Wikikirjastossa (Juhlakirja/uskonnottomat hautajaiset) oli luettelo ehdotuksia uskonnottomissa hautajaisissa soitettavaksi musiikiksi. Klassiselta puolelta tarvittais ilmeisesti pari kappaletta. En tunne klassista musaa kovin hyvin, mutta eiköhän ne niistä vakio ehdokkaista löydy, kun ei vainajallakaan mitää suosikkia ollut.
Mutta entä sitten muu kuin klassinen musiikki? Onko ehdotuksia? Mm. jotain lappiin liittyvää on ajateltu vainajan kotipaikan mukaan, esim.Lapin äidin kehtolaulu tai Lapin kesä. Muita ehdotuksia? Alussa kuulemma pitäis kuulemma olla mollia, mutta lopuksi vois olla duuriakin. Kuinka masentavaa sen hautajaismusan pitää olla. Esim. Soi vienosti murheeni soitto on vahva ehdokas maailman surullisimmaksi kappaleeksi. Onko se jo liian surullinen,ja onko sanoissa uskonnollisia viitteitä, ilmeisesti ei, kun tuolla mainitsemallani sivustollakin se mainittiin.. Mä en ole itse niin hirveen innokas kaiken maailman etikettien noudattamiseen, mutta pitää tietysti muitakin huomioida, vaikka hautajaiset pidetäänkin aika pienessä piirissä.
Onneksi mulla ja veljelläni ei ole erimielisyyksiä hautajaisten uskonnottomuudesta. Kun käytiin hautaustoimistossa, pidettiin huoli, että arkussa, uurnassa, korteissa, tai missään muussakaan ei ole ristejä, joka esittelyversioiden mukaan näyttää olevan vahva oletusarvo. Eikä vainajakaan kuulunut kirkkoon. Ei hän mikään "aktiivinen" ateisti ollut. Uskonto ei vaan kuulunut hänen elämäänsä.
Uskonnottomat hautajaiset, musiikki?
3
382
Vastaukset
- Aatteleppaite2.0
5,55 alkaa sopivat hautajaismenot;)
http://www.youtube.com/watch?v=B0DoMNzEqeg - Huhahhhei
pilkata tai muutenkaan irviä asiaa, mutta ihmettelen sitä, miksi hautajaisissa pitäisi välttämättä aina soittaa surumielistä musiikkia? En nyt tarkoita, että montun reunalla tulisi pistää bileet pystyyn, mutta kuitenkin... Itse olen ollut hautajaisissa, tai lähinnä hautajaisten jälkeisessä muistelotilaisuudessa, jossa soi pääosin vainajan lempimusiikki ynnä muu vastaava. Vainaja oli raskaan rockin suuri ystävä, joten pikkuisen se ehkä oudoksutti niitä, jotka ovat tottuneet perinteisiin itkuvirsihautajaisiin. Samaa muuten toivon itsellenikin, lista omissa monttubileissäni soitettavista biiseistä on jo valmiina, tosin osin elää vielä, mutta niissä pippaloissa ei takuulla veisata virsiä, jos etukäteen asiaan voin yhtään vaikuttaa :)
- hyvää jatkoa...!
Kun itse uskon siihen, että ei ääse taivaaseen ellei usko Jeesukseen, niin sääliksi kyllä käy...! Mutta no, ehkäpä se Lapin kesä vai mikä kehtolaulu sulla oli?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671