U.S.A.:n johtava ravintoasiantuntija varoittaa, että vegetaristinen ja vegaaninen ruokavalio vaurioittaa lapsia. Kasvissyöjät ovat nouseet vastustamaan tätä tieteen sanaa, koska se ei myötäile heidän elämäntapaansa.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=2230023
Vegaanit raivona tiedemiehelle
121
2879
Vastaukset
- ravintoa.
Ihminen on luonnostaan sekasyöjä, ja tarvitsee sekä kasveja että lihaa. Tämä on ihmisen ravitsemuksen suhteen moninkertaisesti tutkittu ja kiistämätön fakta.
Aikuinen kykenee elämään lihattomalla ruokavaliolla, mutta silloinkin tarvitsee lisäravinteita saadakseen kaikki tarvitsemansa hivenaineet. Kasvavan lapsen pakottaminen lihattomaan ruokavalioon on vakava lapseen kohdistuva pahoinpitely. Se on lapsen pakottamista kehitysvammaisuuteen, sillä lapsi ei tuolloin kehity fyysisesti eikä henkisesti siihen kasvupotentiaaliin johon terveellisellä ruokavaliolla olisi mahdollisuus.
On pelottavaa, millaista vahinkoa äärimmäiset aatteet kuten vegetarismi saavat aikaan, kun vanhemmat ryhtyvät pakottamaan omaksumiaan aatteita jälkeläisilleenkin.- uskontoon.
Näin on, ja tässä äärimmäisyydessään minun mielestäni veganismi, enemmän kuin vegetarismi, rinnastuu uskontoon. Monet uskovaiset kieltävät tieteen tutkimustulokset, jos ne eivät noudata heidän omaa maailmankuvaansa. Vegaanit samoin. Vegaaneilla on taustalla yleensä panteistinen Äiti Maa-ideologia, eläinten palvonta, uuspakanuus tai kapitalismin vastaisuus. Lisäksi myös homoseksuaalit vastustavat ns. eheytystoimintaa, joka tähtää homoudestaan kärsivien homojen palauttamiseen heteroiksi. Vaikka sitä harjoittaisivat psykologit tai muut tiedemiehet. Tämä on mielenkiintoista, että homot yrittävät saada eheytystoiminnan kiellettyä, vaikka samaan aikaan saarnaavat sitä, miten ihmisellä pitää olla vapaus päättää itse omasta seksuaalisuudestaan. He haluavat ottaa homoudestaan kärsiviltä pois tämän oikeuden!
- 1234.
uskontoon. kirjoitti:
Näin on, ja tässä äärimmäisyydessään minun mielestäni veganismi, enemmän kuin vegetarismi, rinnastuu uskontoon. Monet uskovaiset kieltävät tieteen tutkimustulokset, jos ne eivät noudata heidän omaa maailmankuvaansa. Vegaanit samoin. Vegaaneilla on taustalla yleensä panteistinen Äiti Maa-ideologia, eläinten palvonta, uuspakanuus tai kapitalismin vastaisuus. Lisäksi myös homoseksuaalit vastustavat ns. eheytystoimintaa, joka tähtää homoudestaan kärsivien homojen palauttamiseen heteroiksi. Vaikka sitä harjoittaisivat psykologit tai muut tiedemiehet. Tämä on mielenkiintoista, että homot yrittävät saada eheytystoiminnan kiellettyä, vaikka samaan aikaan saarnaavat sitä, miten ihmisellä pitää olla vapaus päättää itse omasta seksuaalisuudestaan. He haluavat ottaa homoudestaan kärsiviltä pois tämän oikeuden!
Itselleen epämieluisan tieteen harjoittamista vastustavien kiihkouskovaisten, vegaanien ja homojen lisäksi neljäs ryhmä, joka mitätöi kaiken oman ajattelunsa vastaisen tieteen, ovat mamuttajat (vrt. Tatu Vanhasen mitätöinti).
- VEGEMUMMU
Voi sentään! Olen ollut kasvissyöjä melkein koko ikäni. HUOM!Jo lapsena! 44 vuotias ja hemmetin hyvässä kunnossa!
Asiahan on : LUONNOSTA saa aivan KAIKEN ,mitä tarvitset ILMAN eläinkunnan tuotteisiin koskemalla!
Nuo "tiedemiesten" turinat muuttuu joka viikko!
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä! - Hyi kamalaa.....
VEGEMUMMU kirjoitti:
Voi sentään! Olen ollut kasvissyöjä melkein koko ikäni. HUOM!Jo lapsena! 44 vuotias ja hemmetin hyvässä kunnossa!
Asiahan on : LUONNOSTA saa aivan KAIKEN ,mitä tarvitset ILMAN eläinkunnan tuotteisiin koskemalla!
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä!Ja sen huomaa!
Hitler oli VEGAANIEN VEGAANI. Söi ruohoa ja poltti sitä. - Enriko
Terveysvalistus tavallisella ihmisellä on päin seiniä.
Vegaaniravinto (ei lihaa) ei ole haitaksi kenellekään = lihasta saatavat ainesosat kun saa monista kasveista runsaampina ja terveellisempinä.
Tuo on varmaan joku Saarioisten tms sponssaama juttu... - ratikkalippu 5 penni
VEGEMUMMU kirjoitti:
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä!Taisit asua jossain muualla kuin köyhäinkodissa tai talonpoikastalossa, jossa voi ja läskisoosi oli elämää eteenpäin vievä voima. Saaristossa se oli lammas ja kala, ei siellä edes vegeä tunnettu kallionkolossa kasvanutta suolaheinää pidemmälle. Pula aikoina ei suomessa edes edes mitään vitun vegetuotteita hesassa. 60 luvulla maitokaupasta sai leivän ja voi ja muut tavarat, kahvikaupasta karkit ja kavin ja ehkä nortit ja lelukaupasta muut tilpehöörit.
- Tv. Christian 4Fit
Jos vegetaristin ruokavalio on lapsen pahoinpitelyä, niin mitä on niiden vanhempien toiminta, jotka antavat jälkikasvunsa tankata itsensä täyteen sokeria, kovia rasvoja, vaarallisia lisä-, väri-, ym. aineita sisältäviä makeisia, pizzaa, virvoitusjuomia, ym. herkkuja, ja palkitsevat, tai mikä pahinta yrittävät hillitä lasten (mielestäni normaalia, vilkasta käyttäytymistä :) suurella määrällä lihottavia ja epäterveellisiä, sekä teollisesti tuotettuja elintarvikkeita? Kasvisruokavaliossa ei ole mitään pahaa, kunhan siihen yhdistetään sopivasti kalaa, tai kanaa, esim. punaisen lihan syömistä voisi hyvinkin vähentää, jos se on esim. pekonin, makkaran ym. jätteen muodossa. Ja lihan voi korvata esim. tofulla, maitotuotteilla ja lisäravinnepatukoilla, jotka sisältävät riittävän määrän proteiinia, sekä tarvittavan kuitu-, ja vitamiinimäärän. Sanotaan näin, että suurin ongelma tässä ravintoasiassa on ihmisten tietämättömyys, sekä esim. internetin oikean, ja väärän tiedon sisäistäminen. Koska erilaista tietoa eri ruokavalioista (ja myös juuri väärää) on niin paljon, ei tavallinen kadun tallaaja tiedä mikä voisi olla se oikea ruokavalio tenavalle, jos tämä kärsii esim. liikalihavuudesta, tai alipainosta. Perusperiaate kaikille kuolevaisille on se, että noin 50% ruoka-annoksesta tuoreita kasviksia, keitettynä, tai haudutettuna osa, jos ruokailijalla on herkkä vatsa, perunaa, riisiä, tai pastaa n. 100g, ja kalaa, lihaa, tai kanaa, tai esim. tofua 100-150g keitettynä, grillattuna, tai paistettuna (öljyssä). Ja tietysti ne muksut ja aikuiset pihalle pelaamaan palloa, uimaan, juoksemaan, leikkimään jne. jolloin kroppa pysyy myös puhtaana, kun hikoillaan kuona-aineet pois. Eli television katsominen, internetin pelaaminen ja muu toimettomuus vähemmälle ja nauttikaa loppukesästä, liikunnasta, sekä yhdessä olosta perheen ja tuttavien, sekä ystävien kanssa.
- lihaa24
VEGEMUMMU kirjoitti:
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä!höpö höpö
- Se naapurin tyyppi
Hyi kamalaa..... kirjoitti:
Ja sen huomaa!
Hitler oli VEGAANIEN VEGAANI. Söi ruohoa ja poltti sitä.Hitler ei todellakaan ollut vegaani, vaan armoton herkkuperse, joka oli lähes sairaanloisen perso makeille leivoksille. Väite, että aatu olisi ollut vegaani oli pelkkää natsien propagandaa.
Itse olen jättänyt jo ajat sitten ruokavaliostani pois kaiken muun lihan paitsi kalan. Ja terveenä olen pysynyt toisin, kuin ikäisen makkaraa ja kaljaa turpaansa ahtaavat talipallot.
Tuon jutun "tiedemies" haiskahtaa pahasti lihateollisuuden lobbarilta. - dingu.
Tv. Christian 4Fit kirjoitti:
Jos vegetaristin ruokavalio on lapsen pahoinpitelyä, niin mitä on niiden vanhempien toiminta, jotka antavat jälkikasvunsa tankata itsensä täyteen sokeria, kovia rasvoja, vaarallisia lisä-, väri-, ym. aineita sisältäviä makeisia, pizzaa, virvoitusjuomia, ym. herkkuja, ja palkitsevat, tai mikä pahinta yrittävät hillitä lasten (mielestäni normaalia, vilkasta käyttäytymistä :) suurella määrällä lihottavia ja epäterveellisiä, sekä teollisesti tuotettuja elintarvikkeita? Kasvisruokavaliossa ei ole mitään pahaa, kunhan siihen yhdistetään sopivasti kalaa, tai kanaa, esim. punaisen lihan syömistä voisi hyvinkin vähentää, jos se on esim. pekonin, makkaran ym. jätteen muodossa. Ja lihan voi korvata esim. tofulla, maitotuotteilla ja lisäravinnepatukoilla, jotka sisältävät riittävän määrän proteiinia, sekä tarvittavan kuitu-, ja vitamiinimäärän. Sanotaan näin, että suurin ongelma tässä ravintoasiassa on ihmisten tietämättömyys, sekä esim. internetin oikean, ja väärän tiedon sisäistäminen. Koska erilaista tietoa eri ruokavalioista (ja myös juuri väärää) on niin paljon, ei tavallinen kadun tallaaja tiedä mikä voisi olla se oikea ruokavalio tenavalle, jos tämä kärsii esim. liikalihavuudesta, tai alipainosta. Perusperiaate kaikille kuolevaisille on se, että noin 50% ruoka-annoksesta tuoreita kasviksia, keitettynä, tai haudutettuna osa, jos ruokailijalla on herkkä vatsa, perunaa, riisiä, tai pastaa n. 100g, ja kalaa, lihaa, tai kanaa, tai esim. tofua 100-150g keitettynä, grillattuna, tai paistettuna (öljyssä). Ja tietysti ne muksut ja aikuiset pihalle pelaamaan palloa, uimaan, juoksemaan, leikkimään jne. jolloin kroppa pysyy myös puhtaana, kun hikoillaan kuona-aineet pois. Eli television katsominen, internetin pelaaminen ja muu toimettomuus vähemmälle ja nauttikaa loppukesästä, liikunnasta, sekä yhdessä olosta perheen ja tuttavien, sekä ystävien kanssa.
Hampurilaisia syötetyistä lapsista tulee lihavia. Vegaaniruokavaliolla psyykkisesti vammaisia. Tunnen kaksi tapausta, joissä äiti syötti vegaaniruokaa ja molempien lapset kehityksestä jäljessä. Ja ihan oikeaa vegaaniruokaa syötti, ei mitään salaattia. Itse söin myös vegaaniruokaa, mutta lapselleni täysruokaa. Hänellä ei ole ollut ongelmia, ei edes lihavuutta.
- Majoonessi kalle
dingu. kirjoitti:
Hampurilaisia syötetyistä lapsista tulee lihavia. Vegaaniruokavaliolla psyykkisesti vammaisia. Tunnen kaksi tapausta, joissä äiti syötti vegaaniruokaa ja molempien lapset kehityksestä jäljessä. Ja ihan oikeaa vegaaniruokaa syötti, ei mitään salaattia. Itse söin myös vegaaniruokaa, mutta lapselleni täysruokaa. Hänellä ei ole ollut ongelmia, ei edes lihavuutta.
Hampurilaisessa ei ole lihaa, vain jotain kasviksia ja sämpylää sekä jokin pihvi jossa on ehkä lihantapaista tuotetta 10 %.
- nainen 49v
VEGEMUMMU kirjoitti:
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä!olen ollut "sekasyöjä" koko ikäni, ja hemmetin hyvässä kunnossa. Ilman lisäravinteita! Muistaessani hulautan kalanmaksaöljyä Möllerin pullosta, mutta sekin lisäravinne on vähän satunnaista. Voinpa kertoa, että ensimmäistäkään antibioottikuuria ei ole tähän ikään (49v.) mennessä vielä syöty. Sairaslomapäiviä on takana yksi, kun piti pistää putket poikki, ja sterilisaatio osui perjantaipäivälle. Maanantaina siis töissä taas.
Ruokavalioista voidaan kiistellä loputtomiin, mutta käytännössä olen itse tullut siihen tulokseen, että vältän viljatuotteita ja sokeria. En sokeasti, enkä nirsoile kylässä, mutta perusruokavalioon ei leipä ja puurot enää nykyisin kuulu. Lisäaineita myös seurailen, ja pyrin valmistamaan ruokani alusta loppuun itse, käyttämättä puolivalmisteita, teollisia keinotekoisia rasvoja ym.
"hemmetin hyvässä kunnossa" on myös paljon kiinni geeniperimästä, toki siihen vaikuttaa paljon myös se lapsuuden kodin ruokavalio ja elämäntavat, johon emme monikaan ole voineet/osanneet vaikuttaa. Voin olla siis myös kiitollinen siitä, että kasvoin "köyhässä" kodissa, jossa ruuat valmistettiin perusraaka-aineista alusta asti itse, mahdollisuuksien mukaan jo kasvatettiinkin itse (ja aikapaljon muutakin tehtiin itse) josta sain siis hyvät eväät niin henkiseen, kuin fyysiseen hyvinvointiin.
Valitettava tosiasia on se, että jättämällä ruokavaliosta pois kala, kananmunat, liha, maitotuotteet ym. on rasvaliukoisten vitamiinien, monien hivenaineiden ym. suhteen oltava todella tarkkana. Soijat ja pähkinät korvaa osan, mutta erityistä paneutumista ja lisäravinteita tarvitaan, jos eläinkunnan tuotteet jätetään kokonaan pois.
LUONNOSTA saa aivan kaiken, sanot. Niin saa, mutta luontoa on myös eläinkunta. Karhukin elää pitkälti kasvisruualla, marjoilla, hunajalla, mutta käy myös riistalle ja lohenpyyntiin. Eikö se ole luontoa? Märehtijät ovat kasvissyöjiä, mutta niiden ruuansulatus on aivan toisenlainen, kun sekaravintoketjuun kuuluvien.
Se, onko lihatalouden tuottaminen tällä hetkellä meidän ihmisten ansiosta oikeilla kantimillaan, on aivan toinen eettinen kysymys. - herkkupersevegaani
Se naapurin tyyppi kirjoitti:
Hitler ei todellakaan ollut vegaani, vaan armoton herkkuperse, joka oli lähes sairaanloisen perso makeille leivoksille. Väite, että aatu olisi ollut vegaani oli pelkkää natsien propagandaa.
Itse olen jättänyt jo ajat sitten ruokavaliostani pois kaiken muun lihan paitsi kalan. Ja terveenä olen pysynyt toisin, kuin ikäisen makkaraa ja kaljaa turpaansa ahtaavat talipallot.
Tuon jutun "tiedemies" haiskahtaa pahasti lihateollisuuden lobbarilta.makeat leivokset ovat pääasiassa viljaa ja sokeria
- Ei lihaa...
Lapseen kohdistuva pahoinpitely...Lapsen pakottamista kehitysvammaisuuteen...Siis toi sun mielipitees on varmaan ihan vain "läppä" vai mitä...? Et voi tosissas kirjoittaa tollasta tai olla tota mieltä...Voi jessus...Niin lapsi kuin aikuinenkin pärjää ilman eläinkunnan tuotteita...Ne voi korvata kasviksilla,hedelmillä,soijalla ym ym vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka paljon...On vanhempia jotka ovat vegaaneja joten eivät syötä lapsilleenkaan eläinkunnan tuotteita ja heidän lapsensa ovat ihan yhtä terveitä kun lihaa syövät...Monesti terveempiäkin...Ja eipä tarvitse paljon miettiä kumpi ruokavalio on terveellisempi...Itse en voisi kuvitella istuvani esim.mäkkärissä ahtamassa rasvaisia hampurilaisia missä sisällä lihaa sisältävä pihvi...hyi hitto...En ole moneen vuoteen syönyt lihaa enkä mistään puutostaudista ole koskaan kärsinyt...Veriarvot ovat aina olleet todella hyvät...Enkä käytä mitään lisäravinteita vaikka en lihaa syökkään. Ja kun vielä miettii tehotuotantoa ja miten näitä eläimiä kohdellaan niin innostus lihan syömiseen vähenee entisestään...Kannattais varmaan ottaa asioista hiukan enemmän selvää ennenkuin tänne vegaaneista mitään kirjoittaa ja ennenkaikkea heidän periaatteista ja syistä minkätakia ovat ylipäänsä jättäneet eläinkunnan tuotteet pois ruokavaliostaan.
- 1+1
VEGEMUMMU kirjoitti:
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä!"LUONNOSTA saa aivan KAIKEN ,mitä tarvitset ILMAN eläinkunnan tuotteisiin koskemalla!"
Paitsi B12 -vitamiinia. D-vitamiinia (sitä hyvää) saa vain eläinkunnan tuotteista ja auringonvalosta, kasvien D2 -vitamiini ei aja samaa asiaa. Rauta ja kalsium ovat myös ongelma. - lil.devil
Voi voi kun maailma on sitten täynnä "kehitysvammaisia", koska yllättävän monet lapset(kin) ovat kasvissyöjiä. Vanhemmat voivat perustella tätä ruokavaliota mm. uskonnollisista, terveydellisistä tai eettisistä syistä. Kuinkahan moni perustallukka edes ymmärtää terveellisen ravinnon päälle. Lihaakaan ei olisi hyvä syödä kuin ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Isoilla otsikoilla on kuulutettu tutkimusta, jossa alleviivataan ettei lihaa tulisi nauttia puolta kiloa enempää viikossa. Liharuoka on sangen epäterveellistä, kun ottaa selvää mitä kaikkea nämä elikot saavat sisuksiinsa ennenkuin niistä tehdään pihviä tai jauhelihaa.
Lapsen altistaminen tällaiselle ympäristölle mikä on täynnä egoistisia ja sivistymättömiä kanssaihmisiä on toden totta melkoista väkivaltaa, eikä kukaan lapsi tässä elinympäristössä vahingotta selviäkään.
On pelottavaa tosiaan millaista vahinkoa suvaitsemattomat ja ahdasmieliset typerykset saavat aikaan, kun saarnaavat muille miten tulisi elää, vaikka heillä itsellään ei aiheen tiimoilta tietoa saatikka ymmärrystä riittävästi ole. - miksupiksu999
Ei lihaa... kirjoitti:
Lapseen kohdistuva pahoinpitely...Lapsen pakottamista kehitysvammaisuuteen...Siis toi sun mielipitees on varmaan ihan vain "läppä" vai mitä...? Et voi tosissas kirjoittaa tollasta tai olla tota mieltä...Voi jessus...Niin lapsi kuin aikuinenkin pärjää ilman eläinkunnan tuotteita...Ne voi korvata kasviksilla,hedelmillä,soijalla ym ym vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka paljon...On vanhempia jotka ovat vegaaneja joten eivät syötä lapsilleenkaan eläinkunnan tuotteita ja heidän lapsensa ovat ihan yhtä terveitä kun lihaa syövät...Monesti terveempiäkin...Ja eipä tarvitse paljon miettiä kumpi ruokavalio on terveellisempi...Itse en voisi kuvitella istuvani esim.mäkkärissä ahtamassa rasvaisia hampurilaisia missä sisällä lihaa sisältävä pihvi...hyi hitto...En ole moneen vuoteen syönyt lihaa enkä mistään puutostaudista ole koskaan kärsinyt...Veriarvot ovat aina olleet todella hyvät...Enkä käytä mitään lisäravinteita vaikka en lihaa syökkään. Ja kun vielä miettii tehotuotantoa ja miten näitä eläimiä kohdellaan niin innostus lihan syömiseen vähenee entisestään...Kannattais varmaan ottaa asioista hiukan enemmän selvää ennenkuin tänne vegaaneista mitään kirjoittaa ja ennenkaikkea heidän periaatteista ja syistä minkätakia ovat ylipäänsä jättäneet eläinkunnan tuotteet pois ruokavaliostaan.
se, että LIHA PITÄÄ LIIKKEELLÄ..........kasviksia sopivasti lautaselle. Fyysisesti raskasta työtä tekevä ei heinäruualla pärjää, ainakaan minä en.... Ja lapsilleni olen syöttänyt monipuolisesti kaikkea, ja lihaa ne suorastaan vaativat. Ovat hyväkuntoisia kaikinpuolin.......
- puute aivoille
Hitler ei todellakaan ollut vegaani, vaan armoton herkkuperse, joka oli lähes sairaanloisen perso makeille leivoksille. Väite, että aatu olisi ollut vegaani oli pelkkää natsien propagandaa.
Tuon jutun "tiedemies" haiskahtaa pahasti lihateollisuuden lobbarilta.kasvattaa typeryyttä.
Kalja ja makkara eivät ole lihaa. - sinulle viestistä
nainen 49v kirjoitti:
olen ollut "sekasyöjä" koko ikäni, ja hemmetin hyvässä kunnossa. Ilman lisäravinteita! Muistaessani hulautan kalanmaksaöljyä Möllerin pullosta, mutta sekin lisäravinne on vähän satunnaista. Voinpa kertoa, että ensimmäistäkään antibioottikuuria ei ole tähän ikään (49v.) mennessä vielä syöty. Sairaslomapäiviä on takana yksi, kun piti pistää putket poikki, ja sterilisaatio osui perjantaipäivälle. Maanantaina siis töissä taas.
Ruokavalioista voidaan kiistellä loputtomiin, mutta käytännössä olen itse tullut siihen tulokseen, että vältän viljatuotteita ja sokeria. En sokeasti, enkä nirsoile kylässä, mutta perusruokavalioon ei leipä ja puurot enää nykyisin kuulu. Lisäaineita myös seurailen, ja pyrin valmistamaan ruokani alusta loppuun itse, käyttämättä puolivalmisteita, teollisia keinotekoisia rasvoja ym.
"hemmetin hyvässä kunnossa" on myös paljon kiinni geeniperimästä, toki siihen vaikuttaa paljon myös se lapsuuden kodin ruokavalio ja elämäntavat, johon emme monikaan ole voineet/osanneet vaikuttaa. Voin olla siis myös kiitollinen siitä, että kasvoin "köyhässä" kodissa, jossa ruuat valmistettiin perusraaka-aineista alusta asti itse, mahdollisuuksien mukaan jo kasvatettiinkin itse (ja aikapaljon muutakin tehtiin itse) josta sain siis hyvät eväät niin henkiseen, kuin fyysiseen hyvinvointiin.
Valitettava tosiasia on se, että jättämällä ruokavaliosta pois kala, kananmunat, liha, maitotuotteet ym. on rasvaliukoisten vitamiinien, monien hivenaineiden ym. suhteen oltava todella tarkkana. Soijat ja pähkinät korvaa osan, mutta erityistä paneutumista ja lisäravinteita tarvitaan, jos eläinkunnan tuotteet jätetään kokonaan pois.
LUONNOSTA saa aivan kaiken, sanot. Niin saa, mutta luontoa on myös eläinkunta. Karhukin elää pitkälti kasvisruualla, marjoilla, hunajalla, mutta käy myös riistalle ja lohenpyyntiin. Eikö se ole luontoa? Märehtijät ovat kasvissyöjiä, mutta niiden ruuansulatus on aivan toisenlainen, kun sekaravintoketjuun kuuluvien.
Se, onko lihatalouden tuottaminen tällä hetkellä meidän ihmisten ansiosta oikeilla kantimillaan, on aivan toinen eettinen kysymys.Mieluisaa että täällä on oikeasti ajattelevia sekä asioista tietäviä ihmisiä, jotka kaiken lisäksi osaavat ilmaista mielipiteensä Suomen kielellä oikein ;)
- ei sovi juoksioille
miksupiksu999 kirjoitti:
se, että LIHA PITÄÄ LIIKKEELLÄ..........kasviksia sopivasti lautaselle. Fyysisesti raskasta työtä tekevä ei heinäruualla pärjää, ainakaan minä en.... Ja lapsilleni olen syöttänyt monipuolisesti kaikkea, ja lihaa ne suorastaan vaativat. Ovat hyväkuntoisia kaikinpuolin.......
tuupertuin 5 tai 10 kilsan jälkeen. aloin syömää lihaa (ei hampurilaslihaa!) ja aloin jaksaan taas. teeveen salaatinsyöjät ei tee ruumiillista rankkaa hommaa tai treenaa!
- 1/6 000 000
uskontoon. kirjoitti:
"Äitimaa" -ideologian tai eläimiä arvostavan näkemyksen sijaan kasvispainotteisen ruokavalion voi valita myös monista muista syistä. Itse pyrin syömään mahdollisimman vähän lihaa EKOLOGISISTA syistä. Maapallon pinta-ala ei yksinkertaisesti riitä ruokkimaan jokaista 6,8 miljoonaa suuta. Sen sijaan että lihotetaan karjaa vuosikausia rehulla, jotta lopulta saadaan muutama kymmen kiloa lihaa, voitaisiin tuottaa ravintoa tuhansille ihmisille. Mielestäni on silkkaa tyhmyyttä työntää kaikki viljelysmaan anti lehmän mahaan, loputtomaan kuiluun (joka tuottaa lisäksi ulostuessaan metaania). Luonnonvarat ovat rajalliset, kerrostalon ikkunasta sitä vain on vaikea huomata, kun maitoa ei tarvitse lypsää itse, eikä leipää leipoa, puhumattakaan viljan kylvämisestä ja ravinteikkaan maaperän ylläpitämisestä!
Alkuperäiseen keskusteluun palatakseni en kiistä, etteikö lapsen hyvinvoinnille olisi tarpeen syödä myös lihaa. On kuitenkin hullua vertailla lihansyönnin ja kasvissyönnin eroja, Iltasanomien artikkelia lainatakseni, "köyhyydessä elävillä afrikkalaislapsilla", joiden ravitsemus on puutteellista muutenkin. Epäilenpä, että se kaksi ruokalusikallista, jonka tutkija on lapsille päivittäin antanut, voisi olla melkein mitä tahansa heidän normaalista ruokavaliostaan poikkeavaa, ja tulokset olisivat yhtä ällistyttäviä. - Mr.K.A.T.
1234. kirjoitti:
Itselleen epämieluisan tieteen harjoittamista vastustavien kiihkouskovaisten, vegaanien ja homojen lisäksi neljäs ryhmä, joka mitätöi kaiken oman ajattelunsa vastaisen tieteen, ovat mamuttajat (vrt. Tatu Vanhasen mitätöinti).
Tieteelliset tulokset osoittaa että ristiinnainti tervehdyttää geenipopulaa, oli kyse sitten koira- tai ihmispopulaatioista, varsinkin ne jotka ovat eläneet eristyksissä ja kuvitelleet puhtaiden rotujen olevan terveellisiä (täynnä vikoja, suomikin on geneettinen kauhula). Maailman 9. rikkain osavaltio on homojen ja kulttuurien ja etnisten ryhmien sulatusuuni Kalifornia. Valtiotiede ja tilastotiede tukee sekoittamisoppia, mutta hyväksyy tämä jengi sitä ?
Ei vaan haukkuu minua rotuopin levittäjäksi..
Naikaa ristiin kansat kuten tiede vihjaa.. niin tervehdytte. - Mr.K.A.T.
Tuon jutun "tiedemies" haiskahtaa pahasti lihateollisuuden lobbarilta.Venäläisen kasvatuksen saaneena häntä etoi natsit. Yhteistoiminta oli silti käytännössä pakko.
Mannerheim kertoo muistelmissaan kun Hitler tuli käymään, että adjutantilta kysyttiin miksi Hitler oli kasvissyöjä. Hän oli vastannut "henkisistä syistä".
Lue enemmän niin luuulet vähmmän. - maailmassahan
dingu. kirjoitti:
on nyt ohittanut laihojen määrän. Ylipainoiset ottavat ohjat.
Etelä-Korealais tyyppinen väestö voittaa ja Pohjois-Korelaiset jää vähemmistöön. - Cali Fornia
Mr.K.A.T. kirjoitti:
Tieteelliset tulokset osoittaa että ristiinnainti tervehdyttää geenipopulaa, oli kyse sitten koira- tai ihmispopulaatioista, varsinkin ne jotka ovat eläneet eristyksissä ja kuvitelleet puhtaiden rotujen olevan terveellisiä (täynnä vikoja, suomikin on geneettinen kauhula). Maailman 9. rikkain osavaltio on homojen ja kulttuurien ja etnisten ryhmien sulatusuuni Kalifornia. Valtiotiede ja tilastotiede tukee sekoittamisoppia, mutta hyväksyy tämä jengi sitä ?
Ei vaan haukkuu minua rotuopin levittäjäksi..
Naikaa ristiin kansat kuten tiede vihjaa.. niin tervehdytte.Kaliforniahan on syvissä talousvaikeuksissa ... kenen syytä lienee.
- Epäviral.TutkijaX.
Tuon jutun "tiedemies" haiskahtaa pahasti lihateollisuuden lobbarilta.Mielenkiintoista jos Hitler oli lähes sairaanloisen perso makeille leivoksille ?
Kokeilin äärimmäistä kasvissyöntiä ruokanani oli porkkana- ja lanttu-laatikot jotka paistoin kovassa lämpötilassa .
Olen rauhallinen tyyppi mutta parissa vuodessa muutuin päinvastaiseksi minusta tuli äkkipikainen ,raivosin , tuli pelkoja ympäristön saasteista pakokaasujen pienhiukkasista yms.
Uni-Valve rytmi meni sekaisin nukuin paritunnin jaksoissa .
Sitten kun lopetin kasvisruoan ja siirryin taas sekaruokaan käytökseni muuttui taas entisekseen pelot hävisivät enkä enää hermostunut.
Tuli vaan mieleen että voiko proteiinien ja vitamiinien ( esim. Tryptofaani , B-Vitamiini yms. ) puute todella vaikuttaa ihmisten ajatuksiin ja käyttäytymiseen ?
Jospa Hitlerinkin ajatuksiin vaikutti pitkäaikainen välttämättömien aineiden puutostila ( esim. eikö Tryptofaanin imeytymistä helpota juuri makeat ruuat ? ) - Lihansyöjä
VEGEMUMMU kirjoitti:
Enemmän olisin huolissani siitä valtavasta LISÄAINEIDEN määrästä!Silloin kun ihminen alkoi viljelemään maata ja kaikki ravinto saatiin maasta oli miesten keskipituus n.160 cm mutta silloin kun ihmisen pää-asiallinen ravinto oli liha ,keskipituus oli 180cm.
- mutta hei
Ei lihaa... kirjoitti:
Sä vedät tähän hampurilaiset.Ei se tarkoita sitä että sä oot lihansyöjä ja syöt sämpylää sehän on vegejen hommaa syödä vilja tuotteita.Kunnon lihan syöjä syö kunnon naudan lihaa.Ei vaan kyl pitää syödä kasviksia mut meil ainakin lapset syö aina lihaa joka aterialla ja niist tulee isoja ja riskejä niin kuin isästäkin eikä mitään kukkakeppi pelastakaa eläimet ja plaa plaa.Se on kyllä totta et eläimien pitäis saada vapaasti kulkea niityllä eikä olla suljettuna mihinkään häkkiin sillä mä tykkään eläimistä vaikka kyllä tykkään syödä niitten lihaa.Mun mielestä kyl lapselle pitäis antaa lihaa siihen asti ku se ite haluaa ruveta vegeks.(Ja hyvin tehtynä se liha eikä loppuun asti palaneena).Antaa lapsen ite päättää haluaako se syödä lihaa niin kuin pitäis antaa lapsen ite päättää haluaako se uskoa jumalaan.
- Huostaanotto
olisi lapsien parhaaksi kyseisissä tapauksissa.
Eikös historia todista, että kasvissyönnillä ja hitlerismin kehityksellä on vähintään vahva korrelaatio, jossei kausaalisuus?
- Aatteleppaite2.0
Hitler ei ollut vegaani
- ...........hjk
Aatteleppaite2.0 kirjoitti:
Hitler ei ollut vegaani
Ja johtui kuulemma vatsavaivoista.
- Aatteleppaite2.0
...........hjk kirjoitti:
on ihmisiä jotkat ovat todistaneet että hän söi lihaa,ilmeisesti myöhemmällä iällä suosi kasviksia
- lkkökk
...........hjk kirjoitti:
Vatsavaivat johtui vegaaniruuasta,ihmisen vatsa ei kestä vahvoja kasviksista syntyviä happoja.
- froggie
Aatteleppaite2.0 kirjoitti:
on ihmisiä jotkat ovat todistaneet että hän söi lihaa,ilmeisesti myöhemmällä iällä suosi kasviksia
hänet myrkytettäisiin ,ja siksi pitäytyi kasvisruokiin...luulisin.
Hitleriä tuskin voi sanoa itupiipertäjäksi. Ukrainakin valloitettiin sen viljantuotannon takia.... Aatteleppaite2.0 kirjoitti:
Hitler ei ollut vegaani
Tämän kerran voin antaa sinulle vähän periksi ja myöntää, ettei ehkä H. ollut 100% vegaani, mutta kukaanhan ei tiedä, miten paha siitä sitten olisi tullut?
Veikko Huovinen nimittäin kertoo Veitikassa, että II maailmansodan aikaan joku saksalaissotilas valitti purkkiruuastaan löytynyttä sian peräreikää. Paikalla ollut H. otti ja söi sen ja kehui hyväksi. Ja eihän luonnonsuoli taida olla kasvista kummastakaan päästä?Vaikka H. ei ehkä ollutkaan ilman huumoria tähän keskusteluun tuotu, niin eräs yhteinen tekijä voisi löytyä aika monen ihmisen, myös vegaanin, ja Hitlerin maailmankuvissa: usko oman elämäntapansa ja -muotonsa paremmuuteen. Tämän väitteen voi helposti kumota, jos se on kumottavissa: esittää esimerkin vegaanista, joka ei pidä kasvisruokaa eettisesti korkeatasoisempana kuin sekaravintoa. Jako alempaan ja ylempään kastiin on mielestäni ihan selvä. Ei toki rajoitu vain vegaaneihin tai Aatuun.
- alisuoriutuja
tuttumies kirjoitti:
Vaikka H. ei ehkä ollutkaan ilman huumoria tähän keskusteluun tuotu, niin eräs yhteinen tekijä voisi löytyä aika monen ihmisen, myös vegaanin, ja Hitlerin maailmankuvissa: usko oman elämäntapansa ja -muotonsa paremmuuteen. Tämän väitteen voi helposti kumota, jos se on kumottavissa: esittää esimerkin vegaanista, joka ei pidä kasvisruokaa eettisesti korkeatasoisempana kuin sekaravintoa. Jako alempaan ja ylempään kastiin on mielestäni ihan selvä. Ei toki rajoitu vain vegaaneihin tai Aatuun.
Hitlerillä oli vähän samanlainen vakaus asiaansa kuin esimerkiksi uskovaisilla, jotka ovat aivan varmoja ja ehdottomia omista näkemyksistään.
- Mr.K.A.T.
tuttumies kirjoitti:
Tämän kerran voin antaa sinulle vähän periksi ja myöntää, ettei ehkä H. ollut 100% vegaani, mutta kukaanhan ei tiedä, miten paha siitä sitten olisi tullut?
Veikko Huovinen nimittäin kertoo Veitikassa, että II maailmansodan aikaan joku saksalaissotilas valitti purkkiruuastaan löytynyttä sian peräreikää. Paikalla ollut H. otti ja söi sen ja kehui hyväksi. Ja eihän luonnonsuoli taida olla kasvista kummastakaan päästä?Kuin joku romaanikrijailija.
Minä olen lukenut Mannerheimin 2-osaiset muistelmat täysin läpi. Ja sieltä selvästi selviää että suomalaisia ihmetytti miksi Hitler ei syö lihaa vaan kasviksia jne.. (Adtujanteilta vaivihkaa, ei suoraan Häneltä).
Oli vastattu että "henkisistä syistä".
Luomuaate, homeopatia, biodyn. viljely oli muutenkin voimissaan natsien joukossa, joilla esiintyi jonkinlaista epäkristillistä maagista ajattelua ja aatevirtauksia pyhää eläinkuntaa kohtaan. - ei paastonnut
alisuoriutuja kirjoitti:
Hitlerillä oli vähän samanlainen vakaus asiaansa kuin esimerkiksi uskovaisilla, jotka ovat aivan varmoja ja ehdottomia omista näkemyksistään.
vaikka aiheuttikin muille sellaista.
- lihan syöjä!
Jossain tutkimukses väiutettiin että kasvissyöjät kuolee keskimäärin nuorempana.
Eli ei saa syödä hyvää lihaa ja kuoleekin nuorena... surkee elämä... sitä se geeni soija ja maissi tekee....- kummituskummajainen
Juu, ihminen on luonnostaan sekakäyttäjä :) Syömällä luontaista ravintoa elää pitempään, aivan kuten koiratkin elävät terveempänä pitempään, kun syövät koiralle kuuluvaa ravintoa..
Kokeilkaapa seuraavaksi syödä paljon terveellistä vehnäjauhoa ja sokeria eri muodoissa, makaroonia, pastaa, valkoista leipää, pullaa, karkkia ym. päälle vielä ah, niin terveellistä kasviöljyä :) - damndamns
kummituskummajainen kirjoitti:
Juu, ihminen on luonnostaan sekakäyttäjä :) Syömällä luontaista ravintoa elää pitempään, aivan kuten koiratkin elävät terveempänä pitempään, kun syövät koiralle kuuluvaa ravintoa..
Kokeilkaapa seuraavaksi syödä paljon terveellistä vehnäjauhoa ja sokeria eri muodoissa, makaroonia, pastaa, valkoista leipää, pullaa, karkkia ym. päälle vielä ah, niin terveellistä kasviöljyä :)Kasvisruokavalio on myös todistettu monesti terveellisemmäksi kuin nämä lihansyöjien ruokavaliot. Pois vaan rasvaiset lihat ja tilalle pavut, soija, tofu ja raikkaat kasvikset!
- Ei lihaa tai kalaa m
damndamns kirjoitti:
Kasvisruokavalio on myös todistettu monesti terveellisemmäksi kuin nämä lihansyöjien ruokavaliot. Pois vaan rasvaiset lihat ja tilalle pavut, soija, tofu ja raikkaat kasvikset!
Etenkin kissaeläimille kasvisravinto on elintärkeää !
- Ksyöjä lapsesta asti
Ja mikäs tutkimus on kyseessä? Teurastajien vai?
- wi jyrsijä
ettei ihminen ole pupujussi, ihmisellä on sekahammastus!
- Vege olen paino 15kg
Yhdysvaltain johtava ravitsemusasiantuntija väittää, että vanhemmat jotka kieltäytyvät antamasta lapselleen liharuokaa, toimivat epäeettisesti, uutisoi buzzle.com.
Professori Lindsay Allen Kalifornian yliopistosta sanoo, että lihan kieltäminen lapselta tämän tärkeimpään kasvuaikaan saattaa aiheuttaa lapselle pysyviä vaurioita.
Allenin mukaan joitakin lihan sisältämiä ravintoaineita ei löydy mistään muusta ruoka-aineesta, ja niitä on hyvin vaikea korvata herkässä iässä olevien ruokavalioon.
Allen oli erityisen kriittinen vanhemmista, jotka tyrkyttävät lapsilleen vegaanielämäntapaa, jossa kielletään maito, juusto, voi sekä lihatuotteet.
- Ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö vanhemmat toimisi epäeettisesti kasvattaessaan lapsistaan täysiä vegaaneja, hän kritisoi.
Allen antoi kritiikkiä sen jälkeen, kun hän tutkimuksissaan huomasi vain kahden lusikallisen lihaa päivittäin vaikuttavan köyhyydessä elävien afrikkalaislasten psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin oleellisesti.
Kahden vuoden tutkimusjakson aikana lasten lihaskehitys lähes kaksinkertaistui ja heidän älyllisissä lahjoissaan tapahtui huimaa kehitystä. Lapsista tuli myös aktiivisempia, puheliaampia ja leikkisimpiä koulussa.
- Liha on monien mikroravintoaineiden, kuten sinkin, B12-vitamiinin, kalsiumin, raudan ja A-vitamiinin tiivistetty lähde. Niitä ei pysty helposti korvaamaan pelkällä kasvisruoalla, hän toteaa.
Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa tehdyissä tutkimuksissa on todettu ruokavalion, jossa ei ole maito- ja lihatuotteita vahingoittavan lapsen kehitystä. Hollantilaistutkijat huomasivat, että maito- ja lihatuotteiden syöminen sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 16- vuotta. Se on jo terveyden kannalta liian myöhäistä.
Allenin mukaan aikuiset voivat välttää eläinperäisiä tuotteita, mikäli he syövät oikeita lisäravinteita, mutta kehittyvän lapsen kohdalla riski on hänen mukaansa liian suuri.
Vegetaristeja edustavat tahot ovat jo leimanneet Allenin väitteet "täydeksi roskaksi" ja propangandaksi.- Mitämitämitä
"Allenin mukaan joitakin lihan sisältämiä ravintoaineita ei löydy mistään muusta ruoka-aineesta, ja niitä on hyvin vaikea korvata herkässä iässä olevien ruokavalioon."
Ihan uteliaisuuttani, olisi kiva tietää mitä nämä ko. ravintoaineet ovat. - selkeyttääkö ?
Mitämitämitä kirjoitti:
"Allenin mukaan joitakin lihan sisältämiä ravintoaineita ei löydy mistään muusta ruoka-aineesta, ja niitä on hyvin vaikea korvata herkässä iässä olevien ruokavalioon."
Ihan uteliaisuuttani, olisi kiva tietää mitä nämä ko. ravintoaineet ovat.Ne lueteli artikkelissa. Palaa siihen ja lue se kiihkohtomasti järjellä.
- böböbö
"Allen antoi kritiikkiä sen jälkeen, kun hän tutkimuksissaan huomasi vain kahden lusikallisen lihaa päivittäin vaikuttavan köyhyydessä elävien afrikkalaislasten psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin oleellisesti."
Vaikea ymmärtää miksi kasvisruoka muuttuu huonommaksi sillä perusteella, että kaksi lusikallista lihaa vaikuttaa köhien nälkäisten Afrikkalais lasten hyvinvointiin positiivisesti...?
Todella yksipuolinen tutkimus. Homma menee siis niin, että jos lihalla on positiivisia vaikutuksia nälkäisiin, niin silloin kasviksilla ei ole yhtä positiivisia... ? Vai häh? Miten tuollaiset tollot pääsevät professoreiksi asti? Ei taida sekään nimike paljoa vaatia, ainakaan älyä. - go vegaanit
Mitämitämitä kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani, olisi kiva tietää mitä nämä ko. ravintoaineet ovat.Ruokavaliohan on hyvä, jos sitä ei tarvitse "boostata" pillereillä, eikös?
Sitten vähän wikipediaa...
Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.
Sekaravinnon syöjä saa B12-vitamiinia eläinperäisestä ravinnosta, kuten lihasta, kananmunasta, maitotuotteista ja kalasta. Puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen henkilön B12-vitamiinin tarpeen[4]. Lihasta B12-vitamiini imeytyy heikommin kuin maitotuotteista.
Vastoin yleistä uskomusta idut, tempeh ja merilevät eivät sisällä B12-vitamiinia. Poikkeuksena vain nori-merilevä (Porphyra tenera), mutta kuivaus tuhoaa senkin sisältämän B12-vitamiinin.
Summa summarum...
Jos innokkaasti 10 vuoden takaisen vege-painoisen lehtiartikkelin vuoksi kasvattaa lapsensa (mahdollisesti vastoin lapsen omaa tahtoa) myös vegaaniksi, oma valinta. Tehkää kuten kasvatuksellisesti parhaaksi näette, mitäs me muut siihen puuttumaan
Toivottavasti hommaatte myös tuoretta NORI-merilevää ruokapöytään, sillä jos minun elimistöni oltaisiin tuhottu kyseisellä tavalla, olisin varmaankin laittanut haulikossa molemmat piiput täyteen...
- pppppppp
Vegaanius ja kasvissyönti menevät täällä taas erinäisten henkilöiden mielessä sekaisin. Kasvissyönnillä elää kyllä, ja kasvattaa terveitä lapsia. Liha ei ole välttämätön ihmisen ravitsemukselle. Monet elintasosairaudet johtuvat liiasta proteiinin saannista, aikuisen ei ole tarvis syödä lihaa kuin ehkä kerran viikossa.
- ketlet toimistio äkl
Kiitos totuudesta professori ppppppp.
- sikaa, ahh......
Kysymys olikin nyt kasvavasta lapsesta, joka tarvitsee muutakin kuin "heinää". Aikuinen on sitten aivan eri asia.
- qqqqqqqqq
kerran viidessä vuodessa..
- ihmis apinat
Kasvissyöjien aivotoiminnassa pitkäpäälle näyttää tulevan apinamaisuutta ja järjenköyhyyttä.
- Sirkka Perttunen
Aivoista puheen ollen,ne ovat pääosin rasvaa.Aivot tarvitsevat kehittyäkseen nimen omaan eläinperäistä rasvaa ja proteiinia! Yhdessä. N. 10.000:a vuodessa aivomme ovat pienentyneet n.11%! Johtunee lisääntyneestä viljankäytöstä.Kasviproteiinista puuttuvat lihalle ominaiset aineet.Ne EIVÄT korvaa lihaa! Soijan ja muiden palkokasvien haittavaikutuksista voisi kirjoittaa pitkästi(mm. kilpirauhasongelmat).
- hghkjhkjhkjhkj
Minua ei häiritsisi vaikka vegaaniruokavalio olisi tutkimusten mukaan epäterveellinen. En noudata sitä terveydellisistä syistä.
Minua kuitenkin häiritsee se, että ihmiset eivät kykene ymmärtämään lukemaansa saati olemaan skeptisiä.
En ole vakuuttunut Professori Lindsay Allenin tutkimuksista. Olisi kiva löytää ne ja lukea kokonaisuudessaan mitä on tutkittu ja kenellä. Se, että nälkiintyneet lapset voimistuvat kun saavat proteiinia ei ole mikään todistus vegetaristi/vegaaniruokavaliosta.
Olen kyllä sitä mieltä että vegaaniruokavaliostakin saa helposti hyvinkin epäterveellisen. Kyllä vanhempien pitää suunnitella kasvavan lapsen ruokavalio huolella (olivat sitten sekasyöjiä, vegetaristeja tai vegaaneja).
Mikä tässä keskustelussa on tullut ilmi on, että ihmiset luulevat kasvissyöjien olevan aneemisia ja anorektisia. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Vegaaniruokavaliolla elää painonnostajiakin.
Itselläni on ollut anemia, kun olin vielä sekasyöjä. Vegaaniksi ryhtymisen jälkeen(mistä on 12 vuotta) minulla ei ole ollut mitään puutostauteja. - tohtorikoulutettava
Onpa täällä yksipuolista keskustelua.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6180753.stm
"Men who were vegetarian had an IQ score of 106, compared with 101 for non-vegetarians; while female vegetarians averaged 104, compared with 99 for non-vegetarians."
Kasvissyöjämiesten ja naisten IQ oli 5 pistettä korkeampi. Onko kasvissyöjien IQ todellisuudessa sitten 10 pistettä korkeampi jolloin 5 pistettä tippuu kasvissyönnin aivoja rapauttavan vaikutuksen takia?
Vähän kriittisyyttä keskusteluun, come on!
Ja tutkimus johon tuo "tiedemies" on ilmeisesti se sama jo vuosia sitten lytätty, jossa "VEGANISMIN" vaikutuksia lapsiin tutkittiin AFRIKASSA. JA tutkimus oli USA:n lihateollisuuden rahoittama! Ettei vaan olisi jonkinlaista propagandasodankäyntiä ilmassa? Kasvissyönti lisääntyy -> aletaan syyttää heitä epäeettisiksi!
Totta kai jokainen myöntää, että monipuolinen ravinto on tärkeää, mutta nykypäivänä suurin ongelma länsimaissa ovat liiallisesta lihansyönnistä aiheutuneet sairaudet, kuten erilaiset vatsa- ja suolistosyövät.
http://www.bmj.com/cgi/content/full/324/7353/1544/f
Lihansyönti yli 10 kertaa viikossa melkein tuplaa suolistosyövän riskin.
http://www.ivu.org/religion/articles/argument3.html
Sivulle on kerätty tietoja lihansyönnin vaikutuksista syöpiin ja sydän- ja verisuonitauteihin.
"The risk of contracting breast cancer is 3.8 times greater for women who eat meat daily compared to less than once a week"
Rintasyöpäriski on 3.8 kertaa päivittäin lihaa syövillä naisilla verrattuna niihin jotka syövät alle kerran viikossa lihaa. Näitä esimerkkejä on tietysti enemmänkin.
Ja olen itse kasvissyöjä, penkistä nousee yli 100 vaikken treenaa säännöllisesti, teen väitöskirjaa, intissä juoksin kompanian parhaan tuloksen cooperissa (KASVISSYÖNTI ON SIIS NÄKÖJÄÄN TÄYDELLISESTI TUHONNUT MINUT FYYSISESTI JA HENKISESTI! :)). En ole vegaani, mutta se johtuu pikemminkin laiskuudesta kuin siitä että se olisi todistetusti epäterveellistä.- kasvissyöjä jo
Vegaaniruokavaliota noudattaessa täytyy olla todella tarkka että saa kaikki ravintoaineet, mm. B6 vitamiinia.
Useimmat kasvissyöjät ovat itseasiassa normaaliruokavaliolla jos syövät munia ja maitotuotteita.
Kasvissyöntiin liittyy useimmiten muutenkin terveelliset elämäntavat, vähemmän alkoholia ja tupakkaa.
Sydän- ja verisuonitautien riski vähenee.
Englannissa kasvissyöjien vakutusmaksut ovat alhaisemmat kuin lihansyöjien juuri näiden terveellisten elämäntapojen vuoksi. - Mr.K.A.T.
Luonto on järjestänyt (näkyy geeneissä myös eläimillä):
-vauvana ja lapsena juo maitoa ja rasvaisempaa jne
-aikuisena vältä, ellei ole ihan nälänhätä, jolloin juo jos ripuliltasi kestät juoda
Se mikä sopii aikuiselle, ei välttämättä sovi lapselle. Ja toisinpäin. - häpeäsuomi
Mr.K.A.T. kirjoitti:
Luonto on järjestänyt (näkyy geeneissä myös eläimillä):
-vauvana ja lapsena juo maitoa ja rasvaisempaa jne
-aikuisena vältä, ellei ole ihan nälänhätä, jolloin juo jos ripuliltasi kestät juoda
Se mikä sopii aikuiselle, ei välttämättä sovi lapselle. Ja toisinpäin.Omat lapseni ovat olleet makrobiootisella ruokavaliolla vauvana, pitkän imetysen jälkeen.
Saivat kokeilla lihansyöntiä 8-vuotiaasta mutta vuoden parin jälkeen kaikki halusivat syödä pelkästään kasvisruokaa. Vanhin on melkein vegaani tätä nykyä, vatsalle ei maitotuotteet sovi.
- Christian 4Fit
Ravintoasiat ovat loputon keskusteluaihe, koska jokainen ihminen on yksilö. Toisaalta elimistön toiminta on pääperiaatteeltaan taas vakio, mutta toinen ihminen pärjää paremmin toisella ruokavaliolla, unen, veden liikunnan määrällä ja voi yli-, tai alipainosta huolimatta olla todella terve koko elämänsä. Kuitenkin itse vähensin reilusti kahvin, virvoitusjuomien ym. kuin veden juomista, sokerin, teollisesti valmistettujen elintarvikkeiden (jotka hapattavat ihmisen kehoa ja aiheuttavat erilaisia sairauksia, vatsavaivoja, solutoiminnan epätasapainoa ym.), koska haluan pitää keskustelun sellaisena, että jokainen ymmärtää, mitä ajan takaa, niin syökää terveellisesti ja monipuolisesti, juokaa riittävästi vettä, vähentäkään em. teollisesti valmistettujen tuotteiden määrää ja nukkukaa riittävästi. Ja muistakaa nauttia elämästä, sekä hymyillä. Nauraminen ja liikunnasta, sekä esim. musiikista nauttiminen parantaa todella paljon elämänlaatua ;)
- Aivan selkeästi.
Samanlaista paskasakkia ovat lapsiaan vegaaneiksi pakottavat vanhemmat, kuin esimerkiksi homopari joka pakottaa adoptoimansa heterolapsen homoksi.
Vegaanit ovat pelkkä aivovammaan pohjaava sairas aate. Aatteen sairauden huomaa erityisesti juuri siitä, miten aatetta yritetään levittää pakottamalla ja valheilla. Täsmälleen kuten natsismi.- ................
On tää Suomi24 kyllä laadukas paikka. :D Masentavaa lukea näitä idioottimaisia kannanottoja. Tämä on ensimmäinen ja todellakin viimeinen viesti jonka tänne kirjoitan :D
- Antakaa lapsille vap
................ kirjoitti:
On tää Suomi24 kyllä laadukas paikka. :D Masentavaa lukea näitä idioottimaisia kannanottoja. Tämä on ensimmäinen ja todellakin viimeinen viesti jonka tänne kirjoitan :D
Joku aivovamma pitää olla yhden liikkeenporukalla, joka ei voi katsoa maailmaa ja ruokavaliota avarasti. Lapsetkin vedetään mukaan liikkeeseen kuin uskovat lestadiolaiset joilta kielletään ehkäisyn käyttö.
- ---->
Kaikki tuttuni jotka ovat vegaaneja näyttävät riutuneilta ja heillä on huono iho. Vegaanien hengityskin haisee usein pahalle.
- jhoisgiiosdgf
Kuten sanoin aikaisemmin: vegaaniruokavalioastakin saa epäterveellisen hyvin helposti.
Itse harrastan painonnostoa, joten en ole lähimainkaan riutunut. Hengityksestänikään ei ole kukaan valittanut. Ovatkohan "vegaani tuttusi" jotain superekohippejä jotka pesevät hampaansa merisuolalla tai mintulla? jhoisgiiosdgf kirjoitti:
Kuten sanoin aikaisemmin: vegaaniruokavalioastakin saa epäterveellisen hyvin helposti.
Itse harrastan painonnostoa, joten en ole lähimainkaan riutunut. Hengityksestänikään ei ole kukaan valittanut. Ovatkohan "vegaani tuttusi" jotain superekohippejä jotka pesevät hampaansa merisuolalla tai mintulla?niin. itte en oo vegaani, ja ylpee siitä. oon sekasyöjä, joka noudattaa tätä:
- ei kanaa
- ei riistaa
- ei kalaa
- ei keitettyjä vihanneksii
- ei herneitä
- ei kaalia
- hedelmiä
- naudanlihaa
- viljatuotteita, ei ruisleipää
- tomaattia ehdottomasti !
- ja juomana mehuu, limsaa tai jtn muuta.
Sellainen on oma ruokavalioni;3- dsafsdgfsfagfadshg
ämiiaa kirjoitti:
niin. itte en oo vegaani, ja ylpee siitä. oon sekasyöjä, joka noudattaa tätä:
- ei kanaa
- ei riistaa
- ei kalaa
- ei keitettyjä vihanneksii
- ei herneitä
- ei kaalia
- hedelmiä
- naudanlihaa
- viljatuotteita, ei ruisleipää
- tomaattia ehdottomasti !
- ja juomana mehuu, limsaa tai jtn muuta.
Sellainen on oma ruokavalioni;3äitisi sinua lapsena, maito ei ole kasvisperäistä ruokaa.
- bunnygirl84
Kritiikkiä ihmiset, kritiikkiä... Tyyppihän on kytköksissä lihateollisuuteen, ei kovin luotettavaa "tieteellistä tutkimusta". Afrikan lapsien yksipuolista ruokavaliota ei voi mitenkään verrata monipuolisesti syövään vegetaristiin/vegaaniin.
Alkaa todellakin mennä usko ajatteleviin ihmisiin, kun lukee suomi24:n kommentteja...- Kasvissyöjä97
Olen ollut n. vuoden kasvissyöjänä, olen nyt kolmetoista. Kyllä lapsikin voi olla kasvissyöjä, jos syö oikein sa jaa ravinteet.
- Tasapainoinen ruokav
Kasvissyöjä97 kirjoitti:
Olen ollut n. vuoden kasvissyöjänä, olen nyt kolmetoista. Kyllä lapsikin voi olla kasvissyöjä, jos syö oikein sa jaa ravinteet.
Tarkkaile rintojesi kehitystä, sillä ihmisen rinnat ei heinällä kehity, kuten lehmien. Olisin myös varovainen naiseuden kehityksen ja anoreksia kehityksen takia joka saattaa johtua kasvisruokavaliosta.
- jhhgjhgjhg
Tasapainoinen ruokav kirjoitti:
Tarkkaile rintojesi kehitystä, sillä ihmisen rinnat ei heinällä kehity, kuten lehmien. Olisin myös varovainen naiseuden kehityksen ja anoreksia kehityksen takia joka saattaa johtua kasvisruokavaliosta.
"Tarkkaile rintojesi kehitystä, sillä ihmisen rinnat ei heinällä kehity, kuten lehmien. Olisin myös varovainen naiseuden kehityksen ja anoreksia kehityksen takia joka saattaa johtua kasvisruokavaliosta."
Soijamaito kasvattaa rintoja joidenkin tutkimusten mukaan.
Kasvisruokavalio ei johda anoreksiaan. Anorektikko tai anoreksiaan taipuvainen saattaa kuiten ryhtyä vegetaristiksi "terveys syistä".
- Cuthalu
Eläinkunnan suurimmat pedot täällä toinen vuoron perään tulevat paukuttamaan rintaansa ja toteamaan kasvissyöjien olleen väärässä heti kun uutisesta löytyy ensimmäinen omia näkemyksiään tukeva lause.
Hauskaa tässä on se, että jos omaa yhtään kärsivällisyyttä, silmää kritiikille ja medialukutaitoa, ymmärtää lukea uutisen myös loppuun asti. Tällöin on aivan selvää, että kyseisen uutisen "asiantuntija" on puhdas huru-ukko joka vähät välittää siitä, kuinka valideja tutkimuksia tosiasiallisesti pitäisi tehdä.
Ei tarvitse olla kovinkaan älykäs ihminen ymmärtääkseen ruokavalioon tuodun ravintolisän positiivisten vaikutusten olevan silkka itsestäänselvyys kun kyseessä ovat aliravitut ihmiset, toistan, aliravitut ihmiset. Lisäksi verrokkiryhmä puuttui kokonaan, jotan käytännössä kyseisellä tutkimuksella ei ole mitään tekemistä minkään kasvissyönnin lajin kanssa eikä siitä voi vetää mitään johtopäätöksiä erilaisten ruokavalioiden paremmuudesta toisiinsa miltään kannalta.
Hahhah, maltillisesti ilmaisten saattaa vähän huvituttaa nämä meidän ylpeät älyllisesti haasteelliset sankarimme - jos sallinette poliittisesti korrektin ilmaisun - jotka nyt luulevat olevansa niin oikeassa, vaikka ovat todellisuudessa niin kuutamolla etteivät edes tajua lukemaansa.- miljoonia.....
On paljon kuvia laihoista he kaikki kuolivat....ikään riippumatta.
- Ei sinun veroisesi
Tämä huru-ukko on on maailman arvostetuimpia ja kriittisimpiä ravintotutkijoita.
http://www.ars.usda.gov/images/docs/14982_15176/Allen.jpg - Cuthalu
Ei sinun veroisesi kirjoitti:
Tämä huru-ukko on on maailman arvostetuimpia ja kriittisimpiä ravintotutkijoita.
http://www.ars.usda.gov/images/docs/14982_15176/Allen.jpgVarmasti arvostetuimpia lihafanaatikkojen ja lihateollisuuden piirissä ja kriittinen toisenlaisia vaihtoehtoja esittäviä kohtaan, mutta objektiivisesti hyvää tutkijaa se ei hänestä tee. Ja kuten kuka tahansa voi itsekin huomata - jos jaksaa heittää aatteellisuutensa sivuun -, ei tuosta rehelliseksi tutkijaksi ole.
Vai onko se niin, että kun jossain on auktoriteettia onnistunut saavuttamaan, on kaikki tutkimukset automaattisesti virheettömiä, täydellisiä ja totuudenmukaisia? ;) - ei mustaa valkoisell
Cuthalu kirjoitti:
Varmasti arvostetuimpia lihafanaatikkojen ja lihateollisuuden piirissä ja kriittinen toisenlaisia vaihtoehtoja esittäviä kohtaan, mutta objektiivisesti hyvää tutkijaa se ei hänestä tee. Ja kuten kuka tahansa voi itsekin huomata - jos jaksaa heittää aatteellisuutensa sivuun -, ei tuosta rehelliseksi tutkijaksi ole.
Vai onko se niin, että kun jossain on auktoriteettia onnistunut saavuttamaan, on kaikki tutkimukset automaattisesti virheettömiä, täydellisiä ja totuudenmukaisia? ;)Hänestä tekee hyvän tutkijan se että, lihateollisuus ja kasvisteollisuus seisovat varpaillaan kun hän avaa suunsa. Molemmat höristelee korviaa mitä hänellä on sanottavaa ja millaisilla mittareilla mitattuna.
- lapsistaankin
aivan samanlaisia. Aivan kuten kuka tahansa mielisairas lastaan vihaava paskasäkki.
- Cuthalu
Ja aivan itsekö olet tähän päätelmään tullut? Luonnollisesti tunnet kaikki vegaanit henkilöinä hyvin ja tiedät heidän suhtautumisensa lapsiin poikkeuksetta? Aliravitsemuskin on vältettävissä oleva asia kuten perinteisillä suomalaisilla perunamuusia ja nakkeja -ruokavaliollakin, vaikka se ihmeelliseltä jälkimmäisessä tapauksessa näin äkkiseltään vaikuttaakin.
Oli vegaanien katkeruudesta mitä mieltä hyvänsä - sinä viet sillä saralla kaikkia täällä mennen tullen. :D Otan osaa. - luomunen
Cuthalu kirjoitti:
Ja aivan itsekö olet tähän päätelmään tullut? Luonnollisesti tunnet kaikki vegaanit henkilöinä hyvin ja tiedät heidän suhtautumisensa lapsiin poikkeuksetta? Aliravitsemuskin on vältettävissä oleva asia kuten perinteisillä suomalaisilla perunamuusia ja nakkeja -ruokavaliollakin, vaikka se ihmeelliseltä jälkimmäisessä tapauksessa näin äkkiseltään vaikuttaakin.
Oli vegaanien katkeruudesta mitä mieltä hyvänsä - sinä viet sillä saralla kaikkia täällä mennen tullen. :D Otan osaa.Liha on terveellistä vain raakana luomulihana. Lihan kypsentäminen tuhoaa sen rakenteen ja tekee siitä syömäkelvotonta ja elotonta mössöä. Sama pätää myös kasviksissa. Jos haluat syöttää lapsillesi oikeasti terveellistä ravintoa syötä monipuolisesti luomuruokaa kypsentämättömänä.
- Hekohekoheko!!!
luomunen kirjoitti:
Liha on terveellistä vain raakana luomulihana. Lihan kypsentäminen tuhoaa sen rakenteen ja tekee siitä syömäkelvotonta ja elotonta mössöä. Sama pätää myös kasviksissa. Jos haluat syöttää lapsillesi oikeasti terveellistä ravintoa syötä monipuolisesti luomuruokaa kypsentämättömänä.
"Lihan kypsentäminen tuhoaa sen rakenteen ja tekee siitä syömäkelvotonta ja elotonta mössöä."
Siis elävänäkö se liha pitää vetää kitusiin? Kyllä se eläin siihen menehtyy vaikka sä sitä lihaa vain raakana luomulihana vetelisit nieluus. Liha kypsennetään koska näin siihen saadaan monen mielestä makua.
- AVKT
Apinat ovat suuria. Kysymys kuka on apina.
- lekor3z
Näin se on.. KATSO TÄSTÄ-> http://s5.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=42458
- lilli-aprilli
Lapsen vegaani tai kasvisruokavalio on osattava koota oikein. Se ei todellakaan ole epäterveellinen vaihtoehto. Todellakin itseäni hirvittää enemmän huonosti koottu sekaruokavalio runsaine rasva ja sokeripitoisuuksineen. Puhumattakaan lisäaineista ja väriaineista jotka todistetusti saavat lapset hyperaktiivisiksi. Muistan lapsuudestani kuinka naapurin lapset (ja samalla minä) saatiin karkkien sijasta välipalaksi vihanneksia ja hedelmiä. Ja niistä tuli vatsa täyteen! Länsimaalaisella yltäkylläisyydessä elävällä ihmisellä on rahaa koostaa kasvisruokavalionsa oikein. Rahaa ostaa sitä käsitteleviä kirjoja ja käydä netissä asiaa käsittelevillä sivuilla. Jokainen kasvisruokavalioon oikein tutustuneen ihminen osaa koostaa tasapainoisen ruokavalion lapselleen. Tietoa vaikka täältä:
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet.html
Sitä paitsi on todella hassua kuulla, että vegaaneilla olisi huonompi hemoglobiini, omani on 134, vaikka olen ollut monta vuotta vegaani. Tällä hetkellä odotan tietoa lääkäriltä mikä on B-12 vitamiiniarvoni, sillä vegaanin tulisi mittauttaa se muutaman vuoden välein. Ei siis edes oma lääkärini ole sanonut, että veganismi olisi haitaksi terveydelleni. Täytyypä kysyä olisiko se lapsille....- oik
En voisi koskaan omalle lapselle tehdä vain "vegaani" kovaa touhua kun toiselta viedään mahdollisuus.Ja hän ei voi sille mitään koska on nuori.
- Pohdiskeluja
Ensinnäkin, vegetaristi= ei syö lihaa kun taas vegaani= ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita paitsi ehkä villaa.
Vegetarismista en ole niin huolissani lasten kohdalla kuin veganismista.
Mistä vegaanien lapset saavat kalsiuminsa, jota saa mm. maidosta joka on eläinkunnan tuote?
Maito on tärkeää kasvavalle lapselle, varsinkin jos suvussa on osteoporoosia eli luukatoa.
Maito auttaa lapsen luustoa kehittymään.
Onko maidolle kalsiumin korvaajaa luonnossa, siis muu kuin kalsiumtabletit? - Cuthalu
oik kirjoitti:
En voisi koskaan omalle lapselle tehdä vain "vegaani" kovaa touhua kun toiselta viedään mahdollisuus.Ja hän ei voi sille mitään koska on nuori.
Business as usual; samalla tavalla sinutkin on kasvatettu juuri tietynlaiseen ruokamaisemaan vailla mahdollisuutta valita. Lapset tupataan tunkemaan aina tietoisesti tai tiedostamattomasti johonkin muottiin ja mahdollisuus muokata elinympäristöstään saamia arvoja ja tottumuksia kehittyy vasta myöhemmin - jos kehittyy.
Oleellisintahan on olla hyvin perillä vanhempana tarkalleen tarjoamistaan ja elimistön vaatimista rakennuspalikoista, jottei vain mitään ongelmia tule, joita kyllä voi tulla millä tahansa ruokavaliolla, vaikka vältettävissä olisivatkin. - Cuthalu
Pohdiskeluja kirjoitti:
Ensinnäkin, vegetaristi= ei syö lihaa kun taas vegaani= ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita paitsi ehkä villaa.
Vegetarismista en ole niin huolissani lasten kohdalla kuin veganismista.
Mistä vegaanien lapset saavat kalsiuminsa, jota saa mm. maidosta joka on eläinkunnan tuote?
Maito on tärkeää kasvavalle lapselle, varsinkin jos suvussa on osteoporoosia eli luukatoa.
Maito auttaa lapsen luustoa kehittymään.
Onko maidolle kalsiumin korvaajaa luonnossa, siis muu kuin kalsiumtabletit?Toki. Tässä tähän hätään jonkunlainen lista, kun Finelin sivut ovat jostain syystä muuttuneet aivan täysin: http://www.citracal.com/calcium/foods/vegetables.aspx
Lapset tykkää nakeista, niin niitä kannattaa vegaaniäidinkin antaa lapsilleen, jos vaikka ei niistä itse tykkäiskään.
- Maailmassa monta on
Osaatko kertoa miksi vegaani syötyään, on agressiivisempi luonteeltaan kuin hyvät täysipainoisen sekaravinnon syöjän mielentila ? Miksi vihersyöjän hengitys on pahan hajuisempi, kuin pippuripihvin nauttijan ?
- Se aito Sorbus
itselläni on 164 ja syön jokapäivä kalaa tia lihaa, maitotuotteita tai kananmunia.
- nälkä,
Huomenna pitääkin tehdä pitkästä aikaa kyljyksiä ruskea kastike ja perunamuussia.
Millä nimellä näitä kyljyksiä joissa se luu on kaupassa kutsutaan.Joo, kyllä sä ittes sairaaks saat ihan minkälaisella ruokavaliolla vaan.
Itse olen sitä mieltä että riippumatta oletko sekasyöjä, vegetaristi, vegaani tai jotain siltä väliltä... ylimäärästä ravintoo tuputetaan ihan hirveet määrät. Oli se sitten lihaa tai rehuja.. Tarkoitan sitä että kaikenlaisella ruualla pystyt kyllä ylikuormittamaan kehoasia.
Kuinka moni miettii esim ilmaston / ympäristön tuomia vaikutuksia ja vaatimuksia ruokavalion suhteen? Ei tälläsistä asioista hirveesti puhuta.. Ja luulen että sille on paljon suurempi vaikutus kuin mitä monet ajattelevat.
Itse olen sekasyöjä.
- soppii
Mä juon kopan olutta päivittäin. Siinä on b-vitamiineja, ja ei sisällä lainkaan lihaa. sopii kasvisyöjälle. Suosittelen.
- yökh...
Jos tyrkyttävät tätä epänormaalia ruokavaliota lapsilleen. Totta on, että useilla vegaaneilla on huono iho, ovat riutuneen näköisiä ja hengitys haisee karmealle.
- pystyyn
yökh... kirjoitti:
Jos tyrkyttävät tätä epänormaalia ruokavaliota lapsilleen. Totta on, että useilla vegaaneilla on huono iho, ovat riutuneen näköisiä ja hengitys haisee karmealle.
Toi on muuten mielenkiintoista, sillä itsekin olen pari täysvegaania tunnistanut juurikin huonosta ihosta ja kiillottomista ja elottomista hiuksista. Vasta jälkikäteen on selvinnyt, että ovat pitkänlinjan vegaaneja. Ilmeisesti rasvan pitkäaikainen lähes täydellinen poisjäänti ravinnosta tekee tuon, että vegaani kuivaa pystyyn.
Itse olen myös kokeillut vegaanihommaa, mutta huomasin sen pian riittämättömäksi energialähteeksi, koska urheilen paljon. Tuolla ruokavaliolla en saanut aikaseksi edes kunnon paskaa, vaan se jäi sellaiseksi hötyksi. Voi kuulostaa hyvinkin huvittavalta, mutta aika hyvin ulosteiden ulkonäkö korreloi sen kanssa oletko terve vai sairas.
- himourheilija
Vegaanit eivät pysty palautumaan rasituksesta tehokkaasti, koska tarjolla on vain heikkolaatuisia proteiinilähteitä. Kokeilin itsekin kerran korvata heraproteiinin soijaproteeinilla ja tuloksena oli järkyttävä notkahdus fyysisessä suorituskyvyssä. Vegaaniurheilijat ovat suorituskyvyltään max 50% huippukuntoisiin sekasyöjiin verrattuna. Ikinä ei ole tavattu menestyksekästä vegaaniurheilijaa. Vetäkää johtopäätökset.
- Veppisss
Kuka noita ilta-lehden juttuja ottaa tosissaan? Joku peräkylän porukka hehe. Minä olen kaupan kassalla töissä ja näen mitä vanhemmat ostavat lapsilleen ruoaksi ja minusta se ei ole heitteillejättöä vaan suoranaista pahoinpitelyä. Ostetaan sokeria, vaaleaa jauhoa, rasvaa, lisäaineita, eineksiä, nameja, pillimehua, jäätelöä, limsaa, pitsaa, sipsejä, keksejä, pullaa MUTTA MISSÄ RAVINTO?
Jotkut lapset elävät pelkällä limsalla ja vaalealla leivällä ja makaronilla, minua kauhistuttaa. Joku jauhelihako sisältää kaiken mitä lapsi tarvitsee kun sitä antaa niin silläkö se lapsen ravitsemus on hoidettu. Lihauskovaisuuttako tuo että ei voi (oikeaa) ruokaa antaa lapsilleen. Lihansyöjät ne vasta kiihkomielisiä ovat, yrittävät manipuloida lapsensakin syömään tarpeetonta ja jopa epäterveellistä lihaa. Uskonto sekin että uskoo että liha on terveellistä.
Vegaanit sen sijaan ovat niin perehtyneet ravinto-oppiin että varmasti osaavat antaa lapsilleen paljon ravinteikkaampaa ruokaa kuin sekaruokavanhemmat. Vegaaniruoasta ei puutu mitään hivenaineita, vain vitamiinit D ja B12. D-vitamiinia tarvitsevat myös sekasyöjät ja B12-vitamiinin veganit saa bakteerien valmistamana, mutta siihen valmistukseen ei vaan tarvita lehmän bakteereja eli se hoituu kätevämmin. Muita vitamiineja ja hivenaineita vegaanit saavat varmaan moninkertaisesti. - Veganismi
Veppisss kirjoitti:
Kuka noita ilta-lehden juttuja ottaa tosissaan? Joku peräkylän porukka hehe. Minä olen kaupan kassalla töissä ja näen mitä vanhemmat ostavat lapsilleen ruoaksi ja minusta se ei ole heitteillejättöä vaan suoranaista pahoinpitelyä. Ostetaan sokeria, vaaleaa jauhoa, rasvaa, lisäaineita, eineksiä, nameja, pillimehua, jäätelöä, limsaa, pitsaa, sipsejä, keksejä, pullaa MUTTA MISSÄ RAVINTO?
Jotkut lapset elävät pelkällä limsalla ja vaalealla leivällä ja makaronilla, minua kauhistuttaa. Joku jauhelihako sisältää kaiken mitä lapsi tarvitsee kun sitä antaa niin silläkö se lapsen ravitsemus on hoidettu. Lihauskovaisuuttako tuo että ei voi (oikeaa) ruokaa antaa lapsilleen. Lihansyöjät ne vasta kiihkomielisiä ovat, yrittävät manipuloida lapsensakin syömään tarpeetonta ja jopa epäterveellistä lihaa. Uskonto sekin että uskoo että liha on terveellistä.
Vegaanit sen sijaan ovat niin perehtyneet ravinto-oppiin että varmasti osaavat antaa lapsilleen paljon ravinteikkaampaa ruokaa kuin sekaruokavanhemmat. Vegaaniruoasta ei puutu mitään hivenaineita, vain vitamiinit D ja B12. D-vitamiinia tarvitsevat myös sekasyöjät ja B12-vitamiinin veganit saa bakteerien valmistamana, mutta siihen valmistukseen ei vaan tarvita lehmän bakteereja eli se hoituu kätevämmin. Muita vitamiineja ja hivenaineita vegaanit saavat varmaan moninkertaisesti.on kiihkoinen mielentila, aivan kuin kiihkouskovaisuus. Tämä tarkoittaa ettei vegaani pysty kiihkottomasti perehtymään ravinto-oppiin. On ihan satavarma, että jos vegaani ei koske mihinkään eläinperäiseen tuotteeseen esim. maito tai liha, niin aivan varmasti ruokavaliosta jää puuttumaan jotakin, sanoi kaupan kassa tähän asiaan mitä tahansa.
Tuo mitä sanoit, että aikuiset ostavat lapsilleen kaupasta vähäravinteista ja yksipuolista ruokaa - vaaleita leipiä, sokeripitoisia tuotteita ja makarooneja - on totta ja hyvinkin surullista. Vähäravinteinen ruokavalio on aivan samaa vääryyttä lapsea kohtaan kuin veganismiin aivopesukin.
Mikä näistä on mielestäsi ravintorikkain ruokavalio; monipuolinen kaikkia tuotteita sisältävä ruokavalio, pelkkiä rehuja sisältävä ruokavalio, pelkkiä sokeri ja rasvatuotteita sisältävä ruokavalio vaiko pelkkiä lihatuotteita sisältävä ruokavalio? Ruokavalion ravintorikkaus kärsii aina, jos siitä rajataan jotain tuotteita kokonaan pois. Terveelliseen monipuoliseen ruokavalioon kuuluu myös vähemmän haitallisten rasvojen käyttö. Kukaan ihminen ei pysy terveenä pelkällä vegaaniruoalla, pelkällä roskaruoalla tai pelkällä liharuoalla, koska silloin rajataan tärkeitä ravintolähteitä ruokavalion ulkopuolelle. - Bansku^^
Veppisss kirjoitti:
Vegaanit sen sijaan ovat niin perehtyneet ravinto-oppiin että varmasti osaavat antaa lapsilleen paljon ravinteikkaampaa ruokaa kuin sekaruokavanhemmat. Vegaaniruoasta ei puutu mitään hivenaineita, vain vitamiinit D ja B12. D-vitamiinia tarvitsevat myös sekasyöjät ja B12-vitamiinin veganit saa bakteerien valmistamana, mutta siihen valmistukseen ei vaan tarvita lehmän bakteereja eli se hoituu kätevämmin. Muita vitamiineja ja hivenaineita vegaanit saavat varmaan moninkertaisesti.B-12 vitamiinia on muute ihan luonnollisesti banaanissa ;)
- Syökää
Bansku^^ kirjoitti:
B-12 vitamiinia on muute ihan luonnollisesti banaanissa ;)
kanaa!
- Tie ja totuus
Vegaanien lapsista kasvaa mielisairaita viherkommunistipiipittäjiä jotka ovat aloitekyvyttömiä ressukoita ja elävät yhteiskunnan loisina.
Aivojen kehitys kärsii valkuaisen puutteesta ja niinpä näiden yksilöiden älykkyysosamäärä jää alle keskimääräisen kuten monessa kehitysmaassa mm. Afrikassa.- joo näin se menee
jos vegaani koskee mihinkään maitotuotteeseen. silloin saapi kyllä mutustaa lihaakin. olis se nyt helvetti että maitoa vaan käytettäisiin ja lihat jätettäisiin mätänemään kun maidon tulo loppuu. eli jos maitotuotteisiin kosket silloin kosket kyllä lihatuotteisiinkin.
- hjhkjhkjh
joo näin se menee kirjoitti:
jos vegaani koskee mihinkään maitotuotteeseen. silloin saapi kyllä mutustaa lihaakin. olis se nyt helvetti että maitoa vaan käytettäisiin ja lihat jätettäisiin mätänemään kun maidon tulo loppuu. eli jos maitotuotteisiin kosket silloin kosket kyllä lihatuotteisiinkin.
Vegaani= ei käytä mitään eläinperäistä
Maito=eläinperäistä=Ei vegaanista
- asiantuntija.
Hitler söi pelkkiä kasvisruokia ja se aiheutti hänen aivoihinsa synaptisia oikosulkuja jotka johtivat juutalaisten massamurhaan ja maailmansotaan.
- asgadfg
Hitler söi lihaa vaikka pyrki kyllä vähentämään sitä ruokavaliostaan.
- aih man
asgadfg kirjoitti:
Hitler söi lihaa vaikka pyrki kyllä vähentämään sitä ruokavaliostaan.
According to these transcripts dated November 11, 1941 Hitler said, "One may regret living at a period when it's impossible to form an idea of the shape the world of the future will assume. But there's one thing I can predict to eaters of meat: the world of the future will be vegetarian." On January 12, 1942, he said, "The only thing of which I shall be incapable is to share the sheiks' mutton with them. I'm a vegetarian, and they must spare me from their meat."
- jou mään
Entäs Stalin? Sehän söi lihaa, oliks sen vainoharhaisuus sitte eläimenraatojen mutustelusta johtuvaa? Niin ja tiedoks, Aatun aggressiivisuus johtu kyllä siitä, että se oli pahemman luokan pirinarkkari. Lääkäri laittoi joka aamu ruutallisen metamfetamiinia suoneen, kaipa se aika nopeesti aivot rappeuttaa. Kertokaa mulle mitä lihassa olevaa ei vegaani saa.. B12:n saa purkista, eikä se ole eläinperäistä. D-vitamiinia ei oo lihassa, ja maidossa oleva on yhtä lailla keinotekosesti lisättyy kuin se mitä vitamiinipillerissä on. Proteiinia saa syömällä riittävästi, itse saan yli 100g päivässä koska treenaan salilla. Terveisin 16v poika.. En oo treenannu ku vähä yli kuukauden, mut eiköhän se lihas sieltä esiin tuu :)
- kiinnostava aihe
jou mään kirjoitti:
Entäs Stalin? Sehän söi lihaa, oliks sen vainoharhaisuus sitte eläimenraatojen mutustelusta johtuvaa? Niin ja tiedoks, Aatun aggressiivisuus johtu kyllä siitä, että se oli pahemman luokan pirinarkkari. Lääkäri laittoi joka aamu ruutallisen metamfetamiinia suoneen, kaipa se aika nopeesti aivot rappeuttaa. Kertokaa mulle mitä lihassa olevaa ei vegaani saa.. B12:n saa purkista, eikä se ole eläinperäistä. D-vitamiinia ei oo lihassa, ja maidossa oleva on yhtä lailla keinotekosesti lisättyy kuin se mitä vitamiinipillerissä on. Proteiinia saa syömällä riittävästi, itse saan yli 100g päivässä koska treenaan salilla. Terveisin 16v poika.. En oo treenannu ku vähä yli kuukauden, mut eiköhän se lihas sieltä esiin tuu :)
vegaanit saavat liian vähän kalsiumia ja joitakin rasvoja mitkä ymmärtääkseni ovat välttämättömiä ihmiselle.
On niitä vegaanibodareita olemassa joten ei homma ole mahdotonta.
Tilastot tosin kertovat että kuolleisuus on suurinta vegaanien ja säännöllisesti lihaa syövien keskuudessa. Satunnaiset lihansyöjät elävät pisimpään ... - lisäys edelliseen
kiinnostava aihe kirjoitti:
vegaanit saavat liian vähän kalsiumia ja joitakin rasvoja mitkä ymmärtääkseni ovat välttämättömiä ihmiselle.
On niitä vegaanibodareita olemassa joten ei homma ole mahdotonta.
Tilastot tosin kertovat että kuolleisuus on suurinta vegaanien ja säännöllisesti lihaa syövien keskuudessa. Satunnaiset lihansyöjät elävät pisimpään ...ja näköjään myös raudanpuute voi uhata vegaaneja. Luin englanninkielistä tekstiä ja siellä mainittiin raudan kohdalla jostain "bioavailability"stä joka olisi lihassa parempi. Mitä sitten tarkoittaakaan...
- V
Yhtä paljon kun tupakan viljely niin lihan tuottaminen tuhoaa sademetsiä ja sitä myöten maapalloa. Kuka OIKEESTI tietää kuinka terveellistä liha on???? tai kasvikset tai ylipäätään MIKÄÄN mitä laitamme suuhun????? ellemme itse kasvata ruokaamme.
Liha ei ole enään terveellistä kun sitä tehotuotannetaan että ihmisille riittäisi liha. On hullun lehmän taudit, lintuinfluenssa, sikainfluenssa...Liha on siis pirun tervettä kasviksien rinnalla!
Ja lapsia vaurioitetaan sata, miljoona kertaa enemmän sillä että raskaana olevat naiset juovat, polttavat tupakkaa, käyttävät huumeita....näistä ei tule tälläistä otsikkoa, miksiköhän????!!!
Itse olen vegetaristi, vanhempieni takia. Pikkulapsesta asti mua on pakoteetu syömään lihaa, siihen asti et väkisin isken suuhuni ja oksennan. Ja silloin kun vielä söin lihaa niin olin koko ajan kipeänä. Samat elämäntavat nyt kuin silloinkin..Kappas, ruokavalion muuttaminen teki minusta terveemmän.
Ja muistakaa lihan puolesta puhujat, kuinka paljon on ollut lehdissä juttuja et on löytyny lasin sirpaleita tai vastaavaa liharuuista? Kuinka paljon on kasvisruuista? Toiseen on vastaus ettei yhtään. Niin ja kasviksia ei voi myydä vanhana kaupassa peittelemällä marinaadilla vanhuutta, kasviksista kun sattuu näkeen onko tuoreita vai ei! - jeesus.-.,-.-.-
Gorillat ovat suuria ja viisaita, joita lihasyöjät suojelee.
- jhjfhjfh
ovat kuin alkoholistien ja nistien lapset: älyllisesti ja fyysisesti huonompia. Kasvava lapsi tarvitsee hyvälaatuisia (eläin) proteiineja ja hyvälaatuisia rasvoja (kala/kasvis) jotta hän voi kehittyä niin hyväksi kuin perimä suo.
- sturmsturm
jhjfhjfh kirjoitti:
ovat kuin alkoholistien ja nistien lapset: älyllisesti ja fyysisesti huonompia. Kasvava lapsi tarvitsee hyvälaatuisia (eläin) proteiineja ja hyvälaatuisia rasvoja (kala/kasvis) jotta hän voi kehittyä niin hyväksi kuin perimä suo.
Mein Führer, kyllä vegenäkin riittää energiaa, jos käyttää amfetamiiniä ja kokaiiniä, kuten Te.
Tosin saataa olla romuna jo muutamassa vuodessa. Kuten Te. - Vihreä lohikäärme
sturmsturm kirjoitti:
Mein Führer, kyllä vegenäkin riittää energiaa, jos käyttää amfetamiiniä ja kokaiiniä, kuten Te.
Tosin saataa olla romuna jo muutamassa vuodessa. Kuten Te.Göring piikitti morfiinia.
Hitler, maailman kaikkien vegaanien yliführer, haukkui Göringiä selän takana sanoen: ..."se pahuksen narkomaani".
Hitler oli kärkäs mies. Hän haukkui Fransisco Francoakin "kirotuksi jesuiitaksi", eikä ollut ollenkaan väärässä.
Hänen äreytensä johtui kasvisruokavaliosta, jonka hän uskoi avaavan kolmannen silmän. On kuitenkin muistettava, että Heinrich Himmler, jolla oli todella inhottavia vatsavaivoja, oli huomattavasti kiinnostuneempi näistä ilmiöistä, joista vähemmän puhutaan. Karl Haushofer oli kuitenkin mestari puhaltamaan kasveihin hengen.
- Conan Barbaari
Katsokaa nyt tätäkin vegeä joka jahtaa autoa:
http://www.youtube.com/watch?v=e48ZunW4zEs
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83513575Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2263011Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy622491Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781552Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har211433Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601387Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana
Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast31268Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j141015- 611002
- 92935