posliinikuoret tallinnasta?

hymyä huuleen!

Onko kokemuksia Tallinnassa vastaanottoa pitävän hammaslääkäri Ilkka Kaartisen laittamista posliinikuorista? Pysyykö ne suussa, vaikka pohjahionnat ovat pieniä? Minulla on ajanvaraukset heinäkuulle, mutta arveluttaa... Kävin omalla hammaslääkärillä, joka moitti Kaartisen tekemiä "pohjatöitä" eli Kaartisen tekemiä muovipaikkoja huolimattomasti tehdyiksi. Olen itse samaa mieltä, että viimeistely jäi häneltä tekemättä - joskin kävin valittamassa ja siinä yhteydessä takuutyönä vaihtoikin yhden paikan. Sitä ennen oli rosoa ja ruoka jäi hampaisiin ensi kertaa.
Kela korvaa kyllä Virossa tehdyistä paikkaustöistä n. 50%.

49

12107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kaartiselle

      heiii...
      kävitkö ilkka kaartisen vastaan otolla tallinnassa?
      EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE HÄNTÄ. Laitatin hänen luonaan laminaatit. 8 "lumineeers" laminaattia hinnaksi tuli 3600e (sisälty pari reijän paikkausta)
      LOPPUTULOS
      laminaatit ovat ihan liian paksut näköiset ja isot.
      moni onkin huomautellut niitä tekohampaiksi..
      EN MISSÄÄN nimessä suosittele ilkka kaartista. Hänen vastaan otollaan on lumineers (aidot jenkki lumineer, jotka on hollywood tähdillä on kirja) jossa on kuvia hampaista yms... ilkka kaartinen ei itse käytä niitä aitoja lumineers laminaatteja.. vaan niitä "feikki"-versioita lumineers laminaateista.. !!!!
      hampaisiini on nyt 2kk jälkeen tullut harmaita "raitoja"/ värivirheitä!! kamalan näköistä 3600e köyhempänä mutta viisaampana 2000e enemmän olis kannattanut koota rahaa lisäää ja laittaa suomessa..
      LAITTAKAA ihmeesä sellaisella hammaslääkärillä jolla on oikeesti ammattitaitoa ja silmää ja suunnitelu kykyä valmistaa kauniit hampaat..

      • Tiedoton!

        Kerroppa nyt minulle mitä eroa on laminaateilla ja sillalla. Nimittäin olen menossa Viroon teettämään sillan etuhampaisiini ja aika varattu IK:lta. En nyt oikein tiedä mihin menisin vai menisinkö Kaartiselle. Auta ihmeessä minua epävarmaa mitä teen ja kenen luokse uskallan mennä sinne sillan teettämään.


      • Toinen vastaaja
        Tiedoton! kirjoitti:

        Kerroppa nyt minulle mitä eroa on laminaateilla ja sillalla. Nimittäin olen menossa Viroon teettämään sillan etuhampaisiini ja aika varattu IK:lta. En nyt oikein tiedä mihin menisin vai menisinkö Kaartiselle. Auta ihmeessä minua epävarmaa mitä teen ja kenen luokse uskallan mennä sinne sillan teettämään.

        Tietääkseni laminaatilla tarkoitetaan yleensä vain hampaan etupinnan tai osittan muutakin hammasta peittävää pinnoitetta. Sitä varten oma hammas hiotaan pienemmäksi jotta laminaatti ja hammas yhdessä eivät tulisi liian suureksi kooltaan. Laminaatin asentamisen jälkeen oma hammas on tavallaan pilalla ja laminaatti on pidettävä hampaan poistoon saakka. Ilmeisesti tällaisella ohutlaminaatilla pyritään säilyttämään oma hammas lähes ennallaan mutta silloin laminaatilla päällystetty hammas näyttää isommalta.

        Silta on tukirankaan sijoitettu täydellinen hammas tai hampaita joka korvaa kokonaan puuttuvan hampaan. Silta on useimmiten irroitettava ja se voi tukeutua joko pelkästään ikeniin ja muualle suuhun tai kiinnitystä varten on nastat. Kevytsillalla tarkoitetaan yhden hampaan korvaamiseen tarkoitettua rakennetta jossa tukiranka liimataan omiin viereisiin hampaisiin kiinni.

        Itselläni on ylhäällä silta jolla korvataan kaikki poskihampaat ja toinen kulmahammas. Näitä tehdään myös julkisella puolella ja oma siltani maksoi kaikkiaan terveyskeskushammaslääkärin kautta tämän vuoden alussa jonkun kympin alle 500 €. Eli muista tämä kun neuvottelet hinnasta Virossa. Oman siltani valmistuksessa kävin lääkärillä kaksi käyntiä jolloin otettiin mallit. Kolmannella käynnillä silta sovitettiin jo paikalleen, eli Virossakin joutunee käymään useamman keran.

        Joku hammaslääketiedettä tunteva täydentänee tietoja.


      • Melkein mut ei ihan
        Toinen vastaaja kirjoitti:

        Tietääkseni laminaatilla tarkoitetaan yleensä vain hampaan etupinnan tai osittan muutakin hammasta peittävää pinnoitetta. Sitä varten oma hammas hiotaan pienemmäksi jotta laminaatti ja hammas yhdessä eivät tulisi liian suureksi kooltaan. Laminaatin asentamisen jälkeen oma hammas on tavallaan pilalla ja laminaatti on pidettävä hampaan poistoon saakka. Ilmeisesti tällaisella ohutlaminaatilla pyritään säilyttämään oma hammas lähes ennallaan mutta silloin laminaatilla päällystetty hammas näyttää isommalta.

        Silta on tukirankaan sijoitettu täydellinen hammas tai hampaita joka korvaa kokonaan puuttuvan hampaan. Silta on useimmiten irroitettava ja se voi tukeutua joko pelkästään ikeniin ja muualle suuhun tai kiinnitystä varten on nastat. Kevytsillalla tarkoitetaan yhden hampaan korvaamiseen tarkoitettua rakennetta jossa tukiranka liimataan omiin viereisiin hampaisiin kiinni.

        Itselläni on ylhäällä silta jolla korvataan kaikki poskihampaat ja toinen kulmahammas. Näitä tehdään myös julkisella puolella ja oma siltani maksoi kaikkiaan terveyskeskushammaslääkärin kautta tämän vuoden alussa jonkun kympin alle 500 €. Eli muista tämä kun neuvottelet hinnasta Virossa. Oman siltani valmistuksessa kävin lääkärillä kaksi käyntiä jolloin otettiin mallit. Kolmannella käynnillä silta sovitettiin jo paikalleen, eli Virossakin joutunee käymään useamman keran.

        Joku hammaslääketiedettä tunteva täydentänee tietoja.

        Vähän tuonnepäin.

        Laminaatti: pelkkä hampaan ulkopinta ja -kärki. Posliinilaminaatti on posliinia/keramiaa ja se kiinnitetään hampaan pintaan pysyvästi. Hampaasta on hieman hiottava pinnasta, jotta ei tulisi liian pulleaa. Myös pieniä hampaiden asentovirheitä ja tappihampaita voidaan korjata laminaateilla.

        "Lumineers-laminaatti": tietty tuotemerkki, jota markkinoidaan sillä, että hammasta ei tarvitse hioa lainkaan. Laminaatti on hyvin ohut, jopa piilolinssin ohut. Näillä ei paljon voi korjata ja väriäkin voi vaalentaa vain pari astetta. Jos ei yhtään hiota, hampaasta tulee helposti paksun näköinen.

        Silta: yhteenkytketyt kruunut. Kruunu eroaa laminaatista tai paikasta siten, että se kattaa koko hampaan. Oma hammas jää kokonaan kruunun sisälle (näkyvä osa hampaasta). Ns nastakruunussa on juurihoidetussa hampaassa tukielementtina nasta juurkanavassa. Kruunu kiinnitetään sementillä pysyvästi hampaaseen kiinni. Kun kruunuja kytketään yhteen, syntyy silta, jolla voidaan korvata puuttuva hammas. Puuttuvan molemmin puolin tarvitaan vähintään yhdet hampaat, eli yhden hampaan puutteen korvaa kolmen hampaan silta. Silta on siis kiintelä proteesi, sitä ei saa itse irrotettua. Kruunut ja sillat valmistetaan kulta-keramiasta tai nykyään (etualueella) jopa voi olla täyskeraaminen (lasikeramiaa tai zirkoniaa).

        Kevytsilta: pintakiinnitteinen silta, jossa puuttuva hammas kiinnitetään viereisiin hampaisiin vain näiden pinnalle esim. selkälevyillä. Nykyään tehdään aika paljon lasikuituisia kevytsiltoja, mutta voi olla myös metallirunko. Kiinnitetään pysyvästi hampaisiin. Sopii parhaiten kevyeen purentaan, etualueelle.

        Irrotettava osaproteesi: nimensä mukaisesti irrotettava proteesi. Rankaproteesissa on metallirunko ja se on kestävämpi ja tukevampi kuin levyosaproteesi, joka on enimmäkseen vaaleanpunaista akryyliä. Molemmissa proteesityypeissä on yleensä pinteet (koukut), joilla kiinnittyy omiin hampaisiin.

        Kaikenlainen protetiikka vaatii välisovituksia, siis jos tehdään kunnolla, eli useamman käynnin hammaslääkärillä.


      • edelleen epätietoine
        Melkein mut ei ihan kirjoitti:

        Vähän tuonnepäin.

        Laminaatti: pelkkä hampaan ulkopinta ja -kärki. Posliinilaminaatti on posliinia/keramiaa ja se kiinnitetään hampaan pintaan pysyvästi. Hampaasta on hieman hiottava pinnasta, jotta ei tulisi liian pulleaa. Myös pieniä hampaiden asentovirheitä ja tappihampaita voidaan korjata laminaateilla.

        "Lumineers-laminaatti": tietty tuotemerkki, jota markkinoidaan sillä, että hammasta ei tarvitse hioa lainkaan. Laminaatti on hyvin ohut, jopa piilolinssin ohut. Näillä ei paljon voi korjata ja väriäkin voi vaalentaa vain pari astetta. Jos ei yhtään hiota, hampaasta tulee helposti paksun näköinen.

        Silta: yhteenkytketyt kruunut. Kruunu eroaa laminaatista tai paikasta siten, että se kattaa koko hampaan. Oma hammas jää kokonaan kruunun sisälle (näkyvä osa hampaasta). Ns nastakruunussa on juurihoidetussa hampaassa tukielementtina nasta juurkanavassa. Kruunu kiinnitetään sementillä pysyvästi hampaaseen kiinni. Kun kruunuja kytketään yhteen, syntyy silta, jolla voidaan korvata puuttuva hammas. Puuttuvan molemmin puolin tarvitaan vähintään yhdet hampaat, eli yhden hampaan puutteen korvaa kolmen hampaan silta. Silta on siis kiintelä proteesi, sitä ei saa itse irrotettua. Kruunut ja sillat valmistetaan kulta-keramiasta tai nykyään (etualueella) jopa voi olla täyskeraaminen (lasikeramiaa tai zirkoniaa).

        Kevytsilta: pintakiinnitteinen silta, jossa puuttuva hammas kiinnitetään viereisiin hampaisiin vain näiden pinnalle esim. selkälevyillä. Nykyään tehdään aika paljon lasikuituisia kevytsiltoja, mutta voi olla myös metallirunko. Kiinnitetään pysyvästi hampaisiin. Sopii parhaiten kevyeen purentaan, etualueelle.

        Irrotettava osaproteesi: nimensä mukaisesti irrotettava proteesi. Rankaproteesissa on metallirunko ja se on kestävämpi ja tukevampi kuin levyosaproteesi, joka on enimmäkseen vaaleanpunaista akryyliä. Molemmissa proteesityypeissä on yleensä pinteet (koukut), joilla kiinnittyy omiin hampaisiin.

        Kaikenlainen protetiikka vaatii välisovituksia, siis jos tehdään kunnolla, eli useamman käynnin hammaslääkärillä.

        Kiitos vastauksista. Alkaa ero selvetä. Minulla on ylähampaissa 7 hampaan silta (kiinteä, "sementoitu"). Nyt alahampaat edessä ovat sillan syömiä ja pitäisi saada silta myös alas. Siis voitteko kertoa, onko se Virossa niin paljon hallvempaa kuin Suomessa, että kandee mennä sinne silta teettämään. Siis homma täytyy tehdä kunnolla eikä sinnepäin.


      • Anonyymi
        edelleen epätietoine kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Alkaa ero selvetä. Minulla on ylähampaissa 7 hampaan silta (kiinteä, "sementoitu"). Nyt alahampaat edessä ovat sillan syömiä ja pitäisi saada silta myös alas. Siis voitteko kertoa, onko se Virossa niin paljon hallvempaa kuin Suomessa, että kandee mennä sinne silta teettämään. Siis homma täytyy tehdä kunnolla eikä sinnepäin.

        Moikka!
        Turkista saa koko kalusto kruunuilla 6000 euroa


      • Anonyymi

        Ninpä!
        Sis matka Turkkin!!


    • tätimoonikakin

      Kiitos kun tulit kertomaan, olin juuri ajatellut mennä ekaa kertaa hänen vastaanotolleen, mutta en varmaan uskalla mennä.
      Kyllä Tallinnasta löytyy viro sekä -venäläisiä taitavia hammaslääkäreitä, etsin sellaisen ja tulen kertomaan miten kävi
      koska minulle tehdään suurempi remontti hampaisiin.

    • pieni kokemus

      Olen nähnyt vain kolme Tallinnassa tehtyä siltaa, joten kokemus ei ole häävi. Näistä yksi oli oikein hyvännäköinen päällepäin, toiset kaksi eivät olisi täyttäneet omia hyvän sillan kriteerejäni, mutta todennäköisesti kuitenkin toimivat ihan hyvin (näissä oli molemmissa vikaa värissä ja hampaiden muotoilussa, eikä purentaa oltu katsottu riittävän hyvin, toinen lisäksi tehty epäjalosta metalliseoksesta, joka on alttiimpi posliinilohkeamille).

      Hinta on kyllä Tallinnassa aika paljon halvempi, jos sitä hakee.

      Itse en menisi Viroon, mutta minä olenkin vain suomalainen hammashoitoalan ammattilainen. En menisi kyllä muihinkaan operaatioihin sinne sen puoleen.

      • Allergiatyteli

        Itse en menisi siksikään, että jos saan vaikka allergisen reaktion puudutteesta (olen allerginen), niin haluan olla siinä vaiheessa kodin lähellä. Vai ilman puudutustako annatte hampaitanne hioa?


    • Hymy

      Kaartinen on laittanut posliinikuoret kuuteen hampaaseeni, muistaakseni 2006, sekä kaksi siltaa. Helsingin hammashoitolan lääkäri ihasteli hyvin tehtyä siltaa. Hoito ja palvelu on ollut erinomaista. Ystävälleni on tehty isompikin remontti suuhun.Suosittelen!

    • inhoan hammaslääkäre

      Minulta on irronnut joskus vv 1-2 eli muka huippuhammaslääkärin tekemä (Lahdessa Eero Ikonen) etuhampaan kruunu, Tämä huippuheppu kusetti isääni maksattamalla isälläni järjettömät hml-laskut! , että teki vielä temput viilaamalla toisen yläetuhampaani järjettömään kokoon/muotoon. Kaikki Ikosen jälkeist hml:ni ovat todenneet hampaan poikkiporaamisen olleen täysin turha toimenpide. Mutta mitäpä mies ei tekisi rahan takia: minä kärsin, pappa betalade ja hml rikastui ;)
      Nyt kymmeniä vuosia myöhemmin kärsin näistä Eeron virheistä - että toivoisin potilasvahinkolain ulottuvan myös Sinuun Eero: teit minusta ruman, luotaantyöntävän ja lisäksi ihmisen, joka ei ikinä uskaltanut luottaa itseensä...

    • Rosnnax

      Itselleni Kaartinen teki Tallinnassa noin 1,5v sitten uudet etuhampaat posliinista. Olen tyytyväinen työn jälkeen, ei moittimista. Pääsin tosiaan noin puolet halvemmalla kuin mitä Suomessa olisin joutunut maksamaan. Käyntejä Tallinnaan tarvittiin kaksi.

    • 27elok

      mihin Tallinnasssa kannttaa nennä

    • tallinn2

      halvemmat Tallinnassa

    • En pettyny

      Olen myös korjauttanut ylä-hampaani Kaartisella laitettiin siltoja ym,, ,Todella tyytyväinen olen työn jälkeen,,,, Ja suomessa kun menin hammaslääkäriin tarkistuksille myönsi että on siistiä jälkeä,,,, Hinta 4000 matkoineen lapista,,,
      Suomessa sama noin 8000 tonaa siinä se kelaltakin sain muutaman satkun takaisin,
      Nyt suunnitelmissa myön alahampaiden korjaus samassa paikkaa....

      • Erittäin tyytyväinen

        Hammaslääkäri Kaartinen on uusinut syksyllä 2013 minulle alas 3 hampaan sillan. Suomessa hammaslääkäri kehui hienoa työtä. Viimeisen kolmen viikon aikana hän uusi minulle 41 vuotta sitten tehdyn yläleuan sillan. Sillassa oli alunperin 8 hammasta, nyt tehtiin 10 hampaan silta. Työ vaati kolme käyntiä Tallinnassa, ja työn laatu on erittäin hyvä. Silta on luonnollisen näköinen ja värinen.
        Suomessa vastaava työ olisi maksanut joulukuussa 2013 pyytämäni arvion perusteella noin 10 000 euroa, Tallinnassa pitkästi alle puolet tästä hinnasta.
        Olemme mieheni kanssa hoidattaneet hampaamme viimeisen kahden vuoden aikana Kaartisella, ja olleet häneen erittäin tyytyväisiä. Suosittelen häntä lämpimästi.
        Viesti kirjoitettu 14.1.2014


    • Tallinnassa

      Minä laitatin kuuden hampaan sillan alas viruhambakliinikassa pari vuotta sitten. Olen tyytyväinen hintaan ja työn jälkeen.

    • Tallinnaan vaan

      Siis www.viruhambakliinik.ee. Sieltä se mulle apu tuli.

    • hgfhcx

      Käyköhän Turun kaima myös hoidossa Tallinnassa

    • laatutietoinen1

      Minulle Ilkka Kaartinen laittoi neljä metallokeraamista kuorta vajaat kymmenen vuotta sitten, niitä on useampi suomalainen hammaslääkäri kehunut. Isäni on hoidattanut Ilkka Kaartisella sekä implantti- että silta-asioita. Tekipä Kaartinen erityisen pitkän siltarakennelman, joka säästi implanttien laittamiselta. Se myös kestänyt nyt jo monta vuotta 86v isäni suussa.
      Lisäksi Kaartinen on myös laittanut silloin parikymppiselle tyttärelleni laminaatit etuhampaisiin, koska hampaat olivat pienet ja tytär halusi raot pois.
      Erittäin miellyttävää on myös se, että hän tekee potilaan halutessa paljon yhdellä kertaa, eikä niinkuin Suomessa yleensä, että yhden asian takia täytyy ottaa monta kertaa puolen tunnin aika.
      Suosittelemme lämpimästi Ilkka Kaartista.

    • Sillan teetättänyt

      Tekee ne muutkin Tallinnan hammaslääkärit monta toimenpidettä yhteen putkeen ja tarvittaessa jatkavat jo seuraavana päivänä, ettei tarvitse Härmässä välillä käydä.

      • pashaa, tuubaa...

        Mitä tarvitsee kerralla tehdä paljon? Ei ainakaan siltoja, kruunuja, implantteja , proteeseja ym.
        Mitä tehdään seuraavana päivänä??? Poistokuopat, turvotukset tai haavat ei kenelläkään parane seuraavaksi päiväksi.
        Siltoja, implantteja, laminaatteja, kruunuja tai proteeseja ei kukaan tee seuraavaksi päiväksi, ellei sitten rajusti tingi laadusta. Ei niitä tee edes viikossa ja käyntejä tulee väkisin useita, mikäli laadusta pidetään kiinni.
        Nämä kirjoitukset on täällä pelkää mainostamista väärillä väittämillä.


    • vdsgaer

      Kaartinen on paras

    • jori156
      • Uskaltaako vai ei

        Onko kukaan teettänyt siltaa tai implantteja tämän vuoden puolella Kaartisella? Kuulin, että olis ollu vähän heikossa hapessa vastaanotolla. Uskaltaako mennä?


      • lottoa vetämään
        Uskaltaako vai ei kirjoitti:

        Onko kukaan teettänyt siltaa tai implantteja tämän vuoden puolella Kaartisella? Kuulin, että olis ollu vähän heikossa hapessa vastaanotolla. Uskaltaako mennä?

        Jaa, että menisit jos hänellä sattuisi olemaan hyvä päivää. BUAAHHHAAAA


      • kipuposki
        lottoa vetämään kirjoitti:

        Jaa, että menisit jos hänellä sattuisi olemaan hyvä päivää. BUAAHHHAAAA

        määkin vaan kyselen miten kaartisella menee?tekeekö työnsä kunnolla?
        uskaltaako mennä?vuosia sitten olen käynyt.
        turhaan matkustaa jos heikkohappi.


      • HalvallaEiSaaHyvää

        Uutta infoa: En menisi, vaikuttaa että alko maistuu, ei tee töitä itse ( mikä on varmaan potilasturvallisuuden kannalta hyvä) vaan hänellä töissä oleva virolainen hammaslääkäri. Kaartinen on tyly, kannattaa ottaa selvää muista tekijöistä Virossa .. ja onko hintaero niin kova suomen hintoihin siinä mitä menet tekemään, kannattaako todella mennä Tallinnaan.


    • doctor feel good

      Horoskoopin mukaan neitsytluonteen ei kannata Kaartista käyttää, koska neitsyt on niin perfektionisti, mutta jos on siionisti tai vaikkapa mormoonihiiri, lekan käyttö suussa on halvinta hoitoa.

    • HamputuristiMiksu

      Itse päädyin Tallinnaan tehtyäni vertailua Suomalaisten esim. Megaklinikan ja Tallinnan hammaslääkärien välillä.
      Tarkoituksena oli ottaa posliinikuoret ( keraamisetkuoret )
      Huomasin että hinnat olivat noin 50% halvempia Tallinnassa.
      Minulle suositeltiin Darja Hamidullina nimistä lääkäriä Dental Beauty nimisestä lääkärikeskuksestä Swisshotellin talossa.
      Tarkistin suosituksia Tohtori.fi kautta ja
      hän oli saanut pelkkiä kehuja!
      Joten sinne päädyin, enkä voisi iloisempi tuloksesta olla!! Upea persoona. Iloinen ja hyvin huomaavainen. Eikä ottanut extraa pienistä ylimääräisistä töistäkään.
      Loppusumma oli ainakin puolet halvempi. Voin suositella häntä lämmöllä. Hyvin lämmin persoona =) Et varmasti kadu. Terveisin Mikael.
      Ps. Puhuu Suomea ja ollut Suomessakin töissä =)

    • osliini

      Minulle hammaslääkäri Kaartinen laittanut posliinikuoret noin 10 v sitten. Kelpaa vieläkin hymyillä. Hyvää työtä

      • hehhhhe

        10 vuotta sitten posliinikuoret?? Mistä materiaalista? Missä kuva?


    • Karupi

      Itselläni on posliinikuoret ylähampailla. Ilkka teki ne v. 2008. Tyytyväinen olen edelleenkin. Parhaillaan selvitään, mitä Illalla maksaa purentakiskot. Suosittelen Ilkkaa.

    • hhampaat

      up. Tietääkö kukaan hyvää ja "hellää"..hammaslääkäriä.. jolla esteettistä silmää hampaiden laitossa, nyt olis paikallaan laminaattien/posliinikuorien uudelleen laitto ja yksi hammas pitäisi kokonaan laittaaa.
      Olen käynyt ilkalla 6v sitten aiheutti kovilla otteillaan ikenen "repeytymisen" meni niin pahasti ja ei menny kiinni haava, tulehtu koko ajan n.2v ja oli levinnyt hampaaseen ja hammas piti poistaa ja laittaa kokonaan uusi. Se siitä säästöstä ilkka kaartisella ja virossa. Houkuttaa toi viro kun Suomen hintoihin n.-40%

    • paulingeri

      kyllä kannattaa laittaa tallinnassa ja ilkka kaartisella.tosi hyvä tekijä.minulle laitettiin neljä posliinikruunua eteen ja sitten yksi silta ylös sivulle. olen ikionnellinen hampaistani ja hinta on kolmanneksen halvempi kuin suomessa.

    • kruunusuu

      Paras hammaslääkäriasema Tallinnassa on Eurodent. Kannattaa varata aika Kristjan Guttmanille, puhuu täydellistä suomea. On opiskellut Turussa ja on Viron hammaslääkäriliiton puheenjohtaja. Osaa asiansa ja tekee työt alle puoleen hintaan verrattuna Suomen hintoihin.

      • huuhaataa_taaa

        Tämä puoleen hintaa on nykyisin myytti.
        Digiaikana hintaerot ei ole suuret koska hammaslaboratoriot on digitalisoituneet.
        Digin lisääntyminen on vähentänyt kalliin käsityön määrää huomattavasti.

        Edelleen kuitenkin tarvitaan viimeistelyyn osaamista, mutta sen osuus on alle 1h/ yksikkö.
        Hintaero siis on enintään muutamia kymppejä teknisen työn osalta.

        Useita kruunuja saadaan nykyisin tehtyä yhdellä skannauksella/jyrsinnällä/printtauksella/prässäyksellä.


      • Marekvink

        Viron hammaslääkäriliiton puheenjohtaja on kylläkin Marek Vink


    • Ei_hyvä

      Kaartinen ei itse edes kykene enää tekemään näitä töitä vaan on omalla klinikallaan avustavassa hoitajan roolissa. Hammaslääkärin työt tekee hänellä töissä oleva virolainen hammaslääkärinainen. Vaikutti että Kaartinen ei ole enää ihan työkunnossa. En suosittele kenekään menevän ainakaan isompiin toimenpiteisiin. Kaartisen ”palvelu” on myös todella töykeää. Virosta löytyy nykyään myös paljon muita osaavia hammaslääkäreitä.

    • HammaslääkäriSatuAalto

      Tallinnassa ottaa vastaan myös suomalainen hammaslääkäri Satu Aalto. www.hambaarst.com.
      Osoite on Poordi 1.
      Vahva suositus!
      Olen ennen ollut Ilkka Kaartisen potilas ja olen samaa mieltä näiden hmm hieman negatiivisten mielipiteiden kanssa..

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Olen käynyt molemmilla ja jatkan tämän rouvan kanssa..


    • Anonyymi

      Älkää käyttäkö Kaarli Hambapolikliinik -hamnaslääkäreitä. Luulevat varmaan tietävänsä kaiken, olevansa aina oikeassa ja olevansa Jumalan jälkeen seuraavia 😰
      Kristin Räst-Kallio suoraan sanottuna heitti minut vastaanotolta ulos, vaikka sanoin, että juuri asennetun sillan purenta ei ole kohdallaan. Hänen mielestä purenta oli aivan kohdallaan Hän käski tulemaan klinikalle viikon kuluttua uudelleen, jos purenta ei ole ok. Noh - mihin se siitä itsestään muuttuisi. Nukuin viikon "sideharsokaulaliina" suussa, etten olisi yöllä purrut hampaitani hajalle tai juurihoitoa vaativaan kuntoon.

      Viikon päästä oli tehtävä uusi keikka Tallinnaan - se oli minulle itsestäänselvyys jo ennen kuin minut oli heitetty ulos vastaanotolta. Yhtä sillan kruunusta madallettiin ja hupsis - kruunu meni puhki. No - siitähän alkoi uusi kierros; silta meni uusiksi takuutyönä. Onneksi tätä susisiltaa pois otettaessa - oli eri lääkäri - ei hakattu niin lujaa, että olisin tärissyt tuolissa, eikä siltarakenteessa oleva oma pilarihammas hajonnut kuten kävi aivan projektin alussa, kun vanhaa uusittava siltaa hakattiin irti. Hajalle hakatun pilarihampaan tilalle jouduttiin tekemään aluksi implantti kruunuineen ja tulikohan sille hintaa abt. 2000 € "miljoona" Tallinna-matkaa.
      Eikä se purenta ole kohdallaan vieläkään, joten on pakko hakeutua hoitoon Suomessa...
      Että tuollaista Kaarli Hambapolikliinik alla!

    • Anonyymi

      Ilkka Kaartinen juuri vastasi minulle; hinta oli 3 kertainen kuin hinnastossaan. Kirjoitus oli täynnä virheitä, e-mail meni muuten roskapostiin ja vaati rahat käteisenä.
      Älkää menkö.

    • Anonyymi

      Moi !
      Olen itse virolainen ja suosittelen tarkasti valitseman lääkärin mihin menette,koska paljon tehtään huono työtä,. Mutta voin suosittella Nordic hambakliinik. Siellä käy myös viron niinsanotusti kuuluisat ja tosi hyvä työtä. Mut maksa myös enemmän ku jossain perus paikassa. Mut en suosittele virossa ikinä etsimään kaikista halvempaa ja outoja yksityislääkäreitä! Ku virossa ne ei ota vastuuta mistään jos on yksityislääkäri.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä.
        Tallinnassa on useita hyviä ja suositeltuja hammaslääkäriasemia mm edellä mainittu Nordic, Eurodent ja Albin (Satu Aalto) mutta ne eivät ole absoluuttisesti halpoja. Ja varmaan Kaartinenkin vaikka hän aiheuttaa ihmisissä enemmän tunteita!! Toki ovat halvempia kuin Suomessa. Tallinnasta löytyy sitten todella halpoja hammaslääkäreitä mutta taso on jostain 70-luvulta. Vaikka on todella tarkat säännöt "Terviseametilla," niin tarkastuksia kuitenkin tehdään aika vähän. Eikä tarkastaja katso vieressä, kun töitä tehdään. Riittää, että omistaa oikeat aineet esim desinfektioon mutta ei kukaan valvo, että niitä osataan/raaskitaan käyttää!Jostain syystä suomalaiset ovat kiinnostuneita koko ajan säästämään ja "kilpailuttamaan" mutta hammashoidossa pitäisi kuitenkin olla valmis maksamaan, että saa kestävän tuloksen.
        Eli siis neuvoisin suomalaisia pysymään kaukana "halvoista paikoista" mutta kannattaa käydä Tallinnan laadukkaissa hammaslääkäripaikoissa.
        T.virolainen hammashoitaja


    • Anonyymi

      En osaa sanoa laadusta mutta itse kesällä käydessäni ihmettelin ensin odotushuoneen viina- ja konvehtitarjoiluja. Lääkärin nähdessäni en enää ihmetellyt. Lähdin pois. Halusin kuitenkin suomalaisen hammaslääkärin, joten varasin ajan Albin-klinikalle. Tohtorille.fi-sivuston (jossa ajanvaraus tapahtui) hinnat eivät pitäneet ollenkaan paikkaansa ja siellä joudin maksamaan lähes saman hinnan kuin suomessakin eli triplasti sen mitä piti listan mukaan maksaa. Seuraavalla kerralla menen Klinikka 32:een josta en (ainakaan vielä) ole kuullut muuta kuin positiivista sanottavaa. PS. älkää uskoko tohtorille.fi:n tähtiarvioita.

      • Anonyymi

        Kannattaa kysyä etukäteen hinta vastaanotolta eikä mistään ajanvarauspalvelusta!
        Ja jos halpoja hintoja kärkyt niin tuskin tuo Kliinik 32 on sinua varten. (Tallinnan kallein)


    • Anonyymi

      Ilkka Kaartinen on valitettavasti jo poistunut joukostamme, Facebook sivuillaan in memoriam ilmoitus.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe