Ei oo helppoo olla uskomassa:
http://www.lyrs.fi/foorumit/viewtopic.php?p=8221&highlight=ehk%E4isy#8221
Sekalaiset seurakunnat
21
368
Vastaukset
- erwt
Nimimerkit: LL ja Lestadiolainen
http://www.lyrs.fi/foorumit/viewtopic.php?t=976&highlight=kaste - lyyleri
on nimenommaan kilvoitusta päämäärää kohti..ja taistelujen kohtaamista ja niissä voittamista..Jumala sotii puolellamme. Kaita on tie , joka vie kunniaan..! Muistelkaamme Israelin kansan korpivaellusta..se on vertaus jumalanlapsen taivalluksesta.
- aika"
poikkeaa Raamatun kertomuksista sikäli, että silloin SRK taisteli alamaisiaan vastaan hoitokokous- ja henkiopin avulla.
- 5+5
ei kannata mainita missään he ovat pelkkiä terroristeja.
- mansikkilehmä
5+5 kirjoitti:
ei kannata mainita missään he ovat pelkkiä terroristeja.
kyllä puhuu itse terroristi.
- ghgdfj
matka, tuo uuden liiton vaellus. Täytyyhän se olla! En nyt tarkoita sitä, etteikö korpivaelluksesta olisi meillä jotain opittavaa...
- thtrfjr
aika" kirjoitti:
poikkeaa Raamatun kertomuksista sikäli, että silloin SRK taisteli alamaisiaan vastaan hoitokokous- ja henkiopin avulla.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 14:1&rnd=1276863984540
Järkyttävää kannanottoa uskosta, ja armosta.
Väität että usko on ennen ARMOA. Eli heillä, joilla ei ole vielä uskoa Jeesukseen, ei ole valmiina armoa.
Voitko mainita mistä uskosta omalla kohdallasi on kysymys.
Pelkkä usko ei vielä vapauta mistään, pitää tietää mihin uskoo.
Ketä se sitten lammaspaimen lähtee etsimään, jättäen ne 99 ja etsiessä yhtä,, ei oliko Hänellä uskoa, ja mihin.
Ns. "etsijät" taasen ovat taipuvaisia valitsemaan uskonsuunnan sen perusteella, minkälaista luopumusta ko. uskonsuunta pitää sisällään - siis onko se ulkonaisesti lähellä sitä, mihin on itse valmis mielensä sovittamaan. Silloin ollaan pahasti harhassa ja lain alla, vaikka jokaiselle jotain todennäköisesti uskontojen viidakosta löytyykin - jos ei muuta niin otetaan sitten vähän tuolta ja loput täältä, että ollaan totaalisen individualisteja. ** Juuri näin ollaan pahasti harhassa.
Mainitsetko yhdenkään lauseen Uudesta Testamentista, että on pyydetty liittymään JOHONKIN SEURAKUNTAA, KUTEN SINÄ VIHJAILET SRK;sta.
Näytä yksikin paikka Raamatusta??
Rohkeutta ja kuuliaisuutta vaatii heittäytyä lapsenkaltaisena uskon varaan, kyselemättä etukäteen minkälaisia hengenhedelmiä se saattaa minussa tuottaa. "Vaan etsikäät ensin ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan..." (Matt.6:33) ** Juuri näin etsikää ENSIN vanhurskautta, eikä lahkoa.
Jos sydämessään tuntee, että on oikealla tiellä, ei tule välittää "seurauksista", vaan luottaa Jumalan johdatukseen. "Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän..." (Ps.73) *** Lakia, ei evankeliumia????
Parannusta voi olla tavallaan kahdenlaista. Tuhlaajapojan/tytön parannus, kun hän palaa Isän luo, kadonneen lampaan löytyminen... sehän vaatii syntinsä tunnustamista/parannusta, että voi palata seurakunnan yhteyteen. ** Missä tuhlaajapoika teki parannuksen, kerro se??? Näytä paikka Raamatusta.
Sama tilanne on myös sellaisella, joka on aina ollut uskosta osaton, ja löytää tiensä ahtaasta portista sisälle... sekin vaatii aikamoista nöyryyttä, myöntää että haluaa uskoa, etenkin jos on kauan yrittänyt todistaa toisin. ** Mistä uskosta osaton??
Toiseksi: on mielestäni olemassa jokapäiväinen parannus. Ja kuten Mikko edellä totesikin, että mitä enemmän Jumala meitä lähestyy, ja opimme tuntemaan Hänen voimansa ja rakkautensa, sitä heikommiksi ja syntisimmiksi itsemme tunnemme - ripittäytymisen ja synnintunnustuksen tarve lisääntyy, vaikka käytännössä emme olisi sen syntisempiä kuin aiemmin. *** Jumala lähestyy, onko Jumala lahkolaisten Herra??? Olet kai muslimi, tai Jehovan todistaja.
Synti erottaa meitä Jumalasta. Käsitteenä synti on hyvin henkilökohtainen, omantunnon asia. Enkä vähättelisi vanhempien ja "viisaampien" neuvojakaan. Toisaalta lopulliset elämän valinnat on tehtävä itse, ottaa itse vastuu teoistaan. Kun "rehellisesti" menee vikaan, voi hyvällä omalla tunnolla katua, ja saada anteeksi. Ns. "tahallinen" luopumus/synti onkin vaarallisempi - uskohan on lahja, ja kun sen menettää, ei voi olla koskaan varma saako sitä lahjaa takaisin... ** Niin erottaa ja pysytkin erossa, sillä se vaatii väliin Kristuksen.
Ehkäisy on hyvä esimerkki asiasta, jota jokainen tutkiskelee itse omalla kohdallaan, ja tekee sitten kuten parhaaksi näkee. Uskovainen ei voi kevytmielisesti tehdä sellaisia päätöksiä. Mielestäni elämää tulee suojelle, mutta kuolemaakaan ei pidä pelätä. ** Tekee mitä parhaaksi näkee?? Sitä ei ainakaan VL saa tehdä, pitää olla ruodussa.
Muuta en sinusta voi sanoa, kun muslimi, mikä muslimi, et kertaakaan sanonut Jeesuksesta mitään.Ihmetyttänyt itseänikin kyllä monesti, että tahtoo unohtua näissä opillisissa keskusteluissa itse Herramme ja Mestarimme asema. Kenen joukoissa seisot, sen lauluja laulat!
Pitkiä opillisia saivarteluja joidenkin Uuden Testamentin kirjeiden muutamien, asiayhteyksistään irrotettujen jakeiden pohjalta. Sitten niistä kehitellään ihmeellisiä teorioita, joissa ei tavallinen kuolevainen pysy millään mukana. On omavanhurskauksia ja armojärjestyksiä. On se niin monimutkaista.
Seuraava vaihe on sitten, että Jeesuksen opetukset ja vertaukset soveltuvien osin käännetään ja muokataan näihin oppeihin. Sitten ollaankin niin sekaisin, että luovutetaan koko homma johdolle: "Älä mieti, usko ainoastaan". Mitä muuta tämä on kuin ihmisoppia, jota sokeasti seurataan, vaikka oma järki yrittäisi koko ajan tolkuttaa vastaan? Ai niin, järkikultahan se olikin vihollinen numero yksi.
Oisko ihan tervettä, että ruvettaisiin vaikka ev. lut kirkon paimenten johdolla käymään läpi Uutta Testamenttia vaikkapa koulun uskontotuntien malliin? Vois jakomielitautinen olo ruveta korjaantumaan yhdeltä ja toiselta vl-liikkeen parissa olleelta.
"Ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä", sanoi Ainoa Oppimestari. Ei hän mitään tuollaista puhunut, mitä löytyy avauksen linkistä. Tarkistakaa vaikka itse.- fjhfj
Issahawwa kirjoitti:
Ihmetyttänyt itseänikin kyllä monesti, että tahtoo unohtua näissä opillisissa keskusteluissa itse Herramme ja Mestarimme asema. Kenen joukoissa seisot, sen lauluja laulat!
Pitkiä opillisia saivarteluja joidenkin Uuden Testamentin kirjeiden muutamien, asiayhteyksistään irrotettujen jakeiden pohjalta. Sitten niistä kehitellään ihmeellisiä teorioita, joissa ei tavallinen kuolevainen pysy millään mukana. On omavanhurskauksia ja armojärjestyksiä. On se niin monimutkaista.
Seuraava vaihe on sitten, että Jeesuksen opetukset ja vertaukset soveltuvien osin käännetään ja muokataan näihin oppeihin. Sitten ollaankin niin sekaisin, että luovutetaan koko homma johdolle: "Älä mieti, usko ainoastaan". Mitä muuta tämä on kuin ihmisoppia, jota sokeasti seurataan, vaikka oma järki yrittäisi koko ajan tolkuttaa vastaan? Ai niin, järkikultahan se olikin vihollinen numero yksi.
Oisko ihan tervettä, että ruvettaisiin vaikka ev. lut kirkon paimenten johdolla käymään läpi Uutta Testamenttia vaikkapa koulun uskontotuntien malliin? Vois jakomielitautinen olo ruveta korjaantumaan yhdeltä ja toiselta vl-liikkeen parissa olleelta.
"Ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä", sanoi Ainoa Oppimestari. Ei hän mitään tuollaista puhunut, mitä löytyy avauksen linkistä. Tarkistakaa vaikka itse.1. Kor. 14:20
Veljet, älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia. [Room. 16:19 ] fjhfj kirjoitti:
1. Kor. 14:20
Veljet, älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia. [Room. 16:19 ]Kumpi on suurempi mestari: Jeesus vai Paavali? Paavalikin kyllä paransi sairaita, joten emme voi jättää hänenkään sanomisiaan omaan arvoonsa tietenkään!
Tässä kuitenkin myös pohdittavaa:
Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta." 15 Hän pani kätensä heidän päälleen. Sitten hän lähti sieltä.
16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 20 "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" 21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."
Sanoiko hän: "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi?" ja "Tässä joukossa pelastut armosta uskoen?" Siinäpä miettimistä ihmisoppien valossa!- etsivä-xx
Armo on olemassa kaikille kerran Golgatalla lunastettuna kaikki maailman synnit. Uskomalla ne Jeesuksen sovitustyhön saa sen omistaa. Kaikke ei vain usko tähän. Yksin uskosta, yksin armosta (ei omientekojen kautta), Kristuksen tähden. Vain uskolla voi omistaa tämän armon. Tämä on kaikkien luterilaisten perusta.
Minulle ei ole auennut mitä vanhoillislestadiolainen tarkoittaa tuhlaajapoika-verauksella ja uskosta osaattoman parannuksella. Kun on kyse kastamattomasta pakanasta niin uskosta osaton on niin kuin Raamatussa kuvattu. Mutta kun tätä samaa käytetään kerran kastetusta, niin mitenkä se asia silloin on. Palaanko kasteen armoliittoon, jos olen ev lut kirkossa kastettu sillä ihan samalla kastekaavalla millä SRK-lestadiolaistekin on kastettu SRK:n mukaan uskovana lapsena kasteen armoliittoon kuuluvana.
Eipä tähän kukaan vanhoillislestadiolainen taida vastata eli ilman vastausta jään varmaankin ihmettelemään edelleenkin. - fgdfhdf
Issahawwa kirjoitti:
Kumpi on suurempi mestari: Jeesus vai Paavali? Paavalikin kyllä paransi sairaita, joten emme voi jättää hänenkään sanomisiaan omaan arvoonsa tietenkään!
Tässä kuitenkin myös pohdittavaa:
Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta." 15 Hän pani kätensä heidän päälleen. Sitten hän lähti sieltä.
16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 20 "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" 21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."
Sanoiko hän: "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi?" ja "Tässä joukossa pelastut armosta uskoen?" Siinäpä miettimistä ihmisoppien valossa!"Sanoiko hän: "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi?" ja "Tässä joukossa pelastut armosta uskoen?"
Ei sanonut! -vaan muistutti hänelle/meille mikä on tärkeintä:
Tule ja seuraa minua!
On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 20 "Kaikkia niitä olen noudattanut",
sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" 21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa.
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»" (Matt. 22:36–40)
Siinä meille uskovaisille sama läksy opittavaksi ilman "perinnäissääntöjä"!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja onhan tuosta lasten tuomisesta Jeesuksen luo rakennettu aasinsiltaa, että se tarkoittaisi
lasten vastaanottamista -eli maksimaalista lisääntymistä, ja voitaisiin sillä tavoin olla muka mieliksi Jumalalle.
Eikä silti -kyseisessä Raamatun paikassa ole muusta kysymys kuin, että vanhemmat ajattelivat, että Jeesus voisi siunata heidän lapsiaan niin, että menestyisivät hyvin elämässä, niin uskossa kuin ajallisessa mielessä. -Saada profeetallinen siunaus - sillä siihen he uskoivat, koska olivat nähneet Jeesuksen suuret teot.
Jeesus kuitenkin muistutti, että ottakaa lapsista mallia kuinka vilpittömästi he suhtautuvat esim. vanhempiinsa (meille aikuisille: Jumalan sanan neuvot ja opetus -evankeliumi) Sama oppimisen nälkä, herkkyys, vilpittömyys, kysyvä mieli ja vaikka mitä muuta hyvää mitä lapsilla tunnemme olevan. fgdfhdf kirjoitti:
"Sanoiko hän: "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi?" ja "Tässä joukossa pelastut armosta uskoen?"
Tule ja seuraa minua!
On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 20 "Kaikkia niitä olen noudattanut",
sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" 21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa.
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»" (Matt. 22:36–40)
Siinä meille uskovaisille sama läksy opittavaksi ilman "perinnäissääntöjä"!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja onhan tuosta lasten tuomisesta Jeesuksen luo rakennettu aasinsiltaa, että se tarkoittaisi
lasten vastaanottamista -eli maksimaalista lisääntymistä, ja voitaisiin sillä tavoin olla muka mieliksi Jumalalle.
Eikä silti -kyseisessä Raamatun paikassa ole muusta kysymys kuin, että vanhemmat ajattelivat, että Jeesus voisi siunata heidän lapsiaan niin, että menestyisivät hyvin elämässä, niin uskossa kuin ajallisessa mielessä. -Saada profeetallinen siunaus - sillä siihen he uskoivat, koska olivat nähneet Jeesuksen suuret teot.
Jeesus kuitenkin muistutti, että ottakaa lapsista mallia kuinka vilpittömästi he suhtautuvat esim. vanhempiinsa (meille aikuisille: Jumalan sanan neuvot ja opetus -evankeliumi) Sama oppimisen nälkä, herkkyys, vilpittömyys, kysyvä mieli ja vaikka mitä muuta hyvää mitä lapsilla tunnemme olevan."Sanoiko hän: "Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi?" ja "Tässä joukossa pelastut armosta uskoen?"
Tule ja seuraa minua!
Siinä meille uskovaisille sama läksy opittavaksi ilman "perinnäissääntöjä"! *** Juuri näin, näille Jeesus laski paino arvoa.
Jeesus painotti lakia koko elämänsä ajan. Laista selviää vain uskomalla Hänet Herraksi, lain luojan sijaan. Hän sai kaiken vallan vasta MYÖHEMMIN, EI VIELÄ TÄSSÄ VAIHEESSA MAALLISTA ELÄMÄÄNSÄ. Tätä ei Vl eikä Luterilainen kansa edes tajua.
Mikä tuossa ”läksyssäsi” sitten on tärkeintä? Se on hukassa myös monelta. Kysymys kuuluukin, oletko sinä mieltänyt sanoman. Kirjoitat - 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti,!!!
Laki vaati näiden asioiden osalle uhraamista Temppelissä, sillä ne oli annettu hebrealaislille, ei pakanoille. Viattoman veri pyyhki synnin pois, eikö vaan.
Mutta miksi Jeesus tässä ”vuorisaarnassaan” otti asian esille.
- Siksi, että Hän siirsi lain myös pakanoille, - älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, jne. Joka vaatii viattoman veriuhrin sovitukseen Jumalan edessä.
- No asiahan olisi sillä selvä, uhrataan ja asia on OK. MUTTA,,, Jeesus pani paremmaksi, tietäen, että Jumala uhratessaan HÄNET antoi HÄNELLE kaiken vallan, ei muu uhri enää kelvannut Jumalalle, ainoastaan VALLAN SAANUT UHRI, JEESUKSEN SUOSITUS ISÄLLE RIITTÄÄ VAIN ihmisestä.
- Miksi Jeesus sitten sanoi - Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa!!!
Näin Jeesus teki lain täyttämisen ”jumal- vanhurskaudellakin”, uskolla Jumalaan mahdottomaksi. Kukaan ei voi sitä koskaan enää täyttää tekemällä oikein. Ihminen on vain ihminen.
Kukaan ei p0ysty ajatuksiaan aina kurissa pitämää, kuten myös veljeen vihastumisessa.
Tällä Jeesus jo ensimmäisinä julistuksen päivinä kirkasti ITSEÄÄN, n 30 vuotiaana.
Usko Jumalaan ei enää pelasta, kun Hän saa oman ohjelmansa loppuun, johon oli tämän puheen jälkeen n 3 vuotta.
Ja onhan tuosta lasten tuomisesta Jeesuksen luo rakennettu aasinsiltaa, että se tarkoittaisi lasten vastaanottamista -eli maksimaalista lisääntymistä, ja voitaisiin sillä tavoin olla muka mieliksi Jumalalle. ** Ihmeellistä, missä kerrotaan Jeesuksen esimerkkiä mielettömästä siitoksesta?
Eikä silti -kyseisessä Raamatun paikassa ole muusta kysymys kuin, että vanhemmat ajattelivat, että Jeesus voisi siunata heidän lapsiaan niin, että menestyisivät hyvin elämässä, niin uskossa kuin ajallisessa mielessä. -Saada profeetallinen siunaus - sillä siihen he uskoivat, koska olivat nähneet Jeesuksen suuret teot. ** Hieman väärin, johtuu siitä, ettet ole saanut opetusta. Lapsi siunataan aina Jeesuksen suojelukseen muutamaa kuukautta jälkeen syntymän. Nimi voidaan samalla julistaa, mutta mitään pakanallista ripottelua ei tule suorittaa, se on suoraan Jumalan pilkkaa kasteesta.
Raamatussa ei kerrota yhtään ihmistä, joka ei mene kasteelle muuten, kun OMASTA HALUSTAAN, ja valinnastaan.
Jeesus kuitenkin muistutti, että ottakaa lapsista mallia kuinka vilpittömästi he suhtautuvat esim. vanhempiinsa (meille aikuisille: Jumalan sanan neuvot ja opetus -evankeliumi) Sama oppimisen nälkä, herkkyys, vilpittömyys, kysyvä mieli ja vaikka mitä muuta hyvää mitä lapsilla tunnemme olevan. ** Amen.
Kesetsivä-xx kirjoitti:
Armo on olemassa kaikille kerran Golgatalla lunastettuna kaikki maailman synnit. Uskomalla ne Jeesuksen sovitustyhön saa sen omistaa. Kaikke ei vain usko tähän. Yksin uskosta, yksin armosta (ei omientekojen kautta), Kristuksen tähden. Vain uskolla voi omistaa tämän armon. Tämä on kaikkien luterilaisten perusta.
Minulle ei ole auennut mitä vanhoillislestadiolainen tarkoittaa tuhlaajapoika-verauksella ja uskosta osaattoman parannuksella. Kun on kyse kastamattomasta pakanasta niin uskosta osaton on niin kuin Raamatussa kuvattu. Mutta kun tätä samaa käytetään kerran kastetusta, niin mitenkä se asia silloin on. Palaanko kasteen armoliittoon, jos olen ev lut kirkossa kastettu sillä ihan samalla kastekaavalla millä SRK-lestadiolaistekin on kastettu SRK:n mukaan uskovana lapsena kasteen armoliittoon kuuluvana.
Eipä tähän kukaan vanhoillislestadiolainen taida vastata eli ilman vastausta jään varmaankin ihmettelemään edelleenkin.toisaalta Hän kirosi Isrelia ja oli surkea juppo. Tulos on sen mukainen.
Armo on olemassa kaikille kerran Golgatalla lunastettuna kaikki maailman synnit. ** Amen.
Uskomalla ne Jeesuksen sovitustyhön saa sen omistaa. ** Ei se ole aivan niin, ei ainakaan Raamatun mukaan, vaan Raamatussa kerrotaan, että uskoo Jeesuksen Herraksi, Jumalan tilalle.
Muistako miten olivat Apostolien tekojen miehet, Paavali, Sadan päämies, Hoviherra, kaikki uskovat Jumalaan Herrana, mutta he pelastuivat vain, kun myönsivät, että Jeesus on Herra ja Messias.
Missä kohti siellä puhutaan vain uskosta omalle kohdalle Jeesuksen ristintyöstä?
Kaikke ei vain usko tähän. Yksin uskosta, yksin armosta (ei omientekojen kautta), Kristuksen tähden. Vain uskolla voi omistaa tämän armon. Tämä on kaikkien luterilaisten perusta. ** Mutta ei Raamatun perusta.
Minulle ei ole auennut mitä vanhoillislestadiolainen tarkoittaa tuhlaajapoika-verauksella ja uskosta osaattoman parannuksella. ** Kuka oli se joka teki parannuksen?? Kuka oli se, joka oli uskosta osaton, näytätkö paikan. Nyt meni täysin pieleen.
Kun on kyse kastamattomasta pakanasta niin uskosta osaton on niin kuin Raamatussa kuvattu. Mutta kun tätä samaa käytetään kerran kastetusta, niin mitenkä se asia silloin on. Palaanko kasteen armoliittoon, jos olen ev lut kirkossa kastettu sillä ihan samalla kastekaavalla millä SRK-lestadiolaistekin on kastettu SRK:n mukaan uskovana lapsena kasteen armoliittoon kuuluvana. ** Puhut lasten armoliitto, ja ripottelusta, niin puhut täydestä Jumalan pilkasta, kasteen vääristelystä. Kerro yksikään paikka Raamatussa kun joku viedään sylissä kasteelle???
Eipä tähän kukaan vanhoillislestadiolainen taida vastata eli ilman vastausta jään varmaankin ihmettelemään edelleenkin.** Nyt myös ihmettelen minä, tuosta tuhlaajapojasta.
Kes.- etsivä-xx
Kesitas kirjoitti:
toisaalta Hän kirosi Isrelia ja oli surkea juppo. Tulos on sen mukainen.
Armo on olemassa kaikille kerran Golgatalla lunastettuna kaikki maailman synnit. ** Amen.
Uskomalla ne Jeesuksen sovitustyhön saa sen omistaa. ** Ei se ole aivan niin, ei ainakaan Raamatun mukaan, vaan Raamatussa kerrotaan, että uskoo Jeesuksen Herraksi, Jumalan tilalle.
Muistako miten olivat Apostolien tekojen miehet, Paavali, Sadan päämies, Hoviherra, kaikki uskovat Jumalaan Herrana, mutta he pelastuivat vain, kun myönsivät, että Jeesus on Herra ja Messias.
Missä kohti siellä puhutaan vain uskosta omalle kohdalle Jeesuksen ristintyöstä?
Kaikke ei vain usko tähän. Yksin uskosta, yksin armosta (ei omientekojen kautta), Kristuksen tähden. Vain uskolla voi omistaa tämän armon. Tämä on kaikkien luterilaisten perusta. ** Mutta ei Raamatun perusta.
Minulle ei ole auennut mitä vanhoillislestadiolainen tarkoittaa tuhlaajapoika-verauksella ja uskosta osaattoman parannuksella. ** Kuka oli se joka teki parannuksen?? Kuka oli se, joka oli uskosta osaton, näytätkö paikan. Nyt meni täysin pieleen.
Kun on kyse kastamattomasta pakanasta niin uskosta osaton on niin kuin Raamatussa kuvattu. Mutta kun tätä samaa käytetään kerran kastetusta, niin mitenkä se asia silloin on. Palaanko kasteen armoliittoon, jos olen ev lut kirkossa kastettu sillä ihan samalla kastekaavalla millä SRK-lestadiolaistekin on kastettu SRK:n mukaan uskovana lapsena kasteen armoliittoon kuuluvana. ** Puhut lasten armoliitto, ja ripottelusta, niin puhut täydestä Jumalan pilkasta, kasteen vääristelystä. Kerro yksikään paikka Raamatussa kun joku viedään sylissä kasteelle???
Eipä tähän kukaan vanhoillislestadiolainen taida vastata eli ilman vastausta jään varmaankin ihmettelemään edelleenkin.** Nyt myös ihmettelen minä, tuosta tuhlaajapojasta.
Kes.Luther oli syntinen kuten me muutkin. Uskon käsityksestä luterilaisessa tunnustuksessa:
Usko
Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
Usko on luottamusta Jumalan lupauksiin ja hänen pelastavaan voimaansa (1. Moos. 15:6, 2. Aik. 20:20, Joh. 3:16, Room. 3:22) sekä turvautumista Kristukseen (Matt. 9:29). Usko on Jumalan lahja, jonka hän itse vaikuttaa (Ef. 2:8). Uskossa ihminen vastaanottaa Jumalan armon ja vanhurskauden (Room. 5:1).
Apostolit julistivat pelastusta Kristuksessa kehottaen: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut.” (Ap. t. 16:31.) Usko Kristukseen ei kuitenkaan ole ihmisen oman päättelyn synnytettävissä, vaan sen saa aikaan Jumalan sana: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” (Room. 10:17.)
Luterilainen usko
Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Pyhä Henki vaikuttaa uskon evankeliumin julistuksen sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien välityksellä (Augsburgin tunnustus V).
Luterilaisille tärkeä sola fide -periaate (suom. 'yksin uskosta') merkitsee, että ihminen ei pelastu minkäänlaisten omien tekojensa tai ansioidensa perusteella vaan yksin uskosta.
Luterilaisessa teologiassa on uskon kuvattu koostuvan kolmesta asiasta:
* se on Jumalan tahdon ja hänen pelastustekojensa tietämistä (notitia)
* niihin myöntymistä (assensus)
* niihin luottamista ja siten omaksi saamista (fiducia). etsivä-xx kirjoitti:
Luther oli syntinen kuten me muutkin. Uskon käsityksestä luterilaisessa tunnustuksessa:
Usko
Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
Usko on luottamusta Jumalan lupauksiin ja hänen pelastavaan voimaansa (1. Moos. 15:6, 2. Aik. 20:20, Joh. 3:16, Room. 3:22) sekä turvautumista Kristukseen (Matt. 9:29). Usko on Jumalan lahja, jonka hän itse vaikuttaa (Ef. 2:8). Uskossa ihminen vastaanottaa Jumalan armon ja vanhurskauden (Room. 5:1).
Apostolit julistivat pelastusta Kristuksessa kehottaen: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut.” (Ap. t. 16:31.) Usko Kristukseen ei kuitenkaan ole ihmisen oman päättelyn synnytettävissä, vaan sen saa aikaan Jumalan sana: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” (Room. 10:17.)
Luterilainen usko
Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Pyhä Henki vaikuttaa uskon evankeliumin julistuksen sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien välityksellä (Augsburgin tunnustus V).
Luterilaisille tärkeä sola fide -periaate (suom. 'yksin uskosta') merkitsee, että ihminen ei pelastu minkäänlaisten omien tekojensa tai ansioidensa perusteella vaan yksin uskosta.
Luterilaisessa teologiassa on uskon kuvattu koostuvan kolmesta asiasta:
* se on Jumalan tahdon ja hänen pelastustekojensa tietämistä (notitia)
* niihin myöntymistä (assensus)
* niihin luottamista ja siten omaksi saamista (fiducia).on aivan totta, mutta ei Lutherin keksimää, sehän on jo Raamatussa.
Miksi kirkastat Lutheria, eikä Raamatun ja uskon kirkastus olisi soveliaampaa.
Kes- etsivä-xx
Kesitas kirjoitti:
on aivan totta, mutta ei Lutherin keksimää, sehän on jo Raamatussa.
Miksi kirkastat Lutheria, eikä Raamatun ja uskon kirkastus olisi soveliaampaa.
KesKyllähän sen Raamattuun pitääkin perustua. Kysessä on ev. lut. kirkon käsitys uskosta. Jos muillakin on sama käsitys Raamatun sisällöstä sehän on varmaankin Pyhän Hengen työtä Lutherinkin osalta. Käytät juuri sitä sanaa, jota minäkin mielellän käytän Raamatun ja uskon kirkastuksesta. (Aikana, jolloin ev lut kirkon tunnustus kirjoitetiin, oli anekauppaa ja muut sellaista, mikä ei Kristusta kirkastanut. Ostettiin siis armoa jollain paperipalalla. Luther oli ihminen, joka kauhistui tätä menoa ja halusi puuttua siihen, aluperin hän ei ollut edes perustamassa uutta kirkkokuntaa).
- etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Eipä tähän kukaan vanhoillislestadiolainen taida vastata eli ilman vastausta jään varmaankin ihmettelemään edelleenkin.Helsingin ensimmänen puhe oli hyvä ja selkeä selostus toisen vuosikierron tämän päivän evankeliumista eli Tuhlaajapojan kertomuksesta tuli selkeä selostus, tällä kertaa kirkastettuna oleelliseen ja käsiteltiin jopa toisenkin veljen tilannetta, mikä helposti jää ulos. Kiitos puhujalle.
Mutta
Mutta sitten olenkin todella ihmeissäni taas.
Kun Helsingin toisessa seurapuheessa luettiin muka Vanhaan Testamenttiin kuuluvaa Tobiaan kirjaa. Eihän koko kirja kuulu edes Raamattuun, ei siihe kaanoniiin, joka on hyväksytty eikä ole esim. vuoden Biblia 1776 tekstinäkään ev lut kirkon sivuilla.
Luterilainen kirkko varoittaa sekoittamasta Apokryfikirjoja Raamattuun.
Kirkolliskokouksessa keskusteltiin siitä, voiko Vanhan testamentin apokryfikirjoja painaa kirkkoraamattuihin erillisenä liitteenä. Äänin 73-29 kirkolliskokous päätti, että osa apokryfikirjojen teksteistä voidaan haluttaessa painaa uusiin kirkkoraamattuihin erilliseksi liitteeksi Vanhan testamentin kirjojen jälkeen. Apokryfikirjat erotettaisin Raamatun kirjoista välilehdellä ja erillisellä otsikolla. Liiteosaan hyväksyttyjä apokryfikirjoja ovat Tobitin kirja, Juditin kirja, Kreikkalainen Esterin kirja, Ensimmäinen ja Toinen makkabilaiskirja, Viisauden kirja, Sirakin kirja kreikkalaisen tekstin mukaan, Barukin kirja, Jeremian kirje, Danielin kirjan lisäykset sekä Manassen rukous.
Loput (Kolmas ja Neljäs makkabilaiskirja, Sirak heprealaisen tekstin mukaan, Psalmi 151 sekä Kreikkalainen Esra) voidaan julkaista erillisenä julkaisuna. Tekijänoikeudet ovat Kirkon keskusrahastolla.
Eri mieltä oli muun muassa päätoimittaja Leif Nummela, jonka mielestä apokryfikirjoja ei pitäisi painaa kirkkoraamatun liitteeksi, koska se antaisi väärän signaalin. Nummela epäili, että aikaa myöten Raamatun kaanoniin kuulumattomia apokryfikirjoja saatetaan alkaa käyttää teologiseen perusteluun.
Uusi suomennos elvyttää vanhaa viisautta
Apokryfikirjat ovat viime vuosisadan alkupuolelle asti olleet suosittua lukemistoa ja niistä on tullut osa sekä suomalaista että eurooppalaista kulttuuria. Niiden vaikutus tuntuu kansanviisaudessa ja sananlaskuperinteessä, mutta myös kirjallisuudessa, kuvataiteissa ja musiikissa. Luther piti Vanhan testamentin apokryfikirjoja hyvänä ja hyödyllisenä lukea mutta korosti, ettei niillä ollut samaa arvoa kuin Raamatun varsinaisilla kirjoilla.
Missähän vanhoillislestadiolaisuus sitten meneekään? Kun Raamatun ulkopuolella taas liikutaan. Pistin kyllä sen puheen sitten poikki, kun tällä kertaa netissä kuunnellessa se oli helppoa. On tätä vaan vaikea ymmärtää. Kun jostain päin kuulee selkeää selitystä toisesta kohtaa taas levähtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6002136- 1081078
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,191008Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4887Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 79795
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563