6 hammasta pois / nukutus

hammaspelkooo

Olen vältellyt hammaslääkäriä 18 vuotta, ja nyt sitten on mentävä. Olen ottanut 8kk aikana 3 antibiottikuuria ja buranaa lähes päivittäin... viime viikkoina 6-8 buranaa / vrk. Ärsyttävä kipu, ja silloinkin kun kipu lakkaa niin tuntuu kun koloissa olisi jotakin.

Minulta poistetaan nukutuksessa 6 hammasta kerralla joista 4 on viisuria. Lisäksi kaikki muut laitetaan samalla kuntoonn, eli yksi hoito ja sitten pitäisi olla hyvä.

Olen kuitenkin piikki- ja hammaslääkärikammoinen ja askarruttavia kysymyksiä on muutama:

1. 6 hammasta, onko sen jälkeen liian tuskasta? Jotkut väittävät sen olevan liikaa yhdelle kerralle. Osa joudutaan leikkaamaan.
2. Kun on nukutuksessa, niin silloinhan tuntee kivun, eikö vain? Ei uni voi viedä tuntoa? Puudutus vie tunnon, eikö?
3. Miten voin välttää piikittelyn kun olentajuissani? Puudutuslaastari varmaan auttaa kun laitetaan piikki käteen???
4. Pitääkö mennä tikkien poistoon, onko itse sulaavat vai mitä häh?
5. Kun on puudutusaineessa (??), niin voinko toivoa että saisin perusrokotukset samalla voimaan, kun mikään ei ole voimassa piikkikammon vuoksi?
6. Muuta mitä pitäisi ottaa huomioon ja mitä pitäisi tajuta pyytää lääkäriltä?

Kyselen täältä kun en lekurilta ihan kaikkea viitsi ja muutenkin, on kivempi kuulla muiden kokemuksia.

Juhannuksen jälkeen on toimenpide.

Ainiin, montako tuntia myöhemmin kykenee ajaan autoa? Toimenpide vieraalla paikkakunnalla ja olisi kiva päästä kaverin nurkista himaan nopeaa.

52

10119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelko...

Kannattaa mainostaa, että pelkää aikaa varattaessa ja jokaiselle käynnille mentäessä. Yleislääkäriltä voisit pyytää myös jotakin rauhoittavaa ennen hoitoon menoa.

Antibioottikuureja/tulehduskipulääkkeitä ei suositella pidemmäksi aikaa, koska ne vain turruttavat/siirtävät pakollista myöhemmäksi eli hampaat pitää hoitaa, jotta pääset jatkuvista lääkekuureista eroon.

-Kun nukutetaan niin silloin yritetään tehdä paljon, joten kuuden hampaan poisto ei ole epätavallista. Nukutuksessa, et tiedosta mitään mitä tapahtuu.

-Kun nukutetaan leikkausta varten niin yleensä myös puudutetaan, mutta puuduttamista ei nukkuessasi tiedosta.

-On olemassa itse sulavia tikkejä ja ei sulavia eli riippuu lääkäristä ja poistokuopasta mitä tikkejä laitetaan.Tikkien poisto ei satu, vain vähän nipistää.

-Hammaslääkärissä ei rokoteta eli joudut valitettavasti kääntymään yleislääkärin/terveydenhoitajan puoleen, jotta saat rokotukset kuntoon.

-Kannattaa ottaa mukaan saattaja, jos autolla meinaat mennä eli et kyllä heti rattiin kykene.

Varaa kotiin:
      -tulehduskipulääkkeitä
      -pehmeää ja vilpoista ravintoa: jäätelöä, marjakeittoa, jogurttia, kiisseliä eli et pariin päivään pysty syömään mitään kovaa.
      -kylmä- ja kuuma haude, ensin kannattaa pitää kylmää, jotta ei tulisi turvotusta ja mustelmaa, mutta seuraavina päivinä lämpöistä haudetta.
      -suuta voi purskutella Corsodyl-huuhteella, joka desinfioi suuta

Älä sovi mitään tärkeää menoa leikkauksen jälkeisille päiville eli parantele rauhassa ja lepäile.

• .......

Autolla voi ajaa poiston jälkeen käsittääkseni jos sinua ei ole nukutettu, tosin aika inhottavaa se on jos tulee verta ja on pumpulitukko suussa.
      Itse ottaisin kummatkin puolet vuorotellen ettei suu/nielu ole liian puutunut eli esim. oikea puoli ylhäältä ja alhaalta jne..

Itse hampaan poisto ei satu, voit pyytää puudutuksen jälkeen hammaslääkäriä vielä kokeilemaan että tunnetko kipua.
      Ota vaikka radio ja muusiikkia mukaan ettet kuule poran ääntä jo olet hereillä.

Tikit sulaa itsestään ja ainoa asia joka itsellä edes tuntui viisaudenhampaan leikkauksessa oli puudutuspiikki. Voit kai pyytää rauhoittavan lääkkeen ennen hampaiden poistoa?

Tsemppiä sinulle, olisit ajoissa käynyt hammaslääkärillä niin olisit saanut pitää nuokin hampaat.

• 2010 tammikuussa

Et tunne mitään jos nukutetaan.
      Nukutuksen jälkeen oot vielä sekaisin ja kovissa lääkkeissä.
      Kipu palaa hiljalleen.
      Itsellä otettiin 4 viisuria leikkaamalla.
      Särkylääkettä vaan ja lepoa.
      Itse en olis pystynyt ajamaan autoa koko päivänä koska oli niin sekanen olo ja sumeeta.
      Ei tarvitse mennä tikkien poistoon. Sulaa itsestään.

• 2012 seuraava lekuri

En tiedä mikä hammaslääkäri on kyseessä, yksityinen vai julkinen mutta en käsitä että kuka hiton lääkäri muka 6 hammasta poistaa kerralla joista osan vielä leikkaamalla. Itseltäni on poistettu 7 hammasta joista 3 oli viisaudenhampaita. Maksimissaan 2 hammasta poistettiin kerrallaan, eli aina 2 vasemmalta tai 2 oikealta puolelta.

Voin vain kuvitella mitkä tuskat sulla tulee olemaan tollaisen hammasmäärän poiston jälkeen kerrallaan etenkin jos joutuvat kerran leikkaamaan niitä pois. Osta paljon jäätelöä pakastimeen valmiiksi, se on ainoa mitä tulet syömään operaatiosi jälkeen. Onnea matkaan!!

• hai.

Minulta poistettiin kuusi hammasta ilman nukutusta,eikä se nyt sen kummemmin sattunut,eikä ollut jälkisärkyjä. Pitää vain asennoitua toimenpiteeseen. Suhteuttaa,joka päivä liikenteessä ihmisiä jotuu onnettomuuksiin,jalkoja ja käsiä katkeilee,joissa kipu on huomattavasti kovempi,kuin hampaiden poistossa.

• enää yksi viisuri

..Jos ei ole hampaitaan hoidattanut säännöllisesti ja haluaa, että kaikki tehdään kerralla.
        Tsemppiä hammaslääkärikäyntiin ketjun aloittajalle. Mieti asiaa niin päin, että pakko tuo operaatio on nyt tehdä ettei mene pahemmaksi. Tulehdukset voivat kuitenkin levitä kehossa vaikka mihin.. Varmasti on jälkikäteen pientä kipuilua, mutta levon kanssa muutama päivä ja viileällä, nestemäisellä ruualla vaikka hömppäleffoja katsellen parannut. Kyllä se siitä! Voit ainakin jälkikäteen onnitella itseäsi. :)

• Jos hampaita poistetaan normaalilla vastaanotolla puudutuksessa, niin silloin yleensä poistetaan yhdeltä puolelta kerrallaan syömisen helpottamiseksi.

Aloittajalla on hammaslääkärikammo ja sen takia kerralla poistetaan kaikki tarvittava, koska halutaan nukuttaa vain kerran .

Kivun tuntu hampaiden poiston jälkeen on yksilöllistä, mitään 'tuskia' ei ole vaikka kerralla poistetaan useampi hammas. Pyydä resepti vahvempaa särkylääkettä varten.

Nukutuksen jälkeen ei ole viisasta ajaa autoa. Jos olet kaverilla toimenpiteen jälkeen niin väittäisin, että terve järki kertoo koska olet ajokunnossa.

• hammaspelkooo

Juu, eli jos kaikki ei ihan ymmärtänyt niin nukutuksessa tuo tosiaan tehdään. Olen nyt joitain foorumeita lueskellut, ja kipu on aika lailla ihmisestä ja tuurista kiinni. Toisilla ei ole mitään, toisilla taas voi viikko pari mennä kipujen parissa. Onneksi itsellä ei niin kamalan alhainen kipukynnys ole.

Aikaisemmin olisin tosiaan mennyt hammaslääkärille jos ei olisi piikkikammoa, sillä ei tuo itse hammaslääkäri ole pahin jännitys, piikki vain. Olisin varmasti myös mennyt aiemmin, jos olisi ollut kipua. Mutta sitä ei ole ollut, ennen kuin vuosi sitten alkoi. Ja nyt tosiaan on ollut välillä todella ilkeetä, että ei voi ees paikoillaan olla.

Lupasivat tuolla lekurilla nyt nukuttaa ensin naamarilla, sen jälkeen vasta neula suoneen ja ennen kuin herään niin ottavat pois. Eli nyt käytännössä jännitys laski huomattavasti. Asteikolla 0-100 se oli aiemmin yli 90, nyt enää 30 =)

Nukutuksessa voidaan tehdä isojakin remontteja, joten tämä on erittäin hyvä vaihtoehto. Nyt tulee kerralla kuntoon IHAN KAIKKI. Valkaisu (vaikka ei ees o kauheen keltaiset hampaat vielä) tehdään myöhemmin, mutta kaikki muu tulee kerralla tehtyä.

Syöminen helpottuu ja ei tarvitse pelätä haiseeko henki, haha.

Toimenpide on tosiaan muutama päivä juhannuksen jälkeen. Voin kirjoitella tänne kokemuksia hommasta jotta muut saavat ehkäpä hieman tietoa jos on samoja kuvitelmia / ajatuksia / pelkoja.

Halvaksihan tämä ei tule, sillä kokonaislasku yksityisellä lekurilla on noin 3.500 euroa, josta nukutuksen osuus on reilu tonni. Mutta jos sen jakaa näille vuosille kun ei ole hammaslääkärissä käynyt, niin eipä ole kova hinta vuotta kohden. Ehkä samaa tasoa kuin julkisella käyden.

Jep, mutta peko on laantunut huomattavasti ja nyt jopa odotan että homma on ohi. Ei piikityksiä ja taju kankaalla en tiedä mitä tekevät. Sanoivat että yleensä ihmiset näkevät vielä mielyttävää unta toimenpiteen aikana, heh... uskoakko nyt tuota mutta... palataan uuden tarinan muodossa jos hengissä selviän.

• ytytyekkffaa

Mulla poistettiin kaksi hammasta kerran ylhäältä. Sain ensin rauhoittavan lääkkeen, sitten vartin päästä operaatio tehtiin. Muistan operaatiosta jotain kohtia ja puudutus vähän nipisti, mutta ei se oikeastaan satu (koska en osannut odottaa sitä ollessani rauhoittavissa) ja operaatio sujui ihanasti... en edes tiennyt hampaan irtoavan kunnes lääkäri sanoi :D

• ttppii

"Onneksi itsellä ei niin kamalan alhainen kipukynnys ole. "

Aika _hemmetin_ matalalta tuo kipukynnys kuulostaa, jos jotain tipanlaittoa varten pitää puuduttaa, tai ei ole rokotuksia pistoksen pelon vuoksi ottanut.

• ttppii kirjoitti:

"Onneksi itsellä ei niin kamalan alhainen kipukynnys ole. "

Aika _hemmetin_ matalalta tuo kipukynnys kuulostaa, jos jotain tipanlaittoa varten pitää puuduttaa, tai ei ole rokotuksia pistoksen pelon vuoksi ottanut.

Kipukynnyksellä ei ole mitään tekemistä piikkikammon kanssa. On ihmisiä, jotka lähes pyörtyvät piikin nähdessään.

• ttppii
        marella kirjoitti:

Kipukynnyksellä ei ole mitään tekemistä piikkikammon kanssa. On ihmisiä, jotka lähes pyörtyvät piikin nähdessään.

Jo jos pelosta on kiinni, niin mitä se puudutus vaikuttaa? Sehän vaikuttaa vain kipuun. Ja miksi pelätä piikkejä, jos ei pelkää kipua? Kyllä sekin viittaa matalaan kipukynnykseen.

• puu...

Ihmeellistä, jos et ole saanut tietoa etukäteen nukutuksesta? Nukutuksesta herättyä on oltava "hakija", yksin ei lähdetä toikkaroimaan ja auton ajo saman päivänä lie kielletty.

• hammaslanka kunniaan

Eikö nyt hiukan useammin kannattaisi käydä tarkastuksissa??!
      Ei tuo särkylääkkeen syöntikään varsin terveellistä ole (esim. munuaisille) antibiootin nyt vielä vähemmän..
      Mua itteekin ainakin pelottais enemmän se, mitä hampaissani haudon vuodesta toiseen, kuin se jos joudutaan poraamaan joku pieni reikä sillon tällöin (tai ei ollenkaan) kun on säännöllisesti toki hoitanut hampaansa mutta käynyt myös lekurissa-> että osataan puuttua ajoissa asiaan.

Ihmettelen niin kuin joku muukin täällä, ettäkö ne 7 kerralla poistaisi??!! ei kai. Kaksi kai maksimissa kerralla. Siinähän muuttuu jo purentakin niin paljon, että täytyy kai sitäkin katsoa välillä. Tulehdusvaara suurempi jos revitään monta?? ..en tiä.

• ....minä

Ei se vaan mene niin , että "menet vaan hammaslääkäriin", jumankauta ku se pelko on niin hirveä.
        Itse aloitin hieman yli kaksi vuotta sitten käymään pakosta h.lääkärillä 6 vuoden tauon jälkeen, suussa ei ollut varmastikkaan yhtään kunnossa olevaa hammasta. Pelkäsin siinä h.lääkärin tuolisakin niin paljon, että ekat kerrat meni siihen, kun h.lääkäri pääsi suuhuni, aloin täristä ja ottamaan happea niin pahasti että toimenpide oli aina keskeytettävä. Päästiin tosi hyvälle alulle hampaitteni hoidossa, mutta sitten tulin raskaaksi ja homma keskeytyi koska puuduteta ei voitu enää käyttää :( Nyt edellisestä käynnistäni on TAAS yli vuosi ja suu on kipeä, mutta en vaan kykene menemään kidutukseen. se kipu on vaan jotain NIIN jäätävää.

Tietääkö joku, tehdäänkö kunnallisella puolella noita nukutuksia?

• hjoliopöäååo'

Multa on tän kevään aikana poistettu 3 hammasta. Yksi siksi, ettei sitä kannattanut yrittää paikata, koska oli huono ja ylhäältä puuttui jo valmiiksi tuon hampaan vastahammas, se on poistettu vuosia sitten, kun siinä ei pysynyt paikka, oli vain siivu omaa hammasta jäljellä.
        Yksi hammas poistettiin, koska ei voinut enää paikata ja yksi oudosti, koska edellinen hammaslääkäri oli ehdottanut viereisen hampaan poistoa (toiseksi viimeinen alhaalta), mutta koska noi edelliset poistot on ollu mulle henkisesti rankkoja, kieltäydyin tuon hampaan poistosta. Hammaslääkäri otti kuvan ja sanoi, että ei tarvitse poistaa, koska hammas ei oireile mitenkään, mutta tulee nyt seurattavaksi vuosittain.
        Takimmainen hammas taas poistettiin, koska siltä puuttui vastahammas, joten ei vaikuta purentaan mitenkään ja tuo hammas oli huono ja juuret oli luutuneet ja alla näkyi iso tulehduspesäke.
        Kaikki viisaudenhampaat multa on poistettu jo aiemmin, yksi niistä leikattiin, oli niin kierot juuret.
        Kaikki on poistettu puudutuksella vaikka väitän olevani suunnattoman hammaslääkärikammoinen. Viimeksi hammas poistettiin viikko sitten ja ekan kerran mulle laitettiin ensiksi sitä mansikkarasvaa, joka on periaattessa niinkuin emla, eli puudutuspiikki ei tuon jälkeen satu.
        Poistaminen ei satu, ne äänet on pahimmat niinkuin paikatessakin.
        Jo ennen puudutuksen lakkaamista olen ottanut särkylääkkeen ja tarvinnut sitä vielä seuraavana päivänä, sitten en enää. Yhden hampaan poiston jälkeen ajoin vielä Helsinkiin (150 km) rästitenttiin ja selvisin sekä liikenteestä että tentistä! :-)
        Olen tässä talvella ja keväällä rampannut verikokeissa koska senkka on ollut koholla, keuhkokuvakin otettiin, mutta mitään ei löytynyt. Hoitavaa hammaslääkäriä konsultoitiin, mutta oli sitä mieltä, ettei senkalla ole mitään tekemistä hampaiden kanssa, mutta minä ja oma lääkärini ollaan toista mieltä.
        Tällä viikolla olin hammaslääkärillä tikin poistossa (ei sattunut yhtään) eli nyt on hampaat lopulta kunnossa, katsotaan laskeeko senkka!
        Mun pahe oli pepsi max, sitä kului litroittain viikossa, ja hammaslääkäri valitti siitä, mut en uskonut. Sit kun hampaita alkoi lähteä, niin tajusin, enkä ole enää rahojani limuihin laittanut. Jonkun verran toki täytyy joskus limuakin saada, mutta yhtään 4 packia pepsi maxia (enkä muutakaan vastaavaa) en ole maaliskuun jälkeen ostanut! Mulla oli monessa hampaassa se tilanne, että paikka oli irtoamassa, sitruunahappo oli liuottanut paikkaa ja hammasta ja sit olikin iso reikä siellä paikan alla yllätyksenä! Kantapään kautta siis tuli katkerasti opetus, mutta menipä perille! Kahvia en juo lainkaan, mutta enpä juo maitoakaan, en ole yli 25 vuoteen juonut. (Olen 35v) Tiedä sitten onko tuolla maidon käytön puutteella ollut osansa hampaiden huonoon tilanteeseen....Muutenkin maitotuotteiden käyttöni on melko vähäistä, rahkaa en syö, enkä piimää juo. Mutta nyt tää hiukan lipsahti aiheesta.
        Kuitenkin tää ketju on kiva, ihanaa, että on muitakin, joille on sattunut ja tapahtunut. Viime viikolla hammaslääkäri oli myöhässä ja vihdoin huoneesta tuli tuskaisen näköinen ikäiseni nainen joka sanoi, että hänelle laitettiin elämänsä eka paikka ja samalla eka puudutus ja hän oli paniikissa.... Vastasin, että näkisitpä mun hammaskartan :-)

• tildaliina

Joku kyseli kunnallisen puolen nukutusmahdollisuutta. Siellä tehdään vain kehitysvammaisille yms eli normaali aikuinen ei pääse nukutuksessa hampaitaan hoidattamaan.
      Minä olen pelännyt yli 10v hammaslääkäriä, siitä asti kun eräs otti viisurini ilman puudutusta...tai puudutusta oli, mutta hänpä ei uskonut ettei se ole puutunut. Olen tosin pelännyt aiemminkin, mutten tuossa mittakaavassa. Hammaslääkäripelkoisena olen kuitenkin ajautunut alalle eli suuhygienistinä toimin :) Nyt vasta nykyisen pomoni tehdessä minulle hiljattain hammastarkastuksen voin sanoa etten jännittänyt tai pelännyt yhtään :) mutta varmasti tähän vaikuttaa myös hammaslääkärin persoonakin :)
      Ketjun aloittajalle tsemppiä toimenpiteeseen!! :) Hyvin se menee!!

• helenag2

Hei!
        Haluan jatkaa tuosta hammaslääkärikammosta.
        Isäni sekä tätini olivat hammaslääkäreitä ja luulen sen osaltaan aiheuttaneen tämän kammon. Aikoinaan ei ollut puudutuksia, piti olla hiljaa kivun keskellä... tästä on siis kulunut jo vuosikymmeniä...
        En kestä sitä että pitää vain maata suu auki ja joku tekee jotain.
        Sitten kun tulin äidiksi pilasin hampaani paitsi pitkillä imetyksillä myös omenaviinietikalla ja liiallisella c-vitamiinin pureskelulla, jatkuvalla omenan napostelulla...

Nyt kuulun samaan ryhmään teidän kanssa. Menen vain pakosta hammaslääkäriin - tosin edellisestä käynnistä on vain vuosi. No, sekin tapahtui kovan kivun myötä, päivystyksessä. Tarvitsisin hammaslääkärin, joka juttelisi minun kanssani ensin pöydän ääressä "kuin normaali ihminen" ja vasta sitten ryhdttäisiin toimenpiteisiin. Kunnallisella puolella tuntuu olevan vaikea löytää yhtä hammaslääkäriä, jonka kanssa syntyisi luottamuksellinen hoitosuhde.

Haluaisin kysyä teiltä muut hammaslääkärikammoiset, että mistä pelkonne juontuu? Pystyttekö paikallistamaan, ajoittamaan, tulkitsemaan?

Terv.
        Helena.

• helenag2 kirjoitti:

Hei!
        Haluan jatkaa tuosta hammaslääkärikammosta.
        Isäni sekä tätini olivat hammaslääkäreitä ja luulen sen osaltaan aiheuttaneen tämän kammon. Aikoinaan ei ollut puudutuksia, piti olla hiljaa kivun keskellä... tästä on siis kulunut jo vuosikymmeniä...
        En kestä sitä että pitää vain maata suu auki ja joku tekee jotain.
        Sitten kun tulin äidiksi pilasin hampaani paitsi pitkillä imetyksillä myös omenaviinietikalla ja liiallisella c-vitamiinin pureskelulla, jatkuvalla omenan napostelulla...

Nyt kuulun samaan ryhmään teidän kanssa. Menen vain pakosta hammaslääkäriin - tosin edellisestä käynnistä on vain vuosi. No, sekin tapahtui kovan kivun myötä, päivystyksessä. Tarvitsisin hammaslääkärin, joka juttelisi minun kanssani ensin pöydän ääressä "kuin normaali ihminen" ja vasta sitten ryhdttäisiin toimenpiteisiin. Kunnallisella puolella tuntuu olevan vaikea löytää yhtä hammaslääkäriä, jonka kanssa syntyisi luottamuksellinen hoitosuhde.

Haluaisin kysyä teiltä muut hammaslääkärikammoiset, että mistä pelkonne juontuu? Pystyttekö paikallistamaan, ajoittamaan, tulkitsemaan?

Terv.
        Helena.

Oma hl-kammoni alkoi ala-asteella joilloin ylä-etuhampaassa oli reikä. Etuhampaasta kun oli kysymys, hammaslääkäri halusi tietysi paikasta mahdollisimman pienen. Paikka irtosi ja sitä korjauspaikattiin 2 kertaa.

18 täytettyäni olen käynyt samalla yksityisellä. Ensimmäistä kertaa vastaanotolle mennessäni kerroin, että pelkään hammaslääkäriä, vaikka hävetti sellaista sanoa. Hammaslääkärille tämä ei tuntunut olevan ollenkaan outo asia, olipa hyvä että tuli puheeksi. Papereissani lukee, että puudutetaan joka kerta. Pari kertaa on jo paikattu ilman puudutustakin, ei se niin paljoa lopuksi satu, kun aina on takaportti että saa sanoa jos kuitenkin haluaa puudutuksen.

Tsemppiä kaikille hampaiden hoitoon!

• errerererere

Kyllä ihan tervekkin ihminen voi saada kunnallisesta nukutuksen. Se varmasti riippuu pitkälti hampaiden tilasta, kunnasta, tuloista jne. Mikäli saa esim. sossusta rahaa, niin sieltä voi saada myös apua. Mutta kaverini on saanut ainakin nukutuksen.

• mako12

sulla on myös ientulehrus

• uhoip'p¨åopäoöjguhij

Mä oon toi joka pepsiä kovasti tykkäsi juoda ja voin kertoa, että mun hammaslääkäripelon juuret tavoitan ajalta, kun olin 7 v. Ehkä jo ennen sitä oli joku huono kokemus, mutta toi jäi mieleen.
        Asuin silloin Vammalassa ja hammaslääkäri oli harmaahiuksinen silmälasipäinen vanha mies, jolle ei pahemmin voinut sanoa, että sattuu tai pelottaa.

Siitä lähtien on kammoa ollut, välillä on ollu korvat märkänä kun olen itkenyt tuolissa maatessa kun on porattu.

Mutta nykyään meen hammaslääkäriin niin, että sanon, että mä pelkään ja usein se johtaa siihen, että hammaslääkäri selittää toimenpiteiden aikana mitä tekee, se auttaa.
        Mutta kyllä edelleen on sellainen olo kun odotushuoneessa istuu, että vielä ehtis karata...

• TanteDante
        uhoip'p¨åopäoöjguhij kirjoitti:

Mä oon toi joka pepsiä kovasti tykkäsi juoda ja voin kertoa, että mun hammaslääkäripelon juuret tavoitan ajalta, kun olin 7 v. Ehkä jo ennen sitä oli joku huono kokemus, mutta toi jäi mieleen.
        Asuin silloin Vammalassa ja hammaslääkäri oli harmaahiuksinen silmälasipäinen vanha mies, jolle ei pahemmin voinut sanoa, että sattuu tai pelottaa.

Siitä lähtien on kammoa ollut, välillä on ollu korvat märkänä kun olen itkenyt tuolissa maatessa kun on porattu.

Mutta nykyään meen hammaslääkäriin niin, että sanon, että mä pelkään ja usein se johtaa siihen, että hammaslääkäri selittää toimenpiteiden aikana mitä tekee, se auttaa.
        Mutta kyllä edelleen on sellainen olo kun odotushuoneessa istuu, että vielä ehtis karata...

kokemus lisää. Ennen vanhaan -70-luvulla kunnan kouluhammaslääkärit olivat töykeitä, kovakouraisia ja eivät niin kovin palveluhenkisiä. Minun pelkoni ainakin juontaa sieltä. Muistan kun kerrankin hammaslääkäri työnsi sormensa suuhun, niin maistoin, että ne kädet olivat likaiset. Oksensin sen muijan syliin. Noh, se kerta ei ollut varmaan lääkäristäkään kiva :-)
        Aikuisena siirryin yksityishammaslääkäriin ystävän suosittelemalle lääkärille ja olen ollut täydellisen tyytyväinen. Nyt olen käynyt hänen luonaan 20 vuotta noin kerran vuodessa ( hoitokerrat, jos on tarvittu) ja hampaat ovat hyvässä kunnossa, ja pysyvätkin. En pelkää etukäteen niinkuin ennen, pikkaisen siinä tuolissa pyrkii keho jännittymään, onhan se tietysti aika epämiellyttävää pitää suuta auki ja sylkeä valuu ja noin, mutta kyllä sen kestää. Ennen piti aina puuduttaa, nyt en enää aikoihin ole ottanut puudutusta. Näin sitä ihmisen mieli voi muuttua, tarpeeksi monta positiivista kokemusta nujertaa ne epämiellyttävät muistot. Tsemppiä sinulle, ap. kirjoittaja, selviät ihan hyvin. Hengittelet vaan kaikessa rauhassa ja keskität ajatukset johonkin mukavaan. Nyt ei enää ehdi, mutta hankipa itsellesi rentoutuscd tai vastaava, siitä voisi olla apua seuraavaan koitokseen :-) Mukavaa Jussia kaikille!

• Ei kammoa
        TanteDante kirjoitti:

kokemus lisää. Ennen vanhaan -70-luvulla kunnan kouluhammaslääkärit olivat töykeitä, kovakouraisia ja eivät niin kovin palveluhenkisiä. Minun pelkoni ainakin juontaa sieltä. Muistan kun kerrankin hammaslääkäri työnsi sormensa suuhun, niin maistoin, että ne kädet olivat likaiset. Oksensin sen muijan syliin. Noh, se kerta ei ollut varmaan lääkäristäkään kiva :-)
        Aikuisena siirryin yksityishammaslääkäriin ystävän suosittelemalle lääkärille ja olen ollut täydellisen tyytyväinen. Nyt olen käynyt hänen luonaan 20 vuotta noin kerran vuodessa ( hoitokerrat, jos on tarvittu) ja hampaat ovat hyvässä kunnossa, ja pysyvätkin. En pelkää etukäteen niinkuin ennen, pikkaisen siinä tuolissa pyrkii keho jännittymään, onhan se tietysti aika epämiellyttävää pitää suuta auki ja sylkeä valuu ja noin, mutta kyllä sen kestää. Ennen piti aina puuduttaa, nyt en enää aikoihin ole ottanut puudutusta. Näin sitä ihmisen mieli voi muuttua, tarpeeksi monta positiivista kokemusta nujertaa ne epämiellyttävät muistot. Tsemppiä sinulle, ap. kirjoittaja, selviät ihan hyvin. Hengittelet vaan kaikessa rauhassa ja keskität ajatukset johonkin mukavaan. Nyt ei enää ehdi, mutta hankipa itsellesi rentoutuscd tai vastaava, siitä voisi olla apua seuraavaan koitokseen :-) Mukavaa Jussia kaikille!

Piikkikammosta ei juurikaan kukaan puhunut mutta tässä vähän rohkaisua.. Vaikka saattaisikin olla huonoja kokemuksia neuloista niin kyllä se NYKYÄÄN hoituu aika hyvin kaikki rokotukset. (itseäni ahdistaa entiset ala-asteen rokotteet) Omalle kohdalle on osunut ainakin muuten ihan hyvät piikittäjät, epilepsian takia pienestä pitäen verikokeissa säännöllisesti. Jos antaja kuitenkin näyttää nuorelta ja "vasta-aloittelijalta" niin kysy rohkeasti mutta kohteliaasti kokemuksesta ja jos tuntuu että haluat kokeneemman niin pyydä...

• Varra aika

Mene nyt hyvä ihminen. Ajattele, jos olisit ollut paskalla käymättä 18 vuotta ja sitten kyselisit, mahtaako tulla paljon? Sitä saa mitä tilaa. Kehitysmaiden ihmiset eivät itkemälläkään saa hammashoitoa. Hoitamaton hammassärky vie ihmisen elämänhalun ja voiman kokonaan. Hoitamattomat hampaat ovat yhden sydänvikaisen (jota ei tiedetty ennen tätä) vieneet 52-v. reippaassa iässä hautaan. No mene nyt sinne hammaslääkärille! Nykyaikana ei käytetä tonkipihtejä, viinaa puudutuslääkkeenä ja välskäreitä pitämässä kiinni. Hammaslääkäristandardia ei, ole, vaan jokainen yksilö. Jokaisen kädenjälki siis erilainen, mutta katso etukäteen mitä hoitoa olet hakemassa. Jos et noin pitkään aikaan ole ollut hammaslääkärissä, kerro siitä heti ensimmäiseksi ja saamasi palautteen mukaan varaa aika. Siis palaute on ammatti-ihmisen palaute, missä sinua parhaiten voitaisiin palvella. Suomalainen hammaslääkäri on kokemukseni mukaan korkeasti koulutettu, pätevä, empaattinen, työvarustus ensiluokkainen, tänäpänä hammashoitaja mukana, valistava, vastuuntuntoinen ja jos jokin hätä, vaikka paniikki sattuu, paras apusi hammashoidollisissa tilanteissa. Itse olen nyt työtön ja saan kyllä kunnallista hammashoitoa, mutta tarvitsisin vähän laaja-alaisempaa. Itseltäni 14-vuotiaana poistettu 4 hammasta, 2 ylhäältä ja 2 alhaalta oionnan vuoksi. Siihen aikaan oionta oli kivullista (70-luku), nyt piece of cake. Ja jos se jossain vaiheessa ihan kauhealta tuntuu, niin sano vain and then walk away. Itse en menisi lähikontaktiin henkilön kanssa, jolla kalusto noin pitkään hoitamatta. Tai seuraavaksi jätä vaikka ruokasi kaappiin muhimaan n. 10 vuotta ja ota sitten sieltä herkkuja pöytääsi.

• Varaa aika (korj. e

Itse olin yliopistolla oiontapotilaana ja koekäytössä hammaslääketieteen kandeilla ollessani opin, että hammaslääkäriä ei tarvitse tosiaankaan pelätä. Tuolloin 70-luvulla oionta ja kaikki muukin oli vielä kovakouraisempaa. Mutta pelkoa ei jäänyt. Toimenpiteet jotka ensin liikkuvat mukavuusrajan tienoilla muuttuvat ymmärrettäväksi kun lääkäri sen sulle selittää. Kun tulet sitten pois, on aika hyvä olo, hyvä vointi ja tällaisten pelkotapausten kanssa varmaankin itsensä voittamisen pelko. Ja hyvä kontakti hammaslääkäriin, yhdessähän siinä työskennellään eli hänkään ei voi auttaa sua jos et ole samaa mieltä. Hyvä kontakti hoitaneen hammaslääkärin kanssa, vaikka vähän epämukavammankin toimenpiteen (ei siis kauheen, vaan sellaisen, kuin esimerkiksi kosmetologin ihonpuhdistuksessa tai kovakouraisella hierojalla saa). Menen aina täysin pelotta, eihän minulla pahempaa pelättävää pitäisi ollakaan, kun hyvällä hoidolla hampaat on pidetty siinä kunnossa, että mitään MIINOJA ei ole päässyt syntymään. Lopuksi säästin sulle helmen, toivoin että luit tän läpi: nykyajan hammaslääkärillä ei satu. Pippaa pikku vähän. Popata voi joskus, mutta hetken kaksi ole kuin mies, nainen, lapsetkin ovat, äläkä kuin tuulen nussima heinäkeppi. Tai jos haluat ihan oikeita extremekokemuksia, mene siihen Brazilian Wax- intiimikarvojen poistoon.

• Långstrump

Voisin suorastaan luvata, että hampaiden poiston jälkeen kipu ei ole mitään verrattuna jo kokemaasi särkyyn. Älä purskuttele tai huuhtele suuta muutamaan tuntiin. Juo vain varovasti jos on pakko. Jos huuhtelet pois "verimakkaran", joka muodostuu hampaan poiston jälkeen, hermot jäävät paljaiksi ja sitten alkaa todella pottumainen särky. Se ei lakkaa ennenkuin hammaslääkäri on uudelleen rouhinut pohjan verille. Oli ikävä kokemus mutta selviät ilman sitä, kun et laita kahvia tippumaan heti kotiin päästyäsi.

• hammasvaivainen

Aijai >____<
      Minulla luultavasti elämäni ensimmäinen poraus kanssa edessä... edellisestä käynnistä on n. 5v....PELOTTAAA!!!

• Sulffaaja
    • h-peikko ja -keiju

Hampaiden hyvä kunto lähtee kylläkin siitä omasta hoidosta eikä hammaslääkäristä. Hammaslääkäri ainoastaan paikkaa huonon hoidon tuloksia. Tuttavapiirissä on yksi, jolla ei ole ollut yhtään ainoata reiän reikää elämänsä aikana ja ikää on jo mittarissa 30v. Käy harvakseltaan lääkärissä ja tulos on aina se sama - nolla reikää.

• Lissu Pee

Entä oma hoitosi? Jos tuttavapiirissä on YKSI, jolla ei ole reikiä, niin onko hän ainoa hampaiden pesijä? Itse uskon kiilteen kovuuteen ja syljen koostumukseen, tuttavapiirissä on MONTA, jotka hoitavat hampaansa hyvin ja siitä huolimatta reikiä tulee. ITSELLÄNI on kova kiille ja viimeksi kävin hammaslääkärissä seitsemän vuoden tauon jälkeen eikä reikiä (edelläänkään) ollut. Hampaat pesen joka aamu paitsi viikonloppuisin ;-D

• Ex-piikkikammoilija

Itselläni oli yli 20 vuotta hysteerinen piikkikammo. Tänä keväänä kuitenkin päätin käydä hoidatuttamassa asian pois päiväjärjestyksestä. Terapia kertoja oli yhteensä kolme ja 20 vuoden piina oli ohitse. Kannattaisiko sinunkin miettiä, että kävisit hoitamassa piikkikammosi kuntoon?

• maisu1988

Nukutuksen jälkeen voi olla sekava olo (kuten jokaisen nukutuksen jälkeen) eli ota saattaja mukaan.
      - Et tunne kipua etkä mitään muutakaan, kun nukutetaan, tippa laitetaan käteen ja ennen kuin tajuatkaan, nukut jo ;)
      - Kotiin jäätelöä, pirtelöä, mehukeittoja yms...
      - Pyydä antibiootit nestemäisinä, leikkauksen jälkeen, voi olla sen verran kovat kivut ettei mikään mene alas.
      (yleensä määrätään antibioottikuuri)
      - Lepoa lepoa ja lepoa kipulääkettä.

tsemppiä...

• Matti Viikate

Nuo muuten on kaikki sellaisia joista kannattaisi juuri hyvissa ajoin puhua hoitopaikan kanssa, silloin ne keritaan ottamaan huomioon. Mutta ideasi ovat kylla hyvia, kaikki kerralla kuntoon suussa, ja rokotukset samalla, niin noilla kylla tulee asiat kuntoon. Tsemppia ja uskallusta vain sinulle. Jalkikateen voit olla todella onnellinen. http://mattiviikate.newsvine.com/

• hammaspelkooo

Nonni, nyt on sitten käyty hammaslääkärissä. Tai tänään on lauantai 3. heinäkuuta 2010 ja toimenpide oli torstaina 1.7.2010 kello 09:00.

Alustavasti puheltiin että kuusi hammasta poistetaan, mutta enemmän minua jännitti piikitys... lääkäri lupasi että eivät piikitä ennen, kuin olen taju taskussa =) Ja näin tosaan tekivät. Ensin naamarilla nukutus ja sitten tekivät mitä tekivät. Sanoin jo alkuvaiheessa että ei kerro mulle mitään etukäteen, heh.

No, heräsin... näin jotain kivaa unta kun höpötin sitä kun taluttivat minut heräämöön. Poistivat sitten 8 hammasta. Tämä sen vuoksi että viisurit olivat sotkeneet juuret siten että oli pakko poistaa muitakin. Yhden viisurin juuret oli menneet poskionteloon, ja sen seurauksena lähti pieni palanen luuta ontelosta.

Kun vajaan 30min jälkeen aloin tajuamaan jotakin, niin oli hassua kun en tuntenu kieltä laisinkaan. Samoin leuka ja alahuuli oli kadoksissa =) Kädellä koitin, niin alahuuli roikkui kun mustalla miehellä ;)

Noin 2h heräämisestä tunto alkoi palautumaan, ja siitä tunti pääsin pois. Sitten alkoikin jo kaikki tunto olla tallessa.

Ikävää se oli vähän kun sitä verta tihkuu, mutta se kesti yhden vuorokauden. Sen jälkeenkin on jotain tosi pientä ollut, mutta ei laisinkaan pahaa. Toinen poski on AIVAN VALTAVA, sitä ei voi kuvitella jos ei näe. Tämä johtuu siitä että lähti luusta palanen.

Ja arvatkaa mitkä kivut... siis aivan uskomatonta, outoa, ihmeellistä, hämmästyttävää ja kaikkea, mutta ei ole minkäänlaista kipua!!! Otan kyllä noita lääkkeitä kuten ohjeistivat, eli ehkä johtuu niistä, en tiedä. Mutta jos olisin tiennyt kaiken menevän näin hienosti, olisin mennyt jo aikoja sitten.

ELI

PIIKKIKAMMOISET: Teitä ei piikitetä kun olette tajuissanne, joten sitä ei tarvitse pelätä

HAMMASLÄÄKÄRIKAMMOISET: Tähän ei ole reseptiä, sillä en tiedä miten teidät saa lekuriin. Mutta sen voin sanoa, että näin tehtynä toimenpide ei satu eikä tarvitse pelätä. Ymmärrän kyllä että pelko on silti, mutta ei se vaadi kuin yhden menemisen sinne. Saat halutessasi heti rauhoittavaa, jonka jälkeen sinulle on kaikki "ihan sama" =)

Paikkana oli Oral Erottaja. Suosittelen!!! Erittäin mukava, ystävällinen ja auttavainen henkilökunta. Vaikka takahampaat lähti, olen erittäin tyytyväinen. Nyt ei ole kipua...

Ainiin, ja ne tekivät IHAN KAIKKI... nyt ei tarvitse enää mennä lääkäriin. Porasivat, putsasivat jne.

Nälkä on kun ei saa vielä syödä kun kylmiä marjakeittoja, joten kirjoittaminen ei ehkä ihan nyt luista. Jos jollakin kysyttävää, niin tänne tekstiä vaan. Katselen kyllä tätä ketjua ja vastailen.

• Tiina......

Heips!
        Kiitos todella paljon kertomuksestasi!!:) Itse olen jo puolisen vuotta suunnitellut meneväni nukutushoitoon, jossa kaikki laitetaan kerralla kuntoon (viisurit pois reiät hammaskivet), mutta hitto että on vaikeaa jo pelkkä ajan tilaaminen, keksin tekosyitä pilvin pimein. Hammaslääkärikammoinen siis olen, superluokkaa...

Kysyisin, että kun ekan kerran menit sinne hammaslääkäriin ja suunnittelitte hoitoa, niin otettiinko sulta silloin esim. röntgenkuvat hampaista? Ja paljonko sulla tuli koko homma maksamaan? Niin, ja kauanko se nukutus kesti? Ei varmaan tarvittu mitään katetria yms.? Entäs saitko olla ihan omissa vaatteissa, vai oliko sulla joku sairaalakaapu päällä? (Juups, panikoin jo tollasista pikkuasioista)

Kiitos, jos jaksat vastata...ja tsemppiä toipumiseen!!!:)

• hammaspelkooo
        Tiina...... kirjoitti:

Heips!
        Kiitos todella paljon kertomuksestasi!!:) Itse olen jo puolisen vuotta suunnitellut meneväni nukutushoitoon, jossa kaikki laitetaan kerralla kuntoon (viisurit pois reiät hammaskivet), mutta hitto että on vaikeaa jo pelkkä ajan tilaaminen, keksin tekosyitä pilvin pimein. Hammaslääkärikammoinen siis olen, superluokkaa...

Kysyisin, että kun ekan kerran menit sinne hammaslääkäriin ja suunnittelitte hoitoa, niin otettiinko sulta silloin esim. röntgenkuvat hampaista? Ja paljonko sulla tuli koko homma maksamaan? Niin, ja kauanko se nukutus kesti? Ei varmaan tarvittu mitään katetria yms.? Entäs saitko olla ihan omissa vaatteissa, vai oliko sulla joku sairaalakaapu päällä? (Juups, panikoin jo tollasista pikkuasioista)

Kiitos, jos jaksat vastata...ja tsemppiä toipumiseen!!!:)

Ymmärrän täysin kysymykset :) Nämä eivät edes olleet hulluja, verrattuna omaan ajatusmaailmaan, heh.

Kannattaa ensin varata aika (jos mahdollista, niin Erottajan Oral). Kerro että olet hammaslääkärikammoinen ja että haluat ekalla käynnillä vain röntgenin ja hoitoarvion. Tällöin kukaan ei piikitä eikä koske mihinkään. Sen verran makaat suu auki että näkevät reiät ja plakit ym, mutta kukaan ei tee mitään.

Toisella kerralla sitten voit etukäteen pyytää rauhoittavan napin, jonka jälkeen olet periaatteessa "ihan sama" ajatuksella siellä. Itse en ottanut tuota, mutta se voi auttaa jos jännittää liikaa.

Itselläni kesti nukutus noin 3h, mutta oli tosiaan iso operaatio. Ja kuten jo kerroin, olen piikkikammoinen joten mitään ei tehty ennen kuin olin nukutuksessa, ja se tapahtui naamarilla. Eli ei ollu piikkejä, ei letkuja, ei poraa, ei suuta auki... ei mitään.

Kädessä oli herätessä katetri (vai mikä nimi sillä nyt onkaan), mutta ei ollu letkuja tai mitään. Jättivät sen siihen jos haluan suoneen kipulääkettä. Se ei sattunu eikä sen poisto, mutta ne teipit millä se oli kiinni oli se osuus mikä kirpaisi =)

Omat vaatteet saa olla päällä. Ei tule mitään kaapuja. Ihan kengät jalassa nukahin ja herätessä oli vieläkin kengät jalassa mutta hampaat poisttuna.

Koko lysti röntgeneineen tuli maksamaan nyt sitten noin 3.000 euroa. Eli ei se ilmaista ollut, mutta todellakin kannatti. Ja hinta on tosiaan kova koska operaatio oli suuuuuuri.

Jos miettii kuinka kauan olen vältellyt hammaslääkäriä, niin voi kuvitella mikä kammo on. Tosin, kun lupasivat etteivät piikitä niin ei tuntunut niin kamalalta mennä sinne edes enää. Piikki on se mun EI juttu.

Mutta niin, varaa aika röntgeniin (noin 70e), sillä se ei satu eikä mitään tehdä. Sen jälkeen tiedät tilanteesi, ja jos on tulehduksia niin saat antibiottikuurin ennen kuin itse toimenpide on.

Sitten vain kannat itsesi väkisin lekurille kun on toimenpidepäivä. Ei sinun tarvitse odotushuoneessa kauaa olla, ja kun pääset sisään niin voit pyytää että ei puhuta toimenpiteestä vaan että antavat heti kaasut nokkaan ja pääset nukkumaan. Ymmärrän pelkosi, mutta kun sinä ymmärtäisit miten helposti kaikki loppujen lopuksi käy. Sen ymmärtää vain kun on käynyt ja kokenut.

Kipuja ei ole ollut tosiaankaan YHTÄÄN, ja toimenpiteestä tulee huomenna viikko. Ainoaa totuttelua on vaatinut se, ettei o takana hampaita ja kolot ei ihan vielä täysin kunnossa. Verta ei kuitenkaan tullut kuin toimenpidepäivänä. Kipulääkettähän voit ottaa 6h välein varoiksi, niin ei sitten ainakaan tule mitään.

Ja on tämä ihan kiva maata himassa katsomassa elokuvia tekemättä mitään =) Muutaman päivän söin vain mustikkakeittoa sun muuta vastaavaa, ja painoa lähti 5kg. Nyt jo saa vetää hampurilaisia ja muuta normisafkaa.

Minä ja muut vastaillaan foorumilla, mutta lääkäriltäkin voi vaikka sähköpostilla kysyä mitä tahansa. Ei niin tyhmää kysymystä olekkaan mitä eivät olisi kuulleet, ja he ymmärsivät kyllä. Tuossa toimipisteessä he tekevät nukutuksessa toimenpiteitä JOKA to ja pe, eli potilaita on PALJON, kuten myös kysymyksiä.

Nyt heti varaamaan aika röntgeniin... siitä se sitten lähtee!

• kikikikikikikikiki

kiitos kertomuksestasi. päätin myös mennä erottajan oraliin

• piikkileila

Yksi pikku juttu mitä en tässä keskustelussa ole tajunnut... Miten piikkikammo estää hammaslääkäriin menon? Eihän hammaslääkärit normaalisti mitä piikittele: Tsekkaavat suun kunnon, mikä tehdään ilman mitään puudutusta. Jos on reikiä niin paikkaavat, eikä silloinkaan ole pakko puuduttaa. Jos on hammaskiveä niin poistetaan se ilman puudutusta. Lähinnä hampaan poistot, juurihoidot ym. isommat operaatiot tehtään puudutuksessa eli vaativat piikin, ja jos on hoitanut hampaansa ja säännöllisesti tarkastuttanut ne, ei niihin yleensä ole tarvetta. Eli järkevä piikkikammoinen ihminen pikemminkin käy usein hammaslääkärin tarkastuksessa, jotta välttää piikkejä vaativat hoidot!

Hoitamaton suu levittää tauteja muuallekin kroppaan, ja sitten sitä vasta piikitetäänkin.

• ei piikkikammoinen

En tiedä... Mutta jos pelkää sitä "piikkiä" eli koetinta/sondia, jota tutkimuksessa käytetään apuna? Nykyään silläkään ei tosin tökitä hampaisiin. Toisin oli silloin "vanhaan hyvään aikaan", kun tökittiin pienimpäänkin alkavaan reikään niin syvälle, kuin menee ja vielä pahimmassa tapauksessa väännettiin piikkiä kunnolla reiässä.

" Jos on reikiä niin paikkaavat, eikä silloinkaan ole pakko puuduttaa "

Mutta jos kuitenkin tarvitsee sen puudutuksen pienempäänkin toimenpiteeseen, mutta ei piikkikammoltaan pysty sitä ottamaan?

" Jos on hammaskiveä niin poistetaan se ilman puudutusta. "

Hammaskiven poisto ilman puudutusta ei aina onnistu. Jos sitä on paljon ja syvällä, niin sattuu aika kivasti. Tähän tietysti riittää useimmiten pintapuudutus geelillä, mutta itsellä ainakin koneellinen hammaskiven poisto on aika h*****tin moista vihlontaa, vaikka hkiveä ei olisi paljoakaan kertynyt ja siihen ei pintapuudutus tehoa. Käsityökaluilla tehtävä puhdistus menee minulla ilman puudutusta kyllä toisilla tämä taas on koneellista poistoa kivuliaampi vaihtoehto.

• efefe4f4f

No aika monella aikuisella on traumoja hammaslääkäristä nuoruusajoilta. Ainakin itsellä aina piikitettiin kun porattiin, ja ilman piikkiäkin tosin voidaan porata, mutta ei kukaan sitä kipuakaan halua kokea. Ja tuossa aloittajan puheessa aika on mennyt niin pitkälle jo, että ei varmaanollut muuta vaihtoehtoa. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että kun käy usein hlääkärissä, asioita voidaan ennaltaehkäistä hyvin pitkälle ilman piikkejä ja muita ilkeitä juttuja.

• uhiokpå'
        efefe4f4f kirjoitti:

No aika monella aikuisella on traumoja hammaslääkäristä nuoruusajoilta. Ainakin itsellä aina piikitettiin kun porattiin, ja ilman piikkiäkin tosin voidaan porata, mutta ei kukaan sitä kipuakaan halua kokea. Ja tuossa aloittajan puheessa aika on mennyt niin pitkälle jo, että ei varmaanollut muuta vaihtoehtoa. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että kun käy usein hlääkärissä, asioita voidaan ennaltaehkäistä hyvin pitkälle ilman piikkejä ja muita ilkeitä juttuja.

Piikkikammo liittyy siihen puuduttamiseen, minä ainakaan en suostu paikkauksiin ilman puudutusta, koska pelkään, että poraaminen sattuu.

Ketjun aloittajalle kommentti, että monttujen paraneminen vie aikansa juu, kuulemma implanttejakaan ei voida laittaa ennenku "montut" on parantunu 3 kk. Näin sanoi hammaslääkärini.

• PoLSjsia

Hienoa, tästä ja muista tämän ketjun kirjoituksista saava mie ja muutkin apua.

• tietoaetsiva

Tikkien sulamisajasta etsin tietoa. Kun pitäs viikossa mut pitääks paikkansa. Kun alkaa noi tikit suussa puristaa ja kiristää, pistellä ja vaivata ikeniä et eiks jo joutas sulaa. Vai pitäskö varata kriisi aika tikkien poistoon näin Heinäkuussa kun on TK kiinni ja vain päivystystapauksia otetaan.

• Trull

"Kun on nukutuksessa, niin silloinhan tuntee kivun, eikö vain? Ei uni voi viedä tuntoa?"

En ikinä mene sydänleikkaukseen! :D

• Kokemuksen ääni

Nukutus ja nukkuminen ovat kaksi ihan eri asiaa, ajattele mieluummin tajuton ja nukkuminen. Tajuton ei mitään tunne. Olen ollut tajuttomana ja nukutuksessa, mitään en tuntenut enkä mitään kipua muistanut.

Hammashoitokivussa on kyse kolmesta asiasta: omasta kipukynnyksestä, hammaslääkärin ammattitaidosta ja puudutusaineesta. Itse pelkäsin kauan hammaslääkärille menoa kunnes löysin nykyisen hammaslääkärini joka todella osaa ammattinsa. Hän totesi ensimmäisen käynnin jälkeen että minä en reagoi normaalisti puudutusaineisiin, ja käytti seuraavalla kerralla toista. Nykyään en pelkää hammaslääkäriä yhtään, päinvastoin hän on melkein kuin ystävä.

• unilukkari3

nukutus vaan

• Ptn

13 kerralla pois sen jälkeen ei kipuja eikä särkyjä,pari päivää huonolla syömisellä mut sitten keitot ja muut pehmeät maistui.operaatio pelkällä paikallispuudutuksella eikä edes huomannut mitään.ps proteesit kuukauden päästä

• hamlkammo
        Ptn kirjoitti:

13 kerralla pois sen jälkeen ei kipuja eikä särkyjä,pari päivää huonolla syömisellä mut sitten keitot ja muut pehmeät maistui.operaatio pelkällä paikallispuudutuksella eikä edes huomannut mitään.ps proteesit kuukauden päästä

moi, millaset proteesit, ylä- ala- vai molemmat? mulla ens kuussa poistetaan yläosasta hampaita proteesia varten. nyt en vielä oo päättänyt kummalla tavalla se tehtäis: kaikki jäljellä olevat (5kpl) pois ja ilman hampaita 4-5vkoa vai jättämällä ensin pari hammasta jäljelle, jotka pitää mun nykyistä osatekaria. silloin ei tarttis olla niin kauan ihan ilman hampaita, mutta tulevan kokoproteesin jälkisäädön takia vissiin joutuis käymään monta kertaa hamlääkärillä ja tekarit hamteknikolla.
        Täytyy kyl sanoo, että rohkea olet: 13 kerralla pois, ja pelkällä puudutuksella. Mulla kun on penskasta asti ollut hamlääkärikammo, johtuen 60-luvun kouluhammaslääkärien "instrumenteista" ja siitä, että hampaita revittiin pois ilman puudutusta.
        Tsemppiä sulle Ptn, ja vastaile jos viitsit. Olis kiva kuulla mitä mieltä oot mun murheista ja miten sun projektis etenee.

itt

• poistiko

onko jo poistettu

• 144

onko jo nukutettu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6276
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3797
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2913
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2830
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1602
    7. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1583
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1561
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1298
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1232
    Aihe