Mistään sivustolta ei löydy infoa tähän aiheeseen eli onko e-pillereitä turvallista aloittaa 1kk tauon jälkeen? Kaduttaa, että pidin kuukauden tauon ja olen kuullut että pienet tauot saavat elimistön sekaisin. Kasvaako lapsettomuus/syöpä riski näin pienen tauon jälkeen? Minua ei haittaa vaikka seuraisi pieniä haittavaikutuksia esim. pahaa oloa ja turvotusta, sillä tarvitsen luotettavaa ehkäisyä välittämättömästi. Kiitos ja kummarrus auttajille, tiedän toimineeni tyhmästi, mutta kaikenlainen tieto on tervetullutta.
E-pillereiden aloitus 1kk tauon jälkeen
21
14012
Vastaukset
- worried
Eikö kukaan osaa sanoa? :'(
- l
Sivuvaikutusten riski nousee ainakin hetkellisesti. Erityisesti vuotohäiriöiden riski on suuri. Veritulppariski kasvaa myös. Lapsettomuutta pillerit eivät edes aiheuta, joten sen riski ei kyllä kasva mihinkään. Syövänkin kanssa on vähän niin ja näin, kun ei pystytä sanomaan lisääntyykö syöpäriski vai havaitaanko syöpää vaan enemmän pilleristeillä (ja muilla horm. ehkäisyä käyttävillä), koska nämä käyvät säännöllisesti tarkistuksissa.
Muistathan kuitenkin, ettei ehkäisyteho ala heti, jos et aloita pillereitä kierron ensimmäinen päivä. - ihmeessä
pistää kroppa tuollaiseen järjettömään hormonimääräriskiin? Se tekee kropallesi paljon hallaa. Käytä kumia, oikein käytettynä ehkäisyteho lähes saman verran kuin pillereissäkin.
- 1kk ilman
Minä pidin juuri kuukauden tauon, miettimättä sitä yhtään sen enempää. Ei nähty poikaystävän kanssa kuukauteen, ajattelin että turha syödä pillereitä tarpeetta.
Miksi tänne palstalle eksyin oli se, että pillereiden aloittamisen jälkeen noin kahden viikon ajan tuli yhdynnän jälkeen (samoin kuin liikunnan jälkeen) veristä valkovuotoa, mitä ei koskaan aiemmin pillereiden kanssa tapahtunut. Se tottakai säikäytti vähän. Nyt on kolmas viikko ja ei ole pariin päivään merkkejä verestä enää näkynyt.
"Sivuvaikutusten riski nousee ainakin hetkellisesti. Erityisesti vuotohäiriöiden riski on suuri. " Tuo kommentti kuulostaa hyvin osuvalta. Katson miten seuraavien kuukautisten jälkeen menee.- worried
Lopetin itsekin e-pillereiden käytön, koska tiesin että en näkisi poikaystävääni kuukauteen. Sitäpaitsi e-pillereideni mukana tulleessa ohjeissa(syön Yasmin-merkkiä) sanottiin, että e-pillerit voi lopettaa milloin vain. Olen aika aloittelija vielä pillereiden kanssa eikä mieleeni tullut, että niiden uudelleen aloittaminen olisi sitten vaikeampaa. Ohjeissa ei sanota mitään taukojen pitämisestä, ainoastaan sanotaan että voit aloittaa e-pillereiden syönnin enismmäisenä vuotopäivänä, jos et ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kuukauteen. Niinpä ajattelin aloittaa taas pillerit uudelleen heti kun mahdollista.
Kun aloitin e-pillerit, minulla oli ensimmäisen laatan ajan juuri tuollaista samanlaista veristä valkovuotoa. Se on kuulemma hyvin tavallista ja toisen laatan aikana veristä valkovuotoa ei enää tullut. - tohtori---
worried kirjoitti:
Lopetin itsekin e-pillereiden käytön, koska tiesin että en näkisi poikaystävääni kuukauteen. Sitäpaitsi e-pillereideni mukana tulleessa ohjeissa(syön Yasmin-merkkiä) sanottiin, että e-pillerit voi lopettaa milloin vain. Olen aika aloittelija vielä pillereiden kanssa eikä mieleeni tullut, että niiden uudelleen aloittaminen olisi sitten vaikeampaa. Ohjeissa ei sanota mitään taukojen pitämisestä, ainoastaan sanotaan että voit aloittaa e-pillereiden syönnin enismmäisenä vuotopäivänä, jos et ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kuukauteen. Niinpä ajattelin aloittaa taas pillerit uudelleen heti kun mahdollista.
Kun aloitin e-pillerit, minulla oli ensimmäisen laatan ajan juuri tuollaista samanlaista veristä valkovuotoa. Se on kuulemma hyvin tavallista ja toisen laatan aikana veristä valkovuotoa ei enää tullut.Hei! Olen lääkäri. Lyhyitä pilleritaukoja ei kannata pitää. Elimistö menee (voi mennä) sekaisin eikä tauosta ole mitään hyötyä ylipäätään.
- worried
tohtori--- kirjoitti:
Hei! Olen lääkäri. Lyhyitä pilleritaukoja ei kannata pitää. Elimistö menee (voi mennä) sekaisin eikä tauosta ole mitään hyötyä ylipäätään.
Mutta säilyyhän ehkäisyteho kuitenkin, vaikka on pitänyt 1kk tauon e-pillereistä? Aloitin kuitenkin taas e-pillerit kolme päivää sitten eikä haittavaikutuksia ole vielä näkynyt, mutta jos jotain outoa ilmenee niin sitten on mentävä lääkäriin.
- Aapuaa
worried kirjoitti:
Mutta säilyyhän ehkäisyteho kuitenkin, vaikka on pitänyt 1kk tauon e-pillereistä? Aloitin kuitenkin taas e-pillerit kolme päivää sitten eikä haittavaikutuksia ole vielä näkynyt, mutta jos jotain outoa ilmenee niin sitten on mentävä lääkäriin.
Heippa!
Mulle tuli kauhee paniikki kun kuulin huhuista, että jos pitää taukoa niin vanha merkki tosi harvoin sopii kenellekään? Oon 21-vuotias ja syönyt 15-vuotiaasta lähtien Merciloneja, ja ne on sopinu mulle tosi hyvin. Nyt oon kuitenkin 4kk vaihdossa ja kun en näe poikaystävää niin meinasin että ois viisasta pitää taukoa.
Nyt siis lisää kokemuksia e-pillereiden tauosta ja siitä miten saman merkin kanssa on lähteny uudestaan käyntiin?? - .
Aapuaa kirjoitti:
Heippa!
Mulle tuli kauhee paniikki kun kuulin huhuista, että jos pitää taukoa niin vanha merkki tosi harvoin sopii kenellekään? Oon 21-vuotias ja syönyt 15-vuotiaasta lähtien Merciloneja, ja ne on sopinu mulle tosi hyvin. Nyt oon kuitenkin 4kk vaihdossa ja kun en näe poikaystävää niin meinasin että ois viisasta pitää taukoa.
Nyt siis lisää kokemuksia e-pillereiden tauosta ja siitä miten saman merkin kanssa on lähteny uudestaan käyntiin??tietystikään säily jos pitää kuukauden tauon.
Tuo ettei vanhan merkki sopisi enää on ihan höpön höpöä - Aapuaa
. kirjoitti:
tietystikään säily jos pitää kuukauden tauon.
Tuo ettei vanhan merkki sopisi enää on ihan höpön höpöäNo toivottavasti on höpön höpöä, mutta tuntuu kyllä toisaalta oudolta että se ei enää sopisi.. Taukoa kuitenkin varmaan kannattaa pitää se 4kk? Oon kuullut että esim 1kk tauot eivät ole terveellisiä?
- worried
. kirjoitti:
tietystikään säily jos pitää kuukauden tauon.
Tuo ettei vanhan merkki sopisi enää on ihan höpön höpöäTarkoitan siis, että KUN aloitaa taas uudelleen e-pillerit niin ehkäisytehohan palautuu?
- .-.
worried kirjoitti:
Tarkoitan siis, että KUN aloitaa taas uudelleen e-pillerit niin ehkäisytehohan palautuu?
Jos aloitat ne ensimmäisenä vuotopäivänä, niin kyllä. Mutta tommosesta hormonisekoiluista kroppa kärsii, voi olla että menee pitkänkin aikaa ennenkuin ekat luomumenkat pillereiden jälkeen alkaa.
- ? ? ?
.-. kirjoitti:
Jos aloitat ne ensimmäisenä vuotopäivänä, niin kyllä. Mutta tommosesta hormonisekoiluista kroppa kärsii, voi olla että menee pitkänkin aikaa ennenkuin ekat luomumenkat pillereiden jälkeen alkaa.
No mulla nyt ainakin alkoi tasan 25päivän päästä viime menkoista ja nyt ei oo ollu siis pillereitä kuukauteen. Pohdin just että uskaltaiskohan alottaa taas..
- jhgfdsg
Hei!
Oon ulkomailla ja tulossa takasi Suomeen 4 kk kuluttua. Huomasin just et pillereitä on vaan 2 kk:lle. Eli kantsisko pitää 2 kk tauko ja sit taas Suomessa alottaa uudelleen? Vai pitäiskö yrittää saada jotain muuta merkkiä pariks kuukaudeksi? Ja mietin et miten menkat tulee sit ku lopetan.. :S Voi harmi ku pillerit loppuu!!- .
muuta merkkiä? Eikö siellä ole samaa merkkiä jota syöt? Melanieta. Sinuna en lopettaisi vaan hakisin reseptin.
- sdfhjkkjhgfd
. kirjoitti:
muuta merkkiä? Eikö siellä ole samaa merkkiä jota syöt? Melanieta. Sinuna en lopettaisi vaan hakisin reseptin.
No, pitää miettii että meniskö lääkärille. En oo varma et paljon se maksaa, mut kallista kuitenkin. :( Ja onkohan sekään hyvä,jos vaihtaa merkkiä esim. 3 kuukaudeksi? Voi että.. en kuitenkaan halua, et elimistö menee ihan sekasin.
- .
sdfhjkkjhgfd kirjoitti:
No, pitää miettii että meniskö lääkärille. En oo varma et paljon se maksaa, mut kallista kuitenkin. :( Ja onkohan sekään hyvä,jos vaihtaa merkkiä esim. 3 kuukaudeksi? Voi että.. en kuitenkaan halua, et elimistö menee ihan sekasin.
haittaa jos vaihdat sellaiseen joka on samantyyppinen kuin Meliane ja miksi sinun niitä vain 3 kk pitäisi käyttää? Jos ne sopii ok niin voithan jatkossa käyttää niitä.
Onko siellä markkinoilla tuota Melianea?
Se ei ole Suomalaisen lääketehtaan valmistama.
Eikö sinulla ole vakuutusta kun olet noinkin pitkään poissa? - melianeeeee
. kirjoitti:
haittaa jos vaihdat sellaiseen joka on samantyyppinen kuin Meliane ja miksi sinun niitä vain 3 kk pitäisi käyttää? Jos ne sopii ok niin voithan jatkossa käyttää niitä.
Onko siellä markkinoilla tuota Melianea?
Se ei ole Suomalaisen lääketehtaan valmistama.
Eikö sinulla ole vakuutusta kun olet noinkin pitkään poissa?On vakuutus, mutten ole vielä kattonut, jos se kattaa tällaiset visiitit lääkärille.
Googlettamalla sain selville, että Melianea ei ole täällä, mutta tosiaan, jos ois jotain samanlaista muuta merkkiä. EI taida auttaa muu kuin vakuutuksen tiirailu ja lääkäriin meno! Ei sellaista taukoa kuitenkaan haluais! Kiitos. - VierasAvunTarpeessa
melianeeeee kirjoitti:
On vakuutus, mutten ole vielä kattonut, jos se kattaa tällaiset visiitit lääkärille.
Googlettamalla sain selville, että Melianea ei ole täällä, mutta tosiaan, jos ois jotain samanlaista muuta merkkiä. EI taida auttaa muu kuin vakuutuksen tiirailu ja lääkäriin meno! Ei sellaista taukoa kuitenkaan haluais! Kiitos.Hei! Ajattelin kysäistä ku tuli kauhee epäilys siitä, että tuleekohan joitaki haittavaikutuksia siitä, jos ei syö n2 viikkoon minipillereitä?
Siis ku, minä syön Cerazette minipillereitä ja nyt mulla ei ole varaa ostaa niitä 2 viikkoon ellei jopa kolmeen... ja osaatteko kertoa myös, että milloin mulla kannattais taas alottaa niiden syönti? voiko alottaa heti ku voi ne ostaa silloin 2-3 viikon päästä? vai kannattaisko aloittaa vasta ensimmäisenä kuukautis vuoto päivänä?
Kiitos! - Suosittelisin
VierasAvunTarpeessa kirjoitti:
Hei! Ajattelin kysäistä ku tuli kauhee epäilys siitä, että tuleekohan joitaki haittavaikutuksia siitä, jos ei syö n2 viikkoon minipillereitä?
Siis ku, minä syön Cerazette minipillereitä ja nyt mulla ei ole varaa ostaa niitä 2 viikkoon ellei jopa kolmeen... ja osaatteko kertoa myös, että milloin mulla kannattais taas alottaa niiden syönti? voiko alottaa heti ku voi ne ostaa silloin 2-3 viikon päästä? vai kannattaisko aloittaa vasta ensimmäisenä kuukautis vuoto päivänä?
Kiitos!harkitsemaan toisenlaista ehkäisyä. Turhaan rasitat kroppaasi tuollaisilla lopetuksilla ja aloituksilla. Ei ole keholle hyväksi pitää alle 6kk taukoja pillereistä.
Jos lopetat pillerit nyt, pitää sinun odottaa seuraavia luomumenkkoja jolloin voit aloittaa pillerit uudelleen. - VierasAvunTarpeessa
Suosittelisin kirjoitti:
harkitsemaan toisenlaista ehkäisyä. Turhaan rasitat kroppaasi tuollaisilla lopetuksilla ja aloituksilla. Ei ole keholle hyväksi pitää alle 6kk taukoja pillereistä.
Jos lopetat pillerit nyt, pitää sinun odottaa seuraavia luomumenkkoja jolloin voit aloittaa pillerit uudelleen.Kiitos vastauksesta :)
Pitää varmaan katsella toisenlaisia ehkäisya kaiken varalle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849