspyörät, pesen autoa useasti joten ei varmaan mikään tyyppivika.

        todella toimiva kone, ei ole raketti mutta kulkee hyvin

        Mites on picasso muuten pelittäny, onko ollu "kuuluisia" citikan såhkö, ym. vikoja?


      • ammatti autoilija
        muuten... kirjoitti:

        Mites on picasso muuten pelittäny, onko ollu "kuuluisia" citikan såhkö, ym. vikoja?

        eipä ole ollut mitään muita vikoja esim sähköissä


    • tulevadieselisti

      Mites kun tuossa koneessa on tosiaan hihna.. se vähän mietityttää.
      Minkälaiset vaihtovälit tuolle hihnalle on määritelty? Sen vaihtaminenhan maksanee helposti sen 700-1000e.. vai olenko väärässä?

      Meneekö yli 100 000 km per hihna?

      • ammatti autoilija

        kestää.
        vaihtoväli on 160tkm.
        veholla maksaa noin 1000 euroa.
        kärkkäinen mainostaa vajaata 400 merkkiin kuin merkkiin osineen päivineen


    • hdi rulez

      Hakkaa kestävyydessä ja ominaisuuksissa VAG:n nokilekat. Ostaisin sinuna kuitenkin mieluummin joko Volvona tai Pösönä, japsimazda ruostuu ja on meluísa.

      • tulevadieselisti

        Volvo on turhan hintava ja Pösö ei vaan ole koskaan miellyttänyt ajossa (tuo 307-kokoluokka siis), eikä ulkonäöllisesti. Mazdan ajettavuus on omaan makuun hyvä, äänet vaimenee riittävästi vähän puuhastelemalla ja toivon mukaan mahdolliset ruosteongelmat estyy heti uutena teetettävällä ruosteenestokäsittelyllä.


      • kiehtoo?
        tulevadieselisti kirjoitti:

        Volvo on turhan hintava ja Pösö ei vaan ole koskaan miellyttänyt ajossa (tuo 307-kokoluokka siis), eikä ulkonäöllisesti. Mazdan ajettavuus on omaan makuun hyvä, äänet vaimenee riittävästi vähän puuhastelemalla ja toivon mukaan mahdolliset ruosteongelmat estyy heti uutena teetettävällä ruosteenestokäsittelyllä.

        Eli tonni heti uuden auton paranteluun??? Ei voi käsittää mikä noissa vokkipannuissa joitakin kiehtoo...


      • tulevadieselisti
        kiehtoo? kirjoitti:

        Eli tonni heti uuden auton paranteluun??? Ei voi käsittää mikä noissa vokkipannuissa joitakin kiehtoo...

        Minulle on ihan yksi lysti, onko tuo noin 650e (minkä Finikorin Diamond-käsittely uuteen kustantaa) auton hinnassa valmiiksi (= kalliimpi hankintahinta samoilla varusteilla esimerkiksi Volvossa), vai tuleeko se hinta päälle liikkestä ulos ajettuani ja viedessäni auton käsiteltäväksi.
        Joka tapauksessa on satavarmaa, että kunnollinen ruosteenestokäsittely luo sen suojaaville metalliosille paljon paremman ja pidemmän suojan kuin mitä eurooppalaistenkin merkkien normaalilla tehdassuojauksella saavutetaan.
        Kyllä, Mazda on ryssinyt viime aikoina pahasti saumajuttujen kanssa, mutta eiköhän niiden mokailujen kulut ole kasvaneet tässä vuosien varrella niin suuriksi, että ovat jo oppineet. Ja jos eivät ole, niin tuo ruosteenestokäsittely auttaa ainakin osittain ja loput hoituu sitten takuukuvioina.

        Minä en käsitä sitä, miksi joku ottaa lämpöä siitä jos joku tykkää jostain muusta kuin mistä itse pitää.


      • nipponisti.
        tulevadieselisti kirjoitti:

        Minulle on ihan yksi lysti, onko tuo noin 650e (minkä Finikorin Diamond-käsittely uuteen kustantaa) auton hinnassa valmiiksi (= kalliimpi hankintahinta samoilla varusteilla esimerkiksi Volvossa), vai tuleeko se hinta päälle liikkestä ulos ajettuani ja viedessäni auton käsiteltäväksi.
        Joka tapauksessa on satavarmaa, että kunnollinen ruosteenestokäsittely luo sen suojaaville metalliosille paljon paremman ja pidemmän suojan kuin mitä eurooppalaistenkin merkkien normaalilla tehdassuojauksella saavutetaan.
        Kyllä, Mazda on ryssinyt viime aikoina pahasti saumajuttujen kanssa, mutta eiköhän niiden mokailujen kulut ole kasvaneet tässä vuosien varrella niin suuriksi, että ovat jo oppineet. Ja jos eivät ole, niin tuo ruosteenestokäsittely auttaa ainakin osittain ja loput hoituu sitten takuukuvioina.

        Minä en käsitä sitä, miksi joku ottaa lämpöä siitä jos joku tykkää jostain muusta kuin mistä itse pitää.

        onhan se järkevämpi ostos kun joku volvo samalla koneella. Tosin en oikein ymmärrä miksi pitää olla dieseli ja kärsiä joko kylmästä tai sitten lähes 2000€ lisää auton hintaan että tarkenee siinä talvella. Sitten vielä tulee ongelmat helposti tyhjenevän akun kanssa jos ajaa lyhyitä matkoja, lisäksi yleiset Eberin tai Webaston ongelmat, niistä voilukea vaikka cittisen viitosen käyttötestistä tuulilasi-lehdestä.
        Nykyaikaisella, myös ahtamattomalla bensakoneella päästään helposti kuuden litran keskikulutuksiin, eikä ole maksettavana vuotuista rangaistusveroa.
        Muistaakseni tuossa Mazdassa on myös psa:n vaihteisto, kun on vain 5 vaihteinen.
        Ite kun kävin koeajamassa bensa kolmosen viime talvena, niin en juuri ihastunut siihen.


      • 1.6 hdi
        nipponisti. kirjoitti:

        onhan se järkevämpi ostos kun joku volvo samalla koneella. Tosin en oikein ymmärrä miksi pitää olla dieseli ja kärsiä joko kylmästä tai sitten lähes 2000€ lisää auton hintaan että tarkenee siinä talvella. Sitten vielä tulee ongelmat helposti tyhjenevän akun kanssa jos ajaa lyhyitä matkoja, lisäksi yleiset Eberin tai Webaston ongelmat, niistä voilukea vaikka cittisen viitosen käyttötestistä tuulilasi-lehdestä.
        Nykyaikaisella, myös ahtamattomalla bensakoneella päästään helposti kuuden litran keskikulutuksiin, eikä ole maksettavana vuotuista rangaistusveroa.
        Muistaakseni tuossa Mazdassa on myös psa:n vaihteisto, kun on vain 5 vaihteinen.
        Ite kun kävin koeajamassa bensa kolmosen viime talvena, niin en juuri ihastunut siihen.

        Mulla on tuo 1,6hdi valmistajan alkuperäisessä kuosissa, kyllä on lämmin talvella, lämpimämpi kuin edellinen erimerkkinen bensakoneinen, 15km.n matkalla ohjaamo lämpeni -20 asteisesta 20 asteeseen...siis lisälämmitintä ei ole. Tosin sähkövastuksilla ilmakanavissa autetaan kabiinin lämpiämistä sekä viimasuojalla koneen lämpiämistä.Tosin noihin apulaitteisiin tuskin mazda panostaa.


      • 1+6
        1.6 hdi kirjoitti:

        Mulla on tuo 1,6hdi valmistajan alkuperäisessä kuosissa, kyllä on lämmin talvella, lämpimämpi kuin edellinen erimerkkinen bensakoneinen, 15km.n matkalla ohjaamo lämpeni -20 asteisesta 20 asteeseen...siis lisälämmitintä ei ole. Tosin sähkövastuksilla ilmakanavissa autetaan kabiinin lämpiämistä sekä viimasuojalla koneen lämpiämistä.Tosin noihin apulaitteisiin tuskin mazda panostaa.

        Meillä tuolla koneella. Edellinen tankkaus ja kulutuksen laskemisen tulos 4,25l/100km. Mainio kone tuo HDI.


      • 1.6hdi
        1+6 kirjoitti:

        Meillä tuolla koneella. Edellinen tankkaus ja kulutuksen laskemisen tulos 4,25l/100km. Mainio kone tuo HDI.

        Joo, mulla pääasiassa 15km työmatka-ajoa joka suurimmaksi osaksi taajamaa keskikulutus alle 5 litraa. Matka-ajossa olen päässy 3,8 litraan...tosin tuohon täytyy jo ajaessa keskittyä ja nopeus 80-90km/h.
        Sanottakoon myös, että nyt on tuolla ajeltu 75 tuhatta, ainoo vika ajovalopesimien pumppu.


      • tulevadieselisti
        1.6 hdi kirjoitti:

        Mulla on tuo 1,6hdi valmistajan alkuperäisessä kuosissa, kyllä on lämmin talvella, lämpimämpi kuin edellinen erimerkkinen bensakoneinen, 15km.n matkalla ohjaamo lämpeni -20 asteisesta 20 asteeseen...siis lisälämmitintä ei ole. Tosin sähkövastuksilla ilmakanavissa autetaan kabiinin lämpiämistä sekä viimasuojalla koneen lämpiämistä.Tosin noihin apulaitteisiin tuskin mazda panostaa.

        Mazda 3:ssa ei tosiaan löydy vakiona polttiainelisälämmitintä, mutta sähkövastuksella siinäkin tuotetaan lisälämpöä matkustamoon. Jälkikäteen asennettu Webasto/Eber ei joudu niin koville kun auto ei itse paukuta sitä oman tahtonsa mukaan päälle ja pois ajossa, vaan se käy ainoastaan kuskin mielen mukaan ja pääasiassa esilämmittimenä ennen ajoa.

        Ja eiköhän sitä tule viimasuojakin laitettua kun talvikelit koittaa.


      • nipponisti.
        tulevadieselisti kirjoitti:

        Mazda 3:ssa ei tosiaan löydy vakiona polttiainelisälämmitintä, mutta sähkövastuksella siinäkin tuotetaan lisälämpöä matkustamoon. Jälkikäteen asennettu Webasto/Eber ei joudu niin koville kun auto ei itse paukuta sitä oman tahtonsa mukaan päälle ja pois ajossa, vaan se käy ainoastaan kuskin mielen mukaan ja pääasiassa esilämmittimenä ennen ajoa.

        Ja eiköhän sitä tule viimasuojakin laitettua kun talvikelit koittaa.

        automatiikka ohjaa sitä myös ajon aikana, kun on kerran laittanut päälle niin lämmöt pysyy oikealla tasolla.
        Tuossa joku kehui kuinka sähkövastus lämmittää sisätiloja, tietysti auttaa lämpenemisessä, mutta ei poista dieselin perus ongelmaa, eli moottorin liian alhaista käyntilämpötilaa.
        Sähkövastuksetkin haukkaavat hieman polttoainetta lisääntyneen lataustarpeen vuoksi, mutta tietysti webasto kuluttaa vielä enemmän löpöä, eikä sitä ole laskettu mihinkään normikulutuksiin, joten todellinen ero bensakoneen kulutukseen jää vielä luvattua pienemmäksi.
        Mazdan kolmosessa on jostakin ihmeen säästösyystä jätetty koneen lämpömittari pois, joten silloin ei kuski yhtään tiedä kuinka kylmällä koneella ajelee ja pikkuhiljaa pilaa moottorin.


      • a
        nipponisti. kirjoitti:

        automatiikka ohjaa sitä myös ajon aikana, kun on kerran laittanut päälle niin lämmöt pysyy oikealla tasolla.
        Tuossa joku kehui kuinka sähkövastus lämmittää sisätiloja, tietysti auttaa lämpenemisessä, mutta ei poista dieselin perus ongelmaa, eli moottorin liian alhaista käyntilämpötilaa.
        Sähkövastuksetkin haukkaavat hieman polttoainetta lisääntyneen lataustarpeen vuoksi, mutta tietysti webasto kuluttaa vielä enemmän löpöä, eikä sitä ole laskettu mihinkään normikulutuksiin, joten todellinen ero bensakoneen kulutukseen jää vielä luvattua pienemmäksi.
        Mazdan kolmosessa on jostakin ihmeen säästösyystä jätetty koneen lämpömittari pois, joten silloin ei kuski yhtään tiedä kuinka kylmällä koneella ajelee ja pikkuhiljaa pilaa moottorin.

        On mulla kyllä koneen lämpömittari ja jakopään hihnan vaihtoväli 240 000 km. Kyseessä Mazda 3 1,6 hdi vm 09.


    • vuotta liian myöhään

      Mulla on mazda 3 vm 2010 HDI hihnan vaihtoväli 120000 km ,harmittaa kun on näemmä puolella pudonnut hihnanvaihtoväli vuodessa.

    • Hb

      Vanhan korimallin 3 1,6 hdi:ssä erilainen mittaristo,kuin uusikoppaisessa; sisältää lämpömittarin,jonka perusteella käy pakkasellakin lämpimänä. Lämpöä riittää niinikään matkustamoonkin. Tietysti kovilla pakkasilla lämpiäminen kestää-itselläni useimmiten tässä tapauksessa esilämmitetty biili(lohko- ja sisätilalämppärin, Defa; avulla). Etupyörän laakeri meni 60000 jälkeen. Ovat nähtävästi huonoja. Lastutettuna suorituskykykin kohtuullinen...oikein hyvä, Tectyl-käsitelty auto.

    • Seppo7814

      Itselläni 2008 -vuoden 3 tiisselillä. Ominaisuuksiltaan ihan kelpo moottori, muutamia epä-japanilaisia vikoja ollut, mm.EGR vaihdettu. Turbo pitää vihellystä, mutta se on ominaisuus, ei vika :) Kulutus noin 5,3 sekalaisessa. Ei ruostetta vaikkei ole suojattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      24
      2385
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1987
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1637
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1437
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      927
    10. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      925
    Aihe