Mitäs kuuluu adventtiseurakuntaan

ent.adventisti

Vieläkö kallioniemessä laukaassa on se leiripaikka, vai joko se on myyty?

Vieläkö aitolahdessa on se kirjatoimen kirjapaino, vai joko se on myyty pois kannattamattomana?

Vieläkö piikkiön toivonlinnassa toimii se seminaari, jossa itsekin olin 1970 luvulla.

Vieläkö Margit Suring on elossa.

Paljonko adventisteja on nyt suomessa, onko jäsenmäärä sama kuin 1970 luvulla, eli muutama tuhat.

Onko tullut muutoksia opillisiin asioihin?

Tunsin Keijo Kukkolan, aikamoinen velikulta, mitähän hälle nyt kuuluu

Joko Kristuksen takaisintulosta on merkkejä olemassa. Silloin 1970 luvulla sen läheisyydestä oltiin varmoja, mutta eipä ole mitään tapahtunut, maailma vaan jatkaa menoaan.

Vieläkö Ellen Gould Whitea pidetään profeettana?

Vieläkö Englannissa toimii se Newbold Colling, jonne Simo Perho lähti opiskelemaan

Onko Topilaan, toivonlinnaan rakennettu uusia rakennuksia.

44

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallioniemessä on

      Adventistien leiripaikka, parhaillaan Raamattuleiri menossa.
      Naiset ovat nykyään pastoreina ja vanhimpina adventisteilla.

      • järkyttynyt adv.

        Onko adventtikirkossa jo pyhäkköportotkin?

        Missäs se FinnNutana ja nakkotölkit oikein on ja missäs sen silloiset johtajat?
        Onkos adventtikirkko irtisanonut pastoreitaan?
        Kuinka suuri prosentti adventtikirkon jäsenistä on eläkeläisiä?
        Pitääkö adventtikirkon tehdä myönnytyksiä, jotta nuorempi sukupolvikin kävisi lauantaisin kirkoisssa?
        Vai tarjotaanko ohjelmistossa viihdettäkin, jotta nuoretkin voisivat viihtyä. "Nakkotanssiaisia"


      • löytyy
        järkyttynyt adv. kirjoitti:

        Onko adventtikirkossa jo pyhäkköportotkin?

        Missäs se FinnNutana ja nakkotölkit oikein on ja missäs sen silloiset johtajat?
        Onkos adventtikirkko irtisanonut pastoreitaan?
        Kuinka suuri prosentti adventtikirkon jäsenistä on eläkeläisiä?
        Pitääkö adventtikirkon tehdä myönnytyksiä, jotta nuorempi sukupolvikin kävisi lauantaisin kirkoisssa?
        Vai tarjotaanko ohjelmistossa viihdettäkin, jotta nuoretkin voisivat viihtyä. "Nakkotanssiaisia"

        näkyt markettin hyllyillä, Prisma, S-market jne. Sieltä niitä löydät.


      • entinen adventisti

        Joops, muistan kun olin vuonna 1972 kallioniemessä raamattuleirillä kirjeellisen raamattuopiston kutsumana. Siellä minut kastettiin peurunkajärvessä muutaman muun kanssa.
        Sittemmin olemme tainneet kaikki erota seurakunnasta.
        Ei seurakunnan opissa mitään vikaa ole, se on raamatullista, mutta lieköhän tulkinnassa sittenkin tullut aikamoisia haksahduksia kun vertaa moneen muuhun uskontoon suomessa.
        P.P.Peltonen minut kastoi, oli suuriääninen mies, muistelen kaiholla noita aikoja. Ruoka oli hyvää ja sana peurunpirtissä väkevää.
        En vaan jaksanut olla siinä uskossa. Arvostan kaikkein eniten terveyssanomaa. Jos en olisi käynyt adventismin opissa, minusta olisi tullut viinan ja tupakan orja.
        Myöskään kahvia en ole käyttänyt enää, mutta teetä käytän sitäkin enemmän.

        Terveyssanoma oli kyllä parasta, mitä adventismista imin itseeni.
        Tosin sairastuin anemiaan, kun olin vain kasvissyöjä vuosien ajan, lisäksi tuli b12 vitamiinin puutteesta sairaus, jossa elimistö ei kykene sitä itse tuottamaan, vaan joudun ottamaan pistoksina joka kolmas kuukausi. Liika terveysintoilu koitui minulla elimistön puutostiloiksi.
        Nyt olen jo pitkään syönyt kalaa, lihaa ja kananmunia, sianlihaa kuitenkin inhoan edelleen.

        Ei ihminen pelkällä kasvisruoalla tule toimeen, monet tuntemani adventistit ovat puutostautisen näköisiä.


      • sda.manager
        entinen adventisti kirjoitti:

        Joops, muistan kun olin vuonna 1972 kallioniemessä raamattuleirillä kirjeellisen raamattuopiston kutsumana. Siellä minut kastettiin peurunkajärvessä muutaman muun kanssa.
        Sittemmin olemme tainneet kaikki erota seurakunnasta.
        Ei seurakunnan opissa mitään vikaa ole, se on raamatullista, mutta lieköhän tulkinnassa sittenkin tullut aikamoisia haksahduksia kun vertaa moneen muuhun uskontoon suomessa.
        P.P.Peltonen minut kastoi, oli suuriääninen mies, muistelen kaiholla noita aikoja. Ruoka oli hyvää ja sana peurunpirtissä väkevää.
        En vaan jaksanut olla siinä uskossa. Arvostan kaikkein eniten terveyssanomaa. Jos en olisi käynyt adventismin opissa, minusta olisi tullut viinan ja tupakan orja.
        Myöskään kahvia en ole käyttänyt enää, mutta teetä käytän sitäkin enemmän.

        Terveyssanoma oli kyllä parasta, mitä adventismista imin itseeni.
        Tosin sairastuin anemiaan, kun olin vain kasvissyöjä vuosien ajan, lisäksi tuli b12 vitamiinin puutteesta sairaus, jossa elimistö ei kykene sitä itse tuottamaan, vaan joudun ottamaan pistoksina joka kolmas kuukausi. Liika terveysintoilu koitui minulla elimistön puutostiloiksi.
        Nyt olen jo pitkään syönyt kalaa, lihaa ja kananmunia, sianlihaa kuitenkin inhoan edelleen.

        Ei ihminen pelkällä kasvisruoalla tule toimeen, monet tuntemani adventistit ovat puutostautisen näköisiä.

        Monilla uskovilla on puutostiloja, jotka johtuvat liian tiukoista tottumuksista.
        Ihmisten harteille pannaan lähimmäisten toimesta sellaisia taakkoja, joita Jumala ei ole antanut kannettavaksi.
        Jumalan kuorma on hyvin kevyt ja helppo kantaa.
        RAKASTA HERRAA JUMALAASI JA LÄHIMMÄISTÄSI KUTEN ITSEÄSIKIN!


      • ====
        entinen adventisti kirjoitti:

        Joops, muistan kun olin vuonna 1972 kallioniemessä raamattuleirillä kirjeellisen raamattuopiston kutsumana. Siellä minut kastettiin peurunkajärvessä muutaman muun kanssa.
        Sittemmin olemme tainneet kaikki erota seurakunnasta.
        Ei seurakunnan opissa mitään vikaa ole, se on raamatullista, mutta lieköhän tulkinnassa sittenkin tullut aikamoisia haksahduksia kun vertaa moneen muuhun uskontoon suomessa.
        P.P.Peltonen minut kastoi, oli suuriääninen mies, muistelen kaiholla noita aikoja. Ruoka oli hyvää ja sana peurunpirtissä väkevää.
        En vaan jaksanut olla siinä uskossa. Arvostan kaikkein eniten terveyssanomaa. Jos en olisi käynyt adventismin opissa, minusta olisi tullut viinan ja tupakan orja.
        Myöskään kahvia en ole käyttänyt enää, mutta teetä käytän sitäkin enemmän.

        Terveyssanoma oli kyllä parasta, mitä adventismista imin itseeni.
        Tosin sairastuin anemiaan, kun olin vain kasvissyöjä vuosien ajan, lisäksi tuli b12 vitamiinin puutteesta sairaus, jossa elimistö ei kykene sitä itse tuottamaan, vaan joudun ottamaan pistoksina joka kolmas kuukausi. Liika terveysintoilu koitui minulla elimistön puutostiloiksi.
        Nyt olen jo pitkään syönyt kalaa, lihaa ja kananmunia, sianlihaa kuitenkin inhoan edelleen.

        Ei ihminen pelkällä kasvisruoalla tule toimeen, monet tuntemani adventistit ovat puutostautisen näköisiä.

        samoilla linjoilla ruuan suhteen syön kalaa ja lihaakin, mutta en saastaisiksi luokiteltujen eläinten lihaa syö esim. sianlihaa jne.... Ei ole puutostautia ilmennyt. Olen edelleenkin adventisti vaikka en naispastoreita hyväksykään enkä mene heitä kuuntelemaan. Kyllä me adventistitkin jakaannumme kahteen joukkoon koska emme kaikkea muutoksia hyväksy kuten naispappeus.


      • ent. adventisti
        ==== kirjoitti:

        samoilla linjoilla ruuan suhteen syön kalaa ja lihaakin, mutta en saastaisiksi luokiteltujen eläinten lihaa syö esim. sianlihaa jne.... Ei ole puutostautia ilmennyt. Olen edelleenkin adventisti vaikka en naispastoreita hyväksykään enkä mene heitä kuuntelemaan. Kyllä me adventistitkin jakaannumme kahteen joukkoon koska emme kaikkea muutoksia hyväksy kuten naispappeus.

        Minä kuuntelen naispastoreita mielellläni. Se kuuluisa huudahdus; "nainen vaijetkoon seurakunnassa, ei ollut Jeeusken opetusta, joten sillä perusteella naispappeja ei voi syrjiä.

        Minä vaan ihmettelen tätä Jeesuksen tulon viipymistä. Kaikki mahdolliset merkit on täyttyneet, mutta eipä sitä messiasta vaan ala näkymään.
        Ja mistä hän oikein tulee? Tuleeko avaruuden ulkolaidalta. Kaukoputkilla näkee vain räjähtäviä ja kirkkaita valopalloja, aurinkoja


      • Bushmanni
        ent. adventisti kirjoitti:

        Minä kuuntelen naispastoreita mielellläni. Se kuuluisa huudahdus; "nainen vaijetkoon seurakunnassa, ei ollut Jeeusken opetusta, joten sillä perusteella naispappeja ei voi syrjiä.

        Minä vaan ihmettelen tätä Jeesuksen tulon viipymistä. Kaikki mahdolliset merkit on täyttyneet, mutta eipä sitä messiasta vaan ala näkymään.
        Ja mistä hän oikein tulee? Tuleeko avaruuden ulkolaidalta. Kaukoputkilla näkee vain räjähtäviä ja kirkkaita valopalloja, aurinkoja

        >> Minä vaan ihmettelen tätä Jeesuksen tulon viipymistä. Kaikki mahdolliset merkit on täyttyneet, mutta eipä sitä messiasta vaan ala näkymään. >>

        Eikös Hänellä ole kädet täynnä töitä siellä teltassa, jonne jämähti syntejä ynnämään vuonna 1844, niin tokkopa sieltä ihan heti vapautuu tänne saapumaan. Jos on vaikka otsalampusta paristot loppuneet, ettei voi tehdä sitä kuin vain päivisin, niin tahti on hidastunut sitten 1800-luvun kiivaiden vuosien, jolloin merkkejä näkyi niin, ettei hitaimmat pysyneet perässä ensinkään.

        Ja adventistitkin ovat tehneet kovasti tilastoja siitä, kuinka paljon heitä on vaikkapa 30 vuoden päästä maapallolla, tai 50 vuoden päästä, niin taitaa sekin kertoa siitä, että ei Häntä todellisuudessa edes kukaan odota, koska jokainen huuhaalahko tekee omasta kasvustaan pitkälle meneviä ennusteita tulevaisuuteen. Jehovat, toinen pikaista paluuta jo yli 100 vuotta ennustanut ryhmäkin lähinnä nykyään ennustelee omaa jäsenmääräänsä kymmenien vuosien päähän, niin sekin kertoo siitä, että toivo on mennyt jo paatuneimmaltakin paluun odottajalta.

        Lisäksi Hänellä lienee kädet täynnä töitä siinä, kun yrittää saada kaikkea 6000 vuotta vanhaa näyttämään helvetin paljon vanhemmalta kuin mitä kaikki todellisuudessa onkaan, niin siinäkin riittää tekemistä niiden syntien ynnäilyn lisäksi niin, että ehkäpä ei saavu koskaan.

        Ja niille huumorintajuttomille sanoisin, että kirjoitukseni sisälsi jonkin verran sarkasmia...

        Mutta tullessani autolla kotiin viime yönä koin pienen ilon pilkahduksen kun näin valotolpassa pienen valkoisen mainoksen, jossa luki se perinteinen "Jeesus tulee, oletko valmis?".


      • ent. adventisti
        Bushmanni kirjoitti:

        >> Minä vaan ihmettelen tätä Jeesuksen tulon viipymistä. Kaikki mahdolliset merkit on täyttyneet, mutta eipä sitä messiasta vaan ala näkymään. >>

        Eikös Hänellä ole kädet täynnä töitä siellä teltassa, jonne jämähti syntejä ynnämään vuonna 1844, niin tokkopa sieltä ihan heti vapautuu tänne saapumaan. Jos on vaikka otsalampusta paristot loppuneet, ettei voi tehdä sitä kuin vain päivisin, niin tahti on hidastunut sitten 1800-luvun kiivaiden vuosien, jolloin merkkejä näkyi niin, ettei hitaimmat pysyneet perässä ensinkään.

        Ja adventistitkin ovat tehneet kovasti tilastoja siitä, kuinka paljon heitä on vaikkapa 30 vuoden päästä maapallolla, tai 50 vuoden päästä, niin taitaa sekin kertoa siitä, että ei Häntä todellisuudessa edes kukaan odota, koska jokainen huuhaalahko tekee omasta kasvustaan pitkälle meneviä ennusteita tulevaisuuteen. Jehovat, toinen pikaista paluuta jo yli 100 vuotta ennustanut ryhmäkin lähinnä nykyään ennustelee omaa jäsenmääräänsä kymmenien vuosien päähän, niin sekin kertoo siitä, että toivo on mennyt jo paatuneimmaltakin paluun odottajalta.

        Lisäksi Hänellä lienee kädet täynnä töitä siinä, kun yrittää saada kaikkea 6000 vuotta vanhaa näyttämään helvetin paljon vanhemmalta kuin mitä kaikki todellisuudessa onkaan, niin siinäkin riittää tekemistä niiden syntien ynnäilyn lisäksi niin, että ehkäpä ei saavu koskaan.

        Ja niille huumorintajuttomille sanoisin, että kirjoitukseni sisälsi jonkin verran sarkasmia...

        Mutta tullessani autolla kotiin viime yönä koin pienen ilon pilkahduksen kun näin valotolpassa pienen valkoisen mainoksen, jossa luki se perinteinen "Jeesus tulee, oletko valmis?".

        Samanlaisia tekstejä nähtiin tolpissa jo 1970 luvulla. Se pian on suhteellinen käsite.
        Jeesus itse sanoi tulevansa pian takaisin ja se pian on kestänyt jo 2000 vuotta.

        Maailmaloppu ei tule pian, mutta elämän loppu tulee pian kirjaimellisesti meille ihmisille vuorostaan.
        Eläkäämme siis raittiisti ilman tupakkaa, viinaa ja huumeita, ettei se pian koittaisi kohdallemme nopeammin kuin luultiinkaan.
        Hellekesänä hukkuu paljon ihmisiä, iahn turhaan. Hukkuminen ei ole mahdollista, jos käyttää uidessa pelastusliivejä. Taidan olla ainoa koko valtakunnassa, joka käyttää uimaliivejä uidessaankin,e i vain veneessä.
        Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku!

        Kirjoituksesi oli huvittavaa sarkasmia. Itsekkin kirjoittelen huvittavasti näistä asioista.
        Uskonasiat kun eivät kestä järkiperäistä tarkastelua.


      • Sanaa lukeva
        ent. adventisti kirjoitti:

        Minä kuuntelen naispastoreita mielellläni. Se kuuluisa huudahdus; "nainen vaijetkoon seurakunnassa, ei ollut Jeeusken opetusta, joten sillä perusteella naispappeja ei voi syrjiä.

        Minä vaan ihmettelen tätä Jeesuksen tulon viipymistä. Kaikki mahdolliset merkit on täyttyneet, mutta eipä sitä messiasta vaan ala näkymään.
        Ja mistä hän oikein tulee? Tuleeko avaruuden ulkolaidalta. Kaukoputkilla näkee vain räjähtäviä ja kirkkaita valopalloja, aurinkoja

        Jaa, ei naispastoreita adventtikirkossa ole.
        Ev.lut. kirkossa on, että heitäkö kuuntelet?

        Raamattusta ei löydy yhtään naispastoria, ei edes naispastori sanaa!


      • ääni ärsyttää
        ent. adventisti kirjoitti:

        Minä kuuntelen naispastoreita mielellläni. Se kuuluisa huudahdus; "nainen vaijetkoon seurakunnassa, ei ollut Jeeusken opetusta, joten sillä perusteella naispappeja ei voi syrjiä.

        Minä vaan ihmettelen tätä Jeesuksen tulon viipymistä. Kaikki mahdolliset merkit on täyttyneet, mutta eipä sitä messiasta vaan ala näkymään.
        Ja mistä hän oikein tulee? Tuleeko avaruuden ulkolaidalta. Kaukoputkilla näkee vain räjähtäviä ja kirkkaita valopalloja, aurinkoja

        Naisen ääni on ärsyttävää kuunneltavaa kun nainen saarnailee, ei ihme, että Jeesus valitsi miehiä apostoleikseen.
        Miehellä on ääni joka sopii papille tämän eron olen pannut monesti merkille. Naiset opettakoot lapsia lasten keskelle heidän äänensä kuuluu, samoin kuorolauluun niinkuin yksinlaulamiseenkin.


      • pappeus hukassa
        ääni ärsyttää kirjoitti:

        Naisen ääni on ärsyttävää kuunneltavaa kun nainen saarnailee, ei ihme, että Jeesus valitsi miehiä apostoleikseen.
        Miehellä on ääni joka sopii papille tämän eron olen pannut monesti merkille. Naiset opettakoot lapsia lasten keskelle heidän äänensä kuuluu, samoin kuorolauluun niinkuin yksinlaulamiseenkin.

        selvä on ero miehellä ja naisella ja sen huomaa, vaikka nykyään on vähän hakusessa kummasta on kysymys.


      • huonoa makua

        osoitat tuomalla tuollaisen riettaan linkin tänne kristinuskon palstoille! Tuotako on uskosi ja kääntymyksesi! Oksettavaa!!!
        Tänne EI SAA TUODA pornografikkaa, eikä muutakaan moraalitonta sivustoa.


      • syytät väärää
        huonoa makua kirjoitti:

        osoitat tuomalla tuollaisen riettaan linkin tänne kristinuskon palstoille! Tuotako on uskosi ja kääntymyksesi! Oksettavaa!!!
        Tänne EI SAA TUODA pornografikkaa, eikä muutakaan moraalitonta sivustoa.

        henkilöä, en ole tuonut mitään pornografiikkaa palstalle.
        Huomasin myös itse erään henkilön kirjoituksessa pornografiaa olisiko poistanut kun ei ole enää näkyvissä.


      • savea vain
        entinen adventisti kirjoitti:

        Joops, muistan kun olin vuonna 1972 kallioniemessä raamattuleirillä kirjeellisen raamattuopiston kutsumana. Siellä minut kastettiin peurunkajärvessä muutaman muun kanssa.
        Sittemmin olemme tainneet kaikki erota seurakunnasta.
        Ei seurakunnan opissa mitään vikaa ole, se on raamatullista, mutta lieköhän tulkinnassa sittenkin tullut aikamoisia haksahduksia kun vertaa moneen muuhun uskontoon suomessa.
        P.P.Peltonen minut kastoi, oli suuriääninen mies, muistelen kaiholla noita aikoja. Ruoka oli hyvää ja sana peurunpirtissä väkevää.
        En vaan jaksanut olla siinä uskossa. Arvostan kaikkein eniten terveyssanomaa. Jos en olisi käynyt adventismin opissa, minusta olisi tullut viinan ja tupakan orja.
        Myöskään kahvia en ole käyttänyt enää, mutta teetä käytän sitäkin enemmän.

        Terveyssanoma oli kyllä parasta, mitä adventismista imin itseeni.
        Tosin sairastuin anemiaan, kun olin vain kasvissyöjä vuosien ajan, lisäksi tuli b12 vitamiinin puutteesta sairaus, jossa elimistö ei kykene sitä itse tuottamaan, vaan joudun ottamaan pistoksina joka kolmas kuukausi. Liika terveysintoilu koitui minulla elimistön puutostiloiksi.
        Nyt olen jo pitkään syönyt kalaa, lihaa ja kananmunia, sianlihaa kuitenkin inhoan edelleen.

        Ei ihminen pelkällä kasvisruoalla tule toimeen, monet tuntemani adventistit ovat puutostautisen näköisiä.

        Minä syön myös kalaa, ja silloin tällöin paistan oliiviöljyssä mausteiden kera, lammasta,
        omien kanojen munia silloin tällöin, jotka syö viljaseosta, ja kymmeniä eri ruohoja.. ja raikasta vettä, munankuoria, ja omenoita hakkaavat nokallaan, ja kaurapellosta niitän lyhteitä eteen.

        Puurossani on, ohraa, kauraa, vehnää, tattaria, hirssiä, papuja, herneitä, linssejä, bulguria, kuz, kuz, ,, ja päälle joku manteli, para, jne.. pähkinöitä

        Juomaksi vihermehua, puitten lehdistä, ja villivihanneksista... ei pöllömpi olo. Uoedot ja taidot on saatu Nobelisti Henning Karströmiltä, E.G. Whiteltä, ja opiskeltu itse lisää ja kuuneltu jokunen luento.. Kahvia , en kotona keittele, mutta juin tuttavien luona, kerman ja hunajan kera.. ( joko on mukana, tai kyläpaikassa on)... välillä vesijuoksua, ja troolausta järvessä...verenpaine oli 125/ 75.. ei paha.. mutta vielä on vanhoja laiminlyöntejä korjattavaksi. t. b


    • Vilkasta lapsi- ja nuorisotyötä Kallioniemessäkin ja hellareiden Isossa Kirjassa varttuvien adventistien päätapahtuma. Toivonlinnassa oli mm. ikimuistoinen raamattuleiri, sama toistuu Kallioniemessä.
      Että vipinää on Jeesuksen seurakunnassa erityisesti adventtijaoston sektorilla.

      http://polunkavijat.adventist.fi/

      "" Joko Kristuksen takaisintulosta on merkkejä olemassa. ""

      Kyllä ne merkin pitää itse oivaltaa ja sisäistää. Adventtikirkon uusi
      tuleminen lienee yksi varmimmista merkeistä. No tottakai Toivonlinnassa
      rakennetaan uutta - jokainen armon talo olkoon alati rakenteilla.

      • sda.manager

        Kuihtuminen johtuu ääriryhmien ja maallistuneen osan keskinäisistä kiistoista ja eripurasta.

        Aika on siis tullut lähteä ulos sekoituksesta=baabel=babylon.


      • Bushmanni

        >> Adventtikirkon uusi tuleminen lienee yksi varmimmista merkeistä. >>

        No sinä olet mennyt vanhaan lankaan, eli luulet sinulle esitettyä teatteria sellaiseksi, jota tarjotaan kaikille.

        Pelissä on kuitenkin eri säännöt joukkueilla, jotka ovat verkon eri puolilla.

        Teatteri etenee jokseenkin näin:

        1. näytös:
        Adventistit koettavat houkutella uusia jäseniä, niin ensin heille annetaan "ohutta ruokaa" eli puhutaan Jeesuksesta, evankeliumista, Raamatusta ja sitten vähitellen hiukan sapatista. Pelaaja saadaan houkuteltua uskomaan, että kyseessä on mukava kristillinen porukka, eikä mikään amerikkalainen kultti.

        2. näytös
        Myöhemmin kun "pelaaja" on saatu uskomaan, että kyllä tässä ollaan mukavassa porukassa mukana, sangen kristillisessäkin, alkaa pikku hiljaa "vahvemman ruuan" tarjoilu, eli tutkivan tuomion oppia, oppia babylonin kirkoista (luterilaiset, helluntailaiset jne.), Jeesuksen temppelitoilailuista vuonna 1844, eli pyhäkkö-oppia jne.

        Väliaika:
        Ellenistä ensin puhutaan leppoisaan sävyyn, mutta mitä pitemmälle pääsee kirkossa, sitä velvoittavammaksi tulee hänen pitämisensä profeettana ja hänen kirjoitustensa lukeminen Raamatun rinnalla ja jopa sen yli rinnastaminen.

        Ja jälkiruokana sitten alkaa lakiopit, joita noudattaen luopumus kristillisyydestä tulee, jollei sitten tajua eksytystä ja häivy pois.


    • Vastaanpa niihin, jotka tiedän.

      Kallioniemi pyörii ja on vähän ehostettuna ja muutamaa uutta mökkiä lukuunottamatta samanlainen kuin 70 -luvulla. Saniteettitalo on juuri uusittu. Tulin sunnuntaina 0-100 leiriltä, jolla oli kaikenikäisiä lapsista vanhuksiin. Ruoka on edelleen hyvää ja ohjelma monipuolista.

      Kirjapainotoiminta on ulkoistettu, kustannustoiminta jatkuu vaikkakin pienempänä, kun kirjojen ovelta ovelle myynti on loppunut. Vanhoissa kirjapainon tiloissa toimii nopeasti kasvava Kristillinen koulu ja Kirjatoimen toimistotiloissa on nyt myös Adventtikirkon hallinto.

      Seminaaritoiminta loppui 1989, kun siirryin Toivonlinnasta muihin tehtäviin.

      Margit Süring elää ja vaikuttaa tietääkseni Joensuun seudulla.

      Jäsenmäärä on Suomessa laskenut sitten 70 -luvun. Lienee noin 5400.

      Kirkon oppi on sama, asenteet ovat kuitenkin muuttuneet. Minun käsitykseni mukaan tiukkapipoisuus on vähentynyt, nöyryys ja kunnioittavampi suhtautuminen ihmisiin ja toisiin kristittyihin lisääntynyt. Ehkä myös entistä useammat adventistit ymmärtävät tehdä eron yleiskristillisten ja pelastuksen kannalta ydinasioiden (Armo, Kristus, Raamattu, Jumala, jne) ja kirkon erityisoppien välillä.

      Keijo Kukkola on tietääkseni kuollut jo kauan sitten. Mukava mies.

      Maailma porskuttaa menoaan... Raamatun ajan merkit selkiytyvät.

      EGW kuuluu edelleen kirkon opetukseen. Asennemuutos 40 vuodessa on kuitenkin suuri. Silloisissa lehdissä ja puheissa hänen kirjoituksiaan lainattiin ahkerasti, nyt suht harvoin (Raamatun Sanoma raamatuntutkisteluopasta lukuunottamatta). Ehkä kirkko myös vähän selkeämmin tiedostaa varhaisen adventismin käytännön, jonka mukaan kirkon jäsen voi olla uskomatta EGWhen.

      Newbold College toimii... nykyään siellä voi opiskella brittiläiseen tohtorintutkintoon asti.

      Toivonlinnan viimeiset merkittävät rakennusprojektit olivat 80 -luvun alussa, kun rakennettiin tyttöjen asuntola ja peruskorjattiin vanha päärekennus.

      Lisätään nyt vielä veli Bushmannin iloksi, että hänen 1. ja 2. näytöksensä ja väliaika, jonka mukaan kirkolla olisi jotenkin kaksinainen agenda tuskin vastaa edes 70 -luvun todellisuutta. Tätä nykyä, puheista valtaosa on leppoisaa pullamössöä Jumalan rakkaudesta ja jotakin pirteää vaatimusta tai opetusta EGWstä, tuomiosta tms. kuulee tosi harvoin.

      Eläkäähän armossa!

      Kai

      • Bushmanni

        >> Maailma porskuttaa menoaan... Raamatun ajan merkit selkiytyvät. >>

        Näinhän se on. Rikollisuus vähenee esimerkiksi Yhdysvalloissa jo kolmatta vuotta putkeen, samoin Suomessa. Ihmisten eliniän odote on joka vuosi korkeampi kuin edellisenä. Lääketiede pystyy parantamaan entistä useampia sairauksia. Useat maat ovat alkaneet vakavasti pohtia pohjoismaista mallia, jossa köyhistä ja vähäosaisista huolehditaan valtion rahoilla. YK:n rikollistilastojen mukaan Yhdysvaltain murhaluvut puolittuivat 1990-luvun aikana. Aiemmin kiistattomista rikosongelmista kärsinyt Yhdysvallat on YK:n rikollisuustilastojen valossa nyt hyvää eurooppalaista tasoa oleva maa... jne jne jne. Nämähän ovat kaikki perinteisia merkkejä ties mistä?

        >> Jäsenmäärä on Suomessa laskenut sitten 70 -luvun. Lienee noin 5400. >>

        Ehkä paperilla tai pastorien päiväunissa. Viimeksi kun itse ilmoititte, niin jäsenmäärä oli 5262, mutta todellinen jäsenmäärä lienee kuitenkin hieman alle tai päälle 2000.

        >> Ehkä kirkko myös vähän selkeämmin tiedostaa varhaisen adventismin käytännön, jonka mukaan kirkon jäsen voi olla uskomatta EGWhen. >>

        Jaa. Joku voi kohta jopa uskoa juttujasi. Mutta seuraavaksi lainaamme pätkiä Ted Wilsonin saarnasta jonkin viikon takaa:

        Accept the Spirit of Prophecy as one of the greatest gifts given to the Seventh-day Adventist Church not just for the past but even more importantly for the future," he said, referring to the writings of church co-founder Ellen White.

        Kuinka Kai_A ymmärtää uuden lahkon johtajansa sanat? Tarkoittaako Ted tässä sitä, että kirkon jäsen voi olla uskomatta Ellenin höpinöitä, joka toki järkevää onkin, vai tarkoittaako Ted tässä sitä, että Ellen White on suurimpia lahjoja, joita adventtikirkko on saanut ja mitähän se voisi tarkoittaa?

        Lisää:

        The Spirit of Prophecy is to be read, believed, applied and promoted.

        Tarkoittaako tuo sitä, että Ellen Whiteen ei tarvitse uskoa, vai mitä Ted tuossa koettaa sanoa?

        http://news.adventist.org/2010/07/sabbath-sermon-story.html

        Kannattaa lukea tuo saarna ja laskea, kuin monta kertaa Ted mainitsi Ellenin ja kuinka monra kertaa Kristuksen. Siitä suhteesta voi jotain päätellä.

        >>> Lisätään nyt vielä veli Bushmannin iloksi, että hänen 1. ja 2. näytöksensä ja väliaika, jonka mukaan kirkolla olisi jotenkin kaksinainen agenda tuskin vastaa edes 70 -luvun todellisuutta. >>

        No katsotaan tämän viikon sapattikoulua: http://www.ssnet.org/qrtrly/eng/10c/less04.html

        Ensin roomalaiskirjeistä hiukan "mietoa keittoa" jokaisenä päivänä. Jae sieltä, muutama yli ja sitten jae täältä. Yksittäisiä jakeita, joka johtaa kohti perjantaita, eli vahvaa soppaa. Sitten otetaan kirjahyllystä hieman vahvempaa lääkettä, jos roomalaiskirjeet saavat liian kristillisen olon.

        Perjantai on pyhitetty Ellen Whiten teoksille, josta opiskellaan syventävä materiaali:

        1. Read Ellen G. White, “The Righteousness of Christ in the Law,” pp. 236–239;

        2. “Come and Seek and Find,” pp. 331–335;

        3. “Perfect Obedience Through Christ,” pp. 373, 374, in Selected Messages, book 1;

        4. “Things New and Old,” pp. 128, 129, in Christ’s Object Lessons.

        5. Ellen G. White, Steps to Christ, p. 62.

        6. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, pp. 331, 332.

        7. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, pp. 366, 367.

        8. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, p. 371.

        Ja sitten sinä tapasi mukaan koetat saada mustan näyttämään valkoiselta, vai mitä ;)

        Bushmanni on nyt kaiken ymmärtänyt hiukan väärin ja ei Ted tietenkään tarkoittanut sitä mitä sanoi ja vaikka sanoikin, niin ei se Ellen nyt ole enää mikään merkittävä vaan.....

        Ja sapattikoulussakin voi perjantain syventävän materiaalin hypätä rohkeasti yli, jos siltä tuntuu ja sen voi sitten lauantaina sanoakin ääneen, että en lukenut riviäkään Elleniä, koska en usko häneen...

        Eikö niin?


      • Olisinko kuitenkin?
        Bushmanni kirjoitti:

        >> Maailma porskuttaa menoaan... Raamatun ajan merkit selkiytyvät. >>

        Näinhän se on. Rikollisuus vähenee esimerkiksi Yhdysvalloissa jo kolmatta vuotta putkeen, samoin Suomessa. Ihmisten eliniän odote on joka vuosi korkeampi kuin edellisenä. Lääketiede pystyy parantamaan entistä useampia sairauksia. Useat maat ovat alkaneet vakavasti pohtia pohjoismaista mallia, jossa köyhistä ja vähäosaisista huolehditaan valtion rahoilla. YK:n rikollistilastojen mukaan Yhdysvaltain murhaluvut puolittuivat 1990-luvun aikana. Aiemmin kiistattomista rikosongelmista kärsinyt Yhdysvallat on YK:n rikollisuustilastojen valossa nyt hyvää eurooppalaista tasoa oleva maa... jne jne jne. Nämähän ovat kaikki perinteisia merkkejä ties mistä?

        >> Jäsenmäärä on Suomessa laskenut sitten 70 -luvun. Lienee noin 5400. >>

        Ehkä paperilla tai pastorien päiväunissa. Viimeksi kun itse ilmoititte, niin jäsenmäärä oli 5262, mutta todellinen jäsenmäärä lienee kuitenkin hieman alle tai päälle 2000.

        >> Ehkä kirkko myös vähän selkeämmin tiedostaa varhaisen adventismin käytännön, jonka mukaan kirkon jäsen voi olla uskomatta EGWhen. >>

        Jaa. Joku voi kohta jopa uskoa juttujasi. Mutta seuraavaksi lainaamme pätkiä Ted Wilsonin saarnasta jonkin viikon takaa:

        Accept the Spirit of Prophecy as one of the greatest gifts given to the Seventh-day Adventist Church not just for the past but even more importantly for the future," he said, referring to the writings of church co-founder Ellen White.

        Kuinka Kai_A ymmärtää uuden lahkon johtajansa sanat? Tarkoittaako Ted tässä sitä, että kirkon jäsen voi olla uskomatta Ellenin höpinöitä, joka toki järkevää onkin, vai tarkoittaako Ted tässä sitä, että Ellen White on suurimpia lahjoja, joita adventtikirkko on saanut ja mitähän se voisi tarkoittaa?

        Lisää:

        The Spirit of Prophecy is to be read, believed, applied and promoted.

        Tarkoittaako tuo sitä, että Ellen Whiteen ei tarvitse uskoa, vai mitä Ted tuossa koettaa sanoa?

        http://news.adventist.org/2010/07/sabbath-sermon-story.html

        Kannattaa lukea tuo saarna ja laskea, kuin monta kertaa Ted mainitsi Ellenin ja kuinka monra kertaa Kristuksen. Siitä suhteesta voi jotain päätellä.

        >>> Lisätään nyt vielä veli Bushmannin iloksi, että hänen 1. ja 2. näytöksensä ja väliaika, jonka mukaan kirkolla olisi jotenkin kaksinainen agenda tuskin vastaa edes 70 -luvun todellisuutta. >>

        No katsotaan tämän viikon sapattikoulua: http://www.ssnet.org/qrtrly/eng/10c/less04.html

        Ensin roomalaiskirjeistä hiukan "mietoa keittoa" jokaisenä päivänä. Jae sieltä, muutama yli ja sitten jae täältä. Yksittäisiä jakeita, joka johtaa kohti perjantaita, eli vahvaa soppaa. Sitten otetaan kirjahyllystä hieman vahvempaa lääkettä, jos roomalaiskirjeet saavat liian kristillisen olon.

        Perjantai on pyhitetty Ellen Whiten teoksille, josta opiskellaan syventävä materiaali:

        1. Read Ellen G. White, “The Righteousness of Christ in the Law,” pp. 236–239;

        2. “Come and Seek and Find,” pp. 331–335;

        3. “Perfect Obedience Through Christ,” pp. 373, 374, in Selected Messages, book 1;

        4. “Things New and Old,” pp. 128, 129, in Christ’s Object Lessons.

        5. Ellen G. White, Steps to Christ, p. 62.

        6. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, pp. 331, 332.

        7. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, pp. 366, 367.

        8. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, p. 371.

        Ja sitten sinä tapasi mukaan koetat saada mustan näyttämään valkoiselta, vai mitä ;)

        Bushmanni on nyt kaiken ymmärtänyt hiukan väärin ja ei Ted tietenkään tarkoittanut sitä mitä sanoi ja vaikka sanoikin, niin ei se Ellen nyt ole enää mikään merkittävä vaan.....

        Ja sapattikoulussakin voi perjantain syventävän materiaalin hypätä rohkeasti yli, jos siltä tuntuu ja sen voi sitten lauantaina sanoakin ääneen, että en lukenut riviäkään Elleniä, koska en usko häneen...

        Eikö niin?

        Kuinka monet Ellenin profetiat ovat toteutuneet? Kuinka monta profetiaa Ellen antoi?
        Kirjoittiko Ellen G. White itse kirjansa vai kopioiko kirjoituksia toisilta?
        Kirjoittiko Ellen omia näkemyksiään ja kertoi sitten Jumalalta saaneensa ne?
        Kuinka "pieni valo" Ellen oli?
        Miten Ellenin sairaus vaikutti hänen toimintaansa ja pakkomielteisiin?
        Vaivasiko Elleniä myös ahneus? Saiko Ellen rojalteja kirjoistaan?
        Mistä Ellen G. White keksi, että Jeesus siirtyisi taivaan temppeliin vuonna 1844? Keksikö White itse ko. teorian?
        Lahjoittiko Ellen G. White omaisuutensa "peustamansa" kultin hyväksi?
        Miksi Ellen G. White teki kalliita matkoja, mutta kielsi esim. muilta polkupyörän hankinnan?


      • Olisinko kuitenkin? kirjoitti:

        Kuinka monet Ellenin profetiat ovat toteutuneet? Kuinka monta profetiaa Ellen antoi?
        Kirjoittiko Ellen G. White itse kirjansa vai kopioiko kirjoituksia toisilta?
        Kirjoittiko Ellen omia näkemyksiään ja kertoi sitten Jumalalta saaneensa ne?
        Kuinka "pieni valo" Ellen oli?
        Miten Ellenin sairaus vaikutti hänen toimintaansa ja pakkomielteisiin?
        Vaivasiko Elleniä myös ahneus? Saiko Ellen rojalteja kirjoistaan?
        Mistä Ellen G. White keksi, että Jeesus siirtyisi taivaan temppeliin vuonna 1844? Keksikö White itse ko. teorian?
        Lahjoittiko Ellen G. White omaisuutensa "peustamansa" kultin hyväksi?
        Miksi Ellen G. White teki kalliita matkoja, mutta kielsi esim. muilta polkupyörän hankinnan?

        Olen tällä palstalla yleensä jättänyt EGWn teologiseen puoleen liittyvät jutut toisille ja niin teen nytkin. Minulla ei nimittäin ole mitään huolta siitä, uskooko tai arvostaako joku EGWtä tai ei.

        Historiallisista asioista kommentoin yhtä.

        EGW sai kirjoituspalkkioita ja ansaitsi ajoittain kohtuullisen hyvin. Hän (ja hänen liikemiesvaistoisen miehensä eläessä molemmat) olivat äärimmäisen anteliaita. Kun heillä oli rahaa he jakoivat sitä tarvitseville (myös seurakuntaan kuulumattomille) ja eri projekteihin... Esim kuullessaan, että joku naapuri oli jäänyt leskeksi tai jossakin oli joku lähetysprojekti hän saattoi ottaa lainaa auttaakseen. Siinä määrin, että oli teknisesti vararikossa kuollessaan. Velkaa oli enemmän kuin omaisuutta. Kirjoituspalkkiot kuitenkin 10-15 vuodessa kattoivat velat.

        Tarkkoja lukuja heidän antamisistaan löytyy joiltakin jaksoilta. Esimerkkinä se, että James Whiten kuollessa edellisen 8 vuoden aikana Whitet olivat lahjoittaneet noin 20000 dollaria, mikä oli enemmän kuin mihin heillä oli varaa, koska eivät kaikissa tilanteissa pystyneet hoitamaan kunnolla Jamesin sairauden aiheuttamia kuluja. Palkkaindeksiin suhteutettuna 20000 on noin 2 miljoonaa dollaria eli 1,5 miljoonaa euroa.

        Ahneudesta voi siis tuskin syyttää henkilöä, joka antaa enemmän kuin mihin on varaa ja jolla ei ollut jättää lapsilleen mitään merkittävää perintöä. Näin ollen ei myöskään ollut muuta omaisuutta jätettäväksi kirkolle kuin kirjoitetut kirjat.

        Polkupyöristä EGW varoitteli silloin, kun pyörät maksoivat puolen vuoden palkan ja muotivillityksen takia ihmiset ottivat suuria lainoja ostaakseen joka perheenjäsenelle pyörän. Pari vuotta myöhemmin (kun pyörän sai puolen kuun palkalla) hän itse osti lapsenlapsilleen pyörän.

        Kai


      • Bushmanni kirjoitti:

        >> Maailma porskuttaa menoaan... Raamatun ajan merkit selkiytyvät. >>

        Näinhän se on. Rikollisuus vähenee esimerkiksi Yhdysvalloissa jo kolmatta vuotta putkeen, samoin Suomessa. Ihmisten eliniän odote on joka vuosi korkeampi kuin edellisenä. Lääketiede pystyy parantamaan entistä useampia sairauksia. Useat maat ovat alkaneet vakavasti pohtia pohjoismaista mallia, jossa köyhistä ja vähäosaisista huolehditaan valtion rahoilla. YK:n rikollistilastojen mukaan Yhdysvaltain murhaluvut puolittuivat 1990-luvun aikana. Aiemmin kiistattomista rikosongelmista kärsinyt Yhdysvallat on YK:n rikollisuustilastojen valossa nyt hyvää eurooppalaista tasoa oleva maa... jne jne jne. Nämähän ovat kaikki perinteisia merkkejä ties mistä?

        >> Jäsenmäärä on Suomessa laskenut sitten 70 -luvun. Lienee noin 5400. >>

        Ehkä paperilla tai pastorien päiväunissa. Viimeksi kun itse ilmoititte, niin jäsenmäärä oli 5262, mutta todellinen jäsenmäärä lienee kuitenkin hieman alle tai päälle 2000.

        >> Ehkä kirkko myös vähän selkeämmin tiedostaa varhaisen adventismin käytännön, jonka mukaan kirkon jäsen voi olla uskomatta EGWhen. >>

        Jaa. Joku voi kohta jopa uskoa juttujasi. Mutta seuraavaksi lainaamme pätkiä Ted Wilsonin saarnasta jonkin viikon takaa:

        Accept the Spirit of Prophecy as one of the greatest gifts given to the Seventh-day Adventist Church not just for the past but even more importantly for the future," he said, referring to the writings of church co-founder Ellen White.

        Kuinka Kai_A ymmärtää uuden lahkon johtajansa sanat? Tarkoittaako Ted tässä sitä, että kirkon jäsen voi olla uskomatta Ellenin höpinöitä, joka toki järkevää onkin, vai tarkoittaako Ted tässä sitä, että Ellen White on suurimpia lahjoja, joita adventtikirkko on saanut ja mitähän se voisi tarkoittaa?

        Lisää:

        The Spirit of Prophecy is to be read, believed, applied and promoted.

        Tarkoittaako tuo sitä, että Ellen Whiteen ei tarvitse uskoa, vai mitä Ted tuossa koettaa sanoa?

        http://news.adventist.org/2010/07/sabbath-sermon-story.html

        Kannattaa lukea tuo saarna ja laskea, kuin monta kertaa Ted mainitsi Ellenin ja kuinka monra kertaa Kristuksen. Siitä suhteesta voi jotain päätellä.

        >>> Lisätään nyt vielä veli Bushmannin iloksi, että hänen 1. ja 2. näytöksensä ja väliaika, jonka mukaan kirkolla olisi jotenkin kaksinainen agenda tuskin vastaa edes 70 -luvun todellisuutta. >>

        No katsotaan tämän viikon sapattikoulua: http://www.ssnet.org/qrtrly/eng/10c/less04.html

        Ensin roomalaiskirjeistä hiukan "mietoa keittoa" jokaisenä päivänä. Jae sieltä, muutama yli ja sitten jae täältä. Yksittäisiä jakeita, joka johtaa kohti perjantaita, eli vahvaa soppaa. Sitten otetaan kirjahyllystä hieman vahvempaa lääkettä, jos roomalaiskirjeet saavat liian kristillisen olon.

        Perjantai on pyhitetty Ellen Whiten teoksille, josta opiskellaan syventävä materiaali:

        1. Read Ellen G. White, “The Righteousness of Christ in the Law,” pp. 236–239;

        2. “Come and Seek and Find,” pp. 331–335;

        3. “Perfect Obedience Through Christ,” pp. 373, 374, in Selected Messages, book 1;

        4. “Things New and Old,” pp. 128, 129, in Christ’s Object Lessons.

        5. Ellen G. White, Steps to Christ, p. 62.

        6. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, pp. 331, 332.

        7. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, pp. 366, 367.

        8. Ellen G. White, Selected Messages, book 1, p. 371.

        Ja sitten sinä tapasi mukaan koetat saada mustan näyttämään valkoiselta, vai mitä ;)

        Bushmanni on nyt kaiken ymmärtänyt hiukan väärin ja ei Ted tietenkään tarkoittanut sitä mitä sanoi ja vaikka sanoikin, niin ei se Ellen nyt ole enää mikään merkittävä vaan.....

        Ja sapattikoulussakin voi perjantain syventävän materiaalin hypätä rohkeasti yli, jos siltä tuntuu ja sen voi sitten lauantaina sanoakin ääneen, että en lukenut riviäkään Elleniä, koska en usko häneen...

        Eikö niin?

        Voihan se olla, että hevosvarkaudet vähenevät... mutta todennäköisesti autovarkaudet lisääntyvät. Maailmassa sattuu kuitenkin olemaan myös muita maita kuin USA mutta ei sillä ole suurta väliä, kun en muista rikollisuutta Jeesuksen antamassa ajan merkkien luettelossa. Tällä siis ei ole ratkaisevaa merkitystä ja ehkäpä ne oikeat ajan merkit ovat selkiytyneet.

        Aktiivijäsenten määrä olisi suhteellisen helppo selvittää. Nykyajan ja Raamatun Sanoman tilaajamäärät rinnastettuna paikallisseurakunnista tietoon niistä, jotka joskus seurakuntaa taloudellisesti tukevat tai sen toimintaan osallistuvat. Kukaan ei vain ole sitä tehnyt.

        Oma käsitykseni on se, että aktiivijäsenten määrä 70 -luvusta ollaan tultu alas runsaalla tuhannella ja on nyt jossakin 2000 - 3000 haarukassa.

        Veli Ted tulee varmaan puhumaan usein ja hartaasti EGWn tärkeyden puolesta. En kuitenkaan usko, että hän tekee vastoin EGWn omaa neuvoa hyväksyä jäseniksi myös ne, jotka eivät EGWhen usko. Aika näyttää.

        Raamatun Sanoman itsekin mainitsin tuotteeksi, joka vieläkin pursuaa EGWn tekstejä. Muissa teksteissä ja puheissa ovat EGW kommentit murto-osassa 70 -luvun tasosta.

        Kai


      • Olisinko kuitenkin?
        Kai_A kirjoitti:

        Olen tällä palstalla yleensä jättänyt EGWn teologiseen puoleen liittyvät jutut toisille ja niin teen nytkin. Minulla ei nimittäin ole mitään huolta siitä, uskooko tai arvostaako joku EGWtä tai ei.

        Historiallisista asioista kommentoin yhtä.

        EGW sai kirjoituspalkkioita ja ansaitsi ajoittain kohtuullisen hyvin. Hän (ja hänen liikemiesvaistoisen miehensä eläessä molemmat) olivat äärimmäisen anteliaita. Kun heillä oli rahaa he jakoivat sitä tarvitseville (myös seurakuntaan kuulumattomille) ja eri projekteihin... Esim kuullessaan, että joku naapuri oli jäänyt leskeksi tai jossakin oli joku lähetysprojekti hän saattoi ottaa lainaa auttaakseen. Siinä määrin, että oli teknisesti vararikossa kuollessaan. Velkaa oli enemmän kuin omaisuutta. Kirjoituspalkkiot kuitenkin 10-15 vuodessa kattoivat velat.

        Tarkkoja lukuja heidän antamisistaan löytyy joiltakin jaksoilta. Esimerkkinä se, että James Whiten kuollessa edellisen 8 vuoden aikana Whitet olivat lahjoittaneet noin 20000 dollaria, mikä oli enemmän kuin mihin heillä oli varaa, koska eivät kaikissa tilanteissa pystyneet hoitamaan kunnolla Jamesin sairauden aiheuttamia kuluja. Palkkaindeksiin suhteutettuna 20000 on noin 2 miljoonaa dollaria eli 1,5 miljoonaa euroa.

        Ahneudesta voi siis tuskin syyttää henkilöä, joka antaa enemmän kuin mihin on varaa ja jolla ei ollut jättää lapsilleen mitään merkittävää perintöä. Näin ollen ei myöskään ollut muuta omaisuutta jätettäväksi kirkolle kuin kirjoitetut kirjat.

        Polkupyöristä EGW varoitteli silloin, kun pyörät maksoivat puolen vuoden palkan ja muotivillityksen takia ihmiset ottivat suuria lainoja ostaakseen joka perheenjäsenelle pyörän. Pari vuotta myöhemmin (kun pyörän sai puolen kuun palkalla) hän itse osti lapsenlapsilleen pyörän.

        Kai

        KaiA:n selityksestä saa sen käsityksen, että Ellen G. White oli hyvä neuvomaan muita, mutta huono hoitamaan omia asioitaan ja omaa talouttaan?
        Oliko Ellen itse tuhlari?
        Miksi Ellenin rukoukset Jamesin sairauden puolesta eivät vaikuttaneet Jumalaan millään muotoa, vaan suuri määrä rahaa menikin Jamesin lääkärinkuluihin?

        Oliko Ellen saanut Jumalalta neuvon kuolla velkaisena ja pennittömänä?
        Raamattuhan suorastaan käskee, ettei meidän tule olla kenellekkään mitään velkaa muuta, kuin rakkauden suhteen. Taloudenhoidossa pitää siis käyttää järkeä.
        Vai oliko Ellen niin henkisesti sairas, ettei hänelle olisi pitänyt uskoa taloudenhoitoa lainkaan?


      • Olisinko kuitenkin? kirjoitti:

        KaiA:n selityksestä saa sen käsityksen, että Ellen G. White oli hyvä neuvomaan muita, mutta huono hoitamaan omia asioitaan ja omaa talouttaan?
        Oliko Ellen itse tuhlari?
        Miksi Ellenin rukoukset Jamesin sairauden puolesta eivät vaikuttaneet Jumalaan millään muotoa, vaan suuri määrä rahaa menikin Jamesin lääkärinkuluihin?

        Oliko Ellen saanut Jumalalta neuvon kuolla velkaisena ja pennittömänä?
        Raamattuhan suorastaan käskee, ettei meidän tule olla kenellekkään mitään velkaa muuta, kuin rakkauden suhteen. Taloudenhoidossa pitää siis käyttää järkeä.
        Vai oliko Ellen niin henkisesti sairas, ettei hänelle olisi pitänyt uskoa taloudenhoitoa lainkaan?

        Tähän liitty paljon mielenkiintoista historiaa, mutta juttu on kokonaisuudessa liian pitkää tänne laitettavaksi.

        Lyhyt versio on sellainen, että EGWn ja Jamesin käsitykset rahankäytöstä olivat alkuun erilaiset. EGW olisi antanut vaikka ruuan omalta pöydältään toiselle tarvitsevalle. James puolestaan kannatti normaalimpaa ja pitkäjännitteisempää ajattelua, että pystyt auttamaan toisia pitemmällä aikajänteellä paremmin, jos pystyt pitämään huolta omista välttämättömistä tarpeista. Ja hän myös oli vähän sitä mieltä, ettei köyhän ainakaan aina kannata ostaa halpaa, vaan kannattaa investoida kunnollisiin ja parempilaatuisiin tavaroihin.

        Mielenkiintoista on se, että kun aviopari toinen toistaan hioi, niin EGW oppi arvostamaan Jamesin kantaa eikä päinvastoin ja hänen rahankäyttöä koskevat kirjoituksensa varhaisilta vuosilta ja elämän lopulta antavat vähän erilaisen viestin.

        Toisin sanoen nuori EGW olisi ilman muuta elänyt yli varojensa - mutta toisten, ei itsensä hyväksi.

        Toinen asia, joka edellisestä kirjoituksestani näkyy on se, että Whitien käsien kautta liikkuivat melkoiset rahasummat. Nämä eivät tulleet yksin EGWn kirjoituspalkkioista vaan myös Jamesin työn ohessa tekemistä kaupoista (joista EGW eivätkä tavalliset seurakunnan jäsenet juuri pitäneet). Ja se, että joku, jolla on tuonkin verran varoja, lahjoittaa sitä niin eteenpäin, ettei rahaa riitä omiin välttämättömiin tarpeisiin, on varmaankin aika poikkeuksellista. Ehkä juuri Jamesin sairaus osaltaan auttoi EGWtä näkemään varhaisemman ajattelunsa virheen.

        Se, että hänen kuolinpesällään oli enemmän velkaa kuin omaisuutta (ja kyse on melko suuresta summasta, nykyrahaksi muutettuna ollaan miljoonaluokassa - olen tästä joskus täällä kirjoittanut, mutta kesälaiskuus vaivaa enkä viitsi alkaa kaivaa esiin tarkkaa lukua) ei nyt sinänsä ole niin kauhean vakavaa. EGWhän tiesi varsin hyvin, miten kirjoituspalkkiot rahaa toivat sisään ja velkojen maksu on realistista ja mahdollista suhteellisen lyhyen ajan sisällä. Seurauksena oli kuitenkin se, että hänen perheensä jäi kunnollista perintöä. Ehkä näin parempi.

        Kai


      • ent. adventisti

        Kai Arasolako lienet nimimerkistä päätellen. Isäsi kuoli kadulle helsingissä, niin muistelen.

        Pitäisi päästä kallionimessä joskus käymään vanhoja hyviä aikoja muistelemassa.
        Vieläköhän se hyppylaituri on paikallaan, sieltä oli kiva hyppiä veteen.
        Viimeksi olin kallioniemessä vuonna 1981 ruskaleirillä.
        Viimeksi olin juhannuksena siellä v. 1976. Yövyttiin jossain vanhassa riihessä siellä edempänä.
        Se oli ikävä juhannus sikäli, kun tyttöystävä jätti ja tuntui koko maailma kaatuvan päälle.

        Sapattitotuus on ihan selvää faktatietoa, mutta kun puhutaan aina taivfaaseen menosta uskovaisissa piireissä ja kirkossa, se ei ole realaistista, Jeeusken aikaan uskottiin taivaan olevan yöpuolellamme, mutta siihenpä aikaan ei tiedettykään mitään ilmakehästä ja avaruudesta. Kopernikus tosin tiesi jo aika paljon.


      • ent. adventisti kirjoitti:

        Kai Arasolako lienet nimimerkistä päätellen. Isäsi kuoli kadulle helsingissä, niin muistelen.

        Pitäisi päästä kallionimessä joskus käymään vanhoja hyviä aikoja muistelemassa.
        Vieläköhän se hyppylaituri on paikallaan, sieltä oli kiva hyppiä veteen.
        Viimeksi olin kallioniemessä vuonna 1981 ruskaleirillä.
        Viimeksi olin juhannuksena siellä v. 1976. Yövyttiin jossain vanhassa riihessä siellä edempänä.
        Se oli ikävä juhannus sikäli, kun tyttöystävä jätti ja tuntui koko maailma kaatuvan päälle.

        Sapattitotuus on ihan selvää faktatietoa, mutta kun puhutaan aina taivfaaseen menosta uskovaisissa piireissä ja kirkossa, se ei ole realaistista, Jeeusken aikaan uskottiin taivaan olevan yöpuolellamme, mutta siihenpä aikaan ei tiedettykään mitään ilmakehästä ja avaruudesta. Kopernikus tosin tiesi jo aika paljon.

        Isäni kuoli liikenneonnettomuudessa vuonna 1955. Risteyskolari Pitäjänmäellä.

        Kallioniemen hyppylaituri on paikallaan. Olettaisin, että laituri ja ehkä hyppytelinekin on vuosien varrella uusittu. Malli on kuitenkin entisellään. Siitä vain Kallioniemeen paikkoja katsastelemaan... Majoitustilat ovat vähän kohentuneet sitten 80 -luvun alkupäivien. Vaikka taitaa tämän vuoden osalta taitaa leirikesä olla ohi. Jos oikein muistan jäljellä on Nuorten leiriviikonloppu (liekö ruskaleirin jatke???) elokuun viimeisenä ja Sanan hiljaiset päivät (aiheena muistaakseni jotakin Raamatun etiikan sopivuudesta tähän aikaan) syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.

        Kai


      • ent. adventisti
        Kai_A kirjoitti:

        Isäni kuoli liikenneonnettomuudessa vuonna 1955. Risteyskolari Pitäjänmäellä.

        Kallioniemen hyppylaituri on paikallaan. Olettaisin, että laituri ja ehkä hyppytelinekin on vuosien varrella uusittu. Malli on kuitenkin entisellään. Siitä vain Kallioniemeen paikkoja katsastelemaan... Majoitustilat ovat vähän kohentuneet sitten 80 -luvun alkupäivien. Vaikka taitaa tämän vuoden osalta taitaa leirikesä olla ohi. Jos oikein muistan jäljellä on Nuorten leiriviikonloppu (liekö ruskaleirin jatke???) elokuun viimeisenä ja Sanan hiljaiset päivät (aiheena muistaakseni jotakin Raamatun etiikan sopivuudesta tähän aikaan) syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.

        Kai

        Kaihan se, sinua olen kuunnellut joskus paljonkin. Olet kaiketi sananjulistaja.
        Olit silloin vielä nuori mies, nyt vanhus harmaapäinen.
        Asuin helsingissä silloin 1980 luvulla ja kävin annankadun adventtikirkossa.
        Adventtisanomasta olisi keskusteltavaa ja kun olet vielä pastori, sopii mainiosti.
        Onhan täällä nuita huulenheittäjiä, itsekkin vähän sellainen.

        Kestääkö tämä usko kritiikin, onko jokin uskonkappale hylätty ja alettu selittää toisin.

        Ehkä kaikkein kiinnostavin on Kristuksen takaisintulon sanoma, niinkuin adventti/tulemus tarkoittaa.
        Tämä sanoma on vain yksi muiden joukossa, miten Kristus tuomitsee, mahtaa olla hankala homma, kun kaikki kuitenkin uskovat omilla tavoillaan
        Kristuksen on täytynyt siirtää tulemustaan monta kertaa, ei sitä voi paremmin selittää, kun ajattelee, miten monta kertaa luultiin sen olevan tulossa ja kuitenkaan ei tullutkaan.
        Harmageddomnin sodan luultiin alkavan v.1991 kun Irak hyökkäsi kuwaitiin.

        Laskelmat Kristuksen tulosta on heittäneet häränpyllyä monta kertaa. Tohtiiko kukaan enää edes puhua pikaisesta takaisintulosta


      • lienenkö jäljillä
        Kai_A kirjoitti:

        Isäni kuoli liikenneonnettomuudessa vuonna 1955. Risteyskolari Pitäjänmäellä.

        Kallioniemen hyppylaituri on paikallaan. Olettaisin, että laituri ja ehkä hyppytelinekin on vuosien varrella uusittu. Malli on kuitenkin entisellään. Siitä vain Kallioniemeen paikkoja katsastelemaan... Majoitustilat ovat vähän kohentuneet sitten 80 -luvun alkupäivien. Vaikka taitaa tämän vuoden osalta taitaa leirikesä olla ohi. Jos oikein muistan jäljellä on Nuorten leiriviikonloppu (liekö ruskaleirin jatke???) elokuun viimeisenä ja Sanan hiljaiset päivät (aiheena muistaakseni jotakin Raamatun etiikan sopivuudesta tähän aikaan) syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.

        Kai

        Isäsi ei olisi varmaan kuollut, jos autoissa olisi ollut turvavyöt.
        Tosin isälläsi oli muuta tekemistä ennen kohtalokasta onnettomuutta.
        Hänhän ilmeisesti irroitti toisen käden ohjauspyörästä ja esti ettei sinun pääsi iskeytyisi kojelautaan.
        Törmäyksen voimasta kuljettajanpuoleinen ovi aukeni ja isäsi ilmeisesti tajuntansa menettäneenä putosi ulos avoimesta ovesta kadulle ja kuormaauto ajoi hänen päänsä yli.
        Jossain minulta löytyy lehtileike ko. onnettomuudesta kuvan kera.


      • viiskytlukulainen
        lienenkö jäljillä kirjoitti:

        Isäsi ei olisi varmaan kuollut, jos autoissa olisi ollut turvavyöt.
        Tosin isälläsi oli muuta tekemistä ennen kohtalokasta onnettomuutta.
        Hänhän ilmeisesti irroitti toisen käden ohjauspyörästä ja esti ettei sinun pääsi iskeytyisi kojelautaan.
        Törmäyksen voimasta kuljettajanpuoleinen ovi aukeni ja isäsi ilmeisesti tajuntansa menettäneenä putosi ulos avoimesta ovesta kadulle ja kuormaauto ajoi hänen päänsä yli.
        Jossain minulta löytyy lehtileike ko. onnettomuudesta kuvan kera.

        Keijo Kukkolakin kohtasi tiensä pään kouvolassa ajettuaan risteykseen kärkikolmion takaa. Hänellä oli kyydissään nuori poika, joka selvisi hengissä ja johon hänen huomionsa oli kiintynyt.

        Liikenteessä pitää olla äärimmäisen tarkkana ja sittenkin jää joskus joku huomaamatta, kun tulee kuolleesta kulmasta.
        Pitäisi aina muistaa risteykseen tullessa pysähtyä, eikä ajaa hiljaisella vauhdilla vilkuillen nopeasti, sillä silloin se jää huomaamatta. Käsittämätöintä on tämä, kun ajetaan tasoristeyksiin katsomatta ja juna ajaa päälle.

        Nopeutta kannattaa aina pudottaa, kun olosuhteet ovat mitä ovat.
        Olisi hyvä nähdä se lehtileike, siihen aikaan tällaiset tapahtumat olivat harvinaisia ja siksi erityisen huomionarvoisia.
        huomionarvoisia.


      • Faktoja Kai A:lta
        Kai_A kirjoitti:

        Voihan se olla, että hevosvarkaudet vähenevät... mutta todennäköisesti autovarkaudet lisääntyvät. Maailmassa sattuu kuitenkin olemaan myös muita maita kuin USA mutta ei sillä ole suurta väliä, kun en muista rikollisuutta Jeesuksen antamassa ajan merkkien luettelossa. Tällä siis ei ole ratkaisevaa merkitystä ja ehkäpä ne oikeat ajan merkit ovat selkiytyneet.

        Aktiivijäsenten määrä olisi suhteellisen helppo selvittää. Nykyajan ja Raamatun Sanoman tilaajamäärät rinnastettuna paikallisseurakunnista tietoon niistä, jotka joskus seurakuntaa taloudellisesti tukevat tai sen toimintaan osallistuvat. Kukaan ei vain ole sitä tehnyt.

        Oma käsitykseni on se, että aktiivijäsenten määrä 70 -luvusta ollaan tultu alas runsaalla tuhannella ja on nyt jossakin 2000 - 3000 haarukassa.

        Veli Ted tulee varmaan puhumaan usein ja hartaasti EGWn tärkeyden puolesta. En kuitenkaan usko, että hän tekee vastoin EGWn omaa neuvoa hyväksyä jäseniksi myös ne, jotka eivät EGWhen usko. Aika näyttää.

        Raamatun Sanoman itsekin mainitsin tuotteeksi, joka vieläkin pursuaa EGWn tekstejä. Muissa teksteissä ja puheissa ovat EGW kommentit murto-osassa 70 -luvun tasosta.

        Kai

        Tässä itse Kai A:n tietoa vuodelta 2010 todellisesta jäsenmäärästä Suomessa.
        Ja tuosta määrästä on tultu alaspäin jo neljänä vuotena.


      • kentän ajatuksia.
        Faktoja Kai A:lta kirjoitti:

        Tässä itse Kai A:n tietoa vuodelta 2010 todellisesta jäsenmäärästä Suomessa.
        Ja tuosta määrästä on tultu alaspäin jo neljänä vuotena.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12430377#comment-69383400

        ja vastasin, eli varmaan jatkatte sitten tuolla.

        Mutta, itse todeten, jäsenmäärä tämän kevään aikana oli samaa luokaa tahi enemmän, mitä ennen 2010 terveyteni aikana oli.

        Mitä nyt koin käydessäni, oli se, että ihmiset olivat sydämeltään onnellisia.
        Joitakin oli sairaus kohdannut, kuten itseänikin, tämän langenneen luomakunnan tähden. Mutta, eihän se surua nosta, koska rampa perillä hyppii kuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa.
        Terveysongelma, sehän kertoo vain "kellon" käymisestä.

        ' ' ' Aika päättyy ' ' ' Kuten Sibeliustalon konserttissa, yhteiskristillisen tilaisuuden päättäjäisissä, erään Adventistin juhlava ja sydäntänostava teos kohtasi yleisön sydämet.


        Vieläkin muistelen sitä kaiholla, että voisin sen uudelleen kuunnella.

        Kiitos Adventismista. Sen sanoman sisältö - raamatusta - kertoo sellaista, joka meiltä monelta on kadoksissa. Adventisetilla se on "muistilapuissa" meille kerrottuna.

        "Kumartakaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan""... Siinä on sitä, mihin ei voi ihmismielin oikein sanoa mitään, ettei sitä juhlavaa julistusta vähennä ihmismielellä.

        Siinä seisoo käsitteessä, "Minä Olen",..... tai "Minä olen Se, joka 'Minä Olen'.. " .


        Ei tätä pysty edes kirjoittamisella kertomaan, minkä mittaamattoman rakkauden arvon äärellä nuo sanat on meille kerrottu.

        Jumala, Hän, Hän antaa niitä palvelijoita niin paljon kuin on tarvetta kuhunkin aikaan.

        Mutta, voi ottaa sen meidän ajastamme pois. ts. Työ on Jumalan kädessä ja voi sitä, joka sen tyhjäksi tekee.


      • «Keijo Kukkola on tietääkseni kuollut jo kauan sitten. Mukava mies.»

        Keijo jaksoi olla innostava ja hilpeä, vaikka joutui kärsimään melko lailla siitä, että homoseksuaalisuutta ei ollenkaan hyväksytty seurakunnassa eikä paljon muussakaan yhteiskunnassa siihen aikaan.

        Hän oli omaperäinen ilman nuotteja soittaja, niin haitarilla kuin pianollakin. Hyvä meininki oli aina tärkeämpi kuin pikkutarkka oikein soittaminen. Myös hänen huumorinsa oli varsin omaperäistä. Muistan esimerkiksi, kun hän tuli kerran kylään erääseen adventistikotiin huutaen heti ovelta: "Maija, anna heti ruokaa tai syön sinut!". Perheen huumorintajuisen emännän nimi on muutettu tuossa.

        Keijo kuoli auto-onnettomuudessa. Jostakin syystä hän oli lähtenyt ajamaan risteyksessä sivutieltä suoraan kovaa vauhtia lähestyvän auton alle. Varmuutta ei ole, mutta silloin epäiltiin jonkinlaista sairauskohtausta, joka sotki havaintokyvyn.


    • 3½ vuotta sitten näemmä puolustin adventismia siksi, että minä aina puolustan siinä,
      kun jotain henkilöä tai tahoa sätitään ilman että esitetään samalla asiallisia PERUSTELUJA.
      Tänään kirjoittaisin myönteisesti jo siitäkin syystä, että adventismi pääsääntöisesti on
      maltillista julistusta evankeliumin puolesta ja lakia ei mielletä lainomaisesti vaan uskosta vanhurskaana.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/4211269
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/4214959

      Kunhan 3½ vuotta taas menee, lienee Adventtikirkko yhä enenevässä määrin hyväksytty
      ja ihmiset lähempänä toisiaan niin sisällä kuin ulospäinkin.

      Kun on kirjoitellut yli 13000 viestiä, on mahdotonta etsiä ja poistaa typeriä viestejä.
      Jos törmäätte Ellen Goldenia tai Kai_A:ta (tai Helmisiä jne. vastaan hyökkääviin viesteihini, niin muistakaa,
      että mieluusti poistaisin, jos itse sellaiseen törmäisin.

      Maltillisuutta edesauttaa ja edesauttoi minun kohdallani se, että
      lakkasin huutelemasta pusikosta ja tutustuin tämän päivän adventisteihin
      lähemmin ja ennakkoluulot syrjään viskaten.

      Antti

      • sda.manager

        ---"Maltillisuutta edesauttaa ja edesauttoi minun kohdallani se, että
        lakkasin huutelemasta pusikosta ja tutustuin tämän päivän adventisteihin
        lähemmin ja ennakkoluulot syrjään viskaten."---

        Ulkokultaisuus sokaisee monet.
        Ulkokuori on kiilloitettu, jotta mahdollisimman moni kääntäisi päänsä ihastelemaan.
        Julkisivu maalataan kauniiksi, mutta sisäpihalle on kannettu kaikki purkujäte ja roskat.
        Ulkokuori myös pettää, koska sisimmän tuntemiseen vaaditaan se, että kuulut itse sisäpiiriin.
        Olet niin sanotusti "sisällä".
        Neuvoisinkin sinua liittymään adventtiyhteisöön ja tutustumaan hieman tarkemmin.

        Nyt olet Antti vain "tarkkailijajäsen=sivusta seuraaja", joten heikolla pohjalla olet.


      • sda.manager kirjoitti:

        ---"Maltillisuutta edesauttaa ja edesauttoi minun kohdallani se, että
        lakkasin huutelemasta pusikosta ja tutustuin tämän päivän adventisteihin
        lähemmin ja ennakkoluulot syrjään viskaten."---

        Ulkokultaisuus sokaisee monet.
        Ulkokuori on kiilloitettu, jotta mahdollisimman moni kääntäisi päänsä ihastelemaan.
        Julkisivu maalataan kauniiksi, mutta sisäpihalle on kannettu kaikki purkujäte ja roskat.
        Ulkokuori myös pettää, koska sisimmän tuntemiseen vaaditaan se, että kuulut itse sisäpiiriin.
        Olet niin sanotusti "sisällä".
        Neuvoisinkin sinua liittymään adventtiyhteisöön ja tutustumaan hieman tarkemmin.

        Nyt olet Antti vain "tarkkailijajäsen=sivusta seuraaja", joten heikolla pohjalla olet.

        "Ulkokultaisuus sokaisee monet. --
        Nyt olet Antti vain "tarkkailijajäsen=sivusta seuraaja",
        joten heikolla pohjalla olet."

        Tutustuin adventismiin sisältäpäin. Mutta jos olisin päräti jäsenenä
        tutustunut, en ehkä olisi tällä lailla puolueeton.
        Juuri siksi en enää ole huolissani sillälailla, että adventismi olisi jotain muuta kuin protestanttisuutta.
        Tuo on totta että adventtikirkko on monessa mukana jotensakin
        epäluuloisena tarkkailijana rooliltaan.
        Mutta yhä enemmän voimme havaita adventistien olevan monessa
        mukana kaikella olemuksellaan.

        Mitä muuta Jumala meiltä vaatisikaan kuin että olemme täysillä mukana
        siinä missä olemme osallisina. Sitouttaminen ja sitoutuminen on tärkeää.


    • kolme voi huutoa!!!

      Vieläkö kallioniemessä laukaassa on se leiripaikka, vai joko se on myyty?
      Vielä on leiripaikka, ja se on ahkerassa käytössä. Remontteja täytyy tehdä, mutta nekin hoidetaan.

      Vieläkö aitolahdessa on se kirjatoimen kirjapaino, vai joko se on myyty pois kannattamattomana?
      Painotyöt ostetaan, mutta kirjoja ja lehtiä vielä painetaan harvakseen.

      Vieläkö piikkiön toivonlinnassa toimii se seminaari, jossa itsekin olin 1970 luvulla.
      Seminaareja ei enää ole, mutta koulu toimii ala-asteelta lukioon. Minäkin kävin terveyskasvatusseminaarin ja olen vieläkin tyytyväinen sen antiin.

      Vieläkö Margit Suring on elossa.
      Tietääkseni on, asuu Itä-Suomessa.

      Paljonko adventisteja on nyt suomessa, onko jäsenmäärä sama kuin 1970 luvulla, eli muutama tuhat.
      Jäsenmäärä on edelleen muutama tuhat. Ehkä usko ei monia kiinnosta, kun ei sinuakaan kovin kauaa.

      Onko tullut muutoksia opillisiin asioihin?
      Opilliset asiat on ja pysyy, koska Raamattu on sama Jumalan sana eilen, tänään ja iankaikkisesti. Tarkennuksia ja lisäyksiä tulee, kun kulttuurit kohtaavat samassa uskossa.

      Tunsin Keijo Kukkolan, aikamoinen velikulta, mitähän hälle nyt kuuluu.
      Minulla ei ole kunnia tuntea Keijo Kukkolaa, joten en voi siihen vastata.

      Joko Kristuksen takaisintulosta on merkkejä olemassa. Silloin 1970 luvulla sen läheisyydestä oltiin varmoja, mutta eipä ole mitään tapahtunut, maailma vaan jatkaa menoaan.
      Maailma jatkaa menoaan, mutta Jeesuksen tulo on lähempänä kuin 1970-luvulla. elle osaa nähdä ajan merkkien lisääntymistä, olet sokeampi kuin tavallinen ihminen. Hekin maailman menoa ihmettelevät.

      Vieläkö Ellen Gould Whitea pidetään profeettana?
      Hän oli Herran sanansaattaja, joka antoi paljon tietoa seurakunnallemme.

      Vieläkö Englannissa toimii se Newbold Colling, jonne Simo Perho lähti opiskelemaan?
      Simo jää pian eläkkeelle, joten kauan on siitä, kun olet Newboldia ajatellut. siellä nuoremme yhä edelleen opiskelevat ja valmistuvat tehtäviinsä.

      Onko Topilaan, toivonlinnaan rakennettu uusia rakennuksia.
      Ehkä siellä oli jo silloin asuntolat, joten sen jälkeen ei ole uusia tullut. Koulutalon toinen kerros rakennettiin kirkoksi, jonne olet tervetullut, kun ajelet siellä päin sapattina.

      Muuten, mikä sai sinut suuttumaan ja jäämään sivuraiteelle? Katsoitko ihmiseen? Uteliaisuus saa kysymään. Itse olen ollut kohta 30 vuotta seurakunnassa, enkä mitenkään ole aikonut siirtyä syrjään vain katselemaan. Seurakuntaelämä on jännittävintä, mitä tiedän.

      • ent. adventisti

        En minä suuttunut ole, muistelen aina silloin tällöin adventistina oloa. Ikävintä olivat melkein pakolliset sympatia keräykset, en tykännyt kolppimisestakaan, siihen työhön masentui aika pian.

        Kohtalonani oli löytää puoliso ei-adventistien joukosta ja silloinpa se usko jäi. Tosin olen puolisoani valistanut terveellisten elämäntapojen puolesta.
        Ei meillä ole alkoholi eikä tupakka käytössä, tee vaan, vaikka sitäkään adventismi ei hyväksy.
        En syö puolisoni tekemiä räikeästi maustettuna ja marinoituja valmistuotteita, en sikaa, enkä paljon muutakaan epäterveellistä, mutta epäilen vahvasti, että aikoinaan jatkuva aneeminen ja puutostautien riivaamina ne johtuivat yksipuolisesta kasvisruoasta.

        Nyt käytän kohtuullisesti lihaa, kalaa ja kananmunia.

        Olisin varmaan pysynyt adventismi uskossa, jos olisin löytänyt puolison siitä porukasta, mutta en vaan löytänyt mieluisaa, sitten katselin maailman ihmistä ja sain sellaisen.

        Luen joskus kirjastossa Nykyaika-lehteä.
        Kirjatoimessakin ehdin käydä kokeilemassa painajaoppilaana, mutta se oli niin kauheata porukkaa etten tullut siellä toimeen niiden kirja-painoalan miesten kanssa.
        Jouko Kuivistoa pelkäsin, oli ankara johtaja.
        Joe Niininenki oli vähän eriskummallinen yksinäinen tyyppi.

        Toivonlinnassa olokin maistui puulta loppukeväästä. Kun en löytänyt sieltä tyttöystävää, lähdin pois, siitä se alamäki alkoi.
        Oltiin tarjoilijoina kesällä. Se työporukkakin oli semmoista, etten tullut toimeen, vai liekkö johtunut itsestä, ettei sopeutunut.

        Minulla on kunnia tuntea Keijo Kukkola, vaikutti raahen seudulla 1970-luvun lopulla.
        Kaikkea hauskaa kyllä ehti tapahtua sen kymmenen vuoden aikana, jonka olin adventistina. Opin tuntemaan värikkäitä ihmisiä ja minulle kirkastui se, että uskovainenkin on vain ihminen, kaikkine vikoineen ja virheineen, ei mitään pyhimyksiä.

        Lepopäivä on kyllä lauantai, mutta en ole koskaan saanut ketään vakuuttuneeksi siitä, että se oli alkuperäinen lepopäivä. Kyllästyin lopulta saarnaamaan raamattua ja sen totuuksia.
        Aika avuttomia ollaan kyllä sananjulistamiseksi, ei se mene täällä tämän katajaisen kansan kalloon.

        Olen tutustunut mormonienkin seurakuntaan, huh, huh, pääsin kuitenkin lopulta eroon siitä porukasta, vaikka mukaviakin muistoja sieltä jäi.


      • ent. adventisti kirjoitti:

        En minä suuttunut ole, muistelen aina silloin tällöin adventistina oloa. Ikävintä olivat melkein pakolliset sympatia keräykset, en tykännyt kolppimisestakaan, siihen työhön masentui aika pian.

        Kohtalonani oli löytää puoliso ei-adventistien joukosta ja silloinpa se usko jäi. Tosin olen puolisoani valistanut terveellisten elämäntapojen puolesta.
        Ei meillä ole alkoholi eikä tupakka käytössä, tee vaan, vaikka sitäkään adventismi ei hyväksy.
        En syö puolisoni tekemiä räikeästi maustettuna ja marinoituja valmistuotteita, en sikaa, enkä paljon muutakaan epäterveellistä, mutta epäilen vahvasti, että aikoinaan jatkuva aneeminen ja puutostautien riivaamina ne johtuivat yksipuolisesta kasvisruoasta.

        Nyt käytän kohtuullisesti lihaa, kalaa ja kananmunia.

        Olisin varmaan pysynyt adventismi uskossa, jos olisin löytänyt puolison siitä porukasta, mutta en vaan löytänyt mieluisaa, sitten katselin maailman ihmistä ja sain sellaisen.

        Luen joskus kirjastossa Nykyaika-lehteä.
        Kirjatoimessakin ehdin käydä kokeilemassa painajaoppilaana, mutta se oli niin kauheata porukkaa etten tullut siellä toimeen niiden kirja-painoalan miesten kanssa.
        Jouko Kuivistoa pelkäsin, oli ankara johtaja.
        Joe Niininenki oli vähän eriskummallinen yksinäinen tyyppi.

        Toivonlinnassa olokin maistui puulta loppukeväästä. Kun en löytänyt sieltä tyttöystävää, lähdin pois, siitä se alamäki alkoi.
        Oltiin tarjoilijoina kesällä. Se työporukkakin oli semmoista, etten tullut toimeen, vai liekkö johtunut itsestä, ettei sopeutunut.

        Minulla on kunnia tuntea Keijo Kukkola, vaikutti raahen seudulla 1970-luvun lopulla.
        Kaikkea hauskaa kyllä ehti tapahtua sen kymmenen vuoden aikana, jonka olin adventistina. Opin tuntemaan värikkäitä ihmisiä ja minulle kirkastui se, että uskovainenkin on vain ihminen, kaikkine vikoineen ja virheineen, ei mitään pyhimyksiä.

        Lepopäivä on kyllä lauantai, mutta en ole koskaan saanut ketään vakuuttuneeksi siitä, että se oli alkuperäinen lepopäivä. Kyllästyin lopulta saarnaamaan raamattua ja sen totuuksia.
        Aika avuttomia ollaan kyllä sananjulistamiseksi, ei se mene täällä tämän katajaisen kansan kalloon.

        Olen tutustunut mormonienkin seurakuntaan, huh, huh, pääsin kuitenkin lopulta eroon siitä porukasta, vaikka mukaviakin muistoja sieltä jäi.

        "Kaikkea hauskaa kyllä ehti tapahtua sen kymmenen vuoden aikana, jonka olin adventistina. Opin tuntemaan värikkäitä ihmisiä ja minulle kirkastui se, että uskovainenkin on vain ihminen, kaikkine vikoineen ja virheineen, ei mitään pyhimyksiä.
        - -
        Kyllästyin lopulta saarnaamaan raamattua ja sen totuuksia.
        Aika avuttomia ollaan kyllä sananjulistamiseksi,
        ei se mene täällä tämän katajaisen kansan kalloon."

        Tuttua minullekin eräästä toisenlaisesta yhteydestä.
        Olin 10 vuotta semmoisessa uskonliikkeen seurakunnassa,
        sitä jotkut kutsuu menestysteologiaksi ja aluksi olikin mahtavaa.
        Mutta ajan ollen alkoi maistua pakkopullalta sen vuoksi, ettei
        saanut juurikaan olla omia mielipiteitä. Johtaja oli aina ehdottomasti oikeassa ja selitettiin, että jos vaikka joskus erehtyisi, on hänellä siltikin Jumalan auktoriteetti ja totella pitää.
        Luulenpa ettei adventtiseurakunnassa sentään niin tiukkaa ole.

        Oma asenne tietysti pitäisi olla jakava ja antava, ei itselleen
        etsivä. Sama koskee aviopuolison etsintää. Antaessaan saa.
        Mutta kyllä johtamisessakin tarvitaan semmoista asennetta,
        ettei ylhäältäpäin johdeta vaan asettuen pikemminkin nostamaan.

        Matt.20:25
        Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte,
        että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla.
        26
        Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija,
        27
        ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi,
        se olkoon toisten orja.
        28 Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."

        29 Kun he lähtivät Jerikosta, Jeesusta seurasi suuri väkijoukko.

        Jos oppisimme olemaan avuksi sopivalla tavalla, meitä kuunneltaisiin ja suuri väkijoukko seuraisi meitä.


      • Hienosti esittelit kohtalaisen hyvää tilannetta. Tätä kommentoisin:

        "Muuten, mikä sai sinut suuttumaan ja jäämään sivuraiteelle? Katsoitko ihmiseen?"

        Ihmiseen katsomista se varmaankin oli, mutta jos ei viihdy, niin
        kannattaa siirtyä toisaalle - ei se mitään sivuraiteille ajautumista ole.
        Jumala kouluttaa silläkin tavalla, että siirtelee uusiin kuvioihin.
        Tuleehan kaiketi adventtiseurakuntaankin semmoisia, jotka kokevat
        tarvitsevansa toisenlaista seurakuntaa kuin siihen asti.

        Jumala myös antaa koetuksena aikoja, jolloin hän lymyää.
        Job on yhdenlainen esimerkki siitä. Teennäistä olisi osallistua
        toimintoihin, jos sydäntään ei saa mukaan ja Jumala ei tunnu
        vastailevan. Kaikista seurakunnista lähtee väkeä ja tulee uutta,
        emmekä voi sanoa, etteikö Jumalalla olisi sormensa pelissä.
        Joku voi kokea niinkin, ettei hänelle ole tilaa. Ja jso ei löydä
        vikaa itsestään, niin tietysti on etsiydyttävä sinne, missä on
        tilaa hengittää ja toimia.


      • Thomas McElwain
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Hienosti esittelit kohtalaisen hyvää tilannetta. Tätä kommentoisin:

        "Muuten, mikä sai sinut suuttumaan ja jäämään sivuraiteelle? Katsoitko ihmiseen?"

        Ihmiseen katsomista se varmaankin oli, mutta jos ei viihdy, niin
        kannattaa siirtyä toisaalle - ei se mitään sivuraiteille ajautumista ole.
        Jumala kouluttaa silläkin tavalla, että siirtelee uusiin kuvioihin.
        Tuleehan kaiketi adventtiseurakuntaankin semmoisia, jotka kokevat
        tarvitsevansa toisenlaista seurakuntaa kuin siihen asti.

        Jumala myös antaa koetuksena aikoja, jolloin hän lymyää.
        Job on yhdenlainen esimerkki siitä. Teennäistä olisi osallistua
        toimintoihin, jos sydäntään ei saa mukaan ja Jumala ei tunnu
        vastailevan. Kaikista seurakunnista lähtee väkeä ja tulee uutta,
        emmekä voi sanoa, etteikö Jumalalla olisi sormensa pelissä.
        Joku voi kokea niinkin, ettei hänelle ole tilaa. Ja jso ei löydä
        vikaa itsestään, niin tietysti on etsiydyttävä sinne, missä on
        tilaa hengittää ja toimia.

        Minäkin lienen ent. adventisti ja joskus olen kaiholla muistanut entisiä aikoja. Kaiho loppuu lyhyeen kun vain vierailen jossakin adventtikirkossa. Pian huomaan ikävän selvästi miksi jätin sen. Kuitenkin minäkin arvostan (tarpeeksi kaukaa) sen hyviä tekoja kasvatuksessa, terveydenhuollossa, ja monessa muussa.


      • hmmm.....
        Thomas McElwain kirjoitti:

        Minäkin lienen ent. adventisti ja joskus olen kaiholla muistanut entisiä aikoja. Kaiho loppuu lyhyeen kun vain vierailen jossakin adventtikirkossa. Pian huomaan ikävän selvästi miksi jätin sen. Kuitenkin minäkin arvostan (tarpeeksi kaukaa) sen hyviä tekoja kasvatuksessa, terveydenhuollossa, ja monessa muussa.

        Katsotko Kristuksessa asiaa vai kuinka katseesi on seurakuntaan suuntautunut?

        Asiaa voi katsella lihallisin silmin, eli lihan käsivarrella ja sitten voi katsella Kristuksen kasvoisesti.

        Jos työtä voi Kristuksessa tehdä, seurakunnan sisällä, rakkauden hengessä, silloin Pyhä Henki vaikuttaa, mutta jos siitä sisältäkäsin "väkisin" ulkoistetaan, voit kyllä lausua sanasi, ehkä enemmän rukouskammiossa.

        Olen nähnyt eri seurakunnissa monenlaisia kaihosilmäyksiä ja nyt puhun yleisesti.


    • Hyvin menee, kunhan liberaalit saadaan karsittua kansasta.

      • tervemenoa lahko

        Ja sittenhän siellä ei ole muita kuin sinä ja pari vanhaa kääkkää rällästämässä Lohjalla.
        Sitten voidaankin sanoa:"sen pituinen se.Viimeinen sammuttakoon valot".
        Ehkä se olet sinä "levollinen mieli".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6804
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4572
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      32
      3768
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      63
      3081
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1646
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1630
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1419
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1187
    Aihe