kultahammas?

nachos

Minkä hintainen on asentaa kultahammas puuttuvan hampaan tilalle? Yksi sitkeä maitohammas alkaa olla aika huonossa kunnossa ja sille täytyisi laittaa korvaava hammas. Onko kultahammas yhtä käytännöllinen kuin muoviseoksesta valmistetut? Saako niitä jokaiselta hammaslääkäriltä?

9

33195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MPee

Maitohampaan juuri on yleensä sen verran olematon, ettei sen voida olettaa pysyvän suussa ikuisesti. Jos saat sen kuitenkin pidettyä yli 26-vuotiaaksi, se alkaa todennäköisesti ankyloitua eli sulautua yhteen leukaluun kanssa. Tällöin sitä saattaa olla mahdollista rasittaa kruunutuksella. Muuten ei.

Kultakruunun hinnaksi tullee noin 450-550 euroa hammaslääkärikuluineen. Tämä siis jos maitohampaasi voidaan hioa kruunutusta varten pilariksi, mikä taas edellyttää, että se on tukevasti ankyloitunut leukaluuhun.

Yleensä maitohammas joudutaan poistamaan kokonaan, jolloin sen korvaamiseksi tarvitaan implantti (noin 1600 euroa) tai sen vierushampaat hiotaan ja valmistetaan kolmen hampaan silta. Sillan hinnaksi tulee suurinpiirtein kruunun hinta kolmella kerrottuna.

Hammaslääkäri ei valmista kruunuja, vaan tilaa ne hammaslaboratoriosta. Lähes jokaisella hammaslääkärillä on laboratorio, jota hän käyttää, joten periaatteessa saat kruunusi keneltä tahansa. Eri asia sitten, osaako jokainen hammaslääkäri hioa kruunun ammattitaitoisesti. Itse varaisin ajan proteetikolle, hän tietää mitä tekee.

Kultakruunu ei ole käytössä sen kummempi kuin metalli-muovikruunukaan. Muovi on kuluva materiaali, joten siltä osin kruunua luultavasti joudutaan vuosien satossa korjaamaan tai tekemään se jopa uudelleen. Itse valitsisin metallokeraamisen kruunun, eli metallirunkoisen (metalli ei näy) kruunun, jossa päällysmateriaalina on hampaanvärinen posliini. Tämä on estetiikaltaan ehdottomasti paras vaihtoehto ja toimii purennassa luonnollisesti. Nykyiset laadukkaat posliinit kuluvat samaa tahtia omien hampaiden kanssa, joten kruunu ei jää vuosien saatossa korottamaan, kun omat hampaasi kuluvat ympäriltä.

• Päkä

Aiotko laittaa kruunun vai koko hampaan kullasta?
      Itse laitoin kultapaikan ollessani n. 15-vuotias.
      Kultapaikkani on hampaan ulkosivussa siis juuri se näkyvin kohta hampaassa.
      Ihan tavallisella hammaslääkärillä sen laitatutin.
      Tehtiin muotti hammasteknikolle, joka valmisti kultapaikan.
      Tämän päivän hintoja en tiedä. Ei auta ku kysyä hammaslääkäriltä.

• hammashopea

Pystyykö hammasta tavallaan päällystää hopealla tai kullalla??
      siis etu hampaat (rautahampaat) jotka ovat kiinni suussa koko loppu iän.

• Kultaa!!!

Melko kalliita nuo kultahampaat kun vertaa 13-vuotiaan kukkaroon =) Just ja just riittäis rahat jos se maksais ton 1600€ =) Hampaat kullaksi.fi =D

• 2+10=

no luulis et 13 vuotiaalla ois aika paljon muutakin ajateltavaa kuin hapaiden korvikkeet ;)

• 8+10=
        2+10= kirjoitti:

no luulis et 13 vuotiaalla ois aika paljon muutakin ajateltavaa kuin hapaiden korvikkeet ;)

*hampaiden

• Kultahammad

Yleensä hampaat värjätään ei laiteta tilalle hammas hammasta.

• hwwh

500 egee, jokainen tekee

• kojihugyft

Miksei platina ???

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59