Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rintakipua,käden puutumista yms.

lääkärikammoinen

Olen 17-vuotias nuori nainen, ja kaipaisin kipeästi vastauksia/omakohtaisia kokemuksia vaivaani (vaivoihini) liittyen. Jos joku tämän jaksaa lukea vastata niin olisin todella kiitollinen.
Elikkäs,minulla on ollut vajaan vuoden ajan vihlovaa pistävää kipua vasemmassa rinnassani,(yläpuolella,alapuolella,sivulla) ja sydänperäistä se tuskin on koska ensinnäkin olen näin nuori, ja toisekseen pystyn tarkalleen näyttämään mihin kohti milloinkin koskee. Ennen kipu oli satunnaista, eli rintaan saattoi koskea sillointällöin päivän/pari kuukaudessa, välillä viikon välein, välillä taas viikon jokaisena päivänä. Noin 1½ kk sitten rintaan alkoin yhtäkkiä vihlomaan enemmän kuin koskaan, ja siitä lähtien siihen on koskenut vähän väliä lähes joka päivä.Parin päivän kuluttua tästä, vasempaa kainaloani rupesi vihlomaan, ja kun kosketin sitä,kipu tuntui vieläkin voimakkaammin. Eikä siinä vielä kaikki.. pari päivää kainalokivun huomaamisen jälkeen, tunsin vasemmän käteni puutuvan,ja sitä alkoin pistelemään & koskemaan kämmenen sormien kohdalta. Käsi on siitä lähtien puutunut,kipeytynyt,ja sitä on alkanut pistelemään, aina kun en liikuta sitä. (tälläkin hetkellä) Ja pahiten nukkumaan mennessä. Oikeassa kädessä ei oireita.

Minulla on lisäksi niska-hartiaseutu aivan jumissa kipeä, ja alaselkäkivun takia olen käynyt lääkärissä,kipua on ollut enemmän ja vähemmän n. 2 vuoden ajan, jokunen kuukausi sitten kipu paheni,joten marssin lääkäriin. Diagnoosi oli että alaselän lihakset on jumissa kivikovat. (kuuri= 3 kuusisatasta Buranaa/pvä 5 päivän ajan) Ei ole auttanut, selkä edelleen kipeä, ellei kipeämpikin kuin aiemmin.Eli periaatteessa kysymykseni on, että voiko näillä kaikilla luettelemillani vaivoilla olla jokin yksi syy,ja jos on, niin mikä?

Ps. Tupakoin,ja käytän alkoholia n. 2-3x kuussa. En ole käynyt lääkärissä muun kuin selkäkivun takia. Ja lääkärissäkäynti on muutenkin viimeinen vaihtoehto.
Jos joku tämän oikeasti jaksoi lukea, niin pahoittelut jos teksti oli vaikeaselkoisesti kirjoitettu,yritin vain olla mahdollisimman tarkka oireita kuvaillessani.

6

6427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sen kummempaa

      Mitä tuohon voi sanoa mitään kovin pätevää tai omakohtaista kokemusta..

      Oleellisin joka tuosta nyt heti pistää silmään on maininta, että rintakipu puutuminen kipuilu vasemmalla puolella kädessä. Kuvailet kyllä niin klassiset sydänoireiden merkit kuin olla ja voi, googlettamalla löydät saman joka tuutista.

      Tosin sitä vastaan tietysti hieman sotii, että jatkunut jo vuoden ja ikä sekä sukupuoli. Kummiskin aika oletettavaa, että jos sydän jo kipuilisi tuollalailla ja aiheuttaisi mainitsemiasi oireita niin eiköhän jonkinlainen kohtaus tuota kummempi olisi jo kaiken perusoletuksen mukaan tullut.

      Kummiskin vaikea mitään sanoa ja tuota kohtaa en oikein ymmärrä, että lääkäri on viimeinen vaihtoehto. Vaikka nyt olisi kyse sitten vain ja ainoastaan jostain harmittomasta rintakehä tai lihasjutusta tms. niin kun vaivannut jo vuoden ja asia kiusaa itseäsikin niin ehkä piipahdus tohtorilla juttelemassa hankalasta oireesta, olisi ihan suositeltavaa. Vaikkei nyt minkään muun takia sitten, niin ainakin että saisit jotain troppia kun kerran ei mene ohi ja asia häiritsee itseäsikin siten, että siitä kyselet täälläkin.

      Vai joko sydänfilmi on kuitenkin otettu varuiksi? Lääkäreillä on hieman se paha yleisajatus joskus, että kun on nuori ja tyttö niin siellä vika ei voi olla. Ehkä nyt vielä kannattaisi käydä jollain toisella tohtorillakin keskustelemassa. Lähtisin ajatuksesta, että miksi kiusata itseään harmittomankin jutun kanssa iänkaiken, aina nyt jokin hoito yleensä löytyy. Parempikin kuin burana ja kyllä se siitä.

      En nyt tietysti yhtään epäile aiempaa lääkäriäsi, varmaan nyt on tullut johtopäätökseen ettei olisi sydänvaivaa (ihmettelen jos tätä ei ole yhtään tullut ajatelleeksi jos oireesi ovat olleet tuollaiset ja juuri ne olet esittänyt kuten täälläkin. Eihän tuon klassisempaa oppikirjaoireistoa ole kuvaamaan mahdollista sydänperäistä kipua), mutta jos vain jatkuu ja jatkuu niin täytyyhän asialle jotain tehdä..

      • lääkärikammoinen

        Tosiaan en ole käynyt minkään muun syyn takia lääkärissä kuin tuon mainitsemani alaselkäkivun vuoksi. Mutta jos rintakipuni voisi johtua vaikka vain kipeistä hartioista tms, niin ihmettelen miksi kipu säteilisi vain vasempaan rintaan, eikä molempiin.. Ja kipu ei siis ole rintakehässä, vaan ihan rinnassa itsessään. (Huomasin muuten tuon edellisen tekstin kirjoittamisen jälkeen,että nyt tuntuu oikea kainalo samalla tavalla kipeähköltä kuin vasen)
        Syöpähän tässä on suurimpana pelkona, mutta mitkä on todennäköisyydet, kun olen tämänikäinen. Ja voiko tuo käden puutuminen,pistely ja kipu olla oire syövästä? googlesta olen lukenut ties kuinka monelta sivustolta asiasta, mutta en ole tuohon selkeää vastausta löytänyt.

        Kuten sanoin ja nimimerkkinikin jo kertoo, olen lääkärikammoinen, siitä johtuen lääkärissäkäynti viimeinen vaihtoehto.
        Täytyy varmaan käydä hierojalla niska-hartiaseutu hierotuttamassa, ja jos ei kivut sillä hellitä,niin sitten lekuriin..


      • Ei sen kummempaa
        lääkärikammoinen kirjoitti:

        Tosiaan en ole käynyt minkään muun syyn takia lääkärissä kuin tuon mainitsemani alaselkäkivun vuoksi. Mutta jos rintakipuni voisi johtua vaikka vain kipeistä hartioista tms, niin ihmettelen miksi kipu säteilisi vain vasempaan rintaan, eikä molempiin.. Ja kipu ei siis ole rintakehässä, vaan ihan rinnassa itsessään. (Huomasin muuten tuon edellisen tekstin kirjoittamisen jälkeen,että nyt tuntuu oikea kainalo samalla tavalla kipeähköltä kuin vasen)
        Syöpähän tässä on suurimpana pelkona, mutta mitkä on todennäköisyydet, kun olen tämänikäinen. Ja voiko tuo käden puutuminen,pistely ja kipu olla oire syövästä? googlesta olen lukenut ties kuinka monelta sivustolta asiasta, mutta en ole tuohon selkeää vastausta löytänyt.

        Kuten sanoin ja nimimerkkinikin jo kertoo, olen lääkärikammoinen, siitä johtuen lääkärissäkäynti viimeinen vaihtoehto.
        Täytyy varmaan käydä hierojalla niska-hartiaseutu hierotuttamassa, ja jos ei kivut sillä hellitä,niin sitten lekuriin..

        Aina vain hyvä ajatella asia niin, että vaikka olisi miten kova kammo asiaa kohtaan, JOS kyseessä on jokin vakavampi juttu niin sitten joutuu joka tapauksessa olemaan tekemisissä.. Ja luultavasti huomattavasti enemmän kuin vain kävelemällä ns. epätietoisena itse vastaanotolle.

        Terveys on kuitenkin asia, jossa joutuu vähän suhteuttamaan tilannetta. Hankala juttuhan lääkärikammo varmaan on, mutta pienin paha kuitenkin suhteessa siihen jos tilanteeseen reagoimattomuudella saa aikaan sen, että joskus joutuisi makailemaan pitkiäkin aikoja lasaretissa ja itse kyvyttömänä vaikuttamaan asioiden kulkuun, katsomaan lukemattomat kerrat lääkäreitä.

        Törmännyt vain kerran aiemminkin tuollaiseen vastaavaan, kun lääkärikammoinen tuttu vetkutti ja vetkutti selvien vaivojen vuoksi lääkäriin menoa ja sitten olikin veritulppa keuhkossa ja yli kuukausi sairaalassa kun oli pakko mennä. Tai kannettiin, sanotaan suoraan. Tuolloinkin tohtorit pyörittivät päätään, että niin sä siis katselit pari kuukautta turvonnutta jalkaa ja onnuit tällaisten kipujen kanssa?, ja lopulta tulppa lähti sitten liikkeelle ja aiheutti huomattavasti vakavamman ja henkeäuhkaavamman tilan.

        Aina siis kannattaa miettiä pienempi paha, kun hyvin mahdollista on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin pakkokäynti. Jos nyt ajatellaan omaakin tilannettasi niin vaihtoehtohan saattaa olla kärsiä noista kivuista vuosia tai loppuelämä.


      • Ei sen kummempaa
        Ei sen kummempaa kirjoitti:

        Aina vain hyvä ajatella asia niin, että vaikka olisi miten kova kammo asiaa kohtaan, JOS kyseessä on jokin vakavampi juttu niin sitten joutuu joka tapauksessa olemaan tekemisissä.. Ja luultavasti huomattavasti enemmän kuin vain kävelemällä ns. epätietoisena itse vastaanotolle.

        Terveys on kuitenkin asia, jossa joutuu vähän suhteuttamaan tilannetta. Hankala juttuhan lääkärikammo varmaan on, mutta pienin paha kuitenkin suhteessa siihen jos tilanteeseen reagoimattomuudella saa aikaan sen, että joskus joutuisi makailemaan pitkiäkin aikoja lasaretissa ja itse kyvyttömänä vaikuttamaan asioiden kulkuun, katsomaan lukemattomat kerrat lääkäreitä.

        Törmännyt vain kerran aiemminkin tuollaiseen vastaavaan, kun lääkärikammoinen tuttu vetkutti ja vetkutti selvien vaivojen vuoksi lääkäriin menoa ja sitten olikin veritulppa keuhkossa ja yli kuukausi sairaalassa kun oli pakko mennä. Tai kannettiin, sanotaan suoraan. Tuolloinkin tohtorit pyörittivät päätään, että niin sä siis katselit pari kuukautta turvonnutta jalkaa ja onnuit tällaisten kipujen kanssa?, ja lopulta tulppa lähti sitten liikkeelle ja aiheutti huomattavasti vakavamman ja henkeäuhkaavamman tilan.

        Aina siis kannattaa miettiä pienempi paha, kun hyvin mahdollista on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin pakkokäynti. Jos nyt ajatellaan omaakin tilannettasi niin vaihtoehtohan saattaa olla kärsiä noista kivuista vuosia tai loppuelämä.

        Ja mitään syöpäasiaa on turha alkaa miettiä omin päin ja netistä luetun perusteella. Mahdollisuushan aina on, mutta jos nyt ei kyhmyjä tms. oireita niin ei nyt ihan klassisimpaan oirekuvaukseen varmaan istu. Tietänet kummiskin itse mistä löytää edes vähän parempaa tietoa ja mielenrauhaa, vaikka vähän epämiellyttävää voi tietty olla piipahtaminen... :)


    • Rohkea rokan syö

      On niin vakavia oireita, että kyllä nyt pitää mennä lääkäriin. Heti. Printtaa vaikka tämä keskusteluketju lääkärille ja sano, että tuossa ekassa viestissä oireet.

    • Anonyymi

      rintaa poltaa kädet puutuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe