Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ripauksella paniikkihäiriötä. Tilanteeseen on tullut mukaan nyt myös pitkäaikaisen unettomuuden vuoksi masennusta. Vuoden aikana kokeiltu:
- Seronil
- Efexor
- Venlafaxin
- Cymbalta
- Sertanil
- Zopinox (satunnaiseen käyttöön nukahtamislääke)
... mutta silti tilani on huonompi kuin koskaan aiemmin.
Luin USA:n Social Anxiety Forum -sivulta, joka yksi maailman kattavimmista sosiaalisen pelokkuuden vertaistukiforumeista, että paras hyöty vaivaan on saatu klonatsepamista (Rivatril, Rivotril), joka on pitkävaikutteinen bentzo. Haluaisin itsekin kokeilla tuota, silläkin riskillä, että tulen riippuvaiseksi, koska tätä helvettiä on nyt jatkunut jo niin pitkään. Miten saisin lekurin ja psykiatrin ymmärtämään, että en kerta kaikkiaan hyödy mielialalääkkeistä, vaan ne pahentavat oloani. Miksen ennemmin söisi tuota rauhoittavaa pelkästään kuin sitten yhditäsiin monta muuta lääketä (mieliala nukahtamis betasalpaaja).
Neuvoja, vinkkejä?
Miten saada rauhoittavia OIKEAAN tarkoitukseen?
20
6990
Vastaukset
- Vaihda
lääkäriä/psykiatria.
- joupappa
juuri näin. he ovat siellä sinua varten. jos homma ei pelitä, vaihdetaan pajaa.. mulla joskus kauan sitten samoja juttuja pyöriteltävänä. kävin kongnitiivisesta lähtien, terapeuttien kans juttelemassa ym. haettiin syy, miks ja missä kaikki se oli päässyt alkamaan, ja sitä kautta alettiin purkamaan vyyhteä. homma muuten leviää kuin hullun pulla, jos jää yksin miettimään ja ihmettelemään et mitä hemmettiä mulle oikein tapahtuu.. you know..
- bentsoja...
Tiedäthän, että bentsojen kanssa käy helposti niin, että toleranssi kasvaa ja lääke menettää tehoaan, eli pitää syödä aina vain isompia annoksia. Siinä vaiheessa kehittyy myös bentsojen haittavaikutuksia, mm. masennuksen syventyminen. Bentsothan ovat depressantteja.
- depr.+gad
ja psykiatrin ymärtämään". Niin no, lekurihan se psykiatrikin on.
Efe ja Venlafaxin on sama asia....
Mikä beetasalpaaja sulla on? Millä annoksella?- N3rvous
No täytyypä kokeilla.. Kun ei toisaalta hirveästi olisi varaa vaihtaa lekureita, kun joutuu niistä itse maksamaankin. Tänään olisi aika uudelle psykiatrille, saas nähdä, kuinka käy.
Betasalpaajana mulla on Propral, annos vaihtelee 10-20 mg. Nykyään kyllä menee päivittäin, koska nuo oireet on sen verta pahat tuon jatkuvan unettomuuden takia. - bentsoja...
N3rvous kirjoitti:
No täytyypä kokeilla.. Kun ei toisaalta hirveästi olisi varaa vaihtaa lekureita, kun joutuu niistä itse maksamaankin. Tänään olisi aika uudelle psykiatrille, saas nähdä, kuinka käy.
Betasalpaajana mulla on Propral, annos vaihtelee 10-20 mg. Nykyään kyllä menee päivittäin, koska nuo oireet on sen verta pahat tuon jatkuvan unettomuuden takia."Nykyään kyllä menee päivittäin, koska nuo oireet on sen verta pahat tuon jatkuvan unettomuuden takia."
Minkä tyyppistä unettomuus on? Auttaako Zopinox siihen?
Itsellä rauhoittava unilääke Tenox takaa unen ja sitä voi ottaa päivälläkin, jos ahdistaa liikaa. Täytyy vaan pitää joka viikko pari peräkkäistä päivää ilman ja välillä myös väliviikko, niin ei kehity toleranssi, eikä annostusta tarvitse nostaa. Päiväkäyttöön ei kyllä ole paras mahdollinen rauhoittava, mutta toimii niinkin. - 32707
bentsoja... kirjoitti:
"Nykyään kyllä menee päivittäin, koska nuo oireet on sen verta pahat tuon jatkuvan unettomuuden takia."
Minkä tyyppistä unettomuus on? Auttaako Zopinox siihen?
Itsellä rauhoittava unilääke Tenox takaa unen ja sitä voi ottaa päivälläkin, jos ahdistaa liikaa. Täytyy vaan pitää joka viikko pari peräkkäistä päivää ilman ja välillä myös väliviikko, niin ei kehity toleranssi, eikä annostusta tarvitse nostaa. Päiväkäyttöön ei kyllä ole paras mahdollinen rauhoittava, mutta toimii niinkin.Minä miettisin ainakin 13 kertaa ennen kuin pyytäisin bentsoja! Aiheuttavat älyttömän koukun ja joudut annosta nostamaan kokoajan, jotta vaikutus pysyy.
Kokeilisin bentsojen sijaan Lyricaa ja Ataraxia jonkun noista mainitsemasi masennuslääkkeen rinnalla. - bentsoja...
32707 kirjoitti:
Minä miettisin ainakin 13 kertaa ennen kuin pyytäisin bentsoja! Aiheuttavat älyttömän koukun ja joudut annosta nostamaan kokoajan, jotta vaikutus pysyy.
Kokeilisin bentsojen sijaan Lyricaa ja Ataraxia jonkun noista mainitsemasi masennuslääkkeen rinnalla.Niin, bentsot ovat äärimmäisen huonoja pitkäaikaiseen ja etenkin jatkuvaan käyttöön.
Joillakin unettomuuteen auttaa hyvin mirtatsapiini. Se on suht vähähaittainen masennuslääke. Kombo aamu-efexor ilta-mirtatsapiini (hyvin pieni annos) on sellainen, jota kannattanee kokeilla.
Efexor antaa hoitovasteen ahdistuneisuuteen/pelkotilohin melko hitaasti. Kokeiltiinhan sitä riittävän pitkään ja etenkin riittävällä annoksella? Säätövaraahan siinä on. - ...................
N3rvous kirjoitti:
Betasalpaajana mulla on Propral, annos vaihtelee 10-20 mg. Nykyään kyllä menee päivittäin, koska nuo oireet on sen verta pahat tuon jatkuvan unettomuuden takia.minulla on Propral noilla oirei 120 mg/vrk, eli 3*40 mg, hyvin auttaa
- helinaXX
................... kirjoitti:
minulla on Propral noilla oirei 120 mg/vrk, eli 3*40 mg, hyvin auttaa
onko kellekään käynyt niin, että kun jätätte reseptin uusittavaksi, se tulee takaisin muutettuna? Mulla oli psykiatrin määräämä zopinox 1/2 - 1 tabletti ja kun tavallinen läkäri sen uusi, niin minua tapaamatta pudotti sen puolikkaaseen. Siitä ei ole mitään hyötyä, tartten ainakin sen yhden joka ilta.
Voiko lääkäri tehdä näin? - 90gghh
helinaXX kirjoitti:
onko kellekään käynyt niin, että kun jätätte reseptin uusittavaksi, se tulee takaisin muutettuna? Mulla oli psykiatrin määräämä zopinox 1/2 - 1 tabletti ja kun tavallinen läkäri sen uusi, niin minua tapaamatta pudotti sen puolikkaaseen. Siitä ei ole mitään hyötyä, tartten ainakin sen yhden joka ilta.
Voiko lääkäri tehdä näin?Voi, resepti on lääkärin viesti apteekille. Keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei kenenkään lääkärin ole edes pakko uusia
- bentsoja...
32707 kirjoitti:
Minä miettisin ainakin 13 kertaa ennen kuin pyytäisin bentsoja! Aiheuttavat älyttömän koukun ja joudut annosta nostamaan kokoajan, jotta vaikutus pysyy.
Kokeilisin bentsojen sijaan Lyricaa ja Ataraxia jonkun noista mainitsemasi masennuslääkkeen rinnalla."Minä miettisin ainakin 13 kertaa ennen kuin pyytäisin bentsoja! Aiheuttavat älyttömän koukun ja joudut annosta nostamaan kokoajan, jotta vaikutus pysyy. "
Alpratsolaamin kohdalla toleranssia (vaikutuksen heikkenemistä) on havaittu sedatiivista, mutta ei anksiolyyttistä vaikutusta kohtaa. Alpratsolaamia käytetään ahdistuksen ja tuskaisuuden lievittämiseen, etenkin kun niihin liittyy masennusta. Lääkkeellä on mahdollista hoitaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkihäiriöitä.
Tämä on yksi vaihtoehto, jos halutaan rauhoittava lääke, jossa ei ole edessä annoksen jatkuvaa nostamista. - bentsoja...
helinaXX kirjoitti:
Voiko lääkäri tehdä näin?Itsellä pitää kyllä olla pohjalla jokin muu lääke, jotta edes kokonainen Zopinox vaikuttaa. Eikä se silloinkaan takaa unta.
- .
helinaXX kirjoitti:
Voiko lääkäri tehdä näin?tehdä!
- otan ,,,,,,,,,,,
. kirjoitti:
tehdä!
aikaan illalla puolitoista 15mg opamoksia, sillä en nuku mutta saan rentoutettua lihaksia, 11aikaan otan imovanen, niin nukun 5 asti aamulla, näin olen tehnyt vuosia ja annosta ei ole tarvinnut nostaa.
- bentso-pena.
32707 kirjoitti:
Kokeilisin bentsojen sijaan Lyricaa ja Ataraxia jonkun noista mainitsemasi masennuslääkkeen rinnalla."Minä miettisin ainakin 13 kertaa ennen kuin pyytäisin bentsoja! Aiheuttavat älyttömän koukun ja joudut annosta nostamaan kokoajan, jotta vaikutus pysyy. "
Ota asioista selvää ennen kuin tulet tänne paasaamaan! Viestistäsi saa sen kuvan, että bentsot ovat jotain kauheaa myrkkyä, joihin narahtaa koukkuun automaattisesti.
Järki mukana käytössä, niin toleranssi ei kasva lainkaan, eikä ole pelkoa koukuttumisesta. Vuosikausien käyttöön bentsot eivät sovi, mutta harvemmin niitä siihen määrätäänkään.
Takuulla otan mieluummin bentson kuin kärsin päiväkausien ahdistuksesta ja pelkään koko ajan. Pari bentsoa huiviin, tunti ja tadaa, ahdistus on poissa! Miksi tehdä asiasta sen vaikeampaa?
Kaikille bentsot eivät toki sovi lainkaan, mutta sitähän varten on lääkärit, jotka selvittävät, kenelle mikäkin lääke sopii. - yöunet
otan ,,,,,,,,,,, kirjoitti:
aikaan illalla puolitoista 15mg opamoksia, sillä en nuku mutta saan rentoutettua lihaksia, 11aikaan otan imovanen, niin nukun 5 asti aamulla, näin olen tehnyt vuosia ja annosta ei ole tarvinnut nostaa.
otan illalla 60 milliä opamoksia ja 40 milliä tenoxia niin tulee uni hyvin,mutta väsyttää aamulla,mutta jos otan pelkästään tenoxit niin en tahdo nukkua kunnolla.
- Anonyymi
32707 kirjoitti:
Kokeilisin bentsojen sijaan Lyricaa ja Ataraxia jonkun noista mainitsemasi masennuslääkkeen rinnalla.3 kaveria kuoli lyricaan vuoden sisään
- Anonyymi
Ahdistus häviää kunhan vain muistat hengitellä rauhassa etkä pidätä hengitystä kun olet ahdistunut.
Pallea ja keuhkot imevät ilmaa sisään koko ajan, älä kontrolloi hengitystä liikaa vaan anna pallean ja keuhkojen täyttyä ilmalla. Kunhan annat kehosi hengittää niin ahdistus lievenee.- Anonyymi
En tiiä mis maailmas elät mut toivon mahdollisten potilaiden vuoksi ettet oo psykiatri tai ees lääkäri. Tosta sun hengitys vinkistä AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖÖN tulee väkisin mieleen n. viisi vuotta sitten epäpätevin psyk.sairaanhoitaja ketä oon tavannu. Oma ahistus ongelma oli silloin just aluillaan. Takana töitä, yritys, jälkikasvua, villiä nuoruutta...normaalia suomalaisen miehen aktiivista elämää. Ikää 37. Rupesin hoitajalle avautumaan kuinka huolissani olen koska lamaannuttava, yllättävästi alkanut ja nopeasti voimistunut krooninen ahdistus tuhonnut ison osan elämästäni viimeisen vuosien aikana. Vuodatin kompaktin tietopaketin hälle, jonka kuunneltuaan vastasi kuin olisi lapselle puhunut: " Joudun minäkin lähtemään aamulla vaan töihin vaikka ahistaisi. Niin monilla on, ja silti vievät lapsia harrastuksiin jne jne
." .. Multa meni puhekyky oikeestaa sen tapaamisen osalta. Myöhemmin manannut klassisesti tyyliin ',Miks en tajunnu vastata näin ja näin. Eli sulle kelle vastasin tähän viestiin, ja kaisa hoitaja Lahdesta; älkää esittäkö että teillä on Taikatemput, itsesuggestiot, lääkkeet, hengitykset, lääkkeet tms pikaratkasut kenenkään tälläisiin ongelmiin. Sä epäpätevä hoitajan kuvatus, luuletko et en o elämässäni joutunu käsittelemään ihmiselämään normisti kuuluvaa mainitsemaasi ahdistusta? Aika varmasti enemmän kuin sä #$@*₩ LE**Ä. TULIKO IKINÄ MIELEEN AMMATTILAISENA ETTÄ JOLLAIN SE ON HÄRIÖNÄ, KOROSTUNEENA. kyse ei oo pentsoje n ruinaamisesta tai laiskuudesta. TEILLE MOLEMMILLE: ÄLKÄÄ IKINÄ VÄHÄTELKÖ IHMISEN ONGELMIA TAI AHDINKOA. AINAKAAN TAVOILLA JOILLA OOTTE NYT TEHNY. Ei lähe ahistus vaikka pidätän hengitystä vartin ja hengitän puol tuntia sen jälkee yhtä soittoo. Kuullun ymmärtäminen on Pop...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161