CONCORDE

whild

Näyttää aikalailla mahdolliselta saada Concorde lentoon vuonna 2012 Lontoon olympialaisten aikaan!
Ranskassa ovat jo alkaneet miettiä moottoreihin jotain uutta ja uusia turva järjestelyjä.

http://www.save-concorde.co.uk

Sen ymmärrän, että lennot lopetettiin koska olivat niin kalliita, mutta sitä en ymmärrä miten yksi onnettomuus voisi osaltaan siihen vaikuttaa? Lentokoneita on pudonnut ennenkin ja joillakin lentoyhtiöillä moniakin kertoja, muttei lentoja silti lopeteta. Tosiasiahan on, että Concordet olivat äärettömän luotettavia koneita, ja tämäkin onnettomuus Pariisissa vuonna 2000 johtui Continental Airlinesin koneesta irronneesta raudan/putken pätkästä, joka hajoitti takarenkaan Concordessa nousukiidossa, ja aiheutti näin tulipalon polttoainetankissa. Tässäkin kyllä nähdään se, että kiitoradat pitäisi aina tarkastaa jollain tavalla. Mutta Concorden vikahan tuo onnettomuus ei ollut siinä mielessä ollenkaan.

Tässä on joku tehnyt jännän videon tuosta ko. onnettomuudesta, äänittäen mustanlaatikon tiedot, tai lentäjien ja lennonjohdon keskustelut, muusiikkiin.

http://www.youtube.com/watch?v=Ougx_P6Uuqw

11

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ererre

      Tuohon onnettomuuteen myötävaikutti se että Air France oli jättänyt joitain turvallisuusuudistuksia tekemättä jotka British Airways oli tehnyt, joka mahdollisti tuon tapahtuman.

      Concordellehan tapahtui paljon pienempiä renkaiden puhkeamisia, tuo yksi onnettomuus riitti mustaamaan koneen mainetta koska Concordellahan on paljon vähemmän lentotunteja ja koneita rakennettu vain muutama, jolloin yksikin onnettomuus näkyy tilastoissa paljon pahemmin.

      Mutta pääsyy tosiaan oli se ettei se ollut kannattavaa, harva olisi valmis maksamaan tarpeeksi siitä että lentoaika on muutaman tunnin lyhyempi että koneella lentäminen olisi tullut kannattavaksi, niin polttoainesyöppöhän tuo one oli verrattuna matkustajakapasiteettiin.

      • kotkan siivilä

        näinhän se on. Ikävä kyllä lentoliikenteen kehitys nopeudessa tuppaa vain jäämään toiseksi. Jopa 80-luvulla lennettiin nopeammin kuin tänä päivänä. Liekkö kehityssuunta vastaava vai joko nopeat lennot nostaisivat päätänsä tulevaisuudessa, en kyllä usko. Taloudellisuus ajaa nopeuden edelle..


      • sonicboom
        kotkan siivilä kirjoitti:

        näinhän se on. Ikävä kyllä lentoliikenteen kehitys nopeudessa tuppaa vain jäämään toiseksi. Jopa 80-luvulla lennettiin nopeammin kuin tänä päivänä. Liekkö kehityssuunta vastaava vai joko nopeat lennot nostaisivat päätänsä tulevaisuudessa, en kyllä usko. Taloudellisuus ajaa nopeuden edelle..

        Taloudellisuus (ja nimenomaan polttoainetaloudellisuus) on nykyään kovassa kurssissa kuten ympäristöystävällisyyskin. Olisi varmaan erittäin hankalaa markkinoida Concorden kaltaista yliäänikonetta millekkään lentoyhtiölle nykyisessä taloustilanteessa. Pelkästä imagosyystä tuskin mikään yhtiö ottaisi konetta käyttöönsä. Concorden käytössä oli muitakin ongelmia. Sen kantomatka riitti Pariisi/Lontoo - New York välille, mutta pidemmälle sillä ei olisi juuri päässyt ilman välilaskuja. Lisäksi lento yliääninopeudella oli mahdollista vain merialueiden yläpuolella yliäänipamauksen aiheuttaman melun vuoksi. Juuri tuo meluongelma on sellainen, että ennen kuin se saadaan ratkaistua, yliäänilennot soveltuisivat vain rajoitetuille reiteille.

        Tarvittavia teknologioita tutkitaan ja kehitellään kyllä koko ajan, joten kuka tietää... ehkä joskus tulevaisuudessa yliäänimatkustaminen tulee jälleen mahdolliseksi. Tälloin koneet lentäisivät niin korkealla yläilmakehässä, että yliäänipamauskaan ei enää muodostuisi ongelmaksi. Kaupallisesti kannattavat sovellutukset ovat kuitenkin vielä vuosikymmenien päässä.
        http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_1698.html


      • sonicboom kirjoitti:

        Taloudellisuus (ja nimenomaan polttoainetaloudellisuus) on nykyään kovassa kurssissa kuten ympäristöystävällisyyskin. Olisi varmaan erittäin hankalaa markkinoida Concorden kaltaista yliäänikonetta millekkään lentoyhtiölle nykyisessä taloustilanteessa. Pelkästä imagosyystä tuskin mikään yhtiö ottaisi konetta käyttöönsä. Concorden käytössä oli muitakin ongelmia. Sen kantomatka riitti Pariisi/Lontoo - New York välille, mutta pidemmälle sillä ei olisi juuri päässyt ilman välilaskuja. Lisäksi lento yliääninopeudella oli mahdollista vain merialueiden yläpuolella yliäänipamauksen aiheuttaman melun vuoksi. Juuri tuo meluongelma on sellainen, että ennen kuin se saadaan ratkaistua, yliäänilennot soveltuisivat vain rajoitetuille reiteille.

        Tarvittavia teknologioita tutkitaan ja kehitellään kyllä koko ajan, joten kuka tietää... ehkä joskus tulevaisuudessa yliäänimatkustaminen tulee jälleen mahdolliseksi. Tälloin koneet lentäisivät niin korkealla yläilmakehässä, että yliäänipamauskaan ei enää muodostuisi ongelmaksi. Kaupallisesti kannattavat sovellutukset ovat kuitenkin vielä vuosikymmenien päässä.
        http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_1698.html

        Mutta ainakin ne koettavat jonkin aikaa saada lennellä tässä parin vuoden päästä... Toivotaan ainakin! http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2171357
        Onhan Finnairkin kehittelemässä joitain ihme härveleitä viidenkymmenen vuoden päähän heh
        Tuossa linkkiä: http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article153001.ece?picture=3&popup=true


      • Travelling Man
        kotkan siivilä kirjoitti:

        näinhän se on. Ikävä kyllä lentoliikenteen kehitys nopeudessa tuppaa vain jäämään toiseksi. Jopa 80-luvulla lennettiin nopeammin kuin tänä päivänä. Liekkö kehityssuunta vastaava vai joko nopeat lennot nostaisivat päätänsä tulevaisuudessa, en kyllä usko. Taloudellisuus ajaa nopeuden edelle..

        "Jopa 80-luvulla lennettiin nopeammin kuin tänä päivänä."

        Puhumattakaan 60-luvusta. Lensin vuonna 1968 Spantaxin Convair Coronado 990A:lla Las Palmasista Helsinkiin ajassa 4 tuntia 58 minuuttia! Taisi olla melkoinen myötätuuli. Matkatoimisto Y-matkat mainosti konetta maailman nopeimmaksi matkustajakoneeksi. Toimisto tosin meni konkurssiin tammikuussa 69, mutta Spantax vasta 80-luvulla monien mielenkiintoisten onnettomuuksien jälkeen.

        PS mitä nykymatematiikassa on 13 2? Ennen se oli 15, mutta ei näemmä enää...


      • Travelling Man kirjoitti:

        "Jopa 80-luvulla lennettiin nopeammin kuin tänä päivänä."

        Puhumattakaan 60-luvusta. Lensin vuonna 1968 Spantaxin Convair Coronado 990A:lla Las Palmasista Helsinkiin ajassa 4 tuntia 58 minuuttia! Taisi olla melkoinen myötätuuli. Matkatoimisto Y-matkat mainosti konetta maailman nopeimmaksi matkustajakoneeksi. Toimisto tosin meni konkurssiin tammikuussa 69, mutta Spantax vasta 80-luvulla monien mielenkiintoisten onnettomuuksien jälkeen.

        PS mitä nykymatematiikassa on 13 2? Ennen se oli 15, mutta ei näemmä enää...

        Pitääkin tsekata! Oliko minkälainen lento/palvelut?


    • näin on

      Concorden lentoja lopetettu sen takia että tapahtui aikaa sitten tämä onnettomuus. Sen jälkeen lennettiin yli 10 vuotta ennenkuin koneet jätettiin kentälle. Pieni kone ja syö valtavasti polttoainetta. Nopea on mutta ei niin nopea että kannattaisi enää jatkaa sillä tyypillä.

      • ewewweew

        "Concorden lentoja lopetettu sen takia että tapahtui aikaa sitten tämä onnettomuus. Sen jälkeen lennettiin yli 10 vuotta ennenkuin koneet jätettiin kentälle. Pieni kone ja syö valtavasti polttoainetta. Nopea on mutta ei niin nopea että kannattaisi enää jatkaa sillä tyypillä. " Öh, onnettomuushan tapahtui vuonna 2000, joten jos sen jälkeen oltaisiin lennetty yli 10v sillä lennettäisiin vieläkin.

        Muistaakseni 2003 tai vastaavaa oli viimeinen lento.


      • ewewweew kirjoitti:

        "Concorden lentoja lopetettu sen takia että tapahtui aikaa sitten tämä onnettomuus. Sen jälkeen lennettiin yli 10 vuotta ennenkuin koneet jätettiin kentälle. Pieni kone ja syö valtavasti polttoainetta. Nopea on mutta ei niin nopea että kannattaisi enää jatkaa sillä tyypillä. " Öh, onnettomuushan tapahtui vuonna 2000, joten jos sen jälkeen oltaisiin lennetty yli 10v sillä lennettäisiin vieläkin.

        Muistaakseni 2003 tai vastaavaa oli viimeinen lento.

        Vuonna 2003 oli viimeinen lento British Airwaysin Concordella!
        Mutta kai ne yrittää ainakin sen kerran saada lentämään Lontoon yläpuolella, jos näin tosiaan käy, niin minä olen kyllä paikan päällä.


      • forgetit
        whild kirjoitti:

        Vuonna 2003 oli viimeinen lento British Airwaysin Concordella!
        Mutta kai ne yrittää ainakin sen kerran saada lentämään Lontoon yläpuolella, jos näin tosiaan käy, niin minä olen kyllä paikan päällä.

        Koneita on pidetty ulkosalla, ennen kuin tajuttu siirtää sisätiloihin.
        Nuissa koneissa ei edes enää kaikki laitteet tomi ja uusiminen todella maksaa miljoonia.
        Tämän suunnittelijat olettavat, että Lontoon kaupunki maksaa kulut, mutta se ei aio osallistua niihin, koska Royal Air Force lentää vaikka koko arsenaalillaan halvemmalla, kuin yksi Concorde.
        Concordet on historiaa ja nuo museokoneet eivät enää lennä.


      • forgetit kirjoitti:

        Koneita on pidetty ulkosalla, ennen kuin tajuttu siirtää sisätiloihin.
        Nuissa koneissa ei edes enää kaikki laitteet tomi ja uusiminen todella maksaa miljoonia.
        Tämän suunnittelijat olettavat, että Lontoon kaupunki maksaa kulut, mutta se ei aio osallistua niihin, koska Royal Air Force lentää vaikka koko arsenaalillaan halvemmalla, kuin yksi Concorde.
        Concordet on historiaa ja nuo museokoneet eivät enää lennä.

        kaikki siinä pitäisi toimia...
        rahoitus tulee muualta, lue tuolta sivustolta enemmän...
        Nimittäin kun ovat Ranskassakin alkaneet tarkistaa moottoreita ja miettiä uusia turvallisuus systeemejä niihin, niin eiköhän se sekin jotain jo meinaa,,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe