Alfa-kurssit?

Alfadius

Mitä ne semmoiset Alfa-kurssit on?
Onko niitä Turun seudulla?
Onko Esikoislestadiolaisia, jotka löytäneet sieltä UUDEN hengellisen kodin?

6

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä maalta40

      Alfa-kurssit ovat useimmiten hyvää raamattuopetusta. Taso oseimmiten riippuu opettajasta.
      Osa opettajista tuntuu olevan itsekkin hiukan huonosti raamattua tuntevia,mutta osa on todella perinpohjin kirjoitukset tuntevia, varsinkin kansanlähetykseen kuuluvat.
      Paikkakunnallani on useita esikoisia käynyt ko kursseilla, ja voittopuolisesti ovat arvostaneet opetusta raamattuun perustuvaksi ja suositelleet sitä muillekin. Se on Raamatun perusopetusta.
      Turun tilannetta en tiedä, mutta kannattaa kysyä EVLUT-seurakunnasta missä ja milloin järjestetään.

    • Lupasin avata uuden aloituksen Alfa-kurssista, mutta ei tarvinnutkaan, mun oli jo avattu.
      On hyvä, että tämä asia käsitellään erillään muista skismakysymyksistä.

      Hakusana antaa paljon tietoa kyllä ja varmaan löytyy maanlaajuisesti alkavat kurssit ja ilmoittauttumisajat.

      Alfia ei ole seurakunta eikä oppijärjestelmä. Se on johdatus kristinuskon perusteiden ymmärtämiseen.
      Sre on synynyt Englannissa ja on levinnyt kaikkialle samansisältöisenä.
      Illan rakenne on sellainen, että siinä ensin nautitaan jonkinasteinen ateria, koska se on monissa kulttuureissa sellainen vapauttava ja yhdistävä tekijä. Siinä koetaan tasa-arvoisuutta. Kurssi on tarkoitettu kailenlaisille ihmisille ihan epäilijöistä alkaen.

      Siinä voi olla pientä yhteislaulua ja sitten illan aiheesta 30-45 min luento.
      Luennon jälkeen ryhmä koosta riippuen jakautuu 4-6 hengen ryhmiin keskustelemaan. Jokaisessa ryhmässä on henkilö, joka tuntee asian ja voi johdattaa keskustelua esim pysymään asiassa.

      Kertakesto on 2 tuntia., josta pidetää kiinni niin ,ettei illat veny kohtuuttomasti.

      Kurssi kestää 10 viikkoa ja kokoonnutaan kerran viikosa.
      Siinä käsitellään Jeesuksen historiallista totuutta, että Hänestä kerrotaan riittävästi voimme siis uskoa asian todeksi.
      Miksi Hän kuoli?
      Miksi rukoilen?
      Miten voin uskoa?
      Miksi luen raamattua?
      Miten viettäisin loppuelämäni hyvin?
      Tässä joitakin aiheita. Kurssiin liittyy yksi viikonloppu, jonka aikana ovat luennot ja keskustelut Pyhästä Hengestä.

      Itse olen ollut mukana järjestämässä kursseja erityisryhmille. Esin näkövammaisille ja vankilassa. Toki on myös muita ihan tavallisia kurseeja.
      Jokaisella kurssilla oppii aina jotain uutta ja pitkäänkin uskossa olleelle avautuu aina uutta. Sana on elävä ja voimallinen.

      Mikäli jossain päin on kiinnostusta asialle, kannattaa pitää sellainen tutustumistilaisuus, jossa joku asiaa tunteva voi kertoa tarkemmin. Monissa eri seurakunnissa on otetty kurssit ohjelmaan ja heiltäkin voi kysellä asiasta. Itsekkin olen valmis palvelemaan, jos tarvetta esiintyy.

      Tässä ei ole siis mitään outoa, vain opitaan kristinuskon perusteita sitten ihminen voi tehdä omat ratkaisunsa onko usko vastaanottamisen arvoinan sitten kun Jumala kutsuu.

      • Jeesus pelastaa

        Muun muassa keskustelupalstoilla ja välillä kahdenkeskisissä keskusteluissakin tulee selvästi ilmi, että vaikka ihminen on ollut uskossa hyvinkin pitkään, niin aivan kristinuskon peruasioista on luvalla sanoen hatarat tiedot. Varsinkin jos seurakuntaidentiteetti ja jumalanpalvelus menot ovat sen kaltaiset, "että puhujan paikalle nouseva kontrolloi puhetaann edellisen puhujan mukaan. Syystä ettei isältä pojalle peritynyt
        ulkoa opittu perinne pikkutarkkoinen koukeroineen pääsisi keneltäkään unohtumaan. Silloin käy helposti niin että kuulijatkin tulevat puhujien viittoittaman esimerkin mukaan kapeakatseisiksi, sukupulvelta toiselle jatkunut perinne on se tekijä seurakunnassa joka on kaikkea toimintaa ohjaava "voima", myös raamatunselitykset menevät sillä tavalla, että se ja se henkilö, saarnaaja, opetti tästä näin.

        Pyhä Henki lähtee sanasta joka on Pyhään Raamattuun kirjoitettuna. Te jotka Raamattua luette huomaatte aika nopeasti, kuinka Raamatun sana elää, sana antaa ymmärrystä, ja voimaa sanan uskomiseen ja toteuttamiseen omassa elämässä.

        Jumala itse on tämä sana, siksi se elää itse ja antaa uskovalle voiman elää Jumalan lapsen elämää.

        On siunattu asia että seurakunnissa mennään puun juurelle ja katsotaan mistä voimasta puu elää ja tuottaa paljon hedelmää. Tämä voima on Jumalan Sana, tuo Sana on JUmala itse. Jumalan OIKEA tunteminen edellyttää hänen sanansa tuntemista ja ymmärtämistä.

        Siunausta kaikille Jumalan sanan lukijoille.


      • teuta

        kuvan tästä Alfa kurssista , nyt luin uudelleen ja tuntuu mielenkiintoiselle.


      • Kaikille sanannälkäisille vihje: Ottakaa rohkeasti yhteyttä seurakuntanne papistoon tai jonkin hengellisen yhteisön vastuunkantajiin ja kyselkää mahdollisuutta saada kurssi omalle paikkakunnalle.
        Muistelen, että tuuloksen seurakunnassakin järjestettiin mainittua toimintaa viimeisinä vuosina.


    • ken tietää

      asiaa,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      2067
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      109
      1863
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      134
      1495
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      153
      1108
    5. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      96
      1082
    6. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1064
    7. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      2
      841
    8. Yksi syy miksi kaipaan sua

      On se että luulen sun ymmärtävän mua hyvin. Ollaan jokseenkin samanlaisia vaikka hyvin erilaisia.
      Ikävä
      52
      790
    9. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      67
      789
    10. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      38
      788
    Aihe