Hampaita särkee, kipua ei löydy

jopps

Mulla siis hampaita jomottaa ja särkee, kirvelee, kieltäkin hieman kirvelee. on tehny niin jo muutaman kuukauden. Hammaslääkärillä on käyty, ihan lompakkoakin käy jo sääliksi, viimeksi tänää, ei löydy syytä kipuun ei. Juurihoito tehtii yhteen hampaaseen, eipä vaikuttanu kipuun. purenta ok, juuri tarkistettiin erikoislääkärillä, viisurit leikattii talvella pois, en ilmeisesti narskuttele, hampaat jumissa ennemmin päiväl ja illal entä aamulla. Onko kellää vastaavaa? Hammaslääkärit ei löydä syytä millää.. Ja yksityisellä oon käyny, eipä julkiselle ees ota, ku ei oo "oikeaa vikaa" hampaissa... ilmeisesti tehdään mulle pian purentakiskot ku muuta ei keksitä. alkaa jo tämä kipu ottaa vallan elämästä ku ei pysty nukkuu eikä pysty keskittyy :S

13

9757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinkävi

      Minulla särki hampaita (ja kieli "puutui") homeasunnossa. En aluksi ymmärtänyt yhteyttä, mutta havaitsin sitten, että särky tuli aina asunnossa ja helpotti vähitellen ulkona. Jotkut homeet aiheuttavat kuulemma juuri tällaisia oireita, tuhoavat luuta/hammasta. Kämppä todettiinkin myöhemmin tosi vaaralliseksi ja meni asumiskieltoon. Toivotavasti sinulla ei ole näin, mutta kannattanee tarkkailla? Yksi mahdollinen syy selittämättömään särkyyn.

      • jopps

        hmm, asuin viime vuoje irkuissa ja hieman homeisessa talossa.. mut nykyää kyllä ihan kunnon kämpässä..mut joo pitääpä tarkkailla, kun kämpillä tämä kipu eniten tuntuu, kiitti vinkistä :)


      • Kokenut itsekin
        jopps kirjoitti:

        hmm, asuin viime vuoje irkuissa ja hieman homeisessa talossa.. mut nykyää kyllä ihan kunnon kämpässä..mut joo pitääpä tarkkailla, kun kämpillä tämä kipu eniten tuntuu, kiitti vinkistä :)

        Hampaisiin särkee ja säteilee aika moni asia itse asiassa. Suu ja etenkin ikenet ovat alue, jonne esim. jotkin virukset, bakteerit ja ja ETENKIN korva-nenä-kurkku -lääkärin alueella olevat monetkin tekijät voivat heijastaa eikä asialla ole mitään tekemistä itse hampaiden ja niiden kunnon kanssa. Ja juuri aina henkilökohtaisesti voivat jotkin yliherkkyydet ja pahat allergiatkin vaikuttaa jne jne.

        Esimerkkinä, että tutulla särki myös hammassärkymäisesti alaleuassa tietty kohta hampaissa kauan, lopulta ongelma löytyi korvan tienoilta jonne tehdyllä pienehköllä leikkauksella ongelma ratkesi varsin pitkälle. Hermoja ym. kun alueella menee, niin niitä pitkin voi säteillä pitkältäkin. Niskakivut voivat säteillä hampaisiin jne jne.

        Harvinaistahan se nyt on, että joku House -lääkärisarjan kaltainen ihan outo kipu säteilisi muualta, kyllähän syy aina poikkeuksetta niska - otsa väliltä löytyy, mutta jos tosiaan olet vain hammaslääkärillä käynyt tähän asti niin kukkaroa kannattaisi mahdollisesti vielä avata tuollaisen kurkku-korva-nenä -spesialistin suuntaan. Voi kuitenkin jo kipupaikasta ja tavasta joku keksiä osviittaa paikoista, joista kipu saattaisi tulla. Törmännyt esim. että tietyssä paikassa kipua valittavilla joku tietty vaiva ollut tms. Mutta se tietysti myös lääkäristä kiinni paljon. Uskoisin kummiskin, että kerta toisensa jälkeen hammaslääkärille maksamisen sijaan ei olisi turha käynti. Tai ainakin osaa sitten varmaankin nopeasti sanoa toisen alueen spesialisti, että näkeekö syitä tutkia muita mahdollisia vaivoja vai onko selvästi hammasalueen ongelma ja ei keksi mitään niillä oireilla, mitä kannattaisi alkaa kartoittaa muualta.

        Itse toki päätät, mistä haluat maksaa. Mutta elämää liikaa häiritsevät oireet tietysti laittavat vähän näkökulmaa ja suhtautumista asiaan ja miten paljon asiaa haluaa selvitellä.


      • jopps
        Kokenut itsekin kirjoitti:

        Hampaisiin särkee ja säteilee aika moni asia itse asiassa. Suu ja etenkin ikenet ovat alue, jonne esim. jotkin virukset, bakteerit ja ja ETENKIN korva-nenä-kurkku -lääkärin alueella olevat monetkin tekijät voivat heijastaa eikä asialla ole mitään tekemistä itse hampaiden ja niiden kunnon kanssa. Ja juuri aina henkilökohtaisesti voivat jotkin yliherkkyydet ja pahat allergiatkin vaikuttaa jne jne.

        Esimerkkinä, että tutulla särki myös hammassärkymäisesti alaleuassa tietty kohta hampaissa kauan, lopulta ongelma löytyi korvan tienoilta jonne tehdyllä pienehköllä leikkauksella ongelma ratkesi varsin pitkälle. Hermoja ym. kun alueella menee, niin niitä pitkin voi säteillä pitkältäkin. Niskakivut voivat säteillä hampaisiin jne jne.

        Harvinaistahan se nyt on, että joku House -lääkärisarjan kaltainen ihan outo kipu säteilisi muualta, kyllähän syy aina poikkeuksetta niska - otsa väliltä löytyy, mutta jos tosiaan olet vain hammaslääkärillä käynyt tähän asti niin kukkaroa kannattaisi mahdollisesti vielä avata tuollaisen kurkku-korva-nenä -spesialistin suuntaan. Voi kuitenkin jo kipupaikasta ja tavasta joku keksiä osviittaa paikoista, joista kipu saattaisi tulla. Törmännyt esim. että tietyssä paikassa kipua valittavilla joku tietty vaiva ollut tms. Mutta se tietysti myös lääkäristä kiinni paljon. Uskoisin kummiskin, että kerta toisensa jälkeen hammaslääkärille maksamisen sijaan ei olisi turha käynti. Tai ainakin osaa sitten varmaankin nopeasti sanoa toisen alueen spesialisti, että näkeekö syitä tutkia muita mahdollisia vaivoja vai onko selvästi hammasalueen ongelma ja ei keksi mitään niillä oireilla, mitä kannattaisi alkaa kartoittaa muualta.

        Itse toki päätät, mistä haluat maksaa. Mutta elämää liikaa häiritsevät oireet tietysti laittavat vähän näkökulmaa ja suhtautumista asiaan ja miten paljon asiaa haluaa selvitellä.

        jeps, mulla on tässä vielä yksi aika hammaslääkärille, ja sen jälkeen varaanki joltain toiseltä "normi" lääkäriltä ajan, jos ei mitää siellä hammaslääkärissä keksitä enään. Jospa se tästä, ois aika makia elämä jos ei ois tätä hammaskipua :P


      • Kokenut itsekin
        jopps kirjoitti:

        jeps, mulla on tässä vielä yksi aika hammaslääkärille, ja sen jälkeen varaanki joltain toiseltä "normi" lääkäriltä ajan, jos ei mitää siellä hammaslääkärissä keksitä enään. Jospa se tästä, ois aika makia elämä jos ei ois tätä hammaskipua :P

        Itse kyllä suositan nimenomaan tuollaista korva-nenä-kurkkulääkäriä, jonka mainitsinkin. On ainut tuon alueen spesialisti. Muut "normi"lääkärit kuitenkaan eivät oikein muuta osaa ja voi, kuin kirjata ylös oireesi (no ehkä paljon nähnyt sisätautilääkäri voisi oikein hyvällä tuurilla olla törmännyt johonkin tuonkaltaiseen), tehdä näkyvät havainnot suustasi ja otattaa kasan perus verikokeita. Joissa ei kuitenkaan suurella todennäköisyydellä näkyisi yhtään mitään, ellei kyseessä sitten ole joku piilevä tulehdus jossakin mikä crp:tä tai senkkaa kohottaisi. Eikä siltikään tiedetä missä ongelma on, vaan sinut lähetettäisiin juurikin edelleen eteenpäin kurkkulääkärille 99,5% varmuudella..

        Tai eihän tuota edellä mainittua enempää tietysti voi oikein tehdä kurkkulääkärikään, jos ei tosiaan sitten sattuisi osata yhdistää oireita johonkin.. Mutta paras vaihtoehto heti hammaslääkärin jälkeen, jos ei mitään vikaa löydy kerran siellä.


      • jopss
        Kokenut itsekin kirjoitti:

        Itse kyllä suositan nimenomaan tuollaista korva-nenä-kurkkulääkäriä, jonka mainitsinkin. On ainut tuon alueen spesialisti. Muut "normi"lääkärit kuitenkaan eivät oikein muuta osaa ja voi, kuin kirjata ylös oireesi (no ehkä paljon nähnyt sisätautilääkäri voisi oikein hyvällä tuurilla olla törmännyt johonkin tuonkaltaiseen), tehdä näkyvät havainnot suustasi ja otattaa kasan perus verikokeita. Joissa ei kuitenkaan suurella todennäköisyydellä näkyisi yhtään mitään, ellei kyseessä sitten ole joku piilevä tulehdus jossakin mikä crp:tä tai senkkaa kohottaisi. Eikä siltikään tiedetä missä ongelma on, vaan sinut lähetettäisiin juurikin edelleen eteenpäin kurkkulääkärille 99,5% varmuudella..

        Tai eihän tuota edellä mainittua enempää tietysti voi oikein tehdä kurkkulääkärikään, jos ei tosiaan sitten sattuisi osata yhdistää oireita johonkin.. Mutta paras vaihtoehto heti hammaslääkärin jälkeen, jos ei mitään vikaa löydy kerran siellä.

        ja sitten vielä, kipua ei juuri ole kun olen töissä (olen asiakaspalvelu työssä), siis kun puhun niinb kipua ei niinkää huomaa, mut sitten kotona töiden jälkeen ku istuu hiljaa kipu palaa samantien, yöllä se on pahinta. :(


      • Ihmeellistä
        jopss kirjoitti:

        ja sitten vielä, kipua ei juuri ole kun olen töissä (olen asiakaspalvelu työssä), siis kun puhun niinb kipua ei niinkää huomaa, mut sitten kotona töiden jälkeen ku istuu hiljaa kipu palaa samantien, yöllä se on pahinta. :(

        Minulla on ollut vastaavia oireita noin viisi vuotta. Ne tulivat sen jälkeen, kun kulmahampaaseen tehtiin juurihoito. Jossain vaiheessa kipu levisi alaleukaan. Se kipu alaleuassa meni kyllä ohi muutamassa päivässä. Hammas, johon juurihoito tehtiin, tykyttää välillä aika kovasti ja säteilee kipua nenänpieleen ja silmäkuoppaan. Olen näiden vuosien aikana käynyt kolmella eri hammaslääkärillä. Hampaat tutkittu perusteellisesti ja kuvattu, on hiottu ja laitettu viiltämistä estävää ainetta. Hammaskiskoa on tarjottu. Hampaat lääkärien mukaan ihan kunnossa. Terveyskeskuslääkäri määräsi erilaisia nenätippoja allergiaan. Korva-, nenä- ja kurkkulääkärissä kävin pari kertaa. Tutkittiin korva ja nenä, määrättiin nenätippoja. Kuvattiin ja todettiin, että nenän väliseinä vino, ilma ei pääse kulkemaan sieraimessa. Tehtiin suoristusleikkaus. Leikkauksen jälkeen jatkuu sama vaiva. Hammaslääkäri laittoi lähetteen neurologille, kun oireet olisivat voineet viitata kolmoishermoon. Neurologi tutki ja totesi, että pintahermoon tulee jostain joku ärsyke. Kirjoitti vuodeksi kivunestopillereitä. Pillerit ovat lääkekaapissa koskematta. Oireet ovat minulla myös yöllä pahempia. Päädyin siihen, että yritän kestää tätä kipua ennen kuin pillerien aiheuttamia sivuvaikutuksia.


      • hätä ja suuri
        Ihmeellistä kirjoitti:

        Minulla on ollut vastaavia oireita noin viisi vuotta. Ne tulivat sen jälkeen, kun kulmahampaaseen tehtiin juurihoito. Jossain vaiheessa kipu levisi alaleukaan. Se kipu alaleuassa meni kyllä ohi muutamassa päivässä. Hammas, johon juurihoito tehtiin, tykyttää välillä aika kovasti ja säteilee kipua nenänpieleen ja silmäkuoppaan. Olen näiden vuosien aikana käynyt kolmella eri hammaslääkärillä. Hampaat tutkittu perusteellisesti ja kuvattu, on hiottu ja laitettu viiltämistä estävää ainetta. Hammaskiskoa on tarjottu. Hampaat lääkärien mukaan ihan kunnossa. Terveyskeskuslääkäri määräsi erilaisia nenätippoja allergiaan. Korva-, nenä- ja kurkkulääkärissä kävin pari kertaa. Tutkittiin korva ja nenä, määrättiin nenätippoja. Kuvattiin ja todettiin, että nenän väliseinä vino, ilma ei pääse kulkemaan sieraimessa. Tehtiin suoristusleikkaus. Leikkauksen jälkeen jatkuu sama vaiva. Hammaslääkäri laittoi lähetteen neurologille, kun oireet olisivat voineet viitata kolmoishermoon. Neurologi tutki ja totesi, että pintahermoon tulee jostain joku ärsyke. Kirjoitti vuodeksi kivunestopillereitä. Pillerit ovat lääkekaapissa koskematta. Oireet ovat minulla myös yöllä pahempia. Päädyin siihen, että yritän kestää tätä kipua ennen kuin pillerien aiheuttamia sivuvaikutuksia.

        minulla alkoi hammashelvetti noin reilu vuosi sitten kun laitatin itselleni ylä ja alahampaisiin kruunut (énnestään oli laminaatit) vaihdoin ne kruunuihin kun löysin lääkärin joka ne laittoi minulle monien muiden lääkärien kieltäytyessä. nyt olen ravannut hätäapua hakemassa eri klinikoilta ja kukaan ei auta minua tai lähde toisen hammaslääkärin tekosia paikkaamaan kun haluan että minulle laitettaisiin nyt implantit kun särky on niin kova että kohta otan kokonaisen pilleripurkin josta en ikinä enää herää...luulen että hermot on mennyt kaikista hampaista ja nyt kuolio joka hampaassa kun minulta vedettiin yksi hammas pois kun siinäkuolio mutta entä ne muut hampaat mitä niile kuka ne vetää minulta kun kukaan ei suostu ottamaan niitä pois ja kipu ei hellitä ollenkaan ja se hammaslääkäri joka ne kruunut minulle laittoi joku hermanni sanoi että "olen kaikkeni tehnyt"joten en halua hänelle mennä enää korjaukseen kun häneltä neuvot loppu .muut klinikat sanoo että hampaitani on


    • vähäinenkin

      Itselläni oli vuosia sitten aivan käsittämättömät "hammaskivut", joiden takia menin hammaslääkärille. Tarkastuksen jälkeen lääkäri totesi, että hampaat ovat kunnossa, joten kipu ei tule niistä, mutta suostui vähän hiomaan jotain vanhaa paikkaa, jos se olisi kivun syy. Kävin myös korvalääkärillä. Ei mitään. Loppujen lopuksi työpaikkalääkäri lähetti minut neurologille, joka puolestaan epäili, että minulla saattaisi olla kolmoishermosärky. Sain reseptin ja lähetteen samalla magneettikuvaukseen. Koska reseptilääke ei tepsinyt, lääkäri sanoi, että kolmoishermosärky voidaan ainakin jättää laskuista pois. Vastaus löytyi lopulta magneettikuvasta: minulla ei ollut kasvainta niin kuin lääkäri oli olettanut vaan toisessa poskiontelossa hieman limaa, joka oli painanut hermo(j)a siihen malliin, että kipu oli sietämätöntä. Sain jotain lääkettä tuon liman poistamiseen ja kappas vaan, kivut loppuivat kuin seinään.

      Sinunkin kipusi syy voi olla tietyssä mielessä hyvin vähäinen, mutta erittäin vaikeasti löydettävissä. Toivottavasti asia selviää, sillä tuollaisen kivun kanssa eläminen on kerrassaan tuskallista.

      • voihanvoi

        Tuttua juttua. Oireeni alkoivat viimevuosituhannen lopussa ja v. 2009 aloin parantumaan, kun löytyi riittävän pätevä korvalääkäri. Maksoin omaisuuden, myös paljon eri yksityislääkärille hampaidenhoidosta, kiskoista yms ja monen monesta korvalääkäristä, neurologista, fysiatrisista, lymfohoidoista ja kalleista magneettikuvauksista. En halunnut kuitenkaan nuorena ihmisenä luopua kipujen vuoksi työpaikastani, joten myimme omakotitalon ja muutimme lähelle mun työpaikkaa, aikaisemmin työmatka 70 km päivässä, särky oli niin kamala, tärinä etenkin kun ajoi autolla. (Siitä olen edelleen erittäin katkera, koska asunnonvaihdossa paloi lähes kaikki kerätty omaisuus.)
        Minulta leikattiin vino väliseinä v.1999 kaksi kertaa kuukauden välein. Alkoi varsinainen helvetti,mutta kolmas kerta toden sanoi v.1998 eli "piikki" nenässä painoi hermoon, eikä kukaan muu lääkäri sitä nähny tai ei ilmeisesti osannu leikata.Kipu hellitti n. 4 kk:n päästä leikkauksesta.


    • Korvienvälikunnossa

      Hampaiden särkeminen on todellista. Minun etuhampaani murtui tapaturmassa. Hammas jäi osittain ja siihen muotoiltiin uusi hammas. Kaiken luultiin olevan ok. , mutta hammasta rupesi särkemään parin viikon kuluttua aivan sairaasti. Kuvattiin avattiin kuvattiin avattiin, hammas vuoti verta, lekuri ei uskonut vaan sanoi korvien välissä olevan vikaa. Sanoin kivun olevan nenän juuressa missä tämän hampaan juuri sijaitsee , taas minun korvien väliä epäiltiin, vasta lukuisien ja lukuisien lääkärikäyntien jälkeen sain lähetteen hamnassairaalaan, jossa juuri kuvattiin ja siellähän oli paha tulehdus, se oli vaurioitunut ilmeisemmin törmäyksessä. Juuri leikattiin, hoidettiin ja siitä kipu noin parin kk kuluttua alkoi hellittämään, josta olin kärsinyt kuukausia yötä päivää. Mutta minun korvienväliä vain epäiltiin. Sain avun viimehetkellä, ettei hermot pettäneet kun kipuja ei uskottu todeksi. Ja rahaa paloi. Kyllä ihmisen kipu on otettava todesta kaikissa tapauksissa. Kuka nyt kuvittelee jos vaikka esim. hammas jo vuotaa verta, että kaikki ei siellä ole hyvin.

    • Anonyymi

      Kipu voi johtua siitä että hampaita on paikkailtu ja hiottu. Purenta keikkuu ja aiheuttaa sen että hampaiden ydin tulehtuu ja tulee pulpiitti. Tämä ei näy röntgenkuvissa. Kipu on kamala. Tuleva menevä paine.
      Harva hmlääkäri osaa korjata purentaa hyvin.

    • Anonyymi

      Minulla sama vaiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe