"Jesse diggaa sua ehdoitta"

Hengenmies

Helsingin ev. lut. seurakuntien mainos "Jesse diggaa sua ehdoitta" tarkoittanee luterilaisen Kristus-uskon perimmäistä ajatusta.

Mutta mitä puhe Jeesuksen rakkaudesta eli ”yksin armosta” (sola gratia) sitten tarkoittaa? Rippikoulussa se määriteltiin mieleen jäävällä tavalla: Armo = Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Armo siis määritellään Jumalan ansaitsemattomaksi rakkaudeksi, joka tulee ihmiselle ilman mitään hänen omia tekojaan tai ansioitaan.

Rakkaus ei ole kuitenkaan mikään spiritistinen käsitys ja vain pelkästään uskon asia, vaan sen pitäisi olla koettavaa todellisuutta. Jumalan rakkautta ei ansaita, mutta se on koettavissa vain jos me ihmiset tuomme evankeliumin niin lähelle että rakastamme toisiamme. Sanan kirkosta olisi tultava tekojen kirkko.

Valitettavasti evankeliumista on tehty vain tunteisiin vetoavaa sanahelinää jossa nämä seurakuntien "jesset" hyökkäävät helvettituomioillaan lähimmäistensä kimppuun lukitellen heitä nimikristityiksi, ateisteiksi, homoiksi ja papittariksi, mutta itse he rakastavat vain itseään ja ovat itsekkyyden ja oman edun tavoittelun malliesimerkkejä.

Missä on se seurakunta jossa sinua rakastetaan ja sinut hyväksytään sellaisena kuin sinä olet ajattelevana, kyselevänä, epäilevänä ja kriittisenä etsijänä joka pyrkii totuuteen ja rehellisyyteen ja elämään lähimmäistensä kanssa sovussa? Jesse kyllä diggaa, mutta me emme. Niinkö se meneekin?

37

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DarkNH

>>mutta itse he rakastavat vain itseään ja ovat itsekkyyden ja oman edun tavoittelun malliesimerkkejä.

• onnellinen ateisti

"Armo = Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Armo siis määritellään Jumalan ansaitsemattomaksi rakkaudeksi, joka tulee ihmiselle ilman mitään hänen omia tekojaan tai ansioitaan."

Ihmettelen tuota ansaitsemattomuutta, kun itse koen nimenomaan, että jo pelkällä olemassaolollaan jokainen elävä olento ansaitsee rakkautta. Eli ansiotonta rakkaus ei ole kenellekään. Uskova ilmeisesti kokee itseensä kohdistuvan rakkauden ansiottomaksi, koska uskoo olevansa syntinen ja huono olento. Minä taas katson, että ihmisellä on yhtälailla ulottuvuus hyvään kuin pahaankin. Rakkautta kokeva oppii rakastamaan. Vihattu oppii vihaamaan. Valinta on ihmisillä itsellään.

• DarkNH

tämänkin palstan aktiivisuutta.

Sanotaan että hihhuleilla ei ole mitään väliä tai jos on niin antaa uskoa!1!??

Kuitenkin hihhulismi vaikuttaa yhteiskuntapolitiikkaan joten sekin nykyisen demokratian suojalla on kritiikkiä ottava vastuu. Ei tarvitse mennä yksilötasolle mutta väitän että monikin jehova on kuollut verensiirto kieltämyksen takia. Ja monikin hihhuli on kuollut synnytykseen koska ei saanut aborttia vaikka lapsi oli mutantti.

SIIS MITÄ VITTUA MULLE KUULUU MIHIN MIHIN JOKU USKOO? Tähän sanon että nainen hiljetköön seurakunnassa peittäköön päänsä.

Armo? On se vitun armeliasta tapattaa poikansa itsensä luotujen virheiden tähden.

• Onnellinen ateisti
        DarkNH kirjoitti:

tämänkin palstan aktiivisuutta.

Sanotaan että hihhuleilla ei ole mitään väliä tai jos on niin antaa uskoa!1!??

Kuitenkin hihhulismi vaikuttaa yhteiskuntapolitiikkaan joten sekin nykyisen demokratian suojalla on kritiikkiä ottava vastuu. Ei tarvitse mennä yksilötasolle mutta väitän että monikin jehova on kuollut verensiirto kieltämyksen takia. Ja monikin hihhuli on kuollut synnytykseen koska ei saanut aborttia vaikka lapsi oli mutantti.

SIIS MITÄ VITTUA MULLE KUULUU MIHIN MIHIN JOKU USKOO? Tähän sanon että nainen hiljetköön seurakunnassa peittäköön päänsä.

Armo? On se vitun armeliasta tapattaa poikansa itsensä luotujen virheiden tähden.

"Armo? On se vitun armeliasta tapattaa poikansa itsensä luotujen virheiden tähden."

Niin kieroutunut ajatuskyhäelmähän se on, mitäpä muutakaan. Käsittämätöntä on se, että ihminen nielee ihan mitä vaan juttuja, pelkästään sen takia, että niin on ennenkin nielty. Pari tuhatta vuotta sitten oli ymmärrettävää, että uskottiin ihan mitä vaan, kun tieteiden taso ei ollut monessakaan asiassa raamatun jorinoita kummempaa. Mistäpä silloinen ihmispolo silloin tiesi, mikä oli totta ja mikä puuta heinää. Varminta oli totella kirkkoa ja valtiota, ettei joudu vaikeuksiin.

• DarkNH
        Onnellinen ateisti kirjoitti:

"Armo? On se vitun armeliasta tapattaa poikansa itsensä luotujen virheiden tähden."

Niin kieroutunut ajatuskyhäelmähän se on, mitäpä muutakaan. Käsittämätöntä on se, että ihminen nielee ihan mitä vaan juttuja, pelkästään sen takia, että niin on ennenkin nielty. Pari tuhatta vuotta sitten oli ymmärrettävää, että uskottiin ihan mitä vaan, kun tieteiden taso ei ollut monessakaan asiassa raamatun jorinoita kummempaa. Mistäpä silloinen ihmispolo silloin tiesi, mikä oli totta ja mikä puuta heinää. Varminta oli totella kirkkoa ja valtiota, ettei joudu vaikeuksiin.

Uskotko että onnellisuuden saa ajattemella niin kuin sinä?
        tsippa daijaa

http://www.youtube.com/watch?v=N4HjsZqOaQ0

Ei ole jumalaa jahvettia.

• onnellinen ateisti
        DarkNH kirjoitti:

Uskotko että onnellisuuden saa ajattemella niin kuin sinä?
        tsippa daijaa

http://www.youtube.com/watch?v=N4HjsZqOaQ0

Ei ole jumalaa jahvettia.

"Uskotko että onnellisuuden saa ajattemella niin kuin sinä?"

Tuskinpa sitä ajattelemalla saa. Onnellisuus on varmaankin tapa suhtautua omaan elämäänsä. Tuskinpa sitä pelkästään ajattelemalla saavuttaa. Onnellisuuden kokemus on viimekädessä aivojen kemiaa, ja se on monen asian funktio. Katson olevani onnellinen, koska minua ei vituta, eikä harmita, eikä ole sellaisia ongelmia, joita ei voisi ratkaista, tai joiden kanssa ei voisi elää. Toki ympäröivässä maailmassa on paljon asioita, jotka ovat pielessä, mutta onnellisuuden kokemuksesta luopumalla en niitä kuitenkaan korjaisi. Siksi jatkan rikollisen ärsyttävässä onnellisuuden tilassa.

"Ei ole jumalaa jahvettia. "

Ei niin, mutta miksi sinä sitä minulle vakuuttelet. En tarvitse sinua tai jumalia itseäni holhoamaan.

• Minä en diggaa jesseä!

Mielikuvitusolioista diggaan joulupukkia. Sen ansiosta olen saanut monta kivaa lahjaa - ihan oikeasti.

Myös hobitit ovat mukavia ja erityisesti pidän myös enteistä.

Jesse ei pääse minun listoilleni, joten saatte pitää sen ihan itsellänne.

• DarkNH

Uskovaiset ovat ulkoistaneet moraalin "muka kristillisyyteen" on se tietty että tosi uskovaisia on vain suomessa 200.

• Kössönöm

"Helsingin ev. lut. seurakuntien mainos "Jesse diggaa sua ehdoitta" tarkoittanee luterilaisen Kristus-uskon perimmäistä ajatusta."

- Tuohon mainokseen sisältyi myös se, että "jesse diggaa myös homoja". Hassua sinänsä, koska kirkko ei diggaa homoja:)

"Mutta mitä puhe Jeesuksen rakkaudesta eli ”yksin armosta” (sola gratia) sitten tarkoittaa? Rippikoulussa se määriteltiin mieleen jäävällä tavalla: Armo = Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Armo siis määritellään Jumalan ansaitsemattomaksi rakkaudeksi, joka tulee ihmiselle ilman mitään hänen omia tekojaan tai ansioitaan."

- Silkkaa liirumlaarumia.

"Rakkaus ei ole kuitenkaan mikään spiritistinen käsitys ja vain pelkästään uskon asia, vaan sen pitäisi olla koettavaa todellisuutta. Jumalan rakkautta ei ansaita, mutta se on koettavissa vain jos me ihmiset tuomme evankeliumin niin lähelle että rakastamme toisiamme. Sanan kirkosta olisi tultava tekojen kirkko."

- Rakkaus on tunne, eikä jumalia ole.

"Valitettavasti evankeliumista on tehty vain tunteisiin vetoavaa sanahelinää jossa nämä seurakuntien "jesset" hyökkäävät helvettituomioillaan lähimmäistensä kimppuun lukitellen heitä nimikristityiksi, ateisteiksi, homoiksi ja papittariksi, mutta itse he rakastavat vain itseään ja ovat itsekkyyden ja oman edun tavoittelun malliesimerkkejä."

- Sellaisia uskikset ovat.

"Missä on se seurakunta jossa sinua rakastetaan ja sinut hyväksytään sellaisena kuin sinä olet ajattelevana, kyselevänä, epäilevänä ja kriittisenä etsijänä joka pyrkii totuuteen ja rehellisyyteen ja elämään lähimmäistensä kanssa sovussa?"

- Ei sellaista olekaan. Aina on joku pomottamassa, oli poppoo mikä tahansa.

"Jesse kyllä diggaa, mutta me emme. Niinkö se meneekin?"

- Ei ole jessestäkään mitään havaintoa.

• .

Siis jeesus rakastaa minua mutta koska ei todista itseään minulle palan helvetissä.

siinä taas raiskataan sanaa rakkaus.

• Kössönöm
        . kirjoitti:

Siis jeesus rakastaa minua mutta koska ei todista itseään minulle palan helvetissä.

siinä taas raiskataan sanaa rakkaus.

Rakkaus on liioittelua tässä tapauksessa. Suorastaan härskiä valehtelua.

• uskon kauheus

Jesse rakastaa sinua ehdoitta, paitsi että on sellainen ihan pikkuinen ehto, että jos sinä et
      rakastakaan jesseä sillä ainoalla oikealla mystisellä tavalla, josta on olemassa noin miljardi
      erilaista näkemystä ja tulkintaa, niin sinua kidutetaan ikuisesti helvetissä.

Ehdoton rakkaus ja ikuinen kidutus eivät millään sovi samaan pussauskoppiiin. Minä rakastan
      perhettäni, mutta jos eivät rakastaisikaan minua, niin en silti lukitsisi heitä kidutuskammioksi
      muutettuun kellariin ja kiduttaisi heitä siellä mahdollisimman julmasti koko heidän loppuelämänsä.
      En voisi koskaan tehdä sellaista rakastamilleni ihmisille, mutta raamatun sanoman mukaan juuri
      noin pitäisi tehdä ja juuri se olisi ainoaa oikeaa rakkautta, sillä juuri niin raamatun jumala tekee.
      Ikuinen kiduttaminen ei millään epätoivoisella seli-selillä muutu rakkaudeksi.

• DarkNH

Julle kerää suojelusrahaa mafian tyyliin. Jos et rakasata niin sitten...

• "Jesse diggaa sua ehdoitta"

...paitsi jos et alistu kristillisen uskonnollisen johtajan mielivaltaiseen tahtoon, joudut ikuisiksi ajoiksi helvettiin.
      ...paitsi jos olet nainen.
      ...paitsi jos et ole hetero.
      ...paitsi jos et maksa kirkolle.
      ...paitsi jos harrastat seksiä ennenkuin kirkko antaa luvan.

• Hengenmies

Milloin uskonnolliset piirit ovat rehellisyydellä kilpailleet? Rehellisyys ja lähimmäisenrakkaus niissä kyllä loistaa poissaolollaan. Monet uskikset näyttävät ajattelevan että kun valhetta toistaa kyllin usein se muuttuu totuudeksi.

• pepe57
        Hengenmies kirjoitti:

Milloin uskonnolliset piirit ovat rehellisyydellä kilpailleet? Rehellisyys ja lähimmäisenrakkaus niissä kyllä loistaa poissaolollaan. Monet uskikset näyttävät ajattelevan että kun valhetta toistaa kyllin usein se muuttuu totuudeksi.

Jesse rakastaa sinua ehdoitta, mutta......... Ja sitten muutama reunaehto, löytyy raamatusta.
        Olisikohan rakkaan kirkkomme aika ottaa raamattu pieniin kätösiinsä ja lukea sitä niin monta kertaa, että tulkinta helvetistä voitaisiin unohtaa. Ei kuulu tähän päivään. Ovat niin vanhoillisia, kirkon päättäjät, että eivät raski luopua hevetistä jos kohta seksuaalisten vähemmistöjenkin kohtelu on jo aikansa elänyt. Suvaitsevaisuutta, kirkon päättäjät!!
        Esim jehovantodistajilla ei koko helvettiä ole omassa raamatuntulkinnassaan. Puutteita on toki heidänkin uskonnossaan, mutta eivät pelottele mummuja lähisukulaistensa helvettiin menolla.

• Hengenmies
        pepe57 kirjoitti:

Jesse rakastaa sinua ehdoitta, mutta......... Ja sitten muutama reunaehto, löytyy raamatusta.
        Olisikohan rakkaan kirkkomme aika ottaa raamattu pieniin kätösiinsä ja lukea sitä niin monta kertaa, että tulkinta helvetistä voitaisiin unohtaa. Ei kuulu tähän päivään. Ovat niin vanhoillisia, kirkon päättäjät, että eivät raski luopua hevetistä jos kohta seksuaalisten vähemmistöjenkin kohtelu on jo aikansa elänyt. Suvaitsevaisuutta, kirkon päättäjät!!
        Esim jehovantodistajilla ei koko helvettiä ole omassa raamatuntulkinnassaan. Puutteita on toki heidänkin uskonnossaan, mutta eivät pelottele mummuja lähisukulaistensa helvettiin menolla.

Jessehän oli Raamatun innokkain helvetillä hehkuttaja. Mutta hän näytti panevan sinne lähinnä rikkaita ja hyväosaisia uskovaisia jotka kuvittelivat olevansa parempia uskossaan kuin muut.

Jehovantodistajilla ei ole sellaista helvettiä jollaista Jeesus julisti, nimittäin ikuista piinahelvettiä. Uskomattomille on vain loppu ilman toivoa paratiisista. Paratiisiin pääsevät toki vain Jehovantodistajat heidän tulkinnassaan.

Oletko huomannut että puhe helvetistä on hiipunut luterilaisessa kirkossa? Vapaissa suunnissa helvetti roihuaa vielä kovasti ja amerikkalainen fundamentalisti Billy Graham teki helvetistä edelleen "salonkikelpoista" kristinuskoa.

• Oikaisen hieman
        Hengenmies kirjoitti:

Jessehän oli Raamatun innokkain helvetillä hehkuttaja. Mutta hän näytti panevan sinne lähinnä rikkaita ja hyväosaisia uskovaisia jotka kuvittelivat olevansa parempia uskossaan kuin muut.

Jehovantodistajilla ei ole sellaista helvettiä jollaista Jeesus julisti, nimittäin ikuista piinahelvettiä. Uskomattomille on vain loppu ilman toivoa paratiisista. Paratiisiin pääsevät toki vain Jehovantodistajat heidän tulkinnassaan.

Oletko huomannut että puhe helvetistä on hiipunut luterilaisessa kirkossa? Vapaissa suunnissa helvetti roihuaa vielä kovasti ja amerikkalainen fundamentalisti Billy Graham teki helvetistä edelleen "salonkikelpoista" kristinuskoa.

Ensiksikin helvetti on.

Uskovia ei tuomita, elleivät he itse valitse mammonaa Jumalan sijasta.

Hyväosaisuus ei ole syntiä. jos se ei ole ihmiselle tärkeintä elämässä.

Ylpeys käy lankeemuksen edellä, joten kyllä ihminen aikanaan nöyrtyy
        mikäli tahtoo pysyä Jumalan yhteydessä..se on jompikumpi.

Jehovilla ei ole taivastakaan, vaan heidän mukaansa ainoastaan 144 000 pelastuu
        maan päälliseen paratiisiin ( tuo luku on ilmestyskirjasta ja tarkoittaa juutalaisia)

• Kristitty45

Rehellisempi mainos olisi: Tule sellaisena kuin olet, niin me teemme sinusta sellaisen kuin tahdomme.

• uskis

jos vain peräreikäsi on vielä tiukka..

• Lukija...

Näyttää siltä että kritiikin esittäjää ei ainakaan hyväksytä uskonnollisissa yhteisöissä. Nämä kun ovat hyvin tarkkoja erheettömyydestään.

Käytännössä onkin niin että ”jesse” rakastaa ainoastaan sellaisia jotka eivät ajattele omilla aivoillaan, vaan uskovat kaiken mitä joku keksii uskotella.

Sellainen seurakunta, jossa kriittisyyttä ei suvaita, ei ainakaan ansaitse minun kunnioitustani. Uskontoja pitää voida myös arvostella. Se on kaiken edistymisen edellytys.

• Kirkosta eronnut
        Lukija... kirjoitti:

Näyttää siltä että kritiikin esittäjää ei ainakaan hyväksytä uskonnollisissa yhteisöissä. Nämä kun ovat hyvin tarkkoja erheettömyydestään.

Käytännössä onkin niin että ”jesse” rakastaa ainoastaan sellaisia jotka eivät ajattele omilla aivoillaan, vaan uskovat kaiken mitä joku keksii uskotella.

Sellainen seurakunta, jossa kriittisyyttä ei suvaita, ei ainakaan ansaitse minun kunnioitustani. Uskontoja pitää voida myös arvostella. Se on kaiken edistymisen edellytys.

Muutama vuosi sitten kun vielä kuuluin kirkkoon minulla oli tapana käydä Turun Merimieskirkossa lukemassa päivän lehtiä. Kun pappikin oli usein paikalla, päätin kysyä häneltä kirkon tunnustuksesta. Mihin kirkossa oikein pitäisi uskoa? Olin kuullut hänen miehensä, joka nyt on hiippakuntadekaani ja pyrkimässä Turun uudeksi piispaksi, kertovan että mitään tunnustusta ei kirkossa tarvitakaan. Muistan ihmetelleeni tätä. Eikö jokin tunnustus, aate tai ideologia ole ohjelmassa poliittisilla puolueillakin? En minä ainakaan halua kuulua sellaiseen puolueeseenkaan jolla on jokin ideologioiden sekamelska ja jossa kaikki mahdollinen käy.

Kysymyksilläni huomasin pian että olin astunut jonkin näkymättömän kynnyksen yli. Oli sopimatonta esittää kriittisiä kysymyksiä. Mielestäni kuitenkin papin koulutuksen tehtävä on opettaa kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja opettaa keskustelutaitoja erityisesti uskonnollisissa kysymyksissä. Myöhemmin hän ei tervehtinyt minua. Kokemuksestani viisastuneena en ole sen jälkeen esittänyt kysymyksiä kirkon papeille. Puhutaan sitten vain säästä jos jossakin hautajaisissa tavataan. Tämän rouva merimiespastorin kykyihin keskustelutaito uskonnosta ei kuulunut. Mitä tietämättömämpi ja tyhmempi olet, sitä tervetulleempi olet kirkkoon.

• Kössönöm
        Kirkosta eronnut kirjoitti:

Muutama vuosi sitten kun vielä kuuluin kirkkoon minulla oli tapana käydä Turun Merimieskirkossa lukemassa päivän lehtiä. Kun pappikin oli usein paikalla, päätin kysyä häneltä kirkon tunnustuksesta. Mihin kirkossa oikein pitäisi uskoa? Olin kuullut hänen miehensä, joka nyt on hiippakuntadekaani ja pyrkimässä Turun uudeksi piispaksi, kertovan että mitään tunnustusta ei kirkossa tarvitakaan. Muistan ihmetelleeni tätä. Eikö jokin tunnustus, aate tai ideologia ole ohjelmassa poliittisilla puolueillakin? En minä ainakaan halua kuulua sellaiseen puolueeseenkaan jolla on jokin ideologioiden sekamelska ja jossa kaikki mahdollinen käy.

Kysymyksilläni huomasin pian että olin astunut jonkin näkymättömän kynnyksen yli. Oli sopimatonta esittää kriittisiä kysymyksiä. Mielestäni kuitenkin papin koulutuksen tehtävä on opettaa kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja opettaa keskustelutaitoja erityisesti uskonnollisissa kysymyksissä. Myöhemmin hän ei tervehtinyt minua. Kokemuksestani viisastuneena en ole sen jälkeen esittänyt kysymyksiä kirkon papeille. Puhutaan sitten vain säästä jos jossakin hautajaisissa tavataan. Tämän rouva merimiespastorin kykyihin keskustelutaito uskonnosta ei kuulunut. Mitä tietämättömämpi ja tyhmempi olet, sitä tervetulleempi olet kirkkoon.

vai onko haku vielä kesken?

• Lukija...
        Kössönöm kirjoitti:

vai onko haku vielä kesken?

Turun piispa Kari Mäkinen valittiin uudeksi arkkipiispaksi, joten Turun piispan paikka on auki ja ehdokasasettelu ja valinta tapahtuvat syksyllä. Siihen asti Mäkinen hoitaa kumpiakin tehtäviä.

• Kössönöm
        Lukija... kirjoitti:

Turun piispa Kari Mäkinen valittiin uudeksi arkkipiispaksi, joten Turun piispan paikka on auki ja ehdokasasettelu ja valinta tapahtuvat syksyllä. Siihen asti Mäkinen hoitaa kumpiakin tehtäviä.

Hoitaa mitä hoitaa, palkka juoksee kuitenkin. Mitä ne ihan oikeasti mahtavat tehdä?

• Kössönöm

tämän viestin pitäsi olla jeesus-palstalla?

• Hengenmies

Lainasin tämän "Jesse diggaa suo ehdoitta" Hesarista mielipidesivulta Jussi K. Niemelältä, ja hän on taas Vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtaja ja ateisti. Niemelän mukaan tästä Helsingin seurakuntayhtymän mainoksesta hekin saivat idean omiin mainoskampanjoihinsa.

Yleissivistyksenkin kannalta ateisteiksi itseään luulevien olisi tiedettävä mitä kirkko ylipäätään opettaa tai on opettamatta. Jumalahan on ensin jotenkin määriteltävä. Eihän muuten tiedä mitä pitäisi kieltää. Eikö ateisti ole juuri sellainen joka kieltää jumalan, jumalat tai jumaluuden eri muodoissaan?

• Häh??
        Hengenmies kirjoitti:

Lainasin tämän "Jesse diggaa suo ehdoitta" Hesarista mielipidesivulta Jussi K. Niemelältä, ja hän on taas Vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtaja ja ateisti. Niemelän mukaan tästä Helsingin seurakuntayhtymän mainoksesta hekin saivat idean omiin mainoskampanjoihinsa.

Yleissivistyksenkin kannalta ateisteiksi itseään luulevien olisi tiedettävä mitä kirkko ylipäätään opettaa tai on opettamatta. Jumalahan on ensin jotenkin määriteltävä. Eihän muuten tiedä mitä pitäisi kieltää. Eikö ateisti ole juuri sellainen joka kieltää jumalan, jumalat tai jumaluuden eri muodoissaan?

"Yleissivistyksenkin kannalta ateisteiksi itseään luulevien olisi tiedettävä mitä kirkko ylipäätään opettaa tai on opettamatta. Jumalahan on ensin jotenkin määriteltävä. Eihän muuten tiedä mitä pitäisi kieltää. Eikö ateisti ole juuri sellainen joka kieltää jumalan, jumalat tai jumaluuden eri muodoissaan?"
        Yleissivistyksenkin kannalta kaikkien ateisteista kaiken tietävä olisi tiedettävä mikä ateisti on, ennekuin väittää ateisteja jumalien kieltäjiksi.

• Kössönöm
        Hengenmies kirjoitti:

En kiellä jumalia, en vaan usko niiden olemassaoloon.

• ++++++++++++
        Hengenmies kirjoitti:

"Yleissivistyksenkin kannalta ateisteiksi itseään luulevien olisi tiedettävä mitä kirkko ylipäätään opettaa tai on opettamatta."

Aha, että raamattu on niin huono selittäjä, että sen asioita pitää kirkon opettaa. Sitäpaitsi kirkko opettaa, että jumala on oikeudenmukainen, rakastava ja armahtava.

"Eihän muuten tiedä mitä pitäisi kieltää. Eikö ateisti ole juuri sellainen joka kieltää jumalan, jumalat tai jumaluuden eri muodoissaan? "

Älä vaan ala vaikuttamaan maan lakeihin tai muiden ihmisten elämään.

• Hengenmies
        Kössönöm kirjoitti:

En kiellä jumalia, en vaan usko niiden olemassaoloon.

Eikö olisi kiva tietää minkälaisten jumalien olemassaoloon emme usko? Mitä tarkoitamme kun puhumme jumalasta tai jumalista?

• Kössönöm
        Hengenmies kirjoitti:

Eikö olisi kiva tietää minkälaisten jumalien olemassaoloon emme usko? Mitä tarkoitamme kun puhumme jumalasta tai jumalista?

"Mitä tarkoitamme kun puhumme jumalasta tai jumalista? "

- Omituinen kysymys. Minä en tiedä mitä sinä tarkoitat jumalalla johon uskot, mutta onko sen väliäkään. Jokaisella uskiksella tuntuu olevan ihan omanlaisensa jumala johon uskovat.

• Hengenmies
        Kössönöm kirjoitti:

"Mitä tarkoitamme kun puhumme jumalasta tai jumalista? "

- Omituinen kysymys. Minä en tiedä mitä sinä tarkoitat jumalalla johon uskot, mutta onko sen väliäkään. Jokaisella uskiksella tuntuu olevan ihan omanlaisensa jumala johon uskovat.

Itse voisin kuvailla uskoani Eino Leinon sanoin:

Kuka taitavi lempeä vastustaa?
        Ketä voita ei lemmen kieli?
        Sitä kuulee taivas ja kuulee maa
        ja ilma ja ihmismieli.
        Kas, povet se aukovi paatuneet,
        se rungot nostavi maatuneet,
        taas kutovi lehtihin, kukkasiin
        ja uusihin unelmiin.

Paha ei ole kenkään ihminen,
        vaan toinen on heikompi toista.
        On hyvää rinnassa jokaisen,
        vaikk' aina ei esille loista.
        Kas, hymy jo puoli on hyvettä
        ja itkeä ei voi ilkeä:
        miss' ihmiset tuntevat tuntehin,
        LIKI LIIKKUVI JUMALAKIN.

• A-teisti

Kirkon mainos näyttää aivan mielettömältä. Ajatellaanko siinä, että joku henkiolento tai henkiolennot rakastavat sinua (spiritismiä)? Tulee mieleen lännenelokuva "Jumala armahtaa, minä en".

Eikö Jeesus Nasaretilainen julistanut lähimmäisenrakkauden periaatetta, jossa suhde kärsivään lähimmäiseen ratkaisee kohtalon tuonpuoleisessakin (Matt. 25)?

• Olet oikeassa

Jeesus antoi omilleen käskyn rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, mutta ensiksi Jumalaa, koska rakkaus
        tulee Häneltä ja joka rakastaa, se on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne
        Jumalaa. Sillä Jumala on rakkaus.
        Samoin Jeesus sanoi, että siitä kaikki tuntevat teidät Minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus..

Tuo Matt.25 luvun loppujakeet kuvaavat kansojen tuomiota, jotka ovat maan päällä, kun Jeesus tulee
        maan päälle maailman lopulla, silloin Hän erottaa vuohet ja lampaat eli lampaita ovat ne, jotka ottavat
        vastaan evankeliumin ja ovat kohdelleet hyvin "näitä Minun vähimpiä veljiäni" eli juutalaisia ja vuohet
        kuvaa niitä, jotka torjuvat evankeliumin ja vainoavat juutalaisten jäännöstä.

• Lukija...
        Olet oikeassa kirjoitti:

Jeesus antoi omilleen käskyn rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, mutta ensiksi Jumalaa, koska rakkaus
        tulee Häneltä ja joka rakastaa, se on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne
        Jumalaa. Sillä Jumala on rakkaus.
        Samoin Jeesus sanoi, että siitä kaikki tuntevat teidät Minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus..

Tuo Matt.25 luvun loppujakeet kuvaavat kansojen tuomiota, jotka ovat maan päällä, kun Jeesus tulee
        maan päälle maailman lopulla, silloin Hän erottaa vuohet ja lampaat eli lampaita ovat ne, jotka ottavat
        vastaan evankeliumin ja ovat kohdelleet hyvin "näitä Minun vähimpiä veljiäni" eli juutalaisia ja vuohet
        kuvaa niitä, jotka torjuvat evankeliumin ja vainoavat juutalaisten jäännöstä.

Rakkaus syntyy ihmisen terveestä itsetunnosta. Vain psyykkisesti terve ihminen voi rakastaa lähimmäistään koska hän rakastaa myös itseään. Tämän todistaa hyvin myös kokemus mielenterveystyössä. Pelkkä jumalausko voi päinvastoin viedä ihmisen kauhistuttaviin tekoihin, niinkuin historia todistaa.

Rakkaus Jumalaan, lähimmäiseen ja itseen ovat samanarvoisia asioita Jeesuksen määrittelyssä. Tulkintasi siitä, että Jeesuksen puhe "vähimmistä veljistä" tarkoittaa vain juutalaisia, on sinun oman mielikuvituksesi tuotetta.

• Ei mielikuvitusta
        Lukija... kirjoitti:

Rakkaus syntyy ihmisen terveestä itsetunnosta. Vain psyykkisesti terve ihminen voi rakastaa lähimmäistään koska hän rakastaa myös itseään. Tämän todistaa hyvin myös kokemus mielenterveystyössä. Pelkkä jumalausko voi päinvastoin viedä ihmisen kauhistuttaviin tekoihin, niinkuin historia todistaa.

Rakkaus Jumalaan, lähimmäiseen ja itseen ovat samanarvoisia asioita Jeesuksen määrittelyssä. Tulkintasi siitä, että Jeesuksen puhe "vähimmistä veljistä" tarkoittaa vain juutalaisia, on sinun oman mielikuvituksesi tuotetta.

vaan tuo kohta todella tarkoittaa sitäkin, mitä kirjoitin, vaikkakin sen voi ottaa jokainen ohjeeksikin.

Jaakobin kirjeessä on myös kohtia, joissa kehoitetaan lähimmäisenrakkauteen ja jos oikein syvällisesti
        asioita ajatellaan, niin se, ettei rakasta lähimmäistään, vaan kieltää häneltä avunannon tai muuten toimii vastoin Jeesuksen antamaa rakkauden käskyä, johtaa uskovan pois siinä tottelemattomuudessa
        uskontieltä, ellei hän tee parannusta.

Mutta mitä tulee lähimmäisenrakkauteen, niin se ei tarkoita sitä, että ollaan suvaitsevaisia ja hyväksytään syntiä. Raamattu kehoittaa erottautumaan niistä, jotka uskovina vaeltavat kurittomasti
        ja tekevät vastoin Jumalan tahtoa, eli elävät haureellisesti, varastavat, ahnehtivat. juoruavat..jne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6598
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      40
      4362
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2179
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      39
      1818
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1411
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1179
    7. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1104
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      17
      1091
    9. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1077
    10. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      1018
    Aihe