Zoloft/sertralin lopetus

Ei naurata

Hei, olen syönyt vuosia ks. lääkettä ja lääkärini kehotti lopettamaan sertraliinin mussuttamisen. Aloitin vähentämisen pikkuhiljaa jo ennen joulua. Viimeiset viikot olen syönyt enää 25mg joka toinen päivä ja nyt annos on 25mg joka kolmas päivä. Voiko vieroitusoireina vielä tässä vaiheessa ilmaantua kovia vatsanväänteitä? Niitä oli jo aiemminkin, mutta loppuivat alkaakseen taas uudelleen... Yleensä käyn kakalla kerran päivässä tai joka toinen päivä. Nyt saa hypätä huussissa täysistunnolla jopa kolme kertaa päivässä (ripulia ei kuitenkaan ole). Onko muilla Zoloftin/Sertalinin lopettajilla ollut samanlaisia kokemuksia?

81

27691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noeienää

      Vuosia syönyt sertralinia myöskin,ja lopetus (tosin omasta tahdosta) tässä meneillään.
      Alkuperäinen annos

      50mg aamuisin/50mg iltaisin

      nyt tässä kuukauden sisään laskenut annosta niin paljon että vieroitusoireita tullut jo.

      Syön NYT 25 mg 3-4 päivän välein,itseasiassa silloin kun "sähköiskuja" ja heitehuimausta alkaa olla liikaa.
      toisaalta jos tätä paskaa kestäisi pariviikkoa niin helpottais.
      tässä sen näkee mitä myrkkyä nämä lääkkeet on.

      Mutta noita vatsanväänteitä on,ja meikällä ihan ripuliakin.
      lisäksi just sähköiskuja ja melkein pyörtymisiä, ajoittain on melko hassuja fiiliksiä,sellaisia että yli hyvä olo.

      Välillä sydän hakkaa ja paniikkikohtaus oireet iskee päälle,sitten vaan hengittelemään.

      Lopetan nämä koska en jaksa tätä että ruokahalukasvaa,paino nousee,(okei ei ole lääkkeitten syytä..)
      ja tätä ainaista väsymystä ja tuntuu että masis jopa pahentunut.. tunteita ei saa ulos,en itke enää kun harvoin.. muutenkaan en tunne mitään muuta kun ahdistusta ja tuskainen olo.
      Lopetan koska nämä lääkkeet ei kuulu kehoon.

      Olen jo tarpeeksi vahva,kestämään elämän ylä/alamäet. on hyvä tukiverkko ja ainahan voi aloittaa uudestaan jos ei omat siivet kanna.

      ps. en tarvitse urputusta että liian nopea lopetus. en jaksa pikkuhiljaa,tuli mitä tuli.
      lopetin joskus vuosia sitten cipralexin seinään :) siitä opittiin kyllä. nyt pikkuhiljaa omaan tahtiini,sen mitä kroppa ja mieli kestää. hyvää kesää :)))

      • kun.....

        kysyin lääkäriltä, että tuleeko senralinista vieroitusoireita, niin lääkäri sanoi, että ei tule, siinä näkee, että lääkärit valehtelee. En onneksi voinut syödä niitä kuin pari päivää kun mulla veti mahan heti kuralle ja oikein koski, no säästyimpä noilta vieroitusoireilta, pärjää tässä ilman mömmöjäkin.


      • Noeienää
        kun..... kirjoitti:

        kysyin lääkäriltä, että tuleeko senralinista vieroitusoireita, niin lääkäri sanoi, että ei tule, siinä näkee, että lääkärit valehtelee. En onneksi voinut syödä niitä kuin pari päivää kun mulla veti mahan heti kuralle ja oikein koski, no säästyimpä noilta vieroitusoireilta, pärjää tässä ilman mömmöjäkin.

        Mikä helvetin lääkäri noin sanoi?
        Eiväthän lääkäritkään mitään kaikkitietäviä ole,mutta tuo oli kyllä silkkaa paskapuhetta.
        Tottakai niistä tulee....

        Mielialalääkkeitä tulee syödä kuukausia ennenkuin vaiktutusta huomaa,JOS HUOMAA.

        Mutta pärjäät ilman lääkeittäkin :)
        Elämä on välillä pepusta,mutta hymy suuhun ja tekemään kaikkea hassua.


      • ..........
        Noeienää kirjoitti:

        Mikä helvetin lääkäri noin sanoi?
        Eiväthän lääkäritkään mitään kaikkitietäviä ole,mutta tuo oli kyllä silkkaa paskapuhetta.
        Tottakai niistä tulee....

        Mielialalääkkeitä tulee syödä kuukausia ennenkuin vaiktutusta huomaa,JOS HUOMAA.

        Mutta pärjäät ilman lääkeittäkin :)
        Elämä on välillä pepusta,mutta hymy suuhun ja tekemään kaikkea hassua.

        Psykiatrian erikoislääkäri joka sanoi ettei Sentralin aiheuta vieroitusoireita.


      • pääleviää.fi
        .......... kirjoitti:

        Psykiatrian erikoislääkäri joka sanoi ettei Sentralin aiheuta vieroitusoireita.

        Mulle tulee ihan kauheet olot jos yritän lopettaa!!! olen pian 6v. sitä syönyt kun sanottiin et mulla on paniikkihäiriö ja sitten puol vuotta siitä todettiinkin kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt tota sertralinia ei saada purettua vaikka on yritetty liki 10 krt. joka kerta kun vähennän jo puolikkaaseen alkaa kamalat olot ja sekoomisen pelko...haluttais lastakin mutta gyne sanoi just tänään että on turhaa ees yrittää nyt koska sertalin PITÄÄ olla ensiksi purettu pois...sitten vielä se että sertarlinilla ja kilpirauhaslääkkeelläni(thyroxin) on yhteisvaikutus, mutta lääkäri sanoi että se haittaa vaikka joka kerta apteekissa siitä sanotaan...sertralin syö kuulema thyroxinin vaikutusta...ei ihme kun annosta pitää lisäillä usein...sitten mulla on jatkuvasti verta pissa näytteessä ja ultrassa ei näy mtn joten voiskohan sekin johtua tästä sertralinista kun se lukee lääkkeen pakkausselosteessa....olen ihan loppu kun en pääse yhdestä lääkkeestä eroon, ja lääkärit vielä sanoo että siihen ei synny riippuvuutta...ai ei vai??? minä en ainakaan niitä kamalia oireita kestä ja mulla on joka kerta laskettu 50mg lääke alas puolen vuoden aikana tai 3kk joten lopetusta ei ole ainakaan liian nopeasti tehty, päinvastoin....en siis kai koskaan pääse sertalinista eroon:/ Ihan kamalaa, ja syö voimia tämä koko paska!!!!!


      • lääkäreille
        pääleviää.fi kirjoitti:

        Mulle tulee ihan kauheet olot jos yritän lopettaa!!! olen pian 6v. sitä syönyt kun sanottiin et mulla on paniikkihäiriö ja sitten puol vuotta siitä todettiinkin kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt tota sertralinia ei saada purettua vaikka on yritetty liki 10 krt. joka kerta kun vähennän jo puolikkaaseen alkaa kamalat olot ja sekoomisen pelko...haluttais lastakin mutta gyne sanoi just tänään että on turhaa ees yrittää nyt koska sertalin PITÄÄ olla ensiksi purettu pois...sitten vielä se että sertarlinilla ja kilpirauhaslääkkeelläni(thyroxin) on yhteisvaikutus, mutta lääkäri sanoi että se haittaa vaikka joka kerta apteekissa siitä sanotaan...sertralin syö kuulema thyroxinin vaikutusta...ei ihme kun annosta pitää lisäillä usein...sitten mulla on jatkuvasti verta pissa näytteessä ja ultrassa ei näy mtn joten voiskohan sekin johtua tästä sertralinista kun se lukee lääkkeen pakkausselosteessa....olen ihan loppu kun en pääse yhdestä lääkkeestä eroon, ja lääkärit vielä sanoo että siihen ei synny riippuvuutta...ai ei vai??? minä en ainakaan niitä kamalia oireita kestä ja mulla on joka kerta laskettu 50mg lääke alas puolen vuoden aikana tai 3kk joten lopetusta ei ole ainakaan liian nopeasti tehty, päinvastoin....en siis kai koskaan pääse sertalinista eroon:/ Ihan kamalaa, ja syö voimia tämä koko paska!!!!!

        jotka väittää, ettei masennuslääkkeet aiheuta riippuvuutta ja vieroitusoireita, pitäisi ottaa lääkärinoikeudet pois, koska lääkärin täytyy olla rehellinen ja ajatella potilaan parasta.
        Ne rikkoo lääkärinvalaa, koska ne ei ajattele potilaan parasta vaan ovat kallellaan lääketeollisuuden suuntaan.
        Kerron joskus oman tarinani lääkäristä, joka suorastaan raivostui kun puhuin mitä vieroitusoireita lopetuksen yhteydessä sain, suuttui ja huusi, että ei puhuta niistä lääkkeistä.


      • make9393939
        lääkäreille kirjoitti:

        jotka väittää, ettei masennuslääkkeet aiheuta riippuvuutta ja vieroitusoireita, pitäisi ottaa lääkärinoikeudet pois, koska lääkärin täytyy olla rehellinen ja ajatella potilaan parasta.
        Ne rikkoo lääkärinvalaa, koska ne ei ajattele potilaan parasta vaan ovat kallellaan lääketeollisuuden suuntaan.
        Kerron joskus oman tarinani lääkäristä, joka suorastaan raivostui kun puhuin mitä vieroitusoireita lopetuksen yhteydessä sain, suuttui ja huusi, että ei puhuta niistä lääkkeistä.

        tälläisten lääkäreiden pitäisi syödä itse sitä muutama vuosi ja sitten lopettaa.Huomaisi onko niitä oireita vai ei.Pätee moneen muuhunkin alaan kun papereista opiskellaan ja käytäntö puuttuu lopputulos voi olla katastrofi.Parivuotta sitten kun lääkäriin meni oli heillä muutenkin aika hatarat kuvat eri ammateista.Monesti sairaslomaa ei tullut vaikka kiellettin nostamasta tai kantamasta mitään kun heillä on sellainen kuva että kaikissa työmaissa istutaan pöydän takana tietokone nokan edessä.Onneksi tietoisuus on nykyään hieman parantunut.


      • Todella outoa...
        .......... kirjoitti:

        Psykiatrian erikoislääkäri joka sanoi ettei Sentralin aiheuta vieroitusoireita.

        Olen kuullut itsekin usein, että psykiatrian erikoislääkäri ja tietty myös monet yleislääkärit ovat sanoneet, että vastaavat lääkkeet eivät koukuta, ovat turvallisia ja eivät aiheuta vieroitusoireita. Täysin vastuutonta lääkäriltä. Lääkärin tulisi olla koko hoitoprosessin ajan mukana lääkityksen aloittamisesta pikkuhiljaa lääkityksen lopettamiseen pikkuhiljaa potilaan vointia seuraten. Näin tapahtuu valitettavan harvoin ja se lopettaminen jää usein potilaan omalle kontolle. Aika pöyristyttävää kaikkinensa.


      • Paineet
        Todella outoa... kirjoitti:

        Olen kuullut itsekin usein, että psykiatrian erikoislääkäri ja tietty myös monet yleislääkärit ovat sanoneet, että vastaavat lääkkeet eivät koukuta, ovat turvallisia ja eivät aiheuta vieroitusoireita. Täysin vastuutonta lääkäriltä. Lääkärin tulisi olla koko hoitoprosessin ajan mukana lääkityksen aloittamisesta pikkuhiljaa lääkityksen lopettamiseen pikkuhiljaa potilaan vointia seuraten. Näin tapahtuu valitettavan harvoin ja se lopettaminen jää usein potilaan omalle kontolle. Aika pöyristyttävää kaikkinensa.

        Tässä on monenkin kohdalla esteenä raha. Psykiatrian erikoislääkärillä en ole käynyt. Erikoistumaton lääkäri, joka minulle tämän Sertralinin alunperin määräsi, laskuttaa 10 min. käynnistä suuret rahat, omavastuuksi jää yli 50€. Todellinen aika vastaanotolla on n. 4 min. Jos vastaanotolla, alle 10 minuutinkin, tehdään pienikin ylim. toimenpide, esim. mitataan verenpaine, pompsahtaa lasku jo 80 euroon. Perusturvan lääkärille jonotusaika voi olla kolmisen viikkoa.
        Potilaan vointia pitäisi katsastaa ainakin viikottain, kenellä on sellaisia rahoja?


      • Ei_ole_tyhmä_se_joka_pyy
        Paineet kirjoitti:

        Tässä on monenkin kohdalla esteenä raha. Psykiatrian erikoislääkärillä en ole käynyt. Erikoistumaton lääkäri, joka minulle tämän Sertralinin alunperin määräsi, laskuttaa 10 min. käynnistä suuret rahat, omavastuuksi jää yli 50€. Todellinen aika vastaanotolla on n. 4 min. Jos vastaanotolla, alle 10 minuutinkin, tehdään pienikin ylim. toimenpide, esim. mitataan verenpaine, pompsahtaa lasku jo 80 euroon. Perusturvan lääkärille jonotusaika voi olla kolmisen viikkoa.
        Potilaan vointia pitäisi katsastaa ainakin viikottain, kenellä on sellaisia rahoja?

        Miksi maksaa pseudotieteistä noin paljon. Tuohan on kovempi laskutus tyhjästä kuin homeopaateilla ja osalla psykoterapeutteja.


      • Anonyymi
        Noeienää kirjoitti:

        Mikä helvetin lääkäri noin sanoi?
        Eiväthän lääkäritkään mitään kaikkitietäviä ole,mutta tuo oli kyllä silkkaa paskapuhetta.
        Tottakai niistä tulee....

        Mielialalääkkeitä tulee syödä kuukausia ennenkuin vaiktutusta huomaa,JOS HUOMAA.

        Mutta pärjäät ilman lääkeittäkin :)
        Elämä on välillä pepusta,mutta hymy suuhun ja tekemään kaikkea hassua.

        Hei
        Vieläkö olet ilman sertraliinia. Kuinka kauan kesti et kaikki oireet lähti pois.
        Olen syönyt niitä 14 v puolitin annoksen 3kk meni hyvin.
        Kaikki hyvin jätin kokonaan pois. Noin 7 päivän päästä alkoi helvetti mursin kaatuessan olkapääni ja luulin että kipu ja hengity s vaikeudet kaikki johtuivat siitä loukkaantumisesta. Unohdin koko setraliinin ja otin vahvoja kipulääkkeitä, tuli hengitys vaikeuksia ja tartuin opamoxiin. Nyt vielä sertraliinin vieroitus oireita. Sekä opamoxin vieroitusta selviiköhän tästä.


    • Ei naurata

      Kiitos kaikille vastanneille. Mulla alkaa olla jo parempi olo vieroitusoireiden suhteen. Vatsanväänteet on paljon vähempänä eikä "sähäreitä" ole enää niin paljoa.

    • hypokondrikko

      Sertralinia olen nyt syönyt 9kk 100mg/pv. Nyt psykiatri päätti että 50mg vois riittää. Samat oireet alko kuin alussa: maha ihan sekasin. Ripuli niin että vessaan saa juosta. Toivottavasti johtuu lääkkeestä, sillä mulla sairauksien pelkoja ja kiva tämmönen ripulointi kun syöpää pelkään heti...

    • hexal

      onko kellään tullut sertralinin lopetuksen jälkeen voimakasta väsymystä? eilisenkin nukuin lähes kokonaan...

      • Lopettaja

        Itse lopettelin tässä parin kk:n aikana vähitellen ja perjantaina otin viimeisen lääkkeen murusen. No jotenkin on tuntunut et välillä vähän ois väsynyt olo, ja mulla ei siis normaalisti ole koskaan päivällä väsynyt olo vaan olen ylipirteä. Että voihan se siitä lopettamisestakin johtua.

        Ja lauantaina päivällä oli hirveä hiki. Sitte illemmalla sain juosta pari kertaa vessassa, ei nyt ihan ripulilla ollut kuitenkaan. Otin kuitenkin ripulilääkkeen koska mulla on just paniikki kaikenmaailman taudeistakin. Helpotti kyllä aika nopeesti. Ja kaiken lisäksi mulla oli lauantain ihan hirveä ahdistus, tuli sellainen paha olo ja tuntui et taju lähtis. Onneksi ei tarvinnu enää ihmisten ilmoille mennä silloin. Päässä mulla vippaa välillä mut se voi johtuu ihan niskoistakin, en tiedä. Nyt on ollut onneksi kohtalaisen normaali olo, vähän taas tuntuu et vessassa vois juosta mut se voi kuukautisistakin johtua mitkä nyt ihanasti sattui just tähän samaan aikaan.
        Niin ja tosiaan kymmenisen vuotta niitä nappeja söin, ihan oma-aloitteisesti päätin lopetella. On mulla niitä vielä jäljellä reilusti et jos tulee takapakki mut toivon et ei tule.


      • Uufifiofo

        Pikkuisen varovaisuutta suosittelisin kymmenen vuoden jälkeen lopetuksissa. Riskit ovat suuret ja uudelleenaloitus ei aina toimi, tulee tehdä nopeaa pienellä annoksella lopettaessa ongelmien ilmetessä. Siinä on n.kk ikkuna jolloin se onnistuu, itselläpä ei onnistunut enää.Suosittelen puntaroimaan päätöstä todentrolla koska miettikää,olette 10 vuotta joka päivä tunkeneet kehoonne jotain joka muokkaa aivoja/kehoa. Aivan eri kemiallinen tasapainotila.Lopetus voi laukaista vaikka mitä ongelmia:uneettomuus, psykoosi, paniikkihäiriö, kognitiiviset ongelmat... Lista on pitkä! Osa kärsii vuosia lopetukseta. Lopetus tulisi 10 v käytöllä tehdä 10% kk tahdilla. Pari vuottakin lopetukseen voisi olla turvallista isosta annoksesta. Ei mitään otan vuoropäivinä, heivaan annosta välipäivinäylösalas-meininkiä vaan tarkkaa annoksen pienennystä. Lopettaessa tulee varoa lääkkeitä koska keskuahermosto käy lujilla, yhtäkkiä saattaa olla herkistynyt vaikka mille. Varokaa esim. Lisäravinteita ja keskushermostoon vaik. Lääkkeitä. Ongelmat voi myös alkaa esim 2kk lopetuksesta-ei heti.Surviving antidepressants, lukekaa. Itse oon katunu lopetusta ja kärsiny tuhannesti siitä, että kokemuksesta sanon. Joskus fiksuin päätös on jatkaa pienellä annoksella niin ei saa pirullista lopetussyndromaa.osa selviää helpolla, osa voi sairastua vaikka psykoosiin kun tunne-elämä järkkyy 10 v jälkeen ja iskee unettomuus. Niin kävi minulle, terveelle ihmiselle.


    • aikansa kaikella....

      Useampia vuosia käytin sertralinia isoina annoksina. Oikein hyvä lääke ja tehosi sekä helpotti oloani. Ajattelin pitkään , että varmaan joutuu syömään loppuelämän kyseistä lääkettä. Kuitenkin lääkäri pyysi vähentämään annostusta pikkuhiljaa pitkän ajan kuluessa. Vähennys aloitettiin 200mg:sta alaspäin ensin 150mg:aan jossa kolme kk. Sen jälkeen vähennettiin 100mg:aan jne. Viimeisin annoskoko oli 25mg:aa ja siitä vielä tabletti 1/2:ksi.
      Kun lääke ajettiin ales, 2 vrk lopettamisen jälkeen en huomannut mitään eroa jos olisin syönyt sertlania, mutta 3. päivästä eteenpäin kestäen 2 1/2 vka oli vieroitusoireina sähköiskut, väsymys, huimaus, ruokahaluttomuus, vatsakivut, vatsa sekaisin jne.
      Olin kuitenkin erittäin tyytyväinen kyseiseen lääkkeeseen ja myös tyytyväinen kun huomaa pärjäävänsä nyt ilman sitä.
      Aikanaan Efexorista tuli vielä pahemmat vieroitusoireet mutta niistäkin selvittiin ajan kanssa. Vointeja.....

    • hermot menee

      Siis mitä ihmettä?? Eikö kenelläkään muka lopettamisen jälkeen ilmennyt "hermojen menettämistä" arjessa paljon useammin ja helpommin kuin käytön aikana?? Mulla se on ylivoimaisesti pahin vieroitusoire ja sitä se on, olen kiivas luonne ollut aina, mutta tämä se vasta vaikeeta on. Käytin noin vuoden 50mg annoksina sitten päätin että saa loppua tämä kun ensin lopetin tupakoinnin onnistuneesti (n. puoli vuotta ilman) ja muutenkin aloitin salilla treenaamisen jne.
      Ei nyt jaksa koko elämän tarinaa tähän selostaa, mutta ihmettelen kun en löydä netistä juttua samankaltaisista vieroitusoireista kuin minulla, nuo "sähköiskut" minunkin vieroitusoireisiin mutta eihän se ole mitään, pahempaa on tämä kun ei ole hermoja ja elämään kuuluu vaimo sekä neljä alle kouluikäistä lasta jotka näkee iskän tämmöisenä. Aika surullista.

      • Pamitparhaita

        Käytin kaikenlaisia eri valmusteita 6 vuotta Ssri ja snri- lääkkeitä. Oli tuo sertraliiniki ja alussa sekä lopussa cymbalta. Viekkarit kestivät yli vuoden ehkä puolitoista. Täysin valetta ettei tule vieroitusoireita. Tuntuukin välillä, että ovat jättäneet jonkjnlaisen jäljen päähäni. Nykyisin käytän vain diapameja tarvittaessa pienellä annoksella.


    • SSRI = rikos

      nämä nk. SSRI-mielealalääkkeet ovat valtavaa puoskarointia, ne ovat kovia myrkkyjä, jotka auttavat alussa hetken aikaa, mutta tuhoavat ihmisten terveyden, sekä mahdollisesti lopullisesti aivokemiat.

      Monella SSRI-lääkkeet ovat tuhonneet myös libidon pysyvästi, sekä tehneet miespuoliset impotenteiksi.

    • freaxx

      Mulla myös tuli Sertralinin lopetuksen yhteydessä noita "sähköiskuja". Ai jumalauta, että oli helvettiä. Vatsa ei onneksi mennyt sekaisin, mutta sähköiskujen lisäksi jumalaton päänsärky joka ei lievittynyt edes särkylääkkeillä. Olo oli kuin migreeni olisi päällä 24/7. Huimausta ja voimattomuutta oli myös. Ihmettelin myös mielialan äkillistä laskua, aivan kuin olisin palannut lähtötilanteeseen eli mitä pahimpaan henkiseen oloon. Päälle kolme vuotta noita söin, nyt olen tyytyväinen lopetuksesta ja paremmasta lääkityksestä..

    • HKJ5

      Mä nyt lopettelin reilun kuukauden sertralin kuurin. Aiheutti unettomuutta sivuoireena niin en pysty syömään. Nyt siis kohta pari viikkoa vierottautunu. Päällimmäinen oire mulla on henkinen väsymys. Tuntuu että aivot käy 1% teholla...ja pitäis koulussa jaksaa..huoh. No ehkä kohta alkaa helpottamaan.

    • m371

      Mulla vaihdettiin 100mg sertralin (vuosia) vähemmän seksiä häiritsevään voxraan, mutta mietin tässä kuinka kauan tämä hiton huimaus kestää (nyt jo 1,5vk) Alkaa sylettämään pikkuhiljaa meinaan.

      Osaako joku sanoa kuinka kauan kesti ennenkuin vieroitus oireet katosi ?

    • perehtuynyt

      Se, että kun lopettaa SSRI:t voi johtua sellaisesta yksinkertaisesta asiasta, kun vastustuskyky palautuu normaaliksi(SSRIt heikentää immuunipuolustusta) Niin alkaa kehossa elävät bakteerit tuhoutua ja näin ollen aiheuttaa vatsaongelmia.

      • Paineet

        Tämä fiksu ajatus, vaikka kauan sitten kirjoitettu! Eilen lääkäri kirjoitti minulle reseptin Precosa 250mg 2x2 viikon kuurina korjaamaan Sertralinin tuhoamaa normaalia bakteerikantaa!


    • helvetinhyväpaimen

      Fiksuna ihmisenä en tarkistanut reseptini voimassaoloa ennen lääkärini lomaa, joten olen tässä nyt viidettä vuorokautta ilman Sertralinia. En ole ottanut selvää, voisiko reseptin saada uusittua esim. työterveydessä, ajattelin katsoa miten tää tilanne tästä kehittyy. Tarkoitus on ollut joka tapauksessa purkaa lääkitys lähiaikoina (ei tietenkään tällä tavoin, vaan pikkuhiljaa).

      Toistaiseksi olen huomannut viekkareina vain sen, että tunteet (sekä positiiviset että negatiiviset) on palanneet takaisin rytinällä. Samoin libido. Sähkäreitä ei ole vielä tuntunut, mikä hieman hämmentää, koska aiemmin pelkkä annoksen laskeminen on tuonut sähköiskut parissa päivässä.

      Tosiaan, tiputus oli tässä tapauksessa 100 mg:sta nollaan. Katsellaan, katsellaan.

    • make949494994

      Söin kaikenlaisia mielialalääkkeitä 15 vuotta ja viimeiset 8 vuotta sertalinia 100mg annostuksella välillä 150mg päivässä.Lopetin pikku hiljaa 2 viikon sykleissä ja tuossa kuukausi sitten pääsin nolla tilanteeseen.Omat tuntemukset oli seuraavanlaiset.Sähköiskuja suoraan korvien alapuolella niskassa molemmin puolin.Ärsyynnyin ihan pienestäkin asiasta itkuun ei myöskään paljon tarvittu.Libido palautui ja parta alkoi kasvaa paremmin.Muutenkin on jotenkin paremmin "ajan hermoilla" .Sähköiskut on kokonaan loppuneet samoin muut tunteet ovat alkaneet tasoittua.Lenkkeily on kyllä mennyt huonompaan suuntaan kun ei enää jaksa hölkätä sitäkään vähää mitä ennen en tiedä mistä johtuu mutta huononemis ajankohta ajoittuu samoille paikkeille kun lääkkeen lopetus.Libido on tallella.Kiinnostaisi tietää mitä tuolle ylläni kirjoittaneelle kuuluu.Ei vaikuta kovin hyvältä tuo nollaan pudotus hetkessä.Toivottavasti voit hyvin ja olet hengissä.

      • voxra parempi

        Parta alkoi kasvaa ? Hmm, minulla lääkäri otti huvikseen testo arvor kun valitin, ettei homma pelitä ja ne olivat aivan pielessä (norm 15-38) ja itselläni 6,7. Sain sitten testo korvaus hoitoa ja alkoi homma kummasti pelittää. Kaupungillakin pää pyöri kuin pöllön pojalla naisia katsellessa.

        Mietin vain, että aiheuttaako kyseinen lääke teston laskun ja se taas tämän seksuaali ongelman. Itselläni annos oli 150mg (sertralin) eli aika tuju. Jos pakko syödä mieliala lääkettä ja seksi ongelmia niin testo kokeet, suosittelen.


    • kylähullu

      Lopetin sertralinin kuin seinään ja otan puolikkaan tabletin aina kun vierotusoireet menee häiritseviksi eli alkuun joka toinen päivä, nyt joka kolmas.. kyllä tämä tästä.

      Minulla vieroitusoireina siis juurikin noita "sähköiskuja" päässä. Kun liikautan silmiä, korvissa humahtaa ja taju jotenkin katkeaa hetkeksi. Kun pyöritän silmiä taukoamatta, alkaa tuntua kun sydän takoisi ja korvissa humisee kuin sukeltaisi. Päässä nykii, kroppa nykii. Oireet tulevat nimenomaan silmien liikuttelusta! Kun olen liikkumatta ja tuijotan yhtä pistettä, en huomaa mitään.

      Olisi mukava tietää mistä oireet johtuvat ja miksi ne tulevat silmien liikkeistä.

      Oireisiin tottuu, mikä helpottaa pikku hiljaa lopettamista.

    • Minä vaan

      Olen käyttänyt noin 8 vuotta sertralinia.. Kai se on jonkin verran auttanut, koska en ole niin masentunut kuin joskus. Silloin kun aloitin, lääkärin sanoi, ett puoli vuotta saattaa riittää eikä tule sivuvaikutuksia ja lopettaminenkin on helppoa... Yritin lopettaa noin 4 vuoden käytön jälkeen, mutta en pystynyt, koska masennuin heti... Silloin sanottiin luultavasti joudun syömään loppuelämäni.. Annos oli silloin 250. Silloin en kauheasti muuta tehnyt kuin nukkunut. Muisti oli olematonta. En ollut niin masentunut, mutta eipä elämänhaluakaa ole..

      Haluan lopettaa. Viimeisen vuoden ajan syönyt 100 ja noin puolen vuoden ajan 50. Ennen joulua yritin lopettaa, koska lääkäri sanoi että 50mg jälkeen lopettaminen on tosi helppoa. Niin varmaa.. Nyt kun luin netistä, porukka on syönyt 25mg vielä muutaman päivän välein...

      Olen ollut popsimatta sertralinia 2vkoa ja vieroitusoireet on ollut aivan hirveät. Pyörryttänyt aivan liikaa, jopa makoillessaan, oksennellut, tuntenut aina välillä jotain 'sähköiskuja' tai jotain en tiiä mikä se on, masennusta, itkuisuutta yms..

      Alan tänään popsimaan niitä taas ja pienennän annosta vielä pikkuhiljaa sekä vähennän sitten popsimisen... Mutta aivan kamalaa on ollut nämä kaksi viikkoa.. Lääkäriin ei voi luottaa.. En vaa ikinä opi! :( Netissä luki vielä kahdesta viikosta muutamaan kuukauteen kestää vieroitusoireet.. Huhhuh..

      Ja kerran oli vielä lisäämässä mulle toista lääkettä, minkä nimeä en muista.. Siitäkään ei kuulemma ollut sivuvaikutusta, mutta kun netistä luin niin hiukset on lähtenyt, lihonnut, välinpitämätön, ei tunne surua mutta ei iloakaan.. En kyl aloittanut.. onneksi..

      • Taloni hinta

        Lääkärisi puhuu ihan roskaa jatkuvasti näköjään. Kun yritit aikanaan 4 vuoden käytön jälkeen lopettaa, kokemasi masentuneisuuden kasvu ( mahdolliset muut yllättäen ilmaantuneet oireet) ovat olleet vieroitusoireita käytännössä lähes 100%:lla varmuudella.

        50mg:sta lopettaminen ei välttämättä ole mitenkään helppoa kaikille ja varsinkaan noin massiivisen käytön jälkeen kuin mitä sinulla on takana. Kehottaisin harkitsemaan hyvin hidasta lopettamista samalla omaa vointia tarkkaillen. Monesti vieroitusoireet pahenevat ja tulevat esiin vahvemmin lopettamisen loppupuolella. Joka toinen päivä annostelua ei vertaisforumeilla suositella, koska SSRI:den puoliintumisaika (fluoksetiinia lukuun ottamatta) on niin lyhyt, että voit saada annosten välisiä viekkareita muiden lopettamiseen liittyvien viekkareiden päälle. Parempi tapa olisi puolittaa annos ja ottaa joka päivä, jolloin ainemäärä pysyy elinmistössä tasaisempana.

        Tutustu vieroitukseen hyvin etukäteen, ettet joudu uudelleen lääkärisi virheellisen tiedon myötä harhakujille. Apuna voit käyttää esim. osoitetta www.CEPUK.org, missä vieroituksesta sekä psykiatriasta on muutoinkin hyvää tietoa alan ammattilaisten kertomana. Kuten tulet kuulemaan useita kuukausia tai jopa vuosia kestävät vieroitusoireet eivät ole ennen kuulumattomia. Toivotaan tietenkin, että selviät lyhyemmässä ajassa ja pysyväisoireita ei jäisi.


      • Tjjjnj

        Niin se masennus menee ei ole kuin joskus..ilman lääkitystäkin..ei se vaan kuule toimi kuin aikansa. Siitä olen 100% varma.


    • Sampos

      Hei! Olen syönyt kk:n ajan 50 mg sertraliniä ja tunsin alussa , että hyvä juttu. Kun toinen viikko oli lopussa, tulin raivohulluksi ja harhaiseksi. Olen nyt 4 pv:n ajan syönyt 25 mg ja nyt on hieman helpompi olo. Kuinka pitkään näin lyhyttä kuuria pitää lopettaa?

    • Queend

      Täälläkin yksi Sertralinin lopettaja. Yritin itse aiemmin lopettaa seinään (annos 50mg/pvä) kun unohtelin lääkettä usein ja saattoi mennä montakin päivää, että olo oli täysin normaali lääkkeestä huolimatta. Viides päivä teki tehtävänsä ja alkoi loputon vitutus ja masennus. Pelkäsin eniten ahdistusta, mutta minua ei juurikaan ahdistanut tänä aikana kun yritin lopettaa. Lopulta tuntui, ettei elämässä ole mitään iloa ja vitutti ja itketti ihan jatkuvasti. Kaveri suostutteli puoliväkisin jatkamaan lääkitystä. Nyt uusi lopetuskierros menossa, tällä kertaa lääkärin ohjeiden mukaan. Söin sertalinia puolikkaana n. Kk ajan, jolloin en aluksi huomannut eroa olossani. Parin viikon jälkeen annostuksen puolittamisesta kuitenkin aloin tuntemaan kummallista ahdistusta ja outoja tunteita muutenkin. Poikaystäväni oli käymässä (olemme kaukosuhteessa, asumme eri kaupungeissa) ja minusta alkoi yhtäkkiä tuntua että olisin menettänyt kaiken kiinnostukseni häneen ja etenkin seksiin hänen kanssaan. Hän tuntui jopa vastenmieliseltä ja asia suretti minua kovasti, sillä olemme olleet todella rakastuneita. Mieskin huomasi tämän ja ihmetteli kummallista käytöstäni. Tilanne korjaantui seuraavalla tapaamisellamme ja ed. Mainitut ajatukset olivat tiessään. Jälkeenpäin ajattelin, että liittyivät varmaan Sertraliniin. Nyt vähentelyn jälkeen takana taas tuo maaginen viides päivä ja tutut ajatukset pyörivät päässä; ahdistaa miksi kotini ei ole siisti (ennen lääkitystä siivosin hysteerisesti ja muutenkin oli pakkomielle onnistua kaikessa), miksi olen tyhmä, huono, ruma jne. Toivon, että jaksaisin nämä oireet ja etteivät ne ainakaan pahenisi. Yritän hokea itselleni, että jos kestän tämän paskan kerran läpi, ei sitä tarvitse kestää toiste. Vain lukiessani läpi näitä keskusteluja, tuntuu hetken että maailmassa on muitakin samanlaisine ongelmineen. Fyysisistä oireista olen kärsinyt pääasiassa päänsäryn, huimauksen (joka ajoittain tuntuu jopa niin hassulta että tulee mieleen huvipuistolaitteessa ajelu :D) ja vatsavaivat. Olisi mukavaa jos ihmiset kirjoittelisivat tänne kokemuksistaan ja voitaisiin yhdessä tsempata toisiamme lopettamaan :)

      • Belam

        Älkää oikeasti peeloilko näiden luokan lääkkeiden kanssa "oho en ottanu viitee päivään", "lopetin seinään", " nostelin annosta ylösalas konsultoimatta lääkäriä", "lopetin viikossa viiden vuoden käytön". Siis tajuatteko mitä seurauksia näistä voi olla aivoille? Ne sähköiskutki kertoo jotain. Lopetus pitää tehdä niiiin hitaasti ettei koe juurikaan sivuoireita. Lääkärot monesti neuvoo liian nopeita lopetuksia, koska lopettamista ei oo tutkittu. Voitte mennä ihan sekasi, mielialaoireet pahentua, kärsiä kuukausien lopettamisoireista, depersonalisaatiosta, kogn,ongelmista, uniongelmista, tunteiden vuoristoradasta, hermosto-oireista.... Järki käteen ihmiset!!!


    • Paineet

      Minulle aloitettiin Sertralin 100mg posttraumaattisen stressin helpottamiseen. Käytettiin myös ilmaisua "autonomisen hermoston häiriötila". Aloitin lääkkeen viime joulukuun, siis 2015, alussa. Oireeni olivat pelkästää fyysisiä, verenpaineen huima nousu, päänsärky jne. Korkeasta verenpaineesta huolimatta sydänfilmissä ei muutoksia. Verenpainelääkitys oli aloitettu syyskuussa.
      Sertralinia käskettiin ottaa aluksi puolikas, siis 50mg 8 päivän ajan, sen jälkeen se 100mg. Jo tässä kohden tehtiin ensimmäinen virhe. Minulla EI ollut masennusta, EI paniikkihäiriöitä, EI sosiaalisten tilanteiden jännittämistä.
      Taisin pari kertaa ottaa sen 100mg, jotenkin elimistöni sanoi, että se riittää. Tässä vaiheessa alkoi ripuli ja useinkin lähes kestämättömät vatsakivut, jotka jatkuvat edelleen.
      Kerron vähän myöhemmin, mitä muita oireita lääkkeen käytön aikana oli. Nyt muutama sana vähentämisen yrityksistä. Kun 100mg:n puolikkaasta ottaa puolikkaan, on se melkoista silppua. Pari päivää meni jotenkuten, sitten alkoi väsymys, ripuli kävi täysin hillittömäksi, tuli taas päänsärkyä, yleistä huonoa oloa pyörtymisiä. Positiivinen välähdys oli se, että hetkittäin oli ikäänkuin jotain tunteita. Luin jotain kaunista luonnonkuvausta ja tuli vähän tippa silmään.
      Nyt tärkein ja jatkan sitten myöhemmin: APTEEKIN MUKAAN TABLETTEJA EI SAA HALKAISTA!!! Puhumattakaan jakaa neljään osaan. Lääke ei ole tasaisesti tabletin sisällä. Jossakin neljänneksessä voi olla koko 100mg, eikä muissa yhtään. Lääkäri, yksityispuolella, ei tätäkään tiennyt.

      • Napichut

        Epäilen suuresti miten vaikuttava aine voisi olla epätasaisesti pillerissä, sillä pillerit valmistetaan teollisuudessa tietääkseni tasaisesta massasta, jolloin aineen on pakosti oltava tasaisesti jakautunut massaan. Muutoinhan pillereitä painettaessa osassa voisi olla vaikka 160mg ainetta ja toisessa pillerissä taas vaikka vain 50mg. Tälläinen olisi vaarallista käyttäjän kannalta. Onkohan apteekki erehtynyt?

        Kapseloidut pillerit ovat asia erikseen. Niitähän ei voikaan halkaista, koska aine on "pulverina" tai rakeina kapselin sisällä ja kapselin tarkoitus on kokonaisena mahassa sulaessaan vapauttaa aine hitaasti vähitellen. Kapselin rikkoutuminenhan voi, ainakin teoriassa, johtaa myrkytykseen kuin koko päivän ajaksi tarkoitettu annos tuleekin yhdellä kertaa.

        Kysy toista mielipidettä apteekista tai toiselta lääkäriltä, jos epäilyttää.


      • Paineet

        Lääkäriltä en enää kysy! Mikään ei epäilytä yhtään. Puhelimeen vastanneen farmaseutin toimeentulo ei ole kiinni siitä, miten paljon lääkettä ylistetään ja myydään, lääkärin on. Sertralinini on Orionin, eikä siinä ole edes jakouurretta. Verenpainelääkkeeni on Orionin Amlodipin 5mg. 2,5mg tabletteja ei pakkausselosteen mukaan tällä hetkellä ei ole. Pakkausselosteessa sanotaan ..... "näitä tabletteja ei ole valmistettu siten, että ne voitaisiin jakaa kahteen yhtä suureen osaan....." Amlodipin on pieni pyöreä tabletti, ei edes kalvopäällysteinen. Orionin Sertralinissa on hyvin ohut kalvo päällä, se on 12mm pitkä, pyöristetty mol. päistä sekä 5mm leveä.
        Alun perin soitin nyt pääsiäisen pyhinä apteekkiin, koska arvelin, että lääke esim. imeytyy liian aikaisin väärässä paikassa, kun kalvo on rikkoutunut, että siitä johtuu kauhea ripuli.
        Sinä iltana, kun kirjoitin, pyörryin koirapuistossa. Onneksi paikalla oli nuori tyttö ja isokokoinen nuori mies, joka piti minua pystyssä. Sertralinin käyttö loppui siihen. Käytin sitä niin vähän aikaa, että ehkä vieroitusoireet ovat parempi vaihtoehto kuin lääkkeen itsensä aiheuttamat.
        Olen nyt ollut kolme päivää ilman. Yksi ihme on tapahtunut! Melkein neljä kuukautta kestänyt ripuli on loppunut. Vatsakivut, jotka jokus ovat melkein saaneet minut huutamaan ääneen, ovat paljon helpottaneet. En palaa lääkkeeseen, jos kuolen vieroitusoireisiin, kuolen kuitenkin ihmisenä, en epämääräisenä robottina.
        Mitäpä niitä lääkkeen sivuvaikutuksia kertaamaan, ne on tähän ketjuun kirjoitettu monta kertaa, ihan samoja minulla on ollut. Haluan myös korostaa, että ennen tätä helvettiä olin selvinnyt elämässäni parilla antibioottikuurilla ja satunnaisella särkylääkkeellä. Psyykkisiä oireitakaan ei ole ollut ikinä.
        Minulla on siis ollut kipuja, huimausta, muistamattomuutta, jalat ovat menneet alta, tunne-elämää ei ole ollut suuntaan eikä toiseen. Kaupassakäynti on tarvinnut hoitaa pikaisesti, vierailuille, teatteriin jne ei ole voinut mennä.
        Suurelta osin olen käynyt yksityisellä lääkärillä. Vatsakipujen vuosi menin julkiselle puolelle. Minulle on nyt tehty gastroscopia sekä vatsan ultra, niissä kaikki hyvin. Olen menossa myös colonoscopiaan, mutta se menee pitkälle. Julkisen puolen lääkäri mainitsi ohimennen, ettei Sertralinia kannata käyttää, jos kerran vatsavaivoja on. Asia jäi siihen enkä silloin vielä uskaltanut lopettaa.
        Olen nainen, täällä ovat kirjoittaneet miehet, jotka ovat tulleet impotenteiksi, tutkimuksissa on todettu laskenut testosteronitaso, parran kasvu on lakannut. Kyllä kauheasta aineesta on kysymys!


      • Paineet

        Viides päivä ilman Sertralinia! Tein aamulla kahden tunnin lenkin koiran kanssa. Yleensä en ole uskaltautunut kovin pitkälle, enkä pitkäksi aikaa. Kun olen tullut kotiin, on täytynyt mennä maate. Nyt jaksan ainakin jotakin.
        Eilen tuli illalla niin NÄLKÄ, että uskaltauduin hampurilaispaikkaan, niin ei ole käynyt kuukausiin. Ennen olisi käynyt niin, että jos niin vahvaa olisin syönyt, olisi ollut paskat housuissa jo hampparin puolivälissä. Anteeksi karkea ilmaisu, mutta haluan sanoa tämän näin voimakkaasti!
        Naiset ymmärtävät tämän: liikekeskuksessa kävin kemikaliossa, jossa on hyvä palvelu. Sanoi myyjälle, että katselen vain. Viime viikot ovat kuluneet niin, että olen jaksanut käydä suihkussa vain n. pari kertaa viikossa. Teen onneksi töitä kotona, ja liikun ihmisten ilmoilla vain talvivaatteet päällä. Olisin voinut peseytyä vaikka mäntysuovalla. Nyt kiinnostivat meikit!!!
        Olen eilen konsultoinut lääkäriä, en sitä, joka aineen alunperin määräsi. Hänkin oli sitä mieltä, että aika, jonka olen lääkettä käyttänyt, on niin lyhyt ja annostus niin pieni, ettei sietämättömiä vieroitusoireita pitäisi tulla. Hän kyllä tarjosi jotain muuta, mutta koska kyse ei ole psyyken ongelmasta ollut, vaan kropan reagoimisesta lähiomaisen traagiseen kuolemaan, sanoi, että en halua mitään. Hän pelkäsi myös uniongelmia, mutta ainakin viime yön nukuin kuin tukki. Yhden lääkkeen hän tosin määräsi, Precosa 250mg 2x2 kuurina. Se on jonkinlainen maitohappavalmiste, joka auttaisi korjaamaan Sertralinin pilaamaa suolistoflooraa. Katsotaan nyt.
        En ole niin yltiöoptimisti, että uskoisin, ettei mitään takapakkia tule. Eilen pari kertaa huippasi, myös pari lievää "sähkäriä" koin. Pitkälleni mennessä maailma vähän pyörähti. Tänään tuntuu hyvältä ja elämä kiinnostaa pitkästä aikaa! Kaikkea hyvää muille lopettajille! Palaillaan!


      • humpoz

        Vatsaoireet ovat tyypillisiä vieroitusoireita, joten en olisi niistä kovin huolissani. Lekurit laittaa aina nappia kainoloon, ettei asiakkaalta tule valitus, ettei autettu. Monet potilaat kokevat, että se ei ole onnistunut lääkärikäynti, jos vastaanotolta ei saa jotain reseptiä mukaansa.


    • Paineet

      Taitaa olla nyt 8. päivä ilman. Joku päivä on parempi, joku huonompi. Tänään sydämen "muljahtelua" sekä huimausta. Myös selkää särkee, minulla se on harvinaista. Olen nukkunut yöt hyvin, alussa näin vauhdikkaita ja värikkäitä unia. Vatsa voi hyvin. Ulosmeno pelottaa, kun on tuota huippausta, se ei siis ole mitään paniikkia, pelkään vain, että esim. kaadun ja luullaan vaikka humalaiseksi. Mielelläni nytkin vain makaisin, mutta asiat on hoidettava.
      Onko joku muu saanut vieroitusoireina särkyjä? Toki ne voivat minulla jostain muustakin johtua. Milloinkahan lääke poistuu elimistöstä kokonaan? Tulevatko silloin pahimmat vieroitusoireet?

      • Yrittäjänainen

        Stressiinhän minullekin lääkettä, Sertralinia määrättiin. Parin kuukauden 50 mg annoksen jälkeen vähensin puoleen ja sitten lopetin, ehkä viikon jälkeen.

        Jos olivat kauheita lääkkeen sivuvaikutukset, niin kauheita ovat vieroitusoireetkin, lähinnä sydänperäiset. Kuolemanpelkoa ollut, koska tuntuu, että sydän pysähtyy.

        Olen kuvitellut verenpaineen olevan korkea, mutta mitatessani se on normaali.

        Jalat menevät joskus alta. Psyykkisiä oireita ei ole ollut, PAITSI: Kun olin jonkin aikaa ottanut sitä 25 mg, sain raivokohtauksen kadulla. Sateisena aamuna kävelin leveän jalkakäytävän vas. puolta liiketalon katoksen alla. Vastaan tuli iäkäs pari. Me kaikki olisimme mahtuneet kulkemaan katoksen alla, etenkään heidän ei olisi ollut pakko kulkea rinnakkain. Ketään muita ihmisiä ei ollut liikkeellä. Kun he olivat juuri menneet ohi, sanoi vanhus, että kulje oikeata puolta! Käännyin ympäri ja seurasin heitä, minulla oli melkein tappomieliala. Sanoin, tai ehkä huusin, että miksi hän soittaa suutaan vieraille ihmisille keskellä katua. Tällaista ei ole tapahtunut koskaan, eikä nyt myöhemminkään.

        Päänsärky, etenkin kallon alareunassa korvien takana on joskus kova, eikä särkylääke, burana tai parasetamoli kumpikaan oikeastaan auta. Toiset päivät menevät säryittä ja muutenkin hyvin.
        Kummallista käsien ja jalkojen puutumista tulee aika usein. Myös pistelyä jalkapohjissa. Pelkään aivoverenkiertohäiriöitä tai aivoverenvuotoa, vaikka mitään syytä ei pitäisi olla. Aamupäivät menevät paremmin, mutta vointi pahenee iltaan mennessä.
        Moni voi olla eri mieltä, mutta minua on auttanut se, että on varalla Opamoxia. Tänäänkin otin peräti 30 mg, se väsytti suunnattomasti, mutta auttaa pahimpaan kuolemanpelkoon. En sitä usein ota. Sähköiskut päässä ovat tänään kovia.
        Olen ollut nopea ja tarkka konekirjoittaja, nyt tulee jatkuvasti virhelyöntejä, kokonaisia tavuja voi jäädä pois, ikäänkuin aivoni olisivat olleet silmänräpäyksen toimimatta!!!
        Uutena oireena olen huomannut joskus, että saatan "ajaa puhettani takaa", kuten vanha kansa ilmaisee. Sanojen muodostaminen voi olla vaikeaa.

        Voivatko Sertralinin käyttäjän aivot olla lopullisesti vaurioituneet? Käytin lääkettä pientä annosta ja vähän aikaa.


      • Yrittäjänainen33
        Yrittäjänainen kirjoitti:

        Stressiinhän minullekin lääkettä, Sertralinia määrättiin. Parin kuukauden 50 mg annoksen jälkeen vähensin puoleen ja sitten lopetin, ehkä viikon jälkeen.

        Jos olivat kauheita lääkkeen sivuvaikutukset, niin kauheita ovat vieroitusoireetkin, lähinnä sydänperäiset. Kuolemanpelkoa ollut, koska tuntuu, että sydän pysähtyy.

        Olen kuvitellut verenpaineen olevan korkea, mutta mitatessani se on normaali.

        Jalat menevät joskus alta. Psyykkisiä oireita ei ole ollut, PAITSI: Kun olin jonkin aikaa ottanut sitä 25 mg, sain raivokohtauksen kadulla. Sateisena aamuna kävelin leveän jalkakäytävän vas. puolta liiketalon katoksen alla. Vastaan tuli iäkäs pari. Me kaikki olisimme mahtuneet kulkemaan katoksen alla, etenkään heidän ei olisi ollut pakko kulkea rinnakkain. Ketään muita ihmisiä ei ollut liikkeellä. Kun he olivat juuri menneet ohi, sanoi vanhus, että kulje oikeata puolta! Käännyin ympäri ja seurasin heitä, minulla oli melkein tappomieliala. Sanoin, tai ehkä huusin, että miksi hän soittaa suutaan vieraille ihmisille keskellä katua. Tällaista ei ole tapahtunut koskaan, eikä nyt myöhemminkään.

        Päänsärky, etenkin kallon alareunassa korvien takana on joskus kova, eikä särkylääke, burana tai parasetamoli kumpikaan oikeastaan auta. Toiset päivät menevät säryittä ja muutenkin hyvin.
        Kummallista käsien ja jalkojen puutumista tulee aika usein. Myös pistelyä jalkapohjissa. Pelkään aivoverenkiertohäiriöitä tai aivoverenvuotoa, vaikka mitään syytä ei pitäisi olla. Aamupäivät menevät paremmin, mutta vointi pahenee iltaan mennessä.
        Moni voi olla eri mieltä, mutta minua on auttanut se, että on varalla Opamoxia. Tänäänkin otin peräti 30 mg, se väsytti suunnattomasti, mutta auttaa pahimpaan kuolemanpelkoon. En sitä usein ota. Sähköiskut päässä ovat tänään kovia.
        Olen ollut nopea ja tarkka konekirjoittaja, nyt tulee jatkuvasti virhelyöntejä, kokonaisia tavuja voi jäädä pois, ikäänkuin aivoni olisivat olleet silmänräpäyksen toimimatta!!!
        Uutena oireena olen huomannut joskus, että saatan "ajaa puhettani takaa", kuten vanha kansa ilmaisee. Sanojen muodostaminen voi olla vaikeaa.

        Voivatko Sertralinin käyttäjän aivot olla lopullisesti vaurioituneet? Käytin lääkettä pientä annosta ja vähän aikaa.

        Minulla 2 vuotta sertralin orion käytössä 50mg/pvä masennuksen hoitoon.
        Auttanut psykoterapian kanssa superhyvin!
        Ensin puolitettiim, nyt 4vko kokonaan ilman. Sähköiskuja, huimausta ja väsymystä oireina. Myös kummalliset unet, ja levoton tunne koko kropassa. Tuntuu että pitäisi juoksemaan päästä, ja liikunta auttaakin noihin oireisiin rauhoittavasti. Varsinkin alaselkä ja pakarat tuntuu olevan kummallisesssa jännitystilassa. Eiköhän tämä tästä, mieliala on ollut hyvä, ehkä jonkin verran tuntunut että olis pms:sät koko ajan päällä., mutta terapiassa saadut mielen hallintakeinot ja tunteidenkäsittely taidot ovat jeesannet hyvin!


    • horisevaaa

      Puoli vuotta vähennellyt Sertralia. Annostus niinkin pieni, kuin 50 mg. Kohta pari viikkoa kokonaan ilman lääkettä. Olo on aika kurja vieläkin. Vierotusoireita on paljon; päänsärky, ärtyneisyys, humahtelut päässä, itkuisuus, toivottomuuden tunne, mielialan vaihtelut, pahoinvointi, palelu, ruokahaluttomuus, hikoilu, ripuli ja väsymys. Säryt ovat myös lisääntyneet. En uskalla ottaa edes tavallista särkylääkettä, sillä ne lisäävät vain oireita. ´Monta kertaa olen meinannut sortua rauhoittaviin, mutta sinnitellyt kuitenkin eteenpäin ilman niitä.
      Toivottavasti lääkärit, jotka määräävät näitä lääkkeitä, lukevat myös näitä palstoja.

    • Jassutuu

      Niin osaako joku vastata tuohon että kuinka kauan menee että lääke poistuu elimistöstä kokonaan? :c Mulla myös sähkö'shokkien' tunnetta, humahtelua, huimausta ja vatsa sekaisin.. 50mg siis syönyt about 3kuukautta ja tein sen virheen että koitin lopettaa ihan seinään, eilen sitten oli pakko ottaa lääke koska en pystynyt tekemään mitään. myrkkyä.. :d

    • Iquaani

      Täällä myös yksi lopettelija ! Vuoden söin ja kun eivät auttaneet alkuperäisiin oireisiin niin päätin lopettaa. Nyt viikko ilman ja lopetin annoksia puolittelemalla.
      Sähköiskuja , pinnan kireyttä ja krapulan tunteita (ilman oikeaa krapulaa ) , siinä minun päällimmäiset oireet . Mutta jaksaa jaksaa !!!!
      Miten muilla menee ?

      • Astangajooga

        👍🏼🙏🏽


    • Astangajooga

      Aloittelen Sertraliinin vähentämistä. 175 mg :sta vähentäminen 150 mg sujui hyvin . Nyt olen kohta kaksi viikkoa ottanut joka toinen päivä 150mg ja joka toinen päivä 125mg. Oireina on ahdistus, pelkotilat ja tunne että sydän lyö laiskasti ja rintojen välissä painon tunne. Haukotuttaa, välillä tuskan hiki, hermostuneisuus. Mutta yritän jaksaa ja luottaa tulevaisuuteen.
      Ensi kesänä vasta suunnittelin jatkavani lääkkeen vähentämistä, sillä työaikana en halua kärsiä vieroitusoireista. Aikoinani kuusi vuotta sitten kun aloitin lääkkeen niin sivuvaikutukset olivat ihan hirveät ja lääkettä nostettiin todella nopeasti.
      Toivon että saisin voimia selvitä vieroitusoireista.

    • njjkkjhj

      Annoksen vähennys heivaamalla ylös alas ei ole suositeltavaa vaan asteittain vähentämällä.

    • zoloftriippuvainen

      Lääkärini joka väitti että Zoloft on helppo lopettaa ja ei tuu muka pahoja viekkareita voisitko lukea tämän ketjun. Ja muutaman muunki etkä vaan lääkemainoksia. Nimimerkillä Huimausta, sähkäreitä, pää kipiä, itku raivokohtauksia, hankala nukahtaa iltasin.... Ei ollu ennen tällasia.

    • Sekopallero

      Sain sertraliinit vuosia jatkuneen työpaikkakiusaamisen aiheuttamaan paniikkohäiriöön ja ahdistukseen. En myöskään kyennyt nukkumaan lainkaan. Söin toista unilääkettä nukahtaakseni ja toista pysyäkseni unessa. 10 kk aikana lihoin ainakin 13 kg ja menetin liikuntakykyni lähes täysin. Ennen lääkkeen aloittamista harrastin kamppailulajeja ja erilaisia kisoja mm tough viking. Kuntoni oli erinomainen. Vatsani alkoi turvota kuin ilmapallo ja näytin siltä kuin olisin valehtelematta ollut 7-8 kuulla raskaana. Kuitenkin lääkärin mukaan kysymys oli ilmasta. Pörisinkin koko ajan ja olin ripulilla. Kärsin tajuttomista selkäsäryistä ja polvikivuista. Kaikki nivelet huusivat hoosiannaa. Nyt pari viikkoa ilman sertralinia alla ja lopetin ihan väärin eli seinään sinä hetkenä kun yritin taas "raskausmahani" kanssa ulkoiluttaa koiraa enkä pystynyt kävelemään kuin parisataa metriä kun jo itkin kivusta. Nyt hikoilen kuin sika, olen ripulilla ja päätä särkee ja oksettaa. Mutta pystyn taas kävelemään kilsan pari. Monelle se voi tuntua pieneltä mutta minulle se on iso juttu. Nukun myös hyvin enkä kaipaa unilääkettä. Lopetuksen jälkeen on ollut aaltoilevaa väsymystä pitkin päivää ja raivokohtauksia sekä kutinaa. Olen myös ollut erittäin seksinhimoinen 😂 se on ikävää koska hikeni valuu noroina ja haisee tosi pahalle. Päivä kerrallaan 😂

      • Sekopallero

        Nyt yritän selvitä oireista mm. Tupakoimalla ja alkoa juomalla sekä syömällä suklaata. Yritän pitää hauskaa ja rentoutua. En siis normisti ole polttanut tai juonut pahemmin eikö sokerikaan ole maistunut. Yhdysvalloissa kuulemma käyttävät kannabista vieroitusoireisiin. Jos sitä jostain saisin niin silmää räpäyttämättä kokeilisin!


    • lihariss

      Itse syönyt sertraliini masennukseen vajaa vuoden 50mg päivä annoksella. Kävin lääkärissä asian tiimoilta ja alettiin vähentää lääkitystä, et kuukauden verran puolikas ja nyt jokatoinen päivä puolikas eli 25mg enkä ole kärsinyt vieroitusoireista tai en ainakaan ole huomannut mitään erikoista. Alottaessa sivuvaikutukset oli aivan kamalat, mut nekin oli tiedossa ja meni parissa viikossa ohi.

      • Nuolaista_ennen

        Viekkarit alkavat ja voimistuvat annoksen vähetessä kohti nollaa. Toivottavasti selviä vähällä. Kun on nollilla viekkarit ovat usein pahimmillaan.


    • Pandaxoxo

      Otin viime vk (n. Puol vk sitten) puolet 50 mg = 25mg sertralinia. Osaako joku sanoa kauanko lääkkeen vaikutus kestää kehossa? Sillä ikävä kyllä jostain syystä olen tuntenut huimausta ja pahoinvointia vielä tänään. Lievänä mutta kuitenkin. Kai lääkkeen saa lopettaa seinään jos ei ole edes periaatteessa käyttänyt = kauempaa kuin 1 pv?

    • SaatananSertralin

      Tätä lääkettä ei näköjään pysty lopettamaan. 3 viikkoa nyt menty 50mg, kun alussa oli 100mg. En pysty nukkumaan enää öisin kun vatsa vääntelee niin vitusti. 8 vuotta olen syöny, ja koittanut lopettaa lukuisia kertoja. Syödään sitten loppuelämä. Mielialakin vajonu tosi alas.

    • Mika19768

      Vuosia syönyt sertaliinia ja kerran koittanut lopettaa.Silloin se ei onnistunut yritin liian nopeasti.Koitin korvata sertalinin toisella lääkkeellä Valdoxainilla tms. ei toiminut lainkaan ihan kuin karkkeja olisi syönyt kalliitakin vielä.Aloitin sertalinin uudestaan söin sitä pari vuotta ja nyt taas olen lopettanut mutta hitaammin.100mg alkuannoksesta pudotin joka toisena päivänä 50mg näin jatkoin pari viikkoa sitten pudotin kokonaan päiväannokseksi 50mg jatkoin 8 viikkoa.Sitten puolitin taas 25mg ja söin annostusta 8 viikkoa.25mgstä pudotin nolliin tämä on nyt 13 päivä kokonaan ilman.Koko pudottamis ajan on oireet sijoittunut lähinnä "alakertaan" potenssi huonontunut mutta annostukseen tottumisen loppuvaiheessa sitten parantunut lähes ennalleen.Edelleen nollilla tuli pudotus potenssissa ja odotan jännityksellä palautuuko normaaliksi.Pieniä sähköiskuja on ollut myös niskassa mutta nukkuminen on toiminut ja muukin.Kyyneleet on välillä vähän herkässä.Mieliala on tietysti odottava ja jännittynyt ehkä hieman pelokaskin mutta katson tämän loppuun.Lähinnä pelottaa ajatus sekoamisesta jossa ei pystyisi kontrolloimaan itseäni.Yritän elää mahdollisimman normaalia arkea miettimättä turhia.

      • kokeiltu.on

        Annoksen "sahaus" ylösalas vähentämiskeinona ei ole suositeltavaa.


      • Mika19768
        kokeiltu.on kirjoitti:

        Annoksen "sahaus" ylösalas vähentämiskeinona ei ole suositeltavaa.

        Ei ole juu sen takia en syönytkään niin kuin alussa. Aina 8 viikkoa samalla annostuksella per päivä ei liene sahausta.Sen takia en myöskään 25mg jälkeen enää syönyt yhtään kun mikroskoopilla täytyisi annostus hioa kynsiviilaa käyttäen muuten joutuisi syömään 0 25 0.0 0 25 0 0.0 0 0 25 0 0 0.Lopulta päätyen siihen että uutenavuotena syö yhden 50mg tabletista katkaistun 25mg puolikkaan.Tietääkseni ei pillereitä ole pienempiä kuin 25mg siten että katkaisee 50mg kapselista puolet.


    • Mika9393820

      Yli kuukausi menty jo ilman.Ärtymystä usein ja välillä panettaa ihan käsittämättömän paljon.Muuten ihan normaali.Liikunta autaa ärtymykseen.

      • Mika9398032

        Ärtymys vähentynyt mutta alakerta ei toimi enää


      • Notredamemuttejoikee
        Mika9398032 kirjoitti:

        Ärtymys vähentynyt mutta alakerta ei toimi enää

        Eikö Mika kulli seiso. Jospa lyön lautasilla tahtia niin ehkäpä "pala" elpyy?


      • mika19545764
        Notredamemuttejoikee kirjoitti:

        Eikö Mika kulli seiso. Jospa lyön lautasilla tahtia niin ehkäpä "pala" elpyy?

        Kulli on elpynyt ja sojottaa juhlakunnossa paremmin kuin koskaan mutta pienikin epäkohta maailmassa ja vitutus on armoton.Ei muita oireita


      • mika14476444566
        mika19545764 kirjoitti:

        Kulli on elpynyt ja sojottaa juhlakunnossa paremmin kuin koskaan mutta pienikin epäkohta maailmassa ja vitutus on armoton.Ei muita oireita

        Kaikki on palautunut normaaliksi


      • mika19545764
        mika14476444566 kirjoitti:

        Kaikki on palautunut normaaliksi

        Paitsi pääkoppa


    • Anonyymi

      Joko on Mika palautunut pääkoppakin?

      • Anonyymi

        No itse lopettin vastaavan joo kyvyt ja halut palannut omistuiset ns säpsähdykset vähän vaivaa tai oikeastaan hirveöstinhaittaa kun tietää mistä kyse. Pahin puoli on että tilanne menossa samaan kuin ennen lääkkeitä hermokireenä ahdistaa stressaa yöt välillä pyöritään märehtien no pakkoajatukset ei sentään pahasti vaivaa. Jos tilanne pahenee ja ahdistus alkaa taas estämään elämistä käyn kyllä kerjäämässä tabut takaisin. Nyt on taas bentsoja kulunut. Tämä siis ei lienee ole lopetusoire vaan syy miksi näitä lähdin syömään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No itse lopettin vastaavan joo kyvyt ja halut palannut omistuiset ns säpsähdykset vähän vaivaa tai oikeastaan hirveöstinhaittaa kun tietää mistä kyse. Pahin puoli on että tilanne menossa samaan kuin ennen lääkkeitä hermokireenä ahdistaa stressaa yöt välillä pyöritään märehtien no pakkoajatukset ei sentään pahasti vaivaa. Jos tilanne pahenee ja ahdistus alkaa taas estämään elämistä käyn kyllä kerjäämässä tabut takaisin. Nyt on taas bentsoja kulunut. Tämä siis ei lienee ole lopetusoire vaan syy miksi näitä lähdin syömään

        Itse aloin vähentää 150 mg:stä joskus tammikuussa. Vähennyksissä ei ollut mitään oireita, mutta lopetus 25mg:sta nollaan toi säkäreitä, vaakatasossa korvat paukkuu ajoittain. Nyt viikko ilman, ilmenee edelleen, säkärit hieman vähentyneet, liikkuessa aktivoituvat. Oireet eivät kovin epämiellyttäviä, mutta toki kiva jos nämäkin pian loppuisivat. Ai niin orgasmiherkkyys palannut :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse aloin vähentää 150 mg:stä joskus tammikuussa. Vähennyksissä ei ollut mitään oireita, mutta lopetus 25mg:sta nollaan toi säkäreitä, vaakatasossa korvat paukkuu ajoittain. Nyt viikko ilman, ilmenee edelleen, säkärit hieman vähentyneet, liikkuessa aktivoituvat. Oireet eivät kovin epämiellyttäviä, mutta toki kiva jos nämäkin pian loppuisivat. Ai niin orgasmiherkkyys palannut :)

        Olen edellinen kirjoittaj ja tosiaan nuo sykähdykset on loppunut ja vehkeet toimii ja halut normaali. Toisessa vaakakupissa on sitten että ahdistus nostanut päätään ja vähän mollivoittoista ja tämä korona tilanne ei tätä helpota. En tiedä jos tästä pahenee aloiranko uudestaan vai olisikohan olemassa jotain mikä ei veisi haluja ja kykyjä? Bentsot on kyllä mutta ne nukuttaa niitettävä ei voi ottaa kuin illalla. Lyricaa miettinyt kun siitä on kai apua juuri yleistyneiden ahdistushäiriöön. No katsotaan jos tilanne helpottaa kun maailma normalisoituu..


    • Anonyymi

      150mg 9kk ja tänään aamulla en enää ottanut.bei toistaiseksi mitään olossa.

    • Anonyymi

      Nyt 60h viime lääkkeestä 150mg eikä huomaa mitään. Jätän kyseisen lääkkeen syömättä koska hyödyt ja haitat kallistuu haittojen puolelle. Kyseinen lääke häviää nopeasti elimistöstä kun jättää pois eikä vähentele koska KYSEESSÄ ei kuitenkaan ole riippuvuutta aiheuttava lääke. Mutta vieroitusoireita voi tulla niinkuin periaatteessa mistä vain.

    • Anonyymi

      Sama henkilö tässä joka kirjoittanut kaksi ylempää no niin plus 72h viimeisestä 150mg annoksesta eikä mitään oloja. Jotenkin virkeämpi kuin ennen ja erektiota alkanut tulla päivien aikana vähän tahtomatta.
      Eipä tässä jatketaan.

    • Anonyymi

      Ja edelleen ylimmän kolmen tekstin kirjoittaja. Viikko ilman eikä mitään. Joten olipas helppo vierottautua , peniksen tappaja lääkkeestä.

    • Anonyymi

      Älkää ikinä aloittako tämän paskan syömistä. Itselleni aiheutti mm. divertikuliitin. Umpipussitauti.

      Lääkärit eivät tienneet sitäkään, että Burana ja Sertralin voivat olla selitys oudoille peräpääni verenvuodoille. Sekin selvisi minulle netin avulla.

      Vuonna 2004 aloitin Zoloftilla.
      Siitä sitten halvempiin versioihin, Orioniin ym.
      Vuosia syönyt, useita lopetusyrityksiä.
      Nyt olen päättänyt lopettaa, lopullisesti.

      Yhtä helvettiähän tämä on. Kolmas viikko ilman. Oireet on hirveät. Olen aivan hulluna, ja fyysiset oireetkin on melkein sietämättömät. Aion pinnistellä. Aion sinnitellä. Aion voittaa tämän ottelun.

      Minulla on epävakaapersoona ja tämmöiseen ei olisi koskaan edes pitänyt aloittaa sertralinpaskalääkettä.
      Eihän lääkäreitä oikeasti enää nykyisin kiinnosta ihmisten ongelmat, nappia naamariin vaan. Minuakin on diagnosoitu aivan väärin ja väärät tropit määrätty.

      Itse piti sekin lääkärille sanoa, ettei mulla taida olla mikään kaksisuuntainen mielialahäiriö, vaan juurikin tuo epävakaus, epäsos.persoona ym. Voi kunpa olisin saanut aikoinani, nuorena oikeanlaista hoitoa! Parikymppisenä sitä ei tiedä mistään mitään ja uskoo puoskareita kyseenalaistamatta.

      Mutta toisaalta: nyt on hienoa tuntea OIKEITA tunteita. Ihanaa itkeä! ja olla oikeasti surullinen. Iloa odottelen vielä.
      Jopa hienoista hormonihyrräystä, olen tuntenut, vaikka olen jo lähemmäs 60 v. Sertralin vei minulta seksuaalisuuden aivan kokonaan.

      • Anonyymi

        Minulle aikanaan yksi yleislääkäri vuosia myöhemmin lääkkeiden aloituksesta sanoi että SSRI burana voi lisätä verenvuotojen riskiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle aikanaan yksi yleislääkäri vuosia myöhemmin lääkkeiden aloituksesta sanoi että SSRI burana voi lisätä verenvuotojen riskiä.

        Tarkista vielä tuon epävakaan persoonankin kohdalla ettei kyse ole oikeasti C-PTSD tai PTSD oireilusta.


    • Anonyymi

      Toivottavasti lääkärikoulutukseen tulisi pakolliseksi osioksi lukea näitä ihmiskoekaniineiden kokemuksia. Ja ottaa näistä oikeasti opiksi siellä kenttätyössä. Heh turha toivo😬

    • Anonyymi

      Tuo ei ole suositeltavaa ja järkevää veivata annoksia ylös alas joka toinen päivä, sanoi lääkärinne mitä sanoi. Googleen "RCPsych Stopping Antidepressants"

      Löydätte englanninkielisen asiantuntijoiden ja aiheen tutkijoiden tekemän materiaalin masennuslääkevieroituksesta missä on hyvät ohjeet vieroitukseen. Tehnyt Royal College of Psychiatrists Britanniassa eli psykiatreja kouluttava taho.

      • Anonyymi

        Suomessa ei ole vastaavaa materiaalia.


    • Anonyymi

      Pari vuotta söin Sertralinia 150 mg päiväannoksella. Toukokuussa aloitin pienentämään annosta pikkuhiljaa, ja reilu viikko sitten otin vikan lääkemurusen. Vähentämisaikana vieroitusoireet oli ihan siedettäviä, mutta nyt kun on ollut kokonaan ilman, niin oon ollut käytännössä vuodepotilaana koko ajan. Aivan järkyttävän huono olo jatkuvasti, väsyttää, huimaa, ja vessassa saa ravata monta kertaa päivässä. En haluais enää palata käyttämään lääkettä, mutta on ihan helvetillinen epätoivo sen suhteen, että kauan nää vierotusoireet oikeesti kestää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe