Ymmärtävätkö miehet hellittelypuheiden tärkeyden?

Hyvä mies kuitenkin

Olen naimisissa, yhdessä saman miehen kanssa jo 10 vuotta. Mies on todella rakastettava käytökseltään, MUTTA miksi hänen on miltei mahdoton puhua "hempeitä" tai romanttisia, muistella hyviä hetkiämme tms. PUHUMINEN on hänelle hankalaa. Hänen äitinsä on todennut, ettei "meidän perheessä kai ollut tapana paljon puhua". Hänen vanhempansa ja sisarensa ovat samantyyppisiä. Heillä mene arjessa hyvin, mutta en koskaan ole kuullut heidän hellittelevän toisiaan sanoilla.

KÄRSIN tilanteesta erittäin paljon. Olen puhunut asiasta väsymiseen asti. Kertonut sen merkityksen itselleni ja tunteideni vaalimiselle. Minulle on iän myötä tullut myös vastenmieliseksi seksi, jos siihen ei liity ensin puhumista, hellä sellainen. Inhoan hiljaista seksiä, hän ei osaa edes puhua villisti tai kertoa halustaan eli kaikki tunteisiin liittyvä puhuminen on täysin mahdotonta.

Tunnen etääntyväni hänestä. Hän menee paljon harrastuksensa takia. On viikonloppuja erittäin usein pois seurassa, josta ei mm. samanikäisiä naisia puutu. Juhlat kuuluvat harrastukseen erottomattomasti. Kyse on tietynlaisesta järjestötoiminnasta.

Mitä teen, haaveilen romanttisista, PUHETTA sisältävistä illoista. Olen muuttumassa katkeraksi ja mustasukkaiseksi, kun minä en ansaitse hellyyttä sanoin.

Miten muutan itseäni, että pärjään hänen kanssaan enkä katkeroidu?

55

5199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KE78

      Samanlaisessa suhteessa minäkin ja vielä en ole keksinyt mikä avuksi.

      Taitaa olla monen suomalaisen miehen ongelma tuo puhumattomuus. Oma puolisoni on ihan samanlainen. Aina kun yritän keskustella vähän syvällisemmin, niin hän kääntää nopeasti keskustelun johonkin muuhun tai ei vastaa mitään. Seksin aikana on puhuminen ja nauraminen täysin kielletty, huohottaa sentään vielä saan... Kaikenlaista olen yrittänyt, mutta mitään en ole vielä puhumattomuuteen avuksi keksinyt.

      Hänelläkin vanhemmat ja sisaret eivät mitään hellittelyjä harrasta, kaikki päivät yritetään vaan täyttää kaikenlaisilla töillä ja harrastuksilla. Tullut sellainen olo, että yritetään välttää puhumista ja täytetään kaikki vapaa-aika harrastustoiminnalla.

      Ainoat kerrat kun hän on jotain kaunista mulle sanonut on silloin kun olen suuttunut hänelle jostakin missä hän ei ole ottanut minua ollenkaan huomioon.

      • gurgurum

        Omalla kohdalla romanttis-viihteellisten illuusiopuheiden vähyys liittynee seuraaviin asioihin:
        - ridge-puheet laskevat omaa fiilistä, niissä on halpa gigolo- ja helppoheikkileima: kuka tahansa pystyy puhumaan sontaa - teot ratkaisevat
        - jos ei tule hyväksytyksi, ymmärretyksi ja arvostetuksi omien tekojen ja normaalin, realistisen tykkäämispuheen eli todellisen suorituksen kautta niin antaa olla, kannettu vesi ei pysy kaivossa
        - jos itsestään selvää asiaa pitää tankata kuten lapselle tai jos ihminen "tarvitsee" romanttista viihdettä ja illuusioita jaksaakseen, en ole oikea taho pitämään sormea tapin reiässä

        > Taitaa olla monen suomalaisen miehen ongelma tuo puhumattomuus.

        Samalla voi miettiä tarkasti kenen "ongelma" se oikeastaan onkaan..

        Yleisesti: jos toinen yksilö/sukupuoli ei vastaa odotuksiasi tai halujasi jonkin ominaisuuden kuten puhetavan, mielenkiinnon kohteiden tai ulkonäön osalta, siitä ei automaattisesti seuraa että ko. yksilö/sukupuoli olisi viallinen tai ongelmainen. On olemassa erilaisia yksilöitä, intressejä ja arvostuksia. Joskus intressit eivät ole saman suuntaisia.

        >> ap: miksi hänen on miltei mahdoton puhua "hempeitä" tai romanttisia

        Samasta syystä kuin hän ei tee kuperkeikkoja kukkapenkissä, lue äänee puhelinluetteloa tai käytä kurahousuja. Hän ei näe toiminnassa pointtia eikä haluaisi tehdä sellaista mikä tuntuu typerältä, holtittomalta ja turvattomalta. Turvallisuushan on mm. sitä että asioissa on tolkkua eikä elämä tunnu riippuvan irrationaalisesta vehkeilystä.


      • teemupuhumaton

        siis se on naisen ongelma jos hän haluaa että mies puhuu ja mies taas on mielellään puhumatta..


      • tunne-elämän?
        gurgurum kirjoitti:

        Omalla kohdalla romanttis-viihteellisten illuusiopuheiden vähyys liittynee seuraaviin asioihin:
        - ridge-puheet laskevat omaa fiilistä, niissä on halpa gigolo- ja helppoheikkileima: kuka tahansa pystyy puhumaan sontaa - teot ratkaisevat
        - jos ei tule hyväksytyksi, ymmärretyksi ja arvostetuksi omien tekojen ja normaalin, realistisen tykkäämispuheen eli todellisen suorituksen kautta niin antaa olla, kannettu vesi ei pysy kaivossa
        - jos itsestään selvää asiaa pitää tankata kuten lapselle tai jos ihminen "tarvitsee" romanttista viihdettä ja illuusioita jaksaakseen, en ole oikea taho pitämään sormea tapin reiässä

        > Taitaa olla monen suomalaisen miehen ongelma tuo puhumattomuus.

        Samalla voi miettiä tarkasti kenen "ongelma" se oikeastaan onkaan..

        Yleisesti: jos toinen yksilö/sukupuoli ei vastaa odotuksiasi tai halujasi jonkin ominaisuuden kuten puhetavan, mielenkiinnon kohteiden tai ulkonäön osalta, siitä ei automaattisesti seuraa että ko. yksilö/sukupuoli olisi viallinen tai ongelmainen. On olemassa erilaisia yksilöitä, intressejä ja arvostuksia. Joskus intressit eivät ole saman suuntaisia.

        >> ap: miksi hänen on miltei mahdoton puhua "hempeitä" tai romanttisia

        Samasta syystä kuin hän ei tee kuperkeikkoja kukkapenkissä, lue äänee puhelinluetteloa tai käytä kurahousuja. Hän ei näe toiminnassa pointtia eikä haluaisi tehdä sellaista mikä tuntuu typerältä, holtittomalta ja turvattomalta. Turvallisuushan on mm. sitä että asioissa on tolkkua eikä elämä tunnu riippuvan irrationaalisesta vehkeilystä.

        Olen 50-vuotias nainen ja ollut 30 vuotta naimissa, joten katson jotain tietäväni avioelämästä. Tiedän paljon ikäisiäni parisuhteita, joissa nainen hoitaa kaiken tunteenilmaisun eli vastaa täysin yksin intiimissä parisuhteessa tarvittavasta arkipäivän hellyydestä. Mies kyllä nai ihan mielellään ja ottaa vastaan kaiken huomion, arvostuksen, hellyyden, suukot ja silittelyn hauraan itsetuntonsa tueksi. Väitän, että jos nainen ottaa parisuhteessa saman kannan kuin nämä "olenhan minä jo kerran sanonut rakastavani" -miehet, miehellä lerpahtaa fiilis ja etuveitikka. Miehellä on siis myös vastuunsa tunneilmaisuun kasvamisessa ja hänenkin velvollisuutensa on ylläpitää tunneilmastoa. Kyseessä ei ole kurahousujen pukeminen tai kuperkeikat, vaan läheisimmän ihmisen hyvinvointi. Väitän, että tunneilmaisujen patoaminen johtuu siitä, että jos hellät tunteet päästetään esiin, esille tunkee kaikki padottu tunnekuona, jonka käsittelemiseen ei ole psyykkisiä voimia. Mies tietää tämän sisimmässään.


      • sdfghjkjhg
        teemupuhumaton kirjoitti:

        siis se on naisen ongelma jos hän haluaa että mies puhuu ja mies taas on mielellään puhumatta..

        Kyllä moni mies mykistyy lopullisesti, kun hermot menee naiseen.


      • gurgurum
        tunne-elämän? kirjoitti:

        Olen 50-vuotias nainen ja ollut 30 vuotta naimissa, joten katson jotain tietäväni avioelämästä. Tiedän paljon ikäisiäni parisuhteita, joissa nainen hoitaa kaiken tunteenilmaisun eli vastaa täysin yksin intiimissä parisuhteessa tarvittavasta arkipäivän hellyydestä. Mies kyllä nai ihan mielellään ja ottaa vastaan kaiken huomion, arvostuksen, hellyyden, suukot ja silittelyn hauraan itsetuntonsa tueksi. Väitän, että jos nainen ottaa parisuhteessa saman kannan kuin nämä "olenhan minä jo kerran sanonut rakastavani" -miehet, miehellä lerpahtaa fiilis ja etuveitikka. Miehellä on siis myös vastuunsa tunneilmaisuun kasvamisessa ja hänenkin velvollisuutensa on ylläpitää tunneilmastoa. Kyseessä ei ole kurahousujen pukeminen tai kuperkeikat, vaan läheisimmän ihmisen hyvinvointi. Väitän, että tunneilmaisujen patoaminen johtuu siitä, että jos hellät tunteet päästetään esiin, esille tunkee kaikki padottu tunnekuona, jonka käsittelemiseen ei ole psyykkisiä voimia. Mies tietää tämän sisimmässään.

        > Miehellä on siis myös vastuunsa tunneilmaisuun kasvamisessa ja hänenkin velvollisuutensa on
        > ylläpitää tunneilmastoa. ..tunneilmaisujen patoaminen johtuu siitä, että jos hellät tunteet
        > päästetään esiin, esille tunkee kaikki padottu tunnekuona, jonka käsittelemiseen ei ole psyykkisiä
        > voimia.

        Kyllä ...sillä tarkennuksella että nainenkaan ei voi omien halujensa perusteella yksipuolisesti määritellä mikä on oikea kasvusuunta tunneilmaisussa eikä sitä millaisesta tunneilmastosta mieskin pitää. Ainakin kaksi seuraavaa lienee syytä erottaa toisistaan:
        1) ihminen ilmaisee tunteitaan, halujaan ja pelkojaan osaamallaan tavalla sekä koskettaa hellästi
        2) ihminen tuottaa romanttista jargonia ja viljelee hellittelysanoja

        Puutun nyt taas vain tuohon jälkimmäiseen. Sen janoaminen on monelle pahinta tunneilmaston synkistämistä
        1) riittämättömyys: ihminen itse tekoineen ja aitoine sanoineen ei kelpaa vaan pitäisi näytellä tai muuttua eli opetella kovasti uutta
        2) epävarmuus ja epävakaus: toisen riippuvuus romanttisesta viihteestä ja illuusioista on pelottavaa kun itsestä olisi paljon mukavampaa ja mielekkäämpää rakentaa elämää todellisuuden eikä tyhjän päälle

        Lisäksi on eri asia haluta jotain sellaista mitä on joskus oikeasti ollut mutta mikä on loppunut kuin sellaista mitä ei ole koskaan ollutkaan. Jos mies aloittaa kaljan juomisen, lihoo ärtyisäksi ja löysäksi verrryttelyasupalloksi sohvan nurkkaan sekä lopettaa aiemmin vilkkaan keskustelun ja koskettelun... se on muutos. Mutta jos sama meininkinki oli selvästi meneillään jo seurustelun alussa... se ei ole muutos miehessä vaan naisen odotuksissa.


    • tämä on alkanut?

      Kyllä siihen joku syy on jos hempeilyt ovat jääneet.
      Toisaalta taas jos mies on ollut samanlainen jo suhteen alusta alkaen, niin en ymmärrä, että mitä tarkoitat.

    • Joskin haluan itsekin tunteilla, mikäli johon kuhun oikeasti tykästyn. Ja keskustelu muutoinki tärkeää kaikin puolin.

    • heppu_50

      Harminsa kullakin, minun vaimo kuuluu samaan sarjaan kuin miehesi. Aina ei mene tasan.

      • we

        perfektionistisiksi, että vastuu on kova, ellei menekään niinkuin on puhunut tai luvanut niin sitten on epärehellinen. Tätä tilannetta moni pelkää. Parempi olla lupaamatta, ettei sanottaisi rikkuriksi.

        Toinen pointti on, että jos liikaa hempeilee niin toinen voi nauraa. Silloin tuntee itsensä luokatuksi, mistä on vaikea selvitä. Tietynlaista itsesuojelua siis.


    • 43 v.

      Ei se ole välttämättä sitä ettei pidä toisesta, vois itsekkin miehenä sanoa, että kun sen kerran sanoo, että rakastaa, niin se tarkoittaa sitä niin kauan kuin toisin sanotaan, se vaan on itsestään selvä juttu, pitääkö sitä joka päivä sanoa rakastavansa, vai onko puoliso sitten epävarma miehestään. Olen asian selvittäny omalle puolisolle. Eli itsestään selviä asioita ei tarvi jaaritella ja toistaa joka päivä jos muisti pelaa :) Puoliso saatta kertoa rakastavansa minua, sanon vaan tietäväni, olen tiennyt sen jo 20 vuotta minkä olemme yhdessä olleet, kyllä hän sitten sanoo kun ei rakasta. Ja hyvin on menny molemmin puolin ;)

      • Nainen minäkin

        Kyllä nainen on sellainen olento yleensä, että se kaipaa sitä keskustelua ja puhumista syvällisemmistäkin asioista ja sitä tunteiden jakamista ja esille tuomista. Näin se vaan on ja jos sitä ei saa, niin se on kärsimystä yhteiselämä, jos se tällaisessa tapauksessa sitten onnistuukaan pitemmän päälle. Mikseivät miehet voi opetella puhumaan? Ihminenhän on kehittyvä yksilö. Se ei paljoa vaatisi. Kauniit sanat, ainakin silloin tällöin.


      • Ano Rakki
        Nainen minäkin kirjoitti:

        Kyllä nainen on sellainen olento yleensä, että se kaipaa sitä keskustelua ja puhumista syvällisemmistäkin asioista ja sitä tunteiden jakamista ja esille tuomista. Näin se vaan on ja jos sitä ei saa, niin se on kärsimystä yhteiselämä, jos se tällaisessa tapauksessa sitten onnistuukaan pitemmän päälle. Mikseivät miehet voi opetella puhumaan? Ihminenhän on kehittyvä yksilö. Se ei paljoa vaatisi. Kauniit sanat, ainakin silloin tällöin.

        Saman asian voisi sanoa vaikka näin:

        Kyllä mies on sellainen olento yleensä, ettei se kaipaa keskustelua ja puhumista tunteista ja niiden esille tuomista. Näin se vaan on ja jos siihen väkisin pakotetaan, niin se on kärsimystä yhteiselämä, jos se tällaisessa tapauksessa sitten onnistuukaan pitemmän päälle. Mikseivät naiset voi opetella olemaan esittämättä vaatimuksia tai ainakin arvostamaan miehen olemusta? Ihminenhän on kehittyvä yksilö. Se ei paljoa vaatisi. Ymmärrystä ja kunnioitusta, ainakin silloin tällöin.

        Mikä saa Sinut ajattelemaan, että naisen tarve puhumiseen on se "referenssitaso", johon miehen tulee oppia. Aivan yhtä oikeutettua on miehen vaatia, että Sinä lopetat puhumisen tai ainakin hyväksyt hänet itsenään.


    • Ikävä juttu

      "On viikonloppuja erittäin usein pois seurassa, josta ei mm. samanikäisiä naisia puutu. Juhlat kuuluvat harrastukseen erottomattomasti. Kyse on tietynlaisesta järjestötoiminnasta."

      Tuskin sinun noista naisista kannattaa olla huolissasi, jos mies ei kerran osaa puhua nätisti.

      Sinun on tuotava asia esiin niin, että hän ymmärtää sen merkityksen. JOs kysymyksessä on liittonne kestävyys, ehkä miehesikin älyää että asialla pitää tehdä jotain. Toisaalta tuollainen asia kuin hempeily on niin selkeästi luonnekysymys, sitä joko on tai ei. Enkä usko että miehesi tai hänen sisaruksensa tekemisellä yrittäisivät paeta mitään. Se, että maailmamme ylipäätään pyörii, perustuu siihen, että olemme loppujen lopuksi hyvin erilaisia, on tekijöitä, näkijöitä, fiilisten luojia jne.

      Toisaalta siis ymmärrän miestäsi, mutta se ettei hän muistele mitään yhdessä kokemaanne, tuntuu todella ikävältä. Jopa oma mieheni pystyy tuohon, vaikka muuten vaikuttaakin samanlaiselta kuin omasi.

    • Yualle

      pieniä 0-1 v. lapsia?

      Jos on, niin pieni mekastava "mies" lamaannuttaa, varsinkin, jos miehesi ei ymmärrä, miksi tämä vauva jatkuvasti huutaa ilman näkyvää syytä. Tällainen voi tukahduttaa hyvinkin helposti nuo hempeilyjutut :(

    • puhumaton mies

      Ilmeisesti tuosta hellittelypuheiden puutteesta johtuen ns. tavalliset miehet eivät menesty naisten kanssa, vaan naisiin vetoavat puheliaat gigolot jotka lupaavat kuun taivaalta?

      Naisten ongelmana yleensä on yleinen passiivisuus kaikissa asioissa, joten voisit yllättää miehesi vaikka hellällä kosketuksella. Sellaisen edessä karuinkin luolamies sulaa :)

    • wildbunch

      Vastauksena otsikkoon on kyllä ymmärtävät, mutta osaavatko naiset ottaa vastaa niitä silloin kun niitä tarjotaan?
      Itse olen koko kevään yrittänyt olla avoin, hellä, huomaavainen ja asioista ainakin minuun liittyvistä on puhuttu ihan kiitettävästi ja avoimesti. Olen yrittänyt olla romanttinen mm. tuomalla kukkia ja pieniä huomion osoituksia ihan ilman mitään syytä tai taka-ajatusta, ja mikäköhän on ollut lopputuloksena, ollaan vain ystäviä ei muuta jos vain se sinulle sopii ja riittää.
      Joten olen tässä tullut pikku hiljaa siihen johtopäätökseen, että kyllä naiset näillä palstoilla tuovat julki sen että haluavat romantiikkaa ja kuinka he sitä kaipaavat, mutta sitten kun he sitä saavat niin välittömästi vetäytyvät kuoreensa tai kilpensä taakse ja kaikki em yritykset torjutaan mahdollisimman voimakkaasti.
      Elikkä niin tai näin niin aina väärinpäin.

      • ja ropsi

        perseeseen. Karua suomalaista lempeä. Jos muuta haluat hae gigolo.


      • Pönttö-öriläs
        ja ropsi kirjoitti:

        perseeseen. Karua suomalaista lempeä. Jos muuta haluat hae gigolo.

        Taas tollanen asiaton kommentti väärällä palstalla. Mene sinne minne kuulut.


      • on ehkä

        käynyt niin,että naisesi tunteet ovat viilentyneet sinua kohtaan tai hän on epävarma mitä suhteelta haluaa.
        Voin itse naisena sanoa,että jos joku mies,josta en itse ole kiinnostunut/syttynyt,yrittää antaa huomiota tai ostaa lahjoja yms.,niin olen kiusaantunut ja yritän tehdä selväksi,ettei kiinnosta.Parisuhteessa,jossa kemiat
        pelaa ja tiedetään,missä mennään(ollaan varmoja toistensa tunteista),puolison tekemät hemmotteluhetket, kivat yllärit,kukat ja kauniit sanat tottakai merkitsevät paljon ja ilahduttavat! Ja itse haluan ilahduttaa kultaani.


    • sdfsdffsddsasd

      Romantiikka on naisten määritelmä - ei naisetkaan osaa antaa kun mies pyytää.

    • fsfs

      just, Olisit valinnut lässyttäjä lepertelijän puolisoksi, jos se niin tärkeää on.
      turha itkeä jälkikäteen.

    • Kettuuntunut

      Kirjoitan tämän nyt vaan kiireesti! Mun mieheni on myös sanonut ettei heillä ollut tapana kiittää tehdyistä töistä tai ei puhuttu mitään "pehmoisia"! Mun mieheni on vaan vienyt omassa elämässään asian vieläkin pidemmälle! Hän sanoo että olen huomionhakuinen, kiitoksenkipeä, narsisti jne.. kun haluaisin kuulla jotain hellittelyjä. Hänestä semmoinen on noloa ja häntä nöyryyttävää teinipaskaa! Sängyssä ei voi hyväillä tai silitellä, kaikki on teinipaskaa....

      • dididum

        Voi sun. Luulin olevani nuori, mutta oonkin teini.


      • kettuuntunut
        dididum kirjoitti:

        Voi sun. Luulin olevani nuori, mutta oonkin teini.

        luulin olevani jo vanha mutta mä oonkin vasta teini:-)


      • Osanottoni

        junttiutta naiset joutuvatkaan sietämään! Täytyy vain toivoa,että maltettaisiin tutustua mieheen kunnolla ennen sitoutumista.Vai onko miehesi muuttunut matkan varrella;alussa puhui ja hellitteli,vaan ei enää?


      • sdfghjklkjh

        Miksi te menitte naimisiin? Oletko tyhmä?


    • Haavevain

      Mietipä vielä, mitä valitat. Mies on muuten hyvä ja kunnollinen.

      Tässä maassa on aivan tarpeeksi niitä, jotka lässyttävät hempeitä - ja teot ovat jotakin muuta.

      Voi, kun löytyisikin mies, joka olisi sanojensa mittainen.

      • Ollin oppivuodet

        Kyllä sellaisia mihiä löytyy, mutta heidän on pitänyt käydä kova elämän koulu. Itse kävin lähellä kuolemaa, mutta selvisin tuntemattoman avulla. Puhun vain omasta puolestani, sillä ero opetti minut arvioimaan asiat uudestaan.


      • Tosi on

        Nyt puhut asiaa....


    • Matti Viikate

      Niin voit toki muuttaa itseasi vahemman hempeilevaksi, se auttaa. Mutta toisaalta voitte myos puhua asiasta, ja koittaa pikku hiljaa saada tilannetta kehittymaan siihen suuntaan, josssa han puhuisi vahan enemman hempeita. Mutta toki nuo molemmat voi myos yhdistaa, kylmennat itseasi hieman, ja samalla koitat saada hanta avautumaan hieman enemman. Talloin voisitte ehka loytaa kultaisen keskitien, tai ehka jopa onnistua taydellisestikin, eihan sita koskaan tieda. Mutta kylla ainakin jotain kehitysta varmasti saa aikaan. http://mattiviikate.newsvine.com/

    • Protos

      Voi voi. Olet onnellinen, koska suurin murheesi on tuo.

      • IILIOHKL

        Miehelle on jopa hyväkin ettei niin avaudu kuten tapana on.Tunteista avoimesti puhuminen ja yksityiselämän ruotiminen voi johtaa vastapuolen manipulointiin sekä kiristykseen kovassa mieskulttuurissa.


    • Yritetään ymmärtää

      Minä vastaan samalla tavalla takaisin. Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan. Hän on tottunut minun puolelta hellyyden osoituksiin ja helliin sanoihin ja niistä on tullut automaatio meidän perheessä. Nyt loppui lepertelyt ja se on ainakin toistaiseksi auttanut. Otin itseäni niskasta kiinni ja vakavoiduin, elän tukevasti jalat maassa arkea, en muuta. Ensireaktio oli yllättyneisyys ja hämmennys. Nyt jopa minutkin huomataan, ainakin vähän aikaa... Tosin mihinkään pitkäkestoisuuteen en usko. Parisuhde vaan on niin vaikea juttu!

    • neitonen...........

      10 vuotta elin tuollaisen miehen kanssa ja arki sujui hyvin mutta ei muuta. Jätin miehen ja nyt suhteessa ihanan, puhuvan, romantiikastakin ymmärtävän miehen kanssa ja ihmettelen miksi tuhlasin aikaani edellisen kanssa. Jätä se.

      • sdfghjkjhg

        10 vuotta ihmettelit niin mahdat olla hyvin viisas.... Tunteeton ja kylmä ainakin.


    • selvä juttu

      Ei tuon ajan kuluttua enää kiinnosta romanttisuus. Suhde muuttunut kaverisuhteeksi ja rakkaus päättynyt ajat sitten.

      Sitä vaan ollaan kun on siihen totuttu eikä viitsi muuta lähteä hakemaan.

    • mavros

      Johtuu kasvatuksesta ja siitä millaisten kavereitten seurassa vietti nuoruutensa.

      Esimerkiksi minulla ei ole mitään vaikeuksia puhua aiheesta kun aiheesta, minä jopa tykkään puhua tunteista jne.

      "Miten muutan itseäni, että pärjään hänen kanssaan enkä katkeroidu? "
      Sinun ei ole pakko muuttua, katsos kun miehesi ei varmaankaan edes huomaa että jotain on vialla, oletko kertonut miltä sinusta tuntuu kun hän ei osaa puhua?

      • sinkkuM----

        täällä ois vapaa mies joka puhuu ja pussaa.. tulkaa hakemaan


      • cfvgbhnmkm
        sinkkuM---- kirjoitti:

        täällä ois vapaa mies joka puhuu ja pussaa.. tulkaa hakemaan

        Tuskin olisi täällä tarvetta mainostaa...


    • onnetonko?

      olen ollut avoliitossa saman naisen kanssa jo toistakymmentä vuotta. nainen ei kaipaa tunteilua eikä romantiikkaa. eletään vaan, tehdään arkiaskareet ja käydään töissä. jos pyytää toisen sohvalle kainaloon tai lähelleen jos vaikka saisi halauksen niin heti kysytään että seksiäkö sitä ollaan kärkkymässä. alkaa kyllästyttää tunteiden näyttäminen tai osoittaminen kun se tuntuu olevan turhaa. eihän mikään suhde ole täydellinen. olo on kuin asuisi kämppäkaverin eikä rakastamansa naisen kanssa.

    • Closeness Initiative

      Tähän mennessä ei vielä ole tullut vastaan SUOMALAISTA naista, joka ei alkaisi halveksua minua avauduttuani. Siis en ole tavannut naista, joka oikeasti haluaa kuulla tunteistani. Nainen haluaa turvaa, ei hän halua olla kaatopaikka, kuuntelija tai auttaja. Äiti hän haluaa korkeintaan olla. Mielestäni ei kylläkään ole mitenkään ansiokasta noin simppeli henkinen elämä ja sen eväät. Lisättäköön sellainen taustatieto, että olen ulkoisesti enemmän arnoldi- kuin woodyallen-tyyppiä. Toisessa maassa ja toisella kielellä minuun kyllä suhtaudutaan avoimena ja tuntevana ihmisenä luonnollisesti.
      Asiasta kolmanteen, usein vituttaa istua kapakoissa, joissa et ole olemassa, jos et lakkaamatta viihdytä ja heitä vitsiä muijille. Voihan olla, että kyse on opetetusta tai kulttuurisidonnaisesta asiasta. Itse haluan baarissa joskus relatakin, vaikka usein biletänkin niissä.

      • tuommoinen

        Sama juttu täällä: suomalaisten naisten kanssa tunteistani ja ajatuksistani avauduttuani saan aina kohta huomata olevani yksin. Puhumattomuus tuntuu olevan huono asia, mutta puhuminen on vielä pahempi juttu !
        Minullakin on kokemusta muista maista tulleista naisista. Heidän kanssaan puhuminen ja tunteiden näyttäminen ei ole johtanut yksin jäämiseen. Yksi heistä on kanssani tälläkin hetkellä jo kuudetta vuotta, noiden muiden kanssa myös olen joskus yhteydessä. Osa noista tutuistani sattuu olemaan samaa kansallisuutta oman naiseni kanssa.
        Metka juttu muuten tuo tunteista ja ajatuksista puhumisen puhuminen: melkein aina vain miehiä syyllistetään tuosta(kin) asiasta. Omien kokemusteni perusteella en todellakaan pidä naisia oletusarvoisesti parempina puhujina. Toki naiset ovat usein miehiä enemmän äänessä, mutta se ei ole sama asia, kuin todella puhua asioista myös miestä kuunnellen. Ainakin omalla kohdallani tökkii puhuminen, jos minua ei edes oikeasti kuunnella, vaan ajatukseni ja tunteeni tiedetään itseäni paremmin. Suomalaisten kohdalla, suomeksi sanottuna, mies näyttää asiasta riippumatta aina olevan oletusarvoisesti väärässä. Ei semmoinen todellakaan innosta puhumaan oikeastaan mistään.


      • xcjhbgfvcv
        tuommoinen kirjoitti:

        Sama juttu täällä: suomalaisten naisten kanssa tunteistani ja ajatuksistani avauduttuani saan aina kohta huomata olevani yksin. Puhumattomuus tuntuu olevan huono asia, mutta puhuminen on vielä pahempi juttu !
        Minullakin on kokemusta muista maista tulleista naisista. Heidän kanssaan puhuminen ja tunteiden näyttäminen ei ole johtanut yksin jäämiseen. Yksi heistä on kanssani tälläkin hetkellä jo kuudetta vuotta, noiden muiden kanssa myös olen joskus yhteydessä. Osa noista tutuistani sattuu olemaan samaa kansallisuutta oman naiseni kanssa.
        Metka juttu muuten tuo tunteista ja ajatuksista puhumisen puhuminen: melkein aina vain miehiä syyllistetään tuosta(kin) asiasta. Omien kokemusteni perusteella en todellakaan pidä naisia oletusarvoisesti parempina puhujina. Toki naiset ovat usein miehiä enemmän äänessä, mutta se ei ole sama asia, kuin todella puhua asioista myös miestä kuunnellen. Ainakin omalla kohdallani tökkii puhuminen, jos minua ei edes oikeasti kuunnella, vaan ajatukseni ja tunteeni tiedetään itseäni paremmin. Suomalaisten kohdalla, suomeksi sanottuna, mies näyttää asiasta riippumatta aina olevan oletusarvoisesti väärässä. Ei semmoinen todellakaan innosta puhumaan oikeastaan mistään.

        Keski-ikäinen mies on jo oppinut, että ei ole hyvä mitenkään ja osaa siksi pitää suunsa kiinni. Äkkiä sen huomaa, ettei nainen edes kuuntele.


    • bccccccccc

      taitaa äijällä olla muut romantiikat mielessä

    • Metsien tosimies

      Naisen tehtävä on ottaa muna suuhun silloin kun mies niin haluaa! Ei siinä mitään romantiikkaa tarvita!

    • Santeri777

      Mitenköhän teidät draama ja tunne -narkkarit tunnistais mahdollisimman nopeasti että osaa vältellä, yhden yön jutuissa tosin menee ihan hyvin.

      Voisitte laittaa vaikka sinisen rannekkeen ja kanniskella sitä, olis niin helppoa .... muuten ihan bueno mutta tunne-narkkati, ei kelpaa.

    • Verkossa

      Seuraavaksi käy varmaan niin, että tämä romantiikannälkäinen vaimoihminen eksyy chättiin, joka on täynnä leperteleviä miehiä. Muutaman kuukauden päästä hän päättää tavata jo vakiintuneeksi käyneen chättisuhteen - aah sitä huumaa - ja tipahtaa todellisuuteen. Koska vastassa on tyly, epäsiisti ja tökerö tuppisuu, joka ei edes osaa naiselle ovea avata. Paluu arkeen etenee vauhdilla. Ja oma mies on taas kurssissaan.

      • dfghjkhb

        Ääneen fantasioimista.


    • HEI !
      Kyllähän puhumallakin pärjää...mutta ne teot...missäs se miehesi "luuhaa" ? Mitä on ne "hänen"
      harrastuksensa ? Etkö sovi joukkoon ? Ja vielä vieraita naisisa...nyt on varoituksen aika ! Puhumalla
      tuosta ei selviä...siksipä miehesi on hiljaa...Sanakin sanoo: Tyhmäkin käy viisaasta , kun on vaieti !
      Me miehet syuojelemme itseämme puhumattomuudella...ETTEI TULE RIITOJA ! Nyt ei auta rakkauden-
      tunnustukset ! Nyt on mentävä syvemmälle keskustelussanne...ja se voi TEHDÄ KIPEÄÄ...teille molemmille!
      AVIOLIITTOLEIRI ON HYVÄ ! Menkää sinne, ja paneutukaa ja uudistakaa liittonne !

    • kannataa kokeilla

      Puhuminen on hankalaa, mutta onneksi kirjoittaminen onnistuu. On hyvin hankalaa kertoa toiselle kuinka paljon välittää. Mutta näin ei ole kirjoittamisen kanssa. Esimerkiksi kauniiksi kehuminen onnistuu helpommin tekstiviestillä, sähköpostiviestillä tai facebookin chatissa. Suosittelen kokeilemaan kommunuikointia edellä mainituilla keinoilla tai esim kirjeiden avulla.

      • Uuksu

        Jos ihminen lukee parisuhdeoppaita, niin hän hän oppii, että intohimo laantuu kahdessa vuodessa. Ja jos ei laannu, niin jo on jotain vialla, kun ei osata asettua "kypsästi rakastamaan"! Samoin valistetaan, että jos vain jotain joskus on, niin se riittää. Aikani näitä "totuuksia" pähkäiltyäni päätin, ettei asia muuten näin ole. Sanoin miehellni, että roihua, perkele! Aloimme lisätä roihua neljännesvuosisadan kestäneeseen avioliittoon, ja homma toimi kuin rasvattu. Emme ole olleet koskaan näin rakastuneita, intohimoisia, hulluttelevia, onnellisia ja rentoja. Elämä on todella liian lyhyt hukattavaksi laimeaan rakkauselämään.


    • sdfghkjhgfd

      Itsehän valitsit (tekisi mieli sanoa: tollo). Ota Italialainen mies. Tuo on yksi ärsyttävä piirre naisissa, että he tekevät itse valintoja joita sitten myöhemmin valittavat. Sitäpaitsi se on yleensä mies joka on romanttinen ja nainen on se kylmempi, kuten sinunkin tapauksessa näyttää olevan.

    • Olen mies, kai...

      Jo otsikossa leimaat miehet ymmärtämättömiksi, vaikka ymmärtämisellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Oikeasti miehillä tässä maassa ei yleensä ole edes sanastoa tunteiden käsittelyyn. Koska olet viimeksi nähnyt suomalaisten vanhempien puhuvan pojalleen tunteista? Tunteet on tarkasti rajattu tyttöjen puheenaiheeksi. Tunteista puhuminen kielletään pojilta täsmälleen samasta syystä kuin kukaan ei anna lapselleen nimeä Homo Petteri. Ei ehkä suorasanaisesti kielletä, mutta vältellään tiettyjen aiheiden käsittelemistä ja tarvittaessa joko vaihdetaan puheenaihetta tai ollaan hiljaa. Kohta poika oppiikin, että tytöt puhuvat tyttöjen jutuista ja pojat poikien. Tietysti, jos haluaa välttämättä joutua naurunalaiseksi tai oudoksutuksi tai kiusatuksi, voi roolista irtautua ihan vapaasti.

      Jos haluat lepertelyä, etsi italialainen rakastaja. Heidät on kasvatettu lepertelemään. Jos tarvitset jonkun tappamaan kirveellä elikoita terrorisoivan häirikkökarhun, ota suomalainen. Hänet on kasvatettu pitämään itseään arvokkaampana kuolleena kuin elävänä ja pätemään fyysisillä suorituksilla. Tunnesanaston ohella suomalaiselta mieheltä on muuten viety paljon muutakin, mitä Italiassa pidetään itsestään selvänä. Kehuja hänelle on jaettu niin harvoin, että vanhana hän muistaa joka ainoan kerran. Helppo muistaa kun ensimmäisellä kerralla tuli tehtyä voittomaali viimeisellä sekunnilla ja toisella kerralla vedettyä pikkuveli avannosta. Hyväksyntää suomalainen mies saa hyvin vähän ja vain jos maksaa siitä jollain erityisen hienolla suorituksella. Italialainen mies/poika hyväksytään automaattisesti, koska hän on mies/poika. Suomalaisen miehen hyväksyttävyys taas on jatkuvasti kyseenalainen, jollei hän sitten satu olemaan joku suuri sankari, kuten Matti Nykänen, Juha Valjakkala, Mika Häkkinen tai Sauli Niinistö. Miksi osa näistä ihmisistä on Suomessa sankareita kun muualla olisivat jotain ihan muuta, kannattaa kysyä kansalta. En minäkään kaikkea ymmärrä.

      Lopuksi vielä syytetään suomalaista miestä tunne-elämän köyhyydestä ja lässytystaidon puutteesta. Juu syytetään, koska se on perinteinen tapa puhutella miestä täällä sarvikuonojen maassa. Jos yritettäisiin muuta lähestymistapaa, voisivat miehet ilmeisesti ruveta kuvittelemaan itsestään kaikenlaista typerää, kuten olevansa arvokkaita ihmisinä ja omina itsenään. Siitähän alkaisikin valtakunnan turmio kun kaikki miehet alkaisivat ihan luvan kanssa homoostelemaan, kuuntelemaan oopperoita, käymään taidenäyttelyissä ja keskustelemaan psykososiaalisen kontekstin ahdistavasta rajoittuneisuudesta. Joku päivä voisivat jopa alkaa kuvittelemaan, että elämä on kivaa ja mites sitten käy kun taas tulee pula-aika, sota ja nälänhätä? Mitä?

    • puhumaton nainen

      Mun on myös vaikeaa puhua hempeitä. Varsinkin kun tunteet oikeasti on voimakkaat, sanat vaan katoaa. Ne tuntuu jotenkin korneilta verrattuna siihen tunteeseen. Ja seksin aikana en varmana puhu, no esileikin aikana ehkä vähän. Puhuminen on älyllistä toimintaa, rakastellessa kuuluu päästää irti kaikesta älyllisyydestä ja antaa tunteiden viedä.

      Kyllä jonkinverran tietenki tulee kehuttua ja lempinimillä puhuteltua. Mutta helposti semmonen puhe juuttuu kurkkuun, vaikka tahtoiskin sanoa. Tuntuu niin hölmöltä. Puhun sitten enemmän kehon ja kosketuksen kieltä. Nyt mulla on sellainen kumppani joka hellii mua paljon sanoin niin koitan itekin opetella vähän.

      Kaikille se ei vaan ole niin luonteva tapa ilmaista tunteita

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe