Asiani koskee hampaan poistoa.
On kyse takimmaisesta hampaasta, lääkärit aina sanonut että tiukkaa tulee olemaan jos ne puhkeaa ja niin on käynyt.
Nyt hampaassa on reikä. Minulla on todella pieni suu, ja peseminen on todella hankalaa.
Eli onko järkevämpää poistattaa koko hammas vai paikkauttaa kenties useammankin kerran?
Hampaan poisto
19
3789
Vastaukset
- viisurit pois
Viisaudenhampaita tarkoitat (keskilinjasta taaksepäin laskien kahdeksannet hampaat)??? Jos viisaudenhammas reikiintyy, niin otattaisin pois. Se/ne reikiintyvät useimmiten juuri sitä syystä, että ne on niin takana ja ahtaassa paikassa, että on vaikea puhdistaa kunnolla.
Voihan niitä tietysti paikkaillakin johonkin pisteeseen saakka, mutta aika turhalta vaikuttaisi sinun tilanteessa, kun tilaa näille "ylimääräisille" hampaille on ilmeisen vähän. Kaikki hammaslääkärit eivät mielellään suostu paikkaamaan näitä, vaan tahtovat heti poistaa).
Itseltäni on kaksi poistettu reikiintymisen ja ahtauden takia ja kolmas on tuomittu poistettavaksi, neljäs on ja pysyy puhkeamattomana leukaluussa.- Pienisuu
Hei!
Kiitos paljon vastauksesta!
Olen itsekin ollut sitä mieltä, että haittaa niistä vaan on.
Onko sinulla jotain tietoa paljonko se tulisi maksamaan?
Eli tehdäänkö siinä leikkaus, nukutetaanko? Auttaisi vähän.. :) - viisurit pois
Pienisuu kirjoitti:
Hei!
Kiitos paljon vastauksesta!
Olen itsekin ollut sitä mieltä, että haittaa niistä vaan on.
Onko sinulla jotain tietoa paljonko se tulisi maksamaan?
Eli tehdäänkö siinä leikkaus, nukutetaanko? Auttaisi vähän.. :)Ole hyvä :)
Hinnoista...jos on kokonaan puhjennut ja ns. peruspoisto, eli juuret ei ole mitenkään hankalasti tms. niin terveyskeskuksen hinta on vähän alle 14€ käyntimaksu 9€. Ompeleita ei tarvita. Jos taas joudutaan leikkaukselllisesti poistamaan, niin tk.hinta on maksimissaan jossain 40 euron 9€ tietämillä. Jos on niin vaativa, että eivät ala poistamaan itse, vaan tarvitaan kirurgia, niin yliopistosairaalan maksu on noin 89€
Mulla on yksi viisuri poistettu IV-sedaatiossa yliopistosairaalassa ja hinta oli tuo 89€. En ihan sentilleen muista. Normaalisti ei nukutusta tarvita siinäkään tilanteessa, että kirurgia tarvitaan. Mä sain sedaation vain siksi, että pelkään (erittäin huonoja kokemuksia hammaslääkäreistä lapsuudessa). Yksi viisuri poistettiin oman tk hammaslääkärin toimesta ja maksoi tuon 13,60€ 9€. Kolmannen hän poistaa syksyllä ja pitäisi olla yhtä helppo poisto, kuin tuo edellinenkin.
Yksityisen hinnat voi olla ihan mitä vain, mutta lähtöhinta todennäköisesti jossain 50 euron tienoilla. Tästä sitten saa kelalta vähän takaisin.
Röntgenkuvia jos tarvitsee ottaa, niin tietysti hintaa tulee lisää. Mulla oli kuvat jo valmiiksi otettu tarkastuksen yhteydessä, niin ei tarvittu uusia. TK.ssa se pieni "BiteWing" kuva maksaa n. 6,50 kappale ja kokoleuan kuva pikkasen vaille 14€.
Yksityiselle bitewing voi maksaa vaikka 35 € ja kela korvaa siitä ehkä 7€. Optg taisi jossain yksityisellä maksaa 75€. - Pienisuu
viisurit pois kirjoitti:
Ole hyvä :)
Hinnoista...jos on kokonaan puhjennut ja ns. peruspoisto, eli juuret ei ole mitenkään hankalasti tms. niin terveyskeskuksen hinta on vähän alle 14€ käyntimaksu 9€. Ompeleita ei tarvita. Jos taas joudutaan leikkaukselllisesti poistamaan, niin tk.hinta on maksimissaan jossain 40 euron 9€ tietämillä. Jos on niin vaativa, että eivät ala poistamaan itse, vaan tarvitaan kirurgia, niin yliopistosairaalan maksu on noin 89€
Mulla on yksi viisuri poistettu IV-sedaatiossa yliopistosairaalassa ja hinta oli tuo 89€. En ihan sentilleen muista. Normaalisti ei nukutusta tarvita siinäkään tilanteessa, että kirurgia tarvitaan. Mä sain sedaation vain siksi, että pelkään (erittäin huonoja kokemuksia hammaslääkäreistä lapsuudessa). Yksi viisuri poistettiin oman tk hammaslääkärin toimesta ja maksoi tuon 13,60€ 9€. Kolmannen hän poistaa syksyllä ja pitäisi olla yhtä helppo poisto, kuin tuo edellinenkin.
Yksityisen hinnat voi olla ihan mitä vain, mutta lähtöhinta todennäköisesti jossain 50 euron tienoilla. Tästä sitten saa kelalta vähän takaisin.
Röntgenkuvia jos tarvitsee ottaa, niin tietysti hintaa tulee lisää. Mulla oli kuvat jo valmiiksi otettu tarkastuksen yhteydessä, niin ei tarvittu uusia. TK.ssa se pieni "BiteWing" kuva maksaa n. 6,50 kappale ja kokoleuan kuva pikkasen vaille 14€.
Yksityiselle bitewing voi maksaa vaikka 35 € ja kela korvaa siitä ehkä 7€. Optg taisi jossain yksityisellä maksaa 75€.Hmm, onko kyse sitten normaaleista takahampaista, kun laskettuna etummaisesta hampaasta, se on kuudes..? Vaikuttaako se tuohon "toimenpiteeseen"? :)
- viisurit pois
Pienisuu kirjoitti:
Hmm, onko kyse sitten normaaleista takahampaista, kun laskettuna etummaisesta hampaasta, se on kuudes..? Vaikuttaako se tuohon "toimenpiteeseen"? :)
Ei se sinänsä vaikuta, poskihampaat voi olla tiukemmassa kiinni, kuin viisaudenhampaat, mutta ei se mikään ongelma ole silti, usein joutuu halkaisemaan hampaan, ennen poistoa (viisuria harvemmin tarvitsee halkaista). Isompi ongelma on se, että jos todella on kutoshampaista kyse, niin ne on aika tärkeät hampaat purennan kannalta. Ihan heppoisin perustein ei kannata poistaa.
Oletko nyt ihan varma, että ovat kuudennet edestä laskettuna?? Kaksi etummaista on siis ykköset (keskiviivan molemmin puolin). Missä sun seiska hampaat sitten on? Jos nekin puuttuu ja silti on ahdasta, niin sitten on kyllä aika pieni suu. Seiskan voisi ehkä poistaakin vähän köykäisemmin perustein, kuin kutosen. Se on kuitenkin takimmainen poskihammas, eikä IHAN niin tärkeä, kuin kutonen. - Pienisuu
viisurit pois kirjoitti:
Ei se sinänsä vaikuta, poskihampaat voi olla tiukemmassa kiinni, kuin viisaudenhampaat, mutta ei se mikään ongelma ole silti, usein joutuu halkaisemaan hampaan, ennen poistoa (viisuria harvemmin tarvitsee halkaista). Isompi ongelma on se, että jos todella on kutoshampaista kyse, niin ne on aika tärkeät hampaat purennan kannalta. Ihan heppoisin perustein ei kannata poistaa.
Oletko nyt ihan varma, että ovat kuudennet edestä laskettuna?? Kaksi etummaista on siis ykköset (keskiviivan molemmin puolin). Missä sun seiska hampaat sitten on? Jos nekin puuttuu ja silti on ahdasta, niin sitten on kyllä aika pieni suu. Seiskan voisi ehkä poistaakin vähän köykäisemmin perustein, kuin kutosen. Se on kuitenkin takimmainen poskihammas, eikä IHAN niin tärkeä, kuin kutonen.Siis seiskasta kyse juu, ei kutosesta.. :)
Juuri muutin toiselle paikkakunnalle niin koko tk vaihtuu,
en tiedä ollenkaan tämän paikan käytäntöä..
Mutta pitäisikö ensin varata aika ihan vaan tarkastukseen? - viisurit pois
Pienisuu kirjoitti:
Siis seiskasta kyse juu, ei kutosesta.. :)
Juuri muutin toiselle paikkakunnalle niin koko tk vaihtuu,
en tiedä ollenkaan tämän paikan käytäntöä..
Mutta pitäisikö ensin varata aika ihan vaan tarkastukseen?Ok ;)
Siinä hampaassa ei ole nyt mitään särkyä kuitenkaan? Tiedät muuten vain, että siinä on reikä? Onko se niin iso, että näet sen itse, vai onko joku hml sanonut , että siinä on reikä? Minkä ikäinen olet? Sekin vaikuttaa mahdolliseen poisto päätökseen mielestäni.
Sori...mulla on joku kysely ikä varmaan =)
Mä tekisin niin, että varaisin tarkastus ajan. Toivottavasti sen saa kohtuu nopeasti siellä sinun uudessa tk:ssa ja toivottavasti ei tarvitse tarkastuksen jälkeen jonottaa uudestaan, ennen varsinaista hoitoa (esim. Helsinki). Meillä jonotetaan vain tarkastukseen ja hoito tulee heti sen perään ilman jonoja.
Jos hammas särkee (tai alkaa aikaa odotellessa särkeä) tai vaivaa jotenkin muuten, niin silloin tietysti heti päivystysajalle!!
Itse kysyisin hammaslääkärin mielipidettä ja perusteluita kannalleen, poistaisiko hän vai olisiko järkevämpää kuitenkin paikata. Mun on vaikea täältä nettiyhteyden päästä sanoa varmuudella mitä pitäis tehdä, kun ei voi tietää esim. kuinka isosta reiästä on kyse ja kuinka ahdasta siellä suussa on. Pysyvää hammasta ei minusta kuitenkaan ihan harkitsematta kannata poistaa.
Puhdistuksen avuksi... apteekista saa meridol merkkisiä hammasharjoja. Niissä on mukavan pieni harjaosa. Sillä saa hyvin ihan takimmaisetkin hampaat puhdistettua, vaikka olisi vähän ahtaampaakin. Muutenkin se harja tuntuu puhdistavan tavallista käsikäyttöistä harjaa tehokkaammin(johtuu harjasten muotoilusta). Voin suositella! Toinen vaihtoehto on sitten sähköhammasharja, niissäkin harjaosat on pieniä. - Pienisuu
viisurit pois kirjoitti:
Ok ;)
Siinä hampaassa ei ole nyt mitään särkyä kuitenkaan? Tiedät muuten vain, että siinä on reikä? Onko se niin iso, että näet sen itse, vai onko joku hml sanonut , että siinä on reikä? Minkä ikäinen olet? Sekin vaikuttaa mahdolliseen poisto päätökseen mielestäni.
Sori...mulla on joku kysely ikä varmaan =)
Mä tekisin niin, että varaisin tarkastus ajan. Toivottavasti sen saa kohtuu nopeasti siellä sinun uudessa tk:ssa ja toivottavasti ei tarvitse tarkastuksen jälkeen jonottaa uudestaan, ennen varsinaista hoitoa (esim. Helsinki). Meillä jonotetaan vain tarkastukseen ja hoito tulee heti sen perään ilman jonoja.
Jos hammas särkee (tai alkaa aikaa odotellessa särkeä) tai vaivaa jotenkin muuten, niin silloin tietysti heti päivystysajalle!!
Itse kysyisin hammaslääkärin mielipidettä ja perusteluita kannalleen, poistaisiko hän vai olisiko järkevämpää kuitenkin paikata. Mun on vaikea täältä nettiyhteyden päästä sanoa varmuudella mitä pitäis tehdä, kun ei voi tietää esim. kuinka isosta reiästä on kyse ja kuinka ahdasta siellä suussa on. Pysyvää hammasta ei minusta kuitenkaan ihan harkitsematta kannata poistaa.
Puhdistuksen avuksi... apteekista saa meridol merkkisiä hammasharjoja. Niissä on mukavan pieni harjaosa. Sillä saa hyvin ihan takimmaisetkin hampaat puhdistettua, vaikka olisi vähän ahtaampaakin. Muutenkin se harja tuntuu puhdistavan tavallista käsikäyttöistä harjaa tehokkaammin(johtuu harjasten muotoilusta). Voin suositella! Toinen vaihtoehto on sitten sähköhammasharja, niissäkin harjaosat on pieniä.Juuripa siitä tiedän että on reikä, että särkee, joudun syömään toisella puolella ja juominenkin vaikeaa, kaikki mitä reikään menee sattuu.
Kyllä sen myös näkee pienellä peilillä.
18 vuotta olen vasta, en osaa sanoa onko hammas kokonaan puhjennut vai osittain! :D
Ei kysely haittaa, päinvastoin. Enhän voi apuakaan saada jos ei kysellä kun en itse osaa kertoa.. :)
Nooh, mitä olen kuullut niin täällä Lahdessa on myöskin ruuhkia melko lailla. Siksi en viitsi varata aikaa tuosta noin vaan tietämättä, kun pian valittavat ajan haaskauksesta.
Niin, kyllä kai ne tarkastuksessa sitä tutkii ja kertoo mielipiteensä..
Sähköhammasharjaa käytän, semmosta normaalia pyörivää. Kyllä sillä saa takahampaiden purentapuolen, mutta poskien puolelle ei millään meinaa päästä. - viisurit pois
Pienisuu kirjoitti:
Juuripa siitä tiedän että on reikä, että särkee, joudun syömään toisella puolella ja juominenkin vaikeaa, kaikki mitä reikään menee sattuu.
Kyllä sen myös näkee pienellä peilillä.
18 vuotta olen vasta, en osaa sanoa onko hammas kokonaan puhjennut vai osittain! :D
Ei kysely haittaa, päinvastoin. Enhän voi apuakaan saada jos ei kysellä kun en itse osaa kertoa.. :)
Nooh, mitä olen kuullut niin täällä Lahdessa on myöskin ruuhkia melko lailla. Siksi en viitsi varata aikaa tuosta noin vaan tietämättä, kun pian valittavat ajan haaskauksesta.
Niin, kyllä kai ne tarkastuksessa sitä tutkii ja kertoo mielipiteensä..
Sähköhammasharjaa käytän, semmosta normaalia pyörivää. Kyllä sillä saa takahampaiden purentapuolen, mutta poskien puolelle ei millään meinaa päästä.No, hyvä! Ajattelin, vaan kun kyselin ikää ja kaikkea =)
Nyt vaan heti päivystykseen, kun kerran särkee ja vaivaa muutenkin noin paljon :( ja kun reikä on niin iso, että sen näkeekin!! Siitä vaan...ei se mitään ajan haaskausta ole. Minusta ei missään nimessä kannata mihinkään jonoon jäädä. Päivystysvastaanotto pitää lain mukaan järjestyä viimeistään seuraavana päivänä yhteydenotosta. Ja ainahan saa vähintään soittaa ja kysyä neuvoa!
Voithan kokeilla sitä meridol harjaa kuitenkin? Voi olla että sillä pääsee juuri posken puolelle helpommin käsiksi, kun se riittää, että harja on viistosti hammasta vasten. Ei kokeilusta ainakaan haittaa ole hinnan lisäksi (maksaa n. 5€). Jos sillä välttää uudet reijät, niin hyvä juttu. Nyt olemassa olevaa ei kyllä enää kotikonsteilla voi auttaa.
18 vuotiaana en kyllä lähtis välttämättä poisto linjalle jos ei ole pakko (mulla on poistettu 18v alakutonen, kun oli ensin kaikki mahdollinen tehty ja yritetty, nyt on kallis implantti tilalla). Onko sulle viisauden hampaita tulossa? Nekin alkaa tuossa 18 -25 iässä tulla jos on tullakseen. Onko kukaan maininnut asiasta? Sehän taas pahentaa tilannetta, jos ne alkaa muutenkin ahtaaseen suuhun puhkeamaan. Kannattaisiko poistaa ne jo ennen puhkeamista jos näyttää että ne on tulossa(hammaslääkäriltä voisi kysyä sitäkin)?
Seiskat puhkeaa jossain 12 vuoden iässä, eli ne on kyllä jo puhjenneet kokonaan jos vaan mahtuvat suuhun ja ovat oikeassa asennossa.
Mietin sitäkin, että kun/jos reikä on noinkin iso ja vaivaa noin paljon, niin varmaan joutuu juurihoitamaan... jotkut hammaslääkärit on kyllä aika hanakoita poistamaan seiskoja, jos vaihtoehtona poistolle on juurihoito ja "työskentelytilat" on ahtaat eli, jos suuta ei saa tarpeeksi auki, kun juurihoito välineet on aika pitkiä.
Äkkiä vaan hampilekuriin ennen kun tilanne pahenee enää yhtään!!! :)
Toivottavasti ei tullut kovin sekava vastaus! ;) Pitäis kai mennä nukkumaankin...tuun huomenna kyllä taas vilkaisemaan. Jos vaikka tarviit vielä apua. :) - PieniSuu
viisurit pois kirjoitti:
No, hyvä! Ajattelin, vaan kun kyselin ikää ja kaikkea =)
Nyt vaan heti päivystykseen, kun kerran särkee ja vaivaa muutenkin noin paljon :( ja kun reikä on niin iso, että sen näkeekin!! Siitä vaan...ei se mitään ajan haaskausta ole. Minusta ei missään nimessä kannata mihinkään jonoon jäädä. Päivystysvastaanotto pitää lain mukaan järjestyä viimeistään seuraavana päivänä yhteydenotosta. Ja ainahan saa vähintään soittaa ja kysyä neuvoa!
Voithan kokeilla sitä meridol harjaa kuitenkin? Voi olla että sillä pääsee juuri posken puolelle helpommin käsiksi, kun se riittää, että harja on viistosti hammasta vasten. Ei kokeilusta ainakaan haittaa ole hinnan lisäksi (maksaa n. 5€). Jos sillä välttää uudet reijät, niin hyvä juttu. Nyt olemassa olevaa ei kyllä enää kotikonsteilla voi auttaa.
18 vuotiaana en kyllä lähtis välttämättä poisto linjalle jos ei ole pakko (mulla on poistettu 18v alakutonen, kun oli ensin kaikki mahdollinen tehty ja yritetty, nyt on kallis implantti tilalla). Onko sulle viisauden hampaita tulossa? Nekin alkaa tuossa 18 -25 iässä tulla jos on tullakseen. Onko kukaan maininnut asiasta? Sehän taas pahentaa tilannetta, jos ne alkaa muutenkin ahtaaseen suuhun puhkeamaan. Kannattaisiko poistaa ne jo ennen puhkeamista jos näyttää että ne on tulossa(hammaslääkäriltä voisi kysyä sitäkin)?
Seiskat puhkeaa jossain 12 vuoden iässä, eli ne on kyllä jo puhjenneet kokonaan jos vaan mahtuvat suuhun ja ovat oikeassa asennossa.
Mietin sitäkin, että kun/jos reikä on noinkin iso ja vaivaa noin paljon, niin varmaan joutuu juurihoitamaan... jotkut hammaslääkärit on kyllä aika hanakoita poistamaan seiskoja, jos vaihtoehtona poistolle on juurihoito ja "työskentelytilat" on ahtaat eli, jos suuta ei saa tarpeeksi auki, kun juurihoito välineet on aika pitkiä.
Toivottavasti ei tullut kovin sekava vastaus! ;) Pitäis kai mennä nukkumaankin...tuun huomenna kyllä taas vilkaisemaan. Jos vaikka tarviit vielä apua. :)Koitan huomenna soittaa ja varata ajan. :)
Noin vuosi sitten kävin hammaslääkärissä viimeksi eikä silloin sanoneet mitään viisauden hampaista, eikä todellakaan ole mahdollista että ne vielä mahtuisivat! :D
Oikeassa asennossa? Enpä tiedä.. :D Mulla on kaksi etuhammasta ja heti niitten vieressä on (onkohan ne kakkoset) 180 astetta vinossa olevat "kulmahampaat".. :D
Mutta muuten melko suora ja nätti rivi. :) Ei ne ihan vinksallaan ainakaan takana ole..
Onko poistetun hampaan tilalle pakko laittaa "jotain"?
Niin, jos juurihoito on ns. ainoa vaihtoehto reiän hoitamiselle, niin en usko että siihen ryhtyvät. On todella niin hankalassa paikassa.
Pitäis kyllä nukkua, tänään hampuli on ollut tosi kiukkunen ni unetki katoo. :)
Kiitos sinulle todella paljon neuvoista ja avusta! :) Varmaan pohtisin vielä kuukauden päästäkin mitä tehdä! (Enkä liioittele) - PieniSuu
viisurit pois kirjoitti:
No, hyvä! Ajattelin, vaan kun kyselin ikää ja kaikkea =)
Toivottavasti ei tullut kovin sekava vastaus! ;) Pitäis kai mennä nukkumaankin...tuun huomenna kyllä taas vilkaisemaan. Jos vaikka tarviit vielä apua. :)Nyt on aika varattu, jono 6 kuukautta!!
Mutta sanoivat siellä, että jos vaivat lisääntyvät niin
ole uudestaan yhteydessä.. -.- - viisurit pois
PieniSuu kirjoitti:
Koitan huomenna soittaa ja varata ajan. :)
Noin vuosi sitten kävin hammaslääkärissä viimeksi eikä silloin sanoneet mitään viisauden hampaista, eikä todellakaan ole mahdollista että ne vielä mahtuisivat! :D
Oikeassa asennossa? Enpä tiedä.. :D Mulla on kaksi etuhammasta ja heti niitten vieressä on (onkohan ne kakkoset) 180 astetta vinossa olevat "kulmahampaat".. :D
Mutta muuten melko suora ja nätti rivi. :) Ei ne ihan vinksallaan ainakaan takana ole..
Onko poistetun hampaan tilalle pakko laittaa "jotain"?
Niin, jos juurihoito on ns. ainoa vaihtoehto reiän hoitamiselle, niin en usko että siihen ryhtyvät. On todella niin hankalassa paikassa.
Pitäis kyllä nukkua, tänään hampuli on ollut tosi kiukkunen ni unetki katoo. :)
Kiitos sinulle todella paljon neuvoista ja avusta! :) Varmaan pohtisin vielä kuukauden päästäkin mitä tehdä! (Enkä liioittele)Heippa taas! :) Kiva jos olen voinut olla avuksi.
Auts! Ei mihinkään puolen vuoden jonoon!!! Ei noin saa tehdä. Jos se hammas vie sulta yöunet jo nyt, niin kuinka pahaksi sen pitää äityä, ennen kun pääset päivystykseen. Mä tuun niin kiukkuiseksi kun ihmisiä kohdellaan noin! :( Meidän hammashoitolassa olis sanottu heti, esim. että tuu tänään kaheltatoista, kun omalla hammaslääkärilläs on päivystysaika silloin. :) Ainoa mitä ne joskus kysyy, on että onko särky niin kovaa, että siihen on pitänyt ottaa särkylääkettä.
Huomenna soitat uudestaan ja sanot, että särkee tosi pahasti ja, että et saa edes nukuttua hampaan takia. Liioittelet vaikka vähän jos täytyy, mutta minusta et voi odottaa jonossa puolta vuotta noilla kertomillasi oireilla.
Joo, ei nuo kakkoset sinne taka-alueelle vaikuta. Mullakin on kakkoset tuolla tavalla vinossa ja kaikki muut ihan suorassa. =) Tarkoitin, että jos ne seiskat tai viisurit yrittää tulla (tai on tulleet) sieltä ikenestä vinossa ulos.
Poistetun tilalle ei ole pakko laittaa mitään. Etenkin kun tilaa ei kauheasti ole, voi olla, että ei edes pystyisi laittamaan. Se implantti ruuvi vaatii kuitenkin jonkun verran tilaa ja muut ratkaisut (erilaiset sillat) ei sitten taas tuolla taka-alueella oikein kestä. Joskus puhkeava viisaudenhammas voi korvata aikaisemmin poistetun seiskan. Viisaudenhammas on ihan yhtä kestävää tavaraa, kuin muutkin. Ne ovat herkempiä reikiintymiselle vain sijaintinsa takia.
Olikos tämä seiska ylhäällä vai alhaalla? Alahampaan poisto tekee sen, että kun ylähampaalla ei ole vastapurijaa, niin se tulee pikkuhiljaa (vuosien kuluessa) "ylipuhkeamaan" eli tulee alaspäin, kun ei ole vastakappaletta mihin purra. Mutta, jos on ahdasta, niin ei ylähampaalla välttämättä ole poiston jälkeenkään tilaa puhjeta yli. - Pienisuu
viisurit pois kirjoitti:
Heippa taas! :) Kiva jos olen voinut olla avuksi.
Auts! Ei mihinkään puolen vuoden jonoon!!! Ei noin saa tehdä. Jos se hammas vie sulta yöunet jo nyt, niin kuinka pahaksi sen pitää äityä, ennen kun pääset päivystykseen. Mä tuun niin kiukkuiseksi kun ihmisiä kohdellaan noin! :( Meidän hammashoitolassa olis sanottu heti, esim. että tuu tänään kaheltatoista, kun omalla hammaslääkärilläs on päivystysaika silloin. :) Ainoa mitä ne joskus kysyy, on että onko särky niin kovaa, että siihen on pitänyt ottaa särkylääkettä.
Huomenna soitat uudestaan ja sanot, että särkee tosi pahasti ja, että et saa edes nukuttua hampaan takia. Liioittelet vaikka vähän jos täytyy, mutta minusta et voi odottaa jonossa puolta vuotta noilla kertomillasi oireilla.
Joo, ei nuo kakkoset sinne taka-alueelle vaikuta. Mullakin on kakkoset tuolla tavalla vinossa ja kaikki muut ihan suorassa. =) Tarkoitin, että jos ne seiskat tai viisurit yrittää tulla (tai on tulleet) sieltä ikenestä vinossa ulos.
Poistetun tilalle ei ole pakko laittaa mitään. Etenkin kun tilaa ei kauheasti ole, voi olla, että ei edes pystyisi laittamaan. Se implantti ruuvi vaatii kuitenkin jonkun verran tilaa ja muut ratkaisut (erilaiset sillat) ei sitten taas tuolla taka-alueella oikein kestä. Joskus puhkeava viisaudenhammas voi korvata aikaisemmin poistetun seiskan. Viisaudenhammas on ihan yhtä kestävää tavaraa, kuin muutkin. Ne ovat herkempiä reikiintymiselle vain sijaintinsa takia.
Olikos tämä seiska ylhäällä vai alhaalla? Alahampaan poisto tekee sen, että kun ylähampaalla ei ole vastapurijaa, niin se tulee pikkuhiljaa (vuosien kuluessa) "ylipuhkeamaan" eli tulee alaspäin, kun ei ole vastakappaletta mihin purra. Mutta, jos on ahdasta, niin ei ylähampaalla välttämättä ole poiston jälkeenkään tilaa puhjeta yli.Juu, täytyy soittaa kun on huomennakin auki, täällä on joku
vastaanotto sellaisille jotka tarvitsee nopeastikin käyntiä,
mutta puhelussa sanoi ettei mitään tarvetta. :D
Ihan suorassa ne kaiketi on.. :)
Ylähampuli on kyseessä, sen alapuolella oleva ei ole vielä kokonaan edes puhjennut. :D - viisurit pois
Pienisuu kirjoitti:
Juu, täytyy soittaa kun on huomennakin auki, täällä on joku
vastaanotto sellaisille jotka tarvitsee nopeastikin käyntiä,
mutta puhelussa sanoi ettei mitään tarvetta. :D
Ihan suorassa ne kaiketi on.. :)
Ylähampuli on kyseessä, sen alapuolella oleva ei ole vielä kokonaan edes puhjennut. :D" Ylähampuli on kyseessä, sen alapuolella oleva ei ole vielä kokonaan edes puhjennut. :D "
Eh! Tässä on nyt jotain hassua, kun sinun ikäisellä pitäis olla kaikki seiskat jo puhjenneet. Voisiko kuitenkin olla kyse viisauden hampaista???
Mutta oli nyt mikä tahansa hammas kyseessä, niin ei kannata puolta vuotta jonottaa särkevän hampaan kanssa. Ei siis muuta kuin uudestaan puhelin kouraan. Jos ei huomenna, niin viimeistään heti maanantaina sitten!!! Tiukkana vaan sen vastaanotto ihmisen kanssa! - PieniSuu
viisurit pois kirjoitti:
" Ylähampuli on kyseessä, sen alapuolella oleva ei ole vielä kokonaan edes puhjennut. :D "
Eh! Tässä on nyt jotain hassua, kun sinun ikäisellä pitäis olla kaikki seiskat jo puhjenneet. Voisiko kuitenkin olla kyse viisauden hampaista???
Mutta oli nyt mikä tahansa hammas kyseessä, niin ei kannata puolta vuotta jonottaa särkevän hampaan kanssa. Ei siis muuta kuin uudestaan puhelin kouraan. Jos ei huomenna, niin viimeistään heti maanantaina sitten!!! Tiukkana vaan sen vastaanotto ihmisen kanssa!Kyllä se seiska on alapuolellakin. Toisen puolen alahampaan päältä otettiin silloin vuosi sitten pois pala ientä, oli puhjennut silloin melkein kokonaan.. :)
- viisurit pois
PieniSuu kirjoitti:
Kyllä se seiska on alapuolellakin. Toisen puolen alahampaan päältä otettiin silloin vuosi sitten pois pala ientä, oli puhjennut silloin melkein kokonaan.. :)
Ok! Varmaankin jäänyt osittain puhjenneeksi sen ahtauden takia. Muuta selitystä on vaikea keksiä. =)
- avatoable49
Alahammas kuutonen poistettiin kuukausi sitten halkaisemalla. Nyt poistokuopan takareunaan on noussut luun terävä reuna. Seiskaa minulla ei ole koskaan ollutkaan, ellei seiska ole ikenen sisällä oleva puhkeamaton viisauudenhammas, joka on todettu röntgenkuvissa. Lisäksi on noussut ikenen läpi erillinen luunpala ikenen sisäreunaan. Luunpalan reuna tuntuu kielen alapinnassa niellessä. Mitähän suuhun on jäänyt. Onko osa hammasta edelleen suussa vai onko kyseessä leukaluun terävä harjanne? Lasku hampaanpoistosta terveyskeskuksessa oli korkeahko, joka teki lähes 100€. Lisää maksettavaa tulee, jos hampaasta vain puolet on poistettu. Tämä sama hammas paikattiin toukokuussa, mutta tulehtui poistokuntoon jo kuukautta myöhemmin. Paikkauslasku oli noin 60€ terveyskeskuksessa. Terävä reuna aristaa syödessä ja säteilee myös leukaniveliin.
- tähtimaa
Ei leukaluuhun hyvin onnistuneen poiston jälkeen jää terävää harjannetta, eli viittaisi mielestäni siihen, että poistokuoppaan on jäänyt juuren tai hampaan pala. Mielestäni kannattaa varata aika terveyskeskuksen hammaslääkärille, hän voi arvioida jatkohoidon tarpeen. Jos on jäänyt poistossa pala, pitäisi mielestäni korjaus tehdä samaan hintaan.
- ROMUALDO2
olen poistattanut viisaudet suustani, turhiahan ne on ja reikiintyvät vain. poskihammas oli ennätysmäisen kovaa särkyä aiheuttanut ja ekalla kerralla sitä ei saatu irti,kipu oli ni sietämätön kun sitä liikuteltiin. Heilumaan jäi. Sitten suukirurgi Pauliina Venetpalo Kokkolan terkkarissa hoiti homman kiitettävästi. Käytti ihan toisenlaisia puudutusaineita kuin ne edeltävät nuoret naishoitajat. Hampaanpoisto ei tuntunut miltään! ISO KIITOS HÄNELLE JA TERVEISIÄ!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241