Olen pidämmän aikaa ihmetellyt nuorten miesten kyselyitä massan kasvattamisesta. Käydään salilla ja syödään protskupuuroa haaveena massan ja tulosten kasvattaminen. Minä suvaitsen tätä epäillä omien kokemusteni perusteella.
Olen nelikymppinen, 182 pitkä ja kun aloin käymään salilla, painoin 71 kiloa. Penkistä nousi vaivoin 50 kiloa, jalkakyykystä saman verran enkä saanut vedettyä yhtään leukaa. Hoikka olin silloinkin, joten paljon ei rasvaa ei ole lihakseksi voinut muuttua.
Nyt, pari vuotta myöhemmin nostan penkistä 95 ja kyykkään 90 kiloa ja vedän 18 leukaa liiemmälti fuskaamatta. Painoni on noussut vaivaisella kilolla. Samaten minulla on yksi kaveri, entinen painija, joka painaa noin 80 kiloa ja penkkaa 140 kiloa.
Kysynkin siis, että miksi se massan kasvattaminen on joillekin niin tärkeää? Jos näillä lihaksilla tekee tuollaisia tuloksia, niin mihin tarvitaan satasen paino ja 50 sentin hauis? Eikö siitä sillon suurin osa ole silkkaa läskiä? Tarkoitan tietysti normiharrastelijaa, enkä mitään tosikarjuja.
Massa ja voima
7
474
Vastaukset
- pyllyjalka
Jotta saan rintaan paksuutta ja 15cm mittainen nostomatka esimerkiksi penkissä pienenee entisestään, eli rautaa nousee.
- Liukas Luikku
Mitä pitää tavoittelemisen arvoisena taitaa olla ihan henkilön katsantokannasta kiinni.
Samalla tavoin, kun sinä kysyt että mitä tekee lihaksilla kun painot nousee, saattaa joku toinen kysyä, että miksi painojen pitää nousta, kun lihasta kertyy muutenkin. Ei kaikilla ole ykköstavoitteena se maksimien nosto.
Ja ei...massatreenin tarkoituksena ei ole kerätä läskiä...se, että sinun painosi on noussut vain kilolla, ei tarkoita etteikö sitä lihasmassaa kerry oikealla syömisellä ihan oikeastikin, ei pelkkää läskiä.
P.S. 95 kiloa penkistä ja 90 kiloa kyykystä? Joko paha lihasepätasapaino tai runkkupenkkausta.- Ihmettelevä kuntoili
Minä nyt vain arvostan enemmän lihasten erottuvuutta kuin niiden suuruutta, mutta oikeassa olet, että kukin tavallaan.
"P.S. 95 kiloa penkistä ja 90 kiloa kyykystä? Joko paha lihasepätasapaino tai runkkupenkkausta."
Ei ole runkkupenkkausta vaan laiskuutta pitkien ja hoikkien jalkojen treenauksessa. Valitettavasti. - Liukas Luikku
Ihmettelevä kuntoili kirjoitti:
Minä nyt vain arvostan enemmän lihasten erottuvuutta kuin niiden suuruutta, mutta oikeassa olet, että kukin tavallaan.
"P.S. 95 kiloa penkistä ja 90 kiloa kyykystä? Joko paha lihasepätasapaino tai runkkupenkkausta."
Ei ole runkkupenkkausta vaan laiskuutta pitkien ja hoikkien jalkojen treenauksessa. Valitettavasti.Erottuvuus ja lihasmassa eivät ole toisensa poissulkevia, kuten tunnut ajattelevan.
Se, että sinun salillasi ei ole hyvässä lihassa ja pienissä rasvoissa olevia treenaajia, ei tarkoita etteikö niitä olisi muualla. Vaikka varmastikin rajuissa läskeissä olevia itseään lihaksikkaiksi luulevia on suhteessa paljon enemmän. Kuten myös oikeasti lihaksikkaita, jotka eivät ole aina siellä nollarasvoissa vaan osaavat jopa syklittää... - Ihmettelevä kuntoili
Liukas Luikku kirjoitti:
Erottuvuus ja lihasmassa eivät ole toisensa poissulkevia, kuten tunnut ajattelevan.
Se, että sinun salillasi ei ole hyvässä lihassa ja pienissä rasvoissa olevia treenaajia, ei tarkoita etteikö niitä olisi muualla. Vaikka varmastikin rajuissa läskeissä olevia itseään lihaksikkaiksi luulevia on suhteessa paljon enemmän. Kuten myös oikeasti lihaksikkaita, jotka eivät ole aina siellä nollarasvoissa vaan osaavat jopa syklittää...Ei tietenkään erottuvuus ja lihasmassa ole toisensa poissulkevia vaan läski ja erottuvuus. Ilmaisin varmaankin itseni jotenkin epäselvästi.
Käyn työpaikan pikkusalilla, jossa harvoin on muita itseni lisäksi, joten havaintoni perustuu muuhun näkemääni, lukemaani ja kuulemaani. Ja jep, tiedän kyllä tuon massa- ja kiinteytyskausien vaihtelun. Kunhan vain olen huvittunut, että aloittelijatkin luulevat tarvitsevansa normaalin, terveellisen ruuan lisäksi jotain protskujauheita.
- 66-v
Voima x matka / aika.
Esimerkiksi rinnalleveto, tempaus jne.
Ruma sanoa mutta säälittää massiivisten heppujen jähmeä tahkoaminen.
Arvostan voimanostajia. Siinä on todellista meininkiä.
Olympianostojen vaatima liikkuvuus, motoriikka ja räjähtävyys ovat kuitenkin eri asioita.
Esteettisin tavoittein treenaavat ja siinä onnistuvat ansaitsevat oman arvostuksensa.
Huomattava osa on valinnut "helpon" jähyämistien.
Hyvä jos ovat siinä onnellisia.
Itse uusaloitin 6-kymppisenä 38:n vuoden tauon jälkeen.
Alkuun lihaskunto palautui melko mukavasti, parhaiten hitaissa suorituksissa kuten mavessa.
Nyt alkaa oman painon punnertaminen pystyssä olemaan ajoittain epävarmaa.
Samoin tuplaten oma paino mavessa on kiikun, kaakun.
Aivan maksimeissa en ole uskaltanut käydä.
Lisäpainoleukoja en ole olkaleikkauksen jälkeen kokeillutkaan
Painoa on 90 josta laardia varmaan 6 - 7kg. - traaniperse.
En myös oikein ymmärrä varsinkin Pakkotoistolla annettua kuvaa siitä, kuinka aloittelijankin pitäisi bulkata. Eiköhän tärkeämpi olisi saada ensialkuun niitä tuloksia niin pitkälle ihan "normiruualla" kuin mahdollista. Se yksioikoinen ajattelutapa että syödään enemmän kuin kulutetaan johtaa yleensä siihen että painoa tulee 30 kg lisää vuodessa, josta tuskin kuudesosakaan on lihasta. Tätä nämä laardinkerääjät vaan eivät näytä ymmärtävän, varsinkaan kun monella ainakaan harrastajalla tuskin on intoa alkaa niitä rasvoja missään vaiheessa tehokkaasti lähteä polttamaan. Tuntuu olevan muutenkin pakkislaisten keskimääräinen tietomäärä vähäistä jos luullaan että täysmaito sisältäisi missään määrin enemmän protskuja mitä yksikään toinen saman kategorian tuote.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747