Persoonallisuushäiriö

kuka kukin on

En tiedä paljonko olette keskustelleet siitä onko persoonallisuushäiriö parannettavissa - ihan nopeasti etsittynä tällaista keskustelua en täältä löytänyt.
Tiedän väitteet, joiden mukaan persoonallisuushäiriö olisi lista ominaisuuksia, joiden perusteella muka maallikko kykenisi tunnistamaan häiriön ja sen, mihin painottuu kukin persoonallisuushäiriö. En pitä sitä uskottavana enkä millään muodoin mahdollisena, koska ammattilaisenkin pitää tutustua potilaaseen tarkasti ennen diagnoosia eikä sekään ole kovin outoa, että diagnoosi tarkentuu tai jopa muuttuu vasta paljon myöhemmin.

Persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on pidetty "mahdottomina" hoitaa tuloksekkaasti. "Mahdottomuus" asian suhteen on todennäköisesti ollut osaamattomuutta, sillä persoonallisuushäiriö on useimmilta kokonaan parannettavissa ja vain pieni osa ei reagoi hoitoon.
Maallikko ei ymmärrä mitä on tuntea tunteita ilman, että kykenee tunnistamaan niitä - tästä syystä maallikko ei ymmärrä persoonallisuushäiriön syntymekanismia eikä sitä miltä tuntuu elää persoonallisuushäiriöisenä.

Lyhyesti kuvattuna hoito ph:lle on identiteetin vahvistamista.

109

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilo-sohvi

      periaatteessa saa puhua persoonallisuushäiriöstä positiivisesti koska tänne on todennäköisesti eksynyt kaikki sekot entiseltä NUT-sivustolta.
      Uhrina olemista perustellaan tuolla mahdottomuudella hoitaa ja persoonallisuushäiriöstä tehdään asia jonka uhrit väittää olevan persoonallisuushäiriöisen hallinnassa. Tää siitä kyllä ihme juttu että noihan se ei ole. Uhreilla olisi valta päättää mutta eivätpäs halua. Siispä vakka on kantensa valinnut: toinen ei pysty valitsemaan muuta ja toinen ei halua!
      Täällä sitten syyttelevät toisiaan.

      • henna-

        "..periaatteessa saa puhua persoonallisuushäiriöstä positiivisesti koska tänne on todennäköisesti eksynyt kaikki sekot entiseltä NUT-sivustolta. "

        Jopas tunnut olevan katkera NUT-sivustolle. Onko sinut kenties joskus heitetty sieltä ulos asiattoman kirjoittelun vuoksi?

        Kovin harvoin itse tapasin mitään sekoja siellä kirjoittelemassa, toki heitäkin muutama joukossa niinkuin aina kaikialla.

        Ei NUTiin kirjoittaminen tehnyt kenestäkään sekoa ja uskon, että useimmat niistä tuhansista kirjoittajista vilpittömästi kertoivat siitä, mitä ovat narsistin kanssa kokeneet. Ja siinä on pakko olla perää, miten he kertoivat narsistien toimineen, koska tuhansilla kirjoittajilla oli niin saman tapaisia kokemuksia heistä. Eli narsistit toimivat hyvin paljon saman kaavan mukaan.

        Olisihan se hyvä, jos persoonallisuushäiriön voisi parantaa mutta vaikka ketjun aloittaja niin väittääkin, niin se ei taida olla mahdollista. Alan ammattilaisetkin kun ovat sitä mieltä. Se mitä Lottamari kirjotti taitaa olla hyvin pitkälle psykiatrian ammattilaistenkin kanta asiaan.


      • lottamari_1

        Temppu,... oot paska


      • vilo-sohvi
        henna- kirjoitti:

        "..periaatteessa saa puhua persoonallisuushäiriöstä positiivisesti koska tänne on todennäköisesti eksynyt kaikki sekot entiseltä NUT-sivustolta. "

        Jopas tunnut olevan katkera NUT-sivustolle. Onko sinut kenties joskus heitetty sieltä ulos asiattoman kirjoittelun vuoksi?

        Kovin harvoin itse tapasin mitään sekoja siellä kirjoittelemassa, toki heitäkin muutama joukossa niinkuin aina kaikialla.

        Ei NUTiin kirjoittaminen tehnyt kenestäkään sekoa ja uskon, että useimmat niistä tuhansista kirjoittajista vilpittömästi kertoivat siitä, mitä ovat narsistin kanssa kokeneet. Ja siinä on pakko olla perää, miten he kertoivat narsistien toimineen, koska tuhansilla kirjoittajilla oli niin saman tapaisia kokemuksia heistä. Eli narsistit toimivat hyvin paljon saman kaavan mukaan.

        Olisihan se hyvä, jos persoonallisuushäiriön voisi parantaa mutta vaikka ketjun aloittaja niin väittääkin, niin se ei taida olla mahdollista. Alan ammattilaisetkin kun ovat sitä mieltä. Se mitä Lottamari kirjotti taitaa olla hyvin pitkälle psykiatrian ammattilaistenkin kanta asiaan.

        "Narsistien uhrien tuki ry on luopunut keskustelupalstasta toistaiseksi.

        Keskustelupalsta auttoi ja tuki monia. Kuitenkin keskustelupalstalla esiintyi myös paljon kiusaamista nimimerkkien takaa, joten emme halua toistaiseksi ylläpitää foorumia missä on mahdollisuus altistaa narsismin uhrit kiusaamiselle."

        Tämä on lainaus NUT-sivustolta! Jos siellä ei ollut sekoja (kuten väität) mistä tällainen kommentti???? Sinä et siellä kiusaamista siis havainnut, laittaa ihmettelemään mikset!


      • lottamari_1

        Juu, ja minä sinua


      • kuka kukin on

        Uhrin asema kyllä horjuu, jos asia nähdään tuolla tavalla. Häiriön "paranemattomuus" ja tietoisuus omasta tilasta, joka sekään ei pidä paikkaansa - tietysti ovat omiaan lisäämään uhrin statusta. Mutta näinhän ei normaali ihminen toimi. Uhriuden vahvistaminen on narsistista.


      • lottamari_1

        Jaa,..wieso nicht... näin tehdään, kun en sinua parempaakaan löytänyt, etkä sinä minua parempaa myöskään mistään tule löytämään (ihanan narsistinen ajatus, vai mitä?) ;)) Onnellisuutemme on takuulla taattu, eikä hupia varmasti tule puuttumaan elämästämme :D

        ich sehne mich nach dir


      • Vilkaise linkkiä
        vilo-sohvi kirjoitti:

        "Narsistien uhrien tuki ry on luopunut keskustelupalstasta toistaiseksi.

        Keskustelupalsta auttoi ja tuki monia. Kuitenkin keskustelupalstalla esiintyi myös paljon kiusaamista nimimerkkien takaa, joten emme halua toistaiseksi ylläpitää foorumia missä on mahdollisuus altistaa narsismin uhrit kiusaamiselle."

        Tämä on lainaus NUT-sivustolta! Jos siellä ei ollut sekoja (kuten väität) mistä tällainen kommentti???? Sinä et siellä kiusaamista siis havainnut, laittaa ihmettelemään mikset!

        http://www.ts.fi/online/kotimaa/131336.html?forumid=9&topicid=0&parentid=0&docid=131336&topicsortorder=0&topicpage

        Yritys vaimentaa kritiikkiä
        Vastaus viestiin Että silleen 14.5.2010 07:09 [näytä]
        Selitykset muuttuvat tuulen suunnan mukaan
        Oikea syy palstan sulkemiseen ei ollut mahdollisuus nettikiusaamiseen nimimerkin takaa vaan aiheellinen hallitukseen kohdistunut kritiikki joka haluttiin vaimentaa.


    • lottamari_1

      Kyllä keskustelua on käyty luonnehäiriöiden syistä, seurauksista ja hoidoista paljon täällä. En tiedä mihin vieläkin osalla ihmisistä perustuu tuo luulo, että luonnehäiriö olisi jotenkin parannettavissa? On selvää, että tunteita ei voida ihmiselle opettaa, jos hänellä ei tunneälyä ole. Mistään hoidon osaamattomuudesta ei ole kysymys. Kysymys on luonteenominaisuudesta, jossa persoona ei osaa tunnistaa ja käsitellä tunteita puuttuvan tai vajaan tunneälynsä ansiosta. Kyse ei ole sairaudesta, eikä identiteetin vahvistamisella ole mitään vaikutusta tunneälyn kehittymisen kannalta.

      • vilo-sohvi

        sulla!
        Persoonallisuushäiriö on mm.häiriö IDENTITEETISSÄ ja tunteiden TUNNISTAMISESSA ei TUNTEMISESSA!!!!!!!!
        Tunnistamattomat tunteet aiheuttavat mm. ahdistusta joka on persoonallisuushäiriöissä todella tavallista.
        Kun sunlaiset vanhakantaset fossiilit saadaan hiljaseksi niin monet ymmärtävät hakea apua ja mikä parasta SAAVAT apua.

        Voisit vaikka tutustua Tampereen päiväsairaala kakkosen toimintaan ja sen tekemiin havaintoihin persoonallisuushäiriöisten hoidosta persoonallisuushäiriö ryhmässä B.


      • kuka kukin on

        Edellä jo mainittu päiväsairaala 2:n apulaisylilääkäri Jorma Tähkän haastattelu kannattaa todella lukea, jos luulee, että tietää persoonallisuushäiriöistä "kaiken", kuten asianlaita sinulla näyttää olevan. Saatat kohdata yllätyksiä, jos identiteettisi kestää tietojesi kriittisen tarkastelun ja päivityksen.

        "Jos pitäisi valita psyykkinen häiriö, josta vallitsee eniten vääriä luuloja ja epätietoisuutta, persoonallisuushäiriöt olisi hyvä ehdokas. Helposti sivuutetaan sekin tieto, mitä on olemassa."

        http://www.mielenterveys-taimi.fi/mielekas/2004_4/12.htm


      • lottamari_1
        vilo-sohvi kirjoitti:

        sulla!
        Persoonallisuushäiriö on mm.häiriö IDENTITEETISSÄ ja tunteiden TUNNISTAMISESSA ei TUNTEMISESSA!!!!!!!!
        Tunnistamattomat tunteet aiheuttavat mm. ahdistusta joka on persoonallisuushäiriöissä todella tavallista.
        Kun sunlaiset vanhakantaset fossiilit saadaan hiljaseksi niin monet ymmärtävät hakea apua ja mikä parasta SAAVAT apua.

        Voisit vaikka tutustua Tampereen päiväsairaala kakkosen toimintaan ja sen tekemiin havaintoihin persoonallisuushäiriöisten hoidosta persoonallisuushäiriö ryhmässä B.

        Niin, katsos kun pitää erottaa mitä häiriöitä voidaan hoitaa ja mitä ei. Mm. kasvatuksellisista syistä johtuvia käytöshäiriöitä voidaan sosiaalisella ja psykoterapeuttisella hoidolla hoitaa. Tunnistamattomissa tunteissa ei tarvitse olla kysymys luonnehäiriöstä ja monet häiriöt johtuvatkin elämässä tapahtuvien muutoksista ja vaikeuksista, jossa terapian tarkoituksena on tulla avuksi.


      • vilo-sohvi
        lottamari_1 kirjoitti:

        Niin, katsos kun pitää erottaa mitä häiriöitä voidaan hoitaa ja mitä ei. Mm. kasvatuksellisista syistä johtuvia käytöshäiriöitä voidaan sosiaalisella ja psykoterapeuttisella hoidolla hoitaa. Tunnistamattomissa tunteissa ei tarvitse olla kysymys luonnehäiriöstä ja monet häiriöt johtuvatkin elämässä tapahtuvien muutoksista ja vaikeuksista, jossa terapian tarkoituksena on tulla avuksi.

        sitä mieltä ettei esim. aloittajan mainitsema J. Tähkä tiedä mistä puhuu? Samalla voisit laittaa mulle tiedoksi mistä asemasta mitätöit hänen havaintojaan?

        Älä muuta aihetta: "Tunnistamattomissa tunteissa ei tarvitse olla kysymys luonnehäiriöstä ja monet häiriöt johtuvatkin elämässä tapahtuvien muutoksista ja vaikeuksista, jossa terapian tarkoituksena on tulla avuksi."

        Nyt puhuttiin persoonallisuushäiriöistä.


    • Hyvä ja selkeä viesti, 17:53. Tuntuisi loogiselta, että kun elämän olosuhteet joskus voivat 'loksahtaa paikoilleen', moni persoonallisuushäiriö voisi tasaantua siedettäväksi.
      Tälläkin palstalla esim. kaltaiseni as-henkilöt voivat saada psykopaatin 'diagnoosin' sillä perusteella, että esim. empatian osoittaminen voi olla 'opittua', ei välttämättä luontaista.

      Ei kai ole mitenkään harvinaista, että samalla tyypillä on useampi persoonallisuusriesa. Omalla kohdallani myös bibolaarisuutta, johon psykiatri on kirjoittanut mielialalääkettä.
      Arvelen, että aivojen välittäjä-aineiden vajaatoimivuus olisi näiden ongelmien takana.

      Meditoinnin olen havainnut meikälle parhaiten auttavaksi hoitokeinoksi. 'Oikean käden' puoleinen aivopuolisko muistaa toista aivopuoliskoa paremmin annettuja harjoitustehtäviä.

      • 'Oikean käden' puoleinen aivopuolisko muistaa toista aivopuoliskoa paremmin annettuja harjoitustehtäviä.

        Mulla olis pari hyvää kemikaalia tarjolla, jolla ton saman vaikutuksen sais aikaseks ;) Haluuks, et kirjotan sulle reseptin? Ei tartte nääs tehdä mitään muutan kun logoilla ja nappailla nappuloita. Vaikea valinta?


      • temppuilija kirjoitti:

        'Oikean käden' puoleinen aivopuolisko muistaa toista aivopuoliskoa paremmin annettuja harjoitustehtäviä.

        Mulla olis pari hyvää kemikaalia tarjolla, jolla ton saman vaikutuksen sais aikaseks ;) Haluuks, et kirjotan sulle reseptin? Ei tartte nääs tehdä mitään muutan kun logoilla ja nappailla nappuloita. Vaikea valinta?

        Rei-Ki meditaatio yhteyttää aivopuoliskoja omalla hitaalla tahdillaan. Kyllähän siinä elimistön omat sisäiset kemikaalit ovat kysymyksessä.

        Muuten eräs 'kemikaali-ali tarjoili erään maan kurdiväestölle 'hyvää kemikaalia', liiankin hyvää! Taitaapa Ali olla jo stratosfäärin 'kaasukentillä'.


      • vilo-sohvi

        "Muuttamalla ajatuksesi, voit muuttaa maailman."
        -Norman Vincent Peale


      • kuka kukin on

        Persoonallisuushäiriöisillä on tyypillistä, että diagnooseja on jo monia ennen kuin häiriö todetaan. On siis fakta, että monia persoonallisuushäiriöisiä hoidetaan väärin, koska on diagnosoitu väärin. Päälekkäisyys p.häiriöissä on myös tavallista.

        Ongelmat empatissa ovat kaikille persoonallisuushäiriöille tyypillisiä - ei vain narsismille.

        Apulaisylilääkäri Jorma Tähkä on sitä mieltä, että valtaosa rajatilapersoonallisuustasoisista häiriöistä voisi toipua joko kokonaan tai osittain. Tämä on ollut kiistaton tulos hänen hoidossaan olleilla potilailla. Tulokset olivat niin kiistattomat, että vaikka Tampereen kaupunki halusi lopettaa ko sairaalan säästösyistään, siitä ei tullut mitään, koska tulokset puhuivat puolestaan.


      • vilo-sohvi

        vilo-sohvi!


      • vilo-sohvi

        Näillä palstoilla on ihan tyypillistä että ensin ollaan jotain mieltä ja samaan aikaan rakennetaan aita sen oman mielipiteen (lue; ainoa totuus) ympärille jolla myös on tarkoitus vain tuhota kaikki muut. Mukaan nousee aina niitä joilla on tarve olla "samaa mieltä" (=joilla ei ole munaa olla eri mieltä tai yleensä mitään mieltä!) jolloin äkkiä on olemassa vastakkain kaksi vahvaa paskiaista ja heidän hovinsa. Ja paska lentää.
        Tämmöstä mulla tulee mieleen vastakkainasettelusta ja toisten kunnioittamisesta. Täällä.


      • j.o.k.u.
        vilo-sohvi kirjoitti:

        Näillä palstoilla on ihan tyypillistä että ensin ollaan jotain mieltä ja samaan aikaan rakennetaan aita sen oman mielipiteen (lue; ainoa totuus) ympärille jolla myös on tarkoitus vain tuhota kaikki muut. Mukaan nousee aina niitä joilla on tarve olla "samaa mieltä" (=joilla ei ole munaa olla eri mieltä tai yleensä mitään mieltä!) jolloin äkkiä on olemassa vastakkain kaksi vahvaa paskiaista ja heidän hovinsa. Ja paska lentää.
        Tämmöstä mulla tulee mieleen vastakkainasettelusta ja toisten kunnioittamisesta. Täällä.

        Ajattelinpa itekin osallistua. :)
        Mun mielestä on vain hyvä, että ihmisillä on omia vahvoja mielipiteitä..Huonompi homma olis, jos mielipiteet vaihtelisivat muiden päähänpistojen mukaan.
        Ihan hyvinhän täällä on ajatuksia vaihdeltu...Ainakin mun mielestä.


      • vilo-sohvi

        Mun on aika vaikee nähdä että täällä olis tarkotuksena etsiä rakntavaa henkeä keskusteluun. Jos noin olis tuskin niitä aitoja rakenneltais niin ahkerasti ja tuskin niitä omia mielipiteitä pidettäis niin vanvasti ainoina oikeina.
        Enemmänkin ymmärrän tään monen kohdalla keinoksi käyttää valtaa muihin. Keinona olla kukkulan kuningas. Keinona saada hovi, jota ilman mikään ei näytä olevan mitään. Näytelmä tarvii aina yleisön mut pitää varmistaa että yleisö ei ole vastainen.

        Tämä täällä näkyy.


      • vilo-sohvi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Ajattelinpa itekin osallistua. :)
        Mun mielestä on vain hyvä, että ihmisillä on omia vahvoja mielipiteitä..Huonompi homma olis, jos mielipiteet vaihtelisivat muiden päähänpistojen mukaan.
        Ihan hyvinhän täällä on ajatuksia vaihdeltu...Ainakin mun mielestä.

        Se "vahvuus" ei tässä nyt ole ongelma.


      • vilo-sohvi

        Oman näkemykseni mukaan empatiaa ei ole myötäsyntyisesti annettu kenellekään. Sekin taitaa olla kehityksellinen asia, johon vaikuttaa ympäristö enemmän kuin biologia. Jos siellä ympäristössä on vain niitä jotka pitävät itsekkäästi kiinni omista näkökannoistaan toista lainkaan kuuntelematta on melkoinen fakiiri jos siitä kasvaa empaattiseksi toista kuuntelevaksi yksilöksi.

        Vastuuta ei halua kukaan ottaa. Persoonallisuushäiriö on henkilön oma "syy" ja se on käyttäjänsä hallinnassa muka. Näinhän se "huippuempaattinen" uhri aina ajattelee.......;D

        Hitsi että mä oon taas ihan paska.


      • j.o.k.u.
        vilo-sohvi kirjoitti:

        Oman näkemykseni mukaan empatiaa ei ole myötäsyntyisesti annettu kenellekään. Sekin taitaa olla kehityksellinen asia, johon vaikuttaa ympäristö enemmän kuin biologia. Jos siellä ympäristössä on vain niitä jotka pitävät itsekkäästi kiinni omista näkökannoistaan toista lainkaan kuuntelematta on melkoinen fakiiri jos siitä kasvaa empaattiseksi toista kuuntelevaksi yksilöksi.

        Vastuuta ei halua kukaan ottaa. Persoonallisuushäiriö on henkilön oma "syy" ja se on käyttäjänsä hallinnassa muka. Näinhän se "huippuempaattinen" uhri aina ajattelee.......;D

        Hitsi että mä oon taas ihan paska.

        En ymmärrä...
        Jotenkin saa sen kuvan, että puolustelet narskuja ja muita persoonallisuushäiriöisiä,(hyvä, hyvä) ja sitten kuitenkin kritisoit narsistien tapoja, ja empatiakyvyttömyyttä...
        Samalla uhreja haukkuen. (???)

        *tämä narsku tipahti kärryiltä rymisten*


      • vilo-sohvi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        En ymmärrä...
        Jotenkin saa sen kuvan, että puolustelet narskuja ja muita persoonallisuushäiriöisiä,(hyvä, hyvä) ja sitten kuitenkin kritisoit narsistien tapoja, ja empatiakyvyttömyyttä...
        Samalla uhreja haukkuen. (???)

        *tämä narsku tipahti kärryiltä rymisten*

        Tiedätkös mitä tuo on? Se on just sitä puolen hakemista, semmosta toisen roolitusta karsinointia; oon joko paha tai hyvä, enkä mitään siltä väliltä.
        Kukaan ei kuitenkaan ole kokonaan kumpaakaan. En edes mä. Enkä pidä ketään kokonaan hyvänä enkä pahana.
        Laajenna käsityksiäsi musta-valkoisesta koskemaan myös kaikkia harmaan sävyjä sillä siellä välillä niitä on suurin osa.


      • j.o.k.u.
        vilo-sohvi kirjoitti:

        Tiedätkös mitä tuo on? Se on just sitä puolen hakemista, semmosta toisen roolitusta karsinointia; oon joko paha tai hyvä, enkä mitään siltä väliltä.
        Kukaan ei kuitenkaan ole kokonaan kumpaakaan. En edes mä. Enkä pidä ketään kokonaan hyvänä enkä pahana.
        Laajenna käsityksiäsi musta-valkoisesta koskemaan myös kaikkia harmaan sävyjä sillä siellä välillä niitä on suurin osa.

        Mistä sait käsityksen, että olet mielestäni "paha?"
        Luonnollisesti vain aloin ihmettelemään...

        "Laajenna käsityksiäsi musta-valkoisesta koskemaan myös kaikkia harmaan sävyjä sillä siellä välillä niitä on suurin osa. "

        Juuri itse tässä leimasit minut "pahaksi."
        Esitin vain viattoman kysymyksen. :)


      • j.o.k.u.
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Mistä sait käsityksen, että olet mielestäni "paha?"
        Luonnollisesti vain aloin ihmettelemään...

        "Laajenna käsityksiäsi musta-valkoisesta koskemaan myös kaikkia harmaan sävyjä sillä siellä välillä niitä on suurin osa. "

        Juuri itse tässä leimasit minut "pahaksi."
        Esitin vain viattoman kysymyksen. :)

        Oliko siihen liian vaikea vastata, kun takerruit kiinni MINUN luonteeseeni? ;)


      • vilo-sohvi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Mistä sait käsityksen, että olet mielestäni "paha?"
        Luonnollisesti vain aloin ihmettelemään...

        "Laajenna käsityksiäsi musta-valkoisesta koskemaan myös kaikkia harmaan sävyjä sillä siellä välillä niitä on suurin osa. "

        Juuri itse tässä leimasit minut "pahaksi."
        Esitin vain viattoman kysymyksen. :)

        Ai sainko? Mistä ihmeestä sä mahdoit imeä käsityksen että mä sain käsityksen että sä pidät mua pahana?
        Sitä paitsi mähän olen myös paha. Ja hyvä. Ja paska.

        Jos nyt oikein ymmärsin ihmettelit juuri sitä että voin olla sekä puolesta että vastaan. Miksi ihminen ei voisi olla sekä-että? Miksi pitäisi olla vain joko tai?
        Näen asioissa ja ihmisissä erilaisia puolia eikä mikään tai kukaan ole vielä tähän päivään mennessä pystynyt osoittamaan olevansa absoluutisti vain jompaa kumpaa.

        Minun suhteeni olit musta-valkoinen.


      • vilo-sohvi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Oliko siihen liian vaikea vastata, kun takerruit kiinni MINUN luonteeseeni? ;)

        Vaikea vastat mihin? Johan vastasin! Vai oliko bvastaus "väärä" ja kysymys vain oikein?

        :D


      • j.o.k.u.
        vilo-sohvi kirjoitti:

        Ai sainko? Mistä ihmeestä sä mahdoit imeä käsityksen että mä sain käsityksen että sä pidät mua pahana?
        Sitä paitsi mähän olen myös paha. Ja hyvä. Ja paska.

        Jos nyt oikein ymmärsin ihmettelit juuri sitä että voin olla sekä puolesta että vastaan. Miksi ihminen ei voisi olla sekä-että? Miksi pitäisi olla vain joko tai?
        Näen asioissa ja ihmisissä erilaisia puolia eikä mikään tai kukaan ole vielä tähän päivään mennessä pystynyt osoittamaan olevansa absoluutisti vain jompaa kumpaa.

        Minun suhteeni olit musta-valkoinen.

        "Mistä ihmeestä sä mahdoit imeä käsityksen että mä sain käsityksen että sä pidät mua pahana? "

        "Tiedätkös mitä tuo on? Se on just sitä puolen hakemista, semmosta toisen roolitusta karsinointia; oon joko paha tai hyvä, enkä mitään siltä väliltä."

        Tästä... :)
        Suosittelen muistipelejä, ne auttavat lähimuistiin. (vink, vink.)

        "Jos nyt oikein ymmärsin ihmettelit juuri sitä että voin olla sekä puolesta että vastaan. Miksi ihminen ei voisi olla sekä-että? Miksi pitäisi olla vain joko tai?
        Näen asioissa ja ihmisissä erilaisia puolia eikä mikään tai kukaan ole vielä tähän päivään mennessä pystynyt osoittamaan olevansa absoluutisti vain jompaa kumpaa."

        Ajatusmaailmasi on ristiriitainen, sitä vain. :)


      • vilo-sohvi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        "Mistä ihmeestä sä mahdoit imeä käsityksen että mä sain käsityksen että sä pidät mua pahana? "

        "Tiedätkös mitä tuo on? Se on just sitä puolen hakemista, semmosta toisen roolitusta karsinointia; oon joko paha tai hyvä, enkä mitään siltä väliltä."

        Tästä... :)
        Suosittelen muistipelejä, ne auttavat lähimuistiin. (vink, vink.)

        "Jos nyt oikein ymmärsin ihmettelit juuri sitä että voin olla sekä puolesta että vastaan. Miksi ihminen ei voisi olla sekä-että? Miksi pitäisi olla vain joko tai?
        Näen asioissa ja ihmisissä erilaisia puolia eikä mikään tai kukaan ole vielä tähän päivään mennessä pystynyt osoittamaan olevansa absoluutisti vain jompaa kumpaa."

        Ajatusmaailmasi on ristiriitainen, sitä vain. :)

        Päästit minut vähällä. Enpä joutunut isommin todistelemaan mitä sinä väitit.
        "Ajatusmaailmasi on ristiriitainen, sitä vain. :) "

        "Ristiriitainen" kun näkee asioissa JA henkilöissä hyvät ja pahat puolet ja uskoo ettei kukaan tai mikään ole läpipaha eikä -hyvä?
        Jos se on sinun mielipiteesi niin sittenhän on. Enempää en sille kuitenkaan painoarvoa laita.

        Ajatusmaailmasi on mustavalkoinen. MOT.


      • j.o.k.u.
        vilo-sohvi kirjoitti:

        Päästit minut vähällä. Enpä joutunut isommin todistelemaan mitä sinä väitit.
        "Ajatusmaailmasi on ristiriitainen, sitä vain. :) "

        "Ristiriitainen" kun näkee asioissa JA henkilöissä hyvät ja pahat puolet ja uskoo ettei kukaan tai mikään ole läpipaha eikä -hyvä?
        Jos se on sinun mielipiteesi niin sittenhän on. Enempää en sille kuitenkaan painoarvoa laita.

        Ajatusmaailmasi on mustavalkoinen. MOT.

        Olenko jossain vaiheessa muka väittänyt, että ajatusmaailmani EI OLE musta-valkoinen...Mikäs narsku minä sitten olisin?
        Syytät mua itsestäänselvistä asioista...

        Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin jo valinnut sinulle jonkun "puolen". Taidat pitää itseäsi turhan tärkeänä... ;)


      • vilo-sohvi
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Olenko jossain vaiheessa muka väittänyt, että ajatusmaailmani EI OLE musta-valkoinen...Mikäs narsku minä sitten olisin?
        Syytät mua itsestäänselvistä asioista...

        Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin jo valinnut sinulle jonkun "puolen". Taidat pitää itseäsi turhan tärkeänä... ;)

        Mikä sitten olikaan ongelmanasi? Sekö, etten minä ollutkaan samanlainen?


      • j.o.k.u.
        vilo-sohvi kirjoitti:

        Mikä sitten olikaan ongelmanasi? Sekö, etten minä ollutkaan samanlainen?

        Päinvastoin...
        Ja sanoinko, että mulla on joku ongelma?
        Sinähän se aloit syyttelemään, vaikka heitin vain pienen välihuomion. :)
        Ei tartte vetää hernettä nenään...


      • kuka kukin on

        Kaikki persoonallisuushäiriöt ovat pääosin kehityksellisiä, eli lapsuuden ympäristö vaikuttaa häiriön syntyy merkittävästi.
        Biologisilla tekijöillä (perinnöllisyys) on vähemmän merkitystä ja se on kiistanalainen ja on lähinnä luettu koskemaan huomionhakuista, epävakaata ja epäsosiaalista persoonallisuushäiriötä. Perinnöllisyys koskee lähinna altistuvuutta, ei syntyä. Altistuvuutta ei kuitenkaan tarvita, kun kyseessä on kehityksellinen ongelma.
        Olisi muutenkin aika outo ajatus, että persoonallisuus olisi "sairas" jo ennen kuin sitä edes on.

        En ole ikinä kuullut, että persoonallisuushäiriö olisi missään tapauksessa vain yhden tekijän (trauman) aiheuttama.


      • Mitä, häh, taivaaseen..? :) Juu, olen ennenkin sanonut että tällä palstalla on asiallisia ja inhimillisiä kirjoittajia, ja sitten todisteeksi mustavalkoisuudesta on niitä provoilijoita joiden tarkoitusperiä en käsitä. Mutta paikkansa ja tarkoituksensa heillekin, mikä ei aukee mulle, auennee joillekin muille. Tässä viestiketjussa näen ihmisiä isolla Iillä.

        Tykkään vilo-sohvin näkemyksestä ihmisen (meidän kaikkien) hyvyydestä ja pahuudesta ja kaikesta siltä väliltä. Olen itsekin nykyään samoilla linjoilla. Sisin käsittelemätön pahuus tekee sokeaksi luulemaan itseään vain hyväksi, ja saa projisoimaan pahuuden ulkopuolisiin. Oma käsitelty pahuus, sen hyväksyminen ja rakastaminen, siis itsensä kokonaisvaltainen rakastaminen, antaa avaimet tuntea empatiaa ja rakkautta toista ihmistä kohtaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että voimme kaikki tuntea hyväksyntää ja kunnioittaa toisen mielipiteitä, vaikka ne poikkeaisivatkin omistamme, ja tuntea myötätuntoa, jos toinen tekee virheen.

        Näennäisesti ulkopuolelta tulevat ärsykkeet tapahtuu jokaisen omassa päässä. Onko siis ulkopuolen syy, jos tunnemaailmani kiehuu.

        Musta on ihan tärähtänyt ajatus luokitella homo sapiens ihmisiin ja narsisteihin. Kyllä me ihan kaikki erilaiset persoonallisuudet ollaan ihmisiä. Olen parantumisen mahdollisuuden kannattaja.


      • capt.cöpenick kirjoitti:

        Rei-Ki meditaatio yhteyttää aivopuoliskoja omalla hitaalla tahdillaan. Kyllähän siinä elimistön omat sisäiset kemikaalit ovat kysymyksessä.

        Muuten eräs 'kemikaali-ali tarjoili erään maan kurdiväestölle 'hyvää kemikaalia', liiankin hyvää! Taitaapa Ali olla jo stratosfäärin 'kaasukentillä'.

        Meditaatio myös rauhoittaa poukkoilevia tunteita ja ajatuksia. Avaa tunnelukoja. Itse olen havainnut hyväksi tämän; ensin keskittyä omaan kehoon, olen sohvalla, tunnen sohvan kosketuksen, olen osa sitä. Sohva taas on osa huonetta, joka on osa taloa, joka on osa pihaa, joka on osa maailmaa ja elämää.

        Tässä vaiheessa (jos en ole nukahtanut) :) on mieli sopivan tyyni miettiä hyväksyvässä hengessä mielessä pyörivää ongelmaa. Voinko tehdä sille jotain(?) Mietin joko ratkaisun, tai päästän siitä irti.


      • "Ilkikurimus"
        yxex kirjoitti:

        Mitä, häh, taivaaseen..? :) Juu, olen ennenkin sanonut että tällä palstalla on asiallisia ja inhimillisiä kirjoittajia, ja sitten todisteeksi mustavalkoisuudesta on niitä provoilijoita joiden tarkoitusperiä en käsitä. Mutta paikkansa ja tarkoituksensa heillekin, mikä ei aukee mulle, auennee joillekin muille. Tässä viestiketjussa näen ihmisiä isolla Iillä.

        Tykkään vilo-sohvin näkemyksestä ihmisen (meidän kaikkien) hyvyydestä ja pahuudesta ja kaikesta siltä väliltä. Olen itsekin nykyään samoilla linjoilla. Sisin käsittelemätön pahuus tekee sokeaksi luulemaan itseään vain hyväksi, ja saa projisoimaan pahuuden ulkopuolisiin. Oma käsitelty pahuus, sen hyväksyminen ja rakastaminen, siis itsensä kokonaisvaltainen rakastaminen, antaa avaimet tuntea empatiaa ja rakkautta toista ihmistä kohtaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että voimme kaikki tuntea hyväksyntää ja kunnioittaa toisen mielipiteitä, vaikka ne poikkeaisivatkin omistamme, ja tuntea myötätuntoa, jos toinen tekee virheen.

        Näennäisesti ulkopuolelta tulevat ärsykkeet tapahtuu jokaisen omassa päässä. Onko siis ulkopuolen syy, jos tunnemaailmani kiehuu.

        Musta on ihan tärähtänyt ajatus luokitella homo sapiens ihmisiin ja narsisteihin. Kyllä me ihan kaikki erilaiset persoonallisuudet ollaan ihmisiä. Olen parantumisen mahdollisuuden kannattaja.

        parasta tällä palstalla.

        Jatka samaan lahjomattomaan tyyliisi. Mielipiteitäisi lukee edelleen hyvin mielellään. Jopa tällainen pyörremyrsky.....
        :D

        Vahinko, että multa meni rek.nimimerkki siinä suuressa hyökkäyksessä suoli-kaks-nelosta vastaan....


      • "Ilkikurimus" kirjoitti:

        parasta tällä palstalla.

        Jatka samaan lahjomattomaan tyyliisi. Mielipiteitäisi lukee edelleen hyvin mielellään. Jopa tällainen pyörremyrsky.....
        :D

        Vahinko, että multa meni rek.nimimerkki siinä suuressa hyökkäyksessä suoli-kaks-nelosta vastaan....

        No huh! Ei saa piestä kehuilla. Ihan tavallinen kaurapellon laidan tuumailija mä oon :)

        Harmi sen sun nimmarin menetyksen kanssa, etkö voi luoda uutta, vaikka just tuo "ilkikurimus" sitaateissa(?)

        'pyörremyrsky' oli positiivinen mielikuva paikalle pyyhältävästä voimakastahtoisesta ihmisestä ;-D


      • vilo-sohvi kirjoitti:

        Mun on aika vaikee nähdä että täällä olis tarkotuksena etsiä rakntavaa henkeä keskusteluun. Jos noin olis tuskin niitä aitoja rakenneltais niin ahkerasti ja tuskin niitä omia mielipiteitä pidettäis niin vanvasti ainoina oikeina.
        Enemmänkin ymmärrän tään monen kohdalla keinoksi käyttää valtaa muihin. Keinona olla kukkulan kuningas. Keinona saada hovi, jota ilman mikään ei näytä olevan mitään. Näytelmä tarvii aina yleisön mut pitää varmistaa että yleisö ei ole vastainen.

        Tämä täällä näkyy.

        Toi aita-homma taitaa olla meidän kaikkien sitä itteään, narsismia, sokeutta nähdä toisen ihmisen aitaa, ja sen tärkeyttä sille ihmiselle. Mitä jääräpäisempiä olemme, sen korkeampi aita. Voimme myös kävellä sen aidan luo, ja kätellä tai halata sitä toista ihmistä. Oma valinta.

        Olemme kuin saaria valtameressä. Pitäisi rakentaa siltoja, eikä aitoja :)


      • Jorma Tähkä
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Päinvastoin...
        Ja sanoinko, että mulla on joku ongelma?
        Sinähän se aloit syyttelemään, vaikka heitin vain pienen välihuomion. :)
        Ei tartte vetää hernettä nenään...

        Häiriintyneet seurustelevat pääosin toisten häiriintyneiden kanssa, sillä terve ihminen ei jaksa heidän oikkujaan


      • Jorma Tähkä kirjoitti:

        Häiriintyneet seurustelevat pääosin toisten häiriintyneiden kanssa, sillä terve ihminen ei jaksa heidän oikkujaan

        Kumpiin kuulut Jorma Tähkä? Heitätkö ensimmäisen kiven? =)


      • j.o.k.u.
        Jorma Tähkä kirjoitti:

        Häiriintyneet seurustelevat pääosin toisten häiriintyneiden kanssa, sillä terve ihminen ei jaksa heidän oikkujaan

        "Häiriintyneet" seurustelevat pääosin toisten "häiriintyneiden" kanssa, koska eivät jaksa näiden "terveiden" kukkahattutätien moraalisaarnoja ja olematonta huumorintajua. :)


      • j.o.k.u. kirjoitti:

        "Häiriintyneet" seurustelevat pääosin toisten "häiriintyneiden" kanssa, koska eivät jaksa näiden "terveiden" kukkahattutätien moraalisaarnoja ja olematonta huumorintajua. :)

        "kukkahattutätien"
        Hih hih ;-D
        Koitetaan jaksaa turhantärkeiden moraalihemmojen kanssa. Kyllä nekin laskeutuu maan pinnalle ajallaan.. :)


      • "Ilkikurimus"
        yxex kirjoitti:

        "kukkahattutätien"
        Hih hih ;-D
        Koitetaan jaksaa turhantärkeiden moraalihemmojen kanssa. Kyllä nekin laskeutuu maan pinnalle ajallaan.. :)

        Toivon mukaan kuitenkaan apulaisylilääkäri Jorma Tähkä ei "laskeudu" teidän tasollenne ikinä. Jää moni persoonallisuushäiriöinen kokonaan hoitamatta.
        Hän on tehnyt ja tekee erittäin arvokasta työtä, jopa uraauurtavaa. Joskus kun pystyis samaan.....näin assarina toivon.....


      • "Ilkikurimus" kirjoitti:

        Toivon mukaan kuitenkaan apulaisylilääkäri Jorma Tähkä ei "laskeudu" teidän tasollenne ikinä. Jää moni persoonallisuushäiriöinen kokonaan hoitamatta.
        Hän on tehnyt ja tekee erittäin arvokasta työtä, jopa uraauurtavaa. Joskus kun pystyis samaan.....näin assarina toivon.....

        Olis hienoa saada oikea Tähkä keskustelemaan kanssamme. Oletteko koskaan ajatelleet että palstalla saattaa olla "asiantuntijoita"? Yksinäisiä terapeutteja, psykiatreja, filosofeja.. V...n duuni, heitän vapaalle, korkkaan kaljan ja keskustelen palstalla......

        =)


      • Halebob ainakin tykkää filosofiasta :)


    • j.o.k.u.

      Kyllä persoonallisuushäiriöinen voi muuttua, jos vain motivaatioa riittää.
      En puhuisi parantumisesta, koska kyseessähän ei ole sairaus...
      Empatiakyvyn puuttelleen nyt kukaan ei voi mitään, mutta ainahan voi oppia muuttamaan käytöstään tietyissä tilanteissa...

      "Lyhyesti kuvattuna hoito ph:lle on identiteetin vahvistamista. "

      Sanoisin, että tämä on vain ensimmäinen askel koko hoidossa.
      Persoonallisuushäiriöisillä on monesti aika heikko käsitys itsestään, joten ensin pitää muokata se maaperä, jonka päälle sitten aletaan vasta rakentamaan uutta.

      • kuka kukin on

        Itse asia ei silti muutu. Persoonallisuushäiriö pystytään nykyisin hoitamaan ja siitä voi toipua.

        Eiköhän oma motivaatio hoitoon ole kaiken muutoksen ja toipumisen edellytys? Vai uskotko, että esim. syöpäpotilas toipuu vaikka ei kävisi hoidoissa?

        Sanoinkin, että lyhyesti kuvattuna. Täällä tuskin kannattaa alkaa käydä asiaa laajemmin läpi.


      • kuka kukin on

        Kyllä.
        Varhainen toteaminen helpottaa myös persoonallisuushäiriöstä toipumista ja erityisesti sen hoitoa - aivan kuten syöpäpotilaallakin.

        Varhainen toteaminen sinänsä ei pelasta syöpäpotilasta eikä persoonallisuushäiriöistä, vaan se on oikea hoito.

        Sinulla on selvästi suuria antipatioita sen suhteen, että persoonallisuushäiriöitä voidaan hoitaan. Miksi? Eikö ole hieno asia, että tiede ja hoitomuodot kehittyvät niin, ettei kenenkään tarvitse elää elämää, jossa ei ole muuta kuin kärsimystä?


      • j.o.k.u.
        kuka kukin on kirjoitti:

        Itse asia ei silti muutu. Persoonallisuushäiriö pystytään nykyisin hoitamaan ja siitä voi toipua.

        Eiköhän oma motivaatio hoitoon ole kaiken muutoksen ja toipumisen edellytys? Vai uskotko, että esim. syöpäpotilas toipuu vaikka ei kävisi hoidoissa?

        Sanoinkin, että lyhyesti kuvattuna. Täällä tuskin kannattaa alkaa käydä asiaa laajemmin läpi.

        "Eiköhän oma motivaatio hoitoon ole kaiken muutoksen ja toipumisen edellytys? Vai uskotko, että esim. syöpäpotilas toipuu vaikka ei kävisi hoidoissa?"

        Sanoin vain, koska tuo hoitomotivaatio alkaa helposti hiipumaan...Kuten on käynyt omalla kohdalleni viimeaikoina. En tiedä, ehkä voi toipua ilman hoitoakin, kun vain tarpeeksi näkee vaivaa, tai sitten ei...Onhan niitä ihmetapauksia varmaan syöpäpotilaidenkin joukossa, vaikka en kyllä ymmärrä miksi tuollainenkin piti sotkea persoonallisuushäiriö-aiheeseen.
        Persoonallisuushäiriöinen on ihminen siinä missä muutkin, ei hänessä ole mitään ylimääräistä "vikaa", joka pitäisi poistaa, kuten tuo sun tökerö vartaus antaa ymmärtää.

        "Sanoinkin, että lyhyesti kuvattuna. Täällä tuskin kannattaa alkaa käydä asiaa laajemmin läpi. "

        No ehkä sun olisi pitänyt kirjoittaa myös kirjoittajille ohje siitä miten tulisi vastata...Ihme pilkun hinkkaamista...


      • "Ilkikurimus"

        Olet puhunut täällä vesipuhvelien sähkötuntemuksen puolesta ja erityisesti sen puolesta, että persoonallisuushäiriöitä ei voi hoitaa. Saat pian kuule turpiisi. :D

        Olit myös sitä mieltä, että persoonallisuushäiriö on geneettistä eli häiriö on olemassa jo ennen kuin edes koko persoonallisuutta on olemassa - persoonallisuushan on kehityksellinen. Tästä me ollaan sun kanssa väännetty kättä paljon ja hartaasti......

        Huomaan kuitenkin, että olet joutunut tekemään myönnytyksiä näihin väittämiisi, jotka silloin olivat aivan ehdottomia......hmm. Et siis ollut silloinkaan 100% oikeassa vaikka niin silloin minulle väitit. Mitäs jos et ole nytkään?

        Kaikki persoonallisuushäiriöiset ei hoidettavissa? Pitäisikö tuo saatanan lääketiede/psykiatria kieltää/lopettaa kokonaan, kun ikinä ei voida hoitaa kaikkia, jotka sairastuvat? Vai pitäisikö olla onnellinen, että edes jotain pystytään tekemään?

        Kyllä sä tunnet antipatiaa kaikkea sitä kohtaan, joka ei ole sun puolellasi - älyttömien väittämiesi tukijana.
        Muistaakseni henna oli sun perskärpäsesi. Esitä sille näitä tarinoita, jotka nykypäivänä eivät enää ole faktoja, eikä kukaan asioista jotain tietävä ja ymmärtävä niitä enää sellaisena pidä.


      • "Ilkikurimus"
        j.o.k.u. kirjoitti:

        "Eiköhän oma motivaatio hoitoon ole kaiken muutoksen ja toipumisen edellytys? Vai uskotko, että esim. syöpäpotilas toipuu vaikka ei kävisi hoidoissa?"

        Sanoin vain, koska tuo hoitomotivaatio alkaa helposti hiipumaan...Kuten on käynyt omalla kohdalleni viimeaikoina. En tiedä, ehkä voi toipua ilman hoitoakin, kun vain tarpeeksi näkee vaivaa, tai sitten ei...Onhan niitä ihmetapauksia varmaan syöpäpotilaidenkin joukossa, vaikka en kyllä ymmärrä miksi tuollainenkin piti sotkea persoonallisuushäiriö-aiheeseen.
        Persoonallisuushäiriöinen on ihminen siinä missä muutkin, ei hänessä ole mitään ylimääräistä "vikaa", joka pitäisi poistaa, kuten tuo sun tökerö vartaus antaa ymmärtää.

        "Sanoinkin, että lyhyesti kuvattuna. Täällä tuskin kannattaa alkaa käydä asiaa laajemmin läpi. "

        No ehkä sun olisi pitänyt kirjoittaa myös kirjoittajille ohje siitä miten tulisi vastata...Ihme pilkun hinkkaamista...

        olet ennallasi. Ymmärrät asiat hituusen ohi sen, mitä niillä tarkoitetaan ja sitten käyt kimppuun kuin pussipiru. Sen myöntäminen on sulle edelleen suuri ongelma.

        Noooh, meillä jokaisella on oma tapamme tulla esille, mutta sun tapasi on oudoin toistaiseksi tapaamani. Ei nimittäin ole suurtakaan toivoa asiallisesta vastauksesta, jos käy kimppuun huutaen asioita, joista ei ollut edes puhe. Saman teit miulle aikonaan.

        Mikään ei luultavasti ole vieläkään täällä muuttunut. Jokainen katselee asioita edelleen omista poteroistaan ja valmistautuu aina kuran heittoon, jos joku uskaltaa olla eri mieltä......
        On siinäkin elämä.


      • henna-
        "Ilkikurimus" kirjoitti:

        Olet puhunut täällä vesipuhvelien sähkötuntemuksen puolesta ja erityisesti sen puolesta, että persoonallisuushäiriöitä ei voi hoitaa. Saat pian kuule turpiisi. :D

        Olit myös sitä mieltä, että persoonallisuushäiriö on geneettistä eli häiriö on olemassa jo ennen kuin edes koko persoonallisuutta on olemassa - persoonallisuushan on kehityksellinen. Tästä me ollaan sun kanssa väännetty kättä paljon ja hartaasti......

        Huomaan kuitenkin, että olet joutunut tekemään myönnytyksiä näihin väittämiisi, jotka silloin olivat aivan ehdottomia......hmm. Et siis ollut silloinkaan 100% oikeassa vaikka niin silloin minulle väitit. Mitäs jos et ole nytkään?

        Kaikki persoonallisuushäiriöiset ei hoidettavissa? Pitäisikö tuo saatanan lääketiede/psykiatria kieltää/lopettaa kokonaan, kun ikinä ei voida hoitaa kaikkia, jotka sairastuvat? Vai pitäisikö olla onnellinen, että edes jotain pystytään tekemään?

        Kyllä sä tunnet antipatiaa kaikkea sitä kohtaan, joka ei ole sun puolellasi - älyttömien väittämiesi tukijana.
        Muistaakseni henna oli sun perskärpäsesi. Esitä sille näitä tarinoita, jotka nykypäivänä eivät enää ole faktoja, eikä kukaan asioista jotain tietävä ja ymmärtävä niitä enää sellaisena pidä.

        "Muistaakseni henna oli sun perskärpäsesi. Esitä sille näitä tarinoita, jotka nykypäivänä eivät enää ole faktoja, eikä kukaan asioista jotain tietävä ja ymmärtävä niitä enää sellaisena pidä."

        No Hennakin piipahti sattumalta paikalle vaikkei täällä enää juurikaan käykään. Onpa omituinen väitteesi että oisin Lottamarin perskärpänen :))))) varsinkin kun olen Lotankin kanssa ollut ihan reippaasti eri mieltä, jos siltä on tuntunut mutta mulla on ollu myös kanttia olla samaa mieltä hänen kanssaan, jos olen todella oikeasti ollut.


      • lottamari_1
        "Ilkikurimus" kirjoitti:

        Olet puhunut täällä vesipuhvelien sähkötuntemuksen puolesta ja erityisesti sen puolesta, että persoonallisuushäiriöitä ei voi hoitaa. Saat pian kuule turpiisi. :D

        Olit myös sitä mieltä, että persoonallisuushäiriö on geneettistä eli häiriö on olemassa jo ennen kuin edes koko persoonallisuutta on olemassa - persoonallisuushan on kehityksellinen. Tästä me ollaan sun kanssa väännetty kättä paljon ja hartaasti......

        Huomaan kuitenkin, että olet joutunut tekemään myönnytyksiä näihin väittämiisi, jotka silloin olivat aivan ehdottomia......hmm. Et siis ollut silloinkaan 100% oikeassa vaikka niin silloin minulle väitit. Mitäs jos et ole nytkään?

        Kaikki persoonallisuushäiriöiset ei hoidettavissa? Pitäisikö tuo saatanan lääketiede/psykiatria kieltää/lopettaa kokonaan, kun ikinä ei voida hoitaa kaikkia, jotka sairastuvat? Vai pitäisikö olla onnellinen, että edes jotain pystytään tekemään?

        Kyllä sä tunnet antipatiaa kaikkea sitä kohtaan, joka ei ole sun puolellasi - älyttömien väittämiesi tukijana.
        Muistaakseni henna oli sun perskärpäsesi. Esitä sille näitä tarinoita, jotka nykypäivänä eivät enää ole faktoja, eikä kukaan asioista jotain tietävä ja ymmärtävä niitä enää sellaisena pidä.

        http://www.youtube.com/watch?v=Ym2DYEEHTsI


      • j.o.k.u.
        "Ilkikurimus" kirjoitti:

        olet ennallasi. Ymmärrät asiat hituusen ohi sen, mitä niillä tarkoitetaan ja sitten käyt kimppuun kuin pussipiru. Sen myöntäminen on sulle edelleen suuri ongelma.

        Noooh, meillä jokaisella on oma tapamme tulla esille, mutta sun tapasi on oudoin toistaiseksi tapaamani. Ei nimittäin ole suurtakaan toivoa asiallisesta vastauksesta, jos käy kimppuun huutaen asioita, joista ei ollut edes puhe. Saman teit miulle aikonaan.

        Mikään ei luultavasti ole vieläkään täällä muuttunut. Jokainen katselee asioita edelleen omista poteroistaan ja valmistautuu aina kuran heittoon, jos joku uskaltaa olla eri mieltä......
        On siinäkin elämä.

        Heippa vaan pyörremyrsky! :)

        "Noooh, meillä jokaisella on oma tapamme tulla esille, mutta sun tapasi on oudoin toistaiseksi tapaamani."

        Kiitos. Tiedän olevani uniikkiyksilö.
        Kyllä minun kommentit ovat olleet ihan asiallisia nyt, kun kaikki turhaa pään aukomista harrastavat ihmiset ovat jostain kumman syystä kaikonneet palstalta... :)

        p.s. Sinäkin näytät olevan ennallasi ja peili edelleen arvatenkin putsaamatta...


      • lottamari_1
        henna- kirjoitti:

        "Muistaakseni henna oli sun perskärpäsesi. Esitä sille näitä tarinoita, jotka nykypäivänä eivät enää ole faktoja, eikä kukaan asioista jotain tietävä ja ymmärtävä niitä enää sellaisena pidä."

        No Hennakin piipahti sattumalta paikalle vaikkei täällä enää juurikaan käykään. Onpa omituinen väitteesi että oisin Lottamarin perskärpänen :))))) varsinkin kun olen Lotankin kanssa ollut ihan reippaasti eri mieltä, jos siltä on tuntunut mutta mulla on ollu myös kanttia olla samaa mieltä hänen kanssaan, jos olen todella oikeasti ollut.

        Samat sanat kiitos, henna....kyllä olemme mielestäni samoilla linjoilla sinun kanssasi. Minusta sinulla ainakin on hyvät ja ajantasalla olevat terveet mielipiteet narsismista ja mielelläni olen perskärpäsenäsi :)


      • henna-
        lottamari_1 kirjoitti:

        Samat sanat kiitos, henna....kyllä olemme mielestäni samoilla linjoilla sinun kanssasi. Minusta sinulla ainakin on hyvät ja ajantasalla olevat terveet mielipiteet narsismista ja mielelläni olen perskärpäsenäsi :)

        Ollaan vaan toistemme perskärpäsiä ja vieläpä sellaisia perskärpäsiä, joilla on oikeus myös omiin eriäviin mielipiteisiinkin :))


      • henna- kirjoitti:

        Ollaan vaan toistemme perskärpäsiä ja vieläpä sellaisia perskärpäsiä, joilla on oikeus myös omiin eriäviin mielipiteisiinkin :))

        Kaikki elämä on sallittua! ;-D


      • Sulla on kappale Suomea siellä mukana, suomi24.. ;-D


      • "Ilkikurimus"
        j.o.k.u. kirjoitti:

        Heippa vaan pyörremyrsky! :)

        "Noooh, meillä jokaisella on oma tapamme tulla esille, mutta sun tapasi on oudoin toistaiseksi tapaamani."

        Kiitos. Tiedän olevani uniikkiyksilö.
        Kyllä minun kommentit ovat olleet ihan asiallisia nyt, kun kaikki turhaa pään aukomista harrastavat ihmiset ovat jostain kumman syystä kaikonneet palstalta... :)

        p.s. Sinäkin näytät olevan ennallasi ja peili edelleen arvatenkin putsaamatta...

        Olet ainoa kenelle vaivaudun tässä toistamiseen vastaamaan. Olet tasan niin inhorealisti just kuten minäkin. Sitä sinussa kunnioitan.

        Kaikesta huolimatta. Nuo muut tahtovat kaunistella kuvaansa. Sinä et.

        Kehu ihminen päivässä. Olet minulle jo varmaan kymmenes tänään.

        Pitäisiköhän kehua vähän itseäänkin? Tai edes putsata peilinsä? .....miettii....


      • "Ilkikurimus" kirjoitti:

        Olet ainoa kenelle vaivaudun tässä toistamiseen vastaamaan. Olet tasan niin inhorealisti just kuten minäkin. Sitä sinussa kunnioitan.

        Kaikesta huolimatta. Nuo muut tahtovat kaunistella kuvaansa. Sinä et.

        Kehu ihminen päivässä. Olet minulle jo varmaan kymmenes tänään.

        Pitäisiköhän kehua vähän itseäänkin? Tai edes putsata peilinsä? .....miettii....

        Mä voin, sydämestäni, kehua sua sun puolesta; On ollut ikävä sinua ja sun kommenttejasi!
        Inhorealismi on osa tätä asioiden käsittelyä =)
        Lähestymiskulmia on yhtä paljon kuin meitä ihmisiäkin!


      • ilki.kurimus

        todella ympäröivästä todellisuudesta vieraantunut ihminen.

        Olet kopio vanhemmistasi ajatuksiasi ja tunteitasi myöden, eikä sinua voi parantaa millään terapialla.
        Rakastat ihmisiä, jotka eivät rakasta itseään, eivätkä myöskään sinua. Hakkaat tyhjää päätäsi seinään vuosikausia. Muutoksen tarvetta et silti hyväksy, etkä edes usko sen olevan mahdollista. Okey, minä hyväksyn, että asiasi ovat näin.

        Olet tosiaan jättänyt leikin ja elämäsi kesken. Mutta älä kuvittele, että kaikki haluaisivat olla yhtä passiivisia!

        BTW. "Luonnehäiriöisen" ei tarvitse yrittää tehdä muutosta yksin.


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        todella ympäröivästä todellisuudesta vieraantunut ihminen.

        Olet kopio vanhemmistasi ajatuksiasi ja tunteitasi myöden, eikä sinua voi parantaa millään terapialla.
        Rakastat ihmisiä, jotka eivät rakasta itseään, eivätkä myöskään sinua. Hakkaat tyhjää päätäsi seinään vuosikausia. Muutoksen tarvetta et silti hyväksy, etkä edes usko sen olevan mahdollista. Okey, minä hyväksyn, että asiasi ovat näin.

        Olet tosiaan jättänyt leikin ja elämäsi kesken. Mutta älä kuvittele, että kaikki haluaisivat olla yhtä passiivisia!

        BTW. "Luonnehäiriöisen" ei tarvitse yrittää tehdä muutosta yksin.

        Parisuhde tai ystäväsuhde antaa hyvät mahdollisuudet muutoksiin. Mutta pitää olla yhteinen kiinnostuksen kohde. Ja se vastavuoroisuus. :)


      • ilki.kurimus
        yxex kirjoitti:

        Parisuhde tai ystäväsuhde antaa hyvät mahdollisuudet muutoksiin. Mutta pitää olla yhteinen kiinnostuksen kohde. Ja se vastavuoroisuus. :)

        ....toista ei voi muuttaa, voi muuttaa vain itseään. Useimmiten parisuhteissa muutoksen kohde on mies ja muuttaja on nainen. Valtaosa naisista on täysin rajattomia, he eivät ymmärrä, missä omat rajat päättyvät ja alkaa toisen ihmisen yksityisyys. Aivan kuin narsisteillakin....

        ....alisuorittaja etsii ylisuorittajaa ja päinvastoin - ei siinä sen ihmeempää. Ja vaikka parisuhteen alussa toinen olisikin sinut itsensä ja ympäristönsä kanssa, niin ylisuorittaja vie häneltä sen ilon ja tilan....tämä oli asia, josta jo aiemmin puhuin ja sanoin ottavani ritolat siinä vaiheessa, jossa tämä tulee julki. Ei ole minun tehtäväni (eikä kenenkään muunkaan) alkaa pakolla huolehtia ylisuorittajan ongelmista - ne ovat yksin hänen vastuullaan. Hän hakee niihin apua, jos tuntee tarvetta siihen - yleensä kuitenkaan ei tunne.

        Tämä myöskin temppuilijalle tiedoksi, jolle asian tajuaminen tuotti julmettua päänvaivaa.


      • Mä näen oman karilleajon hyvänä puolena sen, että kiinnostuin narsismista.
        Pohjakosketus pisti prosessin käyntiin :)
        Eli mun henkinen paranemisprosessi omista lukemattomista luonteenhäiriöistä..


      • ilki.kurimus

        Peräpukamatko sinua vaivaa tänään? Kuka kusi aamumuroihisi?

        Persoonallisuushäiriöisiä pystytään auttamaan ja he muuttuvat. Tämä on fakta, jonka valuminen sun kaaliisi on jostain syystä pahoin estynyt. Enkä sulla on luonnehäiriö?

        Sinä et ymmärränyt, mistä minä puhuin, mutta oletat kunnon narsistin tavoin, että se olin minä, joka en ymmärtänyt sinua....kuinkas muutenkaan.
        Mitätöinti, se on sinun toinen luontosi - sinä "rakkauden" täyttämä, ikuisesti muista "huolehtiva" kärsijä-"uhri".....


      • ilki.kurimus
        yxex kirjoitti:

        Mä näen oman karilleajon hyvänä puolena sen, että kiinnostuin narsismista.
        Pohjakosketus pisti prosessin käyntiin :)
        Eli mun henkinen paranemisprosessi omista lukemattomista luonteenhäiriöistä..

        vain on se teidän kahden välillä, että tuo toinen ei usko prosessisi olevan mahdollinen. Se tietää sinua paremmin ja nykytiedettäkin paremmin.


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        ....toista ei voi muuttaa, voi muuttaa vain itseään. Useimmiten parisuhteissa muutoksen kohde on mies ja muuttaja on nainen. Valtaosa naisista on täysin rajattomia, he eivät ymmärrä, missä omat rajat päättyvät ja alkaa toisen ihmisen yksityisyys. Aivan kuin narsisteillakin....

        ....alisuorittaja etsii ylisuorittajaa ja päinvastoin - ei siinä sen ihmeempää. Ja vaikka parisuhteen alussa toinen olisikin sinut itsensä ja ympäristönsä kanssa, niin ylisuorittaja vie häneltä sen ilon ja tilan....tämä oli asia, josta jo aiemmin puhuin ja sanoin ottavani ritolat siinä vaiheessa, jossa tämä tulee julki. Ei ole minun tehtäväni (eikä kenenkään muunkaan) alkaa pakolla huolehtia ylisuorittajan ongelmista - ne ovat yksin hänen vastuullaan. Hän hakee niihin apua, jos tuntee tarvetta siihen - yleensä kuitenkaan ei tunne.

        Tämä myöskin temppuilijalle tiedoksi, jolle asian tajuaminen tuotti julmettua päänvaivaa.

        Olet aika harvinaislaatuinen nainen kun toit tuon naisten rajattomuuden esiin! Ja olen kyllä omien kokemusteni kanssa samaa mieltä. Miehetkin osaa olla herkkiksiä, ja jos toinen vain hyväksikäyttää..

        Itse pakenin, otin ritolat, juuri tuollaista ylisuorittajanaista.


      • ilki.kurimus

        Ai...mitä ihmeen rajoja rajattomuuteen? Noh, sinä ainakin näyt kuuluvan tuohon naiskastiin, joka ei ymmärrä, että muilla ihmisillä on yksityisyyden rajat.
        Tiedä sitten kummasta se johtuu, siitä että olet nainen vai siitä, että olet narsisti.


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        vain on se teidän kahden välillä, että tuo toinen ei usko prosessisi olevan mahdollinen. Se tietää sinua paremmin ja nykytiedettäkin paremmin.

        No, näkemyserohan meille tuli. Mun ritolat hän muutti hylkäämiseksi ja syyllisyysaste vaikeuksiin minä 100% hän 0% 8-)


      • ilki.kurimus
        yxex kirjoitti:

        Olet aika harvinaislaatuinen nainen kun toit tuon naisten rajattomuuden esiin! Ja olen kyllä omien kokemusteni kanssa samaa mieltä. Miehetkin osaa olla herkkiksiä, ja jos toinen vain hyväksikäyttää..

        Itse pakenin, otin ritolat, juuri tuollaista ylisuorittajanaista.

        Olen tottunut puhumaan asiat niin kuin tiedän niiden olevan. Tällaisella tyylillä saa yleensä nämä rajattomat hermostumaan - he huomaavat siinä vaiheessa, että minuun ei tehoa se, millä yleensä saa hyväksynnän. He karttelevat siitä syntyvää häpeää....eivät ymmärrä, että häpeänsä kohtaamalla heillä olisi mahdollisuus muuttua....

        Mutta tämä ei KUULEMMA kuulu tähän aiheeseen millään tavalla - sanoo eräs, jonka häpeänkarttelu on palstalla huippuluokkaa. :D
        Minun mielestäni tuo ei vain kuulu tähän vaan se on koko asian ydin.

        Ihmiset yleensä kunnioittavat rehellistä ihmistä, mutta kuinkas käy kun he tapaavat sellaisen? Ei minunkaan kohteluni täällä ole ollut kovin mairittelevaa - kohtelijoille. Minä kestän sen kyllä - ja jos en enää kestäisi....otan ritolat!
        :D


      • Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, siksi ritolat on joskus se paras vaihtoehto. Ilman katkeruutta. =)


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        Olen tottunut puhumaan asiat niin kuin tiedän niiden olevan. Tällaisella tyylillä saa yleensä nämä rajattomat hermostumaan - he huomaavat siinä vaiheessa, että minuun ei tehoa se, millä yleensä saa hyväksynnän. He karttelevat siitä syntyvää häpeää....eivät ymmärrä, että häpeänsä kohtaamalla heillä olisi mahdollisuus muuttua....

        Mutta tämä ei KUULEMMA kuulu tähän aiheeseen millään tavalla - sanoo eräs, jonka häpeänkarttelu on palstalla huippuluokkaa. :D
        Minun mielestäni tuo ei vain kuulu tähän vaan se on koko asian ydin.

        Ihmiset yleensä kunnioittavat rehellistä ihmistä, mutta kuinkas käy kun he tapaavat sellaisen? Ei minunkaan kohteluni täällä ole ollut kovin mairittelevaa - kohtelijoille. Minä kestän sen kyllä - ja jos en enää kestäisi....otan ritolat!
        :D


      • ilki.kurimus

        ...olet väittänyt kaiken olevan geeneissä ja tästä syystä pysyvää ja muuttumatonta.
        Minua ei kiinnosta, miten helpolla olet luovuttanut. Ei todellakaan kiinnosta, jos "melkein" tapoit itsesi. Kovapäinen olet silti, joten luultavasti olet kauan yrittänyt muuttaa juuri sitä, joka ei ole muutettavissa; toinen ihminen. Jos olisit tajunnut heti alkuun, että ainoa muutettavissa oleva olet sinä itse...ymmärtäsisit mistä puhun. Mutta kun sinä synnyit täydellisenä; ilman tarvetta muutoksiin!

        Minua ei isommin kiinnosta sekään, vaikka sinulla ei ole tunneälyä. Minun ei myöskään tarvitse repiä sinulle tunteita yhtään mistään; olet niistä itse vastuussa.
        Enkä aio tulla istumaan terapiaan kanssasi.

        Ongelmasi on siinä, ettet pysty erottamaan asioita toisistaan. Et kykene ymmärtämään, minkä asian voit muuttaa ja mitä et voi.

        Kerro minulle, miksi et ymmärrä, että saat sen, mitä eniten juokset karkuun?


      • ilki.kurimus
        yxex kirjoitti:

        Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, siksi ritolat on joskus se paras vaihtoehto. Ilman katkeruutta. =)

        Mutta miksi ihmeessä joillakin on sellainen tarve?


      • ilki.kurimus

        NE OVAT HÄNELLÄ -----EI SINULLA!

        Kumpi tässä ei taas ymmärrä....


      • Mucho grazias senjorita!


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        Mutta miksi ihmeessä joillakin on sellainen tarve?

        Jaa, en tiedä. Musta tän palstan ihan kaikki naiset on mukavia :)
        Ja tämä tunne kumpuaa kiitollisuudesta, jokaiselta olen oppinut jotain asioita.


      • ilki.kurimus

        Kun olen aikoinani tullut tälle palstalle, vastustin rajusti mielenterveyden ongelmista kärsivien diagnosoitia maalikkovoimin - siihen tarvitaan AINA ammattilainen. Piirrelistojen kanssa pelleily on nimenomaan pelleilyä.
        Kirjoitit silloin nimellä "terve mieli" ja olit täysin ajatustani vastaan.
        Yhtä pontevasti olen vastustanut ajatusta, ettei nykyinen psykiatria pystyisi hoitamaan persoonallisuushäiriöitä. EN SIIS PERKELE OLE VÄITTÄNYT ETTÄ SINÄ PYSTYISIT!!!!! Sinä et pysty, eikä sinun tule edes sitä yrittää. Mutta psykiatria pystyy, haluat tai et. Se on sen tehtävä.

        Sinussa on jotain todella sairasta. Olet ihminen, joka kuvittelee olevansa psykiatrian erikoislääkärin asemassa suhteessa persoonallisuushäiriöiseen! Miksi et kykene erottamaan itseäsi ja psykiatriaa? Olen tätä kysynyt muuten ennenkin sinulta. Miksi et ymmärrä, että sinulla ei ole samoja valmiuksia kuin psykiatrialla?

        Ja sinä väität, etten minä ymmärrä. Etten ymmärrä käsitteitä enkä mitään muutakaan...MIKSI SE OLEN AINA MINÄ? http://www.basambooks.com/kirja.php?detail_id=113
        Oletko ikinä miettinyt, mikset koskaan SINÄ!

        En ole mitään väännellyt; kirjoitin vain juuri niin kuin asia on - tietoisena siitä, ettei se sinulle mene jakeluun......
        Minä en ole vastuussa siitä, jos sinä päätät tappaa itsesi (diagnosoimalla muita ja ottamalla vastuun asioista, jotka eivät sinulle kuulu). Se on sinun oma VAPAA valintasi. Tätä olen täällä tolkuttanut aika kauan - kukaan ei sitä silti ymmärrä, koska täällä on paljon ihmisiä, joiden oma toiminta on rajatonta ja häpeilemättömiä - suuria egoja, joilla ei ole itsetuntoa lainkaan - eikä omatuntoa. Sinäkään et tee poikkeusta. En lähde sinun hoviisi, enkä yhdenkään muunkaan, joka täällä kirjoittaa. Pystyn yhä edelleen irrottamaan omat ajatukseni sinun ajatuksistani, vaikka aika ajoin olet tehnyt valtaisasti töitä, jotta en siihen kykenisi.

        Kaiken muuttumisen alku on omassa itsessäsi - siinä, että hyväksyt kaiken mitä olet. Sinä et hyväksy itseäsi - etkä näin ollen hyväksy muitakaan kuin siinä tapauksessa, että he ovat sinun puolellasi - mielistelevät sinua - ovat samaa mieltä. Sinulla on tarpeita ja muut ovat syntyneet tyydyttämään ne.... Mutta se ei mene niin!

        Että jonkun päähän edes tulee ajatus toisen tunne-elämän muuttamisesta maallikkona! Olet kyllä uskomaton!

        Juokset karkuun häpeää omasta itsestäsi.


      • ilki.kurimus

        Siis missä olen tällaista väittänyt - ettei HÄN kykene??!

        Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että muutokseen kykenee joko itse (tutustumalla itseensä) tai psykiatrian avulla, joka hoitaa mm. persoonallisuushäiriöisiä erittäin hyvin tuloksin.

        Sinusta taas geenit ovat määräävässä asemassa mielenterveydessä. Muutoshalusta tai terapiasta ei silloin ole apua. Siis sinun mukaasi.....

        Ja sitten jään odottelemaan, että lyöt tuon taas jollain ihan oudolla väitteellä takaisin.


      • ilki.kurimus

        ....ettet kaipaa, miksi niin innokkaasti yrität? Et voi hyväksyntääni saada.

        Kirjoitat ihan pehmeitä.


      • ilki.kurimus

        Paraskin kyselijä.

        Minussako (moraalissani, omatunnossani, arvomaailmassani, asenteissa ja toimintatavassani) on vika, jos toinen esittää täysin päätöntä väitettä? Onko minun vikani, jos hän on minuudestaan täysin vieraantunut?

        ONKO?

        Onko rehellisyys kunnioitettavaa vai ei?


      • ilki.kurimus

        ....kannattaisi lukea profiilini esittelyteksti.


      • ilki.kurimus

        ...oli vain yksi kohta, jota haluan kommentoida, muut eivät ole edes sen arvoisia - tekstisi kertoo sinusta enemmän kuin minusta.

        Ei, en pidä sinua idioottina. Pidän sinua mm. narsistina. Hyvä kasvatukseni ja itsetuntoni kuitenkin estävät minua alentumasta sinun tasollesi.

        PS. "Kongreettinen"? ....kokeiles seuraavalla kerralla muotoa _konkreettinen_.
        :D


      • ilki.kurimus

        Minussa on kyllä vikoja, paljonkin, mutta pyrin hallitsemaan niitä. Ja mikä sitten on vika ja mikä ominaisuus?

        Ihmiset haluavat tuntea vain rehellisiä ja luotettavia, huumorintajuisia kanssaihmisiä. Tämä ei näytä pätevän narsisteihin. Koska pyrin olemaan rehellinen (aina), jouduin aika nopeasti hankauksiin sellaisen tyypin kanssa, joilla on narsistisia ongelmia itsetunnossaan (häpeä jne.). Minähän en miellytä häntä! Sanon asiat niin kuin ne näen - ja näen aika paljon enemmän kuin keskiverto ihminen....

        Se narsismi, joka minussa asuu on sen verran eri luokkaa teidän narsisminne kanssa, että siitä tuskin ikinä pystymme muutoin keskustelemaan kuin periaatteellisella tasolla..... Minusta myös näyttää, että narsisti ei ymmärrä puoliakaan sosiaalisesta kanssakäymisestä, vaan asia jää kokonaan välittymättä, kun hän lukee asian täysin eri kehyksessä kuin miten sen kirjoitin.

        Kun viimeksi poistuin palstalta pidemmäksi aikaa syy oli sama - en jaksanut taistella jatkuvia typeriä väitteitä vastaan - keskustelusta ei tule mitään, kun vastapuoli takertuu epäolennaiseen. Minulle täällä heiluminen EI OLE mikään välttämättömyys, eikä hyvinvoinnin edellytys. Otan ritolat täältäkin, kunhan taas havaitsen, että tällä paikalla ei ole vieläkään muita kuin itseään täynnä olevia kukkoilijoita, joiden on häpeäntorjunnassaan yhä pakko käyttää kaikkia epärehellisiä keinoja nostaakseen itsetuntoaan....

        Toisaalta minä kyllä säälin teitä. Toisaalta en. Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään ja valinnoistaan.

        Menen hetkeksi makoilemaan tuonne kauniille terassilleni......mikään ei ole ihanampaa kuin olla hiljaisuudessa ja täysin yksin omien ajatustensa kanssa. Täällä mökillä (Saksassa) on aina ollut äärettömän kaunista ja rentouttavaa.


      • ilki.kurimus

        Etkö näe, että tuo on SINUN käsityksesi asiasta. Mutta onko se myös minun tarkoitukseni? - Ei ole.

        Tarkoitukseni on koskettaa teissä jotain sellaista, josta ei ärsyynny muut kuin narsistit, auttaa ehkä hitusen teitä eteenpäin elämässänne...saamaan jostain langanpäästä kiinni....edes hetkeksi.

        Onko se väärin?

        (Minä en usko, että ihmistä pystyy ulkopuolelta ja vastentahtoisesti muokkaamaan parempaan suuntaan muut kuin ammattilaiset.)


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        Etkö näe, että tuo on SINUN käsityksesi asiasta. Mutta onko se myös minun tarkoitukseni? - Ei ole.

        Tarkoitukseni on koskettaa teissä jotain sellaista, josta ei ärsyynny muut kuin narsistit, auttaa ehkä hitusen teitä eteenpäin elämässänne...saamaan jostain langanpäästä kiinni....edes hetkeksi.

        Onko se väärin?

        (Minä en usko, että ihmistä pystyy ulkopuolelta ja vastentahtoisesti muokkaamaan parempaan suuntaan muut kuin ammattilaiset.)

        Humaania toimintaa josta kiitokset =)


      • ilki.kurimus

        Sinähän et muuta teekään kuin muuntelet totuutta ja yrität vielä estää minua sanomasta siitä sinulle....

        Kaikkihan sinulle on erilaista kuin muille. Se on sulle fakta, mikä kuulostaa sun korviin "paremmalta"...Tämän jo silti tiesinkin....


      • j.o.k.u.
        ilki.kurimus kirjoitti:

        ...oli vain yksi kohta, jota haluan kommentoida, muut eivät ole edes sen arvoisia - tekstisi kertoo sinusta enemmän kuin minusta.

        Ei, en pidä sinua idioottina. Pidän sinua mm. narsistina. Hyvä kasvatukseni ja itsetuntoni kuitenkin estävät minua alentumasta sinun tasollesi.

        PS. "Kongreettinen"? ....kokeiles seuraavalla kerralla muotoa _konkreettinen_.
        :D

        Hih...Ilkikurimuksen narsistisuus vetää vertoja melkein mullekin.

        ( Mutta huom. Vain melkein. ;D )

        *tarjoaa pölyhuiskaa peiliä varten*


      • Uskoisin että kaikki ominaisuudet ja piirteet mitä ihmisistä on vuosituhansien saatossa löytyneet, löytyy meistä itsestämme jokaisesta. Eri asteisina vaan. Olemme siis potentiaalisia kaiken tekijöitä.

        Pulsu ja Proffa meni yleiseen saunaan, eikä niitä siellä lauteilla erottanut mikään toisistaan, kumpikin otti yhtä kovat löylyt. :)


      • ilki.kurimus

        Oliko tämä nyt ennen vai jälkeen sen vaiheen, jossa vonkasit minua päivittäin yksityisviestien kautta huomaamaan sinut ja toivoit hartaasti ennen katoaisi palstalta, koska et katsonut pystyväsi elämään ilman minua. Sanoit tarvitsevasi minua täällä.
        MINÄ laitoin tuolle vonkaamisellesi lopun omalta osaltani jo aikoja sitten, kun keksin, että voin estää tungettevat viestisi profiilini kautta.

        Ja kyllä: Huomattuasi sen aloit piinaamaan minua..... Mutta kyllähän minä sen tiesin. Narsku kostaa kun ei saa mitä tahtoo.


      • ilki.kurimus

        Olen helvetin onnellinen, että ymmärsin lopettaa sirkuksen kanssasi - ja vaikka mitä muuta väittäisit, se olin MINÄ, joka sen lopetti. Minua ahdisti todella sinun lähentelysi. Miten minä silloin voisin olla pettynyt? Ota nyt ääliö huomioon, että minulla on JO tämän pelin voitto taskussani. Minä EN tarvitse sinua, en silloin enkä nyt.

        Minulle tärkeät ihmiset elävät kanssani - eivät kirjoittele profiilini kautta ja uskottele itselleen olevansa minulle korvaamattomia.

        Jos et tuota ymmärrä, en voi mitään. Minun osaltani tämä aihe jää nyt tähän. Sinä voit jatkaa niin kauan ja paljon kuin haluat.


      • ilki.kurimus kirjoitti:

        Olen helvetin onnellinen, että ymmärsin lopettaa sirkuksen kanssasi - ja vaikka mitä muuta väittäisit, se olin MINÄ, joka sen lopetti. Minua ahdisti todella sinun lähentelysi. Miten minä silloin voisin olla pettynyt? Ota nyt ääliö huomioon, että minulla on JO tämän pelin voitto taskussani. Minä EN tarvitse sinua, en silloin enkä nyt.

        Minulle tärkeät ihmiset elävät kanssani - eivät kirjoittele profiilini kautta ja uskottele itselleen olevansa minulle korvaamattomia.

        Jos et tuota ymmärrä, en voi mitään. Minun osaltani tämä aihe jää nyt tähän. Sinä voit jatkaa niin kauan ja paljon kuin haluat.

        Pyydän kohteliaimmin, että ette riitelisi. Pidän kovasti teidän molempien kommenteistanne. Olette antaneet tälle palstalle niin paljon itsestänne!


      • Inhimillistä kaikki tyynni Br!


      • vilo-sohvi

        Viestis näkyy ja ei näy, mutta tähän vastaan:"Jep. Kiitos mun vatipäisyyden. En ole missään vaiheessa kenellekkään tehnyt epäselväksi, että olette kaikki kirjoittelijat minulle tärkeitä. Ette kylläkään tasapuolisesti (Börjelle


    • Minusta persoonallisuushäiriöt ovat ainakin teoriassa parannettavissa, jos parannettavasta itsestään löytyy tarpeeksi motivaatiota ja sitoutumiskykyä. Terapeutinkin pitäisi olla hyvä, kärsivällinen ja terapiamuodon mielellään kognitiivinen.

      • Pitää vielä lisätä, että vaikka esim. narsistien ja psykopaattien limbinen järjestelmä (tunnekeskus aivoissa) on poikkeava, luulisin että siihenkin voi tulevaisuudessa keksiä lääkkeen.


      • Eikä ainoastaan teoriassa vaan oikeasti käytännössä parannettavissa! Täällä palstalla on moni sanonut kokeneensa oivalluksia ja alkaneensa parantua (itsekin). Musta myönteinen henki on tärkeää. Pahin mitä voimme tehdä kanssaihmisillemme, on viedä heiltä toivo. Toivottoman ihmisen elämä mutkistuu entisestään.
        Luin sun edellisen kommentin ”toivoa on”, se oli hyvä kirjoitus. Sulla on alkanut päivä paistaa elämääsi. Joten muillakin on toivoa! :)


      • lottamari_1
        yxex kirjoitti:

        Eikä ainoastaan teoriassa vaan oikeasti käytännössä parannettavissa! Täällä palstalla on moni sanonut kokeneensa oivalluksia ja alkaneensa parantua (itsekin). Musta myönteinen henki on tärkeää. Pahin mitä voimme tehdä kanssaihmisillemme, on viedä heiltä toivo. Toivottoman ihmisen elämä mutkistuu entisestään.
        Luin sun edellisen kommentin ”toivoa on”, se oli hyvä kirjoitus. Sulla on alkanut päivä paistaa elämääsi. Joten muillakin on toivoa! :)

        Olet oikeassa, toivo antaa voimia ja auttaa jaksamaan eteenpäin. Olet kultainen hani, kun jaksat ajatella niin myönteisesti ja positiivisesti. Sinulla ei ole hätää, sillä sinulla on tunteet


      • lottamari_1 kirjoitti:

        Olet oikeassa, toivo antaa voimia ja auttaa jaksamaan eteenpäin. Olet kultainen hani, kun jaksat ajatella niin myönteisesti ja positiivisesti. Sinulla ei ole hätää, sillä sinulla on tunteet

        (onko punastumiselle hymiötä?) Mutta kiitti! =)


      • yxex kirjoitti:

        Eikä ainoastaan teoriassa vaan oikeasti käytännössä parannettavissa! Täällä palstalla on moni sanonut kokeneensa oivalluksia ja alkaneensa parantua (itsekin). Musta myönteinen henki on tärkeää. Pahin mitä voimme tehdä kanssaihmisillemme, on viedä heiltä toivo. Toivottoman ihmisen elämä mutkistuu entisestään.
        Luin sun edellisen kommentin ”toivoa on”, se oli hyvä kirjoitus. Sulla on alkanut päivä paistaa elämääsi. Joten muillakin on toivoa! :)

        Heh, kiitos :)


    • Iso jalka

      Tapasin ihmisen joka on kummallinen. Hänen kanssaan on hankala tulla toimeen. Hän valehtelee, ilkeilee kadehtii ja käyttää muita hyväkseen. Hän pompottaa, kiusaaa; kaivaa maata jalkojesi alta. Hän ei välitä edes omista lapsistaan ja vaarantaa näiden psyykkisen ja fyysisen kehityksen, tuhoaa terveyden ja tulevaisuuden. Hän on jatkuvassa sotatilassa, kilpailee kilailussa joka on vain hänen päässään. Hän on ajanut puolisonsa taloudellisen ahdinkoon, eristänyt tämän ystävistä ja sukulaisista, rääkännyt kaikin tavoin romahduksen partaalle. Mutta, minähän olenkin maallikko joten en saa sanoa häntä narsistiksi joten kutsun häntä sitten pissapääksi.

      En tiedä voiko pissapäitä hoitaa, ei kiinnosta. Minähän olen maallikko (siksi kirjoittelenkin täällä enkä lääkärilehdissä), ei minun tarvitse ketään parantaa. Tarvitseeko minun edes ymmärtää kuinka rankkaa pissapäällä on? Ei mielestäni, koska siitä ei ole mitään apua kenellekään, edes minulle. Minä pistän välit poikki pissapäähän ja olen pahoillani hänen perheensä puolesta. Hymyilen pissapään lapselle ja yritän ilmaista hänelle että hänestä välitetään, hän on tärkeä, vaikka pissapää sanoisi mitä.


    • narsiksen tuttu

      Jos olet vanha Narsistisen Lähteen lähde, sinun on ensimmäiseksi päästävä irti kaikista tunteista jotka liittyvät hänen kohtaamiseensa uudelleen. Ne saattavat olla imartelevia tai seksuaalisesti herätteleviä. Yritä voittaa nämä tunteet.

      Sitten, yksinkertaisesti ole huomaamatta häntä. Älä piittaa millään tavoin hänen tarjouksistaan kohdata. Jos hän puhuu sinulle - ole hiljaa äläkä vastaa. Jos hän soittaa - kuuntele kohteliaasti ja sitten sano kuulemiin ja lopeta. Narsisti ei voi kestää piittaamattomuutta. Se on osoittaa huomion ja mielenkiinnon puutetta, mikä on negatiivisen Narsistisen Lähteen ydin. Se voi lisätä hänen raivoaan jolla hän yrittää saada edes vähän Lähdettä, mutta lopulta hän menee kauhuissaan pois.

    • Anonyymi

      Persoonallisuushäiriöitä on erilaisia ja eriasteisia. Osasta voi parantua, toisista taas harvoin.

      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00407#s1

      Tuhoisan käytöksen syiden ymmärtäminen ei todellakaan tarkoita, että sellaista pitäisi sietää.

    • Anonyymi

      Niin että se persoonallisuushäiriö miten se tulkitaan niin se on sitten oma juttunsa eli mun mielestä ei voi todeta ketään persoonallisuushäiriöiseksi jos tähän ei tehoa hoito sillä ajatuksen tasolla tuollainen kuulostaa typerältä mielipiteeltä. Minuun ei nimittäin terapia ole tehonnut 40 vuoden aikana eli oonko minä siis hankala persoonallisuushäiriöinen? No eipä sitä diagnoosia minulle ole laitettu.

    Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe