Tavanic

NoMoreTavanic

Aloitetaanpa ihan siitä, että tuossa jokunen viikko sitten puhkesi umpilisäke ja se leikattiin.
Olen oikein iloinen, että se leikattiin melkein liian myöhään, sitä tämä suomalainen jonotuskulttuuri
kuitenkin on.

Mutta, se miksi kirjoitan tänne johtuu aivan siitä, että kotiutuksen yhteydessä sain kuurin antibiootille
nimeltä Tavanic. Sen verran lääkäriin luotin, että en lukenut pakkausselostetta vaan aivan kylmän rauhallisesti
alkasin syömään lääkettä ajatellen, että: "eihän tämä ole kuin antibiootti.", mutta nyt kuurin jälkeen vasta tajuaa, että kyllä se pakkausseloste olisi pitänyt lukea sittenkin ennen käyttöä eikä vasta muutaman päivän käytön jälkeen. Minulla on ollut paniikkihäiriöitä ja tiedän, että se lukee heidänkin papereissaan.

Olen ollut voittavalla kannalla paniikkieni kanssa jo jonkin aikaa, ilman mitään lääkitystä yli vuoteen, ja olo on tuntunut oikein vapautuneelta, mutta jo muutaman päivän jälkeen, kun olin Tavanicia käyttänyt alkoi oireet uudestaan ja ne oikeasti vyöryi yli, se oli jotain aivan käsittämättömän kamalaa. En ole ollut koskaan niin ahdistunut kuin sen kuurin aikana. Oletin kuitenkin, että se johtuu siitä lääkkeestä ja se kyllä menee itsekseen ohitse, kun lääkkeen vaikutus kehossa loppuu. Eipähän tässä kuitenkaan ihan niin käynyt, Tavanic-kuuri loppui 1,5 viikkoa sitten, eli toisin sanoen, sen vaikutus varmaan olisi jo pitänyt loppua, mutta oireet jäivät. Tiedän toimineeni vähän tyhmästi kun en ilmoittanut asiasta lääkärille,
mutta tosiaan kuvittelin, että oireet häipyvät kyllä aivan itsekseenkin.

Ajattelin siksi tänne kirjoittaa, että tahtoisin tietää onko muilla ollut tällaisia tai yleensäkään mitään pahoja sivuvaikutuksia Tavanicista tai muista saman tyylisistä antibiooteista?

44

17199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ll

      antibiootista ovat yleensä somaattisia, kyseessähän ei ole PKV-lääke. Jotkut reagoivat lääkkeeseen sitten toisellakin tavalla, tosin lääkäri ei millään olisi voinut ennakkoon tietää miten juuri sinä reagoisit lääkkeeseen.

      Minulla ei nyt juuri ole tässä Pharmaca Fennicaa käsillä, mutta muistelisin lääkkeen olevan hyvin siedetyn.
      Mitä sellaista siellä pakkauksen ohjeessa luki joka sai sinut mietiimään että ph-kohtaukset ovat yhteydessä tähän lääkitykseen?

      "Tiedän toimineeni vähän tyhmästi kun en ilmoittanut asiasta lääkärille,
      mutta tosiaan kuvittelin, että oireet häipyvät kyllä aivan itsekseenkin." Ilmoittaa kelle lääkärille? Lääkkeen määränneellekö?

      Ph:n on sairaus joka ei oikeastaan koskaan varsinaisesti parane, remissiossahan se voi olla vuosia, vuosikymmeniä. Oletko varma ettei mikään muu laukaissut olotilaa?
      Saitko kipulääkitystä?

      • NoMoreTavanic

        siellä pakkausselosteessa lukee aivan tarkalleen mitä Tavanic voi aiheuttaa ja kenelle sitä ei saisi määrätä.
        Siksi yhdistin sen suoraan Tavaniciin, koska se oli Para-Tabsin ja Flagylin rinnalla ainoa jossa lukee
        selvästi mitä se voi aiheuttaa.

        Periaatteessa olisi voinut ilmoittaa asiasta lääkkeen määränneelle, ihan vain siksi, että vastaisuudessa lukisi potilaskertomuksen paremmin ennen lääkkeen määräämistä.

        Mutta, mä ajattelen asian niin, että ohitse nämä oireet taas menee ennemmin tai myöhemmin kuten aina.


      • .
        NoMoreTavanic kirjoitti:

        siellä pakkausselosteessa lukee aivan tarkalleen mitä Tavanic voi aiheuttaa ja kenelle sitä ei saisi määrätä.
        Siksi yhdistin sen suoraan Tavaniciin, koska se oli Para-Tabsin ja Flagylin rinnalla ainoa jossa lukee
        selvästi mitä se voi aiheuttaa.

        Periaatteessa olisi voinut ilmoittaa asiasta lääkkeen määränneelle, ihan vain siksi, että vastaisuudessa lukisi potilaskertomuksen paremmin ennen lääkkeen määräämistä.

        Mutta, mä ajattelen asian niin, että ohitse nämä oireet taas menee ennemmin tai myöhemmin kuten aina.

        ohjeissa että sitä ei saa määrätä paniikkihäiiröiselle??

        Kaikista lääkkeistä on olemassa ns. haittalista, ei pelkästään mainitsemistasi


    • myös paniikkihäiriö

      tätä antibiootti syönyt, mutta sen voin sanoa että noin jopa 3kk antibiootin vaikutus on kehossa kuurin loputtua,

    • Kesäksi kuntoon

      Itse söin Tavanicia kuurin poskiontelontulehdukseen kesällä 2010 kun kaksi aiempaa ab kuuria eivät purreet. PO-tulehdus iski viisaudenhampaan poiston jälkeen. No syksyllä 2010 poistettiin sitten toinen viisauden hammas, molemmat olivat ylhäällä. Ja taas iskivät kivut poskionteloon ja monen hammaslääkärikäynnin jälkeen kävin lääkärissä. Tohtori sitten tutki röntgenkuvat ja sanoi, että poskiontelontulehdushan mulla. No kesää muistelin ja pyysin suoraan Tavanicia, ettei taas tarvii monia kuureja syödä. Otin yhden, seuraavana päivä toisen. Kolmantena päivänä olin psykoosissa, suu oli tulessa, pulssi 158. Mikään ei pysynyt käsissä, olin hysteerinen, ahdistunut, noh psykoosissa. Muutama tunti sitten tipassa sairaalassa, eivät kuitenkaan keksineet mikä minua vaivaa.
      Vasta seuraavana päivänä luin paketissa olleen paperin, sitä ennen olin lukenut "pakkausselosteen" netistä. Netissä olevissa selosteissa ei ole mainintaa tuosta paniikki yhteydestä. Jätin sen päivän lääkkeen ottamatta ja kipitin lääkäriin hakemaan jotain muuta ab:ta. Röntgenlääkäri oli sitten tässä välissä tulkinnut kuvat; ei poskiontelontulehdusta. Eli turhaan söin edes nuo pari Tavanicia. Lääkäri sitten pisti minut muutamaksi päiväksi saikulle. Ainoa millä sain itseni edes takaisin kotiin oli rauhottavat, niitä söin kolme päivää kellon tarkkuudella.
      Ahdistus ja paniikki eivät loppuneet, oli huonoja ja huonompia päiviä. Loppujen lopuksi palasin taas lääkärille ja pyysin aiemmin tutuksi tullutta Cymbaltaa. Kolmas kerta elämässäni kun Cymbaltaa aloitin. Taas kaksi päivää psykoosissa vaikka samalla annoksella olin ennenkin aloittanut. Luovutin. Yritin taas muutaman viikon, kaikki mahdolliset ahdistuneisuushäiriön ja paniikkihäiriön oireet olivat päällä 24/7. Sitten taas palasin lääkäriin, Cymbaltaa puolikkaalla ensin viikko ja sitten nosto. Kolme viikko siinä meni, joulu kolkutti ovelle, mutta vihdoin ja viimein sitten Tavanicin; kykenin nukkumaan, pystyin syömään, pulssi alkoi olemaan normaali jne. siis ihminen.
      Miksi sitten tuo ensimmäinen Tavanic kuuri meni ilman oireita, silloin oli vain viikko siitä kun olin lopettanut edellisen Cymbalta "kuurin". Minulla on siis selvästi alttius ahdistuneisuuteen ja paniikkiin, kesä oli kuitenkin mennyt hyvin... Myyntiluvan haltija siis myöntää paniikkioireet: "Tämän ryhmän lääkeaineilla (fluorokinolit) mielentilan muutokset on tunnettu haittavaikutus. "
      No kevättä tässä odottelen, serotoniin puutteeseen oireeni sopivat, Cymbalta auttaa, ehkä suolisto, jossa siis suurin osa serotoniinista kehittyy, toipuu Tavanicista, kehittää normaalin bakteeriflooran ja kesä taas hymyilisi.

      • Anonyymi

        Tuskin psykoosissa olit. Silloin olisit osastokamaa. Paniikkihäiriö on eri asia.


    • Huh huh!

      Olit psykoosissa? Taidat sekoittaa nyt puurot ja vellit. Paniikkihäiriö on hieman eri asia kuin psykoosi. Tuskin olisit selvinnyt ilman psykiatrian osastoa, jos olisit ollut psykoosissa...

      • kjlolkkkk

        "Kinoloneja (mm. levofloksasiinia) käyttäneillä potilailla on ilmoitettu psykoottisia reaktioita. Hyvin
        harvinaisissa tapauksissa ne ovat edenneet itsemurha-ajatuksiksi ja itseä vaarantavaksi käyttäytymiseksi,
        joskus jo yhden levofloksasiiniannoksen jälkeen (ks. kohta 4.8). Jos potilaalle kehittyy kyseisiä reaktioita,
        levofloksasiinihoito on lopetettava ja asianmukaiset toimenpiteet aloitettava. Varovaisuutta on
        noudatettava, jos levofloksasiinihoitoa annetaan psykoottiselle potilaalle tai jos potilaalla on anamneesissa
        psyyken sairauksia."

        Näitä psyykkisiä reaktioita tavanic voi aiheuttaa:

        Unettomuus
        Ahdistuneisuus
        Sekavuus
        Hermostuneisuus
        Psykoottiset reaktiot
        (joihin voi liittyä
        aistiharhoja ja
        vainoharhoja)
        Masennus
        Kiihtyneisyys
        Poikkeavat unet
        Painajaiset
        Psykoottiset häiriöt, joihin
        liittyy itsensä vaarantamista,
        mm. itsemurha-ajatuksia tai
        -yrityksiä

        http://www.google.fi/url?q=http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humspc/7/580097.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwjywfXvvvDOAhVGQJoKHeh_BhsQFggeMAc&usg=AFQjCNFEppsr2IWM_Fw2bNeRqYdFcwM3AA


    • *

      Tavanic - tuhoa terveytesi

      Tavanic vaikuttaa olevan lääke josta kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana, sivuvaikutuksia ei tule kaikille mutta niitä on turha ottaa niin yksinkertaisesta lähteestä kuin antibiootit. Muitakin antibiootti-valmisteita on olemassa jos välttämättä tarvitsee niillä heikentää terveyttään.

      Ei ole kokemuksia itselläni aineesta mutta tästä linkistä löytyi kommentti puheenvuoro Turun Sanomien uutisiin ("Kerro tarinasi terveydenhuollon epäkohdista - me teemme jutun", 25.01.2012.), viitatun kommentin otsikko; Lääkevahinko - vaiettu salaisuus

      http://www.ts.fi/online/kotimaa/303829.html


      Lisää keskustelua myös täällä;

      http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1884790-tavanic/

    • sertghjhklkjioo

      Läheisellä tuli makuaistin muutoksia Tavanic-kuurin aikana. Katsottiin selosteesta, että tämä on mahdollista, tosin harvinainen haittavaikutus:

      Hyvin harvinaiset (harvemmalla kuin 1 henkilöllä 10 000:sta)

      Kuulo- tai näköhäiriöt, maku- ja hajuaistin muutokset

    • Hypercs

      90% lääkkeiden sivuvaikutuksista jää raportoimatta. Toivottavasti tähän tulee muutos uuden lakimuutoksen jälkeen, jossa kuluttajat voivat suoraan raportoida kokemistaan haitoista.

      Tavanicistä yms. lisää mm. tässä:
      http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=326

    • kissahullunainen

      Kannattaa lukea kaikki lääkkeiden tuoteselosteet. Kyllä saa paniikin aikaiseksi vähemmälläkin! jos on keuhkoissa Pseudomonas-bakteeri niin kiitollisena ottaa vastaan Tavanicin kaltaisen fluorokinoloni vaikuttavana aineena sis. antibiootin, jolla on edes pienet mahdollisuudet tappaa ko. bakteeri edes tilapäisesti.

      • CIPRO IS POISON

        Pysykää kaukana kaikista fluorokinoloni antibiooteista esim Tavanic, Ciprofloxacin, Ciproxin

        Tuo myrkky tärveli jalkani 4 päivän käytön jälkeen

        Tutustu Googlesta fluoroquinolone toxicity


    • lääkettälääkettä

      Äitiäni hoidettiin Tavanic nimisellä antibiootilla. Sappitiehyt oli tulehtunut. Söi sitä noin 2.5 viikkoa ja meni totaalisekaisin. Hän sairasti syöpää ja Tyksissä lääkärit päättelivät että äitini syöpä on edennyt aivoihin ja laittoivat hänet saattohoitoon kaarinan vuodeosastolle.

      Minua epäilytti koko ajan tuo diagnoosi, kukaan ei voi mennä niin nopeasti täysin huonoon kuntoon vaikka syöpä onkin..tutkin siskoni kanssa Tavanicin haittavaikutuslistaa ja ainakin silloin siellä luki seuraavanlaisesti: Saattaa aiheuttaa vaikeata hahmotushäiriötä, sekavuutta ja ahdistusta.

      Puhuin terveyskeskuksen lääkärille asiasta ja päätimme vaihtaa äitini antibiootit kahteen muuhun antibioottiin. Äitini muuttui zombista normaaliksi vuorokaudessa. Syöpä ei siis ollut edennyt aivoihin, vaan saattohoitoon toimittamisen syy oli TAVANIC

      Itse söin pahaan lohkokeuhkokuumeeseen Tavanicia vuosi sitten. Kerroin lääkärille äidistäni, mutta päätimme lääkärin kanssa että syön tätä lääkettä sen erinomaisen tehon takia.

      Akillesjänteeni kestivät, mutta molemmat olkajänteet tulehtuivat ja niiden paraneminen kesti puoli vuotta. Puhuin lääkärille, että epäilen Tavanicin aihauttamaksi, mutta hän ei oikein siihen uskonut. Mä uskon, ennen lääkitystä, olkavarsissani ei ollut mitään vikaa eikä minkäänlaista kipuilua..lääkekuurin jälkeen alkoi kovat kivut.

      summa summarum.
      Äitini eli saattohoitoon passittamisen jälkeen yli vuoden ja omassa kodissaan.
      Itse paranin keuhkokuumeesta hyvin., kuten myös jänteeni käsissäni parani ennenpitkää..

      olkaa varovaisia ja tarkkailkaa itseänne ja läheisiänne kun tätä Tavanicia syötte tai läheinen syö..tehokas aine, mutta pahojen sivuvaikutusten vaara on todella suuri!!!

    • olkapäämurtuma

      Itse jouduin syömään Tavanicia rajuun ja pitkittyneeseen keuhkokuumeeseen. Olin huonossa kunnossa, ja Tavanic vei vielä huonompaan kuntoon: taju lähti vähän väliä, en pystynyt liikkumaan, olin käytännössä halvaantunut. Putosin sängystä, jolloin olkapääni murtui kolmeen osaan, ja rupesin saamaan epilepsiakohtauksia. Edes keuhkokuume ei parantunut, vaan se vaihdettiin osastolla uuteen (jouduin siis tässä vaiheessa OYS:iin murtuman ja epilapsiakohtauksien takia).

      Monia antibiootteja olen syönyt, mutta Tavanic oli niistä hirvein, joten varokaa tuota lääkettä!!

      • Anonyymi

        Todella paha lääke! Lääkärin velvollisuus on kertoa mahdolliset haitat mm. Akillesjänteiden repeämät jne. Minulle määrättiin ko. lääkettä Meilahden sairaalasta, leikkaus + keuhkokuumeen jatkohoitoon. En tavannut lääkettä määrännyt ilmeisesti keikkalääkäriä, enkä myöskään mitään ohjeita mahdollisten haittavaikutusten ilmaantuessa. Ensin kipeytyi akillesjänteet, huomasi, suun limakalvot ja kieli rikkoutuvat. Silloin otin yhteyttä Meikkuun, josta lääkäri käski heti lopettaa Tavanicin käytön! Edelleen lähes puoli vuotta myöhemmin jänteet vaivaavat, makuaisti pielessä, lisäksi kuurin aikana alkanut suolistovaivat riesana. Lääkäri on laittanut potilastietoihini ko. lääkeainetta sisältävät lääkkeet kielletty- listalle. Tietäkää, että näitä vakavia oireita voi tulla jolloin tulee heti ottaa yhteyttä lääkäriin ja lopettaa lääkkeen ottaminen.


    • sotaorpo

      Mieheni keuhkokuumetta hodettiin Tavanic- lääkkeellä ja sivuvaikutuksena katkesi kummastakin jalasta akillesjänteet.Lääkärit ei rupea leikkausoperaatioon epäonnistumisen pelossa. Onko kellään kokemuksia kyseisestä asiasta ?

      • akilleen kantapää

        Jaa että sun miehes ei kävele enää ikinä? Ilman akillesjänteitä se on pirun vaikeaa...


      • tavanic sos
        akilleen kantapää kirjoitti:

        Jaa että sun miehes ei kävele enää ikinä? Ilman akillesjänteitä se on pirun vaikeaa...

        Eka tavanic pilleri ja olo oli kuin humalassa. En asiaa kummemmin ajatellut, vaan lähinnä kummastelin, kun päässä heitti. En ollut käyttänyt alkoholia kuukausii tulehduskierteen takia niin enemmin oli kiva miten rentoutti. Kuuden päivän päästä alkoikin ihan helvetillinen olo. Kädet tärisivät ja menin ihan lukkoon. Olen 33 vuotias ja lievän unettomuuden lisäksi ei ollut mitään ongelmia tetveydessä. Lääkkeenjälkeen puhkesi paniikkihäiriö ja lukuisia muita ongelmia. Kulunut jo neljä kuukautta,josta suurin osa sairaslomalla ja pelkään etten enää koskaan saa normaaleja aivojani takaisin.


    • gesg

      Oletko syönyt fluorokinoloni antibioottikuurin (siprofloksasiini, norfloksasiini, ofloksasiini, levofloksasiini, grepafloksasiini tai trovafloksasiini) ja kärsit nyt pitkäaikaisista ja vaikeista jänne-, nivel- tai hermosto vaurioista?

      Tuotenimiä ovat mm. Tavanic, Ciprofloxacin, Norfloxacin, Avelox, Tarivid jne

      Lääkärit vähättelevät oireitasi eivätkä usko niitä tämän lääkkeen aiheuttamaksi? Tervetuloa mukaan.

      Jos asia koskettaa sinua tai lähiomaistasi, liity Suomen ensimmäiseen Facebook tukiryhmään "Sano EI fluorokinoloniantibiooteille" ja jaa kokemuksesi kanssamme joille käynyt samoin.

    • Tavanicinsyönyt

      No onpas teille tullut vikoja kyseisestä lääkkeestä!!?? Itse söin kuurin ja tauti lähti eikä minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Taidatte kaikki kuulua niihin harvoihin ihmisiin joille tulee pahoja haittavaikutuksia. Jos täällä on muutama kirjoitus siitä ettei tavanic ole jollekkin sopinut niin suurimmalle osalle ihmisistä tämä lääke sopii hyvin ja vie taidin pois.
      Se on omaa tyhmyyttä jos ei ole sivuvaikutuksista lääkärille sanonut.

      • Tavanicciisyönymyös

        "Taidatte kaikki kuulua niihin harvoihin ihmisiin joille tulee pahoja haittavaikutuksia"

        Hyvin pahoja sivuvaikutuksia lääke aiheuttaa harvoin, mutta sellaisia haittoja, mitä antibiootin ei luultaisi aiheuttavan, useammin kuin luullaan. Netistä löytyy paljon ihmisten kokemuksia aiheesta, Suomessakin. Monet ei edes tule raportoiduksi. Mitä ihmiset ei monet tajua, tämä antibiootti voi aiheuttaa pysyviä haittoja esimerkiksi hermostossa ja jänteissä, jotka ei mene ohi lopetuksen jälkeen. Pysyviä haittoja antibiootista... Hetkinen, eikö ne yleensä aiheuta ripulia. Antibioottina Tavanic on verrattavissa siihen, kuin kärpästä ammuttaisiin sarjatuliaseella. Tulehduksessa lääke tuhoaa tulehduksen, mutta paljon muutakin esim jänteitä, se on niin yty lääke. Ihan omassa luokassaan antibiooteissa.

        Minä sain lievempiä, mutta pelottavia haittoja. Jännekivut alkoi heti toisena päivänä. Lopulta lopetin kun kävely oli liian kivuliasta. Kärsin sitten kuurin jälkeen reumantuntuisista kivuista, joiden takia kävin lääkärissä. Lääkäri käski välttämään kovaa liikuntaa ja tunnisti oireet antibiootista johtuviksi. Jostain syystä olen lääkkeen jälkeen ollut herkkä myös lääkeaineille, mille en ennen ollut, esim. tulehduskipulääkkeet.

        Haluan painottaa, että lääkärin tulisi etukäteen varoittaa vakavista haitoista Tavanicissa mitkä ei ole tyypillisiä antibiooteille yleensä eikä määrätä lääkettä ensisijaisena lievään infektioon, mikä minulla oli. Ja antaa potilaan päättää, josko kokeiltaisiin muuta antibioottia, jolla olisi vähemmän riskejä.


    • varovaisuutta-

      Pyytäkää lääkäriltä turvallisempaa antibiootteja lievempiin infektioihin kuin fluorokinolonit, joita on mm. Tavanic, Norfloxacin ja Ciproxin. Niiden riskit voi mennä hyödyn ohi. Lievempiin infektioihin kannattaa kokeilla muut antibiootit ensin.

      Tällaisen kannan on tänä kesänä ottanut myös FDA Jenkeissä, joka valvoo mm lääkkeiden tuloa markkinoille ja lääketurvallisuutta.

      "The U.S. Food and Drug Administration announced Tuesday that it's strengthening label warnings on a class of antibiotics called fluoroquinolones because the drugs can lead to disabling side effects, including long-term nerve damage and ruptured tendons.

      "A safety review revealed that potentially permanent side effects involving tendons, muscles, joints, nerves and the central nervous system can occur hours or weeks after exposure to fluoroquinolone pills or injections. Also, two or more serious side effects can occur together, the FDA said."

      Fluorokinolonit eroaa muista antibiooteista. Ne voi aiheuttaa jännetuhoa, hermostovaurioita, mielenterveysongelmia ja muita vakavia haittoja. Ne tunkeutuu aivoveriesteen läpi, voi tuhota kollageenia ja vaikuttaa keskushermostoon.

      Suomessa aiheesta on puhuttu

      http://yle.fi/uutiset/yleisella_antibiootilla_hurjat_sivuvaikutukset__useita_kuolemantapauksia_naista_ei_saa_puhua_suomessa/7839376

      http://yle.fi/uutiset/antibioottikuuri_vei_nuoren_miehen_mielisairaalaan_minulle_tuli_omituinen_tarve_hypata_sillalta/7839200

      Jenkeissä enemmän

      http://mobile.nytimes.com/blogs/well/2012/09/10/popular-antibiotics-may-carry-serious-side-effects/?referer=

      http://www.cbsnews.com/news/class-of-antibiotics-gets-stronger-warning-due-to-dangerous-side-effects-says-fda/

    • mites-suomessa

      Fda:lta heinäkuussa tullut uusi lausunto:

      http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm513183.htm

      "The U.S. Food and Drug Administration today approved safety labeling changes for a class of antibiotics, called fluoroquinolones, to enhance warnings about their association with disabling and potentially permanent side effects and to limit their use in patients with less serious bacterial infections.

      “Fluoroquinolones have risks and benefits that should be considered very carefully,” said Edward Cox, M.D., director of the Office of Antimicrobial Products in the FDA’s Center for Drug Evaluation and Research. “It’s important that both health care providers and patients are aware of both the risks and benefits of fluoroquinolones and make an informed decision about their use.”

      Fluoroquinolones are antibiotics that kill or stop the growth of bacteria. While these drugs are effective in treating serious bacterial infections, an FDA safety review found that both oral and injectable fluroquinolones are associated with disabling side effects involving tendons, muscles, joints, nerves and the central nervous system. These side effects can occur hours to weeks after exposure to fluoroquinolones and may potentially be permanent.

      Because the risk of these serious side effects generally outweighs the benefits for patients with acute bacterial sinusitis, acute exacerbation of chronic bronchitis and uncomplicated urinary tract infections, the FDA has determined that fluoroquinolones should be reserved for use in patients with these conditions who have no alternative treatment options. For some serious bacterial infections, including anthrax, plague and bacterial pneumonia among others, the benefits of fluoroquinolones outweigh the risks and it is appropriate for them to remain available as a therapeutic option."

    • floxie_

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/uutismaailma.duodecimapi.nayta?p_artikkeli=uux19493

      Suomeksikin löytyi ylläoleva uutinen.24.5.2016

      "FDA:n pari viikkoa sitten julkaisemassa turvallisuuskatsauksessa on päädytty siihen, että fluorokinolonien mahdolliset haitat ovat suurempia kuin hyöty hoidettaessa akuuttia sinuiittia tai bronkiittia tai komplisoitumatonta virtsatieinfektiota. Fluorokinoloneja pitäisi käyttää näiden infektioiden hoitoon vain potilailla, joita ei voida hoitaa turvallisemmilla vaihtoehdoilla. USA:ssa systeemiseen käyttöön hyväksytyt fluorokinolonit ovat moksifloksasiini, siprofloksasiini, gemifloksasiini, levofloksasiini ja ofloksasiini.

      Marraskuussa 2015 FDA vaati fluorokinolonien valmisteyhteenvetoihin aikaisempaa selvempiä varoituksia mm. tendiniitin, jänneruptuuran, keskushermostohaittojen, perifeerisen neuropatian, QT-ajan pitenemisen, valotoksisuuuden ja yliherkkyysreaktioiden varalta. FDA jatkaa fluorokinolonien turvallisuuden selvittelyä edelleen. Potilaita kehotetaan ottamaan yhteyttä lääkäriin, jos esiintyy esimerkiksi jänne- tai lihaskipuja, pistelyä, sekavuutta tai hallusinaatioita.

      Jänneruptuuran riskiä lisäävät yli 60 vuoden ikä ja steroidien käyttö, fyysinen rasitus, munuaisten vajaatoiminta, diabetes ja aikaisemmat lihaksiin ja jänteisiin liittyneet ongelmat."

    • fimealle
      • kroonikko

        Lääkäri määräsi Tavanic antibiootin pari päivää sitten. Pitää vain yrittää jollain konstilla taltuttaa keuhkotulehdus / kuume ! Kyselin kiireiseltä tohtorilta onko rajoitteita entisten lääkkeiden kanssa. "Ei ole "! Apteekin farmaseutti piti luennon missä järjestyksessä pitää ottaa toiset lääkkeet. Esim. 4 tuntia antibiootin jälkeen otettava maitohappobakteerit. Monia muita ohjeita sain. Viikko oltu kuumeessa ja limaa poistuu kuin "pyssyn suusta"! Katsellaan 10: n päivän päästä ollaanko vielä hengissä !


    • Mikr100

      Kaksi kehkokuumetta 2 vuoden sisään, ensimmäinen äityi oikein pahaksi kun en tajunnut mennä lääkäriin heti. Molemmat hoidettiin Tavanicilla. Luojan kiitos että tälläisiä lääkkeitä on olemassa. Ymmärrän sen ettei se sovi kaikille, eihän kaikki voi syödä esim. pähkinöitä. Totuus on kuitekin se että yksilön etu jää suuremman joukon alle. Yhtä epäonnistunutta lääkitystä vastaa usea tuhat onnistuminen. Onnistuneista hoidoista harvemmin kukaan asiaa tekee, epäonnistuneista useinkin. Lääke ei olisi markkinoilla jos se olisi niin epäonnistunut kun täältä lukea saa. Toimii siis hyvin suurimmalla osalla perusterveistä käyttäjistä.

      • Anonyymi

        Juuri näin.👍


    • DrVänsä

      Lääke toimi itsellä oikein hyvin, ja tulehdus katosi muutaman päivän käytön jälkeen. (Ciprofloxacin) En ymmärrä näitä provosoivia viestejä ja linkityksiä mitä näyttää samat ihmiset postaavan joka foorumille. Näillä pelottelu viesteillä ne paniikkikohtaukset laukeaa ja luulosairaus iskee ja tulee kaikki mahdolliset oireet mitä on netistä lukenut. Lääke on turvallinen, jota tutkittu vuosikymmeniä.

      Negatiivisia kokemuksia lääkkeen ottajillä on 5% / sadasta eli murto-osa, mutta voihan porkkanaankin tukehtua. Tosin turhaan näitäkään ei kannata syödä koska tappaa kaiken oravaa pienemmän eliön ihmisen elimistöstä, eli aikamoinen atomipommi bakteereille myös hyville sellaisille.

      Voihan sitä pelleillä niillä muilla antibiooteilla millä ei ole välttämättä mitään vaikutusta ja käydä jokainen markkinoilla oleva merkki läpi tai ottaa suoraan laajan antibiootin joka toimii varmasti.

      • Fluorokinoloni_

        Porkkanan ja fluorokinoloniantibiootin vertaus = kaukaa haettua

        Porkkanasta harvemmin jää pysyviä haittoja, se on aina mahdollisuus fluorokinolonien kanssa. Fluorokinolonit on erilaisia antibiootteja kuin muut ja mahdolliset haitat voi olla paljon raskaampia kuin muissa, jos ne kohdalle sattuu vaikka eivät yleisiä olekaan.. Ei kategoriassa hyvin bakteerien tuhoutuminen vaan kategoriassa esim pysyvä keskushermosto- tai jännevamma tai jopa työkyvyn menetys. Miten turvallinen lääke voi aiheuttaa sellaista ja mitä muuta lääke kehossa aiheuttaa? Mikä saa lääkkeessä aikaan jänteiden tuhoutumista tai keskushermostohaittoja? Siksi potilaan pitää tulla informoiduksi pysyvien riskien mahdollisuudesta. Kaikkia haittoja ei raportoida, osata yhdistää lääkkeeseen.

        Ei kenenkään kannata paniikkia vetää jos ei mitään ole tullut. Tosin toistuvilla kuureilla voi haittoja tulla mitä ekakuurilla ei tullut. Perusterveys ei suojaa haitoilta.

        Mahdollisten haittojen luokka ja riskit ja niiden mahdollisuus olla pysyviä tulisi olla lääkäriltä kuultuna etukäteen ennen kuuria tai selvemmin kirjattuna pakkausselosteeseen. Kenenkään ei tulisi ottaa riskiä pysyvistä haitoista ilman infoa niistä.


      • Drvänsä2

        Kaikissa lääkkeissä on riskinsä, koska ihmiset nyt sattuu olemaan erillaisia. Niinkun sanoin lääkkeen ottajista suurin osa on saanut positiivisen vaikutuksen käyttämällä fluorokinonia ja niille kelle lääke ei ole sopinut on todella pieni osa ja he metelöivät foorumeillä että on huono lääke. Ilman tätä lääkettä moni olisi kuollut keuhkokuumeeseen sun muihin infektioihin.

        cipro poistaa magnesiumin jänteistä ja lihaksista ja sitten kalsium korvaa sen. Kalsium saa lihakset jännitymään ja tämä vetää sen akilleksen kireälle ja se sitten saattaa jopa katketa, kun se muutenkin on tuossa tilassa heikentyneenä, olikos se niin että magnesiumilla oli rooli jänteiden korjausprosesseissakin. 5x150 mg Magnesium (sitraattia) kannattaa vetää jos vatsa kestää niin kuurina.

        Kyllä pätevät lääkärit varoittavat etukäteen, esimerkiksi itselleni kerrottiin että voi jänteet katkeilla ja muuta sellasta, ja liikkumista piti välttää ( Kuntosalia, juoksemista, jne)

        Vuonna 2016 ruokaan tukehtui Suomessa 96 ihmistä, joista suurin osa oli vauvoja ja porkkana oli isossa roolissa tässä keississä.


      • Fluorokinoloni_

    • medborgare

      Söin myös Tavanicia aloitin kuurin maanantaina ja perjantai-iltana en enään saanut happea, keuhkot ei toiminut normaalisti ja nilkat oli todella kipeät ja turvonneet pienen lapsen pään kokoiseksi . Ambulanssilla ,happea saaden ensiapuun ja sillä reissulla meni viikko . Selvittelin asiaa ja selvisi että Euroopan lääkevirasto on kieltämässä Tavanikin ja muita vastaavia alueellaan . Lääkäri kertoi että ihmisiltä on katkennut Akillesjänteitä ja niitä pitää varoa puoli vuotta . Nilkat on turvoksissa 2-3 kk . Keuhkoista en tiedä koska kuntoutuvat vai jäävätkö viallisiksi .

      • Väsynyt1

        Euroopan lääkevirasto ei kiellä näitä lääkkeitä, mutta rajoittaa niiden käyttöä. Lääkärit ei tiedä näistä juuri muuta kuin että akillesjänteet voi tulehtua ja katketa, koska se on selkeästi tutkimuksilla todettavissa (esim. pään kokoiseksi turvonneet nilkat) ja syy-yhteys on vaikea kiistää. Valitettavasti tuo on vain jäävuorenhuippu noiden lääkkeiden pitkäaikaishaitoista. Tee korvaushakemus lääkevahinkovakuutusyhtiöön.

        Karu yhteenveto vuosikymmeniä kestäneestä piittaamattomuudesta asian taustalla:
        https://www.laaketiedesairastaa.com/fluorokinolonien-pitkaaikaiset-haittavaikutukset-myonnettiin-viimein/


      • dsgsdgds

        Hyvä blogi.

        Vaikuttaa siltä, että nykyaikana vastuu lääkkeiden haittojen paremmasta tiedostamisesta ulkoistetaan siten että niistä ollaan kiinnostuneita vasta kun potilasjärjestöt ja lääkkeillä satutetut ajavat asiaa ja vaativat tutkimusta. Muuten niihin suhtaudutaan välinpitämättömästi lääkevalvonnassa.Lääkkeiden ongelmat voi paljastua pahasti jälkijunassa ja useat potilaat ovat autuaan tietämättöminä koekaniineina lääkkeille, joista voi myöhemmin paljastua isojakin terveysriskejä.

        Fluorokinolonitarina kuvaa hyvin tätä.


      • Väsynyt1
        dsgsdgds kirjoitti:

        Hyvä blogi.

        Vaikuttaa siltä, että nykyaikana vastuu lääkkeiden haittojen paremmasta tiedostamisesta ulkoistetaan siten että niistä ollaan kiinnostuneita vasta kun potilasjärjestöt ja lääkkeillä satutetut ajavat asiaa ja vaativat tutkimusta. Muuten niihin suhtaudutaan välinpitämättömästi lääkevalvonnassa.Lääkkeiden ongelmat voi paljastua pahasti jälkijunassa ja useat potilaat ovat autuaan tietämättöminä koekaniineina lääkkeille, joista voi myöhemmin paljastua isojakin terveysriskejä.

        Fluorokinolonitarina kuvaa hyvin tätä.

        Sinänsä fluorokinolonit ovat hyviä lääkkeitä (tehokkaita ja monikäyttöisiä), mutta lääketeollisuudelle tavalliseen tapaan haittoja ei vaivauduta tutkimaan, eikä asia kiinnosta ketään muita kuin niitä, jotka saavat ne harvinaiset vakavat haitat. Lääketieteen edustajien näkökulmasta kun riittää että lääke on useimmille turvallinen, eli rapatessa saa roiskua.

        Fluorokinolonien pitkäaikaishaittojen mekanismeista (hoidoista puhumattakaan) on vasta spekulaatiota, koska ketä kiinnostaa rahoittaa moisia tutkimuksia, kun on seksikkäämpiäkin kohteita, kuten laittaa sekin raha vaikka rintasyöpätutkimukseen. Tärkeä kohdehan se toki on, mutta sairaudet eivät todellakaan ole tasa-arvoisia.


      • Anonyymi

        Sain tasan samat oireet . Paransin nilkat ja akillesjänteet keskiaikaisella ruttolääkkeellä . Paranivat yön aikana ,mutta keuhkot ovat vieläkin todella huonot( 1,5 vuotta)


    • Anonyymi

      Onhan tuolla lääkkeellä pitkä haittavaikutusten luettelo. Mutta niin on melkein jokaisen lääkkeen kohdalla. Itse en löytänyt haittavaikutuksista paniikkihäiriötä, psykoosi siellä kyllä mainittiin.

      Jos ryhtyy oikein tarkasti tutkimaan haittavaikutuksia tai sivuvaikutuksia mistä tahansa lääkkeestä, niin mitään lääkettä ei ehkä voi ottaa. Koska kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksensa.

      • Anonyymi

        Jaa no harvemmin kyllä lääkkeiden käyttöä aletaan rajoittamaan niiden haittavaikutuksien takia ja Euroopan lääkrvirasto kehottaa siihen:

        https://yle.fi/uutiset/3-10473693

        Fluorokinoloneissa haitat on paljon merkittävämpiä kuin monessa lääkkeessä koska niiden luonne voi olla pysyvä ja haitat niin mahdollisesti laajoja ja invalidisoivia. Siksi niiden käyttöä pyritään rajoittamaan ja rajaamaan vaan vakavampiin infektioihin. Itse arvostan potilaana valinnan mahdollisuutta, haluanko altistaa itseni pahoille haitoille jos on muita antibiootteja joissa ei ihan näin kamalia haittoja ole.


    • Anonyymi

      Täällä eräs joka kärsii parhaillaan akillesjänteiden tulehduksesta, ja polvien ja käsien nivelet ja jänteet myös hellät. Ja narisevat. Jalkaterät kuumottaa ja kihisee.

      Fluorokinolonit ovat varmasti tehokkaita, mutta niin kauan kuin haittavaikutukset voivat olla rajut, pitäisi käyttää muita laajakirjoisia antibiootteja. Ennenkuin käytät ko. antibioottia ensimm kerran, et voi tietää kuinka reagoit. Harva kuitenkaan lukee ”erittäin harvinaisten haittavaikutusten luetteloa”. Jos 15-20/100 000 saa vakavia haittavaikutuksia, se on vähän, mutta kun ne osuu kohdalle, toipuminen kestää. Akilleet voivat katkea kolme kk kuurin lopettamisen jälkeen. Itse söin Tavanicia viikon, kun sohvalta nousu ei enää onnistunut, lopetin.
      Seuraavat kk:t sitten mentävä vähän pumpulissa. Harmittaahan tämä todella paljon.

    • Anonyymi

      Minulle ei kerrottu Tavanicin haittavaikutuksista kuten Fimean ja lääketehtaan ohjeistuksen mukaisesti lääkärin kuuluisi kertoa! Olin syöpäleikkauksessa Meilahdessa, jossa tämä lääke kotiutumisen yhteydessä määrättiin. Minä myös luotin lääkäriin, ja tähän ikään useita antibiootti kuureja syöneenä, ei tullut mieleenkään haittavaikutukset, joita lääke aiheutti! Ihmettelin nilkkojen kipua ja jalkojen jäykkyyttä ! Miksi kaikki mitä söin oli ihmeen kirpeää ja pahaa; suklaakin muuten mautonta paitsi suolaista ja kirpeää. Suun limakalvot ja kieli punaisia ja rikkonaisia. Silloin soitin Meilahden lääkärille ja sain kirjoituksen heti lopettaa ko. lääke! Lukekaa, ainakin kaikki te, joille Tavanicia määrätään, Fimean sivuilta haittavaikutukset?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe