Jarrujen säätö

RR

Tervehdys! Kysymys asuntovaunusta Matkaaja/Pallas 460. Miten säädetään jarruja?
Onko siellä jarrukilvessä säätömutteri, kuten vanhaan hyvään aikaan autoissa, vai onko siinä automaattikehintä? Vai onko ainoa mahdollisuus säätää vaijerin pituutta?

Siksi kyselen, koska tuo vaunu on nyt maalla ja ensi viikolla tarkoitus mennä sitä "pöyhiin" ja jopa hakemaan leima.

7

4138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosihuolto
    • matkaaja matkaaj

      Rummussa ja vanteessakin on reikä joka ei yleensä ole samalla kohdalla kuin rummun reikä, mutta pyörän irrotuksellahan siitä selviää.

      • Sepän poika

        Minun pitkällä kokemuksella voin kyllä väittää, että se säätöpultti on siellä jarrukilvessä.

        Pulttia kiristetään siihen asti, kun pyörä ei pyöri käsin pyörittämällä ja sitten palautetaan n. puoli kierrosta, jolloin pyörän pitäisi pyöriä kevyehkösti. Molemmin puolin pitää tiukata suht samanlaiseen tiukkuuteen.

        Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.

        Joissakin vanhoissa malleissa voi olla kylläkin sellainen säätötanko, jossa hammaskuvioinen mutteri, jota sitten tiukataan jarrurummun aukosta.


      • Sepän poika
        Sepän poika kirjoitti:

        Minun pitkällä kokemuksella voin kyllä väittää, että se säätöpultti on siellä jarrukilvessä.

        Pulttia kiristetään siihen asti, kun pyörä ei pyöri käsin pyörittämällä ja sitten palautetaan n. puoli kierrosta, jolloin pyörän pitäisi pyöriä kevyehkösti. Molemmin puolin pitää tiukata suht samanlaiseen tiukkuuteen.

        Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.

        Joissakin vanhoissa malleissa voi olla kylläkin sellainen säätötanko, jossa hammaskuvioinen mutteri, jota sitten tiukataan jarrurummun aukosta.

        Pitää tietenkin olla: Ja jos vieläkin käsijarru tuntuu löysältä.... (Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.)


      • BPW alusta
        Sepän poika kirjoitti:

        Minun pitkällä kokemuksella voin kyllä väittää, että se säätöpultti on siellä jarrukilvessä.

        Pulttia kiristetään siihen asti, kun pyörä ei pyöri käsin pyörittämällä ja sitten palautetaan n. puoli kierrosta, jolloin pyörän pitäisi pyöriä kevyehkösti. Molemmin puolin pitää tiukata suht samanlaiseen tiukkuuteen.

        Ja jos sittenkään ei käsijarru tuntuu löysältä, kiristetään käsijarrun säätöä. Sopiva säätö on kolme-neljä naksausta ja siinä se on kohdillaan.

        Joissakin vanhoissa malleissa voi olla kylläkin sellainen säätötanko, jossa hammaskuvioinen mutteri, jota sitten tiukataan jarrurummun aukosta.

        Minulla on kyllä vara antaa periksikin, voihan se olla että Pallaksessa jarrut säädetään kilvenpuolelta, tästä en ole 100% varma, mutta minulla oli aikoinaan 80-luvun alun matkaaja 410, siinä oli reikä rummussa ja levypyörässä josta sai lattapää ruuvitaltalla ronkittua kengät lähemmäs rumpua.


      • BPW alusta
        BPW alusta kirjoitti:

        Minulla on kyllä vara antaa periksikin, voihan se olla että Pallaksessa jarrut säädetään kilvenpuolelta, tästä en ole 100% varma, mutta minulla oli aikoinaan 80-luvun alun matkaaja 410, siinä oli reikä rummussa ja levypyörässä josta sai lattapää ruuvitaltalla ronkittua kengät lähemmäs rumpua.

        Rupesin joutessani tutkimaan netistä ohjeita jarrujen säätöön ja sieltä löytyi ohje Pallaksen jarrujen korjaukseen, ohjeissa näköjään mainitaan jarrujen säädön tapahtuvan joko kilven puolelta taikka rummun puolelta mallista riippuen, joten oikeassa ollaan kumpainenkin. Ohessa linkki ohjeisiin: http://www.valeryd.fi/montering_broms.asp


      • sepän poika
        BPW alusta kirjoitti:

        Rupesin joutessani tutkimaan netistä ohjeita jarrujen säätöön ja sieltä löytyi ohje Pallaksen jarrujen korjaukseen, ohjeissa näköjään mainitaan jarrujen säädön tapahtuvan joko kilven puolelta taikka rummun puolelta mallista riippuen, joten oikeassa ollaan kumpainenkin. Ohessa linkki ohjeisiin: http://www.valeryd.fi/montering_broms.asp

        Onpa hyvä, että molemmat ovat oikeassa. Katselin itekin uudelleen ohjeita sieltä täältä ja näinhän se olikin, molemmilta puolilta on säätösysteemejä, riippuen akselin merkistä ja mallista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe