Surkeita jälkiasennus led-valoja

The mousetrap

No ei siinä kauan mennyt kun hyvä idea DRL päivävaloista on mennyt metsään.

Nyt näemmä on saatavilla led-valoja joissa valoteho on ihan onneton ja näkyvät todella surkeasti. Useasti tullut vastaan jälkiasennettuja led-valoja joiden näkyvyys on lähellä nollaa. No kyllä siitä kymmenen metrin päästä jo huomaa että jotain yritystä on ollut.

Katsokaa nyt vähän mitä tuli ostettua ja asennettua, ihan sama näkyvyyden kannalta vaikka ajaisitte kokonaan ilman valoja.

Jos kyseisillä valoilla on virallinen hyväksyntä tieliikenteeseen, niin eipä ole rima liian ainakaan korkealla.

17

841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on..

      "ihan sama näkyvyyden kannalta vaikka ajaisitte kokonaan ilman valoja."

      Järjetöntä touhua polttaa mitään lamppuja keskellä kirkasta päivää.

      • Sinä et näköjään ole joutunut ajamaan aamuauringon tai
        ilta-auringon paistaessa varsinkaa aikaisin keväällä tai myöhään
        syksyllä kun aurinko on matalalta. Muuten ei ole ymmärrettävissä
        noin poskettomat puheet. Pitäisit Sinäkin vaan edes jotain
        valoja liikenteessä, jotta olis helpompi väistellä kun tulet vastaan
        ilta-auringon paisteessa. Toivottavasti ajamisesi ei ole yhtä
        järjetöntä kuin tarinasi.


      • Namikuuma
        Täpinä kirjoitti:

        Sinä et näköjään ole joutunut ajamaan aamuauringon tai
        ilta-auringon paistaessa varsinkaa aikaisin keväällä tai myöhään
        syksyllä kun aurinko on matalalta. Muuten ei ole ymmärrettävissä
        noin poskettomat puheet. Pitäisit Sinäkin vaan edes jotain
        valoja liikenteessä, jotta olis helpompi väistellä kun tulet vastaan
        ilta-auringon paisteessa. Toivottavasti ajamisesi ei ole yhtä
        järjetöntä kuin tarinasi.

        Ei se mistään aamusta tai illasta puhunut vaan keskellä päivää.. etkö osaa lukea?


      • Namikuuma kirjoitti:

        Ei se mistään aamusta tai illasta puhunut vaan keskellä päivää.. etkö osaa lukea?

        Miten määrittelet kirkkaan päivän? Mutta jos
        talvella vastaan tulee valkoinen auto valkoista
        taustaa vasten tai tumma auto tummaa taustaa
        vasten. Joten eiköhän Sinunkin ajattelutaito ohiteta
        ja pidedä niitä valoja päällä.

        Ensivuodesta alkaen on uusissa autoissa pakko pitää
        ainakin päiväajovaloja päällä jos meinaa ajella,
        valot kun syttyvät aina kun käynnistät auton.


      • Näin on..
        Täpinä kirjoitti:

        Sinä et näköjään ole joutunut ajamaan aamuauringon tai
        ilta-auringon paistaessa varsinkaa aikaisin keväällä tai myöhään
        syksyllä kun aurinko on matalalta. Muuten ei ole ymmärrettävissä
        noin poskettomat puheet. Pitäisit Sinäkin vaan edes jotain
        valoja liikenteessä, jotta olis helpompi väistellä kun tulet vastaan
        ilta-auringon paisteessa. Toivottavasti ajamisesi ei ole yhtä
        järjetöntä kuin tarinasi.

        Sinä et näköjään ymmärrä mistään mitään! Jos aurinko paistaa matalalta suoraan vastaan ja vastaan tulee auto, et tosiaankaan nää sen vastaantulija ajovaloja! Auto näkyy varjona. Jopa pelkkä tielle asetettu ajovalokin näkyisi varjona. On kuule se auringon antama valoteho ihan eri luokkaa, kun auton normi ajovalo, joten kai nyt sinunkin pitäisi ymmärtää, että kuvailemassasi tilanteessa ajovalot ovat täysin yhdentekevät.

        Hassua, että sadat miljoonat autoilijat maailmalla pystyvät näkemään autot päivällä tai siis kirkkaalla ilmalla ilman valoja mutta sinä et. Toivottavasti ajamisesi ei ole yhtä järjetöntä, kuin tarinasi.

        Sanoinko muuten jossain kohin, etten käytä valoja? Totesin vaan, että on se turhaa tuhlaamista.


      • fg45fg54gt
        Namikuuma kirjoitti:

        Ei se mistään aamusta tai illasta puhunut vaan keskellä päivää.. etkö osaa lukea?

        Päivällä ne valot juuri pitääkin olla, hämäräänaikaan taajamassa valaistuillateillä näkyy parkitkin muille.


    • Namikuuma

      Hyvinpä oot ne valot huomannut... Ei osais lainkaan valittaa, jos meni ohi huomaamatta.

      Laillisissa huomiovaloissa pitää olla RL-merkintä.

    • Useasti tullut vastaan jälkiasennettuja led-valoja?
      Missähän päin Suomea noin on? Minä kun en ole nähnyt
      kuin kahdessa autossa jälkiasennetut päiväajovalot
      Helsingissä, tai kolmessa. Se kolmas oli poliisien "paku".

      Kyllä ovat sitten huomaamattomia tai Sinulla on jotain
      taka-ajatuksia, kenties provosoinnin poikasta tai jotain
      sellaista. Oletko kenties tullut väärin kohdeltua.

      Hyväksytyt led-valot erottuvat kertaluokkia paremmin
      kuin ajovalot, siis puolikkaat. Sumarit kyllä näkyisisivät
      vähän paremmin päivällä kuin lähivalot.

      • The mousetrap

        Niin, miten määritellään useasti? Silloin tällöin näitä näkee, rinnakkain muutama ledi.

        Mitä ihmettä haluaisin provosoida? Sitähän en tiedä onko kyseisillä valoilla hyväksyntä, mutta jossainhan niitä kuitenkin myydään ja joku niitä on ostanut ja asentanut. Itse en ainakaan haluaisi maksaa muutamaa kymppiä ja asennusvaivan, että valojen näkyvyys on yhtä tyhjän kanssa.

        Nimimerkille Namikuuma, mitä hyötyä on valoista jotka näkyvät vasta kymmenen metrin päästä? Eiköhän siinä vaiheessa vähän sokeampikin näe että joku mohkäle sieltä on tulossa.


      • The mousetrap kirjoitti:

        Niin, miten määritellään useasti? Silloin tällöin näitä näkee, rinnakkain muutama ledi.

        Mitä ihmettä haluaisin provosoida? Sitähän en tiedä onko kyseisillä valoilla hyväksyntä, mutta jossainhan niitä kuitenkin myydään ja joku niitä on ostanut ja asentanut. Itse en ainakaan haluaisi maksaa muutamaa kymppiä ja asennusvaivan, että valojen näkyvyys on yhtä tyhjän kanssa.

        Nimimerkille Namikuuma, mitä hyötyä on valoista jotka näkyvät vasta kymmenen metrin päästä? Eiköhän siinä vaiheessa vähän sokeampikin näe että joku mohkäle sieltä on tulossa.

        Myynnissä tosiaan on led-päivävaloja jotka on hyväksytty käyttöön vain
        ajovalojen kanssa. Noiden funktiota en kyllä ymmärrä. Tosin saahan niillä
        rahat pois hoopoilta.


      • ledit keulalla
        Täpinä kirjoitti:

        Myynnissä tosiaan on led-päivävaloja jotka on hyväksytty käyttöön vain
        ajovalojen kanssa. Noiden funktiota en kyllä ymmärrä. Tosin saahan niillä
        rahat pois hoopoilta.

        Nämä "led-päivävaloja jotka on hyväksytty käyttöön vain
        ajovalojen kanssa" on oikeasti hyväksytty vain etuvaloiksi eli "parkkivaloiksi". Siksi niillä ei saa ajaa pelkästään ilman ajovaloja ja siksi ne ovat himmeän näköisiä koska eivät saa olla sen tehokkaampia.

        Oikeat päivävalot/DRL E-87 hyväksytyt ovat oikeastikin kirkkaat!


      • The mousetrap
        ledit keulalla kirjoitti:

        Nämä "led-päivävaloja jotka on hyväksytty käyttöön vain
        ajovalojen kanssa" on oikeasti hyväksytty vain etuvaloiksi eli "parkkivaloiksi". Siksi niillä ei saa ajaa pelkästään ilman ajovaloja ja siksi ne ovat himmeän näköisiä koska eivät saa olla sen tehokkaampia.

        Oikeat päivävalot/DRL E-87 hyväksytyt ovat oikeastikin kirkkaat!

        No tuo kyllä selittäisi havaintoni himmeistä led-valoista. Näkyvyys noilla nimenomaan on parkkien luokkaa.

        Hyvä jos oikeaan RL-hyväksyntään voi luottaa ja valot ovat sellaiset jotka näkyvät.


    • söpösti sipsuttaen

      Se on pääasia, että on sporttiset ledit keulalla, kun fyrkat ei riitä autoon, jossa ne komeilee jo vakiona.

      • Troll4troll

        Sipsuttele sinä vaan rukkasees.


      • Y H Y Y Y Y Y Y
        Troll4troll kirjoitti:

        Sipsuttele sinä vaan rukkasees.

        Sipsuttaja loukkaantui. Nyt sua onnetonta tyttöilijää itkettää.


      • ..Auto-Antero
        Troll4troll kirjoitti:

        Sipsuttele sinä vaan rukkasees.

        Tulisin mielelläni auttamaan sua kultsi kun tumputat.


      • J8.L
        ..Auto-Antero kirjoitti:

        Tulisin mielelläni auttamaan sua kultsi kun tumputat.

        Ovat todella rumia. Pilaa ulkonäön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe