Ns. premium-autot.

-asiantuntia-

Ns. premium-auto on autolehtien ja automaaliman antama nimike tavallista parempilaatuisille, -imagoisille ja yleensä korkeammin hinnoitelluille automerkeille.

Ne ovat aakkosjärjestyksessä:

Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lancia, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, (BMW)Mini, Saab ja Volvo.

Eli yhteensä 12 merkkiä on saanut nimikkeen premium-merkki. Ja nimenomaan merkki: mopokoneinen Audi A3 on premiumia, isomoottorisin Passat ei.

Pitää myös pitää mielessä että premium merkki ei ole loistoautomerkki, johon kuuluvat esim. Bentley, Maserati, Maybach ja Rolls-Royce. Myös urheiluautot; Porsche, Ferrari, Lamborghini ovat asia erikseen.

53

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäiteeee

      Kyllä Renault Megane on Premium-auto.

    • premiumia

      Niissä kun pitää syylärin edessä olla pahvia talvella. Niin kannattaa laittaa semmoinen LIDLin banaanilaatikosta missä lukee että PREMIUM.

    • 32

      Toyota Avensis on myös premium!

    • se menee, mutta

      ihmetyttää vaan, että miksi moisia itsestäänselvyyksiä tänne viitsit kirjoitella. Kai nyt kaikki (oikeasti) tietävät, mitä tarkoitetaan premium-merkillä.

    • 76

      laatu ja luotettavuustestit kertovat kyllä ihan toista.

      • sama asia

        kuin luotettavuus, joskin laadukkaan tuotteen voi mieltää myös luotettavaksi. Laadukkuutta on myös materiaalivalinnat, auton meluttomuus, tyylikkyys jne, jne.


      • ei-laatupäällikkö
        sama asia kirjoitti:

        kuin luotettavuus, joskin laadukkaan tuotteen voi mieltää myös luotettavaksi. Laadukkuutta on myös materiaalivalinnat, auton meluttomuus, tyylikkyys jne, jne.

        Eli väitteesi mukaan hiljainen, tyylikäs ja täysnahkaverhoilluilla penkeillä varustettu mutta tämän tästä tielle jättävä auto voisi olla laadukas...?

        Tuossa on pari klassista määritelmää laadulle:

        * Deming (1940): asiakkaan nykyisten ja tulevien tarpeiden täyttämistä laadun avulla


        * TQM (1950): asiakkaan odotusten täyttäminen


        * Edwards (1968): kykyä tyydyttää asiakkaan tarpeet


        * Juran (1989): sopivuus käyttöön tai tarkoitukseen


        * Akyama (1991): se, mikä toteuttaa ostajan tarpeet


        * Lillrank (1998): vaihdannassa eli transaktiossa näkyvä ominaisuus, joka vaikuttaa asiakkaan arviointeihin ja päätöksiin
        - - - - - - - - - - - - - -

        Kun on kyse auton laadusta niin en itse ihan pienellä painotuksella ohittaisi luotettavuutta tässä asiayhteydessä. Mutta kuten määrittelytkin sanovat niin jos jonkun odotuksiin ja käyttötarpeisiin sopii vaikka epäluotettavasti käynnistyvä auto joka muut ominaisuudet sopivat käyttäjän tarpeisiin niin tuolle käyttäjälle kyse voi olla laatuautosta tuosta yhdesta asiasta huolimatta. Itselle taas ajoneuvon mikään hilavitkutin ei kompensoi käytön epäluotettavuutta joten tämän autonkäyttäjän laatuvaatimuksiin kuuluu luotettavuus. Mutta kuten sanottu, se on pitkälti jokaisen omista tarpeista kiinni mitä pitää ladukkaana ja mitä ei.


      • 3553r5y3
        sama asia kirjoitti:

        kuin luotettavuus, joskin laadukkaan tuotteen voi mieltää myös luotettavaksi. Laadukkuutta on myös materiaalivalinnat, auton meluttomuus, tyylikkyys jne, jne.

        niin joo... moottorihan voi olla laadukas vaikka hajoaa joka välissä ja usein vioittuva sähkölaitekin on laadukas jos se on maksanut paljon...
        ajattele nyt vähän mitä väität.


      • Q tdi
        3553r5y3 kirjoitti:

        niin joo... moottorihan voi olla laadukas vaikka hajoaa joka välissä ja usein vioittuva sähkölaitekin on laadukas jos se on maksanut paljon...
        ajattele nyt vähän mitä väität.

        Vuonna 1996 ja aikaisemmin tehdyt, täyttää noista pääpiirteittäin tuon premium vaatimukssen tason.


      • Häh?
        ei-laatupäällikkö kirjoitti:

        Eli väitteesi mukaan hiljainen, tyylikäs ja täysnahkaverhoilluilla penkeillä varustettu mutta tämän tästä tielle jättävä auto voisi olla laadukas...?

        Tuossa on pari klassista määritelmää laadulle:

        * Deming (1940): asiakkaan nykyisten ja tulevien tarpeiden täyttämistä laadun avulla


        * TQM (1950): asiakkaan odotusten täyttäminen


        * Edwards (1968): kykyä tyydyttää asiakkaan tarpeet


        * Juran (1989): sopivuus käyttöön tai tarkoitukseen


        * Akyama (1991): se, mikä toteuttaa ostajan tarpeet


        * Lillrank (1998): vaihdannassa eli transaktiossa näkyvä ominaisuus, joka vaikuttaa asiakkaan arviointeihin ja päätöksiin
        - - - - - - - - - - - - - -

        Kun on kyse auton laadusta niin en itse ihan pienellä painotuksella ohittaisi luotettavuutta tässä asiayhteydessä. Mutta kuten määrittelytkin sanovat niin jos jonkun odotuksiin ja käyttötarpeisiin sopii vaikka epäluotettavasti käynnistyvä auto joka muut ominaisuudet sopivat käyttäjän tarpeisiin niin tuolle käyttäjälle kyse voi olla laatuautosta tuosta yhdesta asiasta huolimatta. Itselle taas ajoneuvon mikään hilavitkutin ei kompensoi käytön epäluotettavuutta joten tämän autonkäyttäjän laatuvaatimuksiin kuuluu luotettavuus. Mutta kuten sanottu, se on pitkälti jokaisen omista tarpeista kiinni mitä pitää ladukkaana ja mitä ei.

        Kirjoitin: "Laatu ei ole sama asia kuin luotettavuus, joskin laadukkaan tuotteen voi mieltää myös luotettavaksi."

        Johon kommentoit: "Eli väitteesi mukaan hiljainen, tyylikäs ja täysnahkaverhoilluilla penkeillä varustettu mutta tämän tästä tielle jättävä auto voisi olla laadukas...? "

        Tähän vastaan, että ei, väitteeni mukaan homma ei mene noin.


      • ei....
        3553r5y3 kirjoitti:

        niin joo... moottorihan voi olla laadukas vaikka hajoaa joka välissä ja usein vioittuva sähkölaitekin on laadukas jos se on maksanut paljon...
        ajattele nyt vähän mitä väität.

        Luotettavuus on vain OSA laadukkuutta. Esimerkiksi Mercedes-Benziä pidetään laadukkaana merkkinä, vaikka niissä on luotettavuusongelmia. Ja nämä ongelmat johtuvat usein siitä, että Mersuissa nähdään viimeisintä teknologiaa ja innovaatioita, joiden mahd. heikkoudet saattavat tulla esiin vasta pitkän käytön jälkeen.

        Jos luotettavuus olisi sama asia kuin laadukkuus, niin silloin kaikkein laadukkaimpia autoja olisivat halpismerkkien karvalakkimallit, joissa on minimimäärä varusteita ja joiden tekniikka on ikivanhaa ja luotettavaksi todettua. Näin ollen esim. romanialainen Dacia olisi laadukkaampi automerkki kuin Mercedes-Benz, BMW tai Audi.


      • sdfsfsdfsdfsdfsdfsd
        ei-laatupäällikkö kirjoitti:

        Eli väitteesi mukaan hiljainen, tyylikäs ja täysnahkaverhoilluilla penkeillä varustettu mutta tämän tästä tielle jättävä auto voisi olla laadukas...?

        Tuossa on pari klassista määritelmää laadulle:

        * Deming (1940): asiakkaan nykyisten ja tulevien tarpeiden täyttämistä laadun avulla


        * TQM (1950): asiakkaan odotusten täyttäminen


        * Edwards (1968): kykyä tyydyttää asiakkaan tarpeet


        * Juran (1989): sopivuus käyttöön tai tarkoitukseen


        * Akyama (1991): se, mikä toteuttaa ostajan tarpeet


        * Lillrank (1998): vaihdannassa eli transaktiossa näkyvä ominaisuus, joka vaikuttaa asiakkaan arviointeihin ja päätöksiin
        - - - - - - - - - - - - - -

        Kun on kyse auton laadusta niin en itse ihan pienellä painotuksella ohittaisi luotettavuutta tässä asiayhteydessä. Mutta kuten määrittelytkin sanovat niin jos jonkun odotuksiin ja käyttötarpeisiin sopii vaikka epäluotettavasti käynnistyvä auto joka muut ominaisuudet sopivat käyttäjän tarpeisiin niin tuolle käyttäjälle kyse voi olla laatuautosta tuosta yhdesta asiasta huolimatta. Itselle taas ajoneuvon mikään hilavitkutin ei kompensoi käytön epäluotettavuutta joten tämän autonkäyttäjän laatuvaatimuksiin kuuluu luotettavuus. Mutta kuten sanottu, se on pitkälti jokaisen omista tarpeista kiinni mitä pitää ladukkaana ja mitä ei.

        Kauppakorkean markkinoinin pääsykoekirja on hyvin sisäistetty ja ilmeisesti pari ensimmäistä markkinoinin kurssiakin. Humanistisia totuuksia.


      • ei laatua
        ei.... kirjoitti:

        Luotettavuus on vain OSA laadukkuutta. Esimerkiksi Mercedes-Benziä pidetään laadukkaana merkkinä, vaikka niissä on luotettavuusongelmia. Ja nämä ongelmat johtuvat usein siitä, että Mersuissa nähdään viimeisintä teknologiaa ja innovaatioita, joiden mahd. heikkoudet saattavat tulla esiin vasta pitkän käytön jälkeen.

        Jos luotettavuus olisi sama asia kuin laadukkuus, niin silloin kaikkein laadukkaimpia autoja olisivat halpismerkkien karvalakkimallit, joissa on minimimäärä varusteita ja joiden tekniikka on ikivanhaa ja luotettavaksi todettua. Näin ollen esim. romanialainen Dacia olisi laadukkaampi automerkki kuin Mercedes-Benz, BMW tai Audi.

        Heh. Oikeasti laatu tarkoittaa sitä, että tuote vastaa speksejä ja toimii kuten luvataan. Eli moottori, joka laukeaa 110 tkm kohdalla voi olla laadukas ...jos sen laatuvaatimuksiin kuuluu, että moottori kestää 100 tkm. Laadusta voidaankin puhua ainoastaan objektiivisesti mitattavien suureiden (mittatarkkuus yms.) kohdalla.

        Tuppaa vaan olemaan sillai, että kaikki autot ovat tarpeeksi laadukkaita, mutta tietyillä merkeillä on ongelmia korkeiden tuotantokustannusten kansaa, joten on pitänyt ryhtyä keksimään kaikenmaailman laatuvaikutelma & "premium" -käsitteitä, joilla tätä hintaa yritetään perustella. Ja hyvin näyttää uponneen erit. toimittajiin. Paitsi että sama ongelma taitaa olla jo kansanvaunullakin, joten senkin pitää yrittää pyristellä tähän "premium" -kerhoon.

        Premium on siitä kätevä käsite, ettei sitä voi mitata ... muutoin voisikin mennä tämä premium -pakka ikävästi sekaisin.


      • ;)))
        ei laatua kirjoitti:

        Heh. Oikeasti laatu tarkoittaa sitä, että tuote vastaa speksejä ja toimii kuten luvataan. Eli moottori, joka laukeaa 110 tkm kohdalla voi olla laadukas ...jos sen laatuvaatimuksiin kuuluu, että moottori kestää 100 tkm. Laadusta voidaankin puhua ainoastaan objektiivisesti mitattavien suureiden (mittatarkkuus yms.) kohdalla.

        Tuppaa vaan olemaan sillai, että kaikki autot ovat tarpeeksi laadukkaita, mutta tietyillä merkeillä on ongelmia korkeiden tuotantokustannusten kansaa, joten on pitänyt ryhtyä keksimään kaikenmaailman laatuvaikutelma & "premium" -käsitteitä, joilla tätä hintaa yritetään perustella. Ja hyvin näyttää uponneen erit. toimittajiin. Paitsi että sama ongelma taitaa olla jo kansanvaunullakin, joten senkin pitää yrittää pyristellä tähän "premium" -kerhoon.

        Premium on siitä kätevä käsite, ettei sitä voi mitata ... muutoin voisikin mennä tämä premium -pakka ikävästi sekaisin.

        Premium voitaisiin määritellä (vois tulla kylmä kyyti) ja jos kriteerit täyttyy, auto olisi premium.

        Japanilaiset ovat olleet määrittämässä ja vaatimassa etunenässä mm. työn laatua. Noh, nyt niihinkin on iskenyt lännen tauti ja varmaan kohta nissankin on premiumia.


      • kovaa vauhtia
        ;))) kirjoitti:

        Premium voitaisiin määritellä (vois tulla kylmä kyyti) ja jos kriteerit täyttyy, auto olisi premium.

        Japanilaiset ovat olleet määrittämässä ja vaatimassa etunenässä mm. työn laatua. Noh, nyt niihinkin on iskenyt lännen tauti ja varmaan kohta nissankin on premiumia.

        mielestänne pyrkimässä premium-luokkaan (eli yrittää saada tuon huuhaa-tittelin, koska ei osaa valmistaa oikeasti laadukkaita autoja):

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010070211977392_ul.shtml


      • asia on
        kovaa vauhtia kirjoitti:

        mielestänne pyrkimässä premium-luokkaan (eli yrittää saada tuon huuhaa-tittelin, koska ei osaa valmistaa oikeasti laadukkaita autoja):

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010070211977392_ul.shtml

        Tai siis tojo pyrkii premiumiksi, koska ei enää osaa/halua valmistaa halpoja perusautoja. Nyt niitä tekee Dacia, joka on, BTW, samantien kiilannut itsensä luotattavuustilastoissa tojon ohi.


      • ;)))
        kovaa vauhtia kirjoitti:

        mielestänne pyrkimässä premium-luokkaan (eli yrittää saada tuon huuhaa-tittelin, koska ei osaa valmistaa oikeasti laadukkaita autoja):

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010070211977392_ul.shtml

        Eihän tyyppiviat ym. hutilointi sitä estä ja jostainhan on tingittävä siitäkin huolimatta, että auton hinta nousee. Ihan kohta Toyokin pääsee premium-luokkaan.


      • koulu vs. järki
        ei-laatupäällikkö kirjoitti:

        Eli väitteesi mukaan hiljainen, tyylikäs ja täysnahkaverhoilluilla penkeillä varustettu mutta tämän tästä tielle jättävä auto voisi olla laadukas...?

        Tuossa on pari klassista määritelmää laadulle:

        * Deming (1940): asiakkaan nykyisten ja tulevien tarpeiden täyttämistä laadun avulla


        * TQM (1950): asiakkaan odotusten täyttäminen


        * Edwards (1968): kykyä tyydyttää asiakkaan tarpeet


        * Juran (1989): sopivuus käyttöön tai tarkoitukseen


        * Akyama (1991): se, mikä toteuttaa ostajan tarpeet


        * Lillrank (1998): vaihdannassa eli transaktiossa näkyvä ominaisuus, joka vaikuttaa asiakkaan arviointeihin ja päätöksiin
        - - - - - - - - - - - - - -

        Kun on kyse auton laadusta niin en itse ihan pienellä painotuksella ohittaisi luotettavuutta tässä asiayhteydessä. Mutta kuten määrittelytkin sanovat niin jos jonkun odotuksiin ja käyttötarpeisiin sopii vaikka epäluotettavasti käynnistyvä auto joka muut ominaisuudet sopivat käyttäjän tarpeisiin niin tuolle käyttäjälle kyse voi olla laatuautosta tuosta yhdesta asiasta huolimatta. Itselle taas ajoneuvon mikään hilavitkutin ei kompensoi käytön epäluotettavuutta joten tämän autonkäyttäjän laatuvaatimuksiin kuuluu luotettavuus. Mutta kuten sanottu, se on pitkälti jokaisen omista tarpeista kiinni mitä pitää ladukkaana ja mitä ei.

        Tiedät varsin hyvin mitä automainosten Premiumilla tarkoitetaan. Et ainakaan saa viisaan mainetta noilla ikivanhoilla lainauksilla jotka eivät oikein sovi tähän tapaukseen.
        Miksi aina pitää tulla elvistelemään tänne, että on lukenut jonkun kirjan jos ei sitten ymmärrä lukemaansa, eikä nykymaailmaa.


    • ;)))

      Mainosmiehet sen on keksinyt jo aikaa sitten ja liitelleet sitä milloin mihinkin kuten nyt viimevuosina autoihin.

      • mainosmiehetkin

        tekevät sen kysännän vuoksi. Eli ns. premium-autoja ei valmistettaisi, jos niille ei olisi kysyntää. Tavallinen tallaaja tietysti naureskelee, että "kylläpä siinä ihmisiä höynäytetään" miettimättä asiaa sen enempää. Kuitenkin, jos tällaiselta tallaajalta kysytään, mitä hän tekisi, jos saisi lottovoiton, niin vastaus kuuluu yleensä, että "ostaisin talon ja pari Mersua pihaan". Harva siis haaveilee uudesta talosta ja kahdeta uudesta Nissanista :)


      • ;)))
        mainosmiehetkin kirjoitti:

        tekevät sen kysännän vuoksi. Eli ns. premium-autoja ei valmistettaisi, jos niille ei olisi kysyntää. Tavallinen tallaaja tietysti naureskelee, että "kylläpä siinä ihmisiä höynäytetään" miettimättä asiaa sen enempää. Kuitenkin, jos tällaiselta tallaajalta kysytään, mitä hän tekisi, jos saisi lottovoiton, niin vastaus kuuluu yleensä, että "ostaisin talon ja pari Mersua pihaan". Harva siis haaveilee uudesta talosta ja kahdeta uudesta Nissanista :)

        ellei joku olisi valmis maksamaan pelkästä merkistä.

        Räikein esimerkki autoissa on VW ja Audi (lähes samat autot). Kuten aloittaja yritti todistella, perusmallin A3 on premium, mutta VW ei sitä ole kokoluokasta tai varustelutasosta riippumatta. Täähän on niin täyttä pissitystä kun vaan voi olla. Kyllä nauru pääsee Esson baarissa kun kaartaa pihaan A3:lla premium-lippis päässä ;)

        Sitten nämä Italialaiset fiiatit joilla on pikkasen eri merkki, heh... tosi premiumia.

        Laitapa googleen hakusanaksi premium niin näet mitä se oikeasti on = ei yhtään mitään.


      • alkaa väitellä,
        ;))) kirjoitti:

        ellei joku olisi valmis maksamaan pelkästä merkistä.

        Räikein esimerkki autoissa on VW ja Audi (lähes samat autot). Kuten aloittaja yritti todistella, perusmallin A3 on premium, mutta VW ei sitä ole kokoluokasta tai varustelutasosta riippumatta. Täähän on niin täyttä pissitystä kun vaan voi olla. Kyllä nauru pääsee Esson baarissa kun kaartaa pihaan A3:lla premium-lippis päässä ;)

        Sitten nämä Italialaiset fiiatit joilla on pikkasen eri merkki, heh... tosi premiumia.

        Laitapa googleen hakusanaksi premium niin näet mitä se oikeasti on = ei yhtään mitään.

        onko VW ja Audi tehty täysin samoista osista, mutta sanonpahan vaan, että eivät ole. Ja sen huomaa, kun kokeilee kumpaakin merkkiä. Ei sikäli, että VW olisi huono, mutta Audi on vaan esim. äänimaailmaltaan huomattavasti Volkkaria edellä.

        Siinä olet kyllä oikeassa, että premium perustuu pitkälti - ei siis kokonaan, mutta ainakin osittain - mielikuviin; Audin statusarvo on Volkkaria parempi. Jos rahaa ei ole liikaa, niin kannattaa siis ostaa se Volkkari eikä Audia.

        Mutta jos sitä rahaa on niin paljon, että autoonkin voi "sijoittaa" niin paljon kuin käytännössä huvittaa, niin miksiköhän lähestulkoon KAIKKI ihmiset ostavat tuossa vaiheessa ns. premium-merkin, vaikka tietäisivät, että halvemmallakin voisi saada ainakin lähes yhtä hyvää?


      • ;)))
        alkaa väitellä, kirjoitti:

        onko VW ja Audi tehty täysin samoista osista, mutta sanonpahan vaan, että eivät ole. Ja sen huomaa, kun kokeilee kumpaakin merkkiä. Ei sikäli, että VW olisi huono, mutta Audi on vaan esim. äänimaailmaltaan huomattavasti Volkkaria edellä.

        Siinä olet kyllä oikeassa, että premium perustuu pitkälti - ei siis kokonaan, mutta ainakin osittain - mielikuviin; Audin statusarvo on Volkkaria parempi. Jos rahaa ei ole liikaa, niin kannattaa siis ostaa se Volkkari eikä Audia.

        Mutta jos sitä rahaa on niin paljon, että autoonkin voi "sijoittaa" niin paljon kuin käytännössä huvittaa, niin miksiköhän lähestulkoon KAIKKI ihmiset ostavat tuossa vaiheessa ns. premium-merkin, vaikka tietäisivät, että halvemmallakin voisi saada ainakin lähes yhtä hyvää?

        Status on hieman eri asia kuin premium, mutta kuitenkin ne usein sekotetaan. Jos ostat Mersun, jonkun karvalakkimallin dieselin, ei siinä kyllä ole juuri statusta mutta ei kyllä ensimmäiseksi tule mieleen premiumkaan. Toisaalta taas pitää olla määrätty status, jotta premium menisi läpi.

        Premium kuvaa jotain joka on parempi kuin muut keskimäärin. Muistaakseni Fazerin suklaatakin on peruslaatua ja sitten premiumia. Näin se pitäisi ajatellakin. Nämä mainostetut premium-autot eivät todellakaan ole mitään premiumia sinänsä. Pitää olla erikoismalli, vähän parempi kuin muut.

        Joku perusmallin pikkuaudi on tosi kaukana statuksesta, mutta semmonen premium-status sillekin PYRITÄÄN antamaan. Ettei vaan olisi vieläkin halvimmissa ikkunat veivillä ja penkit sarkaa.

        Uskokaa jo, premium on mainosmiesten markkinointiin, myynnin edistämiseksi ottama termi, jota käytetään sangen huolimattomasti.


      • että jankutat
        ;))) kirjoitti:

        Status on hieman eri asia kuin premium, mutta kuitenkin ne usein sekotetaan. Jos ostat Mersun, jonkun karvalakkimallin dieselin, ei siinä kyllä ole juuri statusta mutta ei kyllä ensimmäiseksi tule mieleen premiumkaan. Toisaalta taas pitää olla määrätty status, jotta premium menisi läpi.

        Premium kuvaa jotain joka on parempi kuin muut keskimäärin. Muistaakseni Fazerin suklaatakin on peruslaatua ja sitten premiumia. Näin se pitäisi ajatellakin. Nämä mainostetut premium-autot eivät todellakaan ole mitään premiumia sinänsä. Pitää olla erikoismalli, vähän parempi kuin muut.

        Joku perusmallin pikkuaudi on tosi kaukana statuksesta, mutta semmonen premium-status sillekin PYRITÄÄN antamaan. Ettei vaan olisi vieläkin halvimmissa ikkunat veivillä ja penkit sarkaa.

        Uskokaa jo, premium on mainosmiesten markkinointiin, myynnin edistämiseksi ottama termi, jota käytetään sangen huolimattomasti.

        premium-käsitteen olevan mainosmiesten myynninedistämistä varten keksimä höpö-höpö-termi, mutta samaan hengenvetoon osaat kuitenkin kertoa, millainen automallin tulisi olla, että se olisi premium.


      • ;)))
        että jankutat kirjoitti:

        premium-käsitteen olevan mainosmiesten myynninedistämistä varten keksimä höpö-höpö-termi, mutta samaan hengenvetoon osaat kuitenkin kertoa, millainen automallin tulisi olla, että se olisi premium.

        Ei se termi ole välttämättä huono. Premium on vähän parempaa. Sopii mainiosti markkinamiesten käyttöön. Joku keksii taas kohta uuden. Aikanaan äänentoistoon lanseerattiin termi Hi-Fi, se olikin vielä jollain tavalla siedettävä (annettiin raja-arvot), mutta sitten tuli High-End, jota ei enää tarvinut mitata millään järjellisellä tavalla. Toisaalta ne ei tainneet olla niinkään markkinamiesten keksimiä, mutta premium on.


      • raja-arvot?
        ;))) kirjoitti:

        Ei se termi ole välttämättä huono. Premium on vähän parempaa. Sopii mainiosti markkinamiesten käyttöön. Joku keksii taas kohta uuden. Aikanaan äänentoistoon lanseerattiin termi Hi-Fi, se olikin vielä jollain tavalla siedettävä (annettiin raja-arvot), mutta sitten tuli High-End, jota ei enää tarvinut mitata millään järjellisellä tavalla. Toisaalta ne ei tainneet olla niinkään markkinamiesten keksimiä, mutta premium on.

        Täh? Mitkä ihmeen Hi-Fin raja-arvot? Käsittääkseni Hi-Fi (High Fidelity) tarkoittaa mahdollisimman luonnonmukaista äänentoistoa. Voisitko kertoa vähän enemmän näistä raja-arvoista, joista en ole ikinä kuullutkaan.


      • jokumuu.
        raja-arvot? kirjoitti:

        Täh? Mitkä ihmeen Hi-Fin raja-arvot? Käsittääkseni Hi-Fi (High Fidelity) tarkoittaa mahdollisimman luonnonmukaista äänentoistoa. Voisitko kertoa vähän enemmän näistä raja-arvoista, joista en ole ikinä kuullutkaan.

        DIN45500 määrittelee hifilaitteelle raja-arvot. Muistaakseli tuossa oli määritelty maksimisäröjä, taajuuskaistoja jne. mutta en tähän hätää löytänyt itse määritelmää mistään.

        http://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity

        Tämä premiumkeskustelu sinänsä on minusta aika huvittavaa. Koko termihän on keksitty mainonnan tarpeisiin eikä kerro autosta juuri muuta kuin että se on vähän kalliimpi kuin muut "vastaavat" tuotteet. Auton omistajan kannalta ei pitäisi olla mitään merkitystä sillä onko kärry jonkun toisen mielestä premiumia vai ei, ominaisuuksiin kun sillä ei ole mitään merkitystä ja toisaalta omaa autoaan saa arvostaa ihan niin vähän tai paljon kuin huvittaa.


      • J.K.P.
        alkaa väitellä, kirjoitti:

        onko VW ja Audi tehty täysin samoista osista, mutta sanonpahan vaan, että eivät ole. Ja sen huomaa, kun kokeilee kumpaakin merkkiä. Ei sikäli, että VW olisi huono, mutta Audi on vaan esim. äänimaailmaltaan huomattavasti Volkkaria edellä.

        Siinä olet kyllä oikeassa, että premium perustuu pitkälti - ei siis kokonaan, mutta ainakin osittain - mielikuviin; Audin statusarvo on Volkkaria parempi. Jos rahaa ei ole liikaa, niin kannattaa siis ostaa se Volkkari eikä Audia.

        Mutta jos sitä rahaa on niin paljon, että autoonkin voi "sijoittaa" niin paljon kuin käytännössä huvittaa, niin miksiköhän lähestulkoon KAIKKI ihmiset ostavat tuossa vaiheessa ns. premium-merkin, vaikka tietäisivät, että halvemmallakin voisi saada ainakin lähes yhtä hyvää?

        "En nyt jaksa alkaa väitellä,onko VW ja Audi tehty täysin samoista osista, mutta sanonpahan vaan, että eivät ole."


        VÄÄRIN. Varaosien kanssa paljon pelanneena tiedän kertoa että KYLLÄ OVAT. Useimmat tekniikan osat ovat täsmälleen samalla varaosakoodilla, moottorit ovat joidenkin mallien moottorinohjausta lukuunottamatta samoja, jarruosat ovat samoja ym. Eli kyllä se näiden merkkien mahdollinen laatuero syntyy aivan jostain muusta kuin osien laadusta.


    • meitsi tässä

      ei se asia taida ihan noin yksinkertaista ole.

      esim. VW Phaeton ja Touareg ovat kyllä ns premium, ellei loistoautomerkkejä.
      Varsinkin Phaeton kilpailee suoraan isompien MB ja BMW sekä Audien kanssa.

      Toisaalta, Lancian mallit eivät kyllä nyt ihan parempaa luokkaa ole millään...

      • noin...

        Alkuperäisen viestin kirjoittaja on oikeassa: on olemassa vain premium-merkkejä. VW ei ole premium-merkki, ja täten sen mallitkaan eivät ole premiumia, vaikka kilpailisivatkin samoista asiakkaista kuin premium-merkkien vastaavantasoiset mallit.

        VW Phaeton on Volkkarin edustusauto, joka yrittää kilpailla MB S-sarjan, BMW 7-sarjan ja Audi A8:n kanssa - tosin heikoin tuloksin. TM:ssähän nuo olivat testissä ja Volkkari jäi viimeiseksi.


      • oikeassa !
        noin... kirjoitti:

        Alkuperäisen viestin kirjoittaja on oikeassa: on olemassa vain premium-merkkejä. VW ei ole premium-merkki, ja täten sen mallitkaan eivät ole premiumia, vaikka kilpailisivatkin samoista asiakkaista kuin premium-merkkien vastaavantasoiset mallit.

        VW Phaeton on Volkkarin edustusauto, joka yrittää kilpailla MB S-sarjan, BMW 7-sarjan ja Audi A8:n kanssa - tosin heikoin tuloksin. TM:ssähän nuo olivat testissä ja Volkkari jäi viimeiseksi.

        Alfa ja Lanciako muka premiumia? Hahhaa, sitten myös Lada ja Skoda ovat premiumia. Kyllä maar!


      • suivaannu, en
        oikeassa ! kirjoitti:

        Alfa ja Lanciako muka premiumia? Hahhaa, sitten myös Lada ja Skoda ovat premiumia. Kyllä maar!

        minä ole tuota premium-määritelmää keksinyt ja siihen luokkaan merkkejä valinnut.


      • usko pois
        noin... kirjoitti:

        Alkuperäisen viestin kirjoittaja on oikeassa: on olemassa vain premium-merkkejä. VW ei ole premium-merkki, ja täten sen mallitkaan eivät ole premiumia, vaikka kilpailisivatkin samoista asiakkaista kuin premium-merkkien vastaavantasoiset mallit.

        VW Phaeton on Volkkarin edustusauto, joka yrittää kilpailla MB S-sarjan, BMW 7-sarjan ja Audi A8:n kanssa - tosin heikoin tuloksin. TM:ssähän nuo olivat testissä ja Volkkari jäi viimeiseksi.

        Minä olen.

        Alla W12, ilmajousitus ja autobaanalla 200km lasissa.
        Auto menee äänettömästi ja vakaasti eteenpäin, voimaa riittää ja laatu puhuttelee.

        Kyllä siinä on kyse premium-luokan autosta.
        Väitän että paljon enemmän kuin vaikkapa C-mersussa tai puhumattakaan A-mersussa esim.


        Samoin voi sanoa VW luksus maasturista. V10 diesel


      • 9+7

        Lancian mallistoon tutustunut. Katsopa sisustuksen materiaaleja: laadukasta nahkaa, alcantaraa jne. Lisäksi massasta poikkeavaa anatgardistista muotoilua. Ja hinnat ihan toista luokkaa kuin vastaavilla Fiateilla.

        Erinomainen esimrkki premiumista, vaikka Suomessa aika tuntematon. Ei varmaan tuoda edes maahan. Kuka nyt täällä ostaisi pikkuautoa Golfin hinnalla?


      • OOOO>VW
        usko pois kirjoitti:

        Minä olen.

        Alla W12, ilmajousitus ja autobaanalla 200km lasissa.
        Auto menee äänettömästi ja vakaasti eteenpäin, voimaa riittää ja laatu puhuttelee.

        Kyllä siinä on kyse premium-luokan autosta.
        Väitän että paljon enemmän kuin vaikkapa C-mersussa tai puhumattakaan A-mersussa esim.


        Samoin voi sanoa VW luksus maasturista. V10 diesel

        Phaeton voi jokiun mielestä olla hieno auto, mutta koska se On VOLKSWAGEN, ei sitä luoeta ns. premium-autoksi. Vastaava Audi - kuten myös A3 1.4T - sen sijaan ovat premiumia.

        Mikä tässä on niin hankala käsittää?


      • heheaa
        oikeassa ! kirjoitti:

        Alfa ja Lanciako muka premiumia? Hahhaa, sitten myös Lada ja Skoda ovat premiumia. Kyllä maar!

        mitä sieniä olet oikein skruudannut?


      • Juha1234
        9+7 kirjoitti:

        Lancian mallistoon tutustunut. Katsopa sisustuksen materiaaleja: laadukasta nahkaa, alcantaraa jne. Lisäksi massasta poikkeavaa anatgardistista muotoilua. Ja hinnat ihan toista luokkaa kuin vastaavilla Fiateilla.

        Erinomainen esimrkki premiumista, vaikka Suomessa aika tuntematon. Ei varmaan tuoda edes maahan. Kuka nyt täällä ostaisi pikkuautoa Golfin hinnalla?

        Eikös Golf ole pikkuauto?


      • J.K.P.
        Juha1234 kirjoitti:

        Eikös Golf ole pikkuauto?

        "Eikös Golf ole pikkuauto?"

        Se riippuu siitä mihin vertaa. VW:n malleista joku Lupo ja Polo ovat pikkuautoja, Golf ja sen porrasperäversio Jetta taas kuuluvat lähinnä luokkaan "pienet perheautot" eli ovat melkoisen keskikokoisia.

        Muuten tuo premium-autojen lista on jollain tapaa huvittava, naapurin vanhaa 340 Volvonroisketta katsellessa ei nyt ihan ensiksi tule mikään premium-merkki mieleen. Tai mustalaisten mersuja. Ja onpa minulla itsellänikin premium-auto ollut nuoruudessani yhden kesän, nimittäin Saab 96. Oikein V-koneella vieläpä, varmasti premiumimpi kuin se sitä edeltänyt 2-tahtimalli.


    • Auto on vain auto

      Auto on kuitenkin vain auto, ei enempää eikä vähempää. Jos joku pökköpää antaa **settaa itseään mielikuvamainonnalla niin omapa on häpeänsä. Vähän saman luokan asia kuin 'vain ostos-tv:stä' saatavat tavarat. Mikähan ihme pidättelee ns. 'erinomaisia' tuotteita pois ihan tavallisista kaupoista jos ne kerran olisivat niin erinomaisia.

      Lieneekö miten yleistä mutta itsestä vaikuttaa sille että mitä mitä matalampi koulutustaso, ja erityisesti tekniikan aloilta ihmisellä on sitä herkemmin kyseinen henkilö saadaan narutettua kaiken maailman premium-vouhotuksiin mukaan.

      • Marxgf

        Niin mutta toisilla se on premium ja toisilla vain kulkuneuvo


      • Prrrsss..remium
        Marxgf kirjoitti:

        Niin mutta toisilla se on premium ja toisilla vain kulkuneuvo

        Ja lisäksi valistuneella kansanosalla, vaikka alla olisi vaikka kuinka premium se on siltikin VAIN kulkuneuvo...


      • pihlajanmarjoista!
        Prrrsss..remium kirjoitti:

        Ja lisäksi valistuneella kansanosalla, vaikka alla olisi vaikka kuinka premium se on siltikin VAIN kulkuneuvo...

        Ei se oo vain kulkuneuvo. Sen näkee naapurin naamasta ja sun kirjoituksistasi!


      • Mullon premiumi

        Jos jokin automerkki on premium, mitenkähän tuommoinen 500 tkm ajettu nakumersu, 7 v vanha taksi jonka suraava omistaja on kaivuriyrittäjä. Kun se vielä oikein nuohoo sen mersun paskaseks niin sisältä ja päältä, ei varmaan ensimmäisenä tule mieleen premium. Samaten huvittaa nuo ikäloput tuning-pemarit, tosi premiumia.


      • Prrsremium...
        pihlajanmarjoista! kirjoitti:

        Ei se oo vain kulkuneuvo. Sen näkee naapurin naamasta ja sun kirjoituksistasi!

        Kirjoituksesi peilaa nähdäkseni hyvin amis-ajatusmaailmaasi jossa mielestäsi lähes JOKAINEN kadehtii jonkun toisen autoa. Joillekin, kuten itsellesi, on ilmeisesti aika mahdotontä käsittää että joillekin toisille autot, leikkuupuimurit ja tiekarhut on yhtä samaa koneiden kategoriaa, ja tehty käyttöä ja ajoa varten ilman sen kummempaa.

        Kuten sanoin: "Lieneekö miten yleistä mutta itsestä vaikuttaa sille että mitä mitä matalampi koulutustaso, ja erityisesti tekniikan aloilta ihmisellä on sitä herkemmin kyseinen henkilö saadaan narutettua kaiken maailman premium-vouhotuksiin mukaan"

        Miten satuu paikalleen kohdallasi?


      • varmuuden vuoksi
        Prrsremium... kirjoitti:

        Kirjoituksesi peilaa nähdäkseni hyvin amis-ajatusmaailmaasi jossa mielestäsi lähes JOKAINEN kadehtii jonkun toisen autoa. Joillekin, kuten itsellesi, on ilmeisesti aika mahdotontä käsittää että joillekin toisille autot, leikkuupuimurit ja tiekarhut on yhtä samaa koneiden kategoriaa, ja tehty käyttöä ja ajoa varten ilman sen kummempaa.

        Kuten sanoin: "Lieneekö miten yleistä mutta itsestä vaikuttaa sille että mitä mitä matalampi koulutustaso, ja erityisesti tekniikan aloilta ihmisellä on sitä herkemmin kyseinen henkilö saadaan narutettua kaiken maailman premium-vouhotuksiin mukaan"

        Miten satuu paikalleen kohdallasi?

        Jos mise tosissaan väittää, että auto on vain väline, jolla siirrytään paikasta A paikkaan B, on syytä mennä testosteronitestiin.
        Saattaa nimittäin olla, ettei kysymyksessä olekaan mies - vaan hiiri!


      • Aivan kuten arvelin
        varmuuden vuoksi kirjoitti:

        Jos mise tosissaan väittää, että auto on vain väline, jolla siirrytään paikasta A paikkaan B, on syytä mennä testosteronitestiin.
        Saattaa nimittäin olla, ettei kysymyksessä olekaan mies - vaan hiiri!

        Huoh....!
        Tämäkin viestisi kuvaa valitettavan hyvin ajatusmaailmaasi ja aivan kuten arvelin et kykene suhtautumaan autoon kylmän teknisenä välineenä ja pelkkänä koneena vaan mukana on melkoisesti itsetehostuksen tarvetta. Miten on, ottako luonnolle jos joku yrittää ohittaa sinut tiellä; onko väellä ja vängällä alettava painamaan kaasua ja kiilaamaan ettei ns. 'miehinen' egosi saa naarmua siitä että jollain toisella on nopeampi auto...??
        Ja mitä tulee kysymykseen testosteronitasosta niin eipä ole juolahtanut mieleenkään... miten juuri se tulee mieleesi jos joku ei läähätä kieli pitkällä amismaiseen tapaan autojen perään...?

        Et muuten vastannut kyssäriin, arvelin että myös kohdallasi puuttuva tai matala tekniikan alan koulutus vääristää arvomaailmaasi; miten on?? Ihan kouluesimerkkinä, montakos diplaria tiedät jotka koristelee autonsa karvanopilla...?


    • 14+7

      Premium-sana tarkoittaa lähinnä hyvää. Johdetaan latinankielestä premicus.

      Itse premiumauto-käsite on hyvin helppoa määrittää ja siinä erityisesti yksi tekijä menee ylitse muiden: hinta.
      Esimerkiksi toyotaa ja bemaria ei kannata vertailla keskenään, koska ne eivät kilpaile samassa hintaluokassa. Premiumin voidaan myös ajatella olevan pieniä yksityiskohtia, kalliimpia materiaaleja, brändiä, korkeaa teknologiaa ja innovaatioita joista maksetaan tavisautoa huomattavasti korkeampi hinta. Premiumautoissa sana laatu tarkoittaa hienostunutta ajomukavuutta, parempaa ajettavuutta ja mahdollisuutta yksilölliseen varusteluun. Näin ollen toyta voidaan mieltää luotettavammaksi, mutta oikeasti laadukkaampi se ei ole.

    • J.K.P.

      Olen jotenkin ymmärtänyt, että laadusta puhuttaessa premium tarkoittaa priimaa, ensiluokkaista, eli virheetöntä. Eli kun puhutaan premium-autoista, tulee sellainen mielikuva että tavan toyotat ja opelit ovat sitten ikäänkuin sekundaa eli kakkoslaatua, vähän epäkurantteja ja virheellisiä. Volkkaritkin, vaikka tekniikka todellakin on pitkälti yhteinen Audin kanssa.

      • amisopettaja

        ei tarkoita "priimaa" vaan parempaa.


      • J.K.P.
        amisopettaja kirjoitti:

        ei tarkoita "priimaa" vaan parempaa.

        Enhän ole mikään linguisti, mutta eikös latinankielinen "premicus"-sana (joka tarkoittaa lähinnä hyvää, "priimaa") mahda olla premiumin lähtökohtana?


    • Anonyymi

      Jos haluaa näyttää autolla laittaa Scanian V 8 770 hevosvoiman moottorilla. Vääntöä riittää.

    • Anonyymi

      Audi ei ole koskaan ollut itsenäinen auton valmistaja

      • Anonyymi

        Eikö? Mikä olikaan vanha Audi, NSU ja Auto Union?

        Vastaan ja selvitän itse.

        "Vuonna 1901 NSU laajensi tuotantoaan kehittämällä menestyksekkään moottoripyörämallin. Vuonna 1905 esiteltiin ensimmäinen automalli. Vuosisadan alussa myyntiluvut kasvoivat vähitellen ja moottoriurheilusaavutukset lisääntyivät.....
        Vuonna 1910 August Horch perusti nimeään kantavan autotehtaan, joka alkoi valmistaa Audi-merkkisiä autoja. Nimi Audi tulee Horch-nimen latinankielisestä vastineesta (suom. kuuntele, kuulehan)......
        1930-luvulla autovalmistajat Audi, DKW, Horch ja Wanderer sulautuivat Auto Union AG -nimiseksi yhtiöksi. Audi-merkin neljä rengasta kuvaavat näitä neljää yhtiötä. Auto Union oli neljän saksalaisen automerkin eli Horchin, Audin, Wandererin ja DKW:n fuusion myötä syntynyt yhtiö, joka valmisti tavallisten autojen ohella myös kilpa-autoja. Se perustettiin 1932 Zwickaussa, Saksissa. Sittemmin Auto Unionista muodostui Audi-yhtiö......
        NSU siirtyi vuonna 1969 Volkswagenin omistukseen, joka yhdisti sen aikaisemmin hankkimansa Auto Union GmbH:n kanssa Audi NSU Auto Union AG:ksi. Tämän yhtiön nimeksi tuli vuonna 1985 Audi AG."

        Olet sekä oikeassa että väärässä, Audi kuitenkin on ollut myös itsenäinen automerkki ennen Hitlerin Saksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe