Tervehdys! Kysymys asuntovaunusta Matkaaja/Pallas 460. Miten säädetään jarruja?
Onko siellä jarrukilvessä säätömutteri, kuten vanhaan hyvään aikaan autoissa, vai onko siinä automaattikehintä? Vai onko ainoa mahdollisuus säätää vaijerin pituutta?
Siksi kyselen, koska tuo vaunu on nyt maalla ja ensi viikolla tarkoitus mennä sitä "pöyhiin" ja jopa hakemaan leima.
Jarrujen säätö
7
4175
Vastaukset
- vuosihuolto
mut luekeles jos tuolla ois vastaus kysymykseesi http://karavaanari.info/index.php?action=search2
- matkaaja matkaaj
Rummussa ja vanteessakin on reikä joka ei yleensä ole samalla kohdalla kuin rummun reikä, mutta pyörän irrotuksellahan siitä selviää.
- Sepän poika
Minun pitkällä kokemuksella voin kyllä väittää, että se säätöpultti on siellä jarrukilvessä.
Pulttia kiristetään siihen asti, kun pyörä ei pyöri käsin pyörittämällä ja sitten palautetaan n. puoli kierrosta, jolloin pyörän pitäisi pyöriä kevyehkösti. Molemmin puolin pitää tiukata suht samanlaiseen tiukkuuteen.
Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.
Joissakin vanhoissa malleissa voi olla kylläkin sellainen säätötanko, jossa hammaskuvioinen mutteri, jota sitten tiukataan jarrurummun aukosta. - Sepän poika
Sepän poika kirjoitti:
Minun pitkällä kokemuksella voin kyllä väittää, että se säätöpultti on siellä jarrukilvessä.
Pulttia kiristetään siihen asti, kun pyörä ei pyöri käsin pyörittämällä ja sitten palautetaan n. puoli kierrosta, jolloin pyörän pitäisi pyöriä kevyehkösti. Molemmin puolin pitää tiukata suht samanlaiseen tiukkuuteen.
Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.
Joissakin vanhoissa malleissa voi olla kylläkin sellainen säätötanko, jossa hammaskuvioinen mutteri, jota sitten tiukataan jarrurummun aukosta.Pitää tietenkin olla: Ja jos vieläkin käsijarru tuntuu löysältä.... (Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.)
- BPW alusta
Sepän poika kirjoitti:
Minun pitkällä kokemuksella voin kyllä väittää, että se säätöpultti on siellä jarrukilvessä.
Pulttia kiristetään siihen asti, kun pyörä ei pyöri käsin pyörittämällä ja sitten palautetaan n. puoli kierrosta, jolloin pyörän pitäisi pyöriä kevyehkösti. Molemmin puolin pitää tiukata suht samanlaiseen tiukkuuteen.
Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.
Joissakin vanhoissa malleissa voi olla kylläkin sellainen säätötanko, jossa hammaskuvioinen mutteri, jota sitten tiukataan jarrurummun aukosta.Minulla on kyllä vara antaa periksikin, voihan se olla että Pallaksessa jarrut säädetään kilvenpuolelta, tästä en ole 100% varma, mutta minulla oli aikoinaan 80-luvun alun matkaaja 410, siinä oli reikä rummussa ja levypyörässä josta sai lattapää ruuvitaltalla ronkittua kengät lähemmäs rumpua.
- BPW alusta
BPW alusta kirjoitti:
Minulla on kyllä vara antaa periksikin, voihan se olla että Pallaksessa jarrut säädetään kilvenpuolelta, tästä en ole 100% varma, mutta minulla oli aikoinaan 80-luvun alun matkaaja 410, siinä oli reikä rummussa ja levypyörässä josta sai lattapää ruuvitaltalla ronkittua kengät lähemmäs rumpua.
Rupesin joutessani tutkimaan netistä ohjeita jarrujen säätöön ja sieltä löytyi ohje Pallaksen jarrujen korjaukseen, ohjeissa näköjään mainitaan jarrujen säädön tapahtuvan joko kilven puolelta taikka rummun puolelta mallista riippuen, joten oikeassa ollaan kumpainenkin. Ohessa linkki ohjeisiin: http://www.valeryd.fi/montering_broms.asp
- sepän poika
BPW alusta kirjoitti:
Rupesin joutessani tutkimaan netistä ohjeita jarrujen säätöön ja sieltä löytyi ohje Pallaksen jarrujen korjaukseen, ohjeissa näköjään mainitaan jarrujen säädön tapahtuvan joko kilven puolelta taikka rummun puolelta mallista riippuen, joten oikeassa ollaan kumpainenkin. Ohessa linkki ohjeisiin: http://www.valeryd.fi/montering_broms.asp
Onpa hyvä, että molemmat ovat oikeassa. Katselin itekin uudelleen ohjeita sieltä täältä ja näinhän se olikin, molemmilta puolilta on säätösysteemejä, riippuen akselin merkistä ja mallista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803