Puhutaan , että nykymaailma olisi kovia arvoja ja itsekeskeisyyttä suosiva. Näin varmasti onkin, mutta miten paljon /miten läheisenne tai ystävät auttavat teitä kun olette rahaton ja esim. ruokaa ei ole?
Vai oletteko saaneet keneltäkään yksityiseltä ihmiseltä minkäänlaista apua? Kummankolaisia ihmisiä olette kohdanneet kun menee huonosti?
Minun tilanteeni on se, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Olin pienipalkkaisissa töissä ja kotiäitinäkin monta vuotta joten eläkkeeni on hyvin pieni.
Minulla on hyvin toimeentulevia siskoja kaksi kappaletta, joista toiselta voin pyytää rahaa kun olen itse rahaton. Summat ovat jotain 20-100e ja en toki jatkuvasti ole pyytänyt vain silloin kun ei ole ruokaan enää rahaa ja eläkepäivään on viikko tai enemmän. Hän on sanonut ettei niitä tarvitse takaisin maksaa. Siitä on minulle suuri apu.
Toinen siskoistani asuu lähellä ja hän kun käy luonani hän tuo minulle aina kassillisen "parempaa" ruokaa pakkaseen ja hyvät kahvileivokset, joihin ei itsellä olisi koskaan varaa.
Kun kiittelen siskojani, he sanovat , että minä toimisin samoin , jos osat olisivat toisinpäin.
Olen myös kohdannut niitä toisenlaisia ihmisiä. Ex-aviomieheni sanoi, kun sairastuin ettei tule antamaan penniäkään minun sairauskuluihin ja kodin menot maksetaan puoliksi niinkuin tähänkin asti.
Olimme olleet silloin 20 vuotta naimisissa ja "asenne" oli näin kova.
Auttavatko hyväosaisemmat sukulaiset/ystävät?
4
279
Vastaukset
- .
sukulaisilta, mutta maksanut aina takaisin, en halua ottaa vastaan rahaa. Lainata tosiaan voin, tosin en enää tarvitse lainaa, ns. ilmaiseksi en ottaisi.
Saatko asumistukea?- MYSLe
Saan kyllä asumistukea. Saisin varmaan ainakin joinakin kuukausina,kun sairausmenoja on paljon myös toimeentulotukea, mutta sitä en ole hakenut.
Minä olen niellyt ylpeyteni ja otan sisareltani vastaan rahaa takaisin maksamatta. Jos maksaisin takaisin (jota hän ei siis halua) se olisi seuraavan kuun rahoista pois ja sitten en taas pärjäisi sitä kuukautta jne.. eli oravanpyörä olisi valmis.
Suklulaisia ja ystäviäni autan ja olen aina auttanut mielelläni ja paljon. Juuri oli vanha auto siskolla lainassa kolme kuukautta, kun heidän kakkospirssisnä hajosi, vaikka aluksi ajattelin myydä sen saman tien pois, kun kulujahan siitäkin on. Ja tuttavan perhe asui kuukauden päivät mun kämpässä, kun elämäntilanteelle se oli suotuisaa.
Aina autan mielell'äni läheisiäni. Mutta Suomessa se ei juuri ollut mahdollista, koska verot ja maksut olivat niin kauheat ja solidaarisuudessaan palkkaerot pienet, että koulutettunakaan ei ihan liikoja jäänyt yli. Niin, mihin ne rahat meni (je menee siellä edelleen)? No tuntemattomille ammattipummeille tietenkin.
Suomalaisessa kommunismissa ei enää ole yksilönvastuuta. Ja yksilönvastuu tarkoittaa myös läheisten huolehtimista. Yhteiskunta kun on ottanut väkisin kaiken tuon tehtäväkseen. Kaikilta vaan tulot pois ja kommarit jakamaan "hyv'ää hyvyyttään" (toisten) rahoja omien kriteerien mukaan kaikille tsaisesti.
Kommunismi ei tuo mitään hyvää. Se vei halun ja kyvyt auttaa myös läheisiään.- sijoitusmies
Autetaan, esim. ostamalla sairaalle lähisukulaiselle hoitopalvelua. Ei ole halpaa, mutta sen arvoista. Todelliseen tarpeeseen kuuluu antaa, erityisesti kun kyseessä on ihminen joka on sen ansainnut tekemällä koko ikänsä kovaa duunia pienellä palkalla.
Toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy. Eräälle sukulaiselle annettiin rahaa, koska oli kuulemma täysin vararikossa. Sitten saatiin kuulla että ko. henkilö oli saanut perintöä, oletettavasti muutamia tuhansia euroja. Oli sitten kuluttanut kaiken viikossa shoppailuun ym. "Pitäähän köyhälläkin jotain huveja olla!", kuului perustelu. Tuli harvinaisen selväksi ettei tilanne muuttuisi miksikään, ja rahallinen tukeminen loppui siihen. Alkoholisoituneille tutuille/sukulaisille ei myöskään anneta rahaa, tai mitään muutakaan. He eivät kärsi mistään sairaudesta, vaan aiheuttavat ongelmansa itse marssimalla alkoon ja korkkaamalla sen pullon. Koska meilläkin euroja on rajallinen määrä, ylimääräisiä annetaan niille jotka ne tarvitsevat, ja myös ansaitsevat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1926756- 1561965
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️531169Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢421051Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991015Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6947Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan249918- 41889