Tempausvala

Vampaustela

Tai valakyykky, useita nimiä samalle liikkeelle. Loistava liike, ilmeisesti muutama vuosi sitten tuostakin kohkattiin enemmän, nyt tuntuu unohtuneen "uusien" trendien myötä.
Painonnostajat käyttävät tuota yhtenä liikkenä harjoittelussaan.

Syy miksi kirjoitan siitä on, että mielestäni se on perusliike, jota jokaisen levypainojen kanssa harjoittelevan pitäisi tehdä. Samoin kun syväkyykkyjä. Auttaa liikkuvuuteen, tasapainoon, olkapäiden/hartioiden/keskivartalon voimistamiseen. Semmonen huomio ainakin mulla, että ensin lämmittelen syväkyykyillä ja haen lantion, reisien ja keskivartalon liikeratoja. Sen jälkeen sitten valakyykkyihin, ensin pelkkä tanko, sitten varovaisesti lisäten. Liike mahdollisimman hitaasti, ei rynkytystä.

Kysymys niille, jotka tota tekevät. Miten leveellä pidätte jalkojanne, hartioiden/leveempi ? Joku sanoo myös että ensin tehdään leveällä otteella tangosta, mutta siitä pitäisi hiljalleen kaventaa otetta, jotta hartioiden liikkuvuus paranisi edelleen.

12

602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 66-v

Nimitys on toisarvoinen juttu.
      Liike on hyvä luettelemissasi asioissa.
      En ole juuri nähnyt tehtävän.

Itse olen tehnyt alkutoistot normaalia tempausotetta leveämmällä, loput normaalilla tempausotteella.
      Sylivälini on 186cm.
      Oteleveyteni on sellainen että tangon ulommissa päissä olevat kapeat, sileät renkaat osuvat suunnilleen kämmenteni keskelle.

Tyhjälläkin voi verrytellä mutta silloin huijaa helposti itseään. Tyhjän tangon pitää ylhäällä vaikka se ei olekaan lavoilla.
      Meikäläisen tasoiselle alkupainoksi riittää 40kg. Sitä en enää väännä väkisin vaan se on oltava lavoilla.

Otteen kaventamisessa kannattaa olla malttia.
      Suuremmilla raudoilla kyykätessä olkapäät joutuvat suhtettoman koville koska jossain vaiheessa ylös on lähdettävä enemmän, tai vahemmän perse edellä ja silloin olkapäissä soi.
      Ei siinä mitään jos jaloissa on potkua riittävästi mutta minulla ei aikaan ole koskaan ollut.

Jalka-asento normaali hartialeveys.

• vampaustela

Vähän tuohon suuntaan olin itsekin ajatellut.
        Miten muuten tuo syliväli korreloi normi tempausotteen leveyteen ? Syliväli siis sormenpäistä sormenpäihin?

Tuo tyhjä tanko (20 kg) toimii ainakin mulla suht hyvin näin alkajaisiksi. Hitaalla liikkeellä menemällä maksimikyykkyyn huomaan kyllä jos tasapaino ei ole oikein ja paino ei ole lavoilla. Just tolla 40 kg painolla on joskus tapahtunut niin, että tasapaino ei ole ollut OK, silloin pitänyt heittää painot eteen ja ite persiilleen istualleen.

• 66-v
        vampaustela kirjoitti:

Vähän tuohon suuntaan olin itsekin ajatellut.
        Miten muuten tuo syliväli korreloi normi tempausotteen leveyteen ? Syliväli siis sormenpäistä sormenpäihin?

Tuo tyhjä tanko (20 kg) toimii ainakin mulla suht hyvin näin alkajaisiksi. Hitaalla liikkeellä menemällä maksimikyykkyyn huomaan kyllä jos tasapaino ei ole oikein ja paino ei ole lavoilla. Just tolla 40 kg painolla on joskus tapahtunut niin, että tasapaino ei ole ollut OK, silloin pitänyt heittää painot eteen ja ite persiilleen istualleen.

Unohtui mainita.

Kun liikettä lähtee suorittamaan, kyykkyvalaa tai tempausta, niin etukäteen täytyy nuppiin ohjelmoida EHDOTON periaate ettei KOSKAAN saa löysätä kyynärpäitä!

Tanko on aina lukittujen kyynärpäisen varassa.
        Tanko saa mennä yli tai jäädä eteen mutta koskaan eivät kädet saa pettää.

Mielestäni ylimenoa voi silloin, tällöin harjoitella tarkoituksellakin.
        Syntyy usko ettei tanko tule lukituilta kyynärpäiltä selkään vaan menee kauemmas.
        Yliveto on täysin turvallista!

• vampaustela
      • 66-v

Olisin kaivannut hieman syvempää kyykkyä.
        Vaikka kantapäiden alle jotain jos muuten ei taivu.
        Kemkiähän tuossa ei kunnolla nähnyt.

Malliksi olisi myös voinut näyttää voimakkaampaa lavoille ( selän päälle ) kääntöä.

Antaa jäykän vaikutelman.

• vampaustela

Itse asiassa tuo edellinen linkkini oli huono, on ehkä sopivampi painonnostajalle harjoitteeksi. Siinä nim tankoa ei viedä ylhäällä valmiiksi pään päälle, vaan laskeutuessa kyykkyyn. Vaatii vielä enemmän tasapainolta.

Mutta tässä
      http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/overhead-squat

sitten jo huomattavasti parempi, videolla näytetty eri suunnista kaikki tärkeät kohdat, joihin kiinnitettävä huomiota..

• Eiku treenaamaa-

Voisitko 66v antaa esm ohjelman 11v tytölle kuinka harjoitella viikon aikana? On jio jonkin verran harjotellutkin ja aika hyvin hallitsee punnerrukset, kyykyt, rv-tangolla.

• vampaustela

Taitaa olla nykyään 67-v ja jos vain lukee, antaa varmaankin hyviä neuvoja.

Oma lyhyt ja ytimekäs, jos mahdollista, menkää paikallisen painonnostoseuran harjoituksiin ! Siellä valvovan silmän alla ammattitaitoisessa ohjauksessa tyttösi saa parasta treeniä.

Muuten, omasta mielestäni, 11 v uotiaalle riittäisi kyllä omalla kehonpainolla tehtävät harjoitukset ja monipuolinen liikunta.

• 67-v

Viimeinen virkkeesi on täyttä asiaa!

Kaikkinensa, pelkästään omin nokin, tai joidenkin kirjallisten ohjeiden, saatika näiden palstojen mielipiteiden perusteella ei kenekään pitäisi aloittaa.

• alan mies 73

Just joo, ihailet sitten kaikken vaarallisimpia mahdollisia liikkeitä, joita kuntosalilla voi tehdä. Ja tää tempaus on vaarallinen itsen lisäksi MUILLE!

Syväkyykkyä tehneet lähes poikkeuksetta polvivaivaisia 40-vuotiaina.

Tempauksia tehneet varmaan jo vainaita siinä vaiheessa...

P.S.

Ja yksi 67-vuotias poikkeus vaan vahvistaa säännnön.

• 67-v

Särö täydellisyydessä!

Oikea polveni on leikattu!
        Reilun 10:n huilivuoden aikana nivelsiteet rappeutuivat ja vanhat synnit kostautuivat auton renkaan vaihdossa.
        Pohjakyykyssä kierto rengas sylissä.
        Ei sen kummempaa!

Pohjakyykky on edelleenkin ohjelmassani kerran viikossa mutta painot ovat täysin eri luokkaa ja leikatussa polvessani pidän Intsrun polvitukea lisävahvikkeena ha:n sisärenkasta leikkaamani rengas.

Yhtään haaveria minulle ei tapahtunut kyykkytempauksessa.
        Ensimmäisiä asioita oli kyykkyvala ja tempauksen yliveto ehdottoman jäykin, lukossa olevin kyynärpäin.
        Veto eteen tai taakse niin koskaan ei saa laskea tankoa tippumaan päälleen!

• vampaustela

alan mies 73,

ihan en usko että tempausvala olisi erityisen vaarallinen, mikäli pysytään järkevissä painoissa. Aloittelevalle pelkkä tanko jo riittää. Opetellaan jo alkuvaiheessa myös tiputtamaan paino hallitusti kyykystä.

Samaten syväkyykyn kanssa, tarpeeksi alhaiset painot, niin en usko sen mitenkään tuhoavan polvia, päinvastoin.

Puhunkin kuntoilijana, jolla päälaji judo, jota painoharjoittelu taas tukee.
      Haen siis painoharjoittelusta lisää liikkuvuutta, keskivartalon voimistamista, polvien ja olkapäiden tukilihasten vahvistamista. Löytyy varmaan muitakin tapoja, mutta tuo toimii minulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      147
      3992
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2407
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      52
      2083
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      21
      1797
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1117
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe