"lintukirput"

justine

Kertokaahan ihmiset minulle kaikki tietonne lintukirpuista ja tarkemmin vielä että miten niistä pääsee eroon!
Alkukeväästä minulla oli muutama,mutta nyt kun eilen illalla laskin puremat,niin niitä oli 38!
Olen muutenkin TODELLA herkkä esim.hyttysen puremille ja joudun esim.koko kesän syömään allergialääkkeitä hyttysten takia.
Nyt olen raapinut ihoni verille nilkoista,sääristä,ja käsistä,eli menee kesä arpia parannellessa.On meinaan tosi paha näköiset!Mutta pakko raapia.
Miehelläni on ehkä 10 puremaa,miksi minulla niin paljon enemmän?!
Lakanatkin vaihdan melkein joka toinen päivä,siinä toivossa että ne katoaisivat,mutta ne ei vaan lähe!

80

54271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joop

      Eläimethän kantavat näitä kirotun kirppuja, jotka sitten levittävät sänkyymme ym.
      Jouduin jo yli viikko sitten kissani uhriksi ja sain näitä kirotun paukamia!

      Oletko yrittäny ottaa kirppua sormien väliin ja litistää? Ei helposti onnistu koska kirppu on litteä ja sitkeä ötökkä.
      Kannattaa aloittaa kirppujen eliminointi ropsimalla petivaatteet ulkona ja imuroimalla sänky ym. missä epäilet kirppujen olevan. Petivaatteiden vaihtokin on tärkeää. Pitää vain laittaa likaiset petivaatteet suoraan pesukoneeseen ettei kirput vain vaihda paikkaa.

      Jos eläimiä omistat niin kannattaa pestä kirppushamppoolla. Lintukirppuja on kauheat määrät mm. lintupöntöissä ja puissa, eli jos on tapana tuulettaa kodin tekstiileitä niin katso ettei ole puita lähellä.

      Näillä keinoin olemme itse päässeet eroon kirpuista.

      En osaa sanoa miksi sinulla on enemmän puremia kuin miehelläsi..epäilen sen liittyvän yliherkkyyteen. Olen itse yliherkkä ja olen ainoa perheetämme jolle tulee paljon puremia, ne kasvavat suuriksi ja kutiavat kokoajan.

      Kannattaa puhdistaa ja rasvata puremia sekä yrittää olla raapimatta. Olen huomannut että kotona ollessa kun käytän löysiä vaatteita, puremat ei kutia niin paljon kun mikään ei hierrä tai ärsytä. Suihkussa käydessä pese itsesi miedolla saippualla, koska voimakkaat suihkusaippuat/geelit saattavat ärsyttää patteja aiheuttaen kutinan.

      Toivottavasti oli jotain apua näistä!

      • justine

        lintukirput itsestään?!
        Vai eleleekö ne sitten talveen asti?!
        Kun mietein kissani pesua kirppushampoolla,mutta kun kissa menee taas ulos,niin sehän tuo niitä aina lisää...eikä viitsis useinkaan pestä..
        On kyllä kamala vaiva tollasista...


      • joop
        justine kirjoitti:

        lintukirput itsestään?!
        Vai eleleekö ne sitten talveen asti?!
        Kun mietein kissani pesua kirppushampoolla,mutta kun kissa menee taas ulos,niin sehän tuo niitä aina lisää...eikä viitsis useinkaan pestä..
        On kyllä kamala vaiva tollasista...

        Uskoisin että ne poistuvat kyllä itsestäänkin...
        Ei kissaa joka ulkona käynnin jälkeen kannata eikä tarvitse pestä. Kannattaa seurailla missä kissanne liikkuu sisätiloissan ja imuroida useammin. Kissaa ei kannata päästää petaamattomaan sänkyyn, koska kirput jää helposti petivaatteisiin ja illalla odottaa ikävä yllätys.

        Löysin tuollaisen linkin lintukirpuista. Ei siinä paljon tietoa ole, mutta selitys miksi sinulle tulee enmmän patteja kuin miehellesi!

        http://personal.fimnet.fi/tiede/raimo.suhonen/lintukirput.htm

        Yleensä lintukirput ovat ongelma lähinnä keväisin eli eiköhän tuo ongelma kesää kohti hellitä! =)


      • juuso

        Mikä neuvoksi? Joka kevät ne iskevät. Asumme omakotitalossa, yksikerroksisessa puutalossa. Huusholli on siisti, viikkosiivoukset tehdään ajallaan, petivaatteet vaihdetaan, lattiat luututaan jne. Joka kevät ne tulevat, emme tiedä mistä. Kun lapset olivat pieniä ja vielä kotona, ne söivät hirveille paukamille. Myrkytin ja siivosin, siivosin ja myrkytin. Häpesin. Mistä meille tämä riesa? Kotieläimiä ei ole. Linnunpesiä ei ole räystäillä eikä ullakkotilassa tietääksemme. Minua ne syövät oikein urakalla, miestä eivät koskekaan. Tätä kestää taas kolme kuukautta, mikään ei tehoa. Hyönteismyrkytys olisi mahdollista tietysti teettää, mutta mistä siihen sadat eurot? Myrkytän ja .. toivon... Apua, kuka tietää mitä tehdä?


      • kutinaa

        pihalla touhutessani sukkiin pesiytyi näitä otuksia ja toiseen jalkaan ilmeistyi illansuussa 8 todella kutisevaa paukamaa siisteihin riveihin. puremat olivat sukkien varsialueella, ei missään muualla. kaipa ötökät ovat kömpineet sinne kosteanlämpöiseen tunnelmaan ja tekevät hyökkäyksiään lähialueelle. ikävä vaiva-en ole aiemmin törmännyt moiseen mutta tänä keväänä kanta on kai jotenkin liikkuvaisempi/tarttuvaisempi ihmisen suhteen koska vastaavanlaisia valitteluja olen kuullut usealtakin tutulta.


    • Jukkis-93

      Tavallisin kutisevien näppyjen aiheuttaja keväällä on lintukirppu. Lintukirppu on nyt liikkeellä - niin kuin linnutkin. Pesäpönttöjen puhdistus, liikkuminen linnun pesien alla, kesämökkikäynnit, pihan ruoputtelu yms. tilanteet päästävät lintukirput ihmisen iholle. Ne purevat yleensä vain vaatteiden peittämille alueille, muutaman näpyn, isommankin punoittavan laikun tarhamana. Kutina on kova. Lintukirppu ei tartu ihmisestä toiseen, se käväisee vain iholla ja poistuu pian.

      Oireet syntyvät vain niille ihmisille, jotka ovat kyseiselle ötökälle allergisia. Kesämökkikäynnin yhteydessä (jälkeen) saattaa vain yksi perheenjäsen saada oireita. Kun ötökälle on herkistynyt, oireita syntyy todennäköisesti seuraavanakin keväänä (kesänä).

      Hoitona käytetään antihistamiineja ja kortikoidivalmisteita, mutta vaiva paranee hoitamattakin, jos jaksaa kutinaltaan odotella.

      • miuku79

        Meillä myös näitä kirottuja kirppuja! Ensin söivät minut, sitten pojan ja nyt on paukamilla mieskin! Asutaan vanhassa koulussa, jonka räystäät on täynnä pääskynpesiä. Parvekkeelle ei enää voi mennä ollenkaan, kirput hyökkäävät heti! Kuusiviikkoisen vauvamme olen vielä onnistunut pitämään suojassa kirpuilta, mutta miten kauan se vielä onnistuu? Onko kukaan oikeasti joskus päässyt niistä eroon, vai onko meiltä nyt koko kesä pilalla???


    • kukkis92

      Mulla on sama juttu joka kevät mulle ilmestii ihan suunnattoman suuria paiseita ja niit kutittaa..

    • eva-

      eka kevät kun niitä ilmestyi.. vaikka eläimiä aina ollut, nyt vasta meille.. minulle ilmestyi kamalasti kutisevia näppyjä (pienellä alueella jopa viisi), menin lääkäriin ja jostain kirpuista puhui.. vähään aikaan ei mitään, mutta taas ilmestyi, ja menin nettiin tietoja etsimään. kirppushampoota huomenna ostamaan ja kaikki eläimet pesulle.. apua! toivottavasti kesään mennessä pois.. vai?

      • maare

        Täällä myös kirppuja, kissa nukkuu sängyssä ja olen ihmetellyt mistä nämä kamalat pahkurat johtuvat. Onko kirppushampoo auttanut eläimeen? kai tässä täytyy alkaa siivota oikein urakalla, ahdistaa ajatus kirpuista joka puolella!apuuuva!


      • hmmm....
        maare kirjoitti:

        Täällä myös kirppuja, kissa nukkuu sängyssä ja olen ihmetellyt mistä nämä kamalat pahkurat johtuvat. Onko kirppushampoo auttanut eläimeen? kai tässä täytyy alkaa siivota oikein urakalla, ahdistaa ajatus kirpuista joka puolella!apuuuva!

        Leikkasin tuossa pari päivää sitten nurmikkoa ja seuraavana päivänä huomasin kyljessä melko ison alueen jossa on samannäköisiä paukamia kuin nokkosen polttamia paukamia. Luulenpa että nämä ovat niiden lintukirppujen aiheuttamia. Kuinka kauan menee että nämä paukamat parantuu jos niihin ei laita mitään vaa antaa parantua itsestään?


      • ased
        hmmm.... kirjoitti:

        Leikkasin tuossa pari päivää sitten nurmikkoa ja seuraavana päivänä huomasin kyljessä melko ison alueen jossa on samannäköisiä paukamia kuin nokkosen polttamia paukamia. Luulenpa että nämä ovat niiden lintukirppujen aiheuttamia. Kuinka kauan menee että nämä paukamat parantuu jos niihin ei laita mitään vaa antaa parantua itsestään?

        Kun kirppu on jättänyt jälkensä yleensä kutina kestää sen jälkeen 2-3 päivään jolloin pureman/piston alueella on punoitusta. vähän ajan päästä punoitus häviää ja jäljelle jäävät vain pienet punaiset pisteet, jotka sitten häviävät aikanaan.


      • itseään myös raapiva
        ased kirjoitti:

        Kun kirppu on jättänyt jälkensä yleensä kutina kestää sen jälkeen 2-3 päivään jolloin pureman/piston alueella on punoitusta. vähän ajan päästä punoitus häviää ja jäljelle jäävät vain pienet punaiset pisteet, jotka sitten häviävät aikanaan.

        Kauanko tämä kirppu sitten mahtaa pysyä hengissä jos sisätiloihin pääsee? Ilmeisesti pesu tepsii, mutta riittääkö 40 astetta? Entäpä pakastus tai auringonvalo?

        Saimme koko perhe outoja kutiseviä nyppyjä tai puremia heinäkuun lopussa kun viikatoitiin ja myllättiin maata rikkaruohoisella, kostealla pellolla. Ensin mietin hyttysiä ja mäkäröitä, mutta kun ei siellä mitään isompaa ötökkäarmeijaa edes näkynyt ja monta iltaa onkin sitten mennyt rattoisasti raapiessa. Luin jostain, että kyllä nämä voivat ihan maanmylläyksessäkin pölähtää kiinni ihmiseen. Onko kenelläkään moisia kokemuksia ja näin myöhäisenä ajankohtana.

        Ja lisään vielä, ettemme ole allergisia juuri millekään, eikä meille yleensä tule hyttysistä juuri mitään jälkiä.


      • Kempeleestä
        itseään myös raapiva kirjoitti:

        Kauanko tämä kirppu sitten mahtaa pysyä hengissä jos sisätiloihin pääsee? Ilmeisesti pesu tepsii, mutta riittääkö 40 astetta? Entäpä pakastus tai auringonvalo?

        Saimme koko perhe outoja kutiseviä nyppyjä tai puremia heinäkuun lopussa kun viikatoitiin ja myllättiin maata rikkaruohoisella, kostealla pellolla. Ensin mietin hyttysiä ja mäkäröitä, mutta kun ei siellä mitään isompaa ötökkäarmeijaa edes näkynyt ja monta iltaa onkin sitten mennyt rattoisasti raapiessa. Luin jostain, että kyllä nämä voivat ihan maanmylläyksessäkin pölähtää kiinni ihmiseen. Onko kenelläkään moisia kokemuksia ja näin myöhäisenä ajankohtana.

        Ja lisään vielä, ettemme ole allergisia juuri millekään, eikä meille yleensä tule hyttysistä juuri mitään jälkiä.

        Minä olen kärsinyt nyt näistä puremista elokuusta ihan tähän lokakuun viimeiseen päivään saakka. Kolmesti joutunut sairaslomallekin, koska varsinkin nilkan ja polven alueen puremat turpoavat ja kipeytyvät niin pahoin, ettei liikkumisestakaan tahdo tulla mitään. Tulehdusarvot nousee ja pari kefeksiinikuuriakin on pitänyt syödä. Kuurien jälkeen viimeistään viikon sisään on uudet patit jo jaloissa. Yleensä puremat ovat nilkoissa, muutaman kerran pohkeessa/polvessa, yhdesti reidessä ja se vasta kipeä olikin.

        Minulla purema nostattaa suuren 8-10cm laajan turvotuksen ja punoituksen, joskus näkyy puremajäljet joista tiuhkuu kirkasta nestettä. Netistä katselin kuvia puremajäljistä ja aika pieniltä näyttivät, verrattuna minun paukamiin. Minkälaisia teillä muilla on?

        Tänään suihkutin sohvat ja matot Raidilla, saa nähdä auttaako. Onko kukaan muu saanut Raidilla ongelmaa pois, edes viikoiksi?


      • Hard to kill
        Kempeleestä kirjoitti:

        Minä olen kärsinyt nyt näistä puremista elokuusta ihan tähän lokakuun viimeiseen päivään saakka. Kolmesti joutunut sairaslomallekin, koska varsinkin nilkan ja polven alueen puremat turpoavat ja kipeytyvät niin pahoin, ettei liikkumisestakaan tahdo tulla mitään. Tulehdusarvot nousee ja pari kefeksiinikuuriakin on pitänyt syödä. Kuurien jälkeen viimeistään viikon sisään on uudet patit jo jaloissa. Yleensä puremat ovat nilkoissa, muutaman kerran pohkeessa/polvessa, yhdesti reidessä ja se vasta kipeä olikin.

        Minulla purema nostattaa suuren 8-10cm laajan turvotuksen ja punoituksen, joskus näkyy puremajäljet joista tiuhkuu kirkasta nestettä. Netistä katselin kuvia puremajäljistä ja aika pieniltä näyttivät, verrattuna minun paukamiin. Minkälaisia teillä muilla on?

        Tänään suihkutin sohvat ja matot Raidilla, saa nähdä auttaako. Onko kukaan muu saanut Raidilla ongelmaa pois, edes viikoiksi?

        Itse kärsinyt samanlaisista ongelmista n. kuukauden, oireet toisin lievempiä. Kutinat ja patit ilmestyivät ensimmäisen kerran ollessani ulkomailla. Kävin muutama päivä sitten vihdoin lääkärillä joka määräsi voidetta puremiin ja sanoi että kirppua tuskin enään löytyy. Mutta joka päivä saa huomata että patteja tulee uusiin kohtiin varsinkin kun kutiavaa kohtaa alkaa raapia, eli vaikuttaa lähinnä joltain allergiselta reaktiolta alkuperäisiin puremiin...kunnes tänään olohuoneen tuolissa istuessani näin sen pirulaisen hyppivän lattialla jalkani vieressä! Muutaman millin kokoinen ötökkä hyppeli noin 10-20cm loikkia sinnetänne...Läimäsin sen käsien väliin, painelin sitä sormella lattiaa vasten uudestaan ja uudestaan ja vielä uudestaan, mutta ei se piru kuollut. Lopulta vein sen lavuaarin reunalle ja painoin kynnellä niin että se hajosi rusahtaen epämääräiseksi läjäksi. Suihkutin n. puoli purkkia Raid:ia kämppään ja itse evakkoon useaksi tunniksi. Huomenna tai ylihuomenna näkee auttoiko.(...mikäli niitä on useampi kun tuo yksi)
        Miten muilla? Oliko Raid:ista apua, vai vai täytyykö ostaa suurennuslasi ja vasara että pääsee eroon näistä "kämppäkavereista"?


      • Kempeleestä
        Hard to kill kirjoitti:

        Itse kärsinyt samanlaisista ongelmista n. kuukauden, oireet toisin lievempiä. Kutinat ja patit ilmestyivät ensimmäisen kerran ollessani ulkomailla. Kävin muutama päivä sitten vihdoin lääkärillä joka määräsi voidetta puremiin ja sanoi että kirppua tuskin enään löytyy. Mutta joka päivä saa huomata että patteja tulee uusiin kohtiin varsinkin kun kutiavaa kohtaa alkaa raapia, eli vaikuttaa lähinnä joltain allergiselta reaktiolta alkuperäisiin puremiin...kunnes tänään olohuoneen tuolissa istuessani näin sen pirulaisen hyppivän lattialla jalkani vieressä! Muutaman millin kokoinen ötökkä hyppeli noin 10-20cm loikkia sinnetänne...Läimäsin sen käsien väliin, painelin sitä sormella lattiaa vasten uudestaan ja uudestaan ja vielä uudestaan, mutta ei se piru kuollut. Lopulta vein sen lavuaarin reunalle ja painoin kynnellä niin että se hajosi rusahtaen epämääräiseksi läjäksi. Suihkutin n. puoli purkkia Raid:ia kämppään ja itse evakkoon useaksi tunniksi. Huomenna tai ylihuomenna näkee auttoiko.(...mikäli niitä on useampi kun tuo yksi)
        Miten muilla? Oliko Raid:ista apua, vai vai täytyykö ostaa suurennuslasi ja vasara että pääsee eroon näistä "kämppäkavereista"?

        Lokakuun lopussa tehty Raid-myrkytys auttoi. Siihen loppui puremat, tosin pakkaset alkoivat samaan aikaan, joten ei tiedä kumpi sitten auttoi meidän tapauksessa enemmän. Kauhulla odotan ensi kevättä...


      • ihana kesä
        ased kirjoitti:

        Kun kirppu on jättänyt jälkensä yleensä kutina kestää sen jälkeen 2-3 päivään jolloin pureman/piston alueella on punoitusta. vähän ajan päästä punoitus häviää ja jäljelle jäävät vain pienet punaiset pisteet, jotka sitten häviävät aikanaan.

        Mä oon, kans kyllästyny joka keväiseen kutinaan. Ei todellakaan tunnu mitenkään kivalle, kun illalla menee nukkumaan ja yhtäkkiä alkaa kamalasti kutittamaan pohkeesta.
        Mä huomasin tosi hyvän jutun mikä saa sen kutinan rauhoittumaan etkä tiedä enää seuraavana päivänä siitä mitään. Mä käyn pesemässä jalat ja vaihdan taas puhtaat petivaatteet(tänään vaihdettu puhtaat). Niin niistä pääsee ainakin siltä osin eroon. Saapahan ainakin yön nukkua rauhassa.


      • Hard to kill
        Hard to kill kirjoitti:

        Itse kärsinyt samanlaisista ongelmista n. kuukauden, oireet toisin lievempiä. Kutinat ja patit ilmestyivät ensimmäisen kerran ollessani ulkomailla. Kävin muutama päivä sitten vihdoin lääkärillä joka määräsi voidetta puremiin ja sanoi että kirppua tuskin enään löytyy. Mutta joka päivä saa huomata että patteja tulee uusiin kohtiin varsinkin kun kutiavaa kohtaa alkaa raapia, eli vaikuttaa lähinnä joltain allergiselta reaktiolta alkuperäisiin puremiin...kunnes tänään olohuoneen tuolissa istuessani näin sen pirulaisen hyppivän lattialla jalkani vieressä! Muutaman millin kokoinen ötökkä hyppeli noin 10-20cm loikkia sinnetänne...Läimäsin sen käsien väliin, painelin sitä sormella lattiaa vasten uudestaan ja uudestaan ja vielä uudestaan, mutta ei se piru kuollut. Lopulta vein sen lavuaarin reunalle ja painoin kynnellä niin että se hajosi rusahtaen epämääräiseksi läjäksi. Suihkutin n. puoli purkkia Raid:ia kämppään ja itse evakkoon useaksi tunniksi. Huomenna tai ylihuomenna näkee auttoiko.(...mikäli niitä on useampi kun tuo yksi)
        Miten muilla? Oliko Raid:ista apua, vai vai täytyykö ostaa suurennuslasi ja vasara että pääsee eroon näistä "kämppäkavereista"?

        Yli puolivuotta mennyt, eikä yhtään kirpun puremaa. (Taisi olla vaan väärille teille eksynyt kirppu...) Nyt vartutaan tulevaa syksyä...Raid:in kanssa. :)


      • kutina
        ihana kesä kirjoitti:

        Mä oon, kans kyllästyny joka keväiseen kutinaan. Ei todellakaan tunnu mitenkään kivalle, kun illalla menee nukkumaan ja yhtäkkiä alkaa kamalasti kutittamaan pohkeesta.
        Mä huomasin tosi hyvän jutun mikä saa sen kutinan rauhoittumaan etkä tiedä enää seuraavana päivänä siitä mitään. Mä käyn pesemässä jalat ja vaihdan taas puhtaat petivaatteet(tänään vaihdettu puhtaat). Niin niistä pääsee ainakin siltä osin eroon. Saapahan ainakin yön nukkua rauhassa.

        koitin etsiä netistä mitä nää muutamat pistonjäljet on ranteissa ja reisissä muutama ja päädyin lintukirppuihin kun mulla on noi kissa ja koira...nyt täytyy pestä ne kirppusampoolla!! toivottavasti ei ole kallista.kaverilleni ei ole tuullut mutta mulle tuli kutisee vähän juu.vaihdan 2vk välein petivaatteet ja petarin tamppaan 2vk. välein ja peitot joka viikko. et ei puhtaudesta ole kyse uskoakseni vaan noi elukat noita raahaa mut eipä ole koskaan aiksemmin ollut ja samas paias ollana asuttu 4 vuotta ja elukat ollet liki 3 vuotta.


      • D:
        kutina kirjoitti:

        koitin etsiä netistä mitä nää muutamat pistonjäljet on ranteissa ja reisissä muutama ja päädyin lintukirppuihin kun mulla on noi kissa ja koira...nyt täytyy pestä ne kirppusampoolla!! toivottavasti ei ole kallista.kaverilleni ei ole tuullut mutta mulle tuli kutisee vähän juu.vaihdan 2vk välein petivaatteet ja petarin tamppaan 2vk. välein ja peitot joka viikko. et ei puhtaudesta ole kyse uskoakseni vaan noi elukat noita raahaa mut eipä ole koskaan aiksemmin ollut ja samas paias ollana asuttu 4 vuotta ja elukat ollet liki 3 vuotta.

        Heippa. Mulla on ollut viimeksi lintukirppuja vuonna 2006, sain niitä jostain Turun leikkipuistosta. Menin käymään terveyskeskuksessa ja sain antibioottikuurin. Ja nyt niitä on taas! Mutta onneksi tällä hetkellä vain pari. :P Elin huomenna taas lintukirppu asioilla terveyskeskuksessa. D:


      • niitä tulee ja menee
        D: kirjoitti:

        Heippa. Mulla on ollut viimeksi lintukirppuja vuonna 2006, sain niitä jostain Turun leikkipuistosta. Menin käymään terveyskeskuksessa ja sain antibioottikuurin. Ja nyt niitä on taas! Mutta onneksi tällä hetkellä vain pari. :P Elin huomenna taas lintukirppu asioilla terveyskeskuksessa. D:

        ristiselkään lintukirppu viidesti. Koko alue punehtui ja tulehtui. Kohta oli viikonpäivät kosketusarka ja näytti kuin olisi saanut sikapiikin. Parani kuitenkin lopulta ilman varsinaista hoitoa. Kyllä lintukirput ovat pirullisia.


      • IKÄVÄN VAIVAN KOKENU
        itseään myös raapiva kirjoitti:

        Kauanko tämä kirppu sitten mahtaa pysyä hengissä jos sisätiloihin pääsee? Ilmeisesti pesu tepsii, mutta riittääkö 40 astetta? Entäpä pakastus tai auringonvalo?

        Saimme koko perhe outoja kutiseviä nyppyjä tai puremia heinäkuun lopussa kun viikatoitiin ja myllättiin maata rikkaruohoisella, kostealla pellolla. Ensin mietin hyttysiä ja mäkäröitä, mutta kun ei siellä mitään isompaa ötökkäarmeijaa edes näkynyt ja monta iltaa onkin sitten mennyt rattoisasti raapiessa. Luin jostain, että kyllä nämä voivat ihan maanmylläyksessäkin pölähtää kiinni ihmiseen. Onko kenelläkään moisia kokemuksia ja näin myöhäisenä ajankohtana.

        Ja lisään vielä, ettemme ole allergisia juuri millekään, eikä meille yleensä tule hyttysistä juuri mitään jälkiä.

        Minullekin tuli ko.punaisia näppyjä sika monta samaan riviin. Ajatelkaa, et vielä 12:sta LOKAKUUTA! Et miksi puhutaan, etä ne tulevat keväällä? Kävin lääkärissä ja hän EPÄILI lintukirpun puremaa. Kysymykseeni, et voiskohan nämä olla hirvikärpäsen tai syyhypunkin jälkiä, hän vastasi etteivät ole.DIAKNOOSI JÄI ARVOITUKSEKSI, mut rasvareseptin sain. En hakenut En ollut kuullutkaan tuollaisen kirpun olemassa olosta.
        SIIS tohtorikaan ei tiennyt. Veljeni vaimolle kun näytin, hän sanoi heti, et lintukirpun puremia IHAN SELVÄSTI. Heidän pienellä tytöllään oli niitä ollut kauan sitten ja kutisivat ihan mahdottomasti. Lääkäri antoi heillekin rasvareseptin ja sanoi, että KANNATTAA HOITAA HUVIN SILLÄ SE VOI MUUTTUA KROONISEKSI. Hain siis minäkin ko. reseptirasvan apteekista. Aluksi, siis noin viikon, rasvasin itseäni ALOE VEERA GELLY- rasvalla ja se poisti kutinaa ja rauhoitti punaista turvotusta. KROONISEKSI muuttumista pelätessäni hain siis tyon apteekin rasvan. EN OLE MIKÄÄN LUOMU-LYYLI, MUT ALOE VEERA GELLY OLI TOSI TARPEESEEN JA POISTI KUTINAN LÄHES KOKONAAN. SUOSITTELEN! Toivottavasti sinäkin saat avun. JK. kirppu elää sisätiloissa max 2 vrk, jonka jälkeen se kuolee, ellei löydä lintua johon asettua.


    • pattinaama

      Sain aivan tolkuttoman pirullisen lintukirppureaktion.
      Olette täällä puhuneet muutamista paukamista käsivarsissa tai jaloissa.
      Meikäläinen on kasvoista jalkapohjiin asti kuin nokkosilla piesty. Kipu ja
      kutina on kova!
      Sitä vaan ihmettelen, että jos se kirppu puree vain vaatteiden peittämille
      alueille, niin miksi kasvoni ovat kuin rupikonnalla!!??

    • syysristiselkäuhri

      Niinpä, kirvely ja poltto on sanoinkuvaamatonta, ihan kuin kusiaisia olisi ollut asialla (tarkoitan niitä pieniä keltaisia). Ja toipuminen tosi hidasta, koska viikonkin joutuu kitumaan. Onkohan kukaan laskenut, montako puremaa ihminen kerrallaan kestää. Tuo kiusaushan on jo luokiteltavissa palaneen ihon vastaaviin reaktioihin.

    • Pp

      Hmn, asia on Minulle kokonaan uusi.

      Voitteko valaista hieman?

      Käsitykseni mukaan Suomen luonnonvaraisen linnuston kirput sekä
      kanojen kirput eivät elä ihmisen iholla kuin joistain kymmenistä
      minuutesita pariin tuntiin.

      Mistä on kysymys.

      Tokihan netistä tietoa löytyy, mutta kiinnostaa onko kyseessä
      kuinka "todellinen" tilanne.

      • ikävä vitsaus

        Kyllä, tilanne on todellinen. Kun kissa nukkuu samassa sängyssä, yksinäisillä jopa kainalossa peiton alla, näin valitettavasti pääsee käymään. Olisinkin kysynyt, onko muillakin tuo kirppujen puremakohta aina ikäänkuin yhdessä kasassa lukuisia puremia eikä ne ole levinneet koko vartalon alueelle? Hyvässä lykyssä ne voivat olla jopa vaan yhden elukan aikaansaannoksia. Kutitus ja poltto on kyllä samaa luokkaa kuin olisi polttoraudalla tehty leima ristiselkään kuin lännenfilmissä naudoille. Vain lihankäry puuttuu.


    • voivtunkirput!

      VTTU OON KYLLÄSTYNY NÄIHI KIRPPUIHI JOKA PÄIVÄ JOKA PÄIVÄ YÖSTÄ AAMUUN KOKO AJA KUTITTAA JA KIDUN EN SAA NUKUTTUAKKAA JA AINA VAA TULEE LISÄÄ NÄITÄ KIROTUN KIRPPUJA KUHISEE KOKO AJA VAA JA PÄÄKI JA JALAT JA MUNAT JA KAIKKI EI OO KIVAA SAIN TARTUNNAN YHESTÄ KAVERISTA KOULUSSA VUONNA 2007 JA SIITÄ LÄHTIEN TÄÄ ON VAIVANNU JOKA VUOS MUA ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        🤣 kaverista sait niitä satiaisia🤣


    • kokemusta on

      Lintukirpuista pitäisi päästä eroon kun pesee lemmikit huolella, kuivaa ja harjaa. Kaikki vaatteet pyykkiin, kunnon imurointi, ei saa tuulettaa, koska kirppuja tulee lisää ulkoilmasta. Stten vaan saunaan ja kunnon pesulle ja eläimiä ei makuuhuoneisiin tai huonekaluille, jotta kirpuista pääsisi eroon lopullisesti. Kannattaa käyttää jotakin yleisrasvaa paukamiin tai läikkiin.

    • Kirppu.Lintunen

      Lintukirput syövät jalkoja ensin. Lakanoita ei saa vaihtaa ollenkaan sillä silloin ne vasta kuolevat kun niille ei anna lisää ravintotilaa. Ne tulevat lemmikkien mukana keväisin ja loppuu noin toukokuussa sillä silloin linnut jo tarjoavat niille ravinnon. Muuta en muista aiheesta.

    • kokemusta on

      Tavallisin kutisevien näppyjen aiheuttaja keväällä on lintukirppu. Lintukirppu on nyt liikkeellä - niin kuin linnutkin. Pesäpönttöjen puhdistus, liikkuminen linnun pesien alla, kesämökkikäynnit, pihan ruoputtelu yms. tilanteet päästävät lintukirput ihmisen iholle. Ne purevat yleensä vain vaatteiden peittämille alueille, muutaman näpyn, isommankin punoittavan laikun tarhamana. Kutina on kova. Lintukirppu ei tartu ihmisestä toiseen, se käväisee vain iholla ja poistuu pian.

      Oireet syntyvät vain niille ihmisille, jotka ovat kyseiselle ötökälle allergisia. Kesämökkikäynnin yhteydessä (jälkeen) saattaa vain yksi perheenjäsen saada oireita. Kun ötökälle on herkistynyt, oireita syntyy todennäköisesti seuraavanakin keväänä (kesänä).

      • KirppunenKissa

        Huomattu on... Taas tänäkin keväänä. Kissat kylpyyn ja raidit esiin, se toimi ainakin viimevuonna.


    • Turvonnut nilkka

      Minäkin epäilen, että lintukirppu on purrut minua. Puremat ovat nilkassa. Koko nilkka on turvonnut ja siinä on 4-5 punaista punaista läikkää. Ensiksi tuli vain isot paukamat, jotka kutisi hirveästi. Seuraavana päivänä nilkka turposi täysin ja välillä punaiset läikät kutisevat. Onko neuvoja nopeaan paranemiseen?

      • kirppuja!

        Itselläni samoja ongelmia, omalla kohdalla 1% hydrocortison lievittää hetkellisesti jonkunverran


    • Kirppuvihaaja

      Kaikki puhuu, että "keväällä vaan on lintukirppuja", mutta mulla on ollu jo jonkunaikaa 9 pientä paukamaa pienellä alueella tossa reidellä ja kumminki ollaan jo elokuussa?

      Oma diagnoosini on lintukirppu, koska paukamat vastaa noita mitä tuolta googlen kuvahausta löytää ja koiratkin nukkuu samassa sängyssä... eli kai niitä voi olla näin loppu kesästäkin??

      ..ja tosiaan tää on luultavasti mun eka kohtaaminen näiden kirppujen kanssa, vaikka on koirat ollu jo kymmenen vuotta ja samassa paikassa asuttu 9 vuotta.. outoa??

    • Täälläkin kärsitään!

      Meillä mies siirsi suursiivouksen yhteydessä parvekkeelta talvesta asti lojuneet lätkäkamat sisälle kuivumaan ennen kellariin siirtoa. Sen jälkeen mies sai yöllä kutisevia paukamia käsiin. Seuraavaksi minä. Kutina on ihan tajuton.

      Mulla on pistoja käsissä ja niskassa ja miehellä käsivarsissa kyynerpään kohdalla. Mulla on piston ympäriltä n. 15-20 cm alue punainen ja turvonnut, mutta miehellä paukamat on pienempiä, n. 1cm halkaisijaltaan. Nyt koko kämppä myrkytetty Baygonilla, kaikki petivaatteet, sohvan päällyset ja petarin päällys pesty 60 -asteessa. saa nähdä auttaako. Kaikki lattiapinnat imuroitu ja luututtu. Mitään ötököitä tai jälkeä niistä ei ole näkynyt, mutta lintukirppuja myös epäilen.

    • Kolmatta loppukesää

      Meillä kolmas kesä taistellaan. Alkoi heinäkuussa linnunpoikasten lähdettyä pesistään ja jatkuu..... Kahden edeltävänä jälkeen päästiin rauhalliseen talveen seuraavin konstein:
      Päivittäinen imurointi suurteholla, imuroi erityisen huolella jalkalistat, kaappien ja lattian liitoskohdat yms. rakoset (kirput tykkäävät munia suojaisiin hämyisiin paikkoihin), imuroi sohvan ja tuolien rakoset, matot ja "läjitykset" pois lattioilta, vie imuripussi HETI ulkoroskikseen.
      Ei kissoja/koiria sänkyyn eikä sänkykamariin yöllä eikä päivällä (hyvä yöuni on tarpeen tässä taistossa : ), hylkää tyynypaljous, ravistele petivaatteet usein, pese 60 C, imuroi vaikkapa lakana iltaisin, poista hyppypaikat sängyn vierestä (kirppu voi hypätä 30 cm).
      Kissoille front-line (viime vuonna 3-vaiheinen Expot) niskaan, pidä kissa/kissat sisällä seuraaviin pakkasiin, harjaa kissa silloin tällöin pesuhuoneessa ja suihkuta lattia heti mahd. kuumalla vedellä, vaihda ja pese makuualustat ainakin 60 C tai imuroi.
      Mikäli näet kirpun tms epäilyttävää, nappaa se teipillä kiinni ja nuiji kuoliaaksi. Älä jätä roskikseen: sillä on mahtavat voimat - teippinyytistä se taistelee itsensä vapaaksi.
      Pidä iho kunnossa: helposti tulee ylireagoiden pestyä itsensä kuivaksi ja kutiavaksi. Ulkona liikkuessa sukansuut housujen päälle, käytä huivia tai lakkia puutarhatöissä, ravistele vaatteita ennen sisääntuloa. Älä kuivaa pyykkiä ulkona.
      Käytä myrkkyä, jos on tarpeen Muista suojata kissat/koirat siksi aikaa. Ne eivät ole tarinan konnia.
      Nuku hyvin, usko että selviät, käyttäydy normaalisti - ja vietä huojentunut pitkä talvi : )

      • Anonyymi

        Imuri roskikseen. Ihan hölmöä. Kirppu kuolee siellä parissa tunnissa.


    • KirpunSurmaaja

      Tännekkin taisi tulla pieni kirppuongelma! Olen nähnyt kolme kirppua joista kaksi oli sängyssäni ja yksi kiipeili niskassa kun katselin telkkua.

      Aloitin vastatoimet heti kun tajusin mistä on kyse, kissaa harjannut useeseen otteeseen, mutta mitään ei ole jäänyt harjaan, eikä kissa näytä mitään näykkivän, rapsuttelee vaan korvaansa normaalisti. Kaikki vaatteet, matot jne olen vienyt pyykkitupaan ja kaikki pesen 60C:ssä. Imuroinut huolella kaikki listat ja sänkyä olen myös muutamaan kertaan imuroinut. Huomenna on onneksi rahapäivä, joten haen vielä kirppushampoot kissalle ja purkin raidia, kissaakaan en enää päästä ulos ennen ensimmäisiä pakkasia. Vielä en ole törmännyt neljänteen kirppuun, ja toivottavasti en törmää!

    • Sair.hoit. evp.

      Hei.Olen todella kyllästynyt kirppusotaan.Käyn sitä syksyisin ja keväisin.Mikään ei auta:Pesukone käy siivoan,myrkytän tuuletan ,Teen kaikkeni puhtauden suhteen mutta mikään ei auta.Ei ole kotieläimiä mutta puutarhan hoitoa on keväisin ja syksyisin ja olen ihan hermoraunio kutinan vuoksi johon ei tehoa kortisonit kuin hetkeksi.Ja nyt on oikea käsivarsi turvonnut.Huolestuin koska minulta on leikattu rintasyöpä siltä puolelta kunnes muistin että noin pari viikkoa sitten kesäkodissani sain hirveän kutinan juuri siihen kainaloon ja seuraavana päivänä huomasin iholla rykelmän punaisia yhä IHAN KAUHEASTI KUTIAVIA näppyjä.Odottelen vielä viikon verran laskeeko turvotus,jos ei, hakeudun lääkärin pakeille syöpärasitteen tarkistamiseksi.Riesanani on joukko allergioita. Eikö kukaan osaa auttaa tässä piinassa.

    • Janika maalta

      Muuttakaa kaupunkiin valittajat!

    • sidghfsödfib

      Muutaman päivän olin ihmetellyt kutisevia näppylöitä (pohkeessa, reidessä, käsivarsissa..), kunnes löysin sängystäni kaksi pientä mustaa ötökkää jotka pomppi.. Tämä on ensimmäinen kevät koiran kanssa enkä siis koskaan ennen ole tällaiseen törmännyt. Jonkinlaisia kirppuja ne varmaan on(?) Pitää sitten kokeilla noita koiran pesemisiä ja sängyn ym siivousta, toivottaasti tepsivät! Onkohan mitään keinoa ennaltaehkäistä niiden tuloa? Koiraa en enää sänkyyn päästä ainakaan, tähänkin asti olen lakanoita vaihtanut ja imuroinut kerran viikossa..
      ..ja ihan pääkaupunkiseudulla sitä asutaan stana..

      • kirpun purema 15.4.2

        Minulla on ollut lintrukirppu-ongelma muutamanana keväänä. Se alkaa, kun jätän makuukamarin ikkunan yöksi auki .Nyt tiedän, että olen saanut pureman linnunpönttöjen tämänkeväisen puhdistuksen yhteydessä. Miehellä ei koskaan ole minkäänlaisia oierita. Olen varmaan "herkkähipiäinen". Kutinaan auttaa apteekista ostettu Etono-geeli. Sillä vaan voitelee, kun oikein kovasti kutisee ja kuumottaa.
        Eivätkä ne lintukirput elä kotieläimissä sen enempää kun mormaalisiistissä huushollissakaan. Ei niitten kanssa tarvitse vauhkoontua.


      • Toinen kirpun purema
        kirpun purema 15.4.2 kirjoitti:

        Minulla on ollut lintrukirppu-ongelma muutamanana keväänä. Se alkaa, kun jätän makuukamarin ikkunan yöksi auki .Nyt tiedän, että olen saanut pureman linnunpönttöjen tämänkeväisen puhdistuksen yhteydessä. Miehellä ei koskaan ole minkäänlaisia oierita. Olen varmaan "herkkähipiäinen". Kutinaan auttaa apteekista ostettu Etono-geeli. Sillä vaan voitelee, kun oikein kovasti kutisee ja kuumottaa.
        Eivätkä ne lintukirput elä kotieläimissä sen enempää kun mormaalisiistissä huushollissakaan. Ei niitten kanssa tarvitse vauhkoontua.

        Ajattelen samoin. Ensimmäisen kerran sain puremia n. 30 vuotta sitten. Silloin meillä ei ollut mitään lemmikkejäkään. Sen jälkeen melkein joka kevät saan puremat, puoliso ei koskaan. Olen hyvin allerginen hyttysten ja muurahaisten pistoille, joten myös minä lienen herkkähipiäinen. Puremat tulivat kaksi päivää sitten ja nyt taas kutisee...


    • kiljuuna

      Itse sain ekat puremat 2009 kun kissa toi muutaman tuliaisen reissultaan.. Helpottaa kesään mennessä ja rähäjht'' taas syksyllä. Nyt on taas koko keho paukuroilla, kun ilmat lämpesivät, riittää kun kävelee pihalla.. Eikä kai tälle mitään voi, mutta en muista lapsena kärsineeni kyseisestä ilmiöstä, kuten eivät muutkaan tuntemani. Onkohan tämäkin joku hyperaktiivinen kanta, joka täällä on jyllännyt nyt 10 vuotta??

      Eikä se sistiloihin eksynyt ja aterioinut kirppu kauaa hengissä pysy mutta kun uusia häijyläisiä tuntuu tulevan kun vanhoista pääsee..

    • Jaruto

      Täälläkin yksi kirppujen uhri...

      Ei siihen kuulkaa mikään kissojen karanteeniin paneminen välttämättä auta, minulla ei ole kotieläimiä ja kirput ovat syöneet jalat silti. Eikä hullunlailla siivoaminenkaan välttämättä tehoa, sillä käväisin nopeasti ulkona niin, että ajoin autolla kengät jalassa ilman sukkia, ja heti kotiin päästyäni huomasin hirveän isoja paukamia molemmissa jalkapöydissä ja nilkoissa, entisten pienempien kaverina.

      Paukamia ja jälkiä tulee vain niille, jotka ovat allergisia kirpuille, ja jos kerran altistuu kirpun puremalle, paukamat iskevät jälleen ensi keväänä/kesänä.

    • Puutarhuri_34

      Tietääkö joku miten nopeasti puremasta kutiaminen alkaa? Yritän keksiä onko meidän puremat lähtösin vaan mökkipuuhista ulkoa, vai onko kirppuja päässyt tulemaan myös sisälle? Itse sain näitä ekan kerran viime syksynä, nyt toinen kierros menossa. Kai tämä on tästäedes vakituinen vaiva, harmi vaan että ovat nyt myös iskeneet kyntensä 4v tyttöön.

    • Kirppusota

      Meillä myös 4 vuotiaalle tuli toissapäivänä n.10 puremaa selkään, nyt niitä on selässä, kainaloissa, käsissä ja jaloissa. Kevät pitäisi olla ihanaa aikaa pitkän talven jälkeen, mutta tämä ei todellakaan ole kivaa. Raukka on yltä päältä todella kutiavilla näpyillä ja ei pysty olemaan raapimatta niitä.

      Aaaaargh! Viime kesänä oli ensimmäinen kerta kun altistui puremille, näköjään sama rata jatkuu, tuntuu vaan inhottavalta viedä lasta hoitoon "joo älkää ihmetelkö näitä näppyjä., meillä on vaan kirppuja.."

    • jormaking4

      itselläni ei oireita vaikka kissa nukkuu samassa sängyssä joskus öisin ja päivisin. tänään huomasin yhden kirpun sängyssä.

      aikoinaan kun olin turkistarhalla töissä sai kahvitauoilla onkia sukanvarresta kirppuja pois. monesti niitä oli useita. ihme vaan että ikinä minulle ei ole tullut mitään kutiavia paukamia tai mitään muutakaan kirpun puremaan viittaavaa oiretta. sisko taas on yliherkkä ja aina valittaa kirpun puremista, ja kyllä ne näyttääkin hänellä pahalta.

    • totemi

      Pihapiiristä kannattaa hävittää kaikki linnunpöntöt. Ja ainakin kun pönttöjä pitää ja keväisin siivotaan, niin vanhat pesien sisällöt pitää hävittää välittömästi polttamalla. Apteekissa lienee edelleen saatavissa kissoille suun kautta annosteltavia lääkkeitä kirppujen häätämiseksi, teho kestää 2-4 viikkoa. Tekee kuulema kissan ihon ja veren niin pahanmakuiseksi, ettei kirppu viihdy kissan turkissa vaan etsii uuden uhrin. Toimi ainakin meillä. Kirppuja levittävät myös oravat, hiiret, myyrät, siilit ym eli kannattaa miettiä, ruokkiiko niitä pikkuystäviä esim talvella lintulaudalla.

      • himskatti että ottaa

        linnunpönttöjä on ollut herranjumala AINA! kuinka niistä nyt olisi muka tullut ongelma? vai onko ihminen suuressa viisaudessaan mennyt taas hävittämään yhden lenkin ravintoketjusta ja lintukirput saavat nyt mellastaa mielin määrin?

        lintukirput, näitä ei todellakaan ollut 80-90-luvuilla. nyt vasta viime vuosina alkanut oikein jylläämään!


      • totemi
        himskatti että ottaa kirjoitti:

        linnunpönttöjä on ollut herranjumala AINA! kuinka niistä nyt olisi muka tullut ongelma? vai onko ihminen suuressa viisaudessaan mennyt taas hävittämään yhden lenkin ravintoketjusta ja lintukirput saavat nyt mellastaa mielin määrin?

        lintukirput, näitä ei todellakaan ollut 80-90-luvuilla. nyt vasta viime vuosina alkanut oikein jylläämään!

        Tosiasia nyt vaan on se, että niin linnuissa, hiirissä, myyrissä, siilissä, oravissa kuin kaikissa muissakin ulkona elävissä otuksissa on kirppuja. Kirput taas eivät elä ilman ravintoa, niinkuin ei mikään muukaan elävä olento. Hävittämällä pihapiiristä luonnoneläinten pesäpaikat, kirputkin joutuvat etsimään ruokapaikkansa etäänpää pihasta. Ihminen on vain korvike kirpun ateriavalikoimassa ja se kyllä vaihtaa herkulisempaan heti kun mahdollista. Jos kotieläimiä ja lemmikkejä haluaa pitää, niin ottaa ihan tietoisen riskin kirppujen suhteen.
        Lintukirppuja on ollut aina, muistan sen omasta lapsuudesta ja siitä on jo yli 50 vuotta.


    • vierailija11

      -- Kirput aktivoituvat keväällä odottamaan muuttolintuja saapuviksi. Niitä on erityisesti linnunpesien lähellä, ja usein puremia saadaankin kevään pihatöissä, Luonnontieteellisen keskusmuseon hyönteistutkija Jaakko Kullberg kertoo.

      Eivät tartu ihmiseen

      Lintukirppu on silmällä nähtävä, noin 2--3 millimetrin pituinen hyppivä hyönteinen. Sänkyyn eksyneet yksilöt erottaa helposti valkoisista lakanoista, mutta vaatteista tai eläimen turkista kirppuja on hankala havaita. Kirpun purema nostattaa yleensä punaisia ja kutisevia paukamia, tosin kaikki ihmiset eivät reagoi puremiin.

      Lintukirpun elämä jää muutaman päivän pituiseksi, jos se ei löydä lintua isännäkseen. Ihmisiin tai kotieläimiin kirput eivät tartu, käyvätpähän vain maistamassa verta ja toteamassa lajin vääräksi. Kirpun puremia voi saada, vaikkei pihalla kävisikään, sillä kirput kulkeutuvat sisälle taloon ja jopa sänkyyn asti kotieläinten turkissa.

      -- Kirppuja voi tulla taloon myös ilmanvaihtohornissa tai räystäillä sijaitsevista linnunpesistä, Kullberg kertoo.

      Vaatetus paras suoja

      Kirpun puremilta välttyy parhaiten pukeutumalla pitkiin vaatteisiin pihalla möyriessä. -- Kirput ja punkit pysyvät loitolla pukeutumisella. Erityisesti nilkat kannattaa suojata hyvin ja laittaa sukat housunlahkeiden päälle. Näin maasta ylöspäin pyrkivät kirput eivät pääse iholle, Kullberg neuvoo.

      Kotieläimille on myytävänä kirpuilta suojaavia sumutteita, ja sisältä talosta kirput kuolevat myrkyttämällä ja pesemällä.

      -- Kirput eivät selviä pesukoneesta, eli petivaatteiden pesu auttaa. Kannattaa myös miettiä päästääkö eläimiä sänkyyn pahimpaan kirppusesonkiin, Kullberg sanoo.

      Kirpunpuremien kutinaa voi lievittää iholle levitettävillä kortisonivalmisteillä ja suun kautta otettavilla antihistamiineilla.

    • kirppuja1

      Mulla nyt ollut 10 vuoden ajan lintukirppuallergia, Voin kokemuksesta sanoa, ettei auta siivoamiset, eläinten pesut, eikä pukeutuminen, Niitä vaan tulee ja kun on allerginen ei mahda mitään. Miehelläni, eikä kolmella lapsista ole koskaan ollut näitä kutiavia paukamia. Nyt olen kahtena keväänä käytänyt antihistamiinia nimeltä Histex. Se on ainut joka on tehonnut, vaikuttaa kutinaan jopa puolen tunnin kuluttua ottamisesta. Auttaa myös muihin hyönteisten puremiin!! KANNATTAA KOKEILLA!!!

    • kirppuja1

      sori, Nyt tuli lääkkeelle väärä nimi. Histexiä kokeilin, mutta ei auttanut. Oikea lääke kutinaan oli nimeltään HEINIX.

    • lintukirppu

      Joo, täällä kutiaa reidet ja nilkat kanssa (puremia tosin on myös yksittäisinä muualla kehossa (kylki, pakara, niska jne)). Muiltakin perheenjäseniltä löytyy muutama purema ranteista ja nilkasta. Vähän itseä mietityttää, että ettei olisi jopa syyhypunkki kyseessä? Tosin puremajäljet muistuttavat enemmän lintukirpun aikaansaannoksia, ja sijoittautuvat juurikin tuohon sukanvarren yläpuolelle.

      Huomenna käymään tohtorilla. Ehkäpä tämä tästä.

    • unknown6

      Ovatko lintukirput väriltään mustia? Meinaan pieni musta ötökkä (1-2 mm) vaelsi äsken tuossa sukalla, ja jalka sattuu olemaan täynnä puremajälkiä...

    • PUREMIA JA PATTEJA?!

      Sain muutama viikko sitten kirpun puremia,
      todettiin lääkärissä,ja sain
      Prednisolon 20 mg (tämä oli 5 päivän kuuri)
      ja Atarax 25 mg,jaHeinix 10 mg,

      -noi allergia lääkkeet helpotti kutinaa ,mutta koko ajan noita puremia (patteja)
      ilmestyy lisää,ja kyllä ne kutittaa vaikka otan noita allergia lääkkeitä,
      merisuolaa olen sulattanut ,(vettä ihan vähän,suolaa reilusti)veteen ja sillä liuoksella voidellut patteja ,aamulla ja illalla ,
      on kuivattanut ja helpottanut ,
      ja Auringonhattu uutteella olen myös voidellut se kuivattaa ja auttaa,suola on vain halvempi vaihtoehto,

      En tiedä mitä pitäis tehdä,lääkäri kehoitti tulemaan uudestaan jos noi rohdot ei auta,
      olen allerginen kaikille lentäville "ötököille",ottaa ihan päähän ,kun mikään ei oikein auta,
      nyt tosin eka kertaa oli asialla noi lintu-kirput,
      -nyt menen voitelee ihoa Auringonkukka uutteella.

      • loiset

        tÄMÄ ON KYLLÄ HEL... VITSAUS. Ja kaikki on levinnyt etelästä. PUNKIT JA HIRVIKÄRPÄSET, JOTKA KAIKKI OVAT LEVINNEET ETELÄSUOMEST !!!!! Ja se joka on allerginen sääskile ja lintukirpuille,ovat myös allerginen
        HIRVIKÄRPÄSILLE, joka on kans aivan kauheaa kutinaa ja ehkä sairaalareissu edessä


    • puita pihassa

      Juu kiitosta vaan kommenteista ja vinkeistä, nyt tiedän etten ole paukamieni kanssa yksin :) Eikun lahkeet sukanvarteen, ikkunat kiinni, vaatetta pyykkin ja koiralle kirppushamppokylpy..

      Tiedättekö auttaako kirppuihin pakastaminen (vaatteet)? syyhypunkkiepidemiassa olen testennut toimivaksi konstiksi. Pitäisi tappa myös kuoriutumattomat öttiäiset. Kokemuksia?

    • rauhassa1

      Ei luoja kilokaupalla kommentteja samasta aiheesta ja kaikki vielä samanlaisia!

      Kyllä, kirpun puremat ovat pieniä puremia jotka ilmenevät usein ryppäinä iholla

      Kyllä, niitä löytyy myös kodeista joissa ei ole lemmikkejä

      Kyllä, ne parantuvat itsestään myös ilman voiteita

      Kyllä, piina loppuu aikanaan..yleensä viimeistään loppusyksystä ja talvella

      RAUHASSA IHMISET!

    • täti

      Hei vaan kaikki kirpun puremat ! Kyllä ne ötökät näköjään ilmestyy näin syksylläkin, eikä ole kotieläimiäkään. Jostain puutarhasta ilmeisesti tuli sisälle mukaan ja pureskeli yön aikana käsivarteen ja ohimolle isot paukamat.

      Kutina on kova, ja sellainen tunne, että koko ajan kävelee pieni elukka iholla.

      Olisiko mokoma mennyt tukkaan ja sieltä yöllä mönkinyt ohimolle ja siitä käsivarteen !

      Kaikenlaista harmia ; hyi olkoon !

    • Kuti Kuti

      Ompa hyvä,että en oo ainoo jolle tulee oireita noista pikku-pedoista.Mulla on ollut monta vuotta tuo riesa.nyt alkoi tammikuulla.Oikein komiat laikut ja kuumottavat iskee.Aikaisemmin söin airius nimistä allergialääkettä ja se tepsi.Sitten aloin olla kompelö jalat olivat kumman tönköt.Luin että se lääke voi tehä joillekin sitä.No nyt on taas kutinat.Kokeilin ruokasoodaa sekoitin teelusikallisen pieneen määrään Abo Pase rasvaan apteekista peruspunaista rasvaa.Se auttaa aika nopeasti lähtee kutina ja punoitusta ei kerkiä tulla.kun heti sipaisee,voi laittaa monesti päivään ei sivuvaikutuksiaole.Syötän lintuja ,kannattaa panna housunlahkeet kengänsisään kun hangessa kulkee.niitä on hängella ja oksissa.seurasin pikkulintua tänään,kyllä se napsi tiuhaan hangelta niitä ja ruusupuskasta.

      • Rouskuy

        Ei kyllä noi kirput kivoja oo. Itse oon tämmönen nuori ja asun kotona, meillä on myös koira mutta se ei pääse mun parvisänkyyn eikä muutenkaan minun huoneeseeni. Kuitenkin saan noita pirun kirppuja. Eilen illalla huomasin semmosia todella pieniä punasia pisteitä, luulen kirpun puremiksi. Semmonen omituinen juttu että heti kun nousen sängystä ylös kestää 15 min ja pisteet on poissa. Nyt imuroin huoneen ja vaihdoin vuodevaatteet, katsotaan mitä tapahtuu.


    • Miten tapat lintukirput.

      Lintukirppuhan on englanniksi Chicken Flee eli suoraan suomennettuna kanakirppu. Nopealla Googlauksella löysin parikin artikkelia miten kanankasvattajat kyseistä kirppua vastaan mittelöivät.

      http://www.fleabites.net/chicken-fleas-ceratophyllus-gallinae-bites/

      Tuolla kerrotaan että kanaloissa niitä vastaan taistellaan sirottelemalla food grade (ts. elintarvikelaatuista) piimaajauhetta kanat ja kanankopit täyteen ja ruiskuttelemalla laimennettua omenaviinietikkaa infektoituneisiin kanoihin.
      Piimaa kuivattaa ja tappaa kirput ja omenaviinietikka tekee saman.

    • mistä näitä tulee

      Millä näistä pääsee eroon? Nämä puremat ovat pahempia kuin hyttysellä. :(

      • sfdafdsafads

        "Itse sain ekat puremat 2009 kun kissa toi muutaman tuliaisen reissultaan.. Helpottaa kesään mennessä ja rähäjht'' taas syksyllä. Nyt on taas koko keho paukuroilla, kun ilmat lämpesivät, riittää kun kävelee pihalla.. Eikä kai tälle mitään voi, mutta en muista lapsena kärsineeni kyseisestä ilmiöstä, kuten eivät muutkaan tuntemani. Onkohan tämäkin joku hyperaktiivinen kanta, joka täällä on jyllännyt nyt 10 vuotta??"

        Ei ole tällaisia ollut ennen. Tämä on taas joku uusi vitsaus, mistä lie tullut tänne taas.


    • Minä

      Lintukirputhan ei selviydy ihmisen iholla paria päivää pitempään, vaan tarvitsee sen linnun elääksensä. Eli paukamat laskee aikanaan, toivon ainakin niin.

    • Eka kerta 57 v

      Auttaako ihon peseminen poistamaan mahdolliset lintukirput, vai pitäisikö veden olla niin kuumaa, ettei iho kestä.....

    • Kaneliomppu

      Meillä kissa toi kirppuja, nukkuu sängyssä, tuntuu et tuun hulluksi,kutiaa ja polttaa iho alkaa olla tulehtunut,annoin kissalle Frontlinea suihkeena ja käytin sukkiini myös ja kappas vaan ei pahemmin näy ötököitä ei kuulemma ole terveellistä mut auttaa ainakin, miten onko kukaan muu käyttänyt sitä? Siivoaminen ja peti vaatteiden pesua joka päivä, kissaa oon pitänyt ulkona kun se siellä viihtyykin.

      • kiljuuna

        Frontlinea ei kai saisi antaa kissoille. Stronghold turvallisempi vaihtoehto. Ja tehosta edes mene takuuseen koska tehoaa Ctenocephalides- lajien häätöön.

        Ceratophyllus gallinae on taas lintukirpun lat. nimi joten en tiedä onko mömmöillä vaikutusta tähän p*skiaiseen...

        Silti strongholditan kissani kerran kuukaudessa, hetken se tuntuu auttavan ja taas kirppuja on sisällä ja väki syöty vaikkei kissani sängyssä nukkuisi.

        Voimia kanssakärsijöille!


    • apuaaa

      Viime yönä löysin sängystä mustan ja litteän ötökän ja liiskasin sen vaan, ei kuollut. Yöllä heräsin sitten siihen kutinaan ja jalassa oli 6 puremaa. Aluksi luulin että ne on itikan pistoja, muttei ollut yhtäkään itikkaa huoneessa. Sitten kun aamulla heräsin, niin silmieni edessä juoksi taas yksi litteä ötökkä.
      Onko nämä nyt sitten niitä lintukirppuja? Taloudesta löytyy kaksi kissaa ja koira, ja kissat pääsivät tänä keväänä ulos.
      Nämä ötökät olivat siis tosiaan 1-2mm kokoisia, musta-ruskeita, litteitä ja näyttivät siltä kuin olisivat silleen "kumarassa". Koskaan ennen ei ole näin käynyt, enkä ole koskaan ennen nähnyt kirppua kuin piirretyssä kuvassa eläinlääkärin seinällä. Siitä tunnistin, että ois vähän samaa näköö...
      Lähtevätkö itsestään pois? Lakanat meni heti pesuun,siivosin huoneen ja kävin itsekkin pesulla.

    • Kalle-kirppu

      Älkää antako lemmikkien nukkua sängyissänne!

      • Kutiseva

        No niin. Nyt on kärsitty maaliskuusta lähtien tasaisin väliajoin puremista. Onneksi vain muutamia kerrallaan. Tänään näin tuulikaapissa kirpun pomppaavan ylös ja lykkäsin myrkkyä matolle. Minä käytän kutinaan ja tulehduksen estoon pihkavoidetta. Pitää sivellä usein. Muutaman päivän kutina kestää. Toivottavasti ei tule uusia puremia.


    • Kirpun vihaaja

      Taas alkaa... Ei helve**i meinaa hermot mennä.

      • nelukkq

        Itselläni auttaa kutinaan käsidesi. Eli heti kun havaitsen pureman desinfioin sen. Patti laskee ja kutina rauhoittuu. Käsittelyn voi toistaa useita kertoja jos yltyy vielä kutiamaan. Toisekseen ei saisi ollenkaan raapia sillä kynsien alta tulevat bakteerit tulehduttavat puremat.


    • hippo12341234

      Eläimille/kissoille kirppu punkkimyrkyt niskaan niin ei tuo ötököitä. sillä ratkee.

      • Hoppi

        Hippo... Ei auta!


    • ökkikammoinen

      Hei, Tyttäreni on lähdössä pitkälle reissulle ja haluaa tuoda kamansa takaisin kotiin. Hänen koirallaan ja kodissaan on kirppuja. Auttaako jos hilaan kamat saunaan ja jätän ne sinne muutamaksi tunniksi? Kuinka kauan ja mihin asteeseen? Tyttö vannoo että kamat ovat puhtaat mutta en halua ottaa riskiä... meillä ei ole koskaan ollut kirppuja.

    • Mösjöö1234

      Vanhan kansan neuvo: suolaa joka paikkaan pariksi päiväksi ja imuronti pois...muu ei auta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe