Mitä sanoo raati siitä, onko pahassa paikassa parempi olla automaatti vai käsivaihteet? Vai onko väliä kunhan on maavaraa, neliveto ja lukkoperät?
Maasturi automaattivaihteilla?
27
4413
Vastaukset
- mudracer
paikassa on parasta kunnollinen maastoajo taito.kunnon kuski vie auton uskomattomiin paikkoihin ihan ilman lukkoja tai automaattivaihteita.
- vainenkin
pääsisi sieltä vielä poiskin
- noviiisi
vainenkin kirjoitti:
pääsisi sieltä vielä poiskin
Mä näköjään valitsin sanani väärin yön hämärässä... Tarkoitin siis kysyä, että pärjääkö automaatilla yhtä hyvin kuin käsivaihteilla? Oma vähäinen kokemus ei-maasturi-automaattivaihteisista autoista kun on se että se "tuntuma" ei ole ihan niin hyvä kuin käsivaihteisella. Eli oma VEIKKAUKSENI asiaa paremmin tuntematta olisi se että käsivaihteet on parempi.
Kysyn asiaa sen takia kun aika monessa myynnissä olevassa käytetyssä maasturissa, esim toyota, näkyy olevan automaattivaihteet.
- Automaatti...
Automaattivaihteisto on aina ja kaikkialla kaikissa ajettavissa
laitteissa manuaalia parempi, mitä kulloinkin ko. laitteen
hallintaan tulee.- Tosin
99,9% safari, offiautoista voima välittyy kovan laatikon läpi. Riippuu käyttötarkoituksesta, tarpeista ja mieltymyksistä mikä mihinkin paras.
- noprof
Tosin kirjoitti:
99,9% safari, offiautoista voima välittyy kovan laatikon läpi. Riippuu käyttötarkoituksesta, tarpeista ja mieltymyksistä mikä mihinkin paras.
Miten onnistuu heijjaaminen automaatti lootalla. Kun liikkuminen loppuu niin monesti 1 pakkia taidolla vaihtelemalla auton saa liikkeelle jompaan kumpaan suuntaan.
- 15
noprof kirjoitti:
Miten onnistuu heijjaaminen automaatti lootalla. Kun liikkuminen loppuu niin monesti 1 pakkia taidolla vaihtelemalla auton saa liikkeelle jompaan kumpaan suuntaan.
mukaan onnistuu ainakin tietyillä autoilla, se pitää vain opetella.
Tomaattihan on helppo ja pätevä. Täytyy vain pitää huoli vaihteistoöljyn jäähdytyksestä. - Heijaaja
noprof kirjoitti:
Miten onnistuu heijjaaminen automaatti lootalla. Kun liikkuminen loppuu niin monesti 1 pakkia taidolla vaihtelemalla auton saa liikkeelle jompaan kumpaan suuntaan.
Itse ajelin reilun vuoden Jeep Grand Cherokeella (2,7 CRD), jossa oli QD. Heijaaminen onnistui aivan hyvin automaatilla. Joskus tosin piti jäähdytellä vaihdelaatikkoa.
- juu.
Tosin kirjoitti:
99,9% safari, offiautoista voima välittyy kovan laatikon läpi. Riippuu käyttötarkoituksesta, tarpeista ja mieltymyksistä mikä mihinkin paras.
Ensinnäkin prosentit meni luultavammin päin mäntyä, koska omasta päästäsi ne heitit.
Automaattien kuviteltu "vähyys" safari ym. autoissa johtuu siitä, että Suomalaisissa autoissa niitä on yleensäkin vähän.
Maastureissa niitä on yleensä pidetty ihan yhtä loistavina kuin maantieautoissakin.
- kokemusta on
näillä "maastureilla" Raveja, Cr-V tyyppisiä autoja niin älä ihmeessä mene niillä pikitieltä sivuun sillä joudut tilaamaan hinurin olisi sitten mikä vaihteisto tahansa. Oikea maastoauto on aina manuaali ja siinä pitää olla lukkoperät ja alennusvaihteet. Näillä ravattimaaastureill ei saa eikä voi ajaa maastossa.
- hämmentämistä
Turha alkaa hämmentämään yhtään mitään kun on automaattikin keksitty
- noviiisi
Kyllä mä tarkoitin niin sanottuja oikeita maastureita, kuten esim. terranoa. Niistä näkyy aika moni olevan automaattilootalla. Samoin jokunen harva land cruiser joka olis sellaisessa ikä- ja hintaluokassa joka sopis mun kukkarolle ja remonttitaitamattomuudelle.
Ilmoittaakos se automaattiloota itsestänsä kun on aika jäähdytellä? Mistä sen tietää että öljyt käy kuumana? Tuleeko hälyytys, käryääkö, loppuuko veto? - Discoman
noviiisi kirjoitti:
Kyllä mä tarkoitin niin sanottuja oikeita maastureita, kuten esim. terranoa. Niistä näkyy aika moni olevan automaattilootalla. Samoin jokunen harva land cruiser joka olis sellaisessa ikä- ja hintaluokassa joka sopis mun kukkarolle ja remonttitaitamattomuudelle.
Ilmoittaakos se automaattiloota itsestänsä kun on aika jäähdytellä? Mistä sen tietää että öljyt käy kuumana? Tuleeko hälyytys, käryääkö, loppuuko veto?Automaatti on maastossa monesta syystä parempi. Esim. todella jyrkässä nousussa, johon tarvitaan vauhtia, ei manuaalilla ole mahdollista vaihtaa pienemmälle, mutta automaatti vaihtaa vedon juurikaan katkeamatta.
Safariautoissa on harvoin automaatteja, koska niitä ei aiemmin ole ollut kovinkaan yleisesti (vain kalleimmissa ja jenkkiautoissa). - Turhaa uhoa
Olet väärässä. Citymaasturilla ajaa ongelmitta melko huonokuntoisilla ajourilla. Useimmat aidon maasturin omistajat eivät koskaan vie autoaan niin pahoihin paikkoihin, etteikö niistä selviäisi hyvin citymaasturillakin. Citymaasturin maastokelpoisuus on ihan toista luokkaa kuin henkilöauton, tosin osassa näistä uudemmista malleista on jo turhan paljon tingitty maavarasta.
Ylivarustautuminen maastokelpoisuudenkaan suhteen ei ole välttämättä järkevää. Pitää tiedostaa omat tarpeet ja tehdä valinnat sen mukaan. - crv4ever
Eihän nämä "citymaasturit" olekaan tarkoitettu umpimetsässä, soilla ja tiettömillä taipaleilla ajamiseen tai offroad-harrastajien käyttöön vaan autoksi niille, jotka haluaa ajella pikitiellä mukavasti ja tarvittaessa voivat poiketa hieman sivuunkin. Hyvin on automaattivaihteinen "neliveto" CR-V mennyt kesät ja talvet monesta paikasta, mihin tavallinen henkilöauto on jäänyt kiinni tai jättänyt kokonaan menemättä. Peräkärryn kanssa tai ilman.
Jos sitten mennään oikein kunnolla maastoon niin maastoauto pitää valita sen mukaan. Tai ostaa traktori...ajettavuus maantiellä on molemmissa samanlainen. - 10+12=?
crv4ever kirjoitti:
Eihän nämä "citymaasturit" olekaan tarkoitettu umpimetsässä, soilla ja tiettömillä taipaleilla ajamiseen tai offroad-harrastajien käyttöön vaan autoksi niille, jotka haluaa ajella pikitiellä mukavasti ja tarvittaessa voivat poiketa hieman sivuunkin. Hyvin on automaattivaihteinen "neliveto" CR-V mennyt kesät ja talvet monesta paikasta, mihin tavallinen henkilöauto on jäänyt kiinni tai jättänyt kokonaan menemättä. Peräkärryn kanssa tai ilman.
Jos sitten mennään oikein kunnolla maastoon niin maastoauto pitää valita sen mukaan. Tai ostaa traktori...ajettavuus maantiellä on molemmissa samanlainen."Jos sitten mennään oikein kunnolla maastoon niin maastoauto pitää valita sen mukaan. Tai ostaa traktori...ajettavuus maantiellä on molemmissa samanlainen."
Tai sitten valitsee Grand Cherokeen, niin ei tarvitse cittareilla tai traktoreilla ajella. Toki maastokelpoisempiakin pelejä löytyy (lähinnä Wranglerit), etenemiskyvyn ja ajomukavuuden yhdistelmä on kuitenkin sen verran omaa luokkaansa, ettei kompromisseista tarvitse puhua.
...ja luonnollisesti on automaatti. - Turhaa uhoa
10+12=? kirjoitti:
"Jos sitten mennään oikein kunnolla maastoon niin maastoauto pitää valita sen mukaan. Tai ostaa traktori...ajettavuus maantiellä on molemmissa samanlainen."
Tai sitten valitsee Grand Cherokeen, niin ei tarvitse cittareilla tai traktoreilla ajella. Toki maastokelpoisempiakin pelejä löytyy (lähinnä Wranglerit), etenemiskyvyn ja ajomukavuuden yhdistelmä on kuitenkin sen verran omaa luokkaansa, ettei kompromisseista tarvitse puhua.
...ja luonnollisesti on automaatti.Grand Cherokee on hieno auto, mutta maavara on aitomaastureista ehdottomasti niukimmasta päästä. Mutta varmasti riittää useimpien tarpeisiin - tosin useimmille riittää jo se katumaasturikin.
- crv4ever
10+12=? kirjoitti:
"Jos sitten mennään oikein kunnolla maastoon niin maastoauto pitää valita sen mukaan. Tai ostaa traktori...ajettavuus maantiellä on molemmissa samanlainen."
Tai sitten valitsee Grand Cherokeen, niin ei tarvitse cittareilla tai traktoreilla ajella. Toki maastokelpoisempiakin pelejä löytyy (lähinnä Wranglerit), etenemiskyvyn ja ajomukavuuden yhdistelmä on kuitenkin sen verran omaa luokkaansa, ettei kompromisseista tarvitse puhua.
...ja luonnollisesti on automaatti.Jätin jenkkimaasturit tarkoituksella huomiotta, kun niiden kohdalla alkaa yleensä se kauhea valitus polttoaineen kulutuksesta. Uudelta mantereeltahan löytyy nämä Jeepit (onkos Suomen Jeepit jenkeistä vai Itävallasta?) ja onhan Chevylläkin "citymaastureita" kuten Tahoe, Blazer ja TrailBlazer, mikse Suburbankin. Tai Fordin Explorer tai Excursion. Aika hurjasta paikasta meni kaverin neliveto Silveradokin iso ja painava kärri perässä...
Jenkeissä on mukavuus todellakin ihan eri luokassa kuin millään cittarilla tai "oikealla" maastoautolla ja ulkonäöstään huolimatta menee pahoihin paikkoihin - ja automaattilaatikolla tietenkin. - SEKAtm.
crv4ever kirjoitti:
Jätin jenkkimaasturit tarkoituksella huomiotta, kun niiden kohdalla alkaa yleensä se kauhea valitus polttoaineen kulutuksesta. Uudelta mantereeltahan löytyy nämä Jeepit (onkos Suomen Jeepit jenkeistä vai Itävallasta?) ja onhan Chevylläkin "citymaastureita" kuten Tahoe, Blazer ja TrailBlazer, mikse Suburbankin. Tai Fordin Explorer tai Excursion. Aika hurjasta paikasta meni kaverin neliveto Silveradokin iso ja painava kärri perässä...
Jenkeissä on mukavuus todellakin ihan eri luokassa kuin millään cittarilla tai "oikealla" maastoautolla ja ulkonäöstään huolimatta menee pahoihin paikkoihin - ja automaattilaatikolla tietenkin.Automaatti on oikea valinta tavalliselle maasturin käyttäjälle. Alennusvaihde ainoaksi hienoudeksi. Käytä älyä ,niin ei tarvitse "heijailla". luiston esto on nykyaikaa. Automaatti optimoi , mäkilähtö onnistuu araltakin kuljettajalta ihan vaan jarrulta jalka ja taas mennään ilman suorakytkentöjä ristilukkoja tai muuta ihmeellistä.
- paherofani
Kuten tässä jo on monikertoihin todettu, on automaatti useimmiten mukavin/toimivin loota.
Itselläni on kokemusta lähinnä pajerosta ja G mersusta. Mersun lukothan on kattavat ja Pajerossakin on taka akseli ja jakolaatikon tasauspyörästö lukittavissa. Vain etuakselin lukko puuttuu. Selventäkääs tietäjät kuinka noissa Landcruisereissa ja lantikoissa ym maastureissa lukot on mukana. (Lukot eievät siis ole sama asia kun joku jarruilla ohjattu luistonesto.) Lukot ymmärtääkseni ratkaisee aika monta kertaa kuinka mistäkin pääsee kulkemaan (siis rämpimisessä). - Jur Jur vitosell
Ei saisi myydä manuaalia.
Täysin järjenvastaista vetää esim venettä järvestä ja luistattaa kytkinta tasaisen lähdön takaamiseksi .
Automaatti ja hidas neliveto takaa tasaisen ja nytkähtelemättömän nousun vedestä ,trailerin vetäminen liina sidonnaisella kuormalla älyvapaata nytkiä kytkimellä..
Automaatti karsii pois kaikki huonon kytkimen käytön kun 98% ei osaa käyttää kunnolla kytkintä saati sitten laittaa oikeaa vaihdetta maksimi hyödyn saamiseksi.
Älyvpaat lähtee 2:lla vaihtaa nelosella ja heti perään vielä vitonen vaikka vaihtia ei olis kuin 40-50...jur jur..- yujifuyhkf
Minä en kyllä missään nimessä ottais maasturiin automaattilootaa. Just viime viikolla oli pieni jumi tilanne ton oman maasturin kans ja sain sen heijaamalla pois, hidas ykkönen, reilusti kaasua ja kytkimellä muutaman kerran kunnolla "rytkästen". Sinne oltas automaatilla jääty kiinni paskaan...
- *_*
yujifuyhkf kirjoitti:
Minä en kyllä missään nimessä ottais maasturiin automaattilootaa. Just viime viikolla oli pieni jumi tilanne ton oman maasturin kans ja sain sen heijaamalla pois, hidas ykkönen, reilusti kaasua ja kytkimellä muutaman kerran kunnolla "rytkästen". Sinne oltas automaatilla jääty kiinni paskaan...
Et sitten käyttänyt lukkoja?
- 7yifyuikfyu
*_* kirjoitti:
Et sitten käyttänyt lukkoja?
Oli molemilla akseleilla lukot päällä.
- Tyhmää on Hämmentää
Kuin automaattia ,kuka idiootti ottaa manuaalin jos sitä maasturia tarvitsee vetämiseen esim veneen vetoon vedestä
- tyjtfyj
Mitä tuohon vedestä lähtemiseen tulee niin laittaa hitaan puolen päälle ja ajaa vaan pois, vai mikä tässä oikeen on se ongelma? Automaattilootalla on pilattu monta hyvää moottoria.
- Nivaman
Noi city-maasturit pärjää vaan asfaltilla, mutta Lada Nivalla pääsee vaikka mihin ja sieltä poiskin. Siinä ei ole automaattivaihteistoa, eikä kuulukaan olla. Siinä tuntuu miehekkäältä vaihtaa itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458