Minähän en tajua paljon mitään tuosta ralliautoilusta ja hyvä että suoraa tietä osaan ajaa, mutta silti olen ihmetelly et miten tuo driftaaminen joiltaki ihmisiltä onnistuu. Mihin se hallittu sivuluisu oikein perustuu? Onko se jotain sellaista et takavetoinen auto heitetään rattia kääntämällä ja reilulla kaasulla tiettyyn kulmaan kun renkaat saadaan sutimaan. Miten sitä luisua sitten hallitaan jos halutaan pitää samakulma pitkään vakiona onko se jotain kaasun pumppaamista vai pitääkö sitä kaasua pitää paikallaan? Mitä sitten pitää tehdä jos halutaan auto taas suoristaa pitääkö se kaasu vapauttaa ja painaa kytkin pohjaan samalla kääntäen ratista vai tartteeko kääntää ollenkaan.
Outo ja sekava kysymys mut tiedätte varmaan pointtini eli miten ylipäätänsä tuo hallittu sivuluisu onnistuu?
Driftaus
34
18701
Vastaukset
- toiset ei ...
Näin se on, kokeilemalla sen oppii, toisilta se luonnistuu aivan itsestään, toiset eivät opi koskaan.
Ajamalla se opitaan, ei kirjekurssilla!- hffhhfhf
ihan samalla lailla menee takaveto lukkoperällä talvella kun driftari kesällä, kun on tehoa niin melkein tuntuu pito samalta.
- .
hffhhfhf kirjoitti:
ihan samalla lailla menee takaveto lukkoperällä talvella kun driftari kesällä, kun on tehoa niin melkein tuntuu pito samalta.
kumia menee driftarilla vähän enemmän
- interveppi
Fasetuupista vai mikäseoli.
- H3NKK4198765432
Ensin kannattaa etsiä hyvä sopivan loiva mutka jossa harjoitella myös joillain isoilla kentillä on myös hyvä.
Luisuharjoitukset kannattaa tehdä talvella jolloin saa pidon helposti irti ettei tarvitse vetää aina kytkinpommeja niinkuin kesällä.
Ensiksi ota sopiva vauhti alussa esimerkiksi 40-50km/h 2 vaihteella.
Sitten mutkan lähestyessä vaihda 3 vaihde ja anna kaasua nopeasti mutta älä kaasua pohjaan kumminkaan.
Kun kierrokset ovat noin 6500-7000rpm.
Sitten käännä ohjauspyörää kurvin suuntaan ja todenäköisesti renkaasi pyörivät tyhjää ennen kääntämistä.
Todenäköisesti myös tunnet kun käännät ohjauspyörää kurvin suuntaan että auto alkaa kääntymään sivuluisuun eli "driftiin".
Sen jälkeen kun arvelet sivuluisun kulman olevan sopiva, aloita vastaohjaus.
Eli käännät ohjauspyörää mutkan vastaiseen suuntaan.
Nyt todenäköisesti autosi on sivuluisussa, ja luisun jatkaminen on mahdollista ohjauspyörää kääntämällä ja kaasua painamalla.
Älä kumminkaan turhaudu jos autosi pyörähtää ympäri, se nimittäin kuuluu luisujen harjoitteluun.
Ei muuta kuin liukkaita odottelemaan, mutta muista itsesi ja muiden turvallisuus! - Söpö-Kundi
Driftaus on tosiMiesten laji, sitä harrastaa vain todella taitavat rattimiehet, ei mitkään lapselliset DX-pojut.
- ...
Tekstisi jo paljasti kaikille sen totuuden että olet todella lapsellinen.
- 2432423325253532
Lapselliset DX-pojut sitä nimeomaan harrastaa. Työkseen sitä tekevät D1-kuskit ynnä muut kilpadriftaajat.
- hbjlhv
2432423325253532 kirjoitti:
Lapselliset DX-pojut sitä nimeomaan harrastaa. Työkseen sitä tekevät D1-kuskit ynnä muut kilpadriftaajat.
Just näin ;D
- driftaaja
Driftiin lähtö tapahtuu käsijarrulla ennen mutkaa ja sitten kaasulla renkaat sutimaan. Käsijarrua ei tarvita jos autossa tehot riittää sladiin ilman käsijarruakin. Mitä enemmän luisussa käännät rattia sen enemmän poikittain menet, mitä vähemmän sitä loivemmin menet; mitä enemmän painat kaasua sitä enemmän poikittain menet, mitä vähemmän kaasua sen loivemmin menee ja lopulta drifti jää kesken jos liian vähän kaasua. Talvella aloitat harjoittelun ja sovellat sitä sitten kesällä ihan asfatilla. Vakioautolla on turha lähteä driftamaan, koska vakioauton alusta on sen verran löysä ettei hommasta tule yhtikäs mitään. Muista myös että etuvedolla ei driftata eikä liioin nelivedollakaan.
- -suoritus
Näin se käy
http://www.youtube.com/watch?v=abRVzANEOR0
http://www.youtube.com/watch?v=X-bGAZvrGI0
kun sen osaa ja konehuoneessa on hummia hei
Mutta ralli on eri laji, kyllähän vanha takavetoinen äffä-ryhmäläinen jaksaa soralla ovi edellä mennä.
http://www.youtube.com/watch?v=JuhNn2__5QI
http://www.rengaskanava.fi/mikakiracing/videot.php - lefklasdnlakdasdasda
"Muista myös että etuvedolla ei driftata eikä liioin nelivedollakaan."
Aivan varmasti onnistuu etuvedollakin. Toiset osaa, toiset ei... siinä se salaisuus.
http://www.youtube.com/watch?v=4WgZ5YhfaCI - downshift 'n' drift
Wanha ketju mutta, kyllä noo ammattilaiset sitä käsijarrua kiskoo minkä kerkee vaikka tehoa löytyy esim 800hp supra ammattikuskin käsissä lumella niin käsijarru oli ahkerassa käytössä.
- Anonyymi
lefklasdnlakdasdasda kirjoitti:
"Muista myös että etuvedolla ei driftata eikä liioin nelivedollakaan."
Aivan varmasti onnistuu etuvedollakin. Toiset osaa, toiset ei... siinä se salaisuus.
http://www.youtube.com/watch?v=4WgZ5YhfaCIEtuvedolla pystyy iha hyvi menee ovi eellä jos osaa. Eikä siihen kässäriä tarvita. Ite opettelin auton hallinnan 1.9l tdi golfilla. Etuveto joo mut sit ku hallitsee sen kunnolla nii väitän et pysyy takavetoki hallussa. On noilla etuvedoilla tullu jo leikittyy 8v aja ja en oo luopumas niistä millää. Ei siihe ovi eel menemisee tarvita ku 1.3l diesel seat ibiza, soratie ja taitoa.
- Driftaaja ässä
Katos, eti hyvä suljetun tien mutka, ja koita sopivalla autolla ensin tehä jyrkkiä käännöksiä, jotta saat tuntuman. Driftaus: ajamimen mahdollisimman kovaa mutkaan, jarruttaa mutkassa hieman, kääntää mutkaan päin, vaihtaa pienempi vaihde, (juuri kun jarrutit) ja vetää kässäriä, ja saman aikaisesti kääntä vastaan ja lisätä kaasua. Sitten eti hyvä kulma, ja vapauta kässäri, lisätä taas kaasua ja kääntää loivasti mutkaa vasten. Nyt kun jatkat, driftaat. Jos pidät loivan käännöksen, ja kaasun, voit jatkaa niin kauan kuin mutkaa riittää. Voit lopettaa driftaamisen hienosti tekemällä saman kuin driftauksen aloituksen, mutta kaasun sijaan vedät kässäriä, käännät vastaan ja pysahdyt. Olet driftannut.
- tomaatti
Sähköinen käsijarru ei mene vauhdissa päälle,
tosin aika vaikea vaihtaa pienemmällekään. Driftaaja ässällä paskat ohjeet! Tossa käy äkkiä huonosti, ja löydät itsewsi ojan pohjalta. Ton käkkärin kanssa pitää olla tosi varovainen! Siis jos on pitävä kässäri.
Koita aluksi märällä asfaltilla, että miten auto pysyy hanskassa.
Kaikkein paras olisi aloittaa jääradalla auton hallinta, ja siitä siirtyä pitävämpiin alustoihin.
kuivalla assulla liikkeet on niin nopeita, ettet varmasti kerkeä "mukaan".
HUOM! Tämä on ehkä tärkein asia!
Auto pitää tuntea. Eli kuinka kovaan sladiin sen voi heittää, ja koska se oikenee.viikinki75 kirjoitti:
Driftaaja ässällä paskat ohjeet! Tossa käy äkkiä huonosti, ja löydät itsewsi ojan pohjalta. Ton käkkärin kanssa pitää olla tosi varovainen! Siis jos on pitävä kässäri.
Koita aluksi märällä asfaltilla, että miten auto pysyy hanskassa.
Kaikkein paras olisi aloittaa jääradalla auton hallinta, ja siitä siirtyä pitävämpiin alustoihin.
kuivalla assulla liikkeet on niin nopeita, ettet varmasti kerkeä "mukaan".
HUOM! Tämä on ehkä tärkein asia!
Auto pitää tuntea. Eli kuinka kovaan sladiin sen voi heittää, ja koska se oikenee.Lisään vielä, että itse sain ekan auto 12v.
Ja siitä lähtien opetellut auton hallintaa pellolla ja jääradalla. Sekä myös alaikäisenä maantiellä. (rikos on vanhentunut) =)
Nykyään vaan tuntuu, että teinit ajavat autoa ekan kerran autokoulussa, ja kuvittelevat olevansa niin pirun hyviä kuskeja. =( Ikävä kyllä.
Ja sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä.
Ainakin pk-seudulla, jossa välttämättä ei vanhemmilla/sukulaisilla/tuttavilla ole ollut ajokorttia. Kun ei tavitse. Ei ole nähnyt mallia, muuta kun niiltä juuri kortin saaneilta kavereilta, jotka ajavat kuin idiootit?
Ps. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, kirjoitin vain sen mitä olen itse nähnyt ja kokenut.- Anonyymi
viikinki75 kirjoitti:
Lisään vielä, että itse sain ekan auto 12v.
Ja siitä lähtien opetellut auton hallintaa pellolla ja jääradalla. Sekä myös alaikäisenä maantiellä. (rikos on vanhentunut) =)
Nykyään vaan tuntuu, että teinit ajavat autoa ekan kerran autokoulussa, ja kuvittelevat olevansa niin pirun hyviä kuskeja. =( Ikävä kyllä.
Ja sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä.
Ainakin pk-seudulla, jossa välttämättä ei vanhemmilla/sukulaisilla/tuttavilla ole ollut ajokorttia. Kun ei tavitse. Ei ole nähnyt mallia, muuta kun niiltä juuri kortin saaneilta kavereilta, jotka ajavat kuin idiootit?
Ps. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, kirjoitin vain sen mitä olen itse nähnyt ja kokenut.Niin minä olin saanu itse vanha etuveto saab 99 combi coupe ja sillä ei niin paljon ole driftattu mutta vähäsen on tullut
- Driftauksen isä
Joo, mutta normi tojotassa ei oo sähköstä kässäriä ja ei voi mitään jos on huono kuski ja ei osaa vaihtaa pienemmälle, ja ite kun driftaan useimmissa radalle.com:in kisoissa ja tekniikka toimii, en tiiä mikä auto sulla on, ja en tiiä sun tekniikkaa että on turha kiistellä.
- Tai sitten on
Riippuu mallista, osassa on sähkökässäri...
Mutta ei DXssä. - Tosi magee
Jos on automaatti, ei siinä vaihdeta pienemmälle, se on nääs automaatti, ei mikään teinipellejen driftaus-auto.
Miksi muuten pitää driftata? Mageeta? - AUTOILUN ISÄ!
Driftaus on suoraan kaupunkilaispojujen "näyttävä" harrastus joka perustuu siihen kun Pill* -ringillä ollaan suditeltu niitä kinnereitä ilman mitään todellista ajotaitoa. (NO HALOO!!! Jokainen joka vähänkään osaa painaa kaasua ja jarrua tarkoitukseen tehdyllä takatuupparilla pystyy olemaan tuon driftaus"kerman" huipulla tyyliin kahden päivän treenillä....)
Jos oikeaa ajotaitoa ja osaamista halutaan niin silloin harrastetaan rallia tai jotain aitoa rataluokkaa eikä tuollaista kaupunkilaispenskojen surkuhupaisaa pelleilyä jolla ajotaidon kanssa ei ole mitään tekemistä....
Kun rataa ei osaa viedä autolla läpi edes välttävään aikaan niin silloin "selitykseksi" pitää luoda perseen heitto savupanoksien turvin koska oikeaan auton viemiseen kyvyt ei riitä..... - c20ne
AUTOILUN ISÄ! kirjoitti:
Driftaus on suoraan kaupunkilaispojujen "näyttävä" harrastus joka perustuu siihen kun Pill* -ringillä ollaan suditeltu niitä kinnereitä ilman mitään todellista ajotaitoa. (NO HALOO!!! Jokainen joka vähänkään osaa painaa kaasua ja jarrua tarkoitukseen tehdyllä takatuupparilla pystyy olemaan tuon driftaus"kerman" huipulla tyyliin kahden päivän treenillä....)
Jos oikeaa ajotaitoa ja osaamista halutaan niin silloin harrastetaan rallia tai jotain aitoa rataluokkaa eikä tuollaista kaupunkilaispenskojen surkuhupaisaa pelleilyä jolla ajotaidon kanssa ei ole mitään tekemistä....
Kun rataa ei osaa viedä autolla läpi edes välttävään aikaan niin silloin "selitykseksi" pitää luoda perseen heitto savupanoksien turvin koska oikeaan auton viemiseen kyvyt ei riitä.....No se on hyvä kun sinä olet oikea rallikuski, esikuva meille kaikille.
http://www.youtube.com/watch?v=1d_-HRAGRN8&feature=related
Tuoko ei vaadi kuin kahden päivän harjoittelun ja siihen tehdyn auton? Tarkoitat siis että kaikki hyvät driftaajat ovat epäonnistuneita rallikuskeja tai vastaavia? Jännä. - Driftauksen oikea isä & ässä
AUTOILUN ISÄ! kirjoitti:
Driftaus on suoraan kaupunkilaispojujen "näyttävä" harrastus joka perustuu siihen kun Pill* -ringillä ollaan suditeltu niitä kinnereitä ilman mitään todellista ajotaitoa. (NO HALOO!!! Jokainen joka vähänkään osaa painaa kaasua ja jarrua tarkoitukseen tehdyllä takatuupparilla pystyy olemaan tuon driftaus"kerman" huipulla tyyliin kahden päivän treenillä....)
Jos oikeaa ajotaitoa ja osaamista halutaan niin silloin harrastetaan rallia tai jotain aitoa rataluokkaa eikä tuollaista kaupunkilaispenskojen surkuhupaisaa pelleilyä jolla ajotaidon kanssa ei ole mitään tekemistä....
Kun rataa ei osaa viedä autolla läpi edes välttävään aikaan niin silloin "selitykseksi" pitää luoda perseen heitto savupanoksien turvin koska oikeaan auton viemiseen kyvyt ei riitä.....No ei ole niin. Driftaus kehitettiin japanissa, kun mahdollisimman nopeasti mentiin mutkissa, ja tuntuman kun sai, driftattiin. Driftataan tuntuman varassa, eikö, ei minkään kurssin varalla. Ps. Pöllit mun nimimerkin!!!
- c20ne
Driftauksen oikea isä & ässä kirjoitti:
No ei ole niin. Driftaus kehitettiin japanissa, kun mahdollisimman nopeasti mentiin mutkissa, ja tuntuman kun sai, driftattiin. Driftataan tuntuman varassa, eikö, ei minkään kurssin varalla. Ps. Pöllit mun nimimerkin!!!
Joka ikinen driftausta, rata-ajoa tai rallia oikeasti seurannut tietää että driftaus nimenomaan vähentää vauhtia, sutiminen vähentää niin kuin hypytkin rallissa. Nopein tapa mennä mutkasta on lähestyä sitä ulkoreunaa, koskettaa kaarretta sisäreunassa ja jatkaa ulkoreunaa pitkin mutkan jälkeen. Niin ne rallissakin tekevät, tuskinpa ihan huvikseen.
Ps. En varmasti pöllinyt. - puppelit touhuaa
Tosi magee kirjoitti:
Jos on automaatti, ei siinä vaihdeta pienemmälle, se on nääs automaatti, ei mikään teinipellejen driftaus-auto.
Miksi muuten pitää driftata? Mageeta?"Miksi muuten pitää driftata? "
Håmåt hakee huomiota.
- Träbä
Trabantillakin se onnistuu!
http://www.autoguide.com/auto-news/2010/09/tatra-v8-powered-trabant-drift-car-is-an-awesome-sight.html - Tori-Driftaajat
Rinkiä torilla ja komeasti savua!
Kunnes saa liikaa pitoja...lähtee lavasta...päin seiniä, kojuja ja katuvaloja...ja sitten karkuun...nuolemaan haavoja.- Outsourcing
Yleensä vain perä tai laatikko "poikii" tuollaisesta töksäyksestä.
- soifhjoigjiero
harjoittele vaikka pleikkarin gran turismo pelillä niin tajuat idean. Ei kannata lähteä oikealla autolla harjoittelemaan ainakaan oikean liikenteen sekaan. Jos olisi jotain jääratoja tms. harjoittelupaikkoja niin siellä voisi kokeilla auton hallintaa muutenkin, luiston oikaisua ym. mutta eihän sellaisia nykyään ole ja jos onkin niin on hinnoiteltu täysin yli kaiken järjen.
Joo, nykyään kaikki kiva on kielletty!
Jääratoja pitäisi saada nykyäänkin käyttää.
Itseasiassa se pitäis kuulua ajokokeeseen. Se "liukkaanajonharjoittelu" oli ihan pelleilyä jo silloin kun mä sain kortin. Ei vastannut todellisuutta.
Sen verran oli jo siihen mennessä tullut jääratoja kierrettyä.
- Subarudriftaaja
Kyllähän se nelivedollakin on mahdollista
https://youtu.be/AOsFrMAQv2s
https://youtu.be/uTbJ6WrB8PM
https://youtu.be/de3rfy06H-I
Kovan harjoittelunhan se kaiketi vatii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1003499Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3081894Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471717- 961577
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111526Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4311428Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21420Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431180Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3571024MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar271018