Huomasin UN - DPI / NGO asiaa katsellessani sattumalta Seuran antaman vastineen ( englanniksi ) koskien Jerusalemin tuhoa 607 eaa.
Apostates and other opposers argue that Jerusalem was not destroyed in 607 BCE, but in 587 BCE, and provide what they claim is archaeological evidence to support this. If 607 BCE is wrong, then the “seven times” prophecy ending in 1914 CE would be wrong also.
- http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
P.S. We did not set out to examine the secular evidence, as the Bible is supreme to anything else. However, we were bemused to see that the little bit of secular evidence we did examine actually supports 607! We also found serious problems with reliability of the secular evidence. See: Appendix B: Secular records “correcting” the Bible, Appendix Q: The BM21946 Tablet and how it supports 607 rather than secular chronology, and Appendix R: Secular chronologist’s blatant disregard for the Bible.
Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa
18
1239
Vastaukset
Sak. 14:14
Myös Juuda on sotiva Jerusalemissa, ja kaikkien pakanakansojen rikkaudet kootaan joka taholta: kullat ja hopeat ja ylen paljon vaatteita.
12 Ja tämä on oleva vitsaus, jolla Herra rankaisee niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan: hän mädättää siltä kansalta lihan, kun se vielä seisoo jaloillaan, sen silmät mätänevät kuopissansa, ja sen kieli mätänee sen suussa.
13 Sinä päivänä on tuleva Herralta suuri hämminki heidän sekaansa, niin että he käyvät kiinni toinen toisensa käteen ja toisen käsi kohoaa toisen kättä vastaan.
16 Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.- koo.koo
Tosiasia on, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa auttaa käyttäjää ymmärtämään vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.Jotta emme unohtaisi yhteisön pyrkimyksiä, todettakoon, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa ennakoi osaltaan erilaisissa laitoksissa tapahtuvaa valmistusta. Lienee sanomattakin selvää, että Jerusalemin tuho todistaa oikeaksi ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa. Me emme tiedä mitä tapahtuu todella, jos Jerusalemin tuho rauhoittaa laajentuvia markkinoita ja uusia induktiivisia tuotantomenetelmiä. Tosiasia on, että Jerusalemin tuho panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta reaktiota tämänhetkisen tilanteen suhteen. Tapahtumat viime aikoina osoittavat, että Jerusalemin tuho 607 järkeistää käsitystämme kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta Jerusalemin tuho 607 yksinkertaistaa hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Olet juuri tuhlannut aikaasi lukemalla puppulausegeneraattorin lauseita. Eivätkös ne olekkin yllättävän samanlaisia wc-seuran tai jonkun muu uskonnollisenhämäyslafkan huttua.
- Markku_Meilo
koo.koo kirjoitti:
Tosiasia on, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa auttaa käyttäjää ymmärtämään vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.Jotta emme unohtaisi yhteisön pyrkimyksiä, todettakoon, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa ennakoi osaltaan erilaisissa laitoksissa tapahtuvaa valmistusta. Lienee sanomattakin selvää, että Jerusalemin tuho todistaa oikeaksi ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa. Me emme tiedä mitä tapahtuu todella, jos Jerusalemin tuho rauhoittaa laajentuvia markkinoita ja uusia induktiivisia tuotantomenetelmiä. Tosiasia on, että Jerusalemin tuho panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta reaktiota tämänhetkisen tilanteen suhteen. Tapahtumat viime aikoina osoittavat, että Jerusalemin tuho 607 järkeistää käsitystämme kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta Jerusalemin tuho 607 yksinkertaistaa hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Olet juuri tuhlannut aikaasi lukemalla puppulausegeneraattorin lauseita. Eivätkös ne olekkin yllättävän samanlaisia wc-seuran tai jonkun muu uskonnollisenhämäyslafkan huttua.
>>Tosiasia on, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä.
Josta esimerkkinä Vt-oraakkelin Fred Franzin kyky siirtää todellisen tapahtuman kuviteltua tapahtuma-ajankohtaa toiseen kuviteltuun tapahtuma-ajankohtaan. - h-moelanen
koo.koo kirjoitti:
Tosiasia on, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa auttaa käyttäjää ymmärtämään vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.Jotta emme unohtaisi yhteisön pyrkimyksiä, todettakoon, että Jerusalemin tuho 587 eaa vs. 607 eaa ennakoi osaltaan erilaisissa laitoksissa tapahtuvaa valmistusta. Lienee sanomattakin selvää, että Jerusalemin tuho todistaa oikeaksi ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa. Me emme tiedä mitä tapahtuu todella, jos Jerusalemin tuho rauhoittaa laajentuvia markkinoita ja uusia induktiivisia tuotantomenetelmiä. Tosiasia on, että Jerusalemin tuho panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta reaktiota tämänhetkisen tilanteen suhteen. Tapahtumat viime aikoina osoittavat, että Jerusalemin tuho 607 järkeistää käsitystämme kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta Jerusalemin tuho 607 yksinkertaistaa hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä. Olet juuri tuhlannut aikaasi lukemalla puppulausegeneraattorin lauseita. Eivätkös ne olekkin yllättävän samanlaisia wc-seuran tai jonkun muu uskonnollisenhämäyslafkan huttua.
Viestisi meni vaikeaksi.
- Markku_Meilo
>>Huomasin UN - DPI / NGO asiaa katsellessani sattumalta Seuran antaman vastineen ( englanniksi ) koskien Jerusalemin tuhoa 607 eaa.
Pari kyssää:
a) Mistä selviäisi ko. vastineen antaneen Seuran nimi?
b) Kuinka paljon merkitystä jää 607/587 -keskusteluun kun lukee Vt-seuran rivienvälisestä Raamatusta mitä aikamuotoa Jeesus käytti pakanain ajoista:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuranRaamattuTodellaOpettaa.htm
c) Mitä on ajateltava siitä, että Vt-seuran opetus Babylonian hallitsijoiden ja heidän hallintoaikojensa suhteen on sama, jota historioitsijat opettavat:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Nebu18.htm - Anonyymi
En yhäkään ymmärrä, mihin todistajien johto lopulta opetuksensa vuodesta 607 eaa. perustaa, mutta sen ymmärrän, että Jeesuksen "parousia", joka järjestössä esitettiin näkymättömäksi tulemukseksi koska kukaan ei sattumoisin Jeesusta silloisen adventisti-lahkon, Raamatuntutkijoiden odotusten vastaisesti nähnyt vuonna 1914 (pari aiempaakin vuosilukua tulemukselle oli mennyt jo pieleen), perustuu nykyisin Jehovan todustajiksi kutsutun lahkon opissa vuoteen 607 eaa. Lahko, joka irtautui adventisteista, ja sittemmin myös Raamatuntutkijoista ("russellilaisista" jotka toimivat yhä), on pakotettu pitämään kiinni mainitusta vuodestaan 607 eaa., koska tämän vuoden harteilla lepää/on levännyt liian moni lahkon ydinoppi.
Olen lukenut Täyttyneen Salaisuudenkin, Russellin "aapisen". Jok'ikinen opinkohta muutettu. Kova on todistajien JHWH muuttamaan mieltään siihen nähden, että järjestöllä kuitenkin on aina muuttumaton Totuus. Poppoon presidentistä nro.2 alkoi myllerrys, jolle ei loppua näy.
Charles Taze Russellin piti olla "se uskollinen ja ymmärtäväinen orja" - hän itsekään ei dokumentoidusti ollut eri mieltä tästä. Tänä päivänä en tiedä enää ollenkaan, enkä pysy perässä, kuka se "orja" järjestön luxusmatkailevan rahakirstujen vartijain mielestä on, mutta olipa kuka/mikä tahansa, tulkinta lepää vuosilla 607 eaa-1914. - Anonyymi
Voimme käyttää Jehovan todistajien omia tietoja todistamaan vuosi 586 eaa oikeaksi!
JT tietävät että profeetta Sakaria vaikutti vuosina 520.516 eaa.
Hän kannusti rakentamaan temppeliä, mutta huomautti myös että monet väittivät turhaan surreensa jo lähes 70 vuotta Jerusalemin temppeliä:
Sakarja 1:7Kahdentenakymmenentenä neljäntenä päivänä yhdennessätoista kuussa, joka on sebat-kuu, Daarejaveksen toisena vuotena, tuli profeetta Sakarjalle, Berekjan pojalle, joka oli Iddon poika, tämä Herran sana: .....
...
Ja Herran enkeli lausui ja sanoi: "Herra Sebaot, kuinka kauan sinä viivyt etkä armahda Jerusalemia ja Juudan kaupunkeja, joille olet ollut vihainen nämä seitsemänkymmentä vuotta?"
Näemme siis että Sakarjan aikana Dareioksen hallitessa, oli kulunut lähes 70 vuotta temppelin hävityksestä.
Luku 7:1Kuningas Daarejaveksen neljäntenä vuotena tuli Herran sana Sakarjalle, neljäntenä päivänä yhdeksännessä kuussa, kislev-kuussa. ...
ja kysymään Herran Sebaotin temppelin papeilta ynnä profeetoilta näin: "Onko minun viidennessä kuussa itkettävä ja noudatettava pidättyväisyyttä, niin kuin minä olen tehnyt jo kuinka monina vuosina?" 4Niin minulle tuli tämä Herran Sebaotin sana: 5
"Sano kaikelle maan kansalle ja papeille näin: Kun te olette paastonneet ja valittaneet viidennessä ja seitsemännessä kuussa, ja jo seitsemänäkymmenenä vuotena, niin minulleko te olette paastonne paastonneet?- Anonyymi
Satuin lähettämään ennenkuin olin kirjoittanut valmiiksi.
Viidennessä ja seitsemännessä kuussa surtiin sitä että temppeli hävitettiin, ja kansan piti paeta:
2.Kun.25:8 Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin. 9Hän poltti Herran temppelin ...
25:5 Mutta seitsemännessä kuussa tuli Ismael, Netanjan poika, Elisaman pojanpoika, joka oli kuninkaallista sukua, mukanaan kymmenen miestä, ja he löivät kuoliaaksi Gedaljan ja ne Juudan miehet ja kaldealaiset, jotka olivat hänen kanssansa Mispassa. 26Silloin nousi kaikki kansa, pienimmästä suurimpaan, ja samoin sotaväen päälliköt, ja he menivät Egyptiin, sillä he pelkäsivät kaldealaisia.
Sakarjan aikana , noin 516 eaa, oli näiden tapahtumien muistoksi paastottu jo seitsemänkymmentä vuotta, joten temppeli oli siis hävitetty 576 eaa.
Seitsemänkymmentä vuotta ei siis ollut vankeuden vaan temppelin hävityksen aika.
Siksi Daniel ei rukoillut kansan vapautuksen puolesta Dareioksen aikana , vaan temppelin puolesta. Kansastahan olivat jo monet palanneet, ja toisia tuli koko ajan, koska he eivät enää olleet vankeja Baabelissa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satuin lähettämään ennenkuin olin kirjoittanut valmiiksi.
Viidennessä ja seitsemännessä kuussa surtiin sitä että temppeli hävitettiin, ja kansan piti paeta:
2.Kun.25:8 Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin. 9Hän poltti Herran temppelin ...
25:5 Mutta seitsemännessä kuussa tuli Ismael, Netanjan poika, Elisaman pojanpoika, joka oli kuninkaallista sukua, mukanaan kymmenen miestä, ja he löivät kuoliaaksi Gedaljan ja ne Juudan miehet ja kaldealaiset, jotka olivat hänen kanssansa Mispassa. 26Silloin nousi kaikki kansa, pienimmästä suurimpaan, ja samoin sotaväen päälliköt, ja he menivät Egyptiin, sillä he pelkäsivät kaldealaisia.
Sakarjan aikana , noin 516 eaa, oli näiden tapahtumien muistoksi paastottu jo seitsemänkymmentä vuotta, joten temppeli oli siis hävitetty 576 eaa.
Seitsemänkymmentä vuotta ei siis ollut vankeuden vaan temppelin hävityksen aika.
Siksi Daniel ei rukoillut kansan vapautuksen puolesta Dareioksen aikana , vaan temppelin puolesta. Kansastahan olivat jo monet palanneet, ja toisia tuli koko ajan, koska he eivät enää olleet vankeja Baabelissa!Johanneksenpojan kotisivuilla on yksi huolellinen esitys kuinka Raamattu osoittaa 607 eaa vääräksi.
Mehän olemme maallikoita, mutta kaikki tieteelliset tutkimukset osoittavat v. 607 vääräksi, itse asiassa hallintoelin on itse todennut sen. Franz, hallintoelimen entinen jäsen kertoo kirjassaan että he lähettivät jonkun tutkimaan kirjastoista, eikö löytyisi mitään viitettä v. 607 puolesta. Työnsä tehtyään hän sanoi: ei löydy.
Tuo väärä Jerusalemin tuhovuosi on johtanut samaan virheeseen Nebukadnessar ll:n hallintoajassa, tarkistus Wikipedia ja toisaalta. JW. Org
1914 taas on Vartiotornissa ensin messiaan valtakunnan perustamisvuosi (ja maailmanlopun) sitten vuosikymmeniä myöhemmin se uutisoitiin Jeesuksen näkymättömän paluun vuodeksi. (ja paluu 1874 muuttui tabuksi)
Nykyään v:sta 1914 lasketaan kahta sukupolvea, jotka selitetään Jeesuksen sanomaksi yhdeksi sukupolveksi
Kenelle suosittelet vartiotornia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johanneksenpojan kotisivuilla on yksi huolellinen esitys kuinka Raamattu osoittaa 607 eaa vääräksi.
Mehän olemme maallikoita, mutta kaikki tieteelliset tutkimukset osoittavat v. 607 vääräksi, itse asiassa hallintoelin on itse todennut sen. Franz, hallintoelimen entinen jäsen kertoo kirjassaan että he lähettivät jonkun tutkimaan kirjastoista, eikö löytyisi mitään viitettä v. 607 puolesta. Työnsä tehtyään hän sanoi: ei löydy.
Tuo väärä Jerusalemin tuhovuosi on johtanut samaan virheeseen Nebukadnessar ll:n hallintoajassa, tarkistus Wikipedia ja toisaalta. JW. Org
1914 taas on Vartiotornissa ensin messiaan valtakunnan perustamisvuosi (ja maailmanlopun) sitten vuosikymmeniä myöhemmin se uutisoitiin Jeesuksen näkymättömän paluun vuodeksi. (ja paluu 1874 muuttui tabuksi)
Nykyään v:sta 1914 lasketaan kahta sukupolvea, jotka selitetään Jeesuksen sanomaksi yhdeksi sukupolveksi
Kenelle suosittelet vartiotorniaKenelle?
Idiooteille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle?
Idiooteille.Huuhaaidiootteja ei voi palauttaa todellisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huuhaaidiootteja ei voi palauttaa todellisuuteen.
Tuo raamatullinen selvitys sopii erityisesti sille, jonka perheenjäsen
alkaa "tutkiskelua"? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satuin lähettämään ennenkuin olin kirjoittanut valmiiksi.
Viidennessä ja seitsemännessä kuussa surtiin sitä että temppeli hävitettiin, ja kansan piti paeta:
2.Kun.25:8 Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin. 9Hän poltti Herran temppelin ...
25:5 Mutta seitsemännessä kuussa tuli Ismael, Netanjan poika, Elisaman pojanpoika, joka oli kuninkaallista sukua, mukanaan kymmenen miestä, ja he löivät kuoliaaksi Gedaljan ja ne Juudan miehet ja kaldealaiset, jotka olivat hänen kanssansa Mispassa. 26Silloin nousi kaikki kansa, pienimmästä suurimpaan, ja samoin sotaväen päälliköt, ja he menivät Egyptiin, sillä he pelkäsivät kaldealaisia.
Sakarjan aikana , noin 516 eaa, oli näiden tapahtumien muistoksi paastottu jo seitsemänkymmentä vuotta, joten temppeli oli siis hävitetty 576 eaa.
Seitsemänkymmentä vuotta ei siis ollut vankeuden vaan temppelin hävityksen aika.
Siksi Daniel ei rukoillut kansan vapautuksen puolesta Dareioksen aikana , vaan temppelin puolesta. Kansastahan olivat jo monet palanneet, ja toisia tuli koko ajan, koska he eivät enää olleet vankeja Baabelissa!Jerusalemin hävitys 587 eaa. on oikea vuosi. Alla perustelut:
Eri tahot tarjoavat Joojakinin (hallitsi 3kk Joojakimin ja Sidkian hallintojen välissä) aikana tapahtunutta suurta pakkosiirtoa vuodelle 597 eKr. ja kun otetaan huomioon että Joojakinin hallinto päättyi vuoden vaihteessa mikä vastaa meidän kevättä, niin Sidkian hallinto alkoi meidän kalenterimme mukaan vuoden 597eKr. keväällä. Kun Jerusalemin lopullinen hävitys tapahtui Sidkian 11 hallitusvuoden viidennessä kuussa niin tuosta pääsemme vuoden 587 eKr. alkusyyksyyn.
Ja sitten toisesta suunnasta katsottuna:
Sakarjan 7 luku kertoo että Dareioksen neljäntenä hallitusvuotena (418-417 eKr.)(juutalaiset olivat viettäneet 70 vuoden ajan paastoja viidennessä kuussa (Jerusalemin hävityksen muistoksi) ja seitsemännessä kuussa (Gedaljan salamurhan muistoksi) joten tuostakin päästään mieluummin vuoteen 587 eKr. kuin vuoteen 586 eKr,
Jos tarjoamme hävityksen ajankohdaksi vuotta 586 eKr. niin silloin suuren pakkosiirron vaihtoehdoksi pitäisi tarjota vuotta 596 eKr. ja Dareioksen neljättä hallitusvuotta vastoin yleistä käsitystä vuodelle (417-416) mutta löytyykö noille todisteita?
Kun Nebukadnessarin ensimmäin hallitusvuosi oli 605 eKr jolloin käytiin Karkemiin taistelu niin hänen 19. hallitusvuotensa osuu meidän kalenterissamme pakostakin ajankohtaan vuoden 587 alkuvuodesta vuoden 586 alkuvuoteen, ja kun Jerusalemin hävitys tapahtui juutalaisen kalenterin viidennessä kuussa niin se on täytynyt tapahtua syyskesällä 587 eKr.
Juudan kuninkaiden hallitusajat:
Joojakim: (hallitsi 11v) 608 -> 598/7 taitteeseen
Joojakin: (hallitsi 3kk) 598/7 taitteesta-> vuoden alkuun juutalaisen kalenterin mukaan (kevät)
Sidkia: (hallitsi 11v) 597 keväästä -> 587 syyskesään.
Jos kyseesä olisi vuosi 586 eKr, niin silloin pitäisi Karlemiin taistelun vuosiluku, Joojakijin hallinnon suurpakkosiirron vuosiluku ja Dareioksen hallitusaikoja muuttaa mutta löytyykö niille perusteita?
Sidkian hallinnon 11 vuoden 5 kuussa tapahtunut Jerusalemin hävitys tapahtu 587 eKr. ja sen jälkeen autitoittamistoimenpitet vielä jatkuivat lähemmäksi meidän aikaamme niin että vielä viisi vuotta myöhemminkin 583 eKr. vietiin viimeiset pakkosiirtolaiset vankeuteen:
"Nebukadnessarin hallitessa kahdettakymmenettä kolmatta vuottaan vei henkikaartin päällikkö Nebusaradan pakkosiirtolaisuuteen vielä 745 Juudan asukasta." [Jeremia 52:30]
Tuossa 23 vuosi noudatti babylonialaista kalenteria kun taas juutalaisen kalenterin mukaan kyseessä oi 24. vuosi.
Ohessa vielä selvennykseksi Dareioksen hallintovuosia eaa: [https://fi.wikipedia.org/wiki/Dareios_I]:
(1) 521-520
(2) 520-519
(3) 519-518
(4) 518-517 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jerusalemin hävitys 587 eaa. on oikea vuosi. Alla perustelut:
Eri tahot tarjoavat Joojakinin (hallitsi 3kk Joojakimin ja Sidkian hallintojen välissä) aikana tapahtunutta suurta pakkosiirtoa vuodelle 597 eKr. ja kun otetaan huomioon että Joojakinin hallinto päättyi vuoden vaihteessa mikä vastaa meidän kevättä, niin Sidkian hallinto alkoi meidän kalenterimme mukaan vuoden 597eKr. keväällä. Kun Jerusalemin lopullinen hävitys tapahtui Sidkian 11 hallitusvuoden viidennessä kuussa niin tuosta pääsemme vuoden 587 eKr. alkusyyksyyn.
Ja sitten toisesta suunnasta katsottuna:
Sakarjan 7 luku kertoo että Dareioksen neljäntenä hallitusvuotena (418-417 eKr.)(juutalaiset olivat viettäneet 70 vuoden ajan paastoja viidennessä kuussa (Jerusalemin hävityksen muistoksi) ja seitsemännessä kuussa (Gedaljan salamurhan muistoksi) joten tuostakin päästään mieluummin vuoteen 587 eKr. kuin vuoteen 586 eKr,
Jos tarjoamme hävityksen ajankohdaksi vuotta 586 eKr. niin silloin suuren pakkosiirron vaihtoehdoksi pitäisi tarjota vuotta 596 eKr. ja Dareioksen neljättä hallitusvuotta vastoin yleistä käsitystä vuodelle (417-416) mutta löytyykö noille todisteita?
Kun Nebukadnessarin ensimmäin hallitusvuosi oli 605 eKr jolloin käytiin Karkemiin taistelu niin hänen 19. hallitusvuotensa osuu meidän kalenterissamme pakostakin ajankohtaan vuoden 587 alkuvuodesta vuoden 586 alkuvuoteen, ja kun Jerusalemin hävitys tapahtui juutalaisen kalenterin viidennessä kuussa niin se on täytynyt tapahtua syyskesällä 587 eKr.
Juudan kuninkaiden hallitusajat:
Joojakim: (hallitsi 11v) 608 -> 598/7 taitteeseen
Joojakin: (hallitsi 3kk) 598/7 taitteesta-> vuoden alkuun juutalaisen kalenterin mukaan (kevät)
Sidkia: (hallitsi 11v) 597 keväästä -> 587 syyskesään.
Jos kyseesä olisi vuosi 586 eKr, niin silloin pitäisi Karlemiin taistelun vuosiluku, Joojakijin hallinnon suurpakkosiirron vuosiluku ja Dareioksen hallitusaikoja muuttaa mutta löytyykö niille perusteita?
Sidkian hallinnon 11 vuoden 5 kuussa tapahtunut Jerusalemin hävitys tapahtu 587 eKr. ja sen jälkeen autitoittamistoimenpitet vielä jatkuivat lähemmäksi meidän aikaamme niin että vielä viisi vuotta myöhemminkin 583 eKr. vietiin viimeiset pakkosiirtolaiset vankeuteen:
"Nebukadnessarin hallitessa kahdettakymmenettä kolmatta vuottaan vei henkikaartin päällikkö Nebusaradan pakkosiirtolaisuuteen vielä 745 Juudan asukasta." [Jeremia 52:30]
Tuossa 23 vuosi noudatti babylonialaista kalenteria kun taas juutalaisen kalenterin mukaan kyseessä oi 24. vuosi.
Ohessa vielä selvennykseksi Dareioksen hallintovuosia eaa: [https://fi.wikipedia.org/wiki/Dareios_I]:
(1) 521-520
(2) 520-519
(3) 519-518
(4) 518-517Jatkuu...
Elikkä siis Sidkia vangittiin 587 eKr. sitten hänet vietiin vankeuteen ja oli varmaasti viimeistään seuraavana vuonna 586 eKr. Babylonissa vankeudessa. Matka Jerusalemista Baabeliin oli melkoisen pitkä, useita satoja kilometrejä.
Tiedän kyllä että tuosta vuosiluvusta on kahdelanaista koulukuntaa mutta jos katsotaan Novumista Karkemiin taistelusta niin veikkaisin sen tarjoavan vuotta 605 eKr mikä oli Nebukadnessarin 1. hallitusvuosi. Tuosta on helppo laskea että Nebukadnessarin 19. hallitusvuosi osuu vuoteen 587 eKr. ja edelleen -> vuoden 586 alkuun. Kun juutalaisen kalenterin 5 ja 7 kk osuu syyskesään ja syksyyn niin meille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin tuo 587 koska Nebukadnessarin 19 hallitusvuosi vuoden 586 osalta osuu vain juutalaisen kalenterin viimeisiin tai aivan ensimmäisiin kuukausiin elikkä meidän kalenterimme mukaisesti vuoden ensimmäiseen puoliskoon.
Vuosi 605 eKr. oli NebukadnessarII:n ensimmäinen hallitusvuosi, joten tuossa lukujono helpottamaan asian havainnollistamista, ei ole vaikeaa:
605/N1 - 604/N2 - 603/N3 - 602/N4 - 601/N5 - 600/N6 - 599/N7 - 598/N8 - 597/N9 - 596/N10 - 595/N11 - 594/N12 - 593/N13 - 592/N14 - 591/N15 - 590/N16 - 589/N17 - 588/N18 - 587/N19
- Anonyymi
Danielin rukous , luku 9, jossa mainitaan että hän huomasi ennustetun 70 vuotta Jerusalemin hävitettynä olemista, ei suinkaan ollut ennen vuotta 537 eaa, vaan noin 520-521 eaa, Dareioksen ensimmäisenä hallitusvuotena!
Hän ei rukoillut kansalle vapautusta, koska kansasta oli jo suuri osa palannut silloin, vaan hän rukoili temppelin puolesta.:"Valista kasvosi pyhäkkösi ylitse, joka on autiona (jae 17)
Tämä sopii yhteen aikaisemmin mainittujen Sakarjan kirjan kohtien kanssa, siis että 70 vuotta oli temppeli hävitettynä ja että se hävitettiin vuonna 586 eaa.
Daniel oli silloin ehkä 85-90 vuotias.- Anonyymi
Siis Daniel oli noin 90 vuotta vuonna 520 eaa.
Jos Jerusalem olisi vallattu 607 eaa, silloin hän olisi ollut vähintään 110 vuotta vanha 520 eaa.
- Anonyymi
Tämä ottaa pois pohjan vuoden 1914 merkitykseltä.
Toisaalta Daniel sanoi Nebukadnessarin olleen se suuri puu, ja "Nämä kaikki toteutui Nebukadnessarille".
Ei ennustus ollut muille!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904332
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?442721Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132481Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082258Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281947- 321945
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2111642Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91617- 291598
- 791426